Talousarvioesitys 2025
01. Ympäristöhallinnon toimintamenot
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Ympäristöhallinto rakentaa kestävää elinympäristöä ja tukee vihreää kasvua sekä puhtaita ratkaisuja. Tavoitteena on parempi ympäristö tuleville sukupolville. Ympäristöstä, ympäristön tilan kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä tuotetaan tietoa, arvioidaan vaihtoehtoisia kehityssuuntia ja kehitetään ratkaisuja kestävän kehityksen ja kansalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Toimintaa ja voimavaroja suunnataan strategisten linjausten mukaisesti. Säädösten ja toimenpiteiden vaikutusten arviointia kehitetään sekä muita lupa- ja viranomaismenettelyjä tehostetaan.
Ympäristöhallinnon henkilöstövoimavaroja johdetaan ja osaamista kehitetään suunnitelmallisesti tavoitteena säilyttää ympäristöhallinnon palvelukyky ja turvata henkilöstön motivaatio.
Ympäristöministeriö osallistuu valtion aluehallinnon strategiseen ohjaukseen ja uudistamiseen yhteistyössä sitä ohjaavien muiden ministeriöiden kanssa sekä huolehtii virastojen ympäristötehtävien toiminnallisesta ohjauksesta.
Aluehallintovirastojen ympäristölupatehtävien tulostavoitteet ja toimintamenot on budjetoitu valtiovarainministeriön pääluokkaan momentille 28.40.01. Ympäristöministeriö asettaa niihin alustavan tulostavoitteen: Vihreän siirtymän investointien lupamenettelyt vauhdittuvat.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot on budjetoitu työ- ja elinkeinoministeriön pääluokkaan momentille 32.01.02. Ympäristöministeriö asettaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat alustavat tulostavoitteet tukemaan pääluokkaperusteluissa esitettyjä toimialan vaikuttavuustavoitteita:
- — Kasvihuonekaasujen päästöt vähentyneet suunnitelmien, ohjelmien, hankkeiden ja yhteistyön tuloksena
- — Vesienhoidon ja merenhoidon toimenpiteet ovat toteutuneet
- — Luonnon monimuotoisuus on vahvistunut sekä luonnonsuojelualueverkoston kattavuus ja kytkeytyneisyys parantunut
- — Valtakunnallisen pilaantuneiden maa-alueiden riskienhallintastrategian tavoitteiden toteutumista ja kunnostamisosaamista on edistetty
- — Päästöjä ympäristöön on vähennetty nollapäästötavoitteen mukaisesti ja ympäristöllisiä lupamenettelyjä sekä riskinarviointiin perustuvaa valvontaa on tehostettu.
- — Puhtaan siirtymän hankkeita on edistetty ennakollisuuden ja viranomaisyhteistyön kautta
- — Jätealan lainsäädännön toimeenpanoa on tehostettu ja edistetty luonnonvarojen kestävää käyttöä toteuttaen kiertotalousohjelman, valtakunnallisen jätesuunnitelman ja muovitiekartan toimenpiteitä.
- — Yhdyskuntarakenteen eheys ja elinympäristön kestävyys sekä laatu ovat vahvistuneet
- — Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet ovat toteutuneet kaavoituksessa.
- — Puhtaan siirtymän investointien toteutus vauhdittuu.
Tunnuslukuja
| Indikaattori | 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
| METSO-alueiden suojelu, ha | 4 434 | 3 000 | 3 200 |
| Soiden suojelu, ha | 5 903 | 5 000 | 5 500 |
| Ympäristönsuojelun valvontatarkastukset, kpl | 2 121 | 2 400 | 2 400 |
| Valtion jätehuoltotyönä ja valtionavustusjärjestelmän kautta toteutetut pilaantuneiden alueiden selvitykset, kpl | 40 | 40 | 50 |
| Valtion jätehuoltotyönä ja valtionavustusjärjestelmän kautta toteutetut pilaantuneiden alueiden puhdistukset, kpl | 15 | 10 | 10 |
| KAJAK-kohteiden selvitykset ja seuranta | 1 | 4 | 0 |
| Palvelujen ja joukkoliikenteen järjestämistä tukeva taajamarakenne kaupunkiseuduilla (vähintään 20 as/ha alueella asuvan väestön osuus koko kaupunkiseudun väestöstä), % | 64,6 | 64,6 | 64,6 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Valiokunta on tyytyväinen siihen, että ympäristölupamenettelyiden yhden luukun palveluiden kehittäminen etenee suunnitellusti. Lupien käsittelyä voidaan tehostaa, käsittelyaikaa lyhentää ja laatua parantaa valtakunnallisen toimivallan, menettelyjen yhdentämisen ja tätä koskevien toimintatapojen sekä lainsäädännön kehittämisen kautta. Tavoitteena on, että tarvittavat lakimuutokset ovat voimassa vuoden 2026 alussa yhdessä virastouudistuksen kanssa. Sujuvan ja laadukkaan lupaprosessin varmistamiseksi on tärkeää, että viranomaisilla on myös riittävästi osaamista ja paikallista ymmärtämystä.
01. Ympäristöministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 41 433 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös korvauksiin, joita suoritetaan Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavista EU-asetuksiin ja EU-direktiiveihin perustuvista markkinavalvontatehtävistä:
1) rakennustuotteet
2) rakennustuotteiden ekosuunnittelu ja energiamerkintä
3) rakennustuoteyhteyspisteen ylläpito.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) korvauksiin Ympäristömerkintä Suomi Oy:lle Euroopan unionin ympäristömerkin myöntämisjärjestelmän mukaisten tehtävien hoidosta, Tukesille korvauksiin CE-merkitsemättömien tuotteiden markkinavalvonnasta sekä valtionavustusten maksamiseen yliopistoille, korkeakouluille ja muille vastaaville tutkimustoimintaa harjoittaville yhteisöille tutkimustoimintaan sekä muiden siirtomenojen maksamiseen Metsähallituksen luontopalveluille yhteishankkeisiin
2) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen, hankekohtaisten Life-avustusten ja Life-hankkeiden valmisteluavustusten maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 2 500 000 euroa lupamenettelyjen ja viranomaisuudistusten voimavaroihin (REPowerEU) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Ympäristöministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet, jotka tukevat pääluokan perusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita.
Tulostavoitteet
| Vaikuttavuustavoite | Toiminnallinen tulostavoite |
| 1. Hiilinegatiivinen Suomi on pysäyttänyt luontokadon ja saastumisen | Ilmastonmuutoksen, luontokadon ja saastumisen keskinäiset riippuvuudet on tunnistettu ja ne ratkaistaan yhdessä. |
| Hiilineutraaliustavoite on saavutettu, Suomi on hiilinegatiivinen. | |
| Ympäristöön, maaperään, ilmaan ja vesistöihin ei kulkeudu haitallisia päästöjä. Ympäristöriskit ovat hallinnassa. | |
| Yhdyskuntien kehittäminen ehkäisee luontokatoa ja hillitsee ilmastonmuutosta. | |
| 2. Vihreä siirtymä on kasvun perusta | Vihreän siirtymän ratkaisut ovat Suomen talouden veturi. |
| Vihreä siirtymä vahvistaa luontopääomaa ja huoltovarmuutta. | |
| Kiertotalous on talouden valtavirtaa, ja luonnonvaroja käytetään planeetan kantokyvyn mukaan. | |
| Kiinteistö- ja rakennusalan tuottavuutta parannetaan ja rakennusten elinkaari on vähähiilinen ja materiaalitehokas. | |
| 3. Elinympäristöt ja uudet ratkaisut tukevat sujuvaa arkea kaikissa elämäntilanteissa | Kunnat, kaupungit ja alueet luovat edellytykset kestävälle elämäntavalle. |
| Asuntoja on riittävästi erilaisille väestöryhmille ja ne vastaavat asukkaiden tarpeita. | |
| Rakennettu ympäristö tukee ihmisten hyvinvointia, luontosuhdetta ja sujuvaa arkea. | |
| Kestävien valintojen tekeminen on helppoa, houkuttelevaa ja taloudellisesti kannustavaa. | |
| 4. Yhteiskunnallinen päätöksenteko ohjaa vihreään siirtymään | Lainsäädäntö ja hallinnon rakenteet tukevat kestävää muutosta. |
| Yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyö ohjaa pääomia ja vihreän siirtymän toimia. | |
| Ympäristötietoa ja digitalisaatiota hyödynnetään päätöksenteossa tehokkaasti — tieto ohjaa vihreää siirtymää ja kulutusvalintoja. | |
| Suomi vaikuttaa ennakoivasti ja tuloksellisesti EU:ssa ja kansainvälisesti. | |
| Oikeudenmukaista siirtymää valmistellaan vuorovaikutuksessa kansalaisyhteiskunnan sekä sidosryhmien kanssa. |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 40 576 | 37 164 | 43 133 |
| Bruttotulot | 1 061 | 1 000 | 1 700 |
| Nettomenot | 39 515 | 36 164 | 41 433 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 19 689 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 14 262 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 40 533 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 900 000 euroa.
Määrärahasta käytetään 2 500 000 euroa ympäristöluvituksen vauhdittamiseen liittyviin toimiin ja yhden luukun palvelut -kokonaisuuden kehittämiseen sekä ympäristöllisten tietovarantojen digitalisaatiohankkeeseen (REPowerEU) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Määrärahasta käytetään tutkimus- ja kehittämistoimintaan arviolta 4 000 000 euroa.
Hallitus on päättänyt siirtää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen toiminnot ympäristöministeriöön vuodesta 2025 alkaen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen toiminnan lakkauttaminen (siirto momentilta 35.20.01) | 6 136 |
| Jätelain 2. vaiheen toimeenpano (siirto momentilta 32.01.02) | 35 |
| Jätelain 2. vaiheen toimeenpanorahoituksen muutos | -35 |
| Kansainvälisten vesiasioiden koordinaattori (siirto momentilta 24.01.01) | 20 |
| Laki ympäristövahinkorahastosta, toimeenpano | -195 |
| Ministereiden, heidän valtiosihteereidensä ja erityisavustajiensa sihteereiden palkkamenot (siirto momentille 23.01.02) (HO 2023) | -1 |
| Ohjelma pitkäaikaisasunnottomuuden poistamiseen (HO 2023) | 350 |
| Purkumateriaali- ja rakennusjäterekisterin määrärahan tarkennus | -70 |
| Rakennuslain uudistus, purkumateriaali- ja rakennusjätetietokannan ylläpito | -180 |
| REPowerEU T&K-skenaariot | -600 |
| REPowerEU YLP | -500 |
| REPowerEU YTY-digi | 200 |
| Suomen EU-edustuston ympäristöasiantuntijat (siirto momentille 24.01.01) | -34 |
| Terveet tilat 2028 periaatepäätöksen kumoaminen | -500 |
| Tuottavuuden parantaminen ympäristölupa- ja valvontamenettelyjen digitalisaatiota kehittämällä -hanke (LUVAKE) (v. 2023 rahoitus) (tasomuutos) | 1 200 |
| Tuottavuuden parantaminen ympäristölupa- ja valvontamenettelyjen digitalisaatiota kehittämällä -hanke (LUVAKE) (v. 2024 rahoitus) (siirto momentille 28.70.01) | -1 228 |
| Tuottavuuden parantaminen ympäristölupa- ja valvontamenettelyjen digitalisaatiota kehittämällä -hanke (LUVAKE) (v. 2025 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.01) | 1 166 |
| Palkkausten tarkistukset | 85 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -400 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -60 |
| Tasomuutos | -120 |
| Yhteensä | 5 269 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 41 433 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 1 136 000 |
| 2024 talousarvio | 36 164 000 |
| 2023 tilinpäätös | 34 088 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 433 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Muutos talousarvioesityksen 41 433 000 euroon nähden on 1 000 000 euroa, missä on otettu huomioon vähennyksenä 1 700 000 euroa siirtona momentille 35.20.01 ja lisäyksenä 700 000 euroa Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) toimeenpanosta ja asumisen kehittämisestä, mikä rahoitetaan tuloutuksena Valtion asuntorahastosta.
Vastaava tulo on budjetoitu momentille 12.35.20.
| 2025 talousarvio | 40 433 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 1 136 000 |
| 2024 talousarvio | 36 164 000 |
| 2023 tilinpäätös | 34 088 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 433 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös korvauksiin, joita suoritetaan Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavista EU-asetuksiin ja EU-direktiiveihin perustuvista markkinavalvontatehtävistä:
1) rakennustuotteet
2) rakennustuotteiden ekosuunnittelu ja energiamerkintä
3) rakennustuoteyhteyspisteen ylläpito.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) korvauksiin Ympäristömerkintä Suomi Oy:lle Euroopan unionin ympäristömerkin myöntämisjärjestelmän mukaisten tehtävien hoidosta, Tukesille korvauksiin CE-merkitsemättömien tuotteiden markkinavalvonnasta sekä valtionavustusten maksamiseen yliopistoille, korkeakouluille ja muille vastaaville tutkimustoimintaa harjoittaville yhteisöille tutkimustoimintaan sekä muiden siirtomenojen maksamiseen Metsähallituksen luontopalveluille yhteishankkeisiin
2) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen, hankekohtaisten Life-avustusten ja Life-hankkeiden valmisteluavustusten maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 2 500 000 euroa lupamenettelyjen ja viranomaisuudistusten voimavaroihin (REPowerEU) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 2 270 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 300 000 euroa aiheutuu palkkausten tarkistuksista, 840 000 euroa siirrosta momentilta 35.20.01 ja 1 130 000 euroa momentilta 35.20.01 peruutetun määrärahan uudelleenbudjetoinnista.
| 2025 II lisätalousarvio | 2 270 000 |
| 2025 talousarvio | 40 433 000 |
| 2024 tilinpäätös | 37 300 000 |
| 2023 tilinpäätös | 34 088 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 2 270 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentilta vähennetään 750 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys on siirtoa momentille 23.01.01, mistä 741 000 euroa aiheutuu Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen (Varke) tukipalvelu- ja vuokrakustannuksista ja 9 000 euroa matkustamisen neuvonnasta ja tuesta.
| 2025 III lisätalousarvio | -750 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 2 270 000 |
| 2025 talousarvio | 40 433 000 |
| 2024 tilinpäätös | 37 300 000 |
| 2023 tilinpäätös | 34 088 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentilta vähennetään 750 000 euroa.
04. Suomen ympäristökeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 36 384 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
2) yhteisrahoitteisessa toiminnassa ja yhteistoiminnassa hankkeiden rahoittajien rahoitusosuuksiin sisältyvien siirtomenojen maksamiseen
3) virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi määrärahan siirtoon ulkomaille vähäisten rahoitusennakoiden maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaille.
Määrärahasta on varattu 4 190 000 euroa lupamenettelyjen ja viranomaisuudistusten voimavaroihin (REPowerEU) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Suomen ympäristökeskus (Syke) kehittää uutta tietoa ja uusia ratkaisumalleja kestävän kehityksen edistämiseksi valtioneuvoston, muun julkisen hallinnon ja elinkeinoelämän käyttöön. Ratkaisujen pohjaksi Syke tuottaa tietoa ympäristöstä, sen tilan kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä arvioi vaihtoehtoisia kehityssuuntia. Syke huolehtii myös useista EU-lainsäädännön ja kansainvälisten sopimusten edellyttämistä raportoinneista sekä hoitaa eräitä ympäristövalvonnan ja muita viranomaistehtäviä.
Syke hoitaa myös maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia vesivarojen käytön ja hoidon tehtäviä. Syken toimintamenoista näihin tehtäviin kohdennetaan n. 1 500 000 euroa. Syken toimintamenomäärärahaa arvioidaan käytettävän näihin tehtäviin n. 20 henkilötyövuoden ja erillisrahoitusta n. 16 henkilötyövuoden kustannusten kattamiseen. Muutokset tarkennetaan yhteisen suunnittelun kautta.
Syke keskittyy kansallisesti Agenda 2030:n toimeenpanossa erityisesti Hiilineutraali ja resurssiviisas Suomi -tavoitteen edistämiseen.
Suomen ympäristökeskuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tulostavoitteet kiinnittyvät suoraan ympäristöministeriön hallinnonalan vaikuttavuustavoitteisiin, joiden toteutumiseen Syke vaikuttaa tuottamalla ja välittämällä uutta tietoa sekä uusia ratkaisumalleja. Tiedon keskeisiä käyttäjiä ovat valtioneuvosto, aluehallinto, kunnat, maakuntien liitot, elinkeinoelämä, tiedotusvälineet, kansalaisjärjestöt sekä yksityiset kansalaiset.
Vaikuttavuustavoitteet ovat:
1) Hiilinegatiivinen Suomi on pysäyttänyt luontokadon ja saastumisen
2) Vihreä siirtymä on kasvun perusta
3) Elinympäristöt ja uudet ratkaisut tukevat sujuvaa arkea kaikissa elämäntilanteissa
4) Yhteiskunnallinen päätöksenteko ohjaa vihreään siirtymään.
Ympäristöministeriö asettaa Suomen ympäristökeskuksen toiminnalliselle tuloksellisuudelle seuraavat tulostavoitteet:
Tuloksellisuusmittarit
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
|
| Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit/T&K-htv | 0,63 | 0,8 | 1,0 |
| Ammattiyhteisöille suunnatut artikkelit ja blogit/htv | 0,26 | 0,35 | 0,40 |
| Julkaisut/htv | 0,9 | 1,1 | 1,1 |
| Julkisoikeudellisen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 94 | 95 | 100 |
| Liiketaloudellisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 104 | 105 | 105 |
| Tutkimuksen ja asiantuntijatyön laatu | |||
| Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit (kpl) | 222 | 250 | 290 |
| Julkaisuiden tieteellinen vaikuttavuus (TOP 10 -viittausindeksi) | 1,56 | 1,55 | 1,45 |
| Tieteellisten julkaisuiden laatu (tasoille JUFO2 ja JUFO3 luokiteltujen artikkeleiden osuus, %) | 53 | 50 | 50 |
| Ammattiyhteisölle suunnatut artikkelit (kpl) | 175 | 200 | 220 |
| Dataa, aineistot ja sähköiset palvelut | |||
| Verkkosivuvierailujen määrä | |||
| — syke.fi (1 000 kpl/v) | 0,45 | 0,5 | Tavoitetaso määritellään myöhemmin |
| — temaattiset verkkosivut yhteensä: ymparisto.fi, itameri.fi, vesi.fi (1 000 kpl/a) | 3,23 | 3,33 | Tavoitetaso määritellään myöhemmin |
| Paikkatietoaineistojen rajapintojen käyttömäärä (milj. kpl) | 243 | Uudistettu laskentatapa — ei vielä arviota | Tavoitetaso määritellään myöhemmin |
| Palvelukyvykkyys | |||
| Tyytyväisyys Syken palvelukykyyn kokonaisuutena (YM, MMM, ELYt) | 3,5/5 | (mitataan kahden vuoden välein) | 3,5/5 |
| Tyytyväisyys Syken asiantuntijatukeen (YM, MMM, ELYt) | 3,0/5 | (mitataan kahden vuoden välein) | 3,5/5 |
Syken kokonaishenkilötyövuosien arvioidaan olevan 660 vuonna 2025. Toimintamenomomentin suoralla budjettirahoituksella palkatun henkilöstön määrä vastaa 270 henkilötyövuotta. Henkilöstön kokonaismäärä riippuu ensisijaisesti ulkopuolisen rahoituksen kehittymisestä. Henkilöstövoimavaroja kohdennetaan strategisten tavoitteiden sekä käytettävissä olevan rahoituksen mukaisesti.
Suomen ympäristökeskuksen henkilötyövuodet vuosina 2023—2025
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| Henkilötyövuosien määrä (htv) | 682 | 680 | 660 |
Syken tuloarvio vuodelle 2025 on n. 41,0 milj. euroa. Tuotoista 5,3 milj. euroa kertyy maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan tuloista, joista vientitoiminnan osuudeksi arvioidaan noin kolmannes.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 74 011 | 77 136 | 77 332 |
| Bruttotulot | 47 264 | 44 000 | 40 948 |
| Nettomenot | 26 747 | 33 136 | 36 384 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 383 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 235 |
Yhteistoiminnan kustannusten korvauksia kertynee 15 milj. euroa ja yhteisrahoitteisen toiminnan tuottoja n. 20,0 milj. euroa. EU:n osuus yhteistoiminnan kustannusten korvauksista on 8,0 milj. euroa ja yhteisrahoitteisen toiminnan tuotoista 0,2 milj. euroa.
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
| — muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 15 996 | 11 000 | 10 000 |
| — EU:lta saatava rahoitus | 5 498 | 7 500 | 8 000 |
| — muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 1 924 | 2 000 | 1 800 |
| Tuotot yhteensä | 23 418 | 20 500 | 19 800 |
| Hankkeiden kokonaiskustannukset | 33 301 | 31 538 | 31 000 |
| Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | 9 883 | 11 038 | 11 200 |
| Omarahoitusosuus, % | 30 | 35 | 36 |
Yhteisrahoitteisten hankkeiden kustannusvastaavuus vaihtelee hanketyypeittäin ja määräytyy eri rahoittajatahojen rahoitusehtojen mukaan. Syken yhteisrahoitteisen toiminnan laajuuteen vaikuttaa vuonna 2023 tehty tarkennus valtion sisäisen rahoituksen jakautumisesta yhteisrahoitteisen toiminnan ja yhteistoiminnan kustannusten korvausten välillä.
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 36 284 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 100 000 euroa.
Määrärahasta käytetään arviolta 20 400 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Arvioon sisältyy REPowerEU -rahoituksella toteutettava hanke, 4 110 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (siirto momentille 32.20.50) | -1 589 |
| EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (v. 2025 rahoitus) | 2 332 |
| Rakennuslain uudistus, purkumateriaali- ja rakennusjätetietokannan ylläpito | 180 |
| REPowerEU T&K | 90 |
| RYTJ ylläpito | 1 800 |
| Tutkimuslaitosten post doc -ohjelma | 450 |
| Ympäristötiedon tiedonhallinnan kokonaisuus (v. 2024 rahoitus) | -1 500 |
| Ympäristötiedon tiedonhallinnan kokonaisuus (v. 2025 rahoitus) | 1 750 |
| Palkkausten tarkistukset | 65 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -330 |
| Yhteensä | 3 248 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 36 384 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 300 000 |
| 2024 talousarvio | 33 136 000 |
| 2023 tilinpäätös | 26 599 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 36 384 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
2) yhteisrahoitteisessa toiminnassa ja yhteistoiminnassa hankkeiden rahoittajien rahoitusosuuksiin sisältyvien siirtomenojen maksamiseen
3) virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi määrärahan siirtoon ulkomaille vähäisten rahoitusennakoiden maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaille.
Määrärahasta on varattu 4 190 000 euroa lupamenettelyjen ja viranomaisuudistusten voimavaroihin (REPowerEU) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 274 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 274 000 |
| 2025 talousarvio | 36 384 000 |
| 2024 tilinpäätös | 33 436 000 |
| 2023 tilinpäätös | 26 599 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 274 000 euroa.
29. Ympäristöministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 12 435 000 euroa.
Selvitysosa:
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 12 435 000 |
| 2024 talousarvio | 12 435 000 |
| 2023 tilinpäätös | 11 182 523 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 12 435 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentilta vähennetään 1 935 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu tarvearvion muutoksesta.
| 2025 III lisätalousarvio | -1 935 000 |
| 2025 talousarvio | 12 435 000 |
| 2024 tilinpäätös | 10 446 314 |
| 2023 tilinpäätös | 11 182 523 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentilta vähennetään 1 935 000 euroa.
65. Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 2 025 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin valtakunnallisille luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöille
2) avustuksiin valtakunnallisille asunto- ja rakennusalan järjestöille
3) saariston kehityksen edistämisestä annetun lain (494/1981) 12 §:n mukaisiin avustuksiin saariston ympäristönhoitoa edistäviin hankkeisiin
4) saaristoalueiden ja tunturialueiden jätehuoltoa edistävän toiminnan tukemiseen
5) avustuksiin ympäristövahinkojen torjuntaan liittyvään vapaaehtoistyöhön
6) kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista sekä muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta edistävien valtakunnallisesti ja alueellisesti merkittävien projektiluonteisten hankkeiden tukemiseen.
Selvitysosa:Harkinnassa huomioidaan avustuksen tarpeellisuus toiminnan laatuun ja laajuuteen sekä yhteisön talouteen ja muihin tukiin nähden.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Metsästäjäliitto ry | -150 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -400 |
| Yhteensä | -550 |
| 2025 talousarvio | 2 025 000 |
| 2024 talousarvio | 2 575 000 |
| 2023 tilinpäätös | 3 298 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille esitetään noin 2,0 milj. euroa, joka on 550 000 euroa vähemmän kuin vuonna 2024. Määrärahaa saa käyttää yleisavustuksiin mm. valtakunnallisille luonnonsuojelu-, ympäristö-, asunto- ja rakennusalan järjestöille sekä ympäristövahinkojen torjuntaan liittyvään vapaaehtoistyöhön. Määrärahasta on vähennetty hallituksen tekemä toimintamenosäästö (400 000 euroa) ja eduskunnan tekemä kertaluonteinen lisäys (150 000 euroa). Valiokunta pitää myönteisenä, että hallitus on sisällyttänyt esitykseensä Pidä Saaristo Siistinä ry:lle 235 000 euroa, joka vastaa eduskunnan vuoden 2024 talousarvioon tekemää lisäystä.
Valiokunta korostaa, että avustusta saavien järjestöjen työ on merkittävää ja arvokasta. Järjestöjen toiminta ja hankkeet tavoittavat kansalaisia usein paremmin kuin viranomaistoiminta. Niiden tuottamat palvelut ovat niin ikään tehokkaita ja edullisia. Vallitsevassa valtiontalouden tilanteessa valiokunta kuitenkin kannustaa järjestöjä myös kehittämään omaa varainhankintaansa ja etsimään uusia yhteistyökumppaneita. Lisäksi hallituksen tulisi harkita henkilöverotuksessa lahjoitusvähennyksen käytön laajentamista ympäristö- ja luonnonsuojelujärjestöihin.
Valiokunta lisää momentille 150 000 euroa Suomen Metsästäjäliitto ry:lle ympäristötöihin.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 2 175 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin valtakunnallisille luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöille
2) avustuksiin valtakunnallisille asunto- ja rakennusalan järjestöille
3) saariston kehityksen edistämisestä annetun lain (494/1981) 12 §:n mukaisiin avustuksiin saariston ympäristönhoitoa edistäviin hankkeisiin
4) saaristoalueiden ja tunturialueiden jätehuoltoa edistävän toiminnan tukemiseen
5) avustuksiin ympäristövahinkojen torjuntaan liittyvään vapaaehtoistyöhön
6) kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista sekä muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta edistävien valtakunnallisesti ja alueellisesti merkittävien projektiluonteisten hankkeiden tukemiseen.