Talousarvioesitys 2025
Pääluokka 35
YMPÄRISTÖMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Ympäristöministeriö rakentaa kestävää elinympäristöä ja vihreää kasvua. Toiminnan strategiset painopisteet ovat: 1) Hiilinegatiivinen Suomi on pysäyttänyt luontokadon ja saastumisen, 2) Vihreä siirtymä on kasvun perusta, 3) Elinympäristöt ja uudet ratkaisut tukevat sujuvaa arkea kaikissa elämäntilanteissa ja 4) Yhteiskunnallinen päätöksenteko ohjaa vihreään siirtymään. Hallinnonala tekee läheistä yhteistyötä muiden hallinnonalojen ja sidosryhmien kanssa.
Ilmastonmuutoksen hillintä, sen vaikutukset ja luonnonvarojen rajallisuus muuttavat tuotanto- ja kulutusrakenteita. Lähtökohtana on luonnonvarojen säästäminen ja niiden hyödyntäminen materiaali- ja energiatehokkaasti. Pyrkimyksenä on materiaalien suljettu kierto, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja jätettä eikä vaaranna luonnon ekosysteemipalveluja. Tarvitaan rakenteellisia muutoksia, ohjauskeinoja sekä kokeiluja, joilla edistetään vähähiilistä kierto- ja biotaloutta sekä puhtaita ratkaisuja. Kansallisen tason ratkaisut palvelevat myös viennin edistämistä.
Ilmastonmuutoksen hillintä ja muutokseen sopeutuminen vuosiin 2030—2050 ulottuvien ilmasto- ja energiatavoitteiden saavuttamiseksi edellyttävät tehokkaita toimia. Suomi vaikuttaa siihen, että Pariisin sopimuksen toimeenpano ja muu ilmastoyhteistyö etenevät sovitulla tavalla sekä EU:ssa että YK:n ilmastosopimuksen puitteissa. Suomi osallistuu aktiivisesti EU:n vuoteen 2030 ulottuvan ilmasto- ja energiapaketin toimeenpanoon. Suomi tukee EU-komission suositusta asettaa päästöt ja poistumat kattava 90 prosentin nettopäästövähennystavoite vuodelle 2040, millä varmistetaan 1,5 asteen tavoitteen mukaiset päästövähenemät. Kansallisella ilmastolailla varmistetaan kansallisesti riittävän kunnianhimoiset tavoitteet ja ilmastopolitiikan ennakoitavuus. Vuoteen 2035 ulottuvalla keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmalla edistetään päästövähennystoimien toteuttamista kustannustehokkaasti ja oikeudenmukaisesti.
Kunnianhimoisilla ilmastotavoitteilla luodaan uudenlaista kasvua ja markkinoita vähähiilisille teknologioille ja ratkaisuille. Ilmastotavoitteiden toteutumista edistetään konkreettisin toimin ja vaikuttavalla ilmastopolitiikalla niin kansallisesti, EU-tasolla kuin kansainvälisiin sopimuksiin liittyen. Yhtenä ilmastopolitiikan painopisteenä on päästöjä vähentävien ja hiiltä talteen ottavien ratkaisujen kiihtyvä kehitys teollisuudessa ja energiantuotannossa. Kehittämällä Suomesta puhtaan energian edelläkävijää vauhditetaan investointipolitiikan lisäksi yhteiskunnan päästöjen vähenemistä. Kansallisen energia- ja ilmastopolitiikan tavoitteita toteutetaan vähentämällä päästöjä sekä lisäämällä puhtaan energian tuotantoa ja käyttöä. Luontaisten hiilinielujen lisäksi edistetään teknisten nielujen hyödyntämistä. Energiaomavaraisuudella ja -huoltovarmuudella on aiempaa suurempi merkitys, mikä edellyttää panostusta maa- ja merituulivoimaan sekä aurinkoenergiaan.
Kansallisen ilmasto- ja energiapolitiikan tavoitteita toteutetaan vähentämällä rakennuksista ja asumisesta sekä liikenteestä aiheutuvaa energian käyttöä ja päästöjä sekä lisäämällä uusiutuvan energian tuotantoa ja käyttöä. Suunnataan rakentamista nykyisen yhdyskuntarakenteen osaksi tai sen läheisyyteen hyödyntäen olemassa olevaa infrastruktuuria. Energian omavaraisuudella ja huoltovarmuudella on aiempaa suurempi merkitys, mikä edellyttää panostusta maa- ja merituulivoimaan sekä aurinkoenergiaan. Yhdyskunnissa, erityisesti kaupunkiseuduilla, maankäyttöä, asumista ja palveluja yhteensovitetaan siten, että eri toimintojen saavutettavuus paranee ja kestävien liikennemuotojen käyttö lisääntyy.
Suurissa kasvukeskuksissa, erityisesti pääkaupunkiseudulla, asuntojen riittävä tarjonta hillitsee vuokra- ja hintatason nousua. Kohtuullisilla asumiskustannuksilla on keskeinen merkitys elinkeinoelämän toimintaedellytysten sekä alueiden ja kansalaisten hyvinvoinnin turvaamisessa. Valtion ja suurten kaupunkiseutujen kumppanuutta jatketaan kaupunkikehityksessä maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksin.
Ympäristöministeriö jatkaa toimia rakennuskannan energiatehokkuuden parantamiseksi ja rakennuskannan elinkaaristen hiilidioksidipäästöjen pienentämiseksi. Keskeiset toimet liittyvät rakennusten energiatehokkuusdirektiivin muutoksen toimeenpanoon sekä rakentamislain sisältämän uuden rakennuksen hiilijalanjäljen raja-arvo-ohjauksen toteuttamiseen. Rakentamisen kiertotaloutta tuetaan ottamalla käyttöön rakentamislain edellyttämä purkumateriaali- ja rakennusjäteselvitys sekä uusi purkumateriaali- ja rakennusjätetietojärjestelmä.
Yhden luukun mallissa, jota kohti edetään, asiointi ja lupien haku tapahtuu keskitetysti ja digitaalisesti yhden, toimivan ja käyttäjälähtöisen lupamenettelyn kautta. Ympäristölupakäsittely (lupa-, valvonta- ja ohjaustehtävät) kootaan juridisesti yhtenä viranomaisena toimivaan valtakunnalliseen kokonaisuuteen. Säädetään laki lupamenettelyistä. Investointien vaatimille kaavoitus-, rakennus-, ympäristö- ja vesilupamenettelyille sekä niitä koskevien valitusten käsittelylle määritetään tavoiteltavat käsittelyajat. Viranomaisten keskinäisiä valitusoikeuksia rajoitetaan. Selkiytetään ja yhteensovitetaan YVA-menettelyä ja lupakäsittelyä.
Arvioidaan varovaisuusperiaatetta sekä sen tulkinnan vaikutuksia lupamääräyksiin ja lupien hyväksymiseen. Tarkastellaan mahdollisuutta palauttaa lupamääräysten tarkistamismenettely osaksi lupamenettelyä. Selkeytetään lainsäädäntöä siten, että ympäristölupaharkinnassa voidaan rajatusti huomioida elinkeinonharjoittajan vapaaehtoiset kompensaatiotoimet. Edistetään teollisuuspuistojen perustamista kevennetyllä lupamenettelyllä tinkimättä ympäristövaikutuksista. Selvitetään mahdollisuus teollisuuspuistokohtaisiin ympäristövaikutuskiintiöihin ja ennakkoluvitukseen.
Huolehditaan kansalaisten osallistumismahdollisuuksista ja oikeusturvasta. Huolehditaan ympäristövahinkorahastoa koskevan lainsäädännön toimeenpanosta. Toimeenpannaan valtakunnallista pilaantuneiden maa-alueiden riskienhallintastrategiaa ja edistetään etenkin maamassojen kiertotaloutta ja kestävää kunnostamista. Toteutetaan kansallista ilmansuojeluohjelmaa 2030. Huolehditaan EU:n teollisuuspäästödirektiivin ja teollisuuspäästöportaaliasetuksen toimeenpanosta.
Luonnon monimuotoisuuden, vesien- ja merensuojelun, luonnonvarojen kestävän käytön ja luonnon virkistyskäyttömahdollisuuksien sekä maisemanhoidon huomioonottamista päätöksenteossa edistetään laaja-alaisella yhteistyöllä niin kansallisesti, EU:n tasolla kuin globaalistikin.
Pinta- ja pohjavesien, haavoittuvan Saaristomeren sekä muun Itämeren hyvän tilan saavuttaminen ja ylläpito edellyttävät erityisesti näihin ympäristöihin kohdistuvien paineiden vähentämistä, ravinteiden ja haitallisten aineiden kuormituksen vähentämistä, näistä aiheutuvien riskien hallintaa sekä vesi- ja meriluonnon monimuotoisuuden suojelua. Vesien ja meren tilan parantamisen ohjelmalla (Ahti) vahvistetaan vuosille 2022—2027 päivitettyjen vesien- ja merenhoitosuunnitelmien toimeenpanoa ja edistetään ravinteiden kierrätystä sekä Saaristomeren tilan parantamista. Erityisesti toimia kohdennetaan Saaristomeren pilottialueille. Vaikuttavimpien toimien käyttöönottoa laajennetaan mm. maa- ja metsätaloudessa sekä rakennetussa ympäristössä. Ravinteiden kierrätyksen ratkaisuja kehitetään ravinnekuormituksen hillitsemiseksi, vesien rehevöitymisen vähentämiseksi ja ravinneomavaraisuuden lisäämiseksi. Pintavesien ja ympäristön kuormituksen ja vaarallisten aineiden kulkeutumisen vähentäminen edellyttävät valtioiden rajat ylittävää yhteistyötä. Myös Itämeren suojelu edellyttää kansainvälistä yhteistyötä ja Itämeren suojelun toimintaohjelman (HELCOM BSAP) yhteistä toimeenpanoa.
Luonnon monimuotoisuuden kato pysäytetään ja sen suotuisa tila turvataan ilmastoviisaasti vuoteen 2030 mennessä toimeenpanemalla uusi kansallinen luonnon monimuotoisuusstrategia ja toimintaohjelma, toteuttamalla Helmi-elinympäristöohjelmaa, METSO-ohjelmaa sekä tehostamalla muita toimia lajien ja luontotyyppien suojelemiseksi. Toimien vaikuttavuuden lisäämiseksi toimeenpannaan uudistettua luonnonsuojelulainsäädäntöä ja valmistellaan METSO-ohjelmalle jatkokautta. Lisäksi kehitetään luontoarvomarkkinoita ja tuetaan yritysten työtä luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi. Vähennetään luonnon monimuotoisuuteen kohdistuvia paineita ja edistetään luonnonvarojen kestävää käyttöä sekä monimuotoisuuden huomioon ottavaa biotaloutta.
Alueidenkäytön suunnittelulla vastataan toimintaympäristön muutoksiin, joista keskeisiä ovat ilmastonmuutoksen torjunta, uusiutuvan energian tarve ja huoltovarmuus, aluerakenteen erilaistuminen ja väestömuutokset, kaupunkiseutujen kasvu ja kaupungistuminen ja liikkumisen murros. Lainsäädäntöä uudistamalla sekä alueidenkäyttöä ja sen suunnittelua kehittämällä edistetään tarkoituksenmukaista maankäyttöä, hyvää elinympäristöä, kaavoituksen sujuvuutta, kaupunkien ja kuntien kasvua, riittävää asuntotuotantoa, alueiden elinvoimaisuutta, yritysten kilpailukykyä ja Suomen houkuttelevuutta investointikohteena. Sään ääri-ilmiöt ja tulvariskit huomioidaan yhdyskuntarakenteen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Digitalisaation avulla parannetaan alueidenkäytön suunnitteluun ja rakentamiseen liittyvien tietojen saatavuutta ja suunnittelun ymmärrettävyyttä sekä edistetään osallistumista ja tietoon perustuvaa päätöksentekoa. Keskeisenä keinona on rakennetun ympäristön tietojen kokoaminen yhteen kansallisesti yhteentoimivien palvelualustojen ja tietorakenteiden avulla.
Kiertotaloudella vahvistetaan Suomen raaka-aineomavaraisuutta ja talouden perustaa. Jätelainsäädäntöä kehitetään kiertotalouslainsäädännöksi hallitusohjelman ja EU-lainsäädännön toimeenpanemiseksi. Kiertotalouden tavoitteiden ja elinkaariajattelun edistämiseksi sekä markkinoiden kehittämiseksi toteutetaan kiertotalousohjelmaa mm. eri toimijoille suunnattu kiertotalouden strateginen green deal -sitoumus.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
| 2023 toteutuma/arvio |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| Hiilinegatiivinen Suomi on pysäyttänyt luontokadon ja saastumisen | |||
| — Helmi- ja METSO-ohjelmien edistyminen ympäristöministeriön hallinnonalalla, ohjelmien toimenpiteiden kokonaistavoitteesta keskimäärin saavutettu, % | 63,1 | 66,3 | 68,5 |
| — Suomen kasvihuonekaasupäästöjen kokonaispäästöt ilman maankäyttösektoria, Mt CO2-ekv. | 43,6 | 41,4 | 39,3 |
| Vihreä siirtymä on kasvun perusta | |||
| — Materiaalien kiertotalousaste, % | 4,5 | 5,5 | 6,0 |
| — Uutta toimintaa ja toiminnan muutoksia koskevien ympäristönsuojelulain mukaisten lupa-asioiden mediaanikäsittelyaika, kk | 10,5 | 10 | 10 |
| — Ympäristöliiketoiminnan liikevaihto, milj. euroa | 54 400 | 55 000 | 56 000 |
| Elinympäristöt ja uudet ratkaisut tukevat sujuvaa arkea kaikissa elämäntilanteissa | |||
| — Asuntoaloituksien määrä, kpl | 20 000 | 20 000 | 25 000 |
Ympäristöministeriön hallinnonalalla sukupuolten tasa-arvoa edistetään toimialalla säädös- ja informaatio-ohjauksen keinoin mm. rakennettua ympäristöä koskevassa ohjauksessa ja päätöksenteossa. Talousarvion määrärahoilla ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia sukupuolten tasa-arvoon.
Ympäristöministeriö edistää ilmastonmuutoksen hillintää, kiertotaloutta, luonnon monimuotoisuuden suojelua sekä kestävää alueidenkäyttöä, rakentamista sekä hyvää elinympäristöä. Ympäristöministeriö edistää kohtuuhintaista vuokra-asuntotuotantoa ja parantaa eri väestöryhmien asunto-oloja.
Arvioidaan voimassa olevan lainsäädännön mukaisen määräaikaisen etusijamenettelyn ja muutoksenhakujen kiireellisen käsittelyn avulla saavutetut hyödyt puhtaan siirtymän hankkeille ja tehdään sen pohjalta tarvittavia lakimuutoksia.
Parhaillaan valmisteltavassa keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmassa tarkastellaan taakanjakosektorilla tarvittavia toimia vuosien 2030 ja 2035 ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi edistetään vuonna 2022 valmistuneen keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelman toimeenpanoa.
Vesien ja meren tilan parantamisen Ahti-ohjelmalla myös hillitään ilmastonmuutosta ja edistetään siihen sopeutumista, kestävää kiertotaloutta ja kaupunkikehitystä.
Ympäristöministeriö toteuttaa yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa strategista kiertotalousohjelmaa. Tavoitteena on muutos, jossa kiertotalous tehostaa luonnonvarojen käyttöä ja uudistaa Suomen taloutta.
Ympäristöministeriö torjuu luontokatoa mm. uudistetun luonnonsuojelulain, Helmi-elinympäristöohjelman ja METSO-ohjelman toimenpiteiden sekä muiden luontotyyppien ja lajien suojelutoimien avulla sekä kehittämällä luontoarvomarkkinoita.
Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset
| esityksen nimi | taloudellinen vaikutus (momentti) |
| Hallituksen esitys laiksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain kumoamisesta | 35.01.01 ja 35.20.01 |
| Hallituksen esitys laeiksi vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain, ympäristönsuojelulain ja vesilain muuttamisesta | 35.10.23 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ympäristönsuojelulain 17 luvun muuttamisesta | 12.32.30 ja 32.01.08 |
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
| 2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
||
| 35.10.63 | Luonnonsuojelualueiden hankinta- ja korvausmenot (siirtomääräraha 3 v) | ||
| — myöntämisvaltuus | 10 | 10 |
Hallinnonalan määrärahat
| TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
LTA III 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
| 01. | Ympäristöhallinnon toimintamenot | 91 427 | 0 | 2 544 | -2 685 | 91 286 |
| 01. | Ympäristöministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
40 433 | — | 2 270 | -750 | 41 953 |
| 04. | Suomen ympäristökeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
36 384 | — | 274 | — | 36 658 |
| 29. | Ympäristöministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
12 435 | — | — | -1 935 | 10 500 |
| 65. | Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon (siirtomääräraha 3 v) |
2 175 | — | — | — | 2 175 |
| 10. | Ympäristön- ja luonnonsuojelu | 137 092 | 0 | 2 692 | 11 550 | 151 334 |
| 20. | Ympäristövahinkojen ehkäiseminen ja jälkihoito (siirtomääräraha 3 v) |
1 260 | — | — | 0 | 1 260 |
| 21. | Eräät luonnonsuojelun menot (siirtomääräraha 3 v) |
15 570 | — | — | — | 15 570 |
| 22. | Eräät ympäristömenot (siirtomääräraha 3 v) |
4 310 | — | 0 | — | 4 310 |
| 23. | Itämeren ja vesien suojelun edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
15 335 | — | — | — | 15 335 |
| 52. | Metsähallituksen julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) |
50 133 | — | 2 192 | — | 52 325 |
| 61. | Vesien- ja ympäristönhoidon tukeminen (siirtomääräraha 3 v) |
6 042 | — | 500 | 11 550 | 18 092 |
| 63. | Luonnonsuojelualueiden hankinta- ja korvausmenot (siirtomääräraha 3 v) |
39 380 | — | 0 | — | 39 380 |
| 66. | Kansainvälisen yhteistyön jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) |
2 062 | — | — | — | 2 062 |
| 67. | Siirto ympäristövahinkorahastolle (siirtomääräraha 3 v) |
3 000 | — | — | — | 3 000 |
| 20. | Yhdyskunnat, rakentaminen ja asuminen | 26 130 | 0 | 17 820 | -950 | 43 000 |
| 01. | Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
1 700 | — | -840 | — | 860 |
| 31. | Asumisneuvonnan kehittäminen ja laajentaminen (siirtomääräraha 3 v) |
2 000 | — | — | — | 2 000 |
| 33. | Ohjelma pitkäaikaisasunnottomuuden poistamiseen (siirtomääräraha 3 v) |
3 650 | — | — | — | 3 650 |
| 34. | Avustukset kuntien kiinteistöjen öljylämmityksestä luopumiseen (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | 4 600 | — | 4 600 |
| 35. | Avustukset alueiden käytön ja rakentamisen digitalisaatioon (siirtomääräraha 3 v) |
3 700 | — | — | — | 3 700 |
| 37. | Avustukset vihreää siirtymää tukevan rakentamisen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | 60 | — | 60 |
| 55. | Avustukset korjaustoimintaan (siirtomääräraha 3 v) |
7 550 | — | — | — | 7 550 |
| 56. | Avustukset asuinrakennusten öljy- ja kaasulämmityksestä luopumiseksi (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | 14 000 | -950 | 13 050 |
| 60. | Siirto Valtion asuntorahastoon | 0 | — | — | — | 0 |
| 64. | Avustukset rakennusperinnön hoitoon (siirtomääräraha 3 v) |
1 700 | — | — | — | 1 700 |
| 95. | InvestEU-ohjelman kansallinen rahoitusosuus (arviomääräraha) |
5 830 | — | — | — | 5 830 |
| Yhteensä | 254 649 | 0 | 23 056 | 7 915 | 285 620 |
| Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 1 055 | 1 038 | 973 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Ympäristöministeriön hallinnonalalle esitetään yhteensä 253,1 milj. euroa, joka on noin 10,2 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Lisäyksiä osoitetaan mm. InvestEU-ohjelman kansalliseen rahoitusosuuteen (5,8 milj. euroa), vesitietojärjestelmän uudistamiseen ja vesien hoidon seurantaan (3,6 milj. euroa) sekä METSO- ja Helmi-ohjelmaan (1,75 milj. euroa). Hallituksen linjaamia säästöjä pääluokkaan kohdistuu 4,8 milj. euroa, minkä lisäksi Valtion asuntorahaston valtuuksia alennetaan. Määrärahatason suuri muutos (noin -130 milj. euroa) tapahtui jo vuonna 2024, jolloin edellisen vaalikauden määräaikaiset lisärahoitukset päättyivät.
Valiokunta pitää myönteisenä, että valtiontalouden tiukassa tilanteessa pääluokan määrärahoja esitetään hieman lisättäväksi vuoteen 2024 verrattuna, koska talousarvion pienimmällä hallinnonalalla rahoituksen liikkumavara on niukka. Liikkumavaran niukkuus ilmenee myös siinä, että saadun selvityksen perusteella hallinnonalalle on vaikea hallituksen linjaus siitä, että lainsäädännön kautta tuleviin uusiin tehtäviin ei osoiteta pääsääntöisesti lisärahoitusta. Toteutettavaksi on tulossa mm. laajoja EU-lainsäädäntöuudistuksia (kuten ennallistamisasetus). Epäselvää on myös, miten hallinnonalan hankerahoitukseen kohdentuvat säästöt vaikuttavat ympäristöpolitiikan toimeenpanoon ja seurantaan.
Valiokunta korostaa, että ympäristöministeriön hallinnonalalla on kokoaan suurempi merkitys ohjausroolinsa myötä ilmasto- ja hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamisessa, luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttämisessä, puhtaan teknologian kasvussa sekä kestävässä kaupunkikehityksessä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää tiivistä poikkihallinnollista yhteistyötä sekä rahoitusta myös talousarvion muista pääluokista.
Valiokunta nostaa ympäristövaliokunnan tavoin (YmVL 16/2024 vp) esiin, että etenkin ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää lisätoimia taakanjakosektorilla eli ympäristöministeriön lisäksi työ- ja elinkeinoministeriön, maa- ja metsätalousministeriön sekä liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonaloilla ja maankäyttösektorilla eli maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla. Tavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää, että talousarvioesityksen mukaisesti hallitus jatkaa päästöjen vähentämistä ja hiilinielujen vahvistamisen valmistelua ja toimeenpanoa energia- ja ilmastostrategiassaan sekä valmistautuu tekemään ilmastotavoitteiden täyttämiseen liittyviä päätöksiä kevään 2025 puoliväliriihessä. Tärkeää on myös, että uuden keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelman valmistelu on käynnistetty ympäristöministeriön johdolla. Valiokunta painottaa, että toimien linjaamisessa tulee huolehtia siitä, etteivät ne johda tuotannon siirtämiseen ulkomaille ja päästöjen kasvuun globaalisti.