Talousarvioesitys 2025
52. Valtionosuus työttömyysetuuksien perusturvasta (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 312 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) työttömyysturvalain (1290/2002) sekä kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) perusteella maksettavien peruspäivärahan tai työmarkkinatuen ja niihin liittyvien lapsikorotusten ja työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavien korotusosien maksamiseen siten kuin työttömyysturvalaissa on säädetty valtion osuudesta
2) julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) mukaisten lakisääteisten kulukorvausten rahoittamiseen työttömyysturvalain mukaisesti
3) työttömyysturvalain (1290/2002) 8 luvun perusteella maksettavaan liikkuvuusavustukseen
4) vuorotteluvapaalain (1305/2002) mukaisen vuorottelukorvauksen valtion osuuden maksamiseen siten, kuin työttömyysetuuksien rahoituksesta annetussa laissa (555/1998) ja työttömyysturvalaissa (1290/2002) säädetään valtionosuudesta
5) työllisyyden edistämisen kuntakokeiluihin osallistuvien kuntien tekemien palkkatuki- ja starttirahapäätösten maksamiseen siten kuin julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa on säädetty palkkatuen ja starttirahan rahoituksesta
6) julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain perusteella valtiolle työllistämisen, työnantajalle maksettavan palkkatuen ja yrittäjäksi ryhtyvälle maksettavan starttirahan peruspäivärahan ja työmarkkinatuen valtionosuutta vastaavan osuuden maksamiseen.
Palkkatuki ja starttiraha budjetoidaan maksuperusteisina.
Selvitysosa:Peruspäivärahaa maksetaan sekä työttömyyden että työllistymistä edistävien palvelujen ajalta. Peruspäiväraha rahoitetaan valtion varoista, kunnan rahoitusosuudella ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun tuotosta. Valtio rahoittaa työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavat kulukorvaukset. Työttömyysvakuutusmaksu, joka peritään työttömyyskassoihin kuulumattomilta henkilöiltä, tilitetään Kansaneläkelaitokselle.
Työmarkkinatuki rahoitetaan valtion varoista ja työmarkkinatuen saajan kotikunnan rahoitusosuudella.
Peruspäiväraha rahoitetaan työttömyysvakuutusmaksun tuotoilla sekä valtion varoista ja työmarkkinatuki vain valtion varoista siihen saakka, kunnes henkilölle on tullut maksetuksi työttömyyspäivärahaa yhteensä 100 päivältä. Tämän jälkeen saajan kotikunnan rahoitusosuus kasvaa työttömyyskauden keston mukaan siten, että kunnan osuus on 10 prosenttia siihen saakka, kunnes henkilölle on tullut maksetuksi työttömyyspäivärahaa yhteensä 200 päivältä. Työttömyyspäivien 200—300 väliseltä ajalta kunnan rahoitusosuus on 20 prosenttia, 300—400 työttömyyspäivän väliseltä ajalta 30 prosenttia ja 400—700 työttömyyspäivän väliseltä ajalta 40 prosenttia. Tämän jälkeiseltä ajalta kunnan rahoitusosuus on 50 prosenttia.
Lisäksi valtio huolehtii Kansaneläkelaitoksen maksuvalmiudesta työmarkkinatuen ja peruspäivärahan osalta (maksuvalmiussuoritus).
Määrärahan arvioitu käyttö ja siihen vaikuttavat tekijät (euroa)
| Työmarkkinatuet | |
| — työttömyysajalta | 1 215 600 000 |
| — kuntien rahoitusosuus | -614 200 000 |
| — työllistymistä edistävien palvelujen ajalta | 476 000 000 |
| — kulukorvaukset | 65 700 000 |
| — liikkuvuusavustus | 1 000 000 |
| — korotusosa | 4 500 000 |
| Työmarkkinatuki yhteensä | 1 148 600 000 |
| Peruspäiväraha | |
| — työttömyysajalta | 203 700 000 |
| — työllistymistä edistävien palvelujen ajalta | 20 100 000 |
| — korotusosa | 600 000 |
| — kulukorvaus | 4 500 000 |
| Kuntien rahoitusosuus | -26 900 000 |
| Palkansaajan tt-maksun osuus | -59 000 000 |
| Peruspäiväraha yhteensä | 143 000 000 |
| Vähimmäismäärän muutos, työmarkkinatuki | 17 600 000 |
| Vähimmäismäärän muutos, peruspäiväraha | 3 300 000 |
| Yhteensä | 1 312 500 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Aktiiviajan korotusosista luopuminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) | -23 500 |
| Kanavointiratkaisun vaikutus (Kanavointi) (BudjL) | 50 300 |
| Lapsikorotusten lakkauttaminen 1.1.2024 (HO 2023) | -21 000 |
| Nuorten ammatillinen kuntoutus (HO 2023) (BudjL) | 2 600 |
| Pakolaiskiintiön alentaminen 850:stä 500:aan (HO 2023) | -400 |
| Tarvearvion muutos | -4 583 |
| TE24: Palkkatuki (siirto momentille 28.90.30) | -136 000 |
| TE24: Peruspäivärahan kuntaosuuden tarkentuminen (siirto momentille 28.90.30) | -24 326 |
| TE24: Peruspäivärahan vähimmäismäärä | 3 300 |
| TE24: Työmarkkinatuen kuntaosuuden tarkentuminen (siirto momentille 28.90.30) | -112 421 |
| TE24: Työmarkkinatuen vähimmäismäärän muutos | 17 600 |
| Tuloperusteinen työssäoloehto (euroistaminen) 1.9.2024 (HO 2023) | -20 000 |
| Työmarkkinatuen tarveharkinnan kiristäminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) | -3 400 |
| Työssäoloehdon kertymisen lakkauttaminen palkkatuetusta työstä 1.9.2024 (HO 2023) | 25 000 |
| Työttömyysturvan ikäsidonnaisista poikkeussäännöistä luopuminen 1.9.2024 (HO 2023) | 45 000 |
| Työttömyysturvan suojaosista luopuminen 1.4.2024 (HO 2023) | -6 000 |
| Työttömyysturvan työssäoloehdon pidentäminen 12 kuukauteen 1.9.2024 (HO 2023) | 112 800 |
| Velvoitetyön siirtymäsäännös, poistuminen | -2 800 |
| Vuorotteluvapaajärjestelmän lakkauttaminen (HO 2023) | -70 |
| Yhteensä | -97 900 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 1 312 500 000 |
| 2024 talousarvio | 1 410 400 000 |
| 2023 tilinpäätös | 1 319 253 969 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Määrärahaa saa käyttää:
1) työttömyysturvalain (1290/2002) sekä kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) perusteella maksettavien peruspäivärahan tai työmarkkinatuen ja niihin liittyvien lapsikorotusten ja työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavien korotusosien maksamiseen siten kuin työttömyysturvalaissa on säädetty valtion osuudesta
2) julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) mukaisten lakisääteisten kulukorvausten rahoittamiseen työttömyysturvalain mukaisesti
3) työttömyysturvalain (1290/2002) 8 luvun perusteella maksettavaan liikkuvuusavustukseen
4) vuorotteluvapaalain (1305/2002) mukaisen vuorottelukorvauksen valtion osuuden maksamiseen siten, kuin työttömyysetuuksien rahoituksesta annetussa laissa (555/1998) ja työttömyysturvalaissa (1290/2002) säädetään valtionosuudesta.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen ja kolmannen kappaleen.
Talousarvioesitykseen nähden päätösosan toisen kappaleen kohdat 5) ja 6) sekä kolmas kappale on poistettu.
| 2025 talousarvio | 1 312 500 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | -30 000 000 |
| 2024 talousarvio | 1 410 400 000 |
| 2023 tilinpäätös | 1 319 253 969 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 312 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) työttömyysturvalain (1290/2002) sekä kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) perusteella maksettavien peruspäivärahan tai työmarkkinatuen ja niihin liittyvien lapsikorotusten ja työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavien korotusosien maksamiseen siten kuin työttömyysturvalaissa on säädetty valtion osuudesta
2) julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) mukaisten lakisääteisten kulukorvausten rahoittamiseen työttömyysturvalain mukaisesti
3) työttömyysturvalain (1290/2002) 8 luvun perusteella maksettavaan liikkuvuusavustukseen
4) vuorotteluvapaalain (1305/2002) mukaisen vuorottelukorvauksen valtion osuuden maksamiseen siten, kuin työttömyysetuuksien rahoituksesta annetussa laissa (555/1998) ja työttömyysturvalaissa (1290/2002) säädetään valtionosuudesta.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 53 500 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu työttömyysasteen noususta.
| 2025 II lisätalousarvio | 53 500 000 |
| 2025 talousarvio | 1 312 500 000 |
| 2024 tilinpäätös | 1 365 555 411 |
| 2023 tilinpäätös | 1 319 253 969 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 53 500 000 euroa.