Talousarvioesitys 2025
04. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 80 191 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuihin, biopankkien osuuskunnan osuuden merkintään ja vuosijäsenmaksuihin, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksiin, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpä- ja näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle ja Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä Hoitotyön tutkimussäätiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten ja muiden menojen maksamiseen
4) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
5) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
6) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin
7) sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjauksen ja arviointitoiminnon menoihin
8) sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ohjaustehtäviin, valtakunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon tietoarkkitehtuurin kehittämiseen ja ylläpitoon sekä muihin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (784/2021), sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) sekä sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista annetun lain (254/2015) mukaisiin tehtäviin.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2025. Tavoitteet määritellään ministeriön ja laitoksen välisessä tulossopimuksessa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tehtävänä on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ja sosiaalisten ongelmien ehkäiseminen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen. THL toteuttaa tehtäväänsä tutkimuksen, seurannan ja arvioinnin, kehittämistyön, asiantuntijavaikuttamisen ja viranomaistehtävien sekä kansainvälisen yhteistyön avulla. Lisäksi THL toimii alansa tilastoviranomaisena sekä huolehtii tehtäväalueensa tietoperustasta ja sen hyödyntämisestä. THL vastaa myös sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ohjaustehtävistä.
THL:n toiminnan perusta on laki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön strateginen visio eheästä yhteiskunnasta ja kestävästä hyvinvoinnista. Laitoksen strategisissa päälinjauksissa tavoitteina ovat uudistuminen, tietoaineiston tehokas käyttöönotto, ennakointi, priorisointi ja työyhteisöön panostaminen.
Laitoksen toiminnassa korostuu asiantuntijalaitoksen rooli tiedon käytön edistämisessä päätöksenteon kaikilla tasoilla. Tätä tukee laitoksen tavoite tietovarantojen kehittämisestä ja niiden käytön helpottamisesta.
Voimavarojen supistuessa THL on tarkistanut toimintaansa siten, että hallitusohjelman toimeenpanoon ja asiantuntija- ja viranomaistehtävien hoitoon liittyvät riskit on minimoitu. Sopeutusten yhtenä kohdentamisperusteena on THL:n strategia. Ydintoiminnot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranevat. THL:n tuottavuus kasvaa ja maksullisen toiminnan ylijäämä käytetään tuotekehitykseen ja investointeihin. THL:n tieto- ja tilastotuotanto sekä verkkopalvelut ja portaalit ovat yhdessä toimiva kokonaisuus ja palvelevat asiakkaiden tietotarpeita. THL:n hallinto- ja toimintatavat edistävät sukupuolten tasa-arvon valtavirtaistumista. THL:n rahoitusrakenne on tasapainoinen laitoksen tehtäviin nähden.
THL kehittää ja uudistaa osaamispääomaansa. THL:n henkilöstön toimintavalmiutta ja osaamista kehitetään laitoksen strategian mukaisesti. Johtamistehtävissä toimivien osaamista kehitetään, jotta johtaminen on ammattimaista ja kannustavaa. Henkilöstön hyvinvointia tuetaan ja työnantajakuvaa kehitetään. Henkilöstösuunnittelun ennakoivuutta ja pitkäjänteisyyttä parannetaan.
Tulot harvinaisten rokotteiden myynnistä ja välitystoiminnasta on merkitty momentille 12.33.03.
Määrärahasta arvioidaan käytettävän avustuksiin (euroa)
| Alkoholitutkimussäätiölle | 343 000 |
| Suomalainen Lääkäriseura Duodecimille | 892 000 |
| Suomen Syöpäyhdistykselle | 1 031 000 |
| Näkövammaisten keskusliitolle | 133 000 |
| Hoitotyön tutkimussäätiölle | 720 000 |
| Yhteensä | 3 119 000 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 132 952 | 131 053 | 128 191 |
| Bruttotulot | 51 801 | 50 200 | 48 000 |
| Nettomenot | 81 151 | 80 853 | 80 191 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 18 797 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 16 811 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot, myyntituotot | 9 890 | 8 900 | 8 500 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 5 037 | 5 470 | 5 470 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 2 278 | 2 370 | 2 370 |
| Kustannukset yhteensä | 7 315 | 7 840 | 7 840 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 2 575 | 1 060 | 660 |
| Kustannusvastaavuus, % | 135 | 114 | 108 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
| — muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 28 310 | 24 700 | 24 700 |
| — EU:lta saatava rahoitus | 4 616 | 3 500 | 3 500 |
| — muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 6 057 | 5 900 | 5 900 |
| — yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | - | 600 | 600 |
| Tuotot yhteensä | 38 983 | 34 700 | 34 700 |
| Hankkeiden kokonaiskustannukset | 55 003 | 49 000 | 49 000 |
| Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -16 020 | -14 300 | -14 300 |
| Omarahoitusosuus, % | 29 | 29 | 29 |
THL:n toiminnan kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet osastoittain
| 2023 toteutuma |
htv | 2024 arvio |
htv | 2025 tavoite |
htv | |
| Hyvinvointivaikuttajat | 57 249 | 560 | 53 763 | 537 | 46 900 | 463 |
| Terveysturvaajat | 23 040 | 227 | 22 026 | 220 | 35 450 | 352 |
| Valtion palvelut | 28 963 | 286 | 29 234 | 292 | 24 602 | 244 |
| Tiedonvälittäjät | 23 700 | 222 | 26 030 | 260 | 21 239 | 206 |
| Yhteensä | 132 952 | 1 295 | 131 053 | 1 309 | 128 191 | 1 265 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 77 072 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 3 119 000 euroa.
Määrärahasta käytetään arviolta 23,3 milj. euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (siirto momentille 32.20.50) | -190 |
| EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (v. 2025 rahoitus) | 5 264 |
| ICD-11 -diagnoosiluokituksen kansallinen käyttöönotto | -670 |
| Kansallinen varautuminen lääkkeiden hankintaan ja jakeluun (9 htv) | 500 |
| Kiinteistömenojen kohdentaminen (siirto momentille 33.02.20) | -580 |
| Kyberhyökkäysten ja häiriötilanteiden havainnoinnin kehittäminen | -250 |
| Käypä hoito -suositukset (ruotsinkieliset käännökset) | -42 |
| Laaturekisteritoiminnan kehittäminen ja laajentaminen | -500 |
| Lakisääteisten tehtävien turvaaminen (TA 2023) | -1 000 |
| Lintuinfluenssaepidemian torjunta | -410 |
| Potilasvastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annettava laki | -50 |
| Palkkausten tarkistukset | 216 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -750 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -2 200 |
| Yhteensä | -662 |
| 2025 talousarvio | 80 191 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 150 000 |
| 2024 talousarvio | 80 853 000 |
| 2023 tilinpäätös | 79 165 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 80 233 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 42 000 euroa talousarvioesityksen 80 191 000 euroon nähden liittyy Käypä hoito -suositusten ruotsinkielisiin käännöksiin.
| 2025 talousarvio | 80 233 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 150 000 |
| 2024 talousarvio | 80 853 000 |
| 2023 tilinpäätös | 79 165 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Toimintamenosäästöt.Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan virastojen ja laitosten toimintamenoihin kohdistuu yhteensä 28,7 milj. euron säästö ja muille momenteille 0,6 milj. euron säästö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) osuus toimintamenosäästöstä on 3 milj. euroa vuonna 2025, ja laitos on jo ennakoivasti sopeuttanut toimintaansa laskevaan määrärahatasoon alkuvuonna 2024. Euromääräisesti suurin tuottavuusohjelmiin liittyvä vähennys kohdistuu Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintakuluihin (20 milj. euroa).
Laaturekisterit.Laaturekisteritoiminnassa kerätään ja analysoidaan tietoa, jotta ymmärretään sosiaali- ja terveydenhuollon toimien vaikutuksia ja kustannusvaikuttavuutta valituilla sairausalueilla. Toiminta sisältää yhdeksän laaturekisteriä. Kansalliseen laaturekisteritoimintaan on suunnattu lisärahoitusta vaikuttavuuden ja kustannusvaikuttavuuden hankkeesta sekä eduskunnan lisäyksin. Vuonna 2024 kansalliseen laaturekisteritoimintaan on ollut käytettävissä 2,4 milj. euroa. Kuluneen vuoden aikana toiminnassa on kehitetty tietotuotantoa, tietojen raportointia ja tulosten hyötykäyttöä erityisesti vertaiskehittämisen keinoin. Lisäksi syöpähoitojen laatutietoa on kehitetty yhdessä muun muassa Syöpärekisterin kanssa valmistellen syöpähoitojen laatu- ja vaikuttavuustiedon systematisointia. Laaturekisteritoiminnan kehittämiseksi ja laajentamiseksi on käynnistetty konkreettisten vaikuttavuustavoitteiden muotoilu, joiden avulla pyritään valitsemaan uusia ilmiöitä ja/tai sairausryhmiä laaturekisteritoimintaan. Uusien laaturekisterien perustaminen on kallis ja pitkäaikainen investointi, joten rekisterien valinnan arviointia on tehtävä huolella.
Valiokunta pitää laaturekisteritoimintaa erittäin tärkeänä (ks. myös VaVM 14/2023 vp) sosiaali- ja terveydenhuollon laadun, vaikuttavuuden ja kustannusten hillinnän näkökulmasta ja pitää tärkeänä rekisteritoiminnan kehittämistä ja laajentamista. Myös hoitotyön laadun ja vaikuttavuuden tulee olla mukana valtakunnallisessa vaikuttavuustyössä ja laaturekistereiden kehittämisessä.
Valiokunta lisää momentille 400 000 euroa laaturekisteritoiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen.
Hoitotyön tutkimus.Hoitotyön tutkimussäätiölle (Hotus) osoitettava valtionavustus on 720 000 euroa, mikä on 80 000 euroa vähemmän kuin vuonna 2024, mutta ylittää vuoden 2023 tason. Hyvinvointialueilla on kasvava tarve kehittää palveluja näyttöön ja tutkittuun tietoon perustuen sekä parantaa palveluiden laatua, vaikuttavuutta ja kustannusvaikuttavuutta. Koska hoitotyöntekijät muodostavat suuren osan sote-henkilöstöstä, heidän työnsä vaikuttaa suoraan hoidon laatuun ja kustannuksiin merkittävällä tavalla. Valiokunnan saaman tiedon mukaan tämä on näkynyt myös Hotukselle tulleina lisääntyneinä yhteydenottoina.
Valiokunta pitää hoitotieteellistä tutkimusta ja näyttöön perustuvan hoitotyön kehittämistä keskeisenä hoitotyön käytäntöjen parantamisessa, kustannusvaikuttavuuden lisäämisessä, hoidon tasalaatuisuuden kehittämisessä ja koko hoitoketjun kehittämisessä. Kansalliset Hotus-hoitosuositukset ovat vakiinnuttaneet asemansa. Valiokunta on toistuvasti nostanut hoitotyön tutkimuksen rahoitusta, mutta hallituksen esitys vuodelle 2025 on taas vähän kuluvaa vuotta alemmalla tasolla.
Valiokunta lisää momentille 200 000 euroa Hoitotyön tutkimussäätiölle hoitotyön tutkimukseen.
Valiokunta tarkastelee sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimusrahoitusta momentin 33.60.32 yhteydessä ja vaikuttavuuden merkitystä luvun 28.89 yhteydessä.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 80 833 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuihin, biopankkien osuuskunnan osuuden merkintään ja vuosijäsenmaksuihin, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksiin, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpä- ja näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle ja Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä Hoitotyön tutkimussäätiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten ja muiden menojen maksamiseen
4) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
5) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
6) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin
7) sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjauksen ja arviointitoiminnon menoihin
8) sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ohjaustehtäviin, valtakunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon tietoarkkitehtuurin kehittämiseen ja ylläpitoon sekä muihin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (784/2021), sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) sekä sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista annetun lain (254/2015) mukaisiin tehtäviin.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 752 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 652 000 euroa aiheutuu palkkausten tarkistuksista ja 100 000 euroa siirrosta momentilta 33.01.01 hyvinvointialueiden ohjauksen tehostamiseen.
| 2025 II lisätalousarvio | 752 000 |
| 2025 talousarvio | 80 833 000 |
| 2024 tilinpäätös | 81 003 000 |
| 2023 tilinpäätös | 79 165 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 752 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 235 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 33.03.63 hyvinvointialueiden poikkeusmenettelyjä koskevien tehtävien hoitamiseksi.
| 2025 III lisätalousarvio | 235 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 752 000 |
| 2025 talousarvio | 80 833 000 |
| 2024 tilinpäätös | 81 003 000 |
| 2023 tilinpäätös | 79 165 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 235 000 euroa.