Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         02. Valvonta
         20. Työttömyysturva
         30. Sairausvakuutus
         40. Eläkkeet
         50. Veteraanien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

02. ValvontaPDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteistä valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista, työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoista, lääkeasioiden tiekartan toimeenpanosta aiheutuvista menoista ja oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus, aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet ja Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Valvontalaitosten toiminta kohdistuu hallituskauden strategisista tavoitteista seuraaviin:

  • — Elin- ja työympäristön terveellisyys ja turvallisuus on lisääntynyt
  • — Oikea-aikaiset ja luotettavat palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
Vaikuttavuus
  • — yhdenvertaisuuden, oikeusturvan ja muiden perusoikeuksien sekä lainsäädännön noudattamisen varmistaminen
  • — valvonnan painopiste on turvallisuutta, palveluiden järjestämistä ja omavalvontaa edistävässä ennakoivassa, riskiperusteisessa sekä laadultaan ja laajuudeltaan merkittävän toiminnan valvonnassa.

03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 633 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) EU-rahastojen tuella toteuttavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

2) siirtomenojen maksamiseen virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden sekä lähialueyhteistyön toteuttamiseksi.

Määrärahaa saa käyttää myös Suomen ja Euroopan unionin itärajan lähialueeksi luettavien maiden ydin- ja säteilyturvallisuutta edistävään kansainväliseen yhteistyöhön:

1) Suomen ja Euroopan unionin itärajan lähialueeksi luettavien maiden ydin- ja säteilyturvallisuustilanteen seuraamisesta ja arvioinnista, ympäristön säteilyvalvonta mukaan lukien, ja näitä tukevasta kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen kattamiseen

2) säteily- ja ydinturvallisuutta edistävien yhteistyöhankkeiden rahoitusosuuksien sekä kansainvälisen avun antamisesta ja siihen varautumisesta aiheutuvien menojen kattamiseen.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle (STUK) seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2025. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuustavoitteet ja toiminnalliset tavoitteet

Ydinenergialaki ja sitä toimeenpanevat määräykset uudistetaan ydinenergian käyttöön liittyvien hankkeiden sujuvuutta ja Suomen kilpailukykyä investointikohteena tukevalla tavalla. Uudistuksen yhteydessä helpotetaan myös modulaaristen pienydinreaktoreiden (SMR) rakentamista ja kannustetaan ydinvoimaan liittyvien innovaatioiden kehittämiseen ja nopeaan käyttöönottoon Suomessa. STUK osallistuu yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden varmistamiseen ja kriisinkestävyyden vahvistamiseen huolehtimalla oman toiminnan liittymisestä kansalliseen huoltovarmuuteen sekä huomioi valmiuslain kokonaisuudistusta sekä kokonais- ja kyberturvallisuuden johtamisrakenteen uudistamisesta seuraavat vaikutukset toiminnassaan. Hallitusohjelman ulko- ja turvallisuuspolitiikan tavoitteiden osalta STUK tukee asiantuntemuksellaan hallitusohjelman tavoitteita vahvistaa Suomen osaamista ydinaseisiin liittyvissä kysymyksissä sekä pyrkii vahvistamaan ja syventämään Pohjoismaiden ja Baltian maiden yhteistyötä. Hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti STUK edistää myös digitaalisten palveluiden ensisijaisuutta viranomaisasiointikanavana sekä huolehtii uuden omistajapolitiikkaa koskevan periaatepäätöksen toteutumisesta STUK International Oy:n kanssa tehtävässä yhteistyössä.

Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet

  2023
toteutuma
htv 2024
varsinainen
talousarvio
htv 2025
esitys
htv
             
Budjettirahoitus 16 538 123 22 128 126 20 633 127
Maksullinen toiminta 22 477 176 22 500 177 22 500 177
Yhteisrahoitteinen toiminta 420 6 500 7 500 7
Yhteensä 39 435 305 45 128 310 43 633 311

Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet

  2023
toteutuma
htv 2024
arvio
htv 2025
arvio
htv
             
Ydinenergia 21 164 77 23 728 79 23 029 79
Säteilytoiminta 5 940 23 6 200 23 6 007 23
Valmius ja turvajärjestelyt 3 015 8 3 600 9 3 488 9
Tutkimus ja kehitys 1 333 5 1 500 5 1 517 6
Palvelut 3 037 9 3 400 10 3 294 10
Viestintä 261 1 300 1 291 1
Ympäristö 3 123 10 4 800 10 4 457 10
Mittanormaali 1 562 4 1 600 4 1 550 4
Yhteiset palvelut ja tukitehtävät1) - 111 - 111 - 111
Lomat ja poissaolot - 57 - 58 - 58
Yhteensä 39 435 305 45 128 310 43 633 311

1) Yhteisten palvelujen kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 39 435 45 128 43 633
Bruttotulot 22 897 23 000 23 000
Nettomenot 16 538 22 128 20 633
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 6 369    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 9 483    

Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (ydinturvallisuusvalvonta, 1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 18 230 18 200 18 200
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 18 226 18 200 18 200
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 4 - -
Kustannusvastaavuus, % 100 100 100

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, säteilytoiminta, 1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 840 800 800
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 708 800 800
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 132 - -
Kustannusvastaavuus, % 119 100 100

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 142 150 150
— EU:lta saatava rahoitus 187 250 250
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 91 100 100
Tuotot yhteensä 420 500 500
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 1 150 1 000 1 000
       
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) -730 -500 -500
Omarahoitusosuus, % 63 50 50

Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi noin 19 573 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi noin 1 060 000 euroa. Vaihtelu osuuksissa aiheutuu käynnissä olevien hankkeiden sisällöstä ja toteutustavasta sekä niille asetetuista tavoitteista.

Määrärahasta käytetään arviolta 1,2 milj. euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Lähialueen ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö

Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö kohdistuu suomalaisten turvallisuuden kannalta merkittävimpiin kohteisiin Suomen lähialueella. Yhteistyö toteutetaan naapurimaiden ja muiden maiden viranomaisten sekä kansainvälisten järjestöjen kanssa.

Yhteistyöhön sisältyy tietojenvaihtoa, yhteisten analyysien ja arviointien tuottamista, koulutuksia ja harjoituksia, yhteisten käytäntöjen ja osaamisen kehittämistä, tiedonsiirto- ja hälytysjärjestelmien ylläpitoa ja kehittämistä sekä kansainvälisen avun antamiseen ja vastaanottamiseen varautuminen, tarvittavat materiaaliset ja tekniset ennakkojärjestelyt sekä avun antaminen mukaan lukien.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (v. 2025 rahoitus) 64
Pienydinvoimaloiden (SMR) turvalliseen käyttöönottoon valmistautuminen (HO 2023) -200
Ydinenergialain kokonaisuudistuksen valmistelu (HO 2023) 300
Palkkausten tarkistukset 41
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -1 100
Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) -600
Yhteensä -1 495

2025 talousarvio 20 633 000
2024 II lisätalousarvio
2024 talousarvio 22 128 000
2023 tilinpäätös 19 652 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 633 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) EU-rahastojen tuella toteuttavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

2) siirtomenojen maksamiseen virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden sekä lähialueyhteistyön toteuttamiseksi.

Määrärahaa saa käyttää myös Suomen ja Euroopan unionin itärajan lähialueeksi luettavien maiden ydin- ja säteilyturvallisuutta edistävään kansainväliseen yhteistyöhön:

1) Suomen ja Euroopan unionin itärajan lähialueeksi luettavien maiden ydin- ja säteilyturvallisuustilanteen seuraamisesta ja arvioinnista, ympäristön säteilyvalvonta mukaan lukien, ja näitä tukevasta kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen kattamiseen

2) säteily- ja ydinturvallisuutta edistävien yhteistyöhankkeiden rahoitusosuuksien sekä kansainvälisen avun antamisesta ja siihen varautumisesta aiheutuvien menojen kattamiseen.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 145 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.


2025 II lisätalousarvio 145 000
2025 talousarvio 20 633 000
2024 tilinpäätös 22 128 000
2023 tilinpäätös 19 652 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 145 000 euroa.

05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 209 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2025. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Toiminnallinen tuloksellisuus
  • — Valvonnan vaikuttavuus on kasvanut ja valvonnan yhtenäisyyttä on edistetty
  • — Valvonnan painopiste hyvinvointialueiden järjestämistehtävän ja omavalvonnan valvontaan sekä tähän liittyvään ohjaukseen on vahvistunut
  • — Valvonta on suunnattu palveluihin, joiden saatavuudessa, turvallisuudessa tai oikea-aikaisuudessa on vakavimpia puutteita
  • — Sote-henkilöstön saatavuuteen ja riittävyyteen on valvonnassa kiinnitetty huomiota
  • — Viranomaisyhteistyötä on tiivistetty kuntien terveydensuojelun ohjauksen painottamiseksi terveyshaittojen tunnistamiseen ja ennaltaehkäisyyn
  • — Alkoholilain muutokset on toimeenpantu ja valvonnan riskiperusteisuutta on vahvistettu ohjauksessa
  • — Tupakkalain mukaista valvontaa on kehitetty ja markkinoilla olevien tuotteiden lainmukaisuus on varmistettu.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat pääosin terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetuin lain mukaisia rekisteröintimaksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 23 934 19 654 19 463
Bruttotulot 5 735 4 920 5 254
Nettomenot 18 199 14 734 14 209
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 9 928    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 7 993    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 7 502 6 620 7 104
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot 1 767 1 700 1 850
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 2 585 3 000 2 250
— osuus yhteiskustannuksista 5 576 3 620 4 854
Kokonaiskustannukset yhteensä 8 161 6 620 7 104
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -659 - -
Kustannusvastaavuus, % 92 100 100
Tuotokset ja laadunhallinta

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä

  2023
toteutuma
2024
ennuste
2025
ennuste
       
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset 17 981 18 000 18 000
Sosiaalihuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset 9 145 9 000 9 000
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta-asiat1) 1 605 1 900 1 900
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat 749 800 800

1) Ei sisällä aluehallintovirastoille siirrettyjä valvonta-asioita.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään:

  • — edistetään valmentavaa työotetta
  • — vahvistetaan osaamista strategisilla osaamisalueilla
  • — liikkuvuudella tuetaan osaamisen kehittämistä.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Alkoholilain muutos 80
Hoitotakuu (Lisätoimet 2024) -100
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavatoiminnan edellyttämä Soteri-rekisterin uusi osio -20
Terveydensuojelun resurssien vahvistaminen (1 htv) 70
Palkkausten tarkistukset 45
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -200
Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) -400
Yhteensä -525

2025 talousarvio 14 209 000
2024 II lisätalousarvio 677 000
2024 talousarvio 14 734 000
2023 tilinpäätös 16 264 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Eduskunnan käsittely on edelleen kesken koskien hallituksen esitystä eduskunnalle laiksi alkoholilain muuttamisesta (HE 173/2024 vp). Muutokseen liittyen vuoden 2025 talousarvioesityksessä ehdotetaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle 80 000 euron lisäystä momentilla 33.02.05 ja aluehallintovirastolle 160 000 euron lisäystä momentilla 28.40.01.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan virastojen lisäresurssit on tarkoituksenmukaista sisällyttää vuoden 2025 talousarvioon, vaikka säädösmuutosesityksen käsittely on kesken, jotta virastot voivat varautua muutokseen. Jos esitetty muutos ei jostain syystä toteudu, hallituksen tulee poistaa kyseiset määrärahat talousarviosta myöhemmin.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 209 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 225 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 140 000 euroa aiheutuu palkkausten tarkistuksista ja 85 000 euroa siirrosta momentilta 28.01.21 verkkosivuston valmisteluun Lupa- ja valvontaviraston toimeenpanoon liittyen.


2025 II lisätalousarvio 225 000
2025 talousarvio 14 209 000
2024 tilinpäätös 15 786 000
2023 tilinpäätös 16 264 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 225 000 euroa.

06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 272 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen

2) viraston monitoimipaikkaisen toimintamallin vahvistamisesta aiheutuvien lisämenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa.

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2025. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus

  • — mahdollistaa tietoperusteista rationaalisen lääkehoidon toteuttamista ja ohjausta
  • — osallistuu lääkkeiden käyttöönottoon liittyvien arviointiprosessien ja -kriteerien yhtenäistämiseen
  • — tukee apteekkijärjestelmän ja apteekkitalouden kokonaisuudistusta
  • — aktiivisesti mahdollistaa innovaatioita tukien kliinisiä lääke- ja laitetutkimuksia sekä IVD-suorituskykytutkimuksia
  • — tukee EU-lainsäädännön kehittämistä ja toimeenpanoa
  • — osallistuu geenitekniikkarekisterin uudistamistyöhön
  • — turvaa lääkkeiden, lääkinnällisten laitteiden ja infuusionesteiden saatavuutta osallistumalla huoltovarmuuden ylläpitoon, ennakoinnin kehittämiseen ja saatavuuden varmistamiseen
  • — tukee lääkkeiden velvoitevarastointilainsäädännön uudistamista
  • — tukee EU-lainsäädännön kehittämistä.
Toiminnallinen tehokkuus (taloudellisuus, tuottavuus, kannattavuus, kustannusvastaavuus)

Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.

Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = edellinen vuosi)

  2023
toteutuma
2024
tavoite
2025
tavoite
       
Työn tuottavuusindeksi 107,1 > 100 > 100
Kokonaistuottavuusindeksi 98,6 > 100 > 100

Viraston henkilötyövuodet

  2023
toteutuma
2024
arvio
2025
arvio
       
Maksullinen toiminta 248 248 248
Ei-maksullinen toiminta 73 70 80
Yhteensä 321 318 328

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 35 915 37 763 39 651
Bruttotulot 30 062 32 728 34 379
Nettomenot 5 853 5 035 5 272
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 547    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 643  

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Budjettirahoitus 5 853 5 035 5 272
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— julkisoikeudelliset suoritteet 26 361 29 279 30 679
— erillislakien mukaiset suoritteet 2 791 2 800 2 900
Muut tuotot 910 649 800
Yhteensä 30 062 32 728 34 379

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot 26 361 29 279 30 679
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 18 569 20 500 21 500
— osuus yhteiskustannuksista 10 396 8 779 9 179
Kustannukset yhteensä 28 965 29 279 30 679
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -2 604 - -
Kustannusvastaavuus, % 91 100 100

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot 2 791 2 800 2 900
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 1 710 1 960 2 030
— osuus yhteiskustannuksista 564 840 870
Kustannukset yhteensä 2 274 2 800 2 900
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 517 - -
Kustannusvastaavuus, % 123 100 100
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään:

  • — edistetään aktiivisesti organisaatiorajat ylittävää toiminnallista yhteistyötä eri toimijoiden kesken
  • — valmistaudutaan tuottavuussäästöjen/tuottavuusohjelman toteuttamiseen kestävällä tavalla ja sekä panostetaan ammattimaiseen johtamiseen ja henkilöstön hyvinvointiin
  • — huolehditaan henkilöstöpolitiikasta sekä strategisesta tulevaisuuden osaamistarpeista huomioivasta henkilöstösuunnittelusta.

Tunnusluvut

2023
toteutuma
2024
tavoite
2025
tavoite
       
Henkilöstön hyvinvointi      
— työtyytyväisyysindeksi 3,79 yli valtion keskitason yli valtion keskitason
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät 5,4 alle valtion keskitason alle valtion keskitason

Määrärahasta 150 000 euroa on tarkoitettu tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelain (595/2009) 84 b §:ssä tarkoitetut tulot.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.

Määrärahasta käytetään arvioilta 3,3 milj. euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (v. 2025 rahoitus) 472
Palkkausten tarkistukset 15
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -100
Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) -150
Yhteensä 237

2025 talousarvio 5 272 000
2024 talousarvio 5 035 000
2023 tilinpäätös 4 949 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 272 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen

2) viraston monitoimipaikkaisen toimintamallin vahvistamisesta aiheutuvien lisämenojen maksamiseen.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 40 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.


2025 II lisätalousarvio 40 000
2025 talousarvio 5 272 000
2024 tilinpäätös 5 035 000
2023 tilinpäätös 4 949 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 40 000 euroa.

07. Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 29 070 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15, 18 ja 21 a §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut alustavasti työsuojelun aluehallintoviranomaisille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2025. Tarkennetut tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun aluehallintoviranomaisten välisessä tulossopimuksessa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Työsuojelun vastuualueet pyrkivät osaltaan ehkäisemään ja vähentämään ihmisten eriarvoistumista tukemalla ja edistämällä työpaikkojen omaa turvallisuustoimintaa työpaikkavalvonnan, ohjauksen ja viestinnän avulla. Valvonnan tavoitteena on vahvistaa turvallista, terveellistä ja reilua työtä monipuolisilla keinoilla, toimintaympäristön muutoksiin reagoiden ja toimintaa kehittäen.

Valvonta perustuu toimintaympäristössä tunnistettuihin ilmiöihin, jotka ovat työolot, reilu työelämä ja psykososiaalinen kuormitus. Toiminta kohdennetaan riski- ja tietoperusteisesti niin, että valvonnan ja muun vaikuttamistoiminnan (ml. viestintä) keinoja yhdistelemällä saadaan mahdollisimman suuri vaikuttavuus työpaikoilla.

Valvonnan keskeisin toimintamuoto on työsuojelutarkastus. Tarkastukset toteutetaan pääsääntöisesti työpaikalla tehtävinä tarkastuksina, mutta soveltuvissa asiakokonaisuuksissa tarkastus voidaan toteuttaa myös virtuaalisesti tai asiakirjojen perusteella tehtävänä valvontana. Tarkastusmäärä sovitaan vuosittaisessa tulossopimuksessa. Muulla vaikuttamistoiminnalla tavoitetaan myös niitä työpaikkoja, joihin ei kohdenneta valvontaa. Työperäisen hyväksikäytön torjumisessa jatketaan ulkomaisen työvoiman valvonnan lisäksi tietopohjaista viranomaisyhteistyötä.

Työsuojelun vastuualueet vastaavat täysimääräisesti asiakaskysyntään toimitusaikatavoitteidensa puitteissa ml. lausunnot ja luvat.

Toiminnallinen tehokkuus

Toiminnalle asetetaan seuraavat määrätavoitteet:

Työsuojelun aluehallinnon kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet tulosalueittain

  2023 2024 2025
Tulosalue %-osuus toteutuma htv %-osuus tavoite htv %-osuus tavoite htv
                   
Työpaikkojen valvonta ja asiakaskysyntään vastaaminen 70 22 582 307 70 20 764 314 70 20 409 309
Valvontaa tukeva toiminta 30 9 678 132 30 8 899 135 30 8 661 120
Yhteensä 100 32 260 439 100 29 663 449 100 29 070 429
Tuotokset ja laadunhallinta

Valvonnan vaikuttavuuden tehostamiseksi hyödynnetään ja analysoidaan tietoa nykyistä paremmin ja laaja-alaisemmin. Toiminnan tuottavuutta, kattavuutta ja vaikuttavuutta parannetaan.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Työsuojelun vastuualueet ovat vastuullinen, kilpailukykyinen ja uudistuva hyvän henkilöstöpolitiikan työpaikka, jossa huolehditaan henkilöstön hyvinvoinnista ja osaamisesta yhteisen arvopohjan mukaisesti.

Tulostavoitteiden toteutusta ja toiminnan valtakunnallisuutta edistetään kehittämällä vastuualuerajat ylittävää yhteistyötä, resurssien käyttöä, suunnittelua ja johtamista huomioiden käynnissä oleva valtion aluehallinnon uudistus -hanke.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 32 575 29 913 29 320
Bruttotulot 315 250 250
Nettomenot 32 260 29 663 29 070
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 4 123    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 995    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Paikallista sopimista koskevan lain voimaantulon vaikutus 200
Palkkausten tarkistukset 107
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -300
Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) -600
Yhteensä -593

2025 talousarvio 29 070 000
2024 talousarvio 29 663 000
2023 tilinpäätös 29 132 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 29 128 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Lisäys 58 000 euroa talousarvioesityksen 29 070 000 euroon nähden on siirtoa momentilta 32.01.01 European Labour Authorityn kansallisen asiantuntijan palkkausmenoihin.


2025 talousarvio 29 128 000
2024 talousarvio 29 663 000
2023 tilinpäätös 29 132 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 29 128 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15, 18 ja 21 a §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 309 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.


2025 II lisätalousarvio 309 000
2025 talousarvio 29 128 000
2024 tilinpäätös 29 663 000
2023 tilinpäätös 29 132 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 309 000 euroa.

08. Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 140 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) kysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen

2) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahaa käytetään tietolupaviranomaisen peruspalvelujen ja infrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon. Tietoluvan saajat maksavat luvista ja aineistopalveluista, kuten tietojen kokoamisesta, yhdistelyistä, muokkaamisesta ja tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä aiheutuvista kustannuksista valtion maksuperustelain (150/1992) ja STM:n antaman Findatan maksuasetuksen mukaisesti. Lupaviranomainen korvaa rekisterinpitäjälle luvansaajilta perityistä maksuista sille kuuluvan osuuden. Lupaviranomainen maksaa Tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä järjestelmän toimittajille sopimuksen mukaisen korvauksen. Tietolupaviranomaisen tehtävistä säädetään laissa sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019).

Toiminnalle on asetettu alustavasti seuraavat tavoitteet vuodelle 2025:

  • — lupaviranomainen jatkaa säännönmukaista lupatoimintaa ja aineistotoimituksia
  • — lupaviranomaisen neuvontapalvelun sekä lupaprosessin sekä tietojen kokoamis- ja käsittelyprosessin kehittäminen
  • — toimintaan liittyvien sähköisten palvelujen edelleen kehittäminen
  • — tietoturvallisen teknisen käyttöympäristön kehittäminen tietojen luovuttamiseksi ja eri käyttöympäristöjen koordinointi
  • — lupa- ja aineistoprosessin koordinaation ja lupaviranomaisen ja rekisteripitäjien yhteistoiminnan kehittäminen
  • — kansainväliseen yhteistyöhön osallistuminen.

Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa lupaviranomaiselle ja sen toiminnalle tulostavoitteet osana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tulossopimusta lupaviranomaisen ohjausryhmän esitysten pohjalta.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 3 537 3 350 3 290
Bruttotulot 1 115 1 150 1 150
Nettomenot 2 422 2 200 2 140
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 200    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 978    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) -60
Yhteensä -60

Momentin nimike on muutettu.


2025 talousarvio 2 140 000
2024 II lisätalousarvio
2024 talousarvio 2 200 000
2023 tilinpäätös 2 200 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 140 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) kysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen

2) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen.

09. Lääkeasioiden tiekartan toimeenpano (siirtomääräraha 3 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2025 talousarvio
2024 talousarvio 2 000 000
2023 tilinpäätös 1 000 000

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentin perusteluja muutetaan siten, että vuodelta 2023 siirtynyttä määrärahaa saa käyttää enintään kahdeksaa henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen, palkkaamiseen vuodessa toimenpideohjelman ohjaus- ja asiantuntijatehtäviin.

Selvitysosa:Momentin perusteluja on muutettu siten, että toimenpideohjelman ohjaus- ja asiantuntijatehtäviin voivat osallistua myös virkaan nimitetyt henkilöt.

Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta määrärahaa.


2025 III lisätalousarvio
2024 tilinpäätös 5 400 000
2023 tilinpäätös 1 000 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentin perusteluja muutetaan siten, että vuodelta 2023 siirtynyttä määrärahaa saa käyttää enintään kahdeksaa henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen, palkkaamiseen vuodessa toimenpideohjelman ohjaus- ja asiantuntijatehtäviin.

20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 12 987 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen

2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (133/2020) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen

3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen

4) oikeuslääketieteellisen ruumiinavaukseen määrättyjen ruumiiden kuljetuksista tai poliisin tilaamista ruumiiden kuljetuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

5) oikeuslääkäreille virka-ajan ulkopuolella tehtävästä päivystyksestä aiheutuvien päivystyspalkkioiden tai -palkkojen maksamiseen enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa sekä muiden päivystystoiminnan menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Laki kuolemansyyn selvittämisestä (459/1973) määrittelee oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen perusteet. Momentilta maksetaan myös asetuksen (133/2020) mukaisia palkkioita ruumiinavauksia suorittaville oikeuslääkäreille.

Vuonna 2023 oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia tehtiin 8 474, vuosina 2024 ja 2025 arvioidaan tehtävän 8 400 ruumiinavausta per vuosi.

Toiminnan tavoitteena on:

  • — oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten suorittaminen lain mukaisin indikaatioin
  • — yleisen oikeusturvan toteutuminen selvittämällä kuoleman olosuhteet, kuolemansyy ja kuolemanluokka
  • — selvittää alkoholi- ja huumemyrkytyskuolemat, alkoholin ja muiden päihteiden sekä lääkeaineiden merkitys kuolemantapauksissa
  • — saada väkivaltaisista kuolemista oikeuden käyttöön puolueeton ja riippumaton asiantuntijalausunto ja todisteluaineisto
  • — varmistaa potilaan ja terveydenhuollon henkilöstön oikeusturva
  • — tuottaa tietoa tapaturmaisista, ammattitaudin aiheuttamista ja luonnollisista kuolemista vakuutusoikeudellisia selvityksiä varten
  • — oikeuslääkäriresurssien saatavuuden varmistaminen erikoislääkärikoulutuksella.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Asiakastietolain toimeenpano: sähköisen kuolintodistuksen käsittely oikeuslääkinnän tietojärjestelmässä 25
Kiinteistömenojen kohdentaminen (siirto momentilta 33.03.04) 580
Poliisien tilaamien ruumiiden kuljetusten menojen kasvu sekä poliisien määräämien oikeustieteellisten tutkimusten määrän kasvu -400
Yhteensä 205

2025 talousarvio 12 987 000
2024 talousarvio 12 782 000
2023 tilinpäätös 13 896 150

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 12 987 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen

2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (133/2020) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen

3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen

4) oikeuslääketieteellisen ruumiinavaukseen määrättyjen ruumiiden kuljetuksista tai poliisin tilaamista ruumiiden kuljetuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

5) oikeuslääkäreille virka-ajan ulkopuolella tehtävästä päivystyksestä aiheutuvien päivystyspalkkioiden tai -palkkojen maksamiseen enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa sekä muiden päivystystoiminnan menojen maksamiseen.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 1 975 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu poliisien tilaamien ruumiinkuljetusten menojen kasvusta.


2025 III lisätalousarvio 1 975 000
2025 talousarvio 12 987 000
2024 tilinpäätös 14 008 418
2023 tilinpäätös 13 896 150

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 1 975 000 euroa.