Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         02. Valvonta
         20. Työttömyysturva
         30. Sairausvakuutus
         40. Eläkkeet
         50. Veteraanien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

05. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 310 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja toimintaympäristön kehittämiseen

2) sijaishuoltopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen

3) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen

4) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen

5) koulukoteihin sijoitetuille lapsille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen

6) koulukotien toimitilojen kehittämiseen

7) vakavasti päihteitä ja väkivaltaa käyttävien sekä rikoksia tekevien lasten kuntouttavan palvelun perustamiseen

8) enintään 1 480 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.

Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa 1.1.2023 lähtien hyvinvointialueiden ja kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Lastensuojelulain mukaan sijoitetuille lapsille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (417/2007) ja sosiaalihuoltolakiin (1301/2014).

Hyvinvointialueilta ja kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.

Valtion koulukodeille asetettavat tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Opetushallituksen ja koulukotien välisessä tulossopimuksessa vuodelle 2025.

Vaikuttavuus

Vaativimman sijaishuollon tarpeessa olevien valtion koulukoteihin sijoitettavien lasten tarpeita vastaavia palveluita kehitetään lastensuojelun, terveydenhuollon ja vaativan erityisen tuen perusopetuksen integroituna kokonaispalveluna, turvaamalla määrällisesti riittävät henkilöstöresurssit sekä jatkuvalla henkilöstön erityisosaamista vahvistavalla koulutuksella. Koulukotien tutkimus- ja kehittämistyö ohjaa ja todentaa toiminnan vaikuttavuuden arviointia. Tutkimus- ja kehittämishankkeista saaduilla tiedoilla vaikutetaan lastensuojelun kehittämiseen niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Toiminnan laatua ja laatutyötä ohjataan vakiintuneella laadunhallintajärjestelmällä sekä sisäisillä ja ulkoisilla auditoinneilla. Vankilan perheosastolla turvataan sijoitettujen lasten mahdollisuus turvallisiin varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin sekä hyvään hoitoon ja huolenpitoon. Perheosaston työn vaikuttavuutta seurataan mm. asiakaspalautetta keräämällä ja yhteistyötä tekemällä Rikosseuraamuslaitoksen sekä hyvinvointialueiden kanssa. Vakavasti päihteitä ja väkivaltaa käyttävien sekä rikoksia tekevien lasten auttamiseen perustetaan uusi kuntouttava palvelu.

Koulukotien toimitiloille asetetaan palveluiden erityisyydestä johtuvat korkeat terveellisyyden, turvallisuuden terapeuttisuuden ja kestävyyden laatuvaatimukset. Koulukotien uusi toimitilakonsepti on kehitetty vastaamaan näihin tarpeisiin. Sekä suomen- että ruotsinkielisen palvelun turvaaminen edellyttää perusparannus- ja uudisrakennushankkeiden toteuttamista. Myös uuden kuntouttavan palvelun perustaminen edellyttää toimitilamuutoksia.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu sekä kustannusvaikuttavuus paranevat.

Valtion koulukotien rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet

  2023
toteutuma
htv 2024
varsinainen
talousarvio
htv 2025
esitys
htv
             
Toimintamenomääräraha 630 - 2 810 - 5 310 -
Liiketaloudelliset suoritteet (sisältää opetushallituksen rahoitusosuuden) 30 102 333 28 784 348 31 038 368
Yhteensä 30 732 333 31 594 348 36 348 368

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 30 732 31 594 36 348
Bruttotulot 30 102 28 784 31 038
Nettomenot 630 2 810 5 310
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 959    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 810    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 30 901 29 661 31 970
— muut tuotot 776 764 759
Tuotot yhteensä 31 677 30 425 32 729
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot 1 575 1 641 1 691
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 28 574 30 208 35 705
— osuus yhteiskustannuksista 1 774 2 003 2 028
Kustannukset yhteensä 30 348 32 211 37 733
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 1 329 -1 786 -5 004
Kustannusvastaavuus, % 104 94 87

Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 100 % niiden kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina mm. seuraavat palvelut asiakkailleen.

Eräitä koulukotien maksullisen toiminnan asiakassuoritteita

  2023
toteutuma
2024
arvio
2025
arvio
       
Hoitovuorokausi 23 346 22 987 23 890
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa 13 833 12 351 13 724
Koulupäivä 17 811 17 350 18 234
Jälkihuoltovuorokausi 1 738 1 692 1 739
Vankilan perheosasto 1 481 1 481 1 481
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista. Lisäksi käytössä ovat kattavat työterveyshuollon palvelut sekä työnohjaus. Työterveyshuollon palveluita on laajennettu käsittämään korvaavan työn malli sekä lyhytpsykoterapia.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Päihteillä ja väkivallalla oireilevat nuoret 2 500
Yhteensä 2 500

2025 talousarvio 5 310 000
2024 talousarvio 2 810 000
2023 tilinpäätös 1 480 592

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Määrärahaa saa käyttää myös:

8) enintään 1 700 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.

Selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohta 8) korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdan 8).

Muutos kohdistuu maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen, jonka tasoa korjataan vastaamaan vuoden 2025 oikeaa tasoa.


2025 talousarvio 5 310 000
2024 talousarvio 2 810 000
2023 tilinpäätös 1 480 592

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 310 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja toimintaympäristön kehittämiseen

2) sijaishuoltopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen

3) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen

4) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen

5) koulukoteihin sijoitetuille lapsille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen

6) koulukotien toimitilojen kehittämiseen

7) vakavasti päihteitä ja väkivaltaa käyttävien sekä rikoksia tekevien lasten kuntouttavan palvelun perustamiseen

8) enintään 1 700 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 600 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.

Selvitysosa:Perustelujen muutos aiheutuu hintatuen käyttöön liittyvän yhteiskustannuksista aiheutuvan tappion kattamisesta.

Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.


2025 II lisätalousarvio
2025 talousarvio 5 310 000
2024 tilinpäätös 2 810 000
2023 tilinpäätös 1 480 592

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 600 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 64 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 28.01.20 valtion omistamien ja valtion viranomaisten käytössä olevien toimitilojen varautumisen ja valmiuden tasonnoston edellyttämien investointien rahoittamiseen.


2025 III lisätalousarvio 64 000
2025 II lisätalousarvio
2025 talousarvio 5 310 000
2024 tilinpäätös 2 810 000
2023 tilinpäätös 1 480 592

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 64 000 euroa.