Talousarvioesitys 2025
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten valtion mielisairaaloiden, lastensuojeluyksiköiden ja vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenoista sekä eräistä muista menoista.
Pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa.
Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion lastensuojeluyksiköiden tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto. Vankiterveydenhuollon yksikön tehtävänä on vastaavasti vankien terveydenhuollon järjestäminen.
01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 229 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon ja kansainvälisen tasa-arvopalkinnon hallintoon liittyviin kustannuksiin sekä maksamiseen valtionavustuksina
5) lapsistrategian toimeenpanon koordinaatioon, arviointiin, seurantaan ja johtamisesta aiheutuvien kustannusten rahoittamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö toimeenpanee hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteet käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2025:
- — kehitetään yhteistyössä muiden hallinnonalojen kanssa laskentatointa, kustannuslaskentaa ja muuta seurantaa mm. Kieku-tietojärjestelmän puitteissa ja hankintatointa Handi-periaatteiden mukaisesti
- — maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.
- — toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia hallitusohjelman ohjelmia ja muita hankkeita
- — toimeenpannaan sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskevaa uudistusta
- — lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä
- — jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista
- — vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.
- — sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstön ja henkilöstörakenteen kehittämistä jatketaan ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet ja toimintamenojen supistuminen huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan.
Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Ministeriön johto ja erillisyksiköt | 618 | 680 | 672 |
| Strategia- ja talousyksikkö | 2 971 | 3 271 | 3 131 |
| Viestintäyksikkö | 1 414 | 1 557 | 1 537 |
| Henkilöstö- ja hallintoyksikkö | 1 669 | 1 838 | 1 815 |
| Kansainvälisten asioiden yksikkö | 2 109 | 2 323 | 2 194 |
| Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto | 4 094 | 4 508 | 4 451 |
| Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto | 4 456 | 4 908 | 4 846 |
| Työ- ja tasa-arvo-osasto | 6 001 | 6 609 | 6 525 |
| Turvallisuus ja terveys -osasto | 4 309 | 4 745 | 4 685 |
| Yhteisöt ja toimintakyky -osasto | 5 540 | 6 101 | 6 023 |
| Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto | 4 001 | 4 407 | 4 350 |
| Yhteensä | 37 182 | 40 947 | 40 229 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 46 261 | 48 047 | 47 329 |
| Bruttotulot | 9 079 | 7 100 | 7 100 |
| Nettomenot | 37 182 | 40 947 | 40 229 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 14 350 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 017 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 39 929 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 300 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Arkiston järjestäminen (siirto momentilta 23.01.01) | 70 |
| Kansainvälinen tasa-arvopalkinto vuonna 2025 | 500 |
| Kansainvälisten vesiasioiden koordinaattorin tehtävä (siirto momentilta 24.01.01) | 12 |
| Kansainvälisten vesiasioiden koordinaattorin tehtävän jatko (siirto momentille 24.01.01) | -5 |
| Ministereiden, heidän valtiosihteereidensä ja erityisavustajiensa sihteereiden palkkamenot (siirto momentille 23.01.02) (HO 2023) | -1 |
| STEAn VNHY-palvelujen osuus (siirto momentille 23.01.01) | -420 |
| Palkkausten tarkistukset | 126 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -300 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -700 |
| Yhteensä | -718 |
| 2025 talousarvio | 40 229 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | -420 000 |
| 2024 talousarvio | 40 947 000 |
| 2023 tilinpäätös | 33 849 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Määrärahaa saa käyttää myös:
5) lapsistrategian toimeenpanosta, arvioinnista ja seurannasta sekä hallituskausittain laadittavan toimeenpanosuunnitelman koordinoinnista ja johtamisesta aiheutuvien kustannusten rahoittamiseen.
Selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohta 5) korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdan 5).
| 2025 talousarvio | 40 229 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | -420 000 |
| 2024 talousarvio | 40 947 000 |
| 2023 tilinpäätös | 33 849 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 229 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon ja kansainvälisen tasa-arvopalkinnon hallintoon liittyviin kustannuksiin sekä maksamiseen valtionavustuksina
5) lapsistrategian toimeenpanosta, arvioinnista ja seurannasta sekä hallituskausittain laadittavan toimeenpanosuunnitelman koordinoinnista ja johtamisesta aiheutuvien kustannusten rahoittamiseen.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 225 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 385 000 euroa palkkausten tarkistuksista sekä vähennyksenä 60 000 euroa siirrosta momentille 23.01.01 ministeriön arkiston järjestämisen loppuun saattamisen menoihin ja 100 000 euroa siirrosta momentille 33.03.04 hyvinvointialueiden ohjauksen tehostamiseen.
| 2025 II lisätalousarvio | 225 000 |
| 2025 talousarvio | 40 229 000 |
| 2024 tilinpäätös | 40 527 000 |
| 2023 tilinpäätös | 33 849 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 225 000 euroa.
04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 483 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin
5) kuntouttavaan työterapiatoimintaan osallistumisesta potilaille maksettaviin korvauksiin.
Selvitysosa:Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa hyvinvointialueiden maksamilla hoitomaksuilla. Hoitomaksut hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaisesti.
Valtion mielisairaaloille asetettavat tulostavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja mielisairaaloiden välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2025.
Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen ja hoitotoimintaa tukevaa tieteellistä tutkimustyötä tehdään ja hyödynnetään jatkuvasti. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Hoitoa kehitetään siten, että pakkotoimia tarvittaisiin mahdollisimman vähän. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä.
Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä mm. erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksia vastaavaa moniammatillista työskentelyä sekä työnjohtoa. Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
| 2023 toteutuma |
htv | 2024 arvio |
htv | 2025 arvio |
htv | |
| Toimintamenomääräraha | 1 206 | 8 | 498 | 8 | 483 | 8 |
| Liiketaloudelliset suoritteet | 69 890 | 866 | 75 035 | 863 | 78 295 | 868 |
| Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | 215 | 4 | 295 | 2 | 396 | 2 |
| Yhteensä | 71 311 | 878 | 75 828 | 873 | 79 174 | 878 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 71 096 | 75 533 | 78 778 |
| Bruttotulot | 69 890 | 75 035 | 78 295 |
| Nettomenot | 1 206 | 498 | 483 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 888 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 648 |
Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| Niuvanniemen sairaala | 191,31 | 189,00 | 188,00 |
| Vanhan Vaasan sairaala | 166,71 | 166,00 | 162,00 |
Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioitu kehitys
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| Niuvanniemen sairaala | 424,16 | 456,00 | 467,00 |
| Vanhan Vaasan sairaala | 481,18 | 524,00 | 556,00 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 68 813 | 73 995 | 77 260 |
| — muut tuotot | 1 077 | 1 040 | 1 035 |
| Tuotot yhteensä | 69 890 | 75 035 | 78 295 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 69 417 | 74 610 | 79 801 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 358 | 260 | 418 |
| Kustannukset yhteensä | 69 775 | 74 870 | 80 219 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 115 | 165 | -1 924 |
| Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 98 |
Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| Hoitopotilaiden hoitovuorokausia (aik. os) | 151 626 | 146 588 | 148 054 |
| Mielentilatutkimushoitovuorokausia (aik. os.) | 3 995 | 4 679 | 4 313 |
| Mielentilatutkimuksia (aik. os.) | 60 | 71 | 69 |
| Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä | 4 448 | 4 453 | 4 526 |
| Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia | 92 | 110 | 110 |
| Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia | 1 | 2 | 1 |
Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä mm. erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön kehittämisessä voimavaroja suunnataan henkilöstö- ja koulutussuunnitelmaan perustuvaan ammatilliseen täydennyskoulutukseen, jonka keskeisiä teemoja ovat mm. psykologisten valmiuksien koulutukset, biologiset ja farmakologiset koulutukset sekä pakkokeinojen vähentämiseen tähtäävä koulutus. Koulutuksen rahoitus tulee pääosin maksullisen toiminnan tuotoista.
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 313 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 170 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Potilasasiavastaavatoiminnan edellyttämän asiakastietojärjestelmän hankintakustannukset | -15 |
| Yhteensä | -15 |
| 2025 talousarvio | 483 000 |
| 2024 talousarvio | 498 000 |
| 2023 tilinpäätös | 966 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 483 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin
5) kuntouttavaan työterapiatoimintaan osallistumisesta potilaille maksettaviin korvauksiin.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 500 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää mielenterveyslain (1116/1990) 3 tai 4 luvun nojalla määrätyn tahdosta riippumattoman psyykkisen hoidon kustannuksiin niissä tapauksissa, joissa henkilöllä ei ole kotikuntaa Suomessa eikä hoidon maksaja määräydy minkään muun lainsäädännön nojalla.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu siirrosta momentilta 33.60.34 tahdosta riippumattomaan hoitoon määrättyjen henkilöiden hoidon kustannuksista niissä tapauksissa, joissa henkilöllä ei ole kotikuntaa Suomessa, eikä kustannusten maksuvelvollisuutta voida määrätä kansainvälisten sopimuksen perustella. Hoidon kustannuksia ei myöskään voida korvata terveydenhuoltolain 50 §:n perusteella.
| 2025 II lisätalousarvio | 500 000 |
| 2025 talousarvio | 483 000 |
| 2024 tilinpäätös | 284 392 |
| 2023 tilinpäätös | 966 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 500 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää mielenterveyslain (1116/1990) 3 tai 4 luvun nojalla määrätyn tahdosta riippumattoman psyykkisen hoidon kustannuksiin niissä tapauksissa, joissa henkilöllä ei ole kotikuntaa Suomessa eikä hoidon maksaja määräydy minkään muun lainsäädännön nojalla.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 25 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 28.01.20 valtion omistamien ja valtion viranomaisten käytössä olevien toimitilojen varautumisen ja valmiuden tasonnoston edellyttämien investointien rahoittamiseen.
| 2025 III lisätalousarvio | 25 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 500 000 |
| 2025 talousarvio | 483 000 |
| 2024 tilinpäätös | 284 392 |
| 2023 tilinpäätös | 966 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 25 000 euroa.
05. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 310 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja toimintaympäristön kehittämiseen
2) sijaishuoltopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen
4) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
5) koulukoteihin sijoitetuille lapsille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen
6) koulukotien toimitilojen kehittämiseen
7) vakavasti päihteitä ja väkivaltaa käyttävien sekä rikoksia tekevien lasten kuntouttavan palvelun perustamiseen
8) enintään 1 480 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa 1.1.2023 lähtien hyvinvointialueiden ja kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Lastensuojelulain mukaan sijoitetuille lapsille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (417/2007) ja sosiaalihuoltolakiin (1301/2014).
Hyvinvointialueilta ja kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.
Valtion koulukodeille asetettavat tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Opetushallituksen ja koulukotien välisessä tulossopimuksessa vuodelle 2025.
Vaativimman sijaishuollon tarpeessa olevien valtion koulukoteihin sijoitettavien lasten tarpeita vastaavia palveluita kehitetään lastensuojelun, terveydenhuollon ja vaativan erityisen tuen perusopetuksen integroituna kokonaispalveluna, turvaamalla määrällisesti riittävät henkilöstöresurssit sekä jatkuvalla henkilöstön erityisosaamista vahvistavalla koulutuksella. Koulukotien tutkimus- ja kehittämistyö ohjaa ja todentaa toiminnan vaikuttavuuden arviointia. Tutkimus- ja kehittämishankkeista saaduilla tiedoilla vaikutetaan lastensuojelun kehittämiseen niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Toiminnan laatua ja laatutyötä ohjataan vakiintuneella laadunhallintajärjestelmällä sekä sisäisillä ja ulkoisilla auditoinneilla. Vankilan perheosastolla turvataan sijoitettujen lasten mahdollisuus turvallisiin varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin sekä hyvään hoitoon ja huolenpitoon. Perheosaston työn vaikuttavuutta seurataan mm. asiakaspalautetta keräämällä ja yhteistyötä tekemällä Rikosseuraamuslaitoksen sekä hyvinvointialueiden kanssa. Vakavasti päihteitä ja väkivaltaa käyttävien sekä rikoksia tekevien lasten auttamiseen perustetaan uusi kuntouttava palvelu.
Koulukotien toimitiloille asetetaan palveluiden erityisyydestä johtuvat korkeat terveellisyyden, turvallisuuden terapeuttisuuden ja kestävyyden laatuvaatimukset. Koulukotien uusi toimitilakonsepti on kehitetty vastaamaan näihin tarpeisiin. Sekä suomen- että ruotsinkielisen palvelun turvaaminen edellyttää perusparannus- ja uudisrakennushankkeiden toteuttamista. Myös uuden kuntouttavan palvelun perustaminen edellyttää toimitilamuutoksia.
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu sekä kustannusvaikuttavuus paranevat.
Valtion koulukotien rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
| 2023 toteutuma |
htv | 2024 varsinainen talousarvio |
htv | 2025 esitys |
htv | |
| Toimintamenomääräraha | 630 | - | 2 810 | - | 5 310 | - |
| Liiketaloudelliset suoritteet (sisältää opetushallituksen rahoitusosuuden) | 30 102 | 333 | 28 784 | 348 | 31 038 | 368 |
| Yhteensä | 30 732 | 333 | 31 594 | 348 | 36 348 | 368 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 30 732 | 31 594 | 36 348 |
| Bruttotulot | 30 102 | 28 784 | 31 038 |
| Nettomenot | 630 | 2 810 | 5 310 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 959 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 810 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 30 901 | 29 661 | 31 970 |
| — muut tuotot | 776 | 764 | 759 |
| Tuotot yhteensä | 31 677 | 30 425 | 32 729 |
| — tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 575 | 1 641 | 1 691 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 28 574 | 30 208 | 35 705 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 1 774 | 2 003 | 2 028 |
| Kustannukset yhteensä | 30 348 | 32 211 | 37 733 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 329 | -1 786 | -5 004 |
| Kustannusvastaavuus, % | 104 | 94 | 87 |
Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 100 % niiden kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina mm. seuraavat palvelut asiakkailleen.
Eräitä koulukotien maksullisen toiminnan asiakassuoritteita
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| Hoitovuorokausi | 23 346 | 22 987 | 23 890 |
| Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa | 13 833 | 12 351 | 13 724 |
| Koulupäivä | 17 811 | 17 350 | 18 234 |
| Jälkihuoltovuorokausi | 1 738 | 1 692 | 1 739 |
| Vankilan perheosasto | 1 481 | 1 481 | 1 481 |
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista. Lisäksi käytössä ovat kattavat työterveyshuollon palvelut sekä työnohjaus. Työterveyshuollon palveluita on laajennettu käsittämään korvaavan työn malli sekä lyhytpsykoterapia.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Päihteillä ja väkivallalla oireilevat nuoret | 2 500 |
| Yhteensä | 2 500 |
| 2025 talousarvio | 5 310 000 |
| 2024 talousarvio | 2 810 000 |
| 2023 tilinpäätös | 1 480 592 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Määrärahaa saa käyttää myös:
8) enintään 1 700 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
Selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohta 8) korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdan 8).
Muutos kohdistuu maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen, jonka tasoa korjataan vastaamaan vuoden 2025 oikeaa tasoa.
| 2025 talousarvio | 5 310 000 |
| 2024 talousarvio | 2 810 000 |
| 2023 tilinpäätös | 1 480 592 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 310 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja toimintaympäristön kehittämiseen
2) sijaishuoltopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen
4) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
5) koulukoteihin sijoitetuille lapsille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen
6) koulukotien toimitilojen kehittämiseen
7) vakavasti päihteitä ja väkivaltaa käyttävien sekä rikoksia tekevien lasten kuntouttavan palvelun perustamiseen
8) enintään 1 700 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 600 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
Selvitysosa:Perustelujen muutos aiheutuu hintatuen käyttöön liittyvän yhteiskustannuksista aiheutuvan tappion kattamisesta.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
| 2025 II lisätalousarvio | — |
| 2025 talousarvio | 5 310 000 |
| 2024 tilinpäätös | 2 810 000 |
| 2023 tilinpäätös | 1 480 592 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 600 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 64 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 28.01.20 valtion omistamien ja valtion viranomaisten käytössä olevien toimitilojen varautumisen ja valmiuden tasonnoston edellyttämien investointien rahoittamiseen.
| 2025 III lisätalousarvio | 64 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | — |
| 2025 talousarvio | 5 310 000 |
| 2024 tilinpäätös | 2 810 000 |
| 2023 tilinpäätös | 1 480 592 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 64 000 euroa.
06. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 502 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vankiterveydenhuollon palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vankiterveydenhuollon yleishallinnosta (sisältäen talous-, henkilöstö- ja tietohallinto- sekä tukipalvelut) ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
3) vankiterveydenhuollon ja sen toimintaympäristön kehittämiseen
4) tieteellisestä tutkimustyöstä aiheutuneiden menojen maksamiseen
5) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen.
Selvitysosa:Vankiterveydenhuollon yksikkö vastaa vankien terveyspalvelujen järjestämisestä. Vankiterveydenhuollon yksikkö tuottaa itse pääosan perusterveydenhuollon, suun terveydenhuollon ja psykiatrisen erikoissairaanhoidon palveluista. Erikoissairaanhoidon ja päivystyksen palvelut hankitaan pääosin ostopalveluina, jotka katetaan momentin 33.01.08 määrärahasta. Vankiterveydenhuollon yksikön tuloina otetaan huomioon sen maksullisesta palvelutoiminnasta saatavat tulot sekä yhteistoiminnasta virastojen, laitosten ja talousarvion ulkopuolisten osapuolien kanssa saatavat tulot.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on ohjauksessaan asettanut vankiterveydenhuollolle tavoitteita, joilla mm. pyritään lisäämään entisestään vankien saamien terveyspalvelujen vaikuttavuutta ja laatua, tiivistämään yhteistyötä vankiloiden psykologien, sosiaali- ja päihdetyön tekijöiden kanssa sekä varmistamaan hoidon jatkuvuus vangin vapautumisen jälkeen.
Viitaten momentin 28.89.31 selvitysosaan, terveydenhuoltolain muuttaminen on hoitotakuun osalta huomioitu momentilla.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 20 245 | 22 771 | 22 807 |
| Bruttotulot | 268 | 305 | 305 |
| Nettomenot | 19 977 | 22 466 | 22 502 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 313 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 404 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Hoitotakuu (Lisätoimet 2024) | -900 |
| Palveluhankinnat Valtorilta | 323 |
| Perusterveydenhuollon hoitotakuun pysyttäminen 14 vuorokauteen (HO 2023) | -300 |
| Potilasasiavastaavatoiminnan edellyttämän asiakastietojärjestelmän hankintakustannukset | -15 |
| Tarvearvion muutos | 30 |
| Tietotason korotus | -500 |
| Tietoturvallinen digitalisaatio, tiedonhallinta ja ICT | 129 |
| Toiminnan kehittämisen lisäresursointi | 420 |
| Vankimäärän kasvun vaatima sairaanhoitajapäivystys (4 htv) (HO 2023) | 222 |
| Vantaan vankilan laajennuksen edellyttämän lisämäärärahan tarkentuminen kalusteita ja laitteita varten | -185 |
| Vantaan vankilan laajennuksen ja vankimäärän kasvun vaatima henkilöstölisäys (10 htv) (HO 2023) | 760 |
| Palkkausten tarkistukset | 52 |
| Yhteensä | 36 |
| 2025 talousarvio | 22 502 000 |
| 2024 talousarvio | 22 466 000 |
| 2023 tilinpäätös | 21 068 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 502 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vankiterveydenhuollon palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vankiterveydenhuollon yleishallinnosta (sisältäen talous-, henkilöstö- ja tietohallinto- sekä tukipalvelut) ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
3) vankiterveydenhuollon ja sen toimintaympäristön kehittämiseen
4) tieteellisestä tutkimustyöstä aiheutuneiden menojen maksamiseen
5) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 239 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 46 000 euroa aiheutuu ensikertalaisuussäännösten muuttamisesta hallitusohjelman kriminaalipolitiikkaa koskevien linjausten mukaisesti ja 193 000 euroa palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 239 000 |
| 2025 talousarvio | 22 502 000 |
| 2024 tilinpäätös | 22 466 000 |
| 2023 tilinpäätös | 21 068 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 239 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 900 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 800 000 euroa aiheutuu lääkekustannusten kasvusta ja 100 000 euroa siirrosta momentilta 33.60.34 lääketieteellisten asiantuntijalausuntojen ja pitkäaikaisvankien riskiarvioiden menoihin.
| 2025 III lisätalousarvio | 900 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 239 000 |
| 2025 talousarvio | 22 502 000 |
| 2024 tilinpäätös | 22 466 000 |
| 2023 tilinpäätös | 21 068 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 900 000 euroa.
07. Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 9 012 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta on sosiaalivakuutuksen erikoistuomioistuimeen rinnastettava muutoksenhakuelin, joka toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa kansaneläkeasioissa ja Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä kuntoutusasioissa ja yleistä asumistukea, eläkkeensaajan asumistukea, lapsilisiä, lasten kotihoidon tukea ja yksityisen hoidon tukea, elatustukea, sotilasavustusta, äitiysavustusta, sairausvakuutusta, takuueläkettä, vammaisten tulkkauspalvelua, ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa, työmarkkinatukea, vuorottelukorvausta, työttömyyskassan jäsenyyttä, aikuiskoulutustukea, ammattitutkintostipendiä, palkkaturvaa, työnantajan omavastuumaksua ja työttömyysvakuutusmaksun perintää koskevissa asioissa. Lisäksi muutoksenhakulautakunnassa käsitellään lainvoimaisten päätösten poistamista koskevat hakemukset samoissa asiaryhmissä.
Toiminnallinen tuloksellisuus
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| Tuottavuus ja taloudellisuus | |||
| Päätöksen hinta (euroa/ratkaisu) | 230 | 225 | 206 |
| Työn tuottavuus (ratkaisu/htv) | 400 | 400 | 400 |
| Tulokset ja laadunhallinta | |||
| Käsittelyaika (ka/kk) | 7,0 | 6,0 | 6,0 |
| Muutosaste vakuutusoikeudessa | 7,2 | < 12 | < 12 |
| VMBaro:n tulokset (indeksi) | 3,61 | > 3,6 | > 3,6 |
| Sairauspoissaolojen määrä (pv/htv) | 8,3 | < 7,2 | < 7,0 |
| Eläköitymisen keski-ikä (vuotta) | 64 | > 64,5 | > 64,5 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Palkkausten tarkistukset | 25 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -250 |
| Yhteensä | -225 |
| 2025 talousarvio | 9 012 000 |
| 2024 talousarvio | 9 237 000 |
| 2023 tilinpäätös | 9 105 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 9 012 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 80 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 80 000 |
| 2025 talousarvio | 9 012 000 |
| 2024 tilinpäätös | 9 237 000 |
| 2023 tilinpäätös | 9 105 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 80 000 euroa.
08. Vankiterveydenhuollon yksikön ulkopuoliset terveyspalvelut (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 7 750 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Vankiterveydenhuollon yksiköstä annetun lain (1635/2015) 2 §:n mukaisesti ostopalveluna hankittavien vankien terveydenhoidon palveluiden maksamiseen.
Selvitysosa:Vankiterveydenhuollon yksikkö vastaa vankien terveyspalvelujen järjestämisestä. Vankiterveydenhuollon yksikkö tuottaa itse pääosan perusterveydenhuollon, suun terveydenhuollon ja psykiatrisen erikoissairaanhoidon palveluista. Erikoissairaanhoidon ja päivystyksen palvelut hankitaan pääosin ostopalveluina, joiden määrä riippuu vankien määrästä ja heidän sairastavuudesta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Erikoissairaanhoidon kasvaneet kustannukset | 800 |
| Vankilan ulkopuolella tapahtuva hoito | 1 800 |
| Vuokrahenkilömenojen kasvu | 2 350 |
| Yhteensä | 4 950 |
| 2025 talousarvio | 7 750 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 4 950 000 |
| 2024 talousarvio | 2 800 000 |
| 2023 tilinpäätös | 5 244 682 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 7 750 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Vankiterveydenhuollon yksiköstä annetun lain (1635/2015) 2 §:n mukaisesti ostopalveluna hankittavien vankien terveydenhoidon palveluiden maksamiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 2 600 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 1 700 000 euroa aiheutuu erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon päivystyksen ja tutkimusten tarpeen arvioidusta noususta ja 900 000 euroa pitkäaikaisen ulkopuolisen laitoshoidon lisääntyneistä kustannuksista.
| 2025 III lisätalousarvio | 2 600 000 |
| 2025 talousarvio | 7 750 000 |
| 2024 tilinpäätös | 8 482 808 |
| 2023 tilinpäätös | 5 244 682 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 2 600 000 euroa.
25. Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen tiedonhallinta (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 26 050 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (784/2021), sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisten Kanta-palvelujen kehittämiseen ja kansallisten määrittelyjen valmisteluun ja ylläpitoon (Kela), sellaisten jatkuvien tehtävien ja ylläpidon kustannusten kattamiseen, joita ei voida periä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajilta tai apteekeilta käyttömaksuina (Kela) sekä sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annetun lain (552/2019) sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta annetun lain (668/2008) mukaisten Kelalle aiheutuvien kustannusten kattamiseen (Kela)
2) muiden viranomaisten sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen
3) valtionavustusten myöntämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi (STM, THL)
4) sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiohankkeiden sekä muun tiedonhallinnan suunnittelutehtäviin ja ohjaukseen sekä digitalisaation toteutumisen arviointiin ja seurantaan (STM, THL)
5) sosiaali- ja terveysministeriön hankintoihin DigiFinland Oy:ltä, joilla toteutetaan julkisten palveluntarjoajien sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan kehittämishankkeita.
Selvitysosa:Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalvelujen toteuttaminen ja toteutuksia varten tarvittavien määrittelyjen laatiminen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (784/2021) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti. Uusien toiminnallisuuksien ja tietosisältöjen kehittämiseen tähtäävien kehittämishankkeiden lisäksi myös palveluiden tekninen infrastruktuuri, palveluiden jatkuvuuden varmistaminen ja tietoturva edellyttävät jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitoa. Lisäksi Kansaneläkelaitoksella on lakisääteisiä tehtäviä kuten raportointi valvontaviranomaisille sekä kansainvälisiä tehtäviä, joita ei voida rahoittaa käyttäjien maksamilla käyttömaksuilla.
Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös valtionavun maksamiseen hyvinvointialueille, kunnille ja kuntayhtymille sekä tarvittaessa muille tahoille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden paikallisen ja alueellisen infrastruktuurin selkiyttämiseen ja tehostamiseen. Valtionapuviranomaisina voivat toimia THL ja STM.
Määrärahaa voidaan käyttää myös muiden viranomaisten sosiaali- ja terveydenhuoltoon tai terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvien valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiohankkeiden ohjaukseen sekä digitalisaatiokehityksen arviointien ja seurannan toteuttamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Kanta-palvelut (jatkuvat palvelut ja kehittäminen) | -7 820 |
| Korkean varautumisen viestintä- ja tietojärjestelmät | -300 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -100 |
| Yhteensä | -8 220 |
| 2025 talousarvio | 26 050 000 |
| 2024 talousarvio | 34 270 000 |
| 2023 tilinpäätös | 40 210 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 26 050 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (784/2021), sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisten Kanta-palvelujen kehittämiseen ja kansallisten määrittelyjen valmisteluun ja ylläpitoon (Kela), sellaisten jatkuvien tehtävien ja ylläpidon kustannusten kattamiseen, joita ei voida periä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajilta tai apteekeilta käyttömaksuina (Kela) sekä sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annetun lain (552/2019) sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta annetun lain (668/2008) mukaisten Kelalle aiheutuvien kustannusten kattamiseen (Kela)
2) muiden viranomaisten sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen
3) valtionavustusten myöntämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi (STM, THL)
4) sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiohankkeiden sekä muun tiedonhallinnan suunnittelutehtäviin ja ohjaukseen sekä digitalisaation toteutumisen arviointiin ja seurantaan (STM, THL)
5) sosiaali- ja terveysministeriön hankintoihin DigiFinland Oy:ltä, joilla toteutetaan julkisten palveluntarjoajien sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan kehittämishankkeita.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää sosiaali- ja terveysministeriön hankintoihin DigiFinland Oy:ltä, joilla toteutetaan julkisten palveluntarjoajien sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan kehittämis- ja ylläpitohankkeita.
Selvitysosa:Perustelujen muutos mahdollistaa määrärahan käytön myös sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ylläpitohankkeisiin.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
| 2025 II lisätalousarvio | — |
| 2025 talousarvio | 26 050 000 |
| 2024 tilinpäätös | 34 270 000 |
| 2023 tilinpäätös | 40 210 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää sosiaali- ja terveysministeriön hankintoihin DigiFinland Oy:ltä, joilla toteutetaan julkisten palveluntarjoajien sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan kehittämis- ja ylläpitohankkeita.
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 36 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Tasomuutos | 6 000 |
| Yhteensä | 6 000 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 36 000 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 6 000 000 |
| 2024 talousarvio | 30 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 34 101 339 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään 40 000 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 4 000 000 euroa talousarvioesityksen 36 000 000 euroon nähden aiheutuu arvonlisäveromenoarvion tarkentumisesta.
| 2025 talousarvio | 40 000 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 6 000 000 |
| 2024 talousarvio | 30 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 34 101 339 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 40 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 5 879 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa mm. Suomen jäsenmaksusta WHO:lle, jonka rahoituksesta 20 % katetaan jäsenmaksuilla ja loput jäsenmaiden vapaaehtoisrahoituksella. WHO:n on tehnyt päätöksen jäsenmaksuosuuksien korottamisesta portaittain niin, että perusbudjetista 50 % katetaan jäsenmaksuilla viimeistään vuonna 2031. WHO:n rooli on noussut keskeiseksi maiden taloutta ja turvallisuutta horjuttavien pandemioiden ja kriisien yhteydessä. Vuonna 2020 aloitettu prosessi pandemiavalmiuden ja -vasteen tehostamiseksi ja WHO:n rakenteiden toiminnan vahvistamiseksi edellyttää Suomen aktiivista osallistumista. Suomen kokonaisrahoitusosuus on huomattavan pieni verrattuna esim. muihin pohjoismaihin, mutta Suomi on pitkän aikajänteen työllä rakentanut itselleen vahvan roolin vaikuttaa järjestössä meneillään oleviin uudistuksiin. Suomen hallitus tukee WHO:n johtoroolia globaaliterveydessä ja terveysturvallisuudessa ja katsoo, että WHO:n rahoitus tulee varmistaa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Kansainvälisten jäsenmaksujen ja maksuosuuksien tarkennukset | 210 |
| Vapaaehtoisten jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien vähentäminen (Lisätoimet 2024) | -200 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -100 |
| Yhteensä | -90 |
| 2025 talousarvio | 5 879 000 |
| 2024 talousarvio | 5 969 000 |
| 2023 tilinpäätös | 5 596 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 5 879 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
