Talousarvioesitys 2025
Pääluokka 33
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 12 d §:n mukaisten sosiaaliturvan yleisrahastoon kuuluvien etuuksien tilapäiseen suorittamiseen saa käyttää muun saman rahaston etuuden maksamiseen varattua määrärahaa seuraavilta momenteilta: 33.10.50, 53, 54, 57, 60 ja 33.20.52.
Selvitysosa:
Suomessa taloudellinen eriarvoisuus on kansainvälisesti vertaillen vähäistä, mutta varallisuuserot ovat kasvaneet. Polarisaation ja sosiaalisen eriarvoisuuden lisääminen on kuitenkin riski sekä yksilöiden hyvinvoinnin, että yhteiskunnan vakauden kannalta. Tämä on korostunut covid-19-pandemian sekä Ukrainan hyökkäyssodan myötä, joilla on pitkäaikaisia vaikutuksia suomalaisten hyvinvointiin ja elämälaatuun sekä yhteiskuntaan kaikilla tasoilla. Erityisesti energiakriisi ja hintojen nousu vaikuttavat suomalaisten elintasoon. Monikriisien aika haastaa mielenterveyttä ja luottoa tulevaisuuteen.
Teknologian voimakas kehitys lisää mahdollisuuksia tukea terveyttä ja hyvinvointia ennaltaehkäisevästi ja antaa vaikuttavampaa hoitoa ja palveluja. Myös tietoa voidaan hyödyntää entistä enemmän sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla. Työllisyys, terveys ja hyvinvointi sekä niitä tukevat palvelut vahvistavat kansalaisten osallisuutta ja estävät syrjäytymistä. Työn murros tuo uusia tapoja osallistua työelämään. Niiden myötä muuttuu myös sosiaaliturvan rahoituksen perusta.
Sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden ehtona on korkea työllisyysaste, terveet ja toimintakykyiset kansalaiset sekä vaikuttavat ja tarpeenmukaiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja etuudet. Sosiaali- ja terveyspalvelujen ja etuuksien uudistaminen edellyttää ja mahdollistaa uusien toimintatapojen käyttöön ottamisen. Digitalisaation mahdollisuudet hyödyntämällä toiminta tehostuu ja palvelujen saatavuus ja saavutettavuus lisääntyvät.
Sosiaali- ja terveyspolitiikalla tuetaan työllisyysasteen nousua ja työn tuottavuutta huolehtimalla työntekijöiden terveydestä, hyvinvoinnista sekä toiminta- ja työkyvystä. Kansalaisten terveydentilan ja toimintakyvyn parantuessa sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve muuttuu. Sosiaali- ja terveysala on myös kasvuala sekä teknologian ja palvelujen kehittämisen moottori.
Suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa sosiaali- ja terveyspalvelut, eläkkeet ja muu sosiaaliturva on kyettävä tarjoamaan kaikille. Tämän hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus nojaa talouden tasapainoiseen kehitykseen, joka edellyttää talouskasvua ja rakenteellisia uudistuksia.
Hallituksen tavoitteena on vahva ja välittävä Suomi, joka pärjää maailman myrskyissä. Vahva ja välittävä Suomi pystyy turvaamaan kaikenikäisille palvelut, varhaiskasvatuksesta koulutukseen, sosiaali- ja terveyspalveluihin ja hoivaan, tulotasosta ja asuinpaikasta riippumatta. Hyvinvoinnin perusta on kestävä talous. Tärkein talouspoliittinen tavoite on saada aikaan kestävää kasvua.
Pääosa, kaksi kolmannesta, sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) pääluokan osuus sosiaalimenoista on noin viidennes. Pääluokan suurimmat menokohteet ovat eläkkeet (36 %), perhe- ja asumiskustannukset sekä toimeentulotuki (30 %), työttömyysturva (12 %) ja sairausvakuutus (12 %).
Sosiaali- ja terveysministeriön strategian Eheä yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi 2030 mukaisesti ministeriön tavoitteena on turvata ihmisten toimintakykyä, toimeentuloa ja palveluja, jotta voimme elää yhdenvertaisessa, kestävässä ja vakaassa yhteiskunnassa. Tätä tehtävää toteutetaan säädösvalmistelun, monipuolisen ohjauksen sekä poikkihallinnollisen ja kansainvälisen yhteistyön avulla. Ministeriön työssä korostuvat tiedolla johtaminen, avoin viestintä, mahdollistavat säädökset, innovaatiot ja digitalisaatio.
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen on sosiaali- ja terveysministeriön strategisena vaikuttavuustavoitteena ja sen raportointiin on kolme sukupuolten tasa-arvon edistämistä mittaavaa indikaattoria. Lisäksi muita indikaattoreita tarkastellaan erikseen sukupuolittain. Ministeriön tehtävä on kahtalainen: toisaalta sukupuolten tasa-arvoa edistetään osana ministeriön ja hallinnonalan toimintaa eli valtavirtaistamalla sukupuolinäkökulmaa ja toisaalta ministeriöllä on vastuu tasa-arvopolitiikasta ja -lainsäädännöstä sekä kansainvälisestä ja EU-yhteistyöstä sukupuolten tasa-arvoon liittyen.
Sosiaali- ja terveysministeriö koordinoi suunnitelmallisesti hallituksen tasa-arvopolitiikkaa, edistää sukupuolten tasa-arvoa ja sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista kaikessa valtioneuvoston valmistelussa ja päätöksenteossa sekä kansainvälisessä toiminnassa. Näitä tavoitteita edistetään ja ne huomioidaan hallitusohjelman mukaisissa uudistuksissa.
Tasa-arvopolitiikassa tavoitteena on edistää sukupuolten tasa-arvoa mm. laatimalla hallituksen tasa-arvo-ohjelma ja kolmikantainen samapalkkaisuusohjelma, jossa laaditaan taloustieteellinen vaikuttavuusanalyysi. Vuonna 2025 valmistuu tasa-arvobarometritutkimus ja jaetaan valtioneuvoston kansainvälinen tasa-arvopalkinto (IGEP).
Valtakunnalliset tavoitteet sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiselle päivitettiin vuoden 2024 alussa. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen on yksi hyvinvointialueiden järjestämien sosiaali- ja terveyspalveluiden tavoitteista ja konkreettisesti hyvinvointialueilta edellytetään toiminnallisen ja henkilöstöpoliittisen suunnitelman laatimista, joiden kehittymistä THL arvioi. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen sisällöllistä kehittämistä rahoitetaan ja ohjataan vuosina 2022—2025 Suomen kestävän kasvun ohjelmasta, jonka yhtenä yleisenä tavoitteena on tasa-arvon edistäminen.
Sosiaaliturvakomitean työ jatkuu uudella hallituskaudella. Uudistamisehdotukset sisältävät myös sukupuolten tasa-arvoa edistäviä sosiaaliturvan kehittämisesityksiä. Valtion rahoitukseen turvakotitoiminnan menoihin varataan 27,55 milj. euroa. Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunnalle (NAPE) on varattu 150 000 euroa. Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen vastaiseen työhön on osoitettu 46 000 euroa. Alaikäisille suunnatun Lastenasiaintalo/Barnahus-toimintamallin vakiinnuttamiseen osoitetaan vuodelle 2025 2,8 milj. euroa. Seritukikeskukset auttavat täysi-ikäisiä seksuaaliväkivaltaa kohdanneita hyvinvointialueiden omalla rahoituksella. Tasa-arvopolitiikassa tavoitteena on edistää sukupuolten tasa-arvoa mm. laatimalla hallituksen tasa-arvo-ohjelma ja kolmikantainen samapalkkaisuusohjelma.
Iäkkäiden toimintakyvyn ja kotona pärjäämisen tukemiseen sekä omaishoitajien hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden edistämiseen kohdennetaan vuosina 2024—2027 terveyden edistämisen määrärahaa 27 milj. euroa. Noin 50 000 omaishoitajasta 70 % on naisia. Vuonna 2025 huomio on erilaisissa kuormittavissa tilanteissa.
Sukupuolten tasa-arvo huomioidaan myös esim. vammaispalvelulain soveltamisalaa koskevassa säädösvalmistelussa.
Sosiaali- ja terveysministeriön toiminnassa painottuvat terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, eriarvoisuuden vähentäminen, osatyökykyisten työllistymisen ja työssä pysymisen edistäminen, iäkkäiden toimintakyvyn vahvistaminen ja palvelujen turvaaminen sekä sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Näitä tavoitteita toteutetaan vuonna 2025 erityisesti hallitusohjelman mukaisten säästöjen toimeenpanossa, sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjauksessa, sosiaaliturvauudistuksen ja tasa-arvo-ohjelman valmistelussa sekä elpymis- ja palautumissuunnitelman toimeenpanossa.
Seurantaindikaattorit 2023—2025
| VAIKUTTAVUUSTAVOITE | 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
| Turvaamme väestön hyvinvoinnin kaikissa tilanteissa | |||
| Menetetyt elinvuodet (PYLL) ikävälillä 0—80 vuotta/100 000 asukasta | |||
| — Yhteensä | 5 7501) | 5 8001) | 5 8201) |
| — Miehet | 7 4801) | 7 5001) | 7 5201) |
| — Naiset | 3 9701) | 4 0001) | 4 0001) |
| Elämänlaatunsa (EuroHIS-8) hyväksi tuntevien osuus (%), 20—64-vuotiaat | |||
| — Yhteensä | 51,01) | 51,01) | 52,01) |
| — Miehet | 50,01) | 50,01) | 51,01) |
| — Naiset | 52,01) | 52,01) | 53,01) |
| Kokee terveydentilansa keskinkertaiseksi tai huonoksi, % 8. ja 9. luokan oppilaista | |||
| — Yhteensä | 26,6 | 26,81) | 26,81) |
| — Pojat | 16,7 | 16,91) | 16,91) |
| — Tytöt | 36,1 | 36,71) | 36,71) |
| Varmistamme vaikuttavat etuudet ja palvelut kestävällä tavalla | |||
| Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon lääkärin kiireettömän käynnin odotusaika yli 7 pv. hoidon tarpeen arvioinnista, (%) toteutuneista käynneistä | 47,5 | 47,01) | 47,01) |
| Erikoissairaanhoitoa yli 6 kk odottaneet 31.12./10 000 asukasta | 48,0 | 47,51) | 47,51) |
| 1.10.—31.3. aikana lakisääteisen 3 kk:n kuluessa valmistuneet lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnit, (%) | 88,4 | 89,51) | 89,71) |
| Ehkäisemme ja vähennämme ihmisten eriarvoistumista | |||
| Syrjäytymisriskissä (ei työssä, ei opiskele, ei ole varusmiespalvelussa) olevat 18—24-vuotiaat, (%) vastaavan ikäisistä | |||
| — Yhteensä | 14,71) | 14,41) | 14,41) |
| — Miehet | 16,91) | 16,51) | 16,51) |
| — Naiset | 12,41) | 12,21) | 12,21) |
| Toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneet kotitaloudet vuoden aikana (lkm) | 78 3451) | 80 5001) | 82 5001) |
| Pitkittyneesti pienituloisten lasten lukumäärä asuntoväestössä | 53 5001) | 54 5001) | 54 5001) |
| Pitkäaikaistyöttömät, (lkm) | |||
| — Yhteensä | 90 608 | 93 0001) | 93 0001) |
| — Miehet | 54 476 | 56 0001) | 56 0001) |
| — Naiset | 36 132 | 37 0001) | 37 0001) |
| Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneet työeläkejärjestelmän kautta (lkm) | |||
| — Yhteensä | 17 705 | 17 700 | 17 700 |
| — alle 35-v. | 1 941 | 2 0001) | 2 0001) |
| Edistämme sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista | |||
| Palkansaajien säännöllisen työajan kuukausiansioiden ero sukupuolittain2) | 15,6 | 15,31) | 15,31) |
| Isien osuus (%) kaikista korvatuista vanhempainpäivärahapäivistä | 13,5 | 15,61) | 16,51) |
| Kunnilla on voimassaoleva suunnitelma sukupuolten tasa-arvon sekä yhdenvertaisuuden edistämiseksi, (%) | 60 | 621) | 651) |
| Parannamme elin- ja työympäristön terveyttä ja turvallisuutta | |||
| Tapaturmiin ja väkivaltaan kuolleet | |||
| — Yhteensä | 3 2601) | 3 2501) | 3 2401) |
| — Miehet | 2 1401) | 2 1301) | 2 1301) |
| — Naiset | 1 1201) | 1 1201) | 1 1101) |
| Työpaikkatapaturmataajuus | 25,5 | 26,01) | 26,01) |
| Uhkailun ja väkivallan kohteeksi joutuneet sukupuolen ja iän mukaan | |||
| — Yhteensä | 17,51) | 18,01) | 18,51) |
| — Miehet | 15,51) | 15,51) | 15,51) |
| — Naiset | 19,51) | 20,51) | 21,01) |
1) Arvio, sillä vahvistettu toteutuma ei ole tietokannasta vielä saatavilla.
2) Indikaattorin tulkinta: Naiset tienaavat keskimäärin 84,4 % miesten vastaavasta palkasta.
Lähteet: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos/Sotkanet, Tilastokeskus, Kela, Eläketurvakeskus, Tapaturmavakuutuskeskus, TEA-viisari ja Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (Kansallisen rikosuhritutkimuksen tuloksia 51/2022).
Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset
| esityksen nimi | taloudellinen vaikutus (momentti) |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkalain muuttamisesta (HE 38/2024 vp) | 12.33.02 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi terveydenhuoltolain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi (perusterveydenhuollon hoitotakuu) | 28.89.31, 33.01.06 ja 33.60.35 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön muutoksista lasten ja nuorten terapiatakuun toteuttamiseksi | 33.60.35 ja 28.89.31 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetun lain 12 §:n muuttamisesta | 28.89.31 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi terveydenhuoltolain muuttamisesta (ajokorttitodistukset) | 28.89.31 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain 4 §:n muuttamisesta | 28.89.31 |
| Hallituksen esitys ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain 20 §:n muuttamisesta (henkilöstömitoituksen muutos) | 28.89.31 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle maatalousyrittäjien eläkelain muuttamiseksi (HE 88/2024 vp) | 33.40.51 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle sairausvakuutuslain 2 ja 3 luvun väliaikaisesta muuttamisesta | 33.30.60 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta | 33.10.54, 33.10.57, 33.10.60, 33.20.52, 33.30.60 ja 29.70.55 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yleisestä asumistuesta ja eläkkeensaajien asumistuesta annettujen lakien muuttamisesta | 33.10.54, 33.10.57 ja 33.40.60 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain muuttamisesta | 33.20.52 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle sairauspäivärahan muutoksia ja sosiaaliturvarahastojen säästöjen kanavointia koskevaksi lainsäädännöksi | 33.10.54, 33.10.57, 33.10.60 ja 33.30.60 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta, sairausvakuutuslain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta sekä lääkelain muuttamisesta | 33.10.57 ja 33.30.60 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle kansaneläkelain, Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain sekä eräiden muiden etuuslakien muuttamisesta | 33.10.50, 33.10.54, 33.10.57, 33.30.60, 33.40.60 ja 29.70.55 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kansaneläkelain muuttamisesta | 33.40.60 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain ja työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain 4 ja 8 §:n muuttamisesta | 33.10.54, 33.10.57, 33.20.50 ja 33.20.52 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta | 33.10.57 |
Hallinnonalan määrärahat
| TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
LTA III 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
| 01. | Hallinto | 157 215 | 0 | 1 044 | 3 589 | 161 848 |
| 01. | Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
40 229 | — | 225 | — | 40 454 |
| 04. | Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
483 | — | 500 | 25 | 1 008 |
| 05. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
5 310 | — | 0 | 64 | 5 374 |
| 06. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
22 502 | — | 239 | 900 | 23 641 |
| 07. | Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
9 012 | — | 80 | — | 9 092 |
| 08. | Vankiterveydenhuollon yksikön ulkopuoliset terveyspalvelut (arviomääräraha) |
7 750 | — | — | 2 600 | 10 350 |
| 25. | Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen tiedonhallinta (siirtomääräraha 3 v) |
26 050 | — | 0 | — | 26 050 |
| 29. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
40 000 | — | — | — | 40 000 |
| 66. | Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v) |
5 879 | — | — | — | 5 879 |
| 02. | Valvonta | 84 369 | 0 | 719 | 1 975 | 87 063 |
| 03. | Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
20 633 | — | 145 | — | 20 778 |
| 05. | Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
14 209 | — | 225 | — | 14 434 |
| 06. | Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
5 272 | — | 40 | — | 5 312 |
| 07. | Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
29 128 | — | 309 | — | 29 437 |
| 08. | Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
2 140 | — | — | — | 2 140 |
| 09. | Lääkeasioiden tiekartan toimeenpano (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | — | 0 | 0 |
| 20. | Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) |
12 987 | — | — | 1 975 | 14 962 |
| 03. | Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 118 971 | 0 | 2 752 | -125 | 121 598 |
| 04. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
80 833 | — | 752 | 235 | 81 820 |
| 25. | Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma (siirtomääräraha 3 v) |
5 000 | — | — | — | 5 000 |
| 31. | Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
3 500 | — | — | — | 3 500 |
| 50. | Valtionosuus Työterveyslaitoksen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) |
23 556 | — | — | — | 23 556 |
| 63. | Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) |
6 082 | — | 2 000 | -360 | 7 722 |
| 10. | Perhe- ja asumiskustannusten tasaus, perustoimeentulotuki ja eräät palvelut | 4 703 970 | 0 | 750 | -75 000 | 4 629 720 |
| 50. | Perhe-etuudet (arviomääräraha) |
1 626 400 | — | — | — | 1 626 400 |
| 53. | Sotilasavustus (arviomääräraha) |
23 000 | — | — | — | 23 000 |
| 54. | Asumistuki (arviomääräraha) |
1 406 300 | — | 0 | -75 000 | 1 331 300 |
| 56. | Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut (arviomääräraha) |
64 900 | — | — | — | 64 900 |
| 57. | Perustoimeentulotuki (arviomääräraha) |
1 088 220 | — | — | — | 1 088 220 |
| 60. | Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintakulut (siirtomääräraha 2 v) |
495 150 | — | 750 | — | 495 900 |
| 20. | Työttömyysturva | 1 884 379 | 0 | 103 500 | 21 890 | 2 009 769 |
| 31. | Valtion korvaus hyvinvointialueille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä (arviomääräraha) |
30 484 | — | — | -12 000 | 18 484 |
| 50. | Valtionosuus työttömyysetuuksien ansioturvasta ja vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) |
539 800 | — | 50 000 | 33 000 | 622 800 |
| 52. | Valtionosuus työttömyysetuuksien perusturvasta (arviomääräraha) |
1 312 500 | — | 53 500 | — | 1 366 000 |
| 55. | Valtionosuudet Työllisyysrahastolle (arviomääräraha) |
1 595 | — | — | 890 | 2 485 |
| 30. | Sairausvakuutus | 1 838 880 | 16 200 | 11 300 | 0 | 1 866 380 |
| 50. | Korvaukset rajat ylittävästä terveydenhuollosta (arviomääräraha) |
6 000 | — | -4 000 | — | 2 000 |
| 60. | Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) |
1 832 880 | 16 200 | 15 300 | — | 1 864 380 |
| 40. | Eläkkeet | 5 546 500 | 0 | 60 100 | -37 300 | 5 569 300 |
| 50. | Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) |
68 000 | — | — | — | 68 000 |
| 51. | Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) |
850 000 | — | — | -8 000 | 842 000 |
| 52. | Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) |
521 800 | — | 60 100 | 19 700 | 601 600 |
| 53. | Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) |
27 600 | — | — | 1 000 | 28 600 |
| 54. | Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) |
14 000 | — | — | — | 14 000 |
| 60. | Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista (arviomääräraha) |
4 065 100 | — | — | -50 000 | 4 015 100 |
| 50. | Veteraanien tukeminen | 123 000 | 0 | 0 | 0 | 123 000 |
| 30. | Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) |
700 | — | — | — | 700 |
| 50. | Rintamalisät (arviomääräraha) |
3 500 | — | — | — | 3 500 |
| 52. | Sotilasvammalain mukaiset korvaukset (arviomääräraha) |
42 000 | — | — | — | 42 000 |
| 53. | Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) |
500 | — | — | — | 500 |
| 55. | Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) |
800 | — | — | — | 800 |
| 58. | Rintamaveteraanien kuntoutus ja kotona asumista tukevat palvelut (arviomääräraha) |
75 500 | — | — | — | 75 500 |
| 60. | Sosiaali- ja terveydenhuollon tukeminen | 358 149 | 0 | 62 300 | 104 200 | 524 649 |
| 30. | Valtion korvaus terveydenhuollon ja sosiaalihuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) |
350 | — | 6 300 | — | 6 650 |
| 31. | Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kansallinen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
7 405 | — | 0 | — | 7 405 |
| 32. | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen sekä sosiaalityön yliopistotasoiseen tutkimukseen (kiinteä määräraha) |
40 000 | — | — | — | 40 000 |
| 33. | Valtion korvaus sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköille sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön erikoistumiskoulutukseen (kiinteä määräraha) |
108 000 | — | — | — | 108 000 |
| 34. | Valtion korvaus erinäisistä terveydenhuollon kustannuksista (arviomääräraha) |
15 700 | — | -500 | -100 | 15 100 |
| 35. | Valtionosuus korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuoltoon (siirtomääräraha 2 v) |
72 732 | — | — | — | 72 732 |
| 36. | Valtionavustus sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) |
2 662 | — | — | — | 2 662 |
| 37. | Valtion korvaus hyvinvointialueille kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden henkilöiden kiireellisen sosiaalihuollon kustannuksiin (arviomääräraha) |
2 000 | — | — | — | 2 000 |
| 38. | Valtion korvaus Puolustusvoimien terveydenhuollon valmiuden ja varautumisen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) |
— | — | — | 104 300 | 104 300 |
| 39. | Palvelurakenteen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
2 800 | — | 0 | — | 2 800 |
| 40. | Valtion rahoitus lääkäri- ja lääkintähelikopteritoiminnan menoihin (siirtomääräraha 2 v) |
40 400 | — | — | — | 40 400 |
| 52. | Valtion rahoitus turvakotitoiminnan menoihin (siirtomääräraha 2 v) |
27 550 | — | — | — | 27 550 |
| 61. | Elpymis- ja palautumissuunnitelman rahoitus sosiaali- ja terveydenhuoltoon (siirtomääräraha 3 v) |
30 000 | — | 56 200 | — | 86 200 |
| 63. | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) |
1 450 | — | — | — | 1 450 |
| 64. | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) |
7 100 | — | 300 | — | 7 400 |
| 70. | Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen | 59 718 | 0 | 0 | 82 700 | 142 418 |
| 20. | Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) |
40 710 | — | — | 82 700 | 123 410 |
| 21. | Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) |
430 | — | — | — | 430 |
| 22. | Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) |
460 | — | — | — | 460 |
| 50. | Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
11 300 | — | — | — | 11 300 |
| 51. | Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) |
2 900 | — | — | — | 2 900 |
| 52. | Valtionavustus UKK-instituutin toimintaan (kiinteä määräraha) |
918 | — | — | — | 918 |
| 54. | Valtionavustukset ruoka-aputoiminnan tukeen (siirtomääräraha 3 v) |
3 000 | — | — | — | 3 000 |
| 80. | Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminta | 132 540 | 0 | 0 | 0 | 132 540 |
| 40. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) |
115 600 | — | — | — | 115 600 |
| 41. | Valtion korvaus turkistuottajien lomituspalvelujen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) |
1 300 | — | — | — | 1 300 |
| 42. | Valtion korvaus poronhoitajien sijaisavun kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) |
500 | — | — | — | 500 |
| 50. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen hallintomenoihin (siirtomääräraha 2 v) |
15 140 | — | — | — | 15 140 |
| 90. | Avustukset terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen | 304 088 | 0 | 0 | 0 | 304 088 |
| 50. | Avustukset yhdistyksille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (arviomääräraha) |
304 088 | — | — | — | 304 088 |
| Yhteensä | 15 311 779 | 16 200 | 242 465 | 101 929 | 15 672 373 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan määrärahat ovat noin 15,3 mrd. euroa, mikä on noin 17 prosenttia valtion budjetista. Määrärahataso alenee noin miljardilla eurolla verrattuna vuoden 2024 varsinaiseen talousarvioon. Hallituksen säästöpäätösten nettovaikutus selittää määrärahatason alenemisesta noin 470 milj. euroa, josta noin 300 milj. euroa aiheutuu vuonna 2025 voimaan tulevista ja 170 milj. euroa vuonna 2024 voimaan tulleista uudistuksista. Niin sanottu kanavointiratkaisu vähentää määrärahatarvetta nettona yhteensä 575 milj. euroa. Ratkaisulla sosiaaliturvan säästöt ohjataan täysimääräisesti velkaantumisen vähentämiseen1). Edellä todettujen ohella pääluokan määrärahatasoon vaikuttavat tarvearvioiden muutokset.
Perhe- ja asumiskustannusten tasaukseen, perustoimeentulotukeen ja eräisiin palveluihin (luku 33.10) osoitetaan noin 4,7 mrd. euroa, mikä on 126 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahatasoa alentavat muun muassa asumistukeen kohdistuvat muutokset. Toisaalta perustoimeentulotuen (momentti 33.10.57) määrärahat kasvavat 237 milj. euroa verrattuna vuoden 2024 varsinaiseen talousarvioon. Reilu puolet muutoksesta aiheutuu lähinnä asumistuen ja työttömyysturvan uudistusten heijastevaikutuksista. Sen sijaan 112,5 milj. euroa on siirtoa momentilta 32.50.30 kotoutumislain muutoksiin liittyen.
Työttömyysturvan (luku 33.20) määrärahataso on noin 1,9 mrd. euroa, joka on 340 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Suurelta osin muutos selittyy TE-palvelujen uudistukseen liittyvällä noin 370 milj. euron siirrolla kuntien peruspalveluiden valtionosuuteen momentille 28.90.30. Myös muun muassa työttömyysturvan korotusosista luopuminen alentaa määrärahatarvetta.
Sairausvakuutukseen (luku 33.30) osoitetaan 1,84 mrd. euroa, kun huomioon otetaan valiokunnan momentille 33.30.60 tekemät muutokset.Tämä on 474 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahatasoa alentavat muun muassa lääkekorvauksiin liittyvät säästöt sekä nuorten ammatillisen kuntoutuksen uudistus. Erityisen suuri määrärahatasoa alentava vaikutus on kuitenkin edellä todetulla kanavointiratkaisulla.
Kansaneläke- ja kuluttajahintaindekseihin sidotut etuudet on jäädytetty vaalikauden ajaksi pois lukien toimeentulotuki, eläkkeet, rintamalisät, vammaisetuudet, elatustuki, lääkkeiden vuosiomavastuu, sotilasavustuksen perusavustus ja luopumistuen täydennysosa. Indeksijäädytysten vaikutus on arviolta noin 250 milj. euroa, eli vuonna 2025 kulut ovat 250 milj. euroa pienemmät kuin tilanteessa, jossa korotukset olisi toteutettu normaalisti vuosina 2024—2025.
Valiokunta pitää välttämättömänä suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan turvaamisessa, että julkista taloutta vahvistetaan ja työllisyyttä sekä työllisyysastetta nostetaan. Näihin tavoitteisiin liittyvät myös sosiaalietuuksia koskevat säästöpäätökset, joista suureen osaan liittyy työllistymisen kannustimien luominen. Hallituksen päättämien työllisyystoimien mittaluokka on noin 73 000—74 000 lisätyöllistä.
Valiokunta yhtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan (StVL 10/2024 vp) näkemykseen siitä, että sosiaaliturvaan ja palveluihin tehtävien sopeutustoimien yhteisvaikutuksia eri ihmisryhmien perusoikeuksien toteutumiseen, toimeentuloon ja hyvinvointiin on tärkeää seurata. Onkin hyvä, että sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut syksyllä 2024 kaksi muistiota2) hallituksen linjaamien vuosiin 2024—2025 kohdentuvien muutosten yhteisvaikutuksista. Ministeriön arvion mukaan muutokset lisäävät väestön pienituloisuusastetta ja tuloeroja. Koko väestön pienituloisuus kasvaa muutosten seurauksena 1,7 prosenttiyksikköä (noin 100 000 henkilöllä). Havaintona oli, että pääosin muutokset ovat seurausta jo vuonna 2024 toteutetuista sosiaaliturvan muutoksista. Vuoden 2025 muutoksilla on vain vähäinen vaikutus. Vaikutusarviot ovat staattisia, eli niissä ei ole huomioitu mahdollisia käyttäytymisvaikutuksia, kuten työllistymistä. Valiokunta toteaa, että työllisyysvaikutusten huomioiminen lieventäisi arviota, ja korostaa sitä, kuinka työllistyminen parantaa taloudellista asemaa ja lisää hyvinvointia.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan päätetyt etuusmuutokset voivat vaikuttaa toimeentulotuen tarpeeseen ja lisätä vähitellen toimeentulotuen saajien määrää. Toistaiseksi on ollut nähtävissä se, että toimeentulotuen määrä on kasvanut vuonna 2024 niissä kotitalouksissa, jotka jo saavat toimeentulotukea. Toimeentulotuen saajien määrän kasvu on sen sijaan ollut vähäistä ja johtunut suurimmaksi osaksi siitä, että Ukrainasta paenneita tilapäistä suojelua saavia henkilöitä on siirtynyt kuntalaisiksi perustoimeentulotuen piiriin. Valiokunta pitää tärkeänä, että viimesijaisen toimeentulotuen tarvetta ja tukimenojen muutoksia seurataan. On tärkeää seurata sitä, millaisia vaikutuksia etuusmuutoksista aiheutuu muun muassa pienituloisten perheiden lapsille ja nuorille. Toimeentulotukiasiakkuudella, ja yleisesti lapsiperheköyhyydellä, on todettu olevan vahvoja ylisukupolvisia vaikutuksia. Valiokunta nostaa myös esiin sosiaali- ja terveysvaliokunnan (StVL 10/2024 vp) näkemyksen siitä, että sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuuden ja työnteon kannustimien kannalta ei ole tarkoituksenmukaista lisätä toimeentulotuen käyttöä ensisijaisten etuuksien muutoksilla.
Valiokunta pitää keskeisenä tasa-arvon edistämistä osana talousarvion laadinnan kokonaisuutta. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan (TyVL 12/2024 vp) tavoin valtiovarainvaliokunta pitää tärkeänä, että talousarvioesitykseen sisältyvien tasa-arvoyhteenvetojen kehittämistä jatketaan.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 12 d §:n mukaisten sosiaaliturvan yleisrahastoon kuuluvien etuuksien tilapäiseen suorittamiseen saa käyttää muun saman rahaston etuuden maksamiseen varattua määrärahaa seuraavilta momenteilta: 33.10.50, 53, 54, 57, 60 ja 33.20.52.