Talousarvioesitys 2025
30. Valtion korvaukset kotoutumisen edistämisestä (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 498 774 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010 ja 681/2023) ja valtioneuvoston asetusten (1393/2011 ja 115/2012) mukaisesti:
1) kunnille, hyvinvointialueille ja Ahvenanmaan terveys- ja sairaanhoitoviranomaiselle maksettaviin laskennallisiin korvauksiin, jotka aiheutuvat lain 2 §:n 2 tai 3 momentissa määriteltyjen henkilöiden kuntaan osoittamisesta, ohjauksesta, neuvonnasta ja muusta kotoutumista tukevan toiminnan sekä alkukartoituksen järjestämisestä
2) toimeentulotuesta, tulkkauksen järjestämisestä, erityiskustannusten korvaamisesta ja paluumuuton tukemisesta kunnalle, hyvinvointialueelle ja Ahvenanmaan terveys- ja sairaanhoitoviranomaiselle aiheutuviin kustannuksiin sekä pakolaisten kuntaan muuttamisen odotusajalta kertyvien vuokrien maksamiseen
3) alaikäisten oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden sijoittamisesta perheryhmäkotiin, muuhun asuinyksikköön sekä perhehoidosta, asumisen tukipalveluista ja muista lastensuojelun palveluihin rinnastettavista toimenpiteistä hyvinvointialueelle, Ahvenanmaan terveys- ja sairaanhoitoviranomaiselle sekä Ahvenanmaan maakuntaan kuuluvalle kunnalle aiheutuneiden kustannusten korvaamiseen 25 ikävuoteen saakka ja käräjäoikeuden heille osoittaman edustajan palkkioiden maksamiseen
4) edellä mainittujen perheryhmäkotien tai muiden asuinyksiköiden kustannusten ennakoiden maksamiseen, jos se on toiminnan järjestämisen kannalta perusteltua
5) kuntaan sijoitettujen tai kunnassa asuvien ihmiskaupan uhrien hyvinvointialueille ja Ahvenanmaan terveys- ja sairaanhoitoviranomaiselle sosiaali- ja terveys- sekä muiden palvelujen järjestämisestä aiheutuvista kustannuksista maksettaviin korvauksiin
6) entisen Neuvostoliiton alueelta paluumuuttajina tulleiden henkilöiden, joille on myönnetty oleskelulupa ulkomaalaislain (301/2004) 48 §:n tai 49 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella, heille annetun sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta hyvinvointialueille, Ahvenanmaan terveys- ja sairaanhoitoviranomaiselle ja Ahvenanmaan maakuntaan kuuluville kunnille sekä Suomen sodissa vapaaehtoisina palvelleiden hoidosta ja huollosta aiheutuviin kustannuksiin
7) edellä mainittujen henkilöiden perustoimeentulotuen maksamisesta aiheutuvien kustannusten ennakoiden maksamiseen Kansaneläkelaitokselle
8) kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Kotoutumislain 2 §:n 2 tai 3 momentissa määritellyistä henkilöistä maksettavien korvausten piirissä olevien määrä arvioidaan kahden edellisen vuoden aikana maahan saapuneiden oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden ja perheenyhdistämisen kautta maahan tulleiden lukumäärän sekä talousarviovuodelle esitetyn arvion perusteella. Kiintiöpakolaisten osalta maksettavien korvausten piirissä olevien lukumäärä arvioidaan kolmen edellisen vuoden aikana maahan saapuneiden lukumäärän sekä talousarviovuodelle esitetyn arvion perusteella. Vuonna 2025 arvioidaan kuntiin muuttavan 31 234 tilapäistä suojelua saavaa henkilöä, joille on rekisteröity kotikunta. Vuoden 2025 pakolaiskiintiö on 500 henkilöä.
Kotoutumislain 45 §:n mukaisesti kuntaan osoittamisesta, ohjauksesta, neuvonnasta ja muusta kotoutumista tukevan toiminnan järjestämisestä maksettavaa laskennallista korvausta maksetaan kunnalle ja hyvinvointialueelle 1.1.2025 lukien kahdelta vuodelta alkaen siitä, kun ensimmäinen kotikuntamerkintä on tehty. Kiintiöpakolaisten osalta korvausta maksetaan kolmelta vuodelta. Henkilöistä, joista maksettavan laskennallisen korvauksen maksuaika on alkanut ennen 1.1.2025 korvausaika on kolme vuotta, kiintiöpakolaisten osalta neljä vuotta.
Korvausta voidaan maksaa jatkuvan oleskeluluvan saavien ja kunnan asukkaaksi siirtyvien ihmiskaupan uhrien osalta pakolaisia vastaavalla tavalla. Kunnilla ja hyvinvointialueilla on mahdollisuus hakea ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskukselta korvausta kunnassa asuvien ihmiskaupan uhrien osalta uhrin asemasta johtuvien palvelujen järjestämisestä.
Kansainvälistä suojelua saavien sekä tilapäistä suojelua saavien henkilöiden kuntiin ohjautumista edistetään tehostamalla kuntakorvausjärjestelmän toimivuutta sekä tiivistämällä valtionhallinnon eri toimijoiden ja kuntien välistä yhteistyötä.
Kansaneläkelaitokselle korvataan perustoimeentulotuen maksamisesta aiheutuneet kustannukset.
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Pakolaisten toteutuneet kuntasijoituspaikat, vähintään (lkm) | 1 640 | 3 300 | 1 635 |
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
| Paluumuuttajien kustannukset | 1 000 000 |
| — Erityiskustannukset | 600 000 |
| — Heimoveteraanit | 400 000 |
| Laskennalliset korvaukset pakolaisista (12 039 henkilöä) ja tilapäistä suojelua saavista (31 234 henkilöä) | 167 396 000 |
| Muut pakolaisista maksettavat kuntakorvaukset | 330 378 000 |
| — Toimeentulotuki (2 003 euroa/vuosi/hlö) | 86 685 000 |
| — Erityiskustannukset (2 960 euroa/vuosi/hlö) | 128 082 000 |
| — Tulkkipalvelut (1 242 euroa/vuosi/hlö) | 11 756 000 |
| — Korvaukset alaikäisten huollosta (12 000 euroa/vuosi/hlö) | 103 855 000 |
| Yhteensä | 498 774 000 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 1 234 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 497 540 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Afganistanista evakuoidut henkilöt | -2 400 |
| Aikuistumisen tuen yläikärajan alentaminen 25 ikävuodesta 23 ikävuoteen (HO 2023) | -400 |
| Kotoutumisen korvaukset Ahvenanmaan maakunnan kunnille (siirto momentilta 32.50.03) | 27 |
| Kotoutumiskoulutuksen hintatason tarkistus (Lisätoimet 2024) | -8 400 |
| Kotoutumislain kokonaisuudistus (siirto momentilta 28.90.30) | 22 915 |
| Kotoutumislain kokonaisuudistus (siirto momentilta 32.50.03) | 1 757 |
| Laskennallisten korvausten vähentäminen | -58 000 |
| Maahanmuuttajaäitien aseman parantaminen (HO 2023) | 60 |
| Pakolaiskiintiön alentaminen 850:stä 500:aan (HO 2023) | -4 314 |
| Pakolaiskiintiön nosto 1 050 henkilöön v. 2021 | -1 100 |
| Tarkentuneet maahanmuuton oletukset | -1 744 |
| Tilapäistä suojelua saavien siirtyminen kotoutumislain korvausten piiriin | 169 223 |
| Tulkkauskustannukset (HO 2023) | -3 100 |
| Yhteensä | 114 524 |
| 2025 talousarvio | 498 774 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | -400 000 |
| 2024 talousarvio | 384 250 000 |
| 2023 tilinpäätös | 175 590 150 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään 382 155 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010 ja 681/2023) sekä jälkimmäisen lain nojalla annetun valtioneuvoston asetusten mukaisesti:
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan toinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen johtolauseen.
Vähennys talousarvioesityksen 498 774 000 euroon nähden on 116 619 000 euroa, mistä 112 500 000 euroa aiheutuu perustoimeentulotuen määrärahan siirrosta momentille 33.10.57 ja 4 119 000 euroa täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen määrärahan siirrosta momentille 28.89.31.
Hallitus antaa eduskunnalle täydentävään talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta siten, että perustoimeentulotuen rahoittaminen kotoutumisen edistämisestä annetun lain perusteella lakkaa.
| 2025 talousarvio | 382 155 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | -400 000 |
| 2024 talousarvio | 384 250 000 |
| 2023 tilinpäätös | 175 590 150 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille esitetään noin 382,2 milj. euroa, joka on liki samalla tasolla kuin kuluvana vuonna. Määrärahojen kohdistuksessa tapahtuu kuitenkin paljon muutoksia, joista euromääräisesti suurin (noin 169 milj. euroa) on se, että Ukrainasta pakenemaan joutuneet tilapäistä suojelua saavat henkilöt siirtyvät kunnille ja hyvinvointialueille maksettavien kustannusten korvausten piiriin.
Vuoden 2025 alussa voimaan tuleva kotoutumislain kokonaisuudistus lisää kuntien vastuuta kotoutumisen edistämisessä. Kotoutumisen edistämisen lakisääteiset palvelut rahoitetaan jatkossa osin kunnan peruspalveluiden valtionosuuden momentilta 28.90.30 ja osin momentilta 32.50.30. Kotoutumiskoulutusta on aiemmin rahoitettu vuoden 2025 alusta lakkautettavalta julkisten työvoima- ja yrityspalvelujen momentilta (32.30.51). Lisäksi perustoimeentulotuen rahoittaminen kotoutumisen edistämisestä annetun lain perusteella lakkaa, jolloin noin 112,5 milj. euroa siirretään osaksi perustoimeentulotukea momentille 33.10.57 ja noin 4,1 milj. euroa täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen määrärahoja momentille 28.89.31. Toimeentulotukimenojen muutoksia käsitellään pääluokassa 33.
Lisäksi momentille kohdistuu hallituksen päätösperustaisia määrärahoja alentavia toimia noin 74,2 milj. euroa osin vähentämällä kuntien velvoitteita ja pääosin tuottavuussäästöjen perusteella tehtävänä tasonalennuksena. Suurin yksittäinen toimi on laskennallisten korvausten 58 milj. euron leikkaus, josta päätettiin budjettiriihessä sen jälkeen kun oli havaittu, että toimeentulotuen korvausajan lyhentämisestä aiheutuvat säästöt toteutuvat pääosin vasta vuodesta 2027 alkaen. Leikkauksen myötä kunnat saavat aikaisempaa huomattavasti vähemmän laskennallista korvausta korvauksen piiriin kuuluvista henkilöistä, esimerkiksi kansainvälistä suojelua saavista ja niistä tilapäistä suojelua saavista, joilla on kotikunta. Leikkaus vaikuttaa erityisesti niihin kuntiin, jotka ovat vastaanottaneet paljon tilapäistä suojelua saavia ukrainalaisia. Pääkaupunkiseudun kolmessa suurimmassa kunnassa laskennallisen korvauksen leikkauksen arvioidaan olevan yhteensä 12,4 milj. euroa vuonna 2025 (HE 192/2024 vp).
Valiokunnan kuulemat asiantuntijat olivat yksimielisiä siitä, että kotoutumiseen osoitettavan rahoituksen leikkaamisella on kielteinen vaikutus kuntien talouteen. Kunnissa voidaan reagoida alentuvaan rahoitukseen muun muassa nostamalla veroja tai vähentämällä palveluita, joko kotoutumispalveluita tai muita palveluita. Saadun selvityksen mukaan kotoutumispalveluiden heikkeneminen saattaa hidastaa kotoutumista ja työllistymistä ja pitkällä aikavälillä se voi aiheuttaa myös kustannuksia. Valiokunta korostaa, että on kuntien harkintavallassa kohdentaa säästöt siten, että niistä koituu mahdollisimman vähän kielteisiä seurauksia. Valiokunta pitää myönteisenä, että laskennallisten korvausten leikkaus on tarkoitettu väliaikaiseksi, eli kun toimeentulotukisäästöt alkavat realisoitua, korvauksiin on tarkoitus tehdä tasokorotus.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 382 155 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010 ja 681/2023) sekä jälkimmäisen lain nojalla annetun valtioneuvoston asetusten mukaisesti:
1) kunnille, hyvinvointialueille ja Ahvenanmaan terveys- ja sairaanhoitoviranomaiselle maksettaviin laskennallisiin korvauksiin, jotka aiheutuvat lain 2 §:n 2 tai 3 momentissa määriteltyjen henkilöiden kuntaan osoittamisesta, ohjauksesta, neuvonnasta ja muusta kotoutumista tukevan toiminnan sekä alkukartoituksen järjestämisestä
2) toimeentulotuesta, tulkkauksen järjestämisestä, erityiskustannusten korvaamisesta ja paluumuuton tukemisesta kunnalle, hyvinvointialueelle ja Ahvenanmaan terveys- ja sairaanhoitoviranomaiselle aiheutuviin kustannuksiin sekä pakolaisten kuntaan muuttamisen odotusajalta kertyvien vuokrien maksamiseen
3) alaikäisten oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden sijoittamisesta perheryhmäkotiin, muuhun asuinyksikköön sekä perhehoidosta, asumisen tukipalveluista ja muista lastensuojelun palveluihin rinnastettavista toimenpiteistä hyvinvointialueelle, Ahvenanmaan terveys- ja sairaanhoitoviranomaiselle sekä Ahvenanmaan maakuntaan kuuluvalle kunnalle aiheutuneiden kustannusten korvaamiseen 25 ikävuoteen saakka ja käräjäoikeuden heille osoittaman edustajan palkkioiden maksamiseen
4) edellä mainittujen perheryhmäkotien tai muiden asuinyksiköiden kustannusten ennakoiden maksamiseen, jos se on toiminnan järjestämisen kannalta perusteltua
5) kuntaan sijoitettujen tai kunnassa asuvien ihmiskaupan uhrien hyvinvointialueille ja Ahvenanmaan terveys- ja sairaanhoitoviranomaiselle sosiaali- ja terveys- sekä muiden palvelujen järjestämisestä aiheutuvista kustannuksista maksettaviin korvauksiin
6) entisen Neuvostoliiton alueelta paluumuuttajina tulleiden henkilöiden, joille on myönnetty oleskelulupa ulkomaalaislain (301/2004) 48 §:n tai 49 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella, heille annetun sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta hyvinvointialueille, Ahvenanmaan terveys- ja sairaanhoitoviranomaiselle ja Ahvenanmaan maakuntaan kuuluville kunnille sekä Suomen sodissa vapaaehtoisina palvelleiden hoidosta ja huollosta aiheutuviin kustannuksiin
7) edellä mainittujen henkilöiden perustoimeentulotuen maksamisesta aiheutuvien kustannusten ennakoiden maksamiseen Kansaneläkelaitokselle
8) kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 25 000 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu tilapäistä suojelua saavien arvioitua suuremmasta määrästä.
| 2025 III lisätalousarvio | 25 000 000 |
| 2025 talousarvio | 382 155 000 |
| 2024 tilinpäätös | 316 203 533 |
| 2023 tilinpäätös | 175 590 150 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 25 000 000 euroa.