Talousarvioesitys 2025
47. Julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistäminen (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.
Mikäli vuoden 2024 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2025 enintään 10 000 000 eurolla.
Valtuutta saa käyttää sähköisen liikenteen, biokaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta annetun asetuksen mukaisesti. Valtuutta voidaan myöntää ajoneuvojen suuritehoisten latauspisteiden (erityisesti raskaan liikenteen), nesteytetyn biokaasun tankkauspisteiden sekä uusiutuvan vedyn tankkauspisteiden investointihankkeille.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Julkisten liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuuri-investointien tavoitteena on laajentaa olemassa olevaa latausinfrastruktuuria. Kattava lataus- ja tankkausverkosto on edellytys sähkökäyttöisten ja kaasukäyttöisten ajoneuvojen yleistymiselle.
Osa-alue edistää merkittävästi puhdasta siirtymää tukemalla liikenteen siirtymää pois fossiilisista polttoaineista. Liikenteen päästövähennykset ovat keskeisessä roolissa taakanjakosektorin vuoden 2030 päästövähennystavoitteen ja EU:n vuoden 2050 hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa. Investoinnit toteuttavat kansallisen energia- ja ilmastostrategian sekä keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelman tavoitteita taakanjakosektorin päästöjen vähentämisestä.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
| 2025 | 2026 | 2027 | Yhteensä vuodesta 2025 lähtien |
|
| Ennen vuotta 2025 tehdyt sitoumukset | 2 000 | 6 000 | 2 000 | 10 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Maksatusten tarkistukset | 2 000 |
| Yhteensä | 2 000 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 2 000 000 |
| 2024 talousarvio | — |
| 2023 tilinpäätös | 21 500 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään 3 334 000 euroa.
Mikäli vuoden 2024 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2025 enintään 16 670 000 eurolla.
Määrärahasta on varattu 1 334 000 euroa julkisiin liikennesähkön lataus- ja vedyn tankkausinfrastruktuurihankkeisiin (RRF pilari1) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen, päätösosan valtuuskohdan kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan toinen kappale lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan kolmanneksi kappaleeksi, jolloin nykyinen kolmas kappale siirtyy neljänneksi kappaleeksi.
Lisäys 1 334 000 euroa talousarvioesityksen 2 000 000 euroon nähden aiheutuu vuoden 2024 kolmannessa lisätalousarviossa hyväksytyn valtuuden määrärahavaikutuksista vuodelle 2025.
| 2025 talousarvio | 3 334 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | — |
| 2024 talousarvio | — |
| 2023 tilinpäätös | 21 500 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Valiokunta lisää saadun selvityksen perusteella momentin päätösosaan määrärahan käyttötarkoitusta kuvaavan kappaleen.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 3 334 000 euroa.
Mikäli vuoden 2024 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2025 enintään 16 670 000 eurolla.
Määrärahaa ja valtuutta saa käyttää sähköisen liikenteen, uusiutuvan kaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2022—2025 annetun asetuksen (178/2022) mukaisesti.
Määrärahasta on varattu 1 334 000 euroa julkisiin liikennesähkön lataus- ja vedyn tankkausinfrastruktuurihankkeisiin (RRF pilari1) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
I lisätalousarvioesitys HE 8/2025 vp (27.2.2025)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että vuonna 2025 saa tehdä uusia rahoituspäätöksiä enintään 1 870 000 eurolla.
Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että valtuudesta on varattu 1 870 000 euroa julkisiin liikennesähkön lataus- ja vedyn tankkausinfrastruktuurihankkeisiin (RRF pilari1) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Valtuuden lisäyksen taustalla on vuoden 2022 talousarviossa varatun määrärahan perusteella rahoitettujen hankkeiden osittainen peruuntuminen. Valtuuden lisäyksellä pyritään varmistamaan elpymis- ja palautumissuunnitelmaan liittyvän tavoitteen saavuttaminen.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
| 2025 I lisätalousarvio | — |
| 2025 talousarvio | 3 334 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | — |
| 2024 talousarvio | — |
| 2023 tilinpäätös | 21 500 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 12/2025 vp (21.3.2025)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että vuonna 2025 saa tehdä uusia rahoituspäätöksiä enintään 1 870 000 eurolla.
Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että valtuudesta on varattu 1 870 000 euroa julkisiin liikennesähkön lataus- ja vedyn tankkausinfrastruktuurihankkeisiin (RRF pilari1) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentilta vähennetään 2 334 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahan varattu erä poistetaan.
Selvitysosa:Vähennyksestä 1 334 000 euroa aiheutuu julkisen liikennesähkön lataus- ja vedyn tankkausinfrastruktuurihankkeiden (RRF pilari1) sekä 1 000 000 euroa kansallisten hankkeiden maksatusten tarkistuksista.
| 2025 III lisätalousarvio | -2 334 000 |
| 2025 I lisätalousarvio | — |
| 2025 talousarvio | 3 334 000 |
| 2024 tilinpäätös | — |
| 2023 tilinpäätös | 21 500 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentilta vähennetään 2 334 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahan varattu erä poistetaan.