Talousarvioesitys 2025
Pääluokka 32
TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimenpiteillä tuetaan kestävää talouskasvua, joka edistää talouspoliittisesti vahvaa ja välittävää yhteiskuntaa.
Kestävä kasvu kytkee yhteen hallinnonalalla harjoitettavat politiikka-alueet, joita ovat erityisesti innovaatio- ja elinkeinopolitiikka, työllisyys-, yrittäjyys-, kuluttaja-, kilpailu-, alue-, luonnonvara-, energia- ja ilmastopolitiikka sekä työperusteista maahanmuuttoa, työelämän kehittämistä ja maahanmuuttajien kotoutumista koskevat politiikka-alueet. Hallinnonalan politiikka-alueet tarjoavat perustaa hallitusohjelman mukaiselle tavoitteelle, jolla mahdollistetaan kilpailukykyinen ja yrittäjämyönteinen Suomi, joka houkuttelee investointeja sekä turvallinen Suomi, jolla on huoltovarmuudesta nouseva kyky vastata kriiseihin.
Taloudellisesti vahvan Suomen keskeisin haaste on kääntää velkaantuminen laskuun, saavuttaa 80 prosentin työllisyysaste vuoteen 2031 mennessä ja nostaa t&k-menojen osuus 4 prosenttiin BKT:sta vuoteen 2030 mennessä. Globaalien arvoverkostojen murroksessa huoltovarmuuden turvaaminen on noussut entistä tärkeämmäksi strategiseksi kysymykseksi. Toisaalta Suomen elinkeinoelämän toimijoilla on erinomaiset mahdollisuudet hyötyä globaalista puhtaan siirtymän ja uuden teknologian ennustetusta investointiaallosta, mikä tarjoaa vahvat edellytykset teollisuuden uudistumiselle ja vahvistumiselle.
Yritysten pääsy maailmanmarkkinoille ja kilpailukyky niillä on ratkaisevan tärkeää. Menestyvät yritykset työllistävät, maksavat kilpailukykyisiä palkkoja ja investoivat tulevaisuuden kasvun edellytyksiin. Työ- ja elinkeinoministeriö tekee työtä eurooppalaisten sisämarkkinoiden toimivuuden edistämiseksi ja edistää hallinnonalan toimenpitein yritysten markkinoille pääsyä myös kolmansien maiden kasvumarkkinoille. Työ- ja elinkeinoministeriö edistää kotimarkkinoiden toimivuutta ja kilpailullisuutta, mikä osaltaan vahvistaa yritysten kykyä menestyä myös kansainvälisillä markkinoilla.
Yritysten menestys perustuu osaavaan työvoimaan ja sen riittävyyteen sekä kykyyn hyödyntää uutta teknologiaa ja muuta osaamista kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamisessa. Nopeasti muuttuva toimintaympäristö edellyttää myös kykyä ennakoida ja reagoida markkinoiden ja arvoverkostojen muutoksiin. Tki-toimintaan ja -yhteistyöhön pitkäjänteisesti kannustava ja ennakoitava kansallinen innovaatiojärjestelmä luo edellytyksiä yritysten uudistumiselle ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistumiselle ja houkuttelee sekä kotimaisia että ulkomaisia sijoittajia ja tki-investointeja, osaajia ja yrityksiä. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimijat kannustavat yrityksiä vaikuttavuudeltaan kunnianhimoiseen ja aiempaa riskipitoisempaan t&k-toimintaan sekä monialaiseen yhteistyöhön tutkimusorganisaatioiden ja muiden tki-toimijoiden kanssa kotimaassa ja kansainvälisesti. Tavoitteena on uuden teknologian ja osaamisen kehittäminen, soveltaminen sekä erilaisten osaamisten yhdistäminen ja laaja hyödyntäminen kestävää talouskasvua ja yhteiskunnan hyvinvointia tukien.
Suurten yritysten uudistuminen ja menestys ovat tärkeitä koko talouden kasvun kannalta. Pitkäjänteisellä teollisuuspolitiikalla huolehditaan logistisesta kilpailukyvystä, saavutettavuudesta ja markkinoiden toimivuudesta, jolla houkutellaan investointeja ja turvataan kasvuhakuisten ja vientiin tähtäävien yritysten määrän kasvu. Yhtä lailla myös yritystoiminnan edellytysten turvaaminen kaikenkokoisissa yrityksissä tukee koko talouden kasvua. Työ- ja elinkeinoministeriö edistää laaja-alaisesti yrittäjyyttä ja kasvua. Ekosysteemisessä ja monenkeskistä yhteistyötä painottavassa lähestymisessä olennaista on erikokoisten yritysten, tutkimusorganisaatioiden ja muiden tki-toimijoiden, kuten kaupunkien, sitoutuminen yhteistyöhön pitkäjänteisesti.
Rahoituksen saatavuus ja pääomamarkkinoiden toimivuus tukevat kasvua. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan koottavalla erityisrahoitusyhtiö ja -instrumenttitoteutuksella täydennetään markkinapuutealoilla yksityisen rahoitus- ja pääomamarkkinan toimintaa. Tavoitteena hallitusohjelman mukaan on, että valtion pääomasijoitustoimintaa tehostetaan keskittämällä Business Finland Venture Capital Oy, Ilmastorahasto Oy ja Oppiva Invest Oy osaksi Suomen Teollisuussijoitus Oy:tä. Uudelle yhtiölle annetaan muun muassa aikaisempaa vahvempi kasvuun ja uudistumiseen ja investointien edistämiseen keskittyvä teollisuuspoliittinen tehtävä. Julkisella vienninrahoituksella turvataan suomalaisyritysten tasavertaiset kilpailuolosuhteet globaaleilla markkinoilla sekä edistetään vientiä ja työllisyyttä. Hallitusohjelman mukaan vahvistetaan viennin edistämisen rakenteita ja Finnveran vientiä tukevaa roolia. Toteutetaan Finnvera Oyj:tä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus, mitä koskeva hallituksen esityksen valmistelu on käynnissä.
Työ- ja elinkeinoministeriö edistää työmarkkinoiden toimivuutta ja työelämän kehittymistä. Tavoitteena on nostaa työllisyyttä vähintään 100 000 työllisellä vuoteen 2027 mennessä. Tämän saavuttamiseksi helpotetaan työllistämistä, kehitetään kansainvälistä rekrytointia, lisätään paikallista sopimista työmarkkinoilla ja jatketaan työvoimapalvelujen uudistamista. Uudistamalla työelämän lainsäädäntöä muun muassa työllistämisen esteiden purkamisella on keskeinen osa työmarkkinoiden toimivuutta.
Uuden osaamisen luominen, työvoiman osaamisen joustavuus ja osaavan työvoiman riittävyys tulevat olemaan kilpailukyvyn ytimessä. Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen on välttämätöntä yritysten toimintaedellytysten turvaamisessa. Kotimaisen työvoiman työllisyysasteen noston ohella hallinnonalan toimijat edistävät työperusteista maahanmuuttoa elinkeinoelämän ja investointien tarpeisiin painopisteinä korkeakoulutetut ja työvoimapula-alat.
Puhdas siirtymä voi luoda Suomeen runsaasti uutta elinkeinoelämää ja työpaikkoja, mutta sen toteuttamiseksi tarvitaan uutta, eri toimialoja yhdistävää osaamista. Luonnonvaroihin, puhtaaseen siirtymään ja niiden osaamiseen liittyvät työllistämismahdollisuudet hyödynnetään myös alueellisesti.
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala työskentelee valtakunnan eri alueiden kestävää talouskasvua ja elinvoimaa parantavien erityisvahvuuksien hyödyntämiseksi. Työ- ja elinkeinohallinto edistää kaupunkien kanssa kumppaneina talouden vauhdittamista työllisyyden, innovaatiopolitiikan ja kansainvälistymisen keinoin.
Hallinnonala uudistaa myös toimintatapojaan ja edistää yritysten toimintamahdollisuuksia tarjoamalla helppokäyttöisiä ja ensisijaisesti digitaalisia, liiketoimintalähtöisiä palveluekosysteemejä ja osallistamalla myös yritykset palvelujen kehittämiseen. Eurooppalaisten rahoitusinstrumenttien hyödyntäminen on osa kasvustrategiaa.
Puhtaan talouden kasvattamiseksi ja hiilineutraalisuuden saavuttamiseksi on edistettävä teollisuuden puhdasta siirtymää ja sitä palvelevia investointeja. Hallitusohjelman mukaisesti valmistellaan hiilinegatiivisuutta tavoitteleva uusi energia- ja ilmastostrategia. Puhtaan siirtymän varmistamiseksi tarvitaan myös investoimista uusiutuvaan ja fossiilittomaan energiatuotantoon ja uusiin energiaratkaisuihin tki-rahoituksen tuella. Sähköntuotanto moninkertaistetaan, hintavaihteluja hillitään ja toimintavarmuus varmistetaan. Samalla uusien energiaratkaisujen ja puhtaiden teknologioiden kaupallistaminen kytketään osaksi suomalaista kasvupolitiikkaa.
Työ- ja elinkeinoministeriö tavoittelee elinkeinoelämän uudistumista ja alueiden elinvoiman vahvistumista, työllisyysasteen nousua ja osaavan työvoiman saatavuuden paranemista sekä puhtailla investoinneilla ilmastotavoitteiden edistämistä. Talouden taantuman takia arvio työllisyysasteen kehityksestä vuosina 2024—2025 on kuitenkin heikko.
Työ- ja elinkeinoministeriö asettaa toimialalleen alustavasti seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2025:
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
| 2023 toteutuma/arvio |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| Elinkeinoelämä uudistuu ja alueiden elinvoima vahvistuu | |||
| — Viennin määrän muutos (%) | -1,7 | 0 | 3,6 |
| — Investointien muutos vuoden takaisesta (%) | -4,2 | 0 | 5,4 |
| — T&k-menot/BKT (%) | 2,9 | 3,1 | 3,2 |
| Työllisyys kasvaa ja osaavan työvoiman saatavuus paranee | |||
| — Työllisyysaste, 15—64-v. (%) | 73,6 | 72,8 | 73,1 |
| — Työttömyysaste, 15—74-v. (%) | 7,2 | 8,4 | 7,6 |
| — Ulkomailla syntyneiden työllisyysaste (%) | 67,7 | 67,5 | 67,7 |
| Puhtaat investoinnit edistävät ilmastotavoitteita | |||
| — Fossiilivapaan energian osuus kokonaiskulutuksesta (%) | 70,2 | 72 | 74 |
Alueiden kehittämisen suunnittelujärjestelmässä otetaan huomioon eri väestöryhmien tarpeet alueiden kehittämisen kokonaisuudessa. Sukupuolten tasa-arvon toteuttamisen varmistamiseksi kiinnitetään erityistä huomiota sukupuolten osallistumisen turvaamiseksi suunnittelujärjestelmään kuuluvien toimielinten toimintaan. Alueiden hyvinvoinnin kannalta sukupuolten tasa-arvon edistäminen on myös alueen kilpailukykyyn ja vetovoimaisuuteen liittyvä kysymys, joka liittyy niin tasapainoisen väestörakenteen kuin työpaikkojen, yritystoiminnan, palvelujen ja alueen vetovoimaisuuden säilymiseen.
Maahanmuuttajanaiset nostetaan kotoutumis- ja työllisyystoimien erityiseksi kohderyhmäksi vahvistamaan heidän osallisuuttaan työelämässä ja muussa yhteiskunnassa.
Työelämän tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistetään mm. työllisyyden ja yrittäjyyden toimenpiteiden avulla. Työvoimapalveluiden uudistusten jatkamisella tuetaan työllistymistä. Tehokkailla työvoima- ja yrityspalveluilla rohkaistaan osaamisen uudistamiseen ja ammatilliseen liikkuvuuteen, mikä on olennaisen tärkeää erityisesti rakennemuutostilanteissa.
Eräitä tunnuslukuja sukupuolen mukaan
| 2022 Naiset |
2022 Miehet |
2023 Naiset |
2023 Miehet |
|
| Työttömät työnhakijat (%) | 46 | 54 | 42 | 58 |
| Työvoimakoulutuksen aloittaneet (%) | 50 | 50 | 51 | 49 |
| Työvoimapalveluissa aloittaneet | ||||
| — kotoutumiskoulutus (%) | 66 | 34 | 68 | 32 |
| — palkkatuettu työ (%) | 45 | 55 | 44 | 56 |
| — starttiraha (%) | 53 | 47 | 55 | 45 |
| Omaehtoisen opiskelun aloittaneet (%) | 62 | 38 | 62 | 38 |
Uuden ohjelmakauden EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmassa Uudistuva ja osaava Suomi 2021—2027 sukupuolten tasa-arvo on huomioitu läpileikkaavana periaatteena. Sen lisäksi, että tasa-arvoa edistetään kaikissa hankkeissa, voidaan rahoittaa myös hankkeita, joiden pääasiallisena tavoitteena on sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen. Hankkeiden tulee noudattaa EU:n perusoikeuskirjan mukaisia oikeuksia ja periaatteita ml. sukupuolten tasa-arvo. Kaikissa jäsenmaissa pitää lisäksi seurata tasa-arvoa edistävien hankkeiden rahoitusosuutta yhtenevän luokittelujärjestelmän mukaisesti.
Työ- ja elinkeinoministeriö edistää sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua ja kehitystä sekä globaaleja kestävän kehityksen tavoitteita (Agenda 2030). Ministeriö on raportoinut vastuullisuusraportissaan em. SDG-tavoitteista seuraavat: uusiutuva energia (SDG7), ihmisarvoinen työ ja kestävä kasvu (SDG8), innovaatiot ja kestävä teollistuminen (SDG9) sekä ilmastonmuutoksen torjunta (SDG13).
Johdonmukainen energia- ja ilmastostrategia ja -politiikka ovat keskeinen osa kestävää kehitystä. Päästöttömillä ja vähäpäästöisillä investoinneilla rakennetaan pohjaa hiilineutraalille yhteiskunnalle. Ministeriö myös tukee ympäristöä ja hyvinvointia palvelevia innovaatioita sekä edistää uusia ja kansainvälisesti kiinnostavia kestävän kehityksen kiertotalous- ja vähähiilisyysratkaisuja. Pitkällä aikavälillä vähähiiliset ratkaisut edistävät myös kestävää talouskasvua ja kestävää työllisyyttä.
Sosiaalinen ja alueellinen oikeudenmukaisuus otetaan huomioon politiikan toteutuksessa. Ministeriö suojaa osaavaa työvoimaa muuttuvilla työmarkkinoilla, edistää työelämän monimuotoisuutta ja syrjimättömyyttä, ehkäisee rekrytointisyrjintää sekä vahvistaa harmaan talouden torjuntaa.
EU:n alue- ja rakennepolitiikan Uudistuva ja osaava Suomi 2021—2027 ohjelmakaudella 30 % Suomen EAKR-rahoituksesta kohdistuu EU:n toimintapoliittiseen tavoitteeseen Vihreämpi ja vähähiilisempi Eurooppa. Lisäksi EAKR-toimenpiteiden rahoituksesta 35 % tulee kohdistua ilmastotoimenpiteisiin, mikä on siten viisi prosenttiyksikköä EU:n minimitasoa kunnianhimoisempi tavoite. Tämän lisäksi kaikki oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF) rahoitettavat hankkeet katsotaan komission linjauksen mukaisesti täysimääräisesti ilmastotoimenpiteiksi.
Vuonna 2025 energia- ja ilmastostrategian toimeenpanoon käytetään 14,1 milj. euroa energiatukivaltuutta. Uusiutuvan energian tuotantotukeen arvioidaan käytettävän noin 234 milj. euroa.
Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset
| esityksen nimi | taloudellinen vaikutus (momentti) |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta, biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain 4 ja 6 §:n muuttamisesta sekä eräiden polttoaineiden elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä annetun lain kumoamisesta | 11.08.07 ja 32.01.09 |
| Hallituksen esitys laiksi fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta | 12.32.21 ja 32.01.09 |
| Hallituksen esitys työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta | 28.90.30 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi merituulivoimasta talousvyöhykkeellä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi | 32.01.01 ja 32.01.09 |
| Hallituksen esitys merimiespalvelulain muuttamisesta | 32.01.51 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle paikallisen sopimisen edistämistä koskevaksi lainsäädännöksi (HE 85/2024 vp) | 33.02.07 |
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
| 2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
||
| 32.01 | Hallinto | ||
| — lainojen hyväksymisvaltuus (turvavarastolainat) | 8,400 | 8,400 | |
| — myöntämisvaltuus | 0,034 | 0,034 | |
| 32.01.04 | Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
| — rahoitusvaltuus | - | 18,000 | |
| 32.01.41 | Erityisavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusinfrastruktuuriin (arviomääräraha) | ||
| — rahoitusvaltuus | 10,000 | 35,500 | |
| 32.20.40 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | ||
| — rahoitusvaltuus | 469,796 | 540,523 | |
| 32.20.41 | Energiatuki (arviomääräraha) | ||
| — myöntämisvaltuus | 68,600 | 14,100 | |
| 32.20.42 | Puhtaan energian Suomen -kärkihankkeet (arviomääräraha) | ||
| — myöntämisvaltuus | - | 140,000 | |
| 32.20.46 | Laivanrakennuksen innovaatiotuki (arviomääräraha) | ||
| — myöntämisvaltuus | 1,500 | - | |
| 32.20.47 | Julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistäminen (arviomääräraha) | ||
| — myöntämisvaltuus | 10,000 | - | |
| 32.20.83 | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | ||
| — myöntämisvaltuus | 156,823 | 156,823 | |
| 32.30.42 | Yritysten kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | ||
| — myöntämisvaltuus | 10,500 | - | |
| 32.30.64 | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n alue- ja rakennepolitiikan ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) | ||
| — myöntämisvaltuus | 379,462 | 376,463 | |
| 32.40.82 | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | ||
| — myöntämisvaltuus | 1 000,000 | 1 000,000 |
Hallinnonalan määrärahat
| TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
LTA III 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
| 01. | Hallinto | 729 351 | 100 | 3 916 | -33 619 | 699 748 |
| 01. | Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
38 675 | — | 235 | — | 38 910 |
| 02. | Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
237 401 | — | 2 595 | 896 | 240 892 |
| 03. | Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
— | — | — | 0 | 0 |
| 04. | Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
37 997 | — | 253 | — | 38 250 |
| 05. | Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
71 708 | — | 240 | — | 71 948 |
| 06. | Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
20 471 | — | 187 | — | 20 658 |
| 07. | Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
15 729 | — | 100 | — | 15 829 |
| 08. | Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
23 189 | — | 228 | — | 23 417 |
| 09. | Energiaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
11 815 | 100 | 99 | — | 12 014 |
| 10. | Digitalisaation kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
11 113 | — | 450 | — | 11 563 |
| 20. | Siviilipalvelus (arviomääräraha) |
5 600 | — | — | — | 5 600 |
| 29. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
51 072 | — | — | — | 51 072 |
| 40. | Valtionavustus kestävää kasvupolitiikkaa edistäville toimijoille (siirtomääräraha 3 v) |
3 543 | — | — | — | 3 543 |
| 41. | Erityisavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusinfrastruktuuriin (arviomääräraha) |
47 750 | — | -471 | -34 950 | 12 329 |
| 49. | Valtionavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n toimintaan (siirtomääräraha 2 v) |
131 259 | — | — | — | 131 259 |
| 51. | Valtion osuus merimiespalvelutoiminnasta (arviomääräraha) |
1 550 | — | — | 400 | 1 950 |
| 53. | Matkustajien paluukuljetukset ja korvaukset (siirtomääräraha 3 v) |
400 | — | — | — | 400 |
| 66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) |
20 029 | — | — | — | 20 029 |
| 95. | Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha) |
50 | — | 0 | 35 | 85 |
| 20. | Uudistuminen ja vähähiilisyys | 1 600 505 | 0 | -4 886 | -315 727 | 1 279 892 |
| 20. | Energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian käytön edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
3 400 | — | — | — | 3 400 |
| 40. | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) |
538 025 | — | 8 692 | -9 155 | 537 562 |
| 41. | Energiatuki (arviomääräraha) |
443 761 | — | — | -293 291 | 150 470 |
| 42. | Puhtaan energian Suomen -kärkihankkeet (arviomääräraha) |
0 | — | — | 0 | 0 |
| 43. | Energiaintensiivisen teollisuuden sähköistämistuki (arviomääräraha) |
150 000 | — | — | — | 150 000 |
| 44. | Suomen elpymis- ja palautumisvälineen mukainen investointituki vähähiilisen vedyn ja hiilidioksidin talteenoton ja hyödyntämisen edistämiseen (arviomääräraha) |
51 558 | — | — | -38 850 | 12 708 |
| 46. | Laivanrakennuksen innovaatiotuki (arviomääräraha) |
15 050 | — | 11 422 | 0 | 26 472 |
| 47. | Julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistäminen (arviomääräraha) |
3 334 | 0 | — | -2 334 | 1 000 |
| 48. | Uusiutuvan energian tuotantotuki (arviomääräraha) |
234 097 | — | -25 000 | 23 903 | 233 000 |
| 49. | InvestEU-ohjelman kansallinen rahoitusosuus (arviomääräraha) |
14 100 | — | — | — | 14 100 |
| 83. | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) |
146 180 | — | — | 5 000 | 151 180 |
| 87. | Pääomalainat teollisuuden uudistumiseen ja yritysvetoisten liiketoimintaekosysteemien kehittämiseen (arviomääräraha) |
1 000 | — | — | -1 000 | 0 |
| 30. | Työllisyys ja yrittäjyys | 693 127 | 0 | 3 500 | -22 132 | 674 495 |
| 32. | Valtionavustus kunnille Ohjaamoiden monialaisuuden vahvistamiseen (siirtomääräraha 2 v) |
4 500 | — | — | — | 4 500 |
| 38. | Ansioturvaan liittyvien työttömyysturvatehtävien ja ulkomaisen työvoiman käyttöä koskevan alueellisen linjauksen laadintaan liittyvien tehtävien hoitaminen Ahvenanmaan maakunnassa (siirtomääräraha 2 v) |
30 | — | — | — | 30 |
| 40. | Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (siirtomääräraha 3 v) |
12 497 | — | 5 000 | -5 000 | 12 497 |
| 41. | Valtionavustus Työkanava Oy:n toimintaan (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | 0 | — | 0 |
| 42. | Yritysten kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) |
12 071 | — | — | 300 | 12 371 |
| 44. | Alueellinen kuljetustuki (siirtomääräraha 3 v) |
5 300 | — | — | — | 5 300 |
| 50. | Valtionavustus nuorten rekrytointitukeen (siirtomääräraha 2 v) |
— | — | — | 30 000 | 30 000 |
| 51. | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (siirtomääräraha 2 v) |
— | — | 0 | 0 | 0 |
| 52. | Palkkaturva (arviomääräraha) |
33 460 | — | — | 10 000 | 43 460 |
| 64. | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n alue- ja rakennepolitiikan ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) |
619 269 | — | -1 500 | -60 000 | 557 769 |
| 95. | Vaikuttavuusinvestointien tuotonmaksu (arviomääräraha) |
6 000 | — | — | 2 568 | 8 568 |
| 40. | Yritysten erityisrahoitus | 262 099 | 0 | -7 800 | -10 000 | 244 299 |
| 42. | Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi (arviomääräraha) |
800 | — | 200 | — | 1 000 |
| 47. | Finnvera Oyj:n tappiokorvaukset (arviomääräraha) |
47 769 | — | -8 000 | -10 000 | 29 769 |
| 48. | Korko- ja muu tuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) |
112 500 | — | — | — | 112 500 |
| 60. | Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha) |
1 020 | — | — | — | 1 020 |
| 82. | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) |
10 | — | — | — | 10 |
| 88. | Pääomasijoitus Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) |
100 000 | — | — | — | 100 000 |
| 50. | Kotoutuminen ja kansainvälinen osaaminen | 384 364 | 0 | -100 | 25 000 | 409 264 |
| 03. | Kotoutumisen ja työvoiman maahanmuuton edistäminen (siirtomääräraha 2 v) |
2 209 | — | -100 | — | 2 109 |
| 30. | Valtion korvaukset kotoutumisen edistämisestä (arviomääräraha) |
382 155 | — | — | 25 000 | 407 155 |
| Yhteensä | 3 669 446 | 100 | -5 370 | -356 478 | 3 307 698 |
| Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 10 854 | 10 322 | 5 823 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle osoitetaan yhteensä lähes 3,7 mrd. euroa, joka on noin 564 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Vähennyksestä noin 494 milj. euroa johtuu TE-uudistuksesta, joka siirtää julkiset työvoimapalvelut kuntien vastuulle ja rahoituksen valtionosuusmomentille 28.90.30. Määrärahatasoon vaikuttavat olennaisesti eräät arvioihin ja maksatusten ajoittumiseen liittyvät muutokset, kuten uusiutuvan energian tuotantotuen arvioitu taso ja EU-rakennerahastojen tukien maksatusaikataulu. Hallinnonalan virastoihin kohdistuu 24,7 milj. euron tuottavuussäästö.