Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2025

Pääluokka 32

TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimenpiteillä tuetaan kestävää talouskasvua, joka edistää talouspoliittisesti vahvaa ja välittävää yhteiskuntaa.

Kestävä kasvu kytkee yhteen hallinnonalalla harjoitettavat politiikka-alueet, joita ovat erityisesti innovaatio- ja elinkeinopolitiikka, työllisyys-, yrittäjyys-, kuluttaja-, kilpailu-, alue-, luonnonvara-, energia- ja ilmastopolitiikka sekä työperusteista maahanmuuttoa, työelämän kehittämistä ja maahanmuuttajien kotoutumista koskevat politiikka-alueet. Hallinnonalan politiikka-alueet tarjoavat perustaa hallitusohjelman mukaiselle tavoitteelle, jolla mahdollistetaan kilpailukykyinen ja yrittäjämyönteinen Suomi, joka houkuttelee investointeja sekä turvallinen Suomi, jolla on huoltovarmuudesta nouseva kyky vastata kriiseihin.

Taloudellisesti vahvan Suomen keskeisin haaste on kääntää velkaantuminen laskuun, saavuttaa 80 prosentin työllisyysaste vuoteen 2031 mennessä ja nostaa t&k-menojen osuus 4 prosenttiin BKT:sta vuoteen 2030 mennessä. Globaalien arvoverkostojen murroksessa huoltovarmuuden turvaaminen on noussut entistä tärkeämmäksi strategiseksi kysymykseksi. Toisaalta Suomen elinkeinoelämän toimijoilla on erinomaiset mahdollisuudet hyötyä globaalista puhtaan siirtymän ja uuden teknologian ennustetusta investointiaallosta, mikä tarjoaa vahvat edellytykset teollisuuden uudistumiselle ja vahvistumiselle.

Yritysten pääsy maailmanmarkkinoille ja kilpailukyky niillä on ratkaisevan tärkeää. Menestyvät yritykset työllistävät, maksavat kilpailukykyisiä palkkoja ja investoivat tulevaisuuden kasvun edellytyksiin. Työ- ja elinkeinoministeriö tekee työtä eurooppalaisten sisämarkkinoiden toimivuuden edistämiseksi ja edistää hallinnonalan toimenpitein yritysten markkinoille pääsyä myös kolmansien maiden kasvumarkkinoille. Työ- ja elinkeinoministeriö edistää kotimarkkinoiden toimivuutta ja kilpailullisuutta, mikä osaltaan vahvistaa yritysten kykyä menestyä myös kansainvälisillä markkinoilla.

Yritysten menestys perustuu osaavaan työvoimaan ja sen riittävyyteen sekä kykyyn hyödyntää uutta teknologiaa ja muuta osaamista kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamisessa. Nopeasti muuttuva toimintaympäristö edellyttää myös kykyä ennakoida ja reagoida markkinoiden ja arvoverkostojen muutoksiin. Tki-toimintaan ja -yhteistyöhön pitkäjänteisesti kannustava ja ennakoitava kansallinen innovaatiojärjestelmä luo edellytyksiä yritysten uudistumiselle ja kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistumiselle ja houkuttelee sekä kotimaisia että ulkomaisia sijoittajia ja tki-investointeja, osaajia ja yrityksiä. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimijat kannustavat yrityksiä vaikuttavuudeltaan kunnianhimoiseen ja aiempaa riskipitoisempaan t&k-toimintaan sekä monialaiseen yhteistyöhön tutkimusorganisaatioiden ja muiden tki-toimijoiden kanssa kotimaassa ja kansainvälisesti. Tavoitteena on uuden teknologian ja osaamisen kehittäminen, soveltaminen sekä erilaisten osaamisten yhdistäminen ja laaja hyödyntäminen kestävää talouskasvua ja yhteiskunnan hyvinvointia tukien.

Suurten yritysten uudistuminen ja menestys ovat tärkeitä koko talouden kasvun kannalta. Pitkäjänteisellä teollisuuspolitiikalla huolehditaan logistisesta kilpailukyvystä, saavutettavuudesta ja markkinoiden toimivuudesta, jolla houkutellaan investointeja ja turvataan kasvuhakuisten ja vientiin tähtäävien yritysten määrän kasvu. Yhtä lailla myös yritystoiminnan edellytysten turvaaminen kaikenkokoisissa yrityksissä tukee koko talouden kasvua. Työ- ja elinkeinoministeriö edistää laaja-alaisesti yrittäjyyttä ja kasvua. Ekosysteemisessä ja monenkeskistä yhteistyötä painottavassa lähestymisessä olennaista on erikokoisten yritysten, tutkimusorganisaatioiden ja muiden tki-toimijoiden, kuten kaupunkien, sitoutuminen yhteistyöhön pitkäjänteisesti.

Rahoituksen saatavuus ja pääomamarkkinoiden toimivuus tukevat kasvua. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan koottavalla erityisrahoitusyhtiö ja -instrumenttitoteutuksella täydennetään markkinapuutealoilla yksityisen rahoitus- ja pääomamarkkinan toimintaa. Tavoitteena hallitusohjelman mukaan on, että valtion pääomasijoitustoimintaa tehostetaan keskittämällä Business Finland Venture Capital Oy, Ilmastorahasto Oy ja Oppiva Invest Oy osaksi Suomen Teollisuussijoitus Oy:tä. Uudelle yhtiölle annetaan muun muassa aikaisempaa vahvempi kasvuun ja uudistumiseen ja investointien edistämiseen keskittyvä teollisuuspoliittinen tehtävä. Julkisella vienninrahoituksella turvataan suomalaisyritysten tasavertaiset kilpailuolosuhteet globaaleilla markkinoilla sekä edistetään vientiä ja työllisyyttä. Hallitusohjelman mukaan vahvistetaan viennin edistämisen rakenteita ja Finnveran vientiä tukevaa roolia. Toteutetaan Finnvera Oyj:tä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus, mitä koskeva hallituksen esityksen valmistelu on käynnissä.

Työ- ja elinkeinoministeriö edistää työmarkkinoiden toimivuutta ja työelämän kehittymistä. Tavoitteena on nostaa työllisyyttä vähintään 100 000 työllisellä vuoteen 2027 mennessä. Tämän saavuttamiseksi helpotetaan työllistämistä, kehitetään kansainvälistä rekrytointia, lisätään paikallista sopimista työmarkkinoilla ja jatketaan työvoimapalvelujen uudistamista. Uudistamalla työelämän lainsäädäntöä muun muassa työllistämisen esteiden purkamisella on keskeinen osa työmarkkinoiden toimivuutta.

Uuden osaamisen luominen, työvoiman osaamisen joustavuus ja osaavan työvoiman riittävyys tulevat olemaan kilpailukyvyn ytimessä. Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen on välttämätöntä yritysten toimintaedellytysten turvaamisessa. Kotimaisen työvoiman työllisyysasteen noston ohella hallinnonalan toimijat edistävät työperusteista maahanmuuttoa elinkeinoelämän ja investointien tarpeisiin painopisteinä korkeakoulutetut ja työvoimapula-alat.

Puhdas siirtymä voi luoda Suomeen runsaasti uutta elinkeinoelämää ja työpaikkoja, mutta sen toteuttamiseksi tarvitaan uutta, eri toimialoja yhdistävää osaamista. Luonnonvaroihin, puhtaaseen siirtymään ja niiden osaamiseen liittyvät työllistämismahdollisuudet hyödynnetään myös alueellisesti.

Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala työskentelee valtakunnan eri alueiden kestävää talouskasvua ja elinvoimaa parantavien erityisvahvuuksien hyödyntämiseksi. Työ- ja elinkeinohallinto edistää kaupunkien kanssa kumppaneina talouden vauhdittamista työllisyyden, innovaatiopolitiikan ja kansainvälistymisen keinoin.

Hallinnonala uudistaa myös toimintatapojaan ja edistää yritysten toimintamahdollisuuksia tarjoamalla helppokäyttöisiä ja ensisijaisesti digitaalisia, liiketoimintalähtöisiä palveluekosysteemejä ja osallistamalla myös yritykset palvelujen kehittämiseen. Eurooppalaisten rahoitusinstrumenttien hyödyntäminen on osa kasvustrategiaa.

Puhtaan talouden kasvattamiseksi ja hiilineutraalisuuden saavuttamiseksi on edistettävä teollisuuden puhdasta siirtymää ja sitä palvelevia investointeja. Hallitusohjelman mukaisesti valmistellaan hiilinegatiivisuutta tavoitteleva uusi energia- ja ilmastostrategia. Puhtaan siirtymän varmistamiseksi tarvitaan myös investoimista uusiutuvaan ja fossiilittomaan energiatuotantoon ja uusiin energiaratkaisuihin tki-rahoituksen tuella. Sähköntuotanto moninkertaistetaan, hintavaihteluja hillitään ja toimintavarmuus varmistetaan. Samalla uusien energiaratkaisujen ja puhtaiden teknologioiden kaupallistaminen kytketään osaksi suomalaista kasvupolitiikkaa.

Työ- ja elinkeinoministeriö tavoittelee elinkeinoelämän uudistumista ja alueiden elinvoiman vahvistumista, työllisyysasteen nousua ja osaavan työvoiman saatavuuden paranemista sekä puhtailla investoinneilla ilmastotavoitteiden edistämistä. Talouden taantuman takia arvio työllisyysasteen kehityksestä vuosina 2024—2025 on kuitenkin heikko.

Työ- ja elinkeinoministeriö asettaa toimialalleen alustavasti seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2025:

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  2023
toteutuma/arvio
2024
arvio
2025
arvio
       
Elinkeinoelämä uudistuu ja alueiden elinvoima vahvistuu      
— Viennin määrän muutos (%) -1,7 0 3,6
— Investointien muutos vuoden takaisesta (%) -4,2 0 5,4
— T&k-menot/BKT (%) 2,9 3,1 3,2
Työllisyys kasvaa ja osaavan työvoiman saatavuus paranee      
— Työllisyysaste, 15—64-v. (%) 73,6 72,8 73,1
— Työttömyysaste, 15—74-v. (%) 7,2 8,4 7,6
— Ulkomailla syntyneiden työllisyysaste (%) 67,7 67,5 67,7
Puhtaat investoinnit edistävät ilmastotavoitteita      
— Fossiilivapaan energian osuus kokonaiskulutuksesta (%) 70,2 72 74
Sukupuolten tasa-arvo

Alueiden kehittämisen suunnittelujärjestelmässä otetaan huomioon eri väestöryhmien tarpeet alueiden kehittämisen kokonaisuudessa. Sukupuolten tasa-arvon toteuttamisen varmistamiseksi kiinnitetään erityistä huomiota sukupuolten osallistumisen turvaamiseksi suunnittelujärjestelmään kuuluvien toimielinten toimintaan. Alueiden hyvinvoinnin kannalta sukupuolten tasa-arvon edistäminen on myös alueen kilpailukykyyn ja vetovoimaisuuteen liittyvä kysymys, joka liittyy niin tasapainoisen väestörakenteen kuin työpaikkojen, yritystoiminnan, palvelujen ja alueen vetovoimaisuuden säilymiseen.

Maahanmuuttajanaiset nostetaan kotoutumis- ja työllisyystoimien erityiseksi kohderyhmäksi vahvistamaan heidän osallisuuttaan työelämässä ja muussa yhteiskunnassa.

Työelämän tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistetään mm. työllisyyden ja yrittäjyyden toimenpiteiden avulla. Työvoimapalveluiden uudistusten jatkamisella tuetaan työllistymistä. Tehokkailla työvoima- ja yrityspalveluilla rohkaistaan osaamisen uudistamiseen ja ammatilliseen liikkuvuuteen, mikä on olennaisen tärkeää erityisesti rakennemuutostilanteissa.

Eräitä tunnuslukuja sukupuolen mukaan

  2022
Naiset
2022
Miehet
2023
Naiset
2023
Miehet
         
Työttömät työnhakijat (%) 46 54 42 58
Työvoimakoulutuksen aloittaneet (%) 50 50 51 49
Työvoimapalveluissa aloittaneet        
— kotoutumiskoulutus (%) 66 34 68 32
— palkkatuettu työ (%) 45 55 44 56
— starttiraha (%) 53 47 55 45
Omaehtoisen opiskelun aloittaneet (%) 62 38 62 38

Uuden ohjelmakauden EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmassa Uudistuva ja osaava Suomi 2021—2027 sukupuolten tasa-arvo on huomioitu läpileikkaavana periaatteena. Sen lisäksi, että tasa-arvoa edistetään kaikissa hankkeissa, voidaan rahoittaa myös hankkeita, joiden pääasiallisena tavoitteena on sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen. Hankkeiden tulee noudattaa EU:n perusoikeuskirjan mukaisia oikeuksia ja periaatteita ml. sukupuolten tasa-arvo. Kaikissa jäsenmaissa pitää lisäksi seurata tasa-arvoa edistävien hankkeiden rahoitusosuutta yhtenevän luokittelujärjestelmän mukaisesti.

Kestävä kehitys

Työ- ja elinkeinoministeriö edistää sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua ja kehitystä sekä globaaleja kestävän kehityksen tavoitteita (Agenda 2030). Ministeriö on raportoinut vastuullisuusraportissaan em. SDG-tavoitteista seuraavat: uusiutuva energia (SDG7), ihmisarvoinen työ ja kestävä kasvu (SDG8), innovaatiot ja kestävä teollistuminen (SDG9) sekä ilmastonmuutoksen torjunta (SDG13).

Johdonmukainen energia- ja ilmastostrategia ja -politiikka ovat keskeinen osa kestävää kehitystä. Päästöttömillä ja vähäpäästöisillä investoinneilla rakennetaan pohjaa hiilineutraalille yhteiskunnalle. Ministeriö myös tukee ympäristöä ja hyvinvointia palvelevia innovaatioita sekä edistää uusia ja kansainvälisesti kiinnostavia kestävän kehityksen kiertotalous- ja vähähiilisyysratkaisuja. Pitkällä aikavälillä vähähiiliset ratkaisut edistävät myös kestävää talouskasvua ja kestävää työllisyyttä.

Sosiaalinen ja alueellinen oikeudenmukaisuus otetaan huomioon politiikan toteutuksessa. Ministeriö suojaa osaavaa työvoimaa muuttuvilla työmarkkinoilla, edistää työelämän monimuotoisuutta ja syrjimättömyyttä, ehkäisee rekrytointisyrjintää sekä vahvistaa harmaan talouden torjuntaa.

EU:n alue- ja rakennepolitiikan Uudistuva ja osaava Suomi 2021—2027 ohjelmakaudella 30 % Suomen EAKR-rahoituksesta kohdistuu EU:n toimintapoliittiseen tavoitteeseen Vihreämpi ja vähähiilisempi Eurooppa. Lisäksi EAKR-toimenpiteiden rahoituksesta 35 % tulee kohdistua ilmastotoimenpiteisiin, mikä on siten viisi prosenttiyksikköä EU:n minimitasoa kunnianhimoisempi tavoite. Tämän lisäksi kaikki oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF) rahoitettavat hankkeet katsotaan komission linjauksen mukaisesti täysimääräisesti ilmastotoimenpiteiksi.

Vuonna 2025 energia- ja ilmastostrategian toimeenpanoon käytetään 14,1 milj. euroa energiatukivaltuutta. Uusiutuvan energian tuotantotukeen arvioidaan käytettävän noin 234 milj. euroa.

Budjettilakiesitykset

Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset

esityksen nimi taloudellinen vaikutus (momentti)
   
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta, biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain 4 ja 6 §:n muuttamisesta sekä eräiden polttoaineiden elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä annetun lain kumoamisesta 11.08.07 ja 32.01.09
Hallituksen esitys laiksi fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta 12.32.21 ja 32.01.09
Hallituksen esitys työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta 28.90.30
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi merituulivoimasta talousvyöhykkeellä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi 32.01.01 ja 32.01.09
Hallituksen esitys merimiespalvelulain muuttamisesta 32.01.51
Hallituksen esitys eduskunnalle paikallisen sopimisen edistämistä koskevaksi lainsäädännöksi (HE 85/2024 vp) 33.02.07

Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)

    2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
32.01 Hallinto    
  — lainojen hyväksymisvaltuus (turvavarastolainat) 8,400 8,400
  — myöntämisvaltuus 0,034 0,034
32.01.04 Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)    
  — rahoitusvaltuus - 18,000
32.01.41 Erityisavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusinfrastruktuuriin (arviomääräraha)    
  — rahoitusvaltuus 10,000 35,500
32.20.40 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha)    
  — rahoitusvaltuus 469,796 540,523
32.20.41 Energiatuki (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 68,600 14,100
32.20.42 Puhtaan energian Suomen -kärkihankkeet (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus - 140,000
32.20.46 Laivanrakennuksen innovaatiotuki (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 1,500 -
32.20.47 Julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistäminen (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 10,000 -
32.20.83 Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 156,823 156,823
32.30.42 Yritysten kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 10,500 -
32.30.64 EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n alue- ja rakennepolitiikan ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 379,462 376,463
32.40.82 Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 1 000,000 1 000,000

Hallinnonalan määrärahat

    TA
1000 €
LTA I
1000 €
LTA II
1000 €
LTA III
1000 €
Yhteensä
1000 €
01. Hallinto 729 351 100 3 916 -33 619 699 748
01. Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
38 675 235 38 910
02. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
237 401 2 595 896 240 892
03. Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
0 0
04. Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
37 997 253 38 250
05. Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin toimintamenot
(siirtomääräraha 3 v)
71 708 240 71 948
06. Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
20 471 187 20 658
07. Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot
(siirtomääräraha 3 v)
15 729 100 15 829
08. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
23 189 228 23 417
09. Energiaviraston toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
11 815 100 99 12 014
10. Digitalisaation kehittäminen
(siirtomääräraha 3 v)
11 113 450 11 563
20. Siviilipalvelus
(arviomääräraha)
5 600 5 600
29. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot
(arviomääräraha)
51 072 51 072
40. Valtionavustus kestävää kasvupolitiikkaa edistäville toimijoille
(siirtomääräraha 3 v)
3 543 3 543
41. Erityisavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusinfrastruktuuriin
(arviomääräraha)
47 750 -471 -34 950 12 329
49. Valtionavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n toimintaan
(siirtomääräraha 2 v)
131 259 131 259
51. Valtion osuus merimiespalvelutoiminnasta
(arviomääräraha)
1 550 400 1 950
53. Matkustajien paluukuljetukset ja korvaukset
(siirtomääräraha 3 v)
400 400
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet
(siirtomääräraha 2 v)
20 029 20 029
95. Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset
(arviomääräraha)
50 0 35 85
20. Uudistuminen ja vähähiilisyys 1 600 505 0 -4 886 -315 727 1 279 892
20. Energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian käytön edistäminen
(siirtomääräraha 3 v)
3 400 3 400
40. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen
(arviomääräraha)
538 025 8 692 -9 155 537 562
41. Energiatuki
(arviomääräraha)
443 761 -293 291 150 470
42. Puhtaan energian Suomen -kärkihankkeet
(arviomääräraha)
0 0 0
43. Energiaintensiivisen teollisuuden sähköistämistuki
(arviomääräraha)
150 000 150 000
44. Suomen elpymis- ja palautumisvälineen mukainen investointituki vähähiilisen vedyn ja hiilidioksidin talteenoton ja hyödyntämisen edistämiseen
(arviomääräraha)
51 558 -38 850 12 708
46. Laivanrakennuksen innovaatiotuki
(arviomääräraha)
15 050 11 422 0 26 472
47. Julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistäminen
(arviomääräraha)
3 334 0 -2 334 1 000
48. Uusiutuvan energian tuotantotuki
(arviomääräraha)
234 097 -25 000 23 903 233 000
49. InvestEU-ohjelman kansallinen rahoitusosuus
(arviomääräraha)
14 100 14 100
83. Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan
(arviomääräraha)
146 180 5 000 151 180
87. Pääomalainat teollisuuden uudistumiseen ja yritysvetoisten liiketoimintaekosysteemien kehittämiseen
(arviomääräraha)
1 000 -1 000 0
30. Työllisyys ja yrittäjyys 693 127 0 3 500 -22 132 674 495
32. Valtionavustus kunnille Ohjaamoiden monialaisuuden vahvistamiseen
(siirtomääräraha 2 v)
4 500 4 500
38. Ansioturvaan liittyvien työttömyysturvatehtävien ja ulkomaisen työvoiman käyttöä koskevan alueellisen linjauksen laadintaan liittyvien tehtävien hoitaminen Ahvenanmaan maakunnassa
(siirtomääräraha 2 v)
30 30
40. Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen
(siirtomääräraha 3 v)
12 497 5 000 -5 000 12 497
41. Valtionavustus Työkanava Oy:n toimintaan
(siirtomääräraha 3 v)
0 0
42. Yritysten kehittämishankkeiden tukeminen
(arviomääräraha)
12 071 300 12 371
44. Alueellinen kuljetustuki
(siirtomääräraha 3 v)
5 300 5 300
50. Valtionavustus nuorten rekrytointitukeen
(siirtomääräraha 2 v)
30 000 30 000
51. Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut
(siirtomääräraha 2 v)
0 0 0
52. Palkkaturva
(arviomääräraha)
33 460 10 000 43 460
64. EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n alue- ja rakennepolitiikan ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin
(arviomääräraha)
619 269 -1 500 -60 000 557 769
95. Vaikuttavuusinvestointien tuotonmaksu
(arviomääräraha)
6 000 2 568 8 568
40. Yritysten erityisrahoitus 262 099 0 -7 800 -10 000 244 299
42. Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi
(arviomääräraha)
800 200 1 000
47. Finnvera Oyj:n tappiokorvaukset
(arviomääräraha)
47 769 -8 000 -10 000 29 769
48. Korko- ja muu tuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille
(arviomääräraha)
112 500 112 500
60. Siirrot hallinnonalan rahastoihin
(arviomääräraha)
1 020 1 020
82. Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan
(arviomääräraha)
10 10
88. Pääomasijoitus Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle
(siirtomääräraha 3 v)
100 000 100 000
50. Kotoutuminen ja kansainvälinen osaaminen 384 364 0 -100 25 000 409 264
03. Kotoutumisen ja työvoiman maahanmuuton edistäminen
(siirtomääräraha 2 v)
2 209 -100 2 109
30. Valtion korvaukset kotoutumisen edistämisestä
(arviomääräraha)
382 155 25 000 407 155
  Yhteensä 3 669 446 100 -5 370 -356 478 3 307 698

  Henkilötyövuosien kokonaismäärä 10 854 10 322 5 823    

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle osoitetaan yhteensä lähes 3,7 mrd. euroa, joka on noin 564 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Vähennyksestä noin 494 milj. euroa johtuu TE-uudistuksesta, joka siirtää julkiset työvoimapalvelut kuntien vastuulle ja rahoituksen valtionosuusmomentille 28.90.30. Määrärahatasoon vaikuttavat olennaisesti eräät arvioihin ja maksatusten ajoittumiseen liittyvät muutokset, kuten uusiutuvan energian tuotantotuen arvioitu taso ja EU-rakennerahastojen tukien maksatusaikataulu. Hallinnonalan virastoihin kohdistuu 24,7 milj. euron tuottavuussäästö.