Talousarvioesitys 2025
03. Autovero
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 292 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu autoverolakiin (777/2020). Autovero määräytyy ajoneuvon hiilidioksidipäästön ja sen hinnan perusteella. Autoveroprosentti vaihtelee 0—48,9 prosentin välillä hiilidioksidipäästöstä riippuen WLTP-mittaustavan mukaisesti. Autot, joiden käyttövoimana on yksinomaan sähkö tai vety, on vapautettu autoverosta 1.10.2021 lähtien. Pakettiautojen verotus vastaa henkilöautojen verotusta, mutta kookkaiden pakettiautojen veroa alennetaan kokonaismassan perusteella.
Autoveron tuoton kehitys riippuu sekä verotettavien ajoneuvojen määrän että keskimääräisen veron kehityksestä. Uusien autojen rekisteröintimäärän ennustetaan hieman palautuvan vuonna 2025 viime vuosien matalalta tasolta, mutta samalla sähköautojen myyntiosuuden kasvun sekä polttomoottoriautojen päästötasojen laskun myötä keskimääräisen autoveron määrän oletetaan alenevan.
Autoveron veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys
| 2023 | 2024 ennuste | 2025 ennuste | ||||
| kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
|
| Uudet henkilöautot | 88 000 | 2 300 | 79 000 | 2 300 | 88 000 | 2 000 |
| Käytetyt henkilöautot | 38 000 | 2 100 | 42 000 | 1 300 | 42 000 | 1 000 |
Täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä uusista henkilöautoista oli n. 34 prosenttia ja n. 26 prosenttia käytettynä tuoduista henkilöautoista vuonna 2023.
Autoveron arvioitu kertymä eri ajoneuvoryhmistä (milj. euroa)
| 2023 tilinpäätös |
2024 talousarvio |
2025 esitys |
|
| Henkilöautot | 311 | 234 | 224 |
| Pakettiautot | 51 | 58 | 53 |
| Moottoripyörät | 15 | 15 | 14 |
| Muut ajoneuvot | 1 | 1 | 1 |
| Yhteensä | 378 | 308 | 292 |
Autoverotukseen sisältyy useita verotukia.
Autoveron arvioitu verotuki (milj. euroa)
| 2023 | 2024 | 2025 | |
| Tavallisten taksien verotuki | 2 | - | - |
| Invalidien autoverotuki | 2 | 2 | 2 |
| Pelastusautojen, sairasautojen, inva- ja esteettömien taksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet | 118 | 118 | 118 |
| 2025 talousarvio | 292 000 000 |
| 2024 talousarvio | 308 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 378 045 823 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 292 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
05. Varainsiirtovero
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 604 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu varainsiirtoverolakiin (931/1996). Vuonna 2025 varainsiirtoveron määrä on 3 % kiinteistöjen kauppahinnasta. Asunto-osakeyhtiön, keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön ja kiinteistöyhtiön sekä muiden kuin asunto- tai kiinteistöyhtiöiden osakkeiden omistusoikeuden luovutuksesta suoritettavan varainsiirtoveron määrä on 1,5 % kauppahinnasta tai muun vastikkeen arvosta.
Varainsiirtoveron tuotosta suurin osa kertyy asunto- ja kiinteistökaupasta. Varainsiirtoveron tuotto vaihtelee vuosittain huomattavasti johtuen mm. veron piiriin kuuluvien yritysjärjestelyjen määrän vaihtelusta, samoin kuin asunto- ja kiinteistömarkkinoiden suhdannevaihteluista. Talousarvioesityksessä on käytetty oletusta, että vuonna 2025 asunto-osakekaupan arvo nousisi 8,3 % sekä kiinteistökaupan arvo nousisi 11,9 %. Varainsiirtovero tulee suorittaa 2—6 kuukauden kuluessa, uusien asunto-osakkeiden tapauksessa tätäkin myöhemmin, minkä johdosta asunto- ja kiinteistökaupassa tapahtuvat muutokset näkyvät varainsiirtoveron kertymässä jopa vuoden viiveellä.
Kunnan tai kuntayhtymän yhtiöittäessä hyvinvointialueelle vuokraamiaan sote- tai pelastustoimen käytössä olleita toimitiloja vuoden 2030 loppuun mennessä vastaanottavan yhtiön ei ole maksettava siirroista varainsiirtoveroa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen kiinteistöjen varainsiirtoverovapaus pienentää varainsiirtoverosta valtiolle kertyvien verotulojen määrää verrattuna siihen, että verovapautta ei toteutettaisi ja yhtiöittämisistä olisi maksettava varainsiirtovero. Verovapauden vaikutus vuodelta 2025 kertyvään varainsiirtoveron määrään riippuu siitä, miten vuosina 2024—2025 toteutettavat yhtiöittämiset kohdistuisivat vuoteen 2025.
Varainsiirtoveroon kohdistuu 9 verotukea, joista yhdelle pystytään laskemaan arvo. Merkittävin varainsiirtoverotuksen verotuki on se, että julkisen kaupankäynnin kohteena olevien arvopaperien kauppa ei kuulu varainsiirtoveron piiriin.
Varainsiirtoverotuksen merkittävimmät verotuet (milj. euroa)
| 2023 | 2024 | 2025 | |
| Ensiasunnon luovutuksen varainsiirtoverovapaus | 120 | - | - |
| Julkisesti listatun arvopaperin varainsiirtoverovapaus | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
| Yhteensä | 2 120 | 2 000 | 2 000 |
| 2025 talousarvio | 604 000 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | -23 000 000 |
| 2024 talousarvio | 629 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 608 766 074 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 604 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 27 000 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu ennakoitua suuremmista kertymätiedoista sekä veropohjaennusteen päivittymisestä.
| 2025 III lisätalousarvio | 27 000 000 |
| 2025 talousarvio | 604 000 000 |
| 2024 tilinpäätös | 575 648 662 |
| 2023 tilinpäätös | 608 766 074 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 27 000 000 euroa.
06. Arpajaisvero
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 144 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu arpajaisverolakiin (552/1992). Vero kertyy lähes kokonaan yksinoikeudella toimeenpannuista arpajaisista, joista vero kerätään rahapanosten ja maksettujen voittojen erotuksesta.
| 2025 talousarvio | 144 000 000 |
| 2024 talousarvio | 137 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 56 280 901 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 144 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
07. Ajoneuvovero
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 999 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu ajoneuvoverolakiin (1281/2003). Vero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta.
Perusveroa kannetaan henkilö- ja pakettiautoista. Perusvero määräytyy ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Jos hiilidioksidipäästön määrästä ei ole merkintää ajoneuvorekisterissä, vero perustuu ajoneuvon kokonaismassaan. Veroa kannetaan vain niiltä päiviltä, joilta ajoneuvo on ilmoitettu liikennekäyttöön.
Henkilö- ja pakettiautojen keskimääräisen perusveron määrä (euroa vuodessa)
| 2023 | 2024 | 2025 ennuste |
|
| Henkilöautot | 199 | 187 | 173 |
| Pakettiautot | 323 | 307 | 282 |
Käyttövoimaveroa määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä. Henkilö- ja pakettiautojen käyttövoimaveron tarkoituksena on tasata eri polttoaineiden tai käyttövoiman toisistaan poikkeavasta verotuksesta johtuvaa verorasituksen eroa. Koska käyttövoimavero on kiinteä ja polttoaineverotus taas riippuu ajoneuvokohtaisesta polttoainekulutuksesta ja ajosuoritteesta, verorasituksen tasaus toteutuu keskimääräisyyksiin perustuvilla oletuksilla. Muiden ajoneuvojen kuin henkilöautojen käyttövoimaverolla on fiskaalisia ja EU-oikeudellisia perusteita.
Ajoneuvoveron perusveroa alennetaan 1.1.2025 alkavilta veropäiviltä kohdentaen veronalennus NEDC-mittaustavan mukaan mitattuihin suuripäästöisiin tai massan mukaan verotettuihin ajoneuvoihin. Täyssähköautojen ja lataushybridien ajoneuvoverotusta sekä matkailuautojen käyttövoimaveroa korotetaan 1.1.2026 alkavilta veropäiviltä.
Ajoneuvoveron kertymän jakautuminen perusveroon ja käyttövoimaveroon ajoneuvolajeittain (milj. euroa)
| 2023 tilinpäätös |
2024 talousarvio |
2025 esitys |
|
| Perusvero | |||
| — henkilöautot | 545 | 499 | 476 |
| — pakettiautot | 115 | 96 | 99 |
| Käyttövoimavero | |||
| — henkilöautot | 322 | 339 | 319 |
| — pakettiautot | 34 | 29 | 33 |
| — kuorma-autot | 58 | 60 | 59 |
| Maksutapalisä | 13 | 13 | 13 |
| Yhteensä | 1 087 | 1 036 | 999 |
Ajoneuvoverotukseen sisältyvien verotukien yhteismääräksi arvioidaan 19 milj. euroa. Merkittävin verotuki on invalidien vapautus ajoneuvoveron perusverosta, jonka suuruudeksi arvioidaan 15 milj. euroa.
| 2025 talousarvio | 999 000 000 |
| 2024 talousarvio | 1 036 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 1 086 923 885 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 998 900 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Vähennys 100 000 euroa talousarvioesityksen 999 000 000 euroon nähden aiheutuu siitä, että hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta, jolla korotetaan matkailuautojen käyttövoimaveroa. Esitykseen sisältyvä, talousarvioesityksen antamisen jälkeen päätetty matkailuautojen käyttövoimaveron enimmäismäärä aiheuttaisi vuonna 2025 noin 100 000 euron verotulojen menetyksen.
| 2025 talousarvio | 998 900 000 |
| 2024 talousarvio | 1 036 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 1 086 923 885 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 998 900 000 euroa.
08. Jätevero
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 6 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu jäteverolakiin (1126/2010). Jäteveroa suoritetaan lain verotaulukossa mainitusta kaatopaikalle toimitetusta hyödyntämiskelpoisesta jätteestä. Jäteveron määrä on 80 euroa tonnilta jätettä.
| 2025 talousarvio | 6 000 000 |
| 2024 talousarvio | 8 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 6 480 631 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 6 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
09. Kaivosmineraalivero
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 13 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu kaivosmineraaliverolakiin (314/2023). Veroa maksetaan Suomessa louhituista, kaivoslaissa tarkoitetuista kaivosmineraaleista. Metallimalmien vero on 0,6 % kaivosmineraalin sisältämän metallin verotusarvosta ja muiden kaivosmineraalien vero on 0,20 euroa tonnilta malmia tai hyötykiveä. Kaivosmineraaliveroa maksetaan ensimmäistä kertaa vuonna 2024 louhituista kaivosmineraaleista.
Kullanhuuhdonnan yhteydessä löydetyt kaivosmineraalit on rajattu kaivosmineraaliveron ulkopuolelle, mikä muodostaa verotuen.
| 2025 talousarvio | 13 000 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | — |
| 2024 talousarvio | 100 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 13 000 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Momentille ei edellä olevan johdosta arvioida kertyvän lisäystä.
| 2025 III lisätalousarvio | — |
| 2025 talousarvio | 13 000 000 |
| 2024 tilinpäätös | — |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
