Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2025

04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksutPDF-versio

01. Arvonlisävero

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 23 624 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella, sekä valtion virastojen ja laitosten arvonlisäverollisten suoritteiden myynnistä saatavat tulot, jotka kirjataan suoriteperusteisesti.

Selvitysosa:Vero perustuu arvonlisäverolakiin (1501/1993). Yleistä arvonlisäverokantaa korotettiin 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024. Vuonna 2025 makeisten arvonlisäverokantaa korotetaan alennetusta 14 prosentista yleiseen 25,5 prosentin verokantaan ja siirretään 10 prosentin arvonlisäverokantaan kuuluvat tuotteet ja palvelut sanoma- ja aikakausilehtiä lukuun ottamatta 14 prosentin kantaan. Yleisradio Oy:n rahoituksen arvonlisäverokannan korotus on vielä käsiteltävänä. Lisäksi inkontinenssisuojat, kuukautissuojat ja vaipat siirretään yleisestä kannasta 14 prosentin kantaan. Arvonlisäverotuksen alarajahuojennus poistetaan ja vähäisen toiminnan alaraja korotetaan 15 000 eurosta 20 000 euroon.

Merkittävimmän osan arvonlisäverotuksen veropohjasta muodostaa kotitalouksien kulutus, josta kertyy noin 66 % arvonlisäveron tuotosta. Arvonlisäveroa kertyy myös verovapailta sektoreilta ja toimialoilta. Niillä ei ole veron vähennysoikeutta, joten ostojen sisältämät arvonlisäverot kerryttävät valtion verotuottoa. Arvonlisäveroa kertyy siten valtiosektorin ja julkiseen sektoriin luettavien sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä ja investoinneista. Kuntien, kuntayhtymien ja hyvinvointialueiden välituotekäytöstä ja investoinneista kerätään myös arvonlisäveroa, mutta koska kerätyt verot palautetaan paikallishallinnolle, ne eivät lisää valtion budjetissa näytettäviä arvonlisäverotuottoja.

Lisäksi arvonlisäveroa kertyy ns. muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä ja investoinneista. Näitä ovat rahoitus- ja vakuutustoiminta, asuntojen omistus ja vuokraus sekä yksityinen terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut. Arvonlisäveroa kertyy myös mm. kotitalouksia palvelevien voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen välituotekäytöstä ja investoinneista.

Arvonlisäveron veropohjan keskeisten erien muutos, %

  2023 2024
ennuste
2025
ennuste
       
Kotitalouksien verollisten kulutusmenojen veropohja 3,1 1,4 2,7
Valtiosektorin ja sosiaaliturvarahastojen toiminnan välituotekäyttö 8,0 3,0 3,2
Muun verovapaan toiminnan välituotekäyttö 2,7 1,5 3,9

Arvonlisäveron kertymä koostuu Verohallinnon ja Tullin kantamista arvonlisäveroista sekä muiden valtion kirjanpitoyksiköiden suoraan arvonlisäveromomentille kirjaamista määristä.

Arvonlisäverokertymästä vähennettävät palautukset koostuvat arvonlisäverovelvollisille ilmoitusten, hakemusten ja muutosten johdosta palautetuista veroista. Varsinaisen veron lisäksi palautuksiin sisältyy kunnille ja hyvinvointialueille palautettu arvonlisävero, joka oli vuonna 2023 noin 3,9 mrd. euroa.

Arvonlisäveron kertymät (milj. euroa)

  2023
tilinpäätös
2024
talousarvio
2025
esitys
       
Verohallinnon bruttokertymä 39 222 40 076 42 174
Tullin nettokertymä 38 39 41
Arvonlisäverokertymä muista valtion tilivirastoista 89 94 98
Verohallinnon maksamat palautukset -17 944 -17 630 -18 689
Yhteensä 21 405 22 579 23 624

Arvonlisäveroennusteen osuvuus riippuu keskeisesti siitä, miten kulutuksen kokonaisarvon kehitys ja kohdentuminen kyetään ennakoimaan. Muutokset kulutuksessa vaikuttavat nykyisen kulutuksen lisäksi ennustettuun tulevaan kulutukseen ja sitä kautta ennustettuun arvonlisäveropohjaan.

Tuottoennusteessa on otettu huomioon arvonlisäveron verotuet, jotka muodostuvat alennetuista verokannoista. Verotuiksi määritellään myös joitain EU:n arvonlisäverodirektiivistä poikkeavia eriä sekä arvonlisäveron alarajaan liittyvä huojennus. Arvonlisäverotukseen kohdistuu 21 verotukea vuonna 2025.

Arvonlisäveroon kohdistuvat verotuet (milj. euroa)

  2023 2024 2025
       
Elintarvikkeiden ja rehujen alennettu alv-kanta (14 %) 1 473 1 571 1 736
Ravintola- ja ateriapalvelujen alennettu alv-kanta (14 %) 669 727 832
Lääkkeiden alennettu alv-kanta (10 %, 14 % 2025) 394 419 248
Henkilökuljetusten alennettu alv-kanta (10 %, 0 % 2023, 14 % 2025) 298 257 155
Majoituspalvelujen alennettu alv-kanta (10 %, 14 % 2025) 136 146 88
Sähköenergian alennettu alv-kanta (10 %) 58 - -
Muut verotuet 638 718 471
Yhteensä 3 666 3 838 3 530

2025 talousarvio 23 624 000 000
2024 II lisätalousarvio 107 000 000
2024 I lisätalousarvio -723 000 000
2024 talousarvio 22 579 000 000
2023 tilinpäätös 21 404 692 530

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 23 591 000 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Vähennys 33 000 000 euroa talousarvioesityksen 23 624 000 000 euroon nähden aiheutuu siitä, että hallitus antaa eduskunnalle esityksen makeisten arvonlisäverokannan korotuksesta alennetusta 14 prosentista yleiseen 25,5 prosentin arvonlisäverokantaan vasta myöhemmin ja sitä ei ehditä käsitellä vuoden 2025 talousarvioesityksen yhteydessä. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.6.2025.


2025 talousarvio 23 591 000 000
2024 III lisätalousarvio -252 000 000
2024 II lisätalousarvio 107 000 000
2024 I lisätalousarvio -723 000 000
2024 talousarvio 22 579 000 000
2023 tilinpäätös 21 404 692 530

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 23 591 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella, sekä valtion virastojen ja laitosten arvonlisäverollisten suoritteiden myynnistä saatavat tulot, jotka kirjataan suoriteperusteisesti.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentilta vähennetään 272 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vähennyksessä on huomioitu arvonlisäveron kertymätiedot, makrotaloudellisen ennusteen päivittyminen ja veroperustemuutoksiin liittyvät muutokset.


2025 II lisätalousarvio -272 000 000
2025 talousarvio 23 591 000 000
2024 tilinpäätös 21 558 029 290
2023 tilinpäätös 21 404 692 530

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentilta vähennetään 272 000 000 euroa.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentilta vähennetään 427 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vähennyksestä 257 000 000 euroa aiheutuu ennakoitua pienemmistä arvonlisäveron kertymätiedoista, 104 000 000 euroa makrotaloudellisen tilannearvion päivittymisestä ja 66 000 000 euroa vaikutusarvioiden tarkentumisesta ja teknisistä korjauksista.


2025 III lisätalousarvio -427 000 000
2025 II lisätalousarvio -272 000 000
2025 talousarvio 23 591 000 000
2024 tilinpäätös 21 558 029 290
2023 tilinpäätös 21 404 692 530

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentilta vähennetään 427 000 000 euroa.

02. Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 1 053 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

Selvitysosa:Vero perustuu lakiin eräistä vakuutusmaksuista suoritettavasta verosta (664/1966). Vero on tarkoitettu ensi vaiheessa vakuutuslaitosten kannettavaksi ja siirrettäväksi vakuutuksenottajien rasitukseksi. Esimerkiksi henkilövakuutukset on kuitenkin vapautettu verosta. Vakuutusmaksuvero täydentää arvonlisäveroa, koska arvonlisäverotuksessa vakuutuspalvelut on jätetty verotuksen ulkopuolelle. Vakuutusmaksuveron verokanta on seurannut yleisen arvonlisäverokannan kehitystä. Vakuutusmaksuveron verokantaa korotettiin 24 prosentista 25,5 prosenttiin syyskuussa vuonna 2024.


2025 talousarvio 1 053 000 000
2024 II lisätalousarvio 32 000 000
2024 talousarvio 939 000 000
2023 tilinpäätös 920 830 320

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 1 053 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

03. Apteekkivero

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 200 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena, pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

Selvitysosa:Tulot ovat apteekkiverosta annetun lain (770/2016) mukaisia maksuja.

Vuonna 2025 apteekkiverot vahvistetaan vuoden 2024 liikevaihdon perusteella, josta on tehty lain mukaiset vähennykset.


2025 talousarvio 200 000 000
2024 II lisätalousarvio 11 000 000
2024 talousarvio 190 000 000
2023 tilinpäätös 218 210 247

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 200 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena, pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 16 000 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu apteekkien liikevaihtoon perustuvan ennakoidun apteekkiveron kertymisen tarkentumisesta.


2025 II lisätalousarvio 16 000 000
2025 talousarvio 200 000 000
2024 tilinpäätös 206 437 577
2023 tilinpäätös 218 210 247

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 16 000 000 euroa.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 5 000 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu apteekkien liikevaihtoon perustuvan ennakoidun apteekkiveron kertymisen tarkentumisesta.


2025 III lisätalousarvio 5 000 000
2025 II lisätalousarvio 16 000 000
2025 talousarvio 200 000 000
2024 tilinpäätös 206 437 577
2023 tilinpäätös 218 210 247

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 5 000 000 euroa.