Talousarvioesitys 2025
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 26 769 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat muut kuin säännönmukaisen verotuksen palautuksiin liittyvät oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyvät luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion progressiivisen tuloveroasteikon mukaan maksettava vero ja kaksiportaisen veroasteikon mukaan maksettava pääomatulovero. Lisäksi momentille kertyvät rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero sekä henkilön yleisradiovero.
Verotuloennusteen pohjana ovat viimeksi valmistuneen verotuksen eli verovuoden 2022 ansio- ja pääomatuloverojen määrät. Ennuste vuoden 2025 verokertymästä perustuu vuosien 2023 ja 2024 verokertymätietoihin sekä ennusteeseen veronalaisten tulojen kehityksestä vuosina 2023—2025. Ennusteessa huomioidaan veroperusteisiin vuosina 2023 ja 2024 tehdyt ja vuodelle 2025 esitettävät muutokset sekä ennakkotiedot verovuoden 2023 verotuksen valmistumisesta.
Ansiotulojen merkittävin erä on palkkatulot, joiden kehitykseen vaikuttavat työllisyyden ja ansiotason kehitys. Toinen merkittävä ansiotuloerä on eläketulot. Palkkatulojen kasvu nopeutuu vuonna 2025 työllisyyden parantuessa. Eläketulojen kasvu hidastuu vuonna 2025 inflaation hidastumisen myötä, ja työttömyysetuudet alenevat. Pääomatulojen arvioidaan kasvavan 3,3 % vuonna 2025. Pääomatuloja ovat mm. luovutusvoitot, osinkotulot, vuokratulot, puun myyntitulot sekä yritystulon pääomatulo-osuus. Näistä merkittävimpiä ovat osinkotulot sekä luovutusvoitot, joita syntyy mm. arvopaperi- ja kiinteistökaupasta ja joiden kehitys riippuu varallisuusarvojen kehityksestä.
Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioitu kehitys
| Veronalaiset tulot, taso ja muutos | 2023 ennuste milj. € |
% | 2024 ennuste milj. € |
% | 2025 ennuste milj. € |
% |
| Ansiotulot, mistä | 159 967 | 5,2 | 164 992 | 3,1 | 170 388 | 3,3 |
| — palkkatulot | 108 365 | 4,9 | 110 641 | 2,1 | 115 288 | 4,2 |
| — eläketulot | 38 082 | 7,4 | 40 576 | 6,5 | 41 587 | 2,5 |
| — työttömyysturvaetuudet | 3 779 | 3,5 | 3 773 | -0,2 | 3 250 | -13,9 |
| Pääomatulot, mistä | 14 809 | -8,0 | 15 706 | 6,1 | 16 226 | 3,3 |
| — luovutusvoitot | 4 765 | -22,1 | 5 224 | 9,6 | 5 428 | 3,9 |
| — osinkotulot | 5 595 | -1,0 | 5 936 | 6,1 | 6 114 | 3,0 |
Ansiotuloveroperusteisiin tehdään ansiotasoindeksin muutosta vastaava indeksitarkistus kaikilla tulotasoilla lukuun ottamatta valtion tuloveroasteikon kahta ylintä tuloluokkaa. Valtion- ja kunnallisverotuksessa tulosta tehtävä ansiotulovähennys poistetaan ja ensisijaisesti valtion verosta tehtävää työtulovähennystä korotetaan vastaavasti. Lisäksi työtulovähennystä kasvatetaan pieni- ja keskituloisten verotuksen keventämiseksi ja vähennyksessä otetaan käyttöön lapsikorotus. Työnantajan maksamien muuttamiseen liittyvien kustannusten verovapautta laajennetaan. Maatalouden vuokratulojen verotuskohtelu yhdenmukaistetaan muiden vuokratulojen kanssa. Osana julkisen talouden sopeutustoimia eläketulovähennystä ja kotitalousvähennystä pienenennetään. Lisäksi ansio- ja pääomatuloveromomentin kertymää kasvattavat noin 230 milj. eurolla muutokset, joita tehdään sosiaalivakuutusmaksuihin Työllisyysrahaston säästöjen kanavoimiseksi velkaa kerryttävälle sektorille. Verokorttien voimaantulon aikaistaminen alentaa ansio- ja pääomatuloveron kertymää kertaluontoisesti vuonna 2025.
Ansio- ja pääomatuloverotukseen esitettävien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2025 ja vuositasolla (milj. euroa)
| Vaikutus verokertymään vuonna 2025 |
Vaikutus maksuunpantujen verojen määrään verovuositasolla | |
| Ansiotuloverotuksen indeksitarkistus (pl. kaksi ylintä tuloluokkaa) | -606 | -661 |
| Ansiotulovähennyksen korvaaminen työtulovähennyksellä | -391 | -426 |
| Työtulovähennyksen kasvattaminen pieni- ja keskituloisten verotuksen keventämiseksi | -83 | -91 |
| Työtulovähennyksen lapsikorotuksen (50 €/lapsi) käyttöönotto | -79 | -86 |
| Eläketulovähennyksen pienentäminen | 99 | 108 |
| Kotitalousvähennyksen pienentäminen | 47 | 94 |
| Maatalouden vuokratulojen verokohtelun yhdenmukaistaminen | 6 | 12 |
| Työnantajan maksamien muuttamiseen liittyvien kustannusten verovapauden laajentaminen | -2 | -2 |
| Verokorttien voimaantulon aikaistaminen (kertaluontoinen ajoitustekijä) | -7 | - |
| Yhteensä | -1 016 | -1 052 |
| — josta verotuottoa lisäävät | 152 | 214 |
| — josta verotuottoa vähentävät | -1 168 | -1 266 |
Kunkin verovuoden ansio- ja pääomatulovero kertyy useamman kalenterivuoden aikana, joten momentin kertymä koostuu eri verovuosilta maksuunpantujen verojen tilityksistä. Momentin kertymään vaikuttavat myös verontilityksissä sovellettavat veronsaajien jako-osuudet ja niiden mahdolliset oikaisut. Ansio- ja pääomatuloverojen kertymäaikataulua sekä jako-osuuksia ja niiden merkitystä tuloennusteessa on kuvattu tarkemmin valtiovarainministeriön muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Verovuosina 2023—2025 maksuunpantujen verojen määrät (milj. euroa)
| 2023 ennuste |
2024 ennuste |
2025 ennuste |
|
| Progressiivinen tulovero | 20 074 | 20 750 | 21 387 |
| Pääomatulovero | 3 319 | 3 531 | 3 712 |
| Yleisradiovero | 555 | 569 | 572 |
Arvio valtion ansio- ja pääomatuloveron kertymästä vuonna 2025 (milj. euroa)
| Ansio- ja pääomatulovero | 25 388 |
| Rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero | 809 |
| Yleisradiovero | 572 |
| Yhteensä | 26 769 |
Ansio- ja pääomaverotuloennusteeseen liittyvät riskit aiheutuvat yleensä suurelta osin lähdeveroennusteen ja pääomatuloennusteen epävarmuuksista sekä mahdollisista veronsaajien jako-osuuksien oikaisuista. Lähdeveron tuotto on vaihdellut arvaamattomasti johtuen mm. aikaisempina vuosina maksettujen lähdeverojen palautuksista, ja siihen liittyvien alasuuntaisten riskien merkitys on korostumassa. Pääomatulojen kehitys on epätasaisempaa kuin ansiotulojen ja ne reagoivat talouden suhdanteisiin ansiotuloja voimakkaammin. Lisäksi pääomatulojen ennustamista vaikeuttaa se, että niistä saadaan suhteellisen vähän toteutumatietoa ennen verotuksen valmistumista. Vuoden 2025 talousarvioesitystä laadittaessa tuoreimmat valmistuneen verotuksen mukaiset tiedot pääomatuloista ovat vuodelta 2022. Talousarviovuoteen ja sitä edeltävään verovuoteen liittyvät jako-osuuksien oikaisut saattavat muuttaa momentin kertymää useilla kymmenillä tai jopa sadoilla miljoonilla euroilla. Etenkin suhdannekäänteiden yhteydessä näitä muutoksia on vaikea ennakoida.
Ansio- ja pääomatuloverotuksessa on määritelty 51 verotukea, joista 38:lle pystytään esittämään arvio tuen määrästä. Vaikutukset on arvioitu kaavamaisesti muiden verotukien vaikutuksista irrallaan, eikä yksittäisen verotuen poistaminen välttämättä kasvattaisi verotuloja tuen määrää vastaavasti. Osa ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista on luonteeltaan enemmän verotuksen yleiseen tasoon vaikuttavia vähennyksiä kuin suppealle ryhmälle kohdennettuja tukia. Tällaisia vähennyksiä ovat esimerkiksi ansiotulovähennys ja työtulovähennys, joilla säädellään työhön kohdistuvaa verorasitusta, sekä eläketulovähennys, joilla säädellään eläkkeiden verotuksen tasoa. Erityistapaus on laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuva verotuki, joka on ennemminkin teoreettinen verotuki kuin varsinainen verotuksessa myönnettävä huojennus.
Ansio- ja pääomatuloverotuksen verotukien arvioidaan vähentävän kaikkien veronsaajien verotuottoja yhteensä noin 23,0 mrd. euroa (sisältäen laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuvan verotuen, n. 4,3 mrd. euroa) v. 2025. Tästä valtion veroihin kohdistuva vaikutus on noin 13,9 mrd. euroa.
Ansio- ja pääomatuloverotuksen verotukien euromäärää kasvattavat vuonna 2025 ansiotuloverotuksen indeksitarkistukseen liittyvä työtulovähennyksen korotus, työtulovähennyksen kasvattaminen pieni- ja keskituloisten verotuksen keventämiseksi, työtulovähennyksen lapsikorotuksen käyttöönotto sekä työnantajan maksamien muuttamiseen liittyvien kustannusten verovapauden laajentaminen. Verotukien euromäärää pienentävät eläketulovähennyksen ja kotitalousvähennyksen pienentäminen. Verotukien lukumäärää pienentää ansiotulovähennyksen poistaminen.
Arvio ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista vuosina 2023—2025 (milj. euroa, kaikki veronsaajat yhteensä)
| 2023 | 2024 | 2025 | |
| Lakisääteisten eläke-, työttömyysvakuutus- ja sairausvakuutusmaksujen vähennyskelpoisuus | 3 860 | 3 985 | 3 650 |
| Työtulovähennys | 3 975 | 4 215 | 6 595 |
| Kotitalousvähennys | 505 | 505 | 400 |
| Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen vähennyskelpoisuus | 165 | 160 | 165 |
| Eläketulovähennys | 2 150 | 2 390 | 2 275 |
| Vapaaehtoisen eläkevakuutusmaksun vähennyskelpoisuus | 60 | 45 | 45 |
| Lapsilisien verovapaus | 485 | 485 | 485 |
| Eräiden muiden sosiaalietuuksien verovapaus | 1 025 | 1 025 | 1 025 |
| Listaamattomien yhtiöiden osinkojen markkinakorkoa suurempi tuottoprosentti | 470 | 485 | 505 |
| Yrittäjävähennys | 130 | 130 | 130 |
| Laskennallisen asuntotulon verovapaus | 5 200 | 5 000 | 5 000 |
| Oman asunnon myyntivoiton verovapaus (suuruusluokka-arvio) | 2 500 | 2 500 | 2 500 |
| Muut | 2 362 | 1 912 | 382 |
| Yhteensä | 22 887 | 22 837 | 22 157 |
| 2025 talousarvio | 26 769 000 000 |
| 2024 I lisätalousarvio | -503 000 000 |
| 2024 talousarvio | 26 596 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 24 589 546 494 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 26 746 000 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys 23 000 000 euroa talousarvioesityksen 26 769 000 000 euroon nähden aiheutuu siitä, että hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laeiksi yleisradioverosta annetun lain 2 §:n, arvonlisäverolain ja Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön annetun lain 22 a §:n muuttamisesta. Henkilön yleisradioveron perusteita ehdotetaan parlamentaarisen Yleisradio Oy:n rahoitusta arvioineen työryhmän esityksen perusteella tarkistettavaksi siten, että veron tuotto ja Yleisradio Oy:n määräraha vastaisivat tulevina vuosina nykyistä paremmin toisiaan. Muutoksen arvioidaan pienentävän yleisradioveron kertymää 23 milj. eurolla vuonna 2025.
| 2025 talousarvio | 26 746 000 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | -141 000 000 |
| 2024 I lisätalousarvio | -503 000 000 |
| 2024 talousarvio | 26 596 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 24 589 546 494 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille arvioidaan kertyvän 26 746 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat muut kuin säännönmukaisen verotuksen palautuksiin liittyvät oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentilta vähennetään 98 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys johtuu veropohjaennusteen sekä lähdeveron kertymäennusteen alenemisesta. Kertymäarviossa on huomioitu myös verontilityksissä sovellettavien veronsaajaryhmittäisten verovuosien 2024 ja 2025 jako-osuuksien oikaisut.
| 2025 II lisätalousarvio | -98 000 000 |
| 2025 talousarvio | 26 746 000 000 |
| 2024 tilinpäätös | 25 677 724 023 |
| 2023 tilinpäätös | 24 589 546 494 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentilta vähennetään 98 000 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentilta vähennetään 101 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu ennustettua pienemmistä kertymistä sekä veropohjaennusteen alenemisesta.
| 2025 III lisätalousarvio | -101 000 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | -98 000 000 |
| 2025 talousarvio | 26 746 000 000 |
| 2024 tilinpäätös | 25 677 724 023 |
| 2023 tilinpäätös | 24 589 546 494 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentilta vähennetään 101 000 000 euroa.
