Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2025

01. Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verotPDF-versio

01. Ansio- ja pääomatuloverot

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 26 769 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat muut kuin säännönmukaisen verotuksen palautuksiin liittyvät oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyvät luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion progressiivisen tuloveroasteikon mukaan maksettava vero ja kaksiportaisen veroasteikon mukaan maksettava pääomatulovero. Lisäksi momentille kertyvät rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero sekä henkilön yleisradiovero.

Verotuloennusteen pohjana ovat viimeksi valmistuneen verotuksen eli verovuoden 2022 ansio- ja pääomatuloverojen määrät. Ennuste vuoden 2025 verokertymästä perustuu vuosien 2023 ja 2024 verokertymätietoihin sekä ennusteeseen veronalaisten tulojen kehityksestä vuosina 2023—2025. Ennusteessa huomioidaan veroperusteisiin vuosina 2023 ja 2024 tehdyt ja vuodelle 2025 esitettävät muutokset sekä ennakkotiedot verovuoden 2023 verotuksen valmistumisesta.

Ansiotulojen merkittävin erä on palkkatulot, joiden kehitykseen vaikuttavat työllisyyden ja ansiotason kehitys. Toinen merkittävä ansiotuloerä on eläketulot. Palkkatulojen kasvu nopeutuu vuonna 2025 työllisyyden parantuessa. Eläketulojen kasvu hidastuu vuonna 2025 inflaation hidastumisen myötä, ja työttömyysetuudet alenevat. Pääomatulojen arvioidaan kasvavan 3,3 % vuonna 2025. Pääomatuloja ovat mm. luovutusvoitot, osinkotulot, vuokratulot, puun myyntitulot sekä yritystulon pääomatulo-osuus. Näistä merkittävimpiä ovat osinkotulot sekä luovutusvoitot, joita syntyy mm. arvopaperi- ja kiinteistökaupasta ja joiden kehitys riippuu varallisuusarvojen kehityksestä.

Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioitu kehitys

Veronalaiset tulot, taso ja muutos 2023
ennuste
milj. €
% 2024
ennuste
milj. €
% 2025
ennuste
milj. €
%
             
Ansiotulot, mistä 159 967 5,2 164 992 3,1 170 388 3,3
— palkkatulot 108 365 4,9 110 641 2,1 115 288 4,2
— eläketulot 38 082 7,4 40 576 6,5 41 587 2,5
— työttömyysturvaetuudet 3 779 3,5 3 773 -0,2 3 250 -13,9
             
Pääomatulot, mistä 14 809 -8,0 15 706 6,1 16 226 3,3
— luovutusvoitot 4 765 -22,1 5 224 9,6 5 428 3,9
— osinkotulot 5 595 -1,0 5 936 6,1 6 114 3,0

Ansiotuloveroperusteisiin tehdään ansiotasoindeksin muutosta vastaava indeksitarkistus kaikilla tulotasoilla lukuun ottamatta valtion tuloveroasteikon kahta ylintä tuloluokkaa. Valtion- ja kunnallisverotuksessa tulosta tehtävä ansiotulovähennys poistetaan ja ensisijaisesti valtion verosta tehtävää työtulovähennystä korotetaan vastaavasti. Lisäksi työtulovähennystä kasvatetaan pieni- ja keskituloisten verotuksen keventämiseksi ja vähennyksessä otetaan käyttöön lapsikorotus. Työnantajan maksamien muuttamiseen liittyvien kustannusten verovapautta laajennetaan. Maatalouden vuokratulojen verotuskohtelu yhdenmukaistetaan muiden vuokratulojen kanssa. Osana julkisen talouden sopeutustoimia eläketulovähennystä ja kotitalousvähennystä pienenennetään. Lisäksi ansio- ja pääomatuloveromomentin kertymää kasvattavat noin 230 milj. eurolla muutokset, joita tehdään sosiaalivakuutusmaksuihin Työllisyysrahaston säästöjen kanavoimiseksi velkaa kerryttävälle sektorille. Verokorttien voimaantulon aikaistaminen alentaa ansio- ja pääomatuloveron kertymää kertaluontoisesti vuonna 2025.

Ansio- ja pääomatuloverotukseen esitettävien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2025 ja vuositasolla (milj. euroa)

  Vaikutus verokertymään
vuonna 2025
Vaikutus maksuunpantujen verojen määrään verovuositasolla
     
Ansiotuloverotuksen indeksitarkistus (pl. kaksi ylintä tuloluokkaa) -606 -661
Ansiotulovähennyksen korvaaminen työtulovähennyksellä -391 -426
Työtulovähennyksen kasvattaminen pieni- ja keskituloisten verotuksen keventämiseksi -83 -91
Työtulovähennyksen lapsikorotuksen (50 €/lapsi) käyttöönotto -79 -86
Eläketulovähennyksen pienentäminen 99 108
Kotitalousvähennyksen pienentäminen 47 94
Maatalouden vuokratulojen verokohtelun yhdenmukaistaminen 6 12
Työnantajan maksamien muuttamiseen liittyvien kustannusten verovapauden laajentaminen -2 -2
Verokorttien voimaantulon aikaistaminen (kertaluontoinen ajoitustekijä) -7 -
Yhteensä -1 016 -1 052
— josta verotuottoa lisäävät 152 214
— josta verotuottoa vähentävät -1 168 -1 266

Kunkin verovuoden ansio- ja pääomatulovero kertyy useamman kalenterivuoden aikana, joten momentin kertymä koostuu eri verovuosilta maksuunpantujen verojen tilityksistä. Momentin kertymään vaikuttavat myös verontilityksissä sovellettavat veronsaajien jako-osuudet ja niiden mahdolliset oikaisut. Ansio- ja pääomatuloverojen kertymäaikataulua sekä jako-osuuksia ja niiden merkitystä tuloennusteessa on kuvattu tarkemmin valtiovarainministeriön muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).

Verovuosina 2023—2025 maksuunpantujen verojen määrät (milj. euroa)

  2023
ennuste
2024
ennuste
2025
ennuste
       
Progressiivinen tulovero 20 074 20 750 21 387
Pääomatulovero 3 319 3 531 3 712
Yleisradiovero 555 569 572

Arvio valtion ansio- ja pääomatuloveron kertymästä vuonna 2025 (milj. euroa)

   
Ansio- ja pääomatulovero 25 388
Rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero 809
Yleisradiovero 572
Yhteensä 26 769

Ansio- ja pääomaverotuloennusteeseen liittyvät riskit aiheutuvat yleensä suurelta osin lähdeveroennusteen ja pääomatuloennusteen epävarmuuksista sekä mahdollisista veronsaajien jako-osuuksien oikaisuista. Lähdeveron tuotto on vaihdellut arvaamattomasti johtuen mm. aikaisempina vuosina maksettujen lähdeverojen palautuksista, ja siihen liittyvien alasuuntaisten riskien merkitys on korostumassa. Pääomatulojen kehitys on epätasaisempaa kuin ansiotulojen ja ne reagoivat talouden suhdanteisiin ansiotuloja voimakkaammin. Lisäksi pääomatulojen ennustamista vaikeuttaa se, että niistä saadaan suhteellisen vähän toteutumatietoa ennen verotuksen valmistumista. Vuoden 2025 talousarvioesitystä laadittaessa tuoreimmat valmistuneen verotuksen mukaiset tiedot pääomatuloista ovat vuodelta 2022. Talousarviovuoteen ja sitä edeltävään verovuoteen liittyvät jako-osuuksien oikaisut saattavat muuttaa momentin kertymää useilla kymmenillä tai jopa sadoilla miljoonilla euroilla. Etenkin suhdannekäänteiden yhteydessä näitä muutoksia on vaikea ennakoida.

Ansio- ja pääomatuloverotuksessa on määritelty 51 verotukea, joista 38:lle pystytään esittämään arvio tuen määrästä. Vaikutukset on arvioitu kaavamaisesti muiden verotukien vaikutuksista irrallaan, eikä yksittäisen verotuen poistaminen välttämättä kasvattaisi verotuloja tuen määrää vastaavasti. Osa ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista on luonteeltaan enemmän verotuksen yleiseen tasoon vaikuttavia vähennyksiä kuin suppealle ryhmälle kohdennettuja tukia. Tällaisia vähennyksiä ovat esimerkiksi ansiotulovähennys ja työtulovähennys, joilla säädellään työhön kohdistuvaa verorasitusta, sekä eläketulovähennys, joilla säädellään eläkkeiden verotuksen tasoa. Erityistapaus on laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuva verotuki, joka on ennemminkin teoreettinen verotuki kuin varsinainen verotuksessa myönnettävä huojennus.

Ansio- ja pääomatuloverotuksen verotukien arvioidaan vähentävän kaikkien veronsaajien verotuottoja yhteensä noin 23,0 mrd. euroa (sisältäen laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuvan verotuen, n. 4,3 mrd. euroa) v. 2025. Tästä valtion veroihin kohdistuva vaikutus on noin 13,9 mrd. euroa.

Ansio- ja pääomatuloverotuksen verotukien euromäärää kasvattavat vuonna 2025 ansiotuloverotuksen indeksitarkistukseen liittyvä työtulovähennyksen korotus, työtulovähennyksen kasvattaminen pieni- ja keskituloisten verotuksen keventämiseksi, työtulovähennyksen lapsikorotuksen käyttöönotto sekä työnantajan maksamien muuttamiseen liittyvien kustannusten verovapauden laajentaminen. Verotukien euromäärää pienentävät eläketulovähennyksen ja kotitalousvähennyksen pienentäminen. Verotukien lukumäärää pienentää ansiotulovähennyksen poistaminen.

Arvio ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista vuosina 2023—2025 (milj. euroa, kaikki veronsaajat yhteensä)

  2023 2024 2025
       
Lakisääteisten eläke-, työttömyysvakuutus- ja sairausvakuutusmaksujen vähennyskelpoisuus 3 860 3 985 3 650
Työtulovähennys 3 975 4 215 6 595
Kotitalousvähennys 505 505 400
Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen vähennyskelpoisuus 165 160 165
Eläketulovähennys 2 150 2 390 2 275
Vapaaehtoisen eläkevakuutusmaksun vähennyskelpoisuus 60 45 45
Lapsilisien verovapaus 485 485 485
Eräiden muiden sosiaalietuuksien verovapaus 1 025 1 025 1 025
Listaamattomien yhtiöiden osinkojen markkinakorkoa suurempi tuottoprosentti 470 485 505
Yrittäjävähennys 130 130 130
Laskennallisen asuntotulon verovapaus 5 200 5 000 5 000
Oman asunnon myyntivoiton verovapaus (suuruusluokka-arvio) 2 500 2 500 2 500
Muut 2 362 1 912 382
Yhteensä 22 887 22 837 22 157

2025 talousarvio 26 769 000 000
2024 I lisätalousarvio -503 000 000
2024 talousarvio 26 596 000 000
2023 tilinpäätös 24 589 546 494

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 26 746 000 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Vähennys 23 000 000 euroa talousarvioesityksen 26 769 000 000 euroon nähden aiheutuu siitä, että hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laeiksi yleisradioverosta annetun lain 2 §:n, arvonlisäverolain ja Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön annetun lain 22 a §:n muuttamisesta. Henkilön yleisradioveron perusteita ehdotetaan parlamentaarisen Yleisradio Oy:n rahoitusta arvioineen työryhmän esityksen perusteella tarkistettavaksi siten, että veron tuotto ja Yleisradio Oy:n määräraha vastaisivat tulevina vuosina nykyistä paremmin toisiaan. Muutoksen arvioidaan pienentävän yleisradioveron kertymää 23 milj. eurolla vuonna 2025.


2025 talousarvio 26 746 000 000
2024 III lisätalousarvio -141 000 000
2024 I lisätalousarvio -503 000 000
2024 talousarvio 26 596 000 000
2023 tilinpäätös 24 589 546 494

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 26 746 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat muut kuin säännönmukaisen verotuksen palautuksiin liittyvät oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentilta vähennetään 98 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vähennys johtuu veropohjaennusteen sekä lähdeveron kertymäennusteen alenemisesta. Kertymäarviossa on huomioitu myös verontilityksissä sovellettavien veronsaajaryhmittäisten verovuosien 2024 ja 2025 jako-osuuksien oikaisut.


2025 II lisätalousarvio -98 000 000
2025 talousarvio 26 746 000 000
2024 tilinpäätös 25 677 724 023
2023 tilinpäätös 24 589 546 494

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentilta vähennetään 98 000 000 euroa.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentilta vähennetään 101 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vähennys aiheutuu ennustettua pienemmistä kertymistä sekä veropohjaennusteen alenemisesta.


2025 III lisätalousarvio -101 000 000
2025 II lisätalousarvio -98 000 000
2025 talousarvio 26 746 000 000
2024 tilinpäätös 25 677 724 023
2023 tilinpäätös 24 589 546 494

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentilta vähennetään 101 000 000 euroa.

02. Yhteisövero

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 5 708 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat muut kuin säännönmukaisen verotuksen palautuksiin liittyvät oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Vero on 20 % yhteisön verotettavasta tuloksesta. Momentille kertyy valtion osuus vuoden aikana kertyvästä yhteisöjen tuloverosta ja yhteisön yleisradioverosta. Yhteisöveron saajia ovat valtio ja kunnat.

Yhteisöveroennusteen perusteena ovat tuoreimmat toteutumatiedot ja arviot kunkin verovuoden lopullisesta verosta. Verovuoden 2025 yhteisöveron määrää ennustetaan arvioidun yritysten tuloskehityksen perusteella vuodesta 2023. Arvio verovuoden 2025 lopullisen yhteisöveron määrästä perustuu lisäksi verovuoden 2023 verotuksen valmistumisesta saatuihin ennakkotietoihin ja verovuoden 2024 toteutuneisiin kertymiin. Yritysten tuloskehitystä arvioidaan lähinnä kansantalouden tilinpidon toimintaylijäämän muutoksen avulla. Yritysten tuloskehitys ei täysin seuraa toimintaylijäämän muutoksia. Varsinkin voimakkaiden suhdannevaihteluiden oloissa toimintaylijäämän antama kuva yritysten tuloksista saattaa poiketa huomattavasti todellisuudesta. Ennusteen laadinnassa toimintaylijäämä tarjoaa kuitenkin luontevan lähtökohdan tarkasteltaessa yhteisöverokertymän kehitystä suhteessa koko talouden aktiviteettia kuvaavaan kasvuennusteeseen. Yhteisöveroennustetta täydennetään tarvittaessa yritysten tulostietojen ja kertymätietojen pohjalta. Yhteisövero on suhdanneherkimpiä veromuotoja, jonka tuotto on vaihdellut muita veromuotoja enemmän. Muutokset talouden kehityksessä ja yritysten tulosnäkymissä voivat nopeasti aiheuttaa suuriakin muutoksia yhteisöveron tuottoon.

Toimintaylijäämän, yritysten tuloskehityksen ja yhteisöveron lopullisen veron arvioitu kehitys

  2022 2023
ennuste
2024
ennuste
2025
ennuste
         
Toimintaylijäämän muutos, % 4,8 -2,5 2,6 3,8
Verovuoden lopullinen vero, milj. euroa 8 048 7 504 7 639 7 894
— valtion osuus yhteisöveron tuotosta, % 66,24 76,09 76,31 76,35

Työnantajan koulutusvähennys poistetaan, mikä kasvattaa yhteisöveron kertymää vuodesta 2025. Lisäksi yhteisöveromomentin kertymään vaikuttavat muutokset, joita tehdään vakuutusmaksuihin Työllisyysrahaston säästöjen kanavoimiseksi valtiolle.

Valtiolle suoritettavalla vuotuisella verolla on kerätty Yleisradio Oy:n toiminnan rahoittamiseksi tarvittavat varat vuodesta 2013 alkaen. Yhteisön yleisradioveroa kertyy noin 35 milj. euroa vuositasolla.

Verovuoden vero kertyy useamman kalenterivuoden aikana ja näin ollen momentin kertymä koostuu eri verovuosilta tilitetystä yhteisöverosta. Verovuoden lopullisesta yhteisöverosta kertyy suurin osa saman vuoden aikana ennakoina. Verovuoden päättymisen jälkeen ennen verotuksen valmistumista maksettavien lisäennakoiden määrä vaihtelee vuosittain huomattavasti. Yrityksille myös palautetaan hakemuksesta ennakoita ennen verotuksen valmistumista. Verotuksen valmistumisen jälkeen kertyy jäännösveroja ja kertymää pienentävät yrityksille takaisin maksettavat ennakonpalautukset. Vuonna 2025 kertyy vielä veroja verovuodelta 2024 sekä aikaisemmilta verovuosilta.

Ennuste yhteisöveron kertymästä vuonna 2025

   
Yhteisöveron kertymät eri verovuosilta, milj. euroa  
— verovuodelta 2025 572
— verovuodelta 2024 5 959
— verovuodelta 2023 908
— aikaisemmilta verovuosilta 35
Yhteensä 7 474
— josta valtion osuus 5 708

Yhteisöjen tuloverotuksessa on luokiteltu 30 verotukea tai -sanktiota, joista 11:lle voidaan esittää arvio verotuen suuruudesta. Nämä verotuet on esitetty alla olevassa taulukossa. Vuonna 2025 verotukien määrää pienentää työnantajan koulutusvähennyksen poistuminen. Verotuet määritellään poikkeuksiksi normijärjestelmästä eikä kaikilla verotuilla ole ensisijaisesti taloudelliseen tukemiseen liittyviä tavoitteita. Verotukien vaikutukset on arvioitu kaavamaisesti muiden verotukien vaikutuksista irrallaan, eikä yksittäisen verotuen poistaminen välttämättä kasvattaisi verotuloja tuen määrää vastaavasti. Verotukien määritelmät sekä arviot niiden vaikutuksista verotuottoihin riippuvat verotukilaskennassa käytetystä normiverojärjestelmästä ja laskentamenetelmistä. Jaksotusluonteisille verotuille arvio voidaan esittää joko verovelan korkona tai verovuositason vaikutuksena; ks. Verotuet Suomessa 2009 -raportti (VATT 2010). Verotukien laskennasta löytyy lisätietoa valtiovarainministeriön verkkosivuilta osoitteesta www.vm.fi/verotuet.

Arvio yhteisöveromomentin verotuista (milj. euroa)

  2023 2024 2025
       
Käyttöomaisuusosakkeiden luovutusvoiton verovapaus 589 581 590
Irtaimen käyttöomaisuuden hankintamenon poistaminen1) 195 171 145
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisävähennys 62 80 80
Luottotappiovarauksen vähennyskelpoisuus1) 36 33 32
Tonnistovero 26 25 26
Asuintalovaraus1) 10 10 9
Lisävastuuvakuutusvaraus1) 6 6 6
Työnantajan koulutusvähennys 9 9  
Tutkimusyhteistyön lisävähennys 6 9 12
Takuuvaraus1) 3 3 3
Elokuvatuottajien tuotantotuen verovapaus 3 3 3

1) Veroluoton korko.


2025 talousarvio 5 708 000 000
2024 II lisätalousarvio -469 000 000
2024 I lisätalousarvio -173 000 000
2024 talousarvio 6 118 000 000
2023 tilinpäätös 5 746 308 086

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 5 708 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat muut kuin säännönmukaisen verotuksen palautuksiin liittyvät oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

 

I lisätalousarvioesitys HE 8/2025 vp (27.2.2025)

Momentilta vähennetään 134 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vähennys johtuu ennakoitua pienemmistä kertymätiedoista sekä veropohjaennusteen päivittymisestä.


2025 I lisätalousarvio -134 000 000
2025 talousarvio 5 708 000 000
2024 III lisätalousarvio 81 000 000
2024 II lisätalousarvio -469 000 000
2024 I lisätalousarvio -173 000 000
2024 talousarvio 6 118 000 000
2023 tilinpäätös 5 746 308 086

 

Eduskunnan kirjelmä EK 12/2025 vp (21.3.2025)

Momentilta vähennetään 134 000 000 euroa.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentilta vähennetään 226 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vähennys johtuu ennakoitua pienemmistä kertymätiedoista sekä veropohjaennusteen päivittymisestä.


2025 II lisätalousarvio -226 000 000
2025 I lisätalousarvio -134 000 000
2025 talousarvio 5 708 000 000
2024 tilinpäätös 5 428 942 812
2023 tilinpäätös 5 746 308 086

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentilta vähennetään 226 000 000 euroa.

03. Korkotulojen lähdevero

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 406 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

Selvitysosa:Vero perustuu korkotulojen lähdeverosta annettuun lakiin (1341/1990). Veron määrä on 30 % talletukselle tai joukkovelkakirjalainalle Suomeen maksetusta korosta. Verovelvollisia ovat luonnolliset henkilöt.

Kotitalouksien talletukset muodostavat veropohjasta suurimman osan. Vuoden 2023 lopussa suomalaisten kotitalouksien talletusten kanta Suomen rahalaitoksissa oli n. 108 mrd. euroa ja niiden keskikorko oli n. 1,18 %. Kotitalouksien lähdeverollisten talletusten kannan ja keskikoron arvioidaan kehittyvän taulukossa esitetyn mukaisesti.

Korkotulojen lähdeveron veropohjan keskeisten tekijöiden arvioitu kehitys

  2023
toteutuma
2024
ennuste
2025
ennuste
       
Lähdeverollisten talletusten kannan muutos, % -2,0 -0,1 2,6
Kotitalouksien talletusten keskikorko, % 0,74 1,30 1,10

2025 talousarvio 406 000 000
2024 II lisätalousarvio 106 000 000
2024 talousarvio 148 000 000
2023 tilinpäätös 45 645 093

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 406 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 47 000 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu ennakoitua suuremmista kertymätiedoista sekä veropohjaennusteen päivittymisestä.


2025 III lisätalousarvio 47 000 000
2025 talousarvio 406 000 000
2024 tilinpäätös 304 560 629
2023 tilinpäätös 45 645 093

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 47 000 000 euroa.

04. Perintö- ja lahjavero

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 949 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

Selvitysosa:Vero perustuu perintö- ja lahjaverolakiin (378/1940) ja siinä oleviin perintö- ja lahjaveroasteikkoihin. Lahjaveron osuudeksi momentin kertymästä arvioidaan n. 20 %.

Perintö- ja lahjaverotukseen kohdistuu 15 erilaista verotukea, joista merkittävimmän, yritysten sukupolvenvaihdoshuojennuksen määräksi arvioidaan n. 180 milj. euroa vuonna 2025.


2025 talousarvio 949 000 000
2024 II lisätalousarvio 115 000 000
2024 talousarvio 817 000 000
2023 tilinpäätös 1 169 419 884

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille arvioidaan kertyvän 949 000 000 euroa.

Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 95 000 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu ennustettua korkeammista kertymätiedoista.


2025 II lisätalousarvio 95 000 000
2025 talousarvio 949 000 000
2024 tilinpäätös 1 257 679 516
2023 tilinpäätös 1 169 419 884

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille arvioidaan kertyvän lisäystä 95 000 000 euroa.

(05.) Sähköalan ja fossiilisten polttoaineiden alan väliaikainen voittovero

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Momentti ja sen tuloarvio ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2024 II lisätalousarvio -150 000 000
2024 talousarvio 200 000 000