Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2025

Osasto 11

VEROT JA VERONLUONTEISET TULOTPDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Valtiolle arvioidaan kertyvän verotuloja 67 301 milj. euroa vuonna 2025. Verotulojen arvioidaan kasvavan noin 0,7 % vuoden 2024 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Verotulomomenttien kertymäarviot perustuvat arvioihin veropohjien kehityksestä sekä veroperustemuutosten vaikutuksista. Arviot keskeisten veropohjaerien kehityksestä vuonna 2025 on esitetty tuloarviomomenttien selvitysosissa. Verotuloennusteiden laatimista on selostettu tarkemmin valtiovarainministeriön muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).

Hallituksen veropolitiikka ja keskeiset veroperustemuutokset

Pääministeri Orpon hallitus tavoittelee veropolitiikallaan kotitalouksien ostovoiman kohentumista, työnteon kannustimien parantumista ja talouskasvun edellytysten vahvistumista. Hallituksen veropolitiikka kannustaa työntekoon ja yrittäjyyteen sekä tukee kotimaista omistajuutta. Monet hallitusohjelman mukaisista verotoimista on toteutettu jo v. 2024. Lisäksi julkisen talouden vakavan tilanteen vuoksi hallitus on kevään 2024 kehysriihen yhteydessä päättänyt julkista taloutta vahvistavista uusista verotoimista hallitusohjelmaan sisältyvien verotoimien lisäksi. Toimet on valittu niin, että ne kohdistuvat oikeudenmukaisesti ja että niistä on mahdollisimman vähän haittaa talouskasvulle. Toimista valtaosa toteutetaan vuosien 2024 ja 2025 aikana.

Ansiotuloveroperusteisiin tehdään ansiotasoindeksin muutosta vastaava indeksitarkistus kaikilla tulotasoilla lukuun ottamatta valtion tuloveroasteikon kahta ylintä tuloluokkaa. Lisäksi työn verotusta kevennetään painottaen pieni- ja keskituloisia, ja työtulovähennykseen tehdään lapsikorotus. Kuntien tulopohjaa vahvistetaan poistamalla ansiotulovähennys ja korottamalla vastaavasti työtulovähennystä. Osana julkisen talouden sopeuttamistoimia eläketulovähennystä kiristetään siten, että pienimpien eläkkeiden verotus ei kiristy ja kotitalousvähennystä supistetaan. Valtion tuloverotuottoa kasvattavat vuonna 2025 myös sosiaalivakuutusmaksujen muutokset, jotka liittyvät työllisyysrahaston säästöjen kanavointiin velkaa kerryttävälle sektorille.

Yleinen arvonlisäverokanta ja vakuutusmaksuveron verokanta korotettiin 24 prosentista 25,5 prosenttiin alkaen 1.9.2024, mikä lisää verotuloja myös vuonna 2025. Vuonna 2025 korotetaan makeisten arvonlisäverokanta nykyisestä alennetusta 14 prosentista uuden yleisen arvonlisäverokannan mukaiseen 25,5 prosenttiin. Lisäksi hallitusohjelmassa päätetyn mukaisesti nykyisin 10 prosentin alennettuun arvonlisäverokantaan kuuluvat hyödykkeet siirretään sanoma- ja aikakauslehtiä lukuun ottamatta 14 prosentin verokantaan. Yleisradio Oy:n valtion televisio- ja radiorahastosta saaman korvauksen alv-kanta on vielä käsiteltävänä Ylen rahoitusta pohtivassa työryhmässä. Inkontinenssisuojien, kuukautissuojien ja lasten vaippojen arvonlisäverokanta puolestaan alennetaan hallitusohjelman mukaisesti 14 prosenttiin. Verotuloja lisää myös arvonlisäveron alarajahuojennuksen poisto. Arvonlisäverotuksen vähäisen toiminnan alaraja korotetaan 15 000 eurosta 20 000 euroon.

Vuonna 2025 verotuloja kasvattavat myös työnantajan koulutusvähennyksen poistaminen, maatalouden vuokratulojen verokohtelun uudistaminen, virvoitusjuomaveron ja väkevien alkoholijuomien alkoholiveron veronkorotukset sekä 1.11.2024 ja 1.7.2025 voimaan tulevat tupakkaveron korotukset. Verotuloja lisää myös 1.9.2024 voimaan tullut valmisteverotuslain muutos verovastuun laajentamisesta alkoholin etämyynnissä. Lisäksi väylämaksut palautetaan täysimääräiseksi vuonna 2025. Vuoden 2026 alusta korotetaan sähköautojen sekä lataushybridien ajoneuvoverotusta sekä matkailuautojen käyttövoimaveroa, mikä lisää verotuloja jo vuonna 2025. Verotuloja vähentää aikaisemmin säädetty ajoneuvoveron perusveron alennus, joka kohdentuu vanhempaan ajoneuvokantaan sekä työnantajan maksamien muuttamiseen liittyvien kustannusten verovapauden laajentaminen.

Hallitusohjelman mukaisesti hallituksen veroperusteisiin tekemien muutosten verotuottovaikutus kompensoidaan kunnille. Hallitus ei käytä veronhuojennuksia tai verotukia kehysten kiertämiseksi.

Alla olevassa taulukossa esitetään keskeisten vuonna 2025 voimaan tulevien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuloihin. Veronkannon ja verontilitysten ajoituksesta johtuen veroperustemuutosten voimaantulovuonna niiden vaikutus budjettitalouden kassakertymään on usein pienempi kuin vuositason vaikutus.

Keskeisten verotuloihin vaikuttavien muutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2025 (milj. euroa)

  Vaikutus
vuonna 2025
Vaikutus
vuositasolla
     
Ansio- ja pääomatulovero    
— ansiotuloverotuksen indeksitarkistus (pl. kaksi ylintä tuloluokkaa) -606 -661
— ansiotulovähennyksen korvaaminen työtulovähennyksellä -391 -426
— työtulovähennyksen kasvattaminen pieni- ja keskituloisten verotuksen keventämiseksi -83 -91
— työtulovähennyksen lapsikorotuksen (50 €/lapsi) käyttöönotto -79 -86
— eläketulovähennyksen pienentäminen 99 108
— kotitalousvähennyksen pienentäminen 47 94
— maatalouden vuokratulojen verokohtelun yhdenmukaistaminen 6 12
— työnantajan maksamien muuttamiseen liittyvien kustannusten verovapauden laajentaminen -2 -2
— verokorttien voimaantulon aikaistaminen (kertaluonteinen ajoitustekijä) -7 -
Yhteisövero    
— työnantajan koulutusvähennyksen poistaminen 1 12
Arvonlisävero    
— yleisen arvonlisäverokannan ja vakuutusmaksuverokannan korottaminen 24 prosentista 25,5 prosenttiin1) 1 225 1 225
— makeisten arvonlisäverokannan korotus alennetusta 14 prosentista yleiseen 25,5 prosentin arvonlisäverokantaan 33 80
— siirretään 10 prosentin alv-kantaan kuuluvat tuotteet ja palvelut (pl. sanoma- ja aikakauslehdet; ei sis. Yleisradion arvonlisäveroa) 14 prosentin kantaan 253 305
— siirretään inkontinenssisuojat, kuukautissuojat ja vaipat 14 prosentin alv-kantaan -10 -12
— arvonlisäveron alarajahuojennuksen poisto ja vähäisen toiminnan alarajan korotus -4 70
Valmisteverot    
— tupakkaveron korotus2) -417 50
— väkevien alkoholijuomien veronkorotus 2 3
— virvoitusjuomaveron korotus 16 47
Muut verot ja veronalaiset tulot    
— ajoneuvoveron perusveron alennus3) -50 -50
— sähköautojen ja lataushybridien ajoneuvoverotuksen korotus4) 10 34
— matkailuautojen käyttövoimaveron korotus 3 11
— väylämaksujen palauttaminen täysimääräiseksi 36 36
Yhteensä 82 759
— josta verotuottoa lisäävät 1 731 2 087
— josta verotuottoa vähentävät -1 649 -1 328

1) Korotus tuli voimaan 1.9.2024.

2) Veronkorotukset tulevat voimaan 1.11.2024 ja 1.7.2025. Vaikka veronkorotukset kasvattavat voimaan tulon jälkeen verotettujen tupakkatuotteiden veron määrää, vuonna 2024 toteutettava korotus siirtää tupakkaveron tuottoa vuodelta 2025 vuodelle 2024, koska tupakkatuotteita luovutetaan verolliseen kulutukseen suuria määriä ennen veronkorotuksia matalammilla verotasoilla.

3) Veronalennus tulee voimaan vuoden 2025 alusta, mutta veronalennuksen tuottovaikutus toteutuu jo osin vuonna 2024.

4) Veronkorotus tulee voimaan vuoden 2026 alusta, mutta veronkorotuksen tuottovaikutus toteutuu jo osin vuonna 2025.

Verotulojen kehitys

Valtion verotulot verolajeittain vuosina 2023—2025 (milj. euroa)

  2023
tilinpäätös
2024
TA +
I LTA + II LTA
2025
esitys
       
Tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot 31 551 32 805 33 832
Liikevaihtoon perustuvat verot 22 544 23 135 24 877
Valmisteverot 7 092 7 031 6 388
Muut verot ja veronluonteiset tulot 2 273 2 211 2 204
Yhteensä 63 460 65 182 67 301

Verotuksen kokonaistasoon vaikuttavat valtion päätösten lisäksi kuntien veropäätökset ja sosiaalivakuutusmaksujen taso. Alla olevassa taulukossa on esitetty kansantaloudessa kertyvät verot yhteensä suhteessa bruttokansantuotteeseen (kokonaisveroaste) sektoreittain ja verolajeittain jaoteltuna.

Julkisyhteisöjen saamat verotulot sektoreittain ja verolajeittain, % BKT:sta

  2023 2024 2025
       
Sektoreittain:  
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä 42,4 41,8 42,2
Valtio 25,2 25,3 25,3
Kunnat 4,8 5,0 5,0
Soturahastot 12,4 11,6 11,9
       
Verolajeittain:  
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä 42,4 41,8 42,2
Välittömät verot 17,1 17,2 17,0
Tuotannon ja tuonnin verot 12,9 13,1 13,3
Sosiaalivakuutusmaksut 12,4 11,6 11,9
Verotuet

Verotuet ovat verolainsäädännössä säädettyjä poikkeuksia verotuksen perusrakenteesta eli ns. normiverojärjestelmästä. Käytännössä verotuilla tarkoitetaan verovapauksia, verovähennyksiä, alempia verokantoja ja muita niihin rinnastettavia keinoja, joiden avulla tuetaan jotain tiettyä elinkeinoa tai verovelvollisryhmää. Toisin kuin suorat tuet verotuet eivät pääasiassa näy budjetin menomomenteilla, vaan tuki toteutuu saamatta jääneinä verotuloina.

Verotukien seuranta on tärkeää, koska niiden kautta ohjataan merkittävää julkista tukea eri kohteisiin. Verotuet myös kaventavat veropohjaa ja usein monimutkaistavat verojärjestelmää. Hallitusohjelmassa todetaan, että hallitus ei käytä veronhuojennuksia tai verotukia kehysten kiertämiseksi.

Verotukien määritelmät sekä arviot niiden vaikutuksista verotuottoihin ovat riippuvaisia verotukilaskennassa käytetystä normiverojärjestelmästä sekä laskentamenetelmistä ja saatavilla olevista laskenta-aineistoista. Verotukilaskelmien perustaksi Suomessa valittua normiverojärjestelmää ja laskentamenetelmiä on kuvattu Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen valmisteluraportissa Verotuet Suomessa 2009 (www.vatt.fi). Lainsäädännön muututtua normiverojärjestelmään on tehty viime vuosina joitain muutoksia. Verotukien raportointia ja esimerkiksi uusien tukien määrittelyä ohjaa verotukiraportoinnin ohjausryhmä. Verotuet lasketaan pääsääntöisesti menetetyn verotulon periaatteella.

Noin kolmasosalle verotuista ei pystytä esittämään euromääräistä arviota lainkaan ja osalle verotuista pystytään esittämään vain karkea suuruusluokka-arvio. Verotukien euromäärät saattavat muuttua vuodesta toiseen niihin tehtyjen lakimuutosten lisäksi myös veropohjan, laskentamenetelmien ja -aineistojen tai normijärjestelmän määrittelyssä tapahtuneiden muutosten seurauksena. Uusia verotukia myös saatetaan tunnistaa ilman, että lainsäädäntöä on muutettu. Nämä asiat on huomioitava vertailtaessa verotukien vuosittaisia muutoksia.

Verotukien seuranta perustuu säännöskohtaiseen tarkasteluun, jossa kunkin säännöksen muodostamaa verotukea verrataan sen normiverojärjestelmässä valittuun vertailutasoon ja arvioidaan erikseen staattisesti ja riippumatta muista verotuista. Todellisuudessa verotuen poistaminen ei välttämättä lisäisi verotuloja vastaavalla määrällä. Tukien päällekkäisyyden lisäksi tuet vaikuttavat hintoihin ja käyttäytymiseen, mitä staattisessa verotukilaskennassa ei pystytä ottamaan huomioon. Yksittäisen verotuen poistamisen lopullisia vaikutuksia on näistä syistä johtuen vaikea arvioida. Samasta syystä johtuen verotukien laskeminen yhteen ei anna todellista kuvaa siitä, kuinka paljon verotuloja kaikkien verotukien yhteysvaikutuksena menetetään tai kuinka paljon verotuloja voitaisiin lisätä poistamalla verotuet. Verotukien määrät kuvaavatkin ensisijaisesti verojärjestelmässä olevia erilaisia poikkeuksia normijärjestelmästä.

Tunnistettujen verotukien määrä vaihtelee hieman vuosittain, kun uusia verotukia tunnistetaan tai verotukia poistuu. Viime vuosina verotukia on tunnistettu yhteensä noin 200 kappaletta, joista noin neljäsosa on henkilöverotuksen verotukia ja noin viidesosa elinkeinoverotuksen verotukia. Verotukia kohdistuu kuitenkin laajasti kaikkiin verolajeihin. Tarkemmat kuvaukset verotuista löytyy kunkin verolajin momenttien selvitysosista. Lisäksi valtiovarainministeriön internetsivuilta (www.vm.fi/verotuet) löytyy päivitetty lista kaikista tunnistetuista verotuista sekä tietoa verotukien määrittelyyn, laskentaan ja normijärjestelmään tehdyistä muutoksista.

Verotuet 2025

Verotukia on määritelty vuodelle 2025 yhteensä 189 kappaletta. Verotukien lukumäärä vähenee ansiotulovähennyksen, arvonlisäveron alarajahuojennuksen ja työnantajan koulutusvähennyksen poiston myötä, mutta lisääntyy inkontinenssisuojien, kuukautissuojien ja vaippojen alennetun arvonlisäverokannan käyttöönoton myötä. Verotukien vuosittaisia muutoksia esitellään laajemmin verolajikohtaisilla momenteilla.

Budjettilakiesitykset

Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset

esityksen nimi taloudellinen vaikutus (momentti)
   
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi vuoden 2025 tuloveroasteikosta ja tuloverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä eräiksi muiksi verolaeiksi 11.01.01, 11.01.02, 11.01.04 ja 28.90.35
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ennakkoperintälain muuttamisesta (HE 49/2024 vp) 11.01.01
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maatilatalouden tuloverolain 5 ja 21 §:n, tuloverolain 32 §:n ja varojen arvostamisesta verotuksessa annetun lain 19 §:n muuttamisesta 11.01.01 ja 28.90.35
Hallituksen esitys makeisten ja suklaan arvonlisäverokannan muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi 11.04.01
Hallituksen esitys eduskunnalle arvonlisäverokantojen muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi 11.04.01
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi arvonlisäverolain ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 39 §:n muuttamisesta (HE 50/2024 vp) 11.04.01
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta 11.08.04
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta 11.10.07
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta 11.10.07

Osaston tuloarviot

    TA
1000 €
LTA I
1000 €
LTA II
1000 €
LTA III
1000 €
Yhteensä
1000 €
01. Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot 33 809 000 -134 000 -229 000 -54 000 33 392 000
01. Ansio- ja pääomatuloverot 26 746 000 -98 000 -101 000 26 547 000
02. Yhteisövero 5 708 000 -134 000 -226 000 5 348 000
03. Korkotulojen lähdevero 406 000 47 000 453 000
04. Perintö- ja lahjavero 949 000 95 000 1 044 000
04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut 24 844 000 0 -256 000 -422 000 24 166 000
01. Arvonlisävero 23 591 000 -272 000 -427 000 22 892 000
02. Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero 1 053 000 1 053 000
03. Apteekkivero 200 000 16 000 5 000 221 000
08. Valmisteverot 6 372 000 361 000 0 -252 000 6 481 000
01. Tupakkavero 677 000 361 000 -60 000 978 000
04. Alkoholijuomavero 1 489 000 -86 000 1 403 000
05. Virvoitusjuomavero 222 000 222 000
07. Energiaverot 3 969 000 -106 000 3 863 000
08. Eräiden juomapakkausten valmistevero 15 000 15 000
10. Muut verot 2 057 900 0 0 27 000 2 084 900
03. Autovero 292 000 292 000
05. Varainsiirtovero 604 000 27 000 631 000
06. Arpajaisvero 144 000 144 000
07. Ajoneuvovero 998 900 998 900
08. Jätevero 6 000 6 000
09. Kaivosmineraalivero 13 000 0 13 000
19. Muut veronluonteiset tulot 146 250 0 0 0 146 250
04. Eräät viestinnän maksut 10 570 10 570
05. Eräät liikenteen maksut 25 800 25 800
06. Väylämaksut 85 000 85 000
09. Muut verotulot 7 410 0 7 410
10. Sähkö- ja maakaasuverkkomaksut ja Perämeren tuulivoima-alueella perittävä tuulivoimamaksu 5 670 5 670
11. Rahoitusvakausviraston hallintomaksut 8 967 8 967
12. Säteilytoimintavero 2 833 2 833
  Yhteensä 67 229 150 227 000 -485 000 -701 000 66 270 150