Talousarvioesitys 0
01. Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot
01. Ansio- ja pääomatuloverot
Momentille arvioidaan kertyvän 26 834 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat muut kuin säännönmukaisen verotuksen palautuksiin liittyvät oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyvät luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion progressiivisen tuloveroasteikon mukaan maksettava vero ja kaksiportaisen veroasteikon mukaan maksettava pääomatulovero. Lisäksi momentille kertyvät rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero sekä henkilön yleisradiovero.
Verotuloennusteen pohjana ovat viimeksi valmistuneen verotuksen eli verovuoden 2021 ansio- ja pääomatuloverojen määrät. Ennuste vuoden 2024 verokertymästä perustuu vuosien 2022 ja 2023 verokertymätietoihin sekä ennusteeseen veronalaisten tulojen kehityksestä vuosina 2022—2024. Ennusteessa huomioidaan veroperusteisiin vuosina 2022 ja 2023 tehdyt ja vuodelle 2024 esitettävät muutokset sekä ennakkotiedot verovuoden 2022 verotuksen valmistumisesta.
Ansiotulojen merkittävin erä on palkkatulot, joiden kehitykseen vaikuttavat työllisyyden ja ansiotason kehitys. Toinen merkittävä ansiotuloerä on eläketulot. Eläketulojen kasvu jatkuu vahvana vuonna 2024, johtuen inflaation pysymisestä korkeana ja siitä seuraavasta indeksitarkistuksesta. Palkkatulojen kasvun arvioidaan hidastuvan hieman edellisestä vuodesta mutta työllisyystilanne pysyy edelleen hyvänä. Pääomatulojen arvioidaan alenevan hieman. Pääomatuloja ovat mm. luovutusvoitot, osinkotulot, vuokratulot, puun myyntitulot sekä yritystulon pääomatulo-osuus. Näistä merkittävimpiä ovat osinkotulot sekä luovutusvoitot, joita syntyy mm. arvopaperi- ja kiinteistökaupasta ja joiden kehitys riippuu varallisuusarvojen kehityksestä.
Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioitu kehitys
| Veronalaiset tulot, taso ja muutos | 2022 ennuste milj. € |
% | 2023 ennuste milj. € |
% | 2024 ennuste milj. € |
% |
| Ansiotulot, mistä | 152 118 | 3,2 | 161 241 | 5,5 | 168 409 | 4,0 |
| — palkkatulot | 103 378 | 4,8 | 109 266 | 6,0 | 113 696 | 4,4 |
| — eläketulot | 35 435 | 3,2 | 38 246 | 7,9 | 40 576 | 6,1 |
| — työttömyysturvaetuudet | 3 659 | -20,4 | 3 835 | 8,0 | 3 892 | 1,5 |
| Pääomatulot, mistä | 15 771 | -10,0 | 15 921 | 1,0 | 15 757 | -1,0 |
| — luovutusvoitot | 4 949 | -38,7 | 4 630 | -6,4 | 4 801 | 3,7 |
| — osinkotulot | 6 306 | 8,6 | 6 432 | 2,0 | 5 922 | -7,9 |
Ansio- ja pääomatuloverotukseen esitettävien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2024 ja vuositasolla (milj. euroa)
| Vaikutus verokertymään vuonna 2024 |
Vaikutus maksuunpantujen verojen määrään verovuositasolla | |
| Ansiotuloverotuksen indeksitarkistus | -648 | -707 |
| Työtulovähennyksen kasvattaminen | -84 | -91 |
| Ikään perustuvan korotetun työtulovähennyksen uudelleenkohdentaminen | 28 | 31 |
| Valtion tuloveroasteikon ylimmän portaan määräaikaisen voimassaolon jatkaminen | 39 | 43 |
| Kotitalousvähennyksen määräaikaisen korotuksen jatkaminen | -21 | -42 |
| Matkakuluvähennyksen omavastuun korottaminen | 27 | 29 |
| Osakesäästötilin enimmäistalletusmäärän korottaminen1) | -3 | -5 |
| Maatalouden tasausvarauksen korottaminen | -5 | -9 |
| Avainhenkilöiden työskentelyajan pidentäminen | vähäinen | vähäinen |
| Kotitalousvähennyksen soveltamisalan laajentaminen | vähäinen | vähäinen |
| Maatalouden vuokratulojen verokohtelun yhdenmukaistaminen | vähäinen | vähäinen |
| Yhteensä | -667 | -750 |
| — josta verotuottoa lisäävät | 94 | 103 |
| — josta verotuottoa vähentävät | -761 | -854 |
1) Muutoksen vaikutus toteutuu asteittain ja täysimääräinen vaikutus v. 2028 on -25 milj. euroa.
Kunkin verovuoden ansio- ja pääomatulovero kertyy useamman kalenterivuoden aikana, joten momentin kertymä koostuu eri verovuosilta maksuunpantujen verojen tilityksistä. Momentin kertymään vaikuttavat myös verontilityksissä sovellettavat veronsaajien jako-osuudet ja niiden mahdolliset oikaisut. Ansio- ja pääomatuloverojen kertymäaikataulua sekä jako-osuuksia ja niiden merkitystä tuloennusteessa on kuvattu tarkemmin valtiovarainministeriön muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Verovuosina 2022—2024 maksuunpantujen verojen määrät (milj. euroa)
| 2022 ennuste |
2023 ennuste |
2024 ennuste |
|
| Progressiivinen tulovero | 6 654 | 21 180 | 22 236 |
| Pääomatulovero | 3 600 | 3 584 | 3 583 |
| Yleisradiovero | 525 | 544 | 557 |
Arvio valtion ansio- ja pääomatuloveron kertymästä vuonna 2024 (milj. euroa)
| Ansio- ja pääomatulovero | 25 111 |
| Rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero | 1 166 |
| Yleisradiovero | 557 |
| Yhteensä | 26 834 |
Ansio- ja pääomaverotuloennusteeseen liittyvät riskit aiheutuvat yleensä suurelta osin pääomatuloennusteen epävarmuudesta sekä mahdollisista veronsaajien jako-osuuksien oikaisuista. Myös lähdeveron tuotto on vaihdellut arvaamattomasti, johtuen mm. aikaisempina vuosina maksettujen lähdeverojen palautuksista. Pääomatulojen kehitys on epätasaisempaa kuin ansiotulojen ja ne reagoivat talouden suhdanteisiin ansiotuloja voimakkaammin. Lisäksi pääomatulojen ennustamista vaikeuttaa se, että niistä saadaan suhteellisen vähän toteutumatietoa ennen verotuksen valmistumista. Vuoden 2024 talousarvioesitystä laadittaessa tuoreimmat valmistuneen verotuksen mukaiset tiedot pääomatuloista ovat vuodelta 2021. Talousarviovuoteen ja sitä edeltävään verovuoteen liittyvät jako-osuuksien oikaisut saattavat muuttaa momentin kertymää useilla kymmenillä tai jopa sadoilla miljoonilla euroilla. Etenkin suhdannekäänteiden yhteydessä näitä muutoksia on vaikea ennakoida.
Ansio- ja pääomatuloverotuksessa on määritelty 52 verotukea, joista 39:lle pystytään esittämään arvio tuen määrästä. Vaikutukset on arvioitu kaavamaisesti muiden verotukien vaikutuksista irrallaan, eikä yksittäisen verotuen poistaminen välttämättä kasvattaisi verotuloja tuen määrää vastaavasti. Osa ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista on luonteeltaan enemmän verotuksen yleiseen tasoon vaikuttavia vähennyksiä kuin suppealle ryhmälle kohdennettuja tukia. Tällaisia vähennyksiä ovat esimerkiksi ansiotulovähennys ja työtulovähennys, joilla säädellään työhön kohdistuvaa verorasitusta, sekä eläketulovähennykset, joilla säädellään eläkkeiden verotuksen tasoa. Erityistapaus on laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuva verotuki, joka on ennemminkin teoreettinen verotuki kuin varsinainen verotuksessa myönnettävä huojennus.
Ansio- ja pääomatuloverotuksen verotukien arvioidaan vähentävän kaikkien veronsaajien verotuottoja yhteensä noin 21,2 mrd. euroa (sisältäen laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuvan verotuen, n. 4,3 mrd. euroa) v. 2024. Tästä valtion veroihin kohdistuva vaikutus on noin 13,9 mrd. euroa.
Ansio- ja pääomatuloverotuksen verotukien euromäärää kasvattavat vuonna 2024 ansiotuloverotuksen indeksitarkistus ja työtulovähennyksen kasvattaminen, kotitalousvähennyksen soveltamisalan laajentaminen, avainhenkilöiden työskentelyajan pidentäminen sekä maatalouden tasausvarauksen korottaminen. Verotukien euromäärää pienentää ikään perustuva työtulovähennyksen uudelleenkohdentaminen.
Arvio ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista vuosina 2022—2024 (milj. euroa, kaikki veronsaajat yhteensä)
| 2022 | 2023 | 2024 | |
| Lakisääteisten eläke-, työttömyysvakuutus- ja sairausvakuutusmaksujen vähennyskelpoisuus | 3 860 | 4 050 | 4 050 |
| Työtulovähennys | 3 895 | 3 800 | 4 120 |
| Kotitalousvähennys | 460 | 460 | 460 |
| Kotitalousvähennyksen yhteydessä toteutettava määräaikainen sähkövähennys | 100 | ||
| Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen vähennyskelpoisuus | 205 | 215 | 215 |
| Valtionverotuksen eläketulovähennys/eläketulovähennys | 210 | 2 110 | 2 110 |
| Vapaaehtoisen eläkevakuutusmaksun vähennyskelpoisuus | 60 | 60 | 60 |
| Lapsilisien verovapaus | 520 | 485 | 485 |
| Eräiden muiden sosiaalietuuksien verovapaus | 1 025 | 1 025 | 1 025 |
| Asuntolainan korkojen vähennyskelpoisuus | 10 | ||
| Listaamattomien yhtiöiden osinkojen markkinakorkoa suurempi tuottoprosentti | 710 | 510 | 510 |
| Yrittäjävähennys | 125 | 125 | 125 |
| Laskennallisen asuntotulon verovapaus | 4 300 | 4 300 | 4 300 |
| Oman asunnon myyntivoiton verovapaus (suuruusluokka-arvio) | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
| Muut | 3 909 | 2 939 | 2 743 |
| Yhteensä | 20 789 | 21 679 | 21 703 |
| 2024 talousarvio | 26 834 000 000 |
| 2023 talousarvio | 23 907 000 000 |
| 2022 tilinpäätös | 12 784 019 782 |
02. Yhteisövero
Momentille arvioidaan kertyvän 6 110 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat muut kuin säännönmukaisen verotuksen palautuksiin liittyvät oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Vero on 20 % yhteisön verotettavasta tuloksesta. Momentille kertyy valtion osuus vuoden aikana kertyvästä yhteisöjen tuloverosta ja yhteisön yleisradioverosta. Yhteisöveron saajia ovat valtio ja kunnat.
Yhteisöveroennusteen perusteena ovat tuoreimmat toteutumatiedot ja arviot kunkin verovuoden lopullisesta verosta. Verovuoden 2024 yhteisöveron määrää ennustetaan arvioidun yritysten tuloskehityksen perusteella vuodesta 2022 vuoteen 2024. Arvio verovuoden 2024 lopullisen yhteisöveron määrästä perustuu lisäksi verovuoden 2022 verotuksen valmistumisesta saatuihin ennakkotietoihin ja verovuoden 2023 toteutuneisiin kertymiin. Yritysten tuloskehitystä arvioidaan lähinnä kansantalouden tilinpidon toimintaylijäämän muutoksen avulla. Yritysten tuloskehitys ei täysin seuraa toimintaylijäämän muutoksia. Varsinkin voimakkaiden suhdannevaihteluiden oloissa toimintaylijäämän antama kuva yritysten tuloksista saattaa poiketa huomattavasti todellisuudesta. Ennusteen laadinnassa toimintaylijäämä tarjoaa kuitenkin luontevan lähtökohdan tarkasteltaessa yhteisöverokertymän kehitystä suhteessa koko talouden aktiviteettia kuvaavaan kasvuennusteeseen. Yhteisöveroennustetta täydennetään tarvittaessa yritysten tulostietojen ja kertymätietojen pohjalta. Yhteisövero on suhdanneherkimpiä veromuotoja, jonka tuotto on vaihdellut muita veromuotoja enemmän. Muutokset talouden kehityksessä ja yritysten tulosnäkymissä voivat nopeasti aiheuttaa suuriakin muutoksia yhteisöveron tuottoon.
Toimintaylijäämän, yritysten tuloskehityksen ja yhteisöveron lopullisen veron arvioitu kehitys
| 2021 | 2022 ennuste |
2023 ennuste |
2024 ennuste |
|
| Toimintaylijäämän muutos, % | 3,4 | 6,2 | 2,0 | 3,0 |
| Verovuoden lopullinen vero, milj. euroa | 7 315 | 7 999 | 8 010 | 8 165 |
| — valtion osuus yhteisöveron tuotosta, % | 55,66 | 66,24 | 76,09 | 76,31 |
Valtiolle suoritettavalla vuotuisella verolla on kerätty Yleisradio Oy:n toiminnan rahoittamiseksi tarvittavat varat vuodesta 2013 alkaen. Yhteisön yleisradioveroa kertyy noin 30 milj. euroa vuositasolla.
Verovuoden vero kertyy useamman kalenterivuoden aikana ja näin ollen momentin kertymä koostuu eri verovuosilta tilitetystä yhteisöverosta. Verovuoden lopullisesta yhteisöverosta kertyy suurin osa saman vuoden aikana ennakoina. Verovuoden päättymisen jälkeen ennen verotuksen valmistumista maksettavien lisäennakoiden määrä vaihtelee vuosittain huomattavasti. Yrityksille myös palautetaan hakemuksesta ennakoita ennen verotuksen valmistumista. Verotuksen valmistumisen jälkeen kertyy jäännösveroja ja kertymää pienentävät yrityksille takaisin maksettavat ennakonpalautukset. Vuonna 2024 kertyy vielä veroja verovuodelta 2023 sekä aikaisemmilta verovuosilta.
Ennuste yhteisöveron kertymästä vuonna 2024
| Yhteisöveron kertymät eri verovuosilta, milj. euroa | |
| — verovuodelta 2024 | 559 |
| — verovuodelta 2023 | 6 370 |
| — verovuodelta 2022 | 1 054 |
| — aikaisemmilta verovuosilta | 35 |
| Yhteensä | 8 018 |
| — josta valtion osuus | 6 110 |
Yhteisöjen tuloverotuksessa on tunnistettu 30 verotukea tai -sanktiota, joista 14:lle on voitu laatia arvio verotuen suuruudesta. Verotukien vaikutukset on arvioitu kaavamaisesti muiden verotukien vaikutuksista irrallaan, eikä yksittäisen verotuen poistaminen välttämättä kasvattaisi verotuloja tuen määrää vastaavasti. Yhteisöveromomentille kohdistuvista verotuista merkittävimpiä ovat käyttöomaisuusosakkeiden luovutusvoittojen verovapaus, verovuositasolla arvioituna yhteensä n. 207 milj. euroa vuonna 2023, ja irtaimen käyttöomaisuuden poistojärjestelmään sisältyvä verotuki, n. 162 milj. euroa. Irtaimen käyttömaisuuden poistojen osalta edellä arvioitu summa sisältää myös ansio- ja pääomatuloveromomentille kohdistuvaa verotukea. Verotukien määritelmät sekä arviot niiden vaikutuksista verotuottoihin riippuvat verotukilaskennassa käytetystä normiverojärjestelmästä ja laskentamenetelmistä. Jaksotusluonteisille verotuille arvio voidaan esittää joko verovelan korkona tai verovuositason vaikutuksena; ks. Verotuet Suomessa 2009 -raportti (VATT 2010).
Arvio yhteisöveromomentin verotuista (ennuste, milj. euroa)
| 2022 | 2023 | 2024 | |
| Käyttöomaisuusosakkeiden luovutusvoiton verovapaus | 178 | 204 | 207 |
| Irtaimen käyttöomaisuuden hankintamenon poistaminen1) | 96 | 182 | 162 |
| Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisävähennys2) | 81 | 100 | |
| Tonnistovero | 18 | 21 | 21 |
| Työnantajan koulutusvähennys2) | 7 | 8 | 8 |
| Tutkimusyhteistyön lisävähennys2) | 3 | 6 | 9 |
1) Verovelan korko. Summa sisältää myös ansio- ja pääomatuloveromomentille kohdistuvaa verotukea.
2) Summa sisältää myös ansio- ja pääomatuloveromomentille kohdistuvaa verotukea.
| 2024 talousarvio | 6 110 000 000 |
| 2023 talousarvio | 5 998 000 000 |
| 2022 tilinpäätös | 5 538 201 118 |
03. Korkotulojen lähdevero
Momentille arvioidaan kertyvän 177 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu korkotulojen lähdeverosta annettuun lakiin (1550/1992). Veron määrä on 30 % talletukselle tai joukkovelkakirjalainalle Suomeen maksetusta korosta. Verovelvollisia ovat luonnolliset henkilöt.
Kotitalouksien talletukset muodostavat veropohjasta suurimman osan. Vuoden 2022 lopussa suomalaisten kotitalouksien talletusten kanta Suomen rahalaitoksissa oli n. 111 mrd. euroa ja niiden keskikorko oli n. 0,22 %. Kotitalouksien lähdeverollisten talletusten kannan ja keskikoron arvioidaan kehittyvän taulukossa esitetyn mukaisesti.
Korkotulojen lähdeveron veropohjan keskeisten tekijöiden arvioitu kehitys
| 2022 toteutuma |
2023 ennuste |
2024 ennuste |
|
| Lähdeverollisten talletusten kannan muutos, % | 4,3 | -1,2 | 1,8 |
| Kotitalouksien talletusten keskikorko, % | 0,06 | 0,99 | 1,76 |
| 2024 talousarvio | 177 000 000 |
| 2023 I lisätalousarvio | 94 000 000 |
| 2023 talousarvio | 80 000 000 |
| 2022 tilinpäätös | 15 265 100 |
04. Perintö- ja lahjavero
Momentille arvioidaan kertyvän 1 160 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu perintö- ja lahjaverolakiin (378/1940) ja siinä oleviin perintö- ja lahjaveroasteikkoihin. Lahjaveron osuudeksi momentin kertymästä arvioidaan n. 20 %.
Perintö- ja lahjaverotukseen kohdistuu 15 erilaista verotukea, joista merkittävimmän, yritysten sukupolvenvaihdoshuojennuksen määräksi arvioidaan n. 180 milj. euroa vuonna 2024.
| 2024 talousarvio | 1 160 000 000 |
| 2023 talousarvio | 903 000 000 |
| 2022 tilinpäätös | 901 192 597 |
05. Sähköalan ja fossiilisten polttoaineiden alan väliaikainen voittovero
Momentille arvioidaan kertyvän 400 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin sähköalan ja fossiilisten polttoaineiden alan väliaikaisista voittoveroista (363/2023). Lakia sovelletaan verovuodelta 2023 toimitettavassa verotuksessa.
| 2024 talousarvio | 400 000 000 |