Talousarvioesitys 0
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 286 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä
3) palveluiden ostamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen liikenteenohjauspalveluyhtiö Fintraffic Oy:lle tai sen tytäryhtiöille liittyen momentille budjetoituihin Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe sekä Digirata-pilotti (ETCS-testirata ja -laboratorio) -hankkeisiin sisältäen sekä yhtiöiden palvelutuotannon että yhtiöiden palvelutuotantoa varten tekemät investoinnit.
Määrärahasta on varattu 15 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
| Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
| Tiehankkeet | |
| Mt 8155 Poikkimaantie | 30 000 000 |
| Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | 42 600 000 |
| Vt 6 Korian kohta | 12 000 000 |
| Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
| Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 50 000 000 |
| Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 12 300 000 |
| Hailuodon kiinteä yhteys | 106 000 000 |
| Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
| Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 6 200 000 |
| Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
| Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
| Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 31 000 000 |
| Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 17 000 000 |
| Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
| Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
| Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 25 000 000 |
| E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
| Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 67 500 000 |
| Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
| Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
| Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
| Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
| Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
| Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
| Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
| Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
| Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
| Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
| Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
| Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 146 600 000 |
| Ratahankkeet | |
| Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 18 000 000 |
| Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
| Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 16 500 000 |
| Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 24 500 000 |
| Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 54 000 000 |
| Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
| Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
| Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 42 000 000 |
| Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
| Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 273 000 000 |
| Espoon kaupunkirata | 137 500 000 |
| Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 26 500 000 |
| Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 81 000 000 |
| Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 12 000 000 |
| Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
| Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
| Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 64 000 000 |
| Joensuun ratapihan parantaminen | 83 000 000 |
| Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
| Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 155 000 000 |
| Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
| Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 210 000 000 |
| Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
| Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
| Vesiväylähankkeet | |
| Tornion meriväylän geometrian parantaminen ja Vaasan meriväylän sisäosan leventäminen | 6 500 000 |
| Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 41 700 000 |
| Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
| Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
| Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
| Väylähankkeiden suunnittelu | |
| E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
| Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 6 800 000 |
| Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
| Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
| Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 4 200 000 |
| Yhteiset väylähankkeet | |
| Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Määrärahasta 15 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista.
Digirata-hankkeen määrärahalla edistetään elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta digitalisaation ja datatalouden avulla vahvistettavasta tuottavuudesta ja palveluiden tuomisesta kaikkien saataville. Hankkeessa modernisoidaan ja digitalisoidaan Suomen rautatiejärjestelmät sekä uudistetaan rautateiden kulunvalvonta eurooppalaisen järjestelmän mukaiseksi. Hanke edistää myös EU:n lippulaivahanketta Lataus ja tankkaus (Recharge and refuel). Hanketta rahoitetaan tämän lisäksi kansallisesti 8 000 000 eurolla.
Hanke-erittely
| Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2024 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
| Tiehankkeet | ||||||
| Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | III LTA 2021 | 2025 | 128,0 | 53,0 | 55,0 | 20,0 |
| Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021/IV LTA 2022 | 2023 | 50,0 | 31,2 | 14,0 | 4,8 |
| Hailuodon kiinteä yhteys | VII LTA 2020/IV LTA 2022 | 2025 | 106,0 | 55,0 | 31,0 | 20,0 |
| Vt 6 Korian kohta | II LTA 2022 | 2024 | 12,0 | 9,0 | 3,0 | - |
| Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | VII LTA 2020/IV LTA 2022 | 2024 | 12,3 | 12,2 | 0,1 | - |
| Mt 8155 Poikkimaantie | TA 2023 | 2025 | 30,0 | 15,0 | 15,0 | - |
| Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | IV LTA 2022 | 2026 | 42,6 | 2,0 | 15,0 | 25,6 |
| Ratahankkeet | ||||||
| Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021/IV LTA 2022 | 2023 | 24,5 | 19,0 | 3,0 | 2,5 |
| Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021/IV LTA 2022 | 2024 | 54,0 | 31,1 | 18,1 | 4,8 |
| Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | III LTA 2021 | 2027 | 130,0 | 25,0 | 23,0 | 82,0 |
| Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2024 | 133,5 | 129,6 | 3,9 | - |
| Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019/II LTA 2022/IV LTA 2022 | 2023 | 64,0 | 63,0 | 1,0 | - |
| Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019/IV LTA 2022 | 2023 | 83,0 | 78,0 | 4,0 | 1,0 |
| Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | IV LTA 2020 | 2024 | 11,0 | 10,0 | 1,0 | - |
| Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020/IV LTA 2022 | 2023 | 42,0 | 32,0 | 10,0 | - |
| Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020 | 2024 | 137,5 | 51,0 | 32,0 | 54,5 |
| Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen 1, vaihe | IV LTA 2022 | 2024 | 155,0 | 154,0 | 1,0 | - |
| Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020 | 2027 | 273,0 | 51,5 | 39,8 | 181,7 |
| Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | III LTA 2021/IV LTA 2022 | 2024 | 18,0 | 10,0 | 8,0 | - |
| Vesiväylähankkeet | ||||||
| Tornion meriväylän geometrian parantaminen ja Vaasan meriväylän sisäosan leventäminen | I LTA 2023 | 2023 | 6,5 | 6,3 | 0,2 | - |
| Väylähankkeiden suunnittelu | ||||||
| Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | IV LTA 2020/IV LTA 2022 | 6,8 | 5,8 | 1,0 | - | |
| Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 7,0 | - | |||
| Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 519,7 | 843,7 | 286,1 | 396,9 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
| 2024 | 2025 | 2026 | 2027— | Yhteensä vuodesta 2024 lähtien | |
| Keskeneräiset väylähankkeet | 279 100 | 183 600 | 127 080 | 86 220 | 676 000 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 480 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Alennetaan uusien väylähankkeiden rahoitustasoa (HO 2023) | -100 000 |
| Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 2 000 |
| Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe (RRF pilari2) | 9 000 |
| Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | -2 000 |
| Espoon kaupunkirata | 7 020 |
| Hailuodon kiinteä yhteys | 4 000 |
| Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen 1, vaihe | -4 000 |
| Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen 2. vaihe | 27 |
| Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | -12 000 |
| Joensuun ratapihan parantaminen | -13 000 |
| Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | -21 284 |
| Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | -6 500 |
| Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 8 000 |
| MAL-vähennys (Länsi-Helsingin raitiotiet) | -10 155 |
| Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 10 000 |
| Muu kehittämisen hankesuunnittelu | 1 000 |
| Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | -300 |
| Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen 1. vaihe | -5 400 |
| Tornion meriväylän geometrian parantaminen ja Vaasan meriväylän sisäosan leventäminen | 250 |
| Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 1 364 |
| Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | -2 200 |
| Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | -5 100 |
| Vt 6 Korian kohta | -5 000 |
| Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | 13 000 |
| Tasomuutos | 2 678 |
| Yhteensä | -128 600 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
| 2024 talousarvio | 286 100 000 |
| 2023 I lisätalousarvio | 7 154 000 |
| 2023 talousarvio | 414 700 000 |
| 2022 tilinpäätös | 458 176 000 |