Talousarvioesitys 0
70. Maanmittaus ja asunto-osakkeiden kirjaaminen
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Maanmittauslaitoksen toiminnasta aiheutuvat menot sekä kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot.
Yleiset talouden suhdanteet vaikuttavat erityisesti maanmittaustoimituksiin ja kirjaamisasioihin sekä niihin liittyvien tietopalveluiden kysyntään. Mikäli talouden suhdannekehitys kääntyy laskuun, sillä on merkittäviä vaikutuksia Maanmittauslaitoksen tulokertymään. Kiinteistöjärjestelmän ylläpidolla ja kehittämisellä luodaan edellytyksiä mm. toimivalle markkinataloudelle, rahoitukselle ja luonnonvarojen kestävälle hyödyntämiselle. Paikkatietojen merkitys eri yhteiskunnan prosesseissa on suuri ja potentiaali kasvava. Valtakunnallisilla peruspaikkatiedoilla on tärkeä rooli yhtenäisenä koko maan kattavana paikkatiedon hyödyntämisen yleisenä pohja-aineistona. Peruspaikkatietojen tietosisältöä ja niiden ylläpidossa käytettäviä tietojärjestelmiä kehitetään vastaamaan uusiin tarpeisiin.
Asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeet ohjaavat palvelutuotantoa ja strategiset kehittämishankkeet painottuvat edelleen digitaalisiin palveluihin sekä IT-kehittämistarpeiden täyttämiseen. Kehittämishankkeet ja tehtävät hoidetaan usein yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Asiakkaan näkökulmasta eri toimijoiden väliset rajat pyritään poistamaan mahdollisimman paljon näkyvistä. Perustietovarantojen rooli hallinnon ja siihen liittyvien palveluiden järjestämisessä vahvistuu osana digitaalista kansallista palveluarkkitehtuuria ja perustietovarannoilla on tärkeä rooli yksityisen sektorin palveluiden mahdollistajana. Palveluiden ja toiminnan jatkuvuuden turvaamisen, tietosuojan ja tieto- ja kyberturvan merkitys kasvaa selvästi edelleen, mikä edellyttää, että vastuut ovat selkeitä palveluketjuissa ja yhteistyössä.
Huoneistotietojärjestelmällä luodaan edellytykset osakkeilla hallittavien asuinhuoneistojen omistaja- ja huoneistotietojen rekisteröinnille sekä asuinhuoneistojen vaihdantaan ja vakuushallintaan. Järjestelmässä uudet asuntoyhtiöt perustetaan vain digitaalisesti eikä osakekirjoja paineta. Ennen 1.1.2019 perustettujen asunto-osakeyhtiöiden tulee siirtää osakeluettelonsa ylläpito huoneistotietojärjestelmään viimeistään 31.12.2023. Hankkeen seuraavassa vaiheessa toteutetaan huoneistotietojärjestelmän laajentaminen käsittämään taloyhtiöiden ja osakehuoneistojen hallinnollisia tietoja. Jatkon toteutukseen on myönnetty EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen mukaista rahoitusta (RRF).
Metsähovin geodeettisen tutkimusaseman teknisen infrastruktuurin ajanmukaistaminen saatetaan loppuun ja aseman tutkimustoimintaa kehitetään vastaamaan modernin geodeettisen perusaseman tarpeita. Metsähovi ja Maanmittauslaitoksen FinnRef-verkko ovat ne kansalliset infrastruktuurit, joiden avulla ylläpidetään jatkuvasti koordinaatti- ja korkeusjärjestelmien perustana olevia geodeettisia seurantajärjestelmiä. Näiden järjestelmien ylläpidolla ja kehittämisellä turvataan tarkka paikannus Suomessa myös tulevaisuudessa. Paikkatietoalaa tukevan tutkimuksen merkitys korostuu digitalisoituvassa yhteiskunnassamme tuottaen laajasti hyötyä esimerkiksi liikenteessä, metsätaloudessa ja maataloudessa.
Tilusjärjestelyillä voidaan pysyvästi vaikuttaa heikon tilusrakenteen maatalouselinkeinolle aiheuttamiin lisäkustannuksiin ja haittoihin. Lisäksi toiminnalla voidaan alentaa ilmastopäästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2024 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti maanmittaus ja asunto-osakkeiden kirjaaminen -politiikkasektorille seuraavat pääluokkaperusteluissa esitettyjä yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita tukevat tavoitteet ja tunnusluvut.
Luotettavat ja laajakäyttöiset paikka-, kiinteistö- ja huoneistotiedot mahdollistavat uutta liiketoimintaa ja turvaavat omistusta:
- — maaomaisuuden ja osakehuoneistojen rekisteröinti- ja tietopalvelutoiminnot turvaavat kansallista omistus- ja vakuusjärjestelmää
- — peruspaikkatietojen ja referenssijärjestelmien kehittäminen ja palvelut turvaavat paikantamisen perustan
- — tukipalvelut ja tutkimus tukevat paikkatietojen yhteen toimivuutta ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittymistä
Tunnusluvut
| 2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
| Yhteiskunnallinen vaikuttavuus | |||
| KMTK-yhteistyössä mukana olevien kuntien kokonaismäärä vuoden lopussa | 94 | 95 | 110 |
| KTJ perusparannusohjelman kattavuusindeksi | 66 | 69 | 72 |
| Tietovarastojen hyödyntäminen, kasvu edellisestä vuodesta, % | -1 | 10 | 3 |
| Sähköisten palveluiden häiriöttömyys, % | 99,9 | 99,9 | 99,9 |
| Osakehuoneistorekisterin kattavuus, % | 10 | 75 | 85 |
| Tie- ja rakennustietojen täydellisyys, % | 97,0 | 96,0 | 96,0 |
| Metatietopalvelun saatavuus, % | 99 | 99 | 99 |
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 51 017 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Maanmittauslaitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) viraston toimintaan liittyvien kansainvälisten jäsenmaksujen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 5 000 000 euroa huoneistotietojärjestelmään (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Maanmittauslaitoksen tehtävänä on toimialallaan:
- — huolehtia kiinteistönmuodostamis- ja tilusjärjestelytoiminnasta
- — harjoittaa tieteellistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa
- — huolehtia paikantamisen perustasta ja peruspaikkatietojen tuottamisesta sekä tuottaa asiantuntijapalveluita yhteiskunnan käyttöön
- — huolehtia tarvittavien rekisterien ylläpitämisestä
- — huolehtia alan yleisestä kehittämisestä ja osallistua kansainväliseen yhteistyöhön
- — hoitaa ne muut tehtävät, jotka erikseen säädetään tai maa- ja metsätalousministeriö määrää sen suoritettaviksi.
Maanmittauslaitos tukee pääluokkaperusteluissa sekä luvun 30.70 selvitysosassa esitettyjen toimialan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteiden saavuttamista.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Maanmittauslaitokselle vuoden 2024 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen luvun 30.01 selvitysosassa todetut toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteet.
EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitetaan huoneistotietojärjestelmän jatkovaihetta.
Maanmittauslaitoksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
| 2022 tilinpäätös | 2023 arvio | 2024 arvio | |||||||
| Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
| Kiinteistötoimitukset | 42 613 | 35 917 | 520 | 42 363 | 40 508 | 511 | 41 535 | 41 535 | 510 |
| Tilusjärjestelytehtävät | 3 706 | 32 | 45 | 4 512 | 30 | 50 | 4 400 | - | 50 |
| Kirjaamistehtävät | 32 258 | 28 452 | 446 | 36 958 | 33 350 | 502 | 38 700 | 37 200 | 522 |
| Perustietovarantojen ylläpito | 36 769 | 3 320 | 395 | 36 792 | 2 261 | 419 | 37 430 | 3 144 | 405 |
| Tietopalvelu | 15 194 | 16 945 | 102 | 16 950 | 18 503 | 109 | 17 904 | 17 904 | 113 |
| Maanmittaus ja paikkatietosektorin tutkimus, kehittäminen ja asiantuntijapalvelut | 15 053 | 5 153 | 234 | 16 579 | 5 634 | 235 | 17 250 | 5 913 | 230 |
| Yhteensä | 145 593 | 89 819 | 1 742 | 154 154 | 100 286 | 1 826 | 157 219 | 105 696 | 1 830 |
Viraston tunnusluvut
| 2022 toteutuma |
2023 tavoite1) |
2024 tavoite |
|
| Toiminnallinen tehokkuus | |||
| Kokonaistuottavuus | 97,1 | 101,5 | 101,5 |
| Asiakkaiden kokonaistyytyväisyys, % | 90 | 87 | 86 |
| Tilusjärjestelytuotanto, muunnetut ha | 9 169 | 9 300 | 9 000 |
| Tieteelliset referoidut julkaisut, kpl | 115 | 110 | 110 |
| Yrityspalveluiden digitalisaatioaste, % | 64 | 80 | - |
1) Tavoite koski nykyistä hallituskautta ja poistuu/korvautuu vuonna 2024.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
| Bruttomenot | 145 085 | 143 452 | 156 713 |
| Bruttotulot | 89 551 | 97 268 | 105 696 |
| Nettomenot | 55 534 | 46 184 | 51 017 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 30 335 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 20 111 |
Bruttotulot ovat yhteensä 105 696 000 euroa, tästä on yhteisrahoitteisen toiminnan tuloja 5 313 000 euroa, maksullisen toiminnan tuloja 97 239 000 euroa ja muita tuloja 3 144 000 euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
| Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 78 294 | 88 579 | 93 586 |
| — muut tuotot | 3 | - | - |
| Tuotot yhteensä | 78 297 | 88 579 | 93 586 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 57 980 | 61 508 | 66 339 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 29 971 | 31 794 | 29 247 |
| Kustannukset yhteensä | 87 951 | 93 302 | 95 586 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -9 654 | -4 723 | -2 000 |
| Kustannusvastaavuus, % | 89 | 95 | 98 |
| Muut suoritteet | |||
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 2 618 | 3 783 | 3 653 |
| — muut tuotot | 400 | - | - |
| Tuotot yhteensä | 3 018 | 3 783 | 3 653 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 1 925 | 2 337 | 2 686 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 1 030 | 1 251 | 784 |
| Kustannukset yhteensä | 2 955 | 3 588 | 3 470 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 63 | 195 | 183 |
| Kustannusvastaavuus, % | 102 | 105 | 105 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
| Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
|---|---|---|---|
| — muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 3 704 | 3 953 | 4 126 |
| — EU:lta saatava rahoitus | 644 | 700 | 579 |
| — muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 366 | 349 | 609 |
| Tuotot yhteensä | 4 714 | 5 002 | 5 313 |
| Hankkeiden kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 4 414 | 4 777 | 5 821 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 4 880 | 5 281 | 4 805 |
| Kustannukset yhteensä | 9 294 | 10 058 | 10 626 |
| Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -4 580 | -5 056 | -5 313 |
| Omarahoitusosuus, % | 49 | 50 | 50 |
Kansainvälisien jäsenmaksujen osuudeksi määrärahasta arvioidaan noin 40 000 euroa.
Määrärahasta käytetään arviolta 5 200 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Huoneistotietojärjestelmä (RRF pilari2) | 3 000 |
| Ilmoittajansuojasääntelyn täytäntöönpanon vaikutukset | -70 |
| Valtorin laskutuksen muutos | -65 |
| Valtorin tuotteistettujen palvelujen tietoturva | 149 |
| Palkkausten tarkistukset | 1 819 |
| Yhteensä | 4 833 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
| 2024 talousarvio | 51 017 000 |
| 2023 I lisätalousarvio | 72 000 |
| 2023 talousarvio | 46 184 000 |
| 2022 tilinpäätös | 45 310 000 |
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakojen tukemisesta annetun lain (1423/2014) mukaisten toimenpiteiden sekä kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) 3 §:n 5 momentissa tarkoitettujen toimituksen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten ja korvausten maksamiseen uusjakojen osalta.
Selvitysosa:Määräraha käytetään peltotilusjärjestelyjen tukemiseen ja pilottiluonteisiin metsätilusjärjestelyihin. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että asianosaisilta takaisinperittävä lainaosuus määrärahasta on noin 50 % ja valtion lopulliseksi menoksi jää noin 50 %.
| 2024 talousarvio | 2 000 000 |
| 2023 talousarvio | 2 000 000 |
| 2022 tilinpäätös | 3 300 000 |