Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       10. Verotus ja tulli
       90. Kuntien tukeminen

Talousarvioesitys 0

89. Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän rahoitusPDF-versio

Selvitysosa:Hyvinvointialueiden yleiskatteinen valtionrahoitus on yhteensä n. 24,6 mrd. euroa ja mahdolliseen lisärahoitustarpeeseen on varattu 1 milj. euron arviomääräraha. Valtionavustuksia tai korvauksia sisältyy momentille 28.70.05 sekä pääluokkiin 25, 26, 32, 33 ja 35.

Keskeiset uudistukset

Hallitusohjelman mukaisesti perusterveydenhuollossa 14 vrk:n hoitotakuu pidetään voimassa, vammaispalvelulakia tarkennetaan ja lain voimaantulo siirretään alkamaan 1.10.2024 sekä lastensuojelun jälkihuollon ikärajaa lasketaan 25:stä 23:een vuoteen. Mielenterveyslakia muutetaan tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevien potilaiden oikeusturvan varmistamiseksi.

Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnalliset ja vaikuttavuustavoitteet

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) 22 §:ssä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisista tavoitteista, jotka valtioneuvosto vahvistaa joka neljäs vuosi. Vuosille 2023—2026 vahvistettujen tavoitteiden mukaan mm.

  • — Palvelut on järjestetty yhdenvertaisesti ja laissa säädetyt oikeudet turvaten.
  • — Erityisesti perustason palvelujen toimintavarmuus vahvistuu ja integraatio lisääntyy.
  • — Osaavan henkilöstön saanti turvataan sekä vahvistetaan sosiaali- ja terveysalan veto- ja pitovoimatekijöitä.
  • — Toiminta on taloudellisesti kestävää.
  • — Kustannusten kasvua hidastetaan suhteessa palvelutarpeen kasvuun ja painotusta siirretään ennaltaehkäisevään työhön.
  • — Kansallisessa ja alueellisessa ohjauksessa painottuu vaikuttavuusperusteisuus.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tavoitteita käsitellään lisäksi pääluokassa 33.

Pelastustoimen tavoitteet

Pelastustoimen järjestämisestä annetun lain (613/2021) 8 §:ssä säädetään valtakunnallisista tavoitteista pelastustoimen järjestämiselle, jotka valtioneuvosto vahvistaa joka neljäs vuosi. Vuosille 2023—2026 vahvistettujen tavoitteiden mukaan mm.

  • — Pelastustoimen palvelutaso toteutuu yhdenvertaisesti ja laadukkaasti sekä valtakunnallisesti että alueellisesti.
  • — Pelastustoimen henkilöstöresurssit ovat riittävät ja henkilöstö on osaavaa ja hyvinvoivaa.
  • — Pelastustoimen onnettomuuksien ehkäisy on järjestetty riskiperusteisesti, yhdenmukaisesti ja vaikuttavasti.
  • — Pelastustoimella on välitön kyky toimia suunnitellusti kaikissa turvallisuustilanteissa, ja se säilyy turvallisuuden lähipalveluna.
  • — Pelastustoimen alueellinen ja valtakunnallinen valmius sekä varautuminen mahdollistavat väestön suojaamisen kaikissa olosuhteissa.

Sisäministeriön vaikuttavuustavoitteita kuvataan tarkemmin pääluokassa 26.

31. Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rahoitus (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 24 648 062 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) mukaisen valtion rahoituksen maksamiseen.

Selvitysosa:Hyvinvointialueille myönnetään valtion rahoitusta hyvinvointialueen asukasmäärän, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarvetta kuvaavien tekijöiden, asukastiheyden, vieraskielisyyden, kaksikielisyyden, saaristoisuuden, saamenkielisyyden, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimien ja yliopistollisen sairaalan sekä pelastustoimen riskitekijöiden perusteella.

Valtion rahoituksen määräytymistekijöiden osuudet1)

Määräytymistekijä % 1 000 euroa
     
Sosiaali- ja terveydenhuolto yhteensä, josta 97,836 23 778 398
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarve 79,478 19 316 788
Asukasmäärä 12,896 3 134 222
Asukastiheys 1,441 350 218
Vieraskielisyys 1,921 466 958
Kaksikielisyys 0,480 116 739
Saamenkielisyys 0,012 3 035
Saaristoisuus 0,109 26 383
Yliopistosairaalalisä 0,537 130 575
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 0,961 233 479
Pelastustoimi yhteensä, josta 2,164 526 052
Asukasmäärä 1,407 341 934
Asukastiheys 0,108 26 303
Riskitekijät 0,649 157 816

1) Taulukossa esitetään laskennallisen rahoituksen jakautuminen määräytymistekijöittäin. Esitetyistä luvuista ei ole vähennetty siirtymätasausta.

Määräytymistekijöiden osuudet muuttuvat vuosittain määräytymistekijöiden ja hyvinvointialueiden tehtävämuutosten perusteella kohdistuvan rahoituksen muutosten mukaisesti.

Kullekin hyvinvointialueelle myönnetään valtion rahoituksena euromäärä, joka saadaan laskettaessa yhteen hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 13 §:ssä tarkoitetut sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset ja 21 §:ssä tarkoitetut pelastustoimen laskennalliset kustannukset. Lisäksi alueet saavat siirtymätasausta tai alueiden rahoituksesta vähennetään siirtymätasauksen mukainen erä lain 35 §:n mukaisesti.

Määräraha hyvinvointialueittain1)

Hyvinvointialue 1 000 euroa euroa/asukas
     
Helsinki 2 713 556 4 087
Vantaa+Kerava 1 066 603 3 803
Länsi-Uusimaa 1 781 240 3 662
Itä-Uusimaa 389 671 3 937
Keski-Uusimaa 804 165 3 958
Varsinais-Suomi 2 078 977 4 282
Satakunta 999 311 4 701
Kanta-Häme 753 756 4 446
Pirkanmaa 2 288 433 4 296
Päijät-Häme 891 721 4 360
Kymenlaakso 830 091 5 205
Etelä-Karjala 571 858 4 562
Etelä-Savo 710 113 5 444
Pohjois-Savo 1 220 049 4 926
Pohjois-Karjala 784 718 4 828
Keski-Suomi 1 192 922 4 379
Etelä-Pohjanmaa 913 295 4 787
Pohjanmaa 790 102 4 481
Keski-Pohjanmaa 313 106 4 618
Pohjois-Pohjanmaa 1 805 367 4 334
Kainuu 376 637 5 341
Lappi 928 125 5 280

1) Syksyllä 2023 tehtävä laskelmapäivitys vaikuttaa edelleen alueelliseen jakoon.

Määräraha tehtävittäin (1 000 euroa)

   
Sosiaali- ja terveydenhuolto 23 679 374
Pelastustoimi 524 441
Yhteensä 24 203 815

Hyvinvointialueiden yleiskatteinen valtionrahoitus on yhteensä n. 24,6 mrd. euroa vuoden 2024 tasolla. Lisäksi hyvinvointialueet saavat asiakasmaksuja ja muita toimintatuloja sekä rahoitustuottoja.

Valtion hyvinvointialueille myöntämän sosiaali- ja terveydenhuollon laskennallisen rahoituksen tasoa korotetaan vuosittain koko maan tasolla huomioimalla ennakoitu palvelutarpeen kasvu, kustannustason nousu sekä tehtävämuutokset. Hyvinvointialueiden rahoituksen indeksikorotus on 3,38 % ja sen vaikutus hyvinvointialueiden rahoitukseen n. 794 milj. euroa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen kasvun kustannusarvio on n. 289 milj. euroa vuodelle 2024. Palvelutarpeen kasvuarviossa on huomioitu hyvinvointialueiden rahoituslain mukainen erillinen 0,2 prosenttiyksikön korotus johtuen mm. siirtymävaiheen kustannusten kasvusta. Palvelutarpeen kasvu (mukaan lukien 0,2 prosenttiyksikön korotus) huomioidaan vuosina 2023 ja 2024 täysimääräisesti. Vuodesta 2025 lähtien palvelutarpeen kasvusta huomioidaan 80 %.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävien järjestämisvastuu on siirtynyt kunnilta hyvinvointialueille vuoden 2023 alussa. Kunnilta hyvinvointialueille siirtyvät kustannukset ja rahoitus tarkistetaan vuoden 2024 talousarviossa vastaamaan kuntien vuoden 2022 tilinpäätösten mukaisia hyvinvointialueille siirtyneitä kustannuksia ja tuloja. Siirtolaskelman tarkistamisesta johtuen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta siirretään vuodesta 2024 alkaen hyvinvointialueiden rahoitukseen 97 018 000 euroa. Kuntien verotuloista tehtävän siirron tarkentumisesta johtuen hyvinvointialueiden rahoitukseen kohdistetaan 469 903 000 euroa.

Hyvinvointialueiden rahoitusta vuodelta 2023 korjataan erikseen vastaamaan kunnilta siirtyviä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen nettokustannuksia. Korvauksesta 150 000 000 euroa on maksettu hyvinvointialueille v. 2023. Kertakorvauksen loppuosa on 443 953 000 euroa, jonka hyvinvointialueet kirjaavat vuoden 2023 tuloksi. Lisäksi määrärahan tasossa huomioidaan erikseen vuoden 2023 kustannuspohjan korjauksen vaikutus indeksikorotukseen sekä palvelujen kysynnän kasvuun.

Hyvinvointialueiden rahoitukseen vaikuttavina hallitusohjelman mukaisina tehtävämuutoksina on otettu huomioon hoivahenkilöstön vähimmäismitoituksen (0,7) voimaantulon siirto -89 000 000 euroa, uudistetun vammaispalvelulain (675/2023) voimaantulon siirto 25 000 000 euroa, hoitotakuun pysyttäminen 14 vuorokaudessa -5 000 000 euroa, lastensuojelun jälkihuollon ikärajan laskeminen 23 vuoteen -12 000 000 euroa ja tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevien potilaiden oikeusturvan varmistaminen 663 000 euroa. Lisäksi aiemmin tehtyihin säädösmuutoksiin perustuva rahoituslisäys on 109 885 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Hoitotakuun toteutus 42 400
Hoivahenkilöstön vähimmäismitoituksen (0,7) rahoittaminen 41 100
Hoivahenkilöstön vähimmäismitoituksen (0,7) voimaantulon siirtäminen alkamaan 1.1.2028 (BudjL) (HO 2023) -89 000
Hyvinvointialueiden rahoituksen siirtymätasaus -100 635
Hyvinvointialueille vuonna 2023 siirtyneitä tuloja ja kustannuksia tasaava kertaerä 443 953
Kuntien peruspalvelujen valtionosuudesta tehtävän siirron tarkentuminen (siirto momentilta 28.90.30) 97 018
Kuntien verotuloista tehtävän siirron tarkentuminen 469 903
Lastensuojelun jälkihuollon ikärajan laskeminen (BudjL) (HO 2023) -12 000
Lastensuojelun vähimmäishenkilöstömitoitus 12 700
Mielenterveys- ja päihdelainsäädännön uudistaminen 1 750
Mielenterveyslain muuttaminen (tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevien potilaiden oikeusturva) (BudjL) (HO 2023) 663
Oppilas- ja opiskelijahuollon vahvistaminen (siirto momenteilta 29.10.20 ja 29.10.30) 12 200
Palvelujen kysynnän kasvu 282 321
Pidetään voimassa 1.9.2023 voimaan tuleva 14 vrk hoitotakuu (BudjL) (HO 2023) -5 000
Potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain kertaluonteiset kustannukset 350
Potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain pysyvät kustannukset 1 045
Sote-valvontalaki (hyvinvointialueiden tehtävien väheneminen) -1 660
Vammaispalvelulain tarkentaminen ja voimaantulon siirtäminen (BudjL) (HO 2023) 25 000
Vuoden 2023 kustannuspohjan korjauksen vaikutus indeksikorotukseen 19 870
Vuoden 2023 kustannuspohjan korjauksen vaikutus palvelujen kysynnän kasvuun 7 163
Vuoden 2024 indeksikorotus 773 784
Vuoden 2024 rahoituspohjan korjaus vuoden 2022 joulukuussa hyvinvointialueille maksetulla erällä 1 860 440
Yliopistosairaalalisän rahoitus 130 575
Yhteensä 4 013 940

2024 talousarvio 24 648 062 000
2023 I lisätalousarvio 155 600 000
2023 talousarvio 20 634 122 000
2022 tilinpäätös 1 860 440 000

32. Hyvinvointialueiden lisärahoitus (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) 11 §:n mukaisen valtion rahoituksen maksamiseen.

Selvitysosa:Hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 11 §:n mukaan 2—4 luvussa säädetyn lakisääteisen rahoituksen lisäksi hyvinvointialueilla on oikeus saada valtiolta rahoitusta se määrä, joka on tarpeen sosiaali- ja terveyspalvelujen ja pelastustoimen palvelujen turvaamiseksi, jos rahoituksen taso muutoin vaarantaisi perustuslain 19 §:n 3 momentissa tarkoitettujen riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen tai perustuslain 7, 15 ja 20 §:ssä tarkoitettuihin perusoikeuksiin liittyvien pelastustoimen palvelujen järjestämisen. Lisärahoitus myönnetään rahoituslain 26 §:n mukaisen menettelyn perusteella.


2024 talousarvio 1 000 000
2023 talousarvio 1 000 000