Talousarvioesitys 0
Selvitysosa:Maahanmuuttopolitiikalla pyritään sujuvaan ja hallittuun maahanmuuttoon. Suomen työikäisten määrä vähenee ja lisäystä tapahtuu yksinomaan maahanmuuton kautta. Ilman riittävää maahanmuuttoa työvoiman tarjonta ja pitemmällä aikavälillä työllisyys laskevat olennaisesti. Työ- ja koulutusperusteinen maahanmuutto on Suomen talouskasvun ja palvelujen turvaamisen kannalta tärkeää. Maahanmuuton hyötyjä tavoitellaan taloudellisen huoltosuhteen, kestävyysvajeen ja työllisyysasteen parantumisen kautta. Tarkoituksena on turvata osaavan työvoiman saatavuus ja ehkäistä turvallisuusriskejä. Maahanmuuttovirasto vastaa, että lupa- ja kansalaisuusprosessit ovat asiakaslähtöisiä, ennakoitavia ja laadukkaita sekä hakemukset käsitellään niille asetetuissa tavoiteajoissa.
Turvapaikkahakemukset käsitellään kuuden kuukauden määräajassa. Näin varmistetaan suojelua tarvitseville sen nopea saaminen, ja ohjataan paluujärjestelmän piiriin ne, jotka eivät täytä suojelun edellytyksiä. Vastaanottokeskusten palveluiden laadun ja toimintatapojen yhdenmukaisuus sekä keskusten turvallisuus pyritään varmistamaan. Vuonna 2024 varaudutaan keskimäärin noin 40 000 vastaanoton palvelun piirissä olevaan asiakkaaseen. Kansainvälisen suojelun perusteella oleskeluluvan saaneet ohjataan nopeasti työllistymiseen tähtääviin kotouttamispalveluihin. Palautukset toimeenpannaan tehokkaasti kunnioittaen palautuskiellon periaatetta ja palautuksia edistetään yhteistyössä lähtö- ja kauttakulkumaiden kanssa. Kiintiöpakolaispolitiikkaa toteutetaan uudelleensijoittamalla Suomeen vuosittain kansainvälisen suojelun tarpeessa olevia henkilöitä. Kiintiöpakolaisten määrä on 500 henkilöä vuonna 2024. Kansainvälisen suojelun järjestelmää koskeviin tavoitteisiin pyritään myös aktiivisella osallistumisella yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän uudistamiseen.
Maahanmuuttoviraston vaikuttavuus
| Tunnusluvut ja mittarit | 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
| Indeksi keskeisten tulostavoitteiden osalta | 1,9 | 4 | 4 |
| Maahanmuuttoviraston päätösten pysyvyys muutoksenhaussa % (laintulkinta- ja menettelyvirheet) | 98,7 | 97 | 97 |
01. Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 101 327 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 2 000 000 euroa maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi -investointikokonaisuuteen (RRF pilari3) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Sisäministeriö ohjaa ja kehittää maahanmuuttohallintoa ja vastaa maahanmuuttopolitiikan sekä maahanmuuttoa ja kansalaisuutta koskevan lainsäädännön valmistelusta ja edustaa maahanmuuttoasioissa Suomea Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Sisäministeriö yhteensovittaa maahanmuuttoasioihin liittyvää toimintaa hallinnonalojen välillä. Työvoiman maahanmuuton ohjauksesta ja kehittämisestä vastaa työ- ja elinkeinoministeriö yhteistyössä sisäministeriön kanssa.
Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee ulkomaalaisten maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen ja kansalaisuuteen liittyviä asioita. Maahanmuuttoviraston organisaatioon kuuluvat myös Helsingin, Oulun ja Joutsenon vastaanottokeskukset. Helsingin ja Joutsenon keskusten yhteydessä toimivat ulkomaalaisten säilöönottoyksiköt. Joutsenon vastaanottokeskuksen yhteydessä toimii lisäksi ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä. Virasto vastaa valtion vastaanottokeskuksissa majoittuneiden turvapaikanhakijoiden vastaanoton, ulkomaalaisten säilöönottoyksiköiden ja ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän käytännön toiminnasta, ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Lisäksi Maahanmuuttovirasto vastaa turvapaikanhakijoiden vastaanoton yleisestä kehittämisestä ja ohjauksesta.
Momentin määrärahasta 2 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista. Maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi -investointikokonaisuus edistää elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta työllisyys- ja työmarkkinat (RRF pilari3).
Maahanmuuttovirastolle asetetaan seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Maahanmuuttovirasto on luotettava ja tuloksellinen lupaviranomainen, jolla on laaja-alainen yhteiskunnallinen palvelutehtävä. Virasto edistää tavoitteen toteutumista muutosjohtamisen keinoin.
- — Sujuva ja laadukas hakemuskäsittely.
- — Nopea ja läpinäkyvä asiakaspalvelu osana laadukasta hakemuskäsittelyä.
- — Asiakaslähtöiset, laadukkaat ja yhdenmukaiset vastaanottopalvelut sekä tilapäistä suojelua saavien sujuva kuntiin siirtyminen.
- — Vapaaehtoisen paluun järjestelmää kehitetään palaajien määrän lisäämiseksi.
- — Virasto kehittää toimintaansa ja valvoo ulkomaalaislaissa säädettyjen velvollisuuksien noudattamista työelämän perusoikeuksien toteutumiseksi ja työntekijöiden hyväksikäytön ehkäisemiseksi.
- — Oikea-aikainen ja laadukas ennakointi sekä ajantasainen tilannekuva ja analyysi vastaavat toimintaympäristön nopeisiin muutoksiin.
- — Viraston kokonaisvaltainen valmius ja varautuminen vastaa muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksia.
- — Ilmastonmuutoksen torjumiseksi hiilijalanjälki pienenee 50 % vuoteen 2027 mennessä (v. 2018 tasosta).
- — Maahanmuuttovirasto varmistaa ja edistää henkilöstön ja asiakkaiden yhdenvertaista ja tasa-arvoista kohtelua kaikissa tilanteissa perus- ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. Keskeisenä painopisteenä on erityisen haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten tarpeiden huomioiminen toiminnassa.
- — Hyvinvoivan henkilöstön osaaminen vastaa strategisten painopisteiden ja muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksia.
Toimintamenojen kohdentuminen (%)1)
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
| Henkilöstömenot | 84 | 81 | 84 |
| Toimitilamenot | 17 | 17 | 14 |
| ICT-menot | 15 | 15 | 16 |
| Muut menot | 26 | 28 | 22 |
| Tulot | -42 | -40 | -36 |
| Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
1) Luvut sisältävät myös siirrettyjen määrärahojen käytön.
Maahanmuuttoviraston toiminnalliset tulostavoitteet
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
| Toimintatapojen ja -prosessien muutos; itsearviointi Migri-SM-TEM, asteikko 1—5 | 2,5 | 4 | 4 |
| Prosessikohtainen tuottavuus1) (pts/htv) | |||
| — Osaratkaisua edellyttävä työnteko TTOL | 1 010 | 1 300 | 1 430 |
| — Erityisasiantuntijat | 1 161 | 1 500 | 1 650 |
| — Opiskelu | 1 043 | 1 100 | 1 210 |
| — EU-rekisteröinnit | 523 | 590 | 649 |
| — Kansalaisuushakemukset | 348 | 470 | 494 |
| — Turvapaikkahakemukset | - | 35 | 36 |
| Käsittelyajat2) (kokonaiskäsittelyaika ka, vrk) | |||
| — Osaratkaisua edellyttävä työnteko TTOL 1. lupa (kok) | 80 | 30 | 30 |
| — Erityisasiantuntijat + Eryt sininen kortti, 1. lupa | 9 | 14 | 14 |
| — Opiskelija 1. lupa | 23 | 30 | 30 |
| — Kansalaisuushakemus | 419 | 365 | 365 |
| — Turvapaikkahakemus | 260 | 180 | 180 |
| — Tilapäinen suojelu | 17 | 10 | 10 |
| Asiakastyytyväisyys, asteikko 1—5 | 3,4 | 3,8 | 4,0 |
1) Lupaprosessissa tehdyt päätökset yhteensä (1. ja jatkoluvat) jaettuna lupaprosessiin kohdennetulla tehollisella työajalla henkilötyövuosina yhteensä tarkastelujakson aikana. Tehollinen työaika sisältää vain ko. lupaprosessiin käytetyn työajan, eikä sisällä esimerkiksi lomiin ja muihin poissaoloihin sisältyvää työaikaa. Turvapaikkahakemusten osalta ei vielä vuonna 2022 pystytty saamaan luotettavaa tietoa.
2) Käsittelyajat ovat kokonaiskäsittelyaikoja vireille tulosta päätökseen pl. työntekijän ja kausityön oleskeluluvat, joissa voidaan laskea erikseen TE-toimiston tekemän osaratkaisun jälkeen Migrissä hakemuksen käsittelyyn kuluva aika.
Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
| Tuotokset | |||
| Ratkaistut asiat1) | 209 000 | 208 000 | 200 000 |
| Panokset | |||
| Toimintamenot (1 000 euroa) Maahanmuuttovirasto ml. valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt | 75 786 | 64 865 | 100 886 |
| Taloudellisuus | |||
| Päätöksen omakustannushinta (nettomenot euroa/päätös) | 344 | 372 | 394 |
1) 2024 ratkaistujen asioiden määrä alempi, koska tilapäisen suojelun hakijoiden määrän arvioidaan vähenevän edellisiin vuosiin verrattuna.
Vireille tulleet ja ratkaistut asiat
| 2022 toteutuma vireille tulevat |
2022 ratkaistut (%) |
2023 arvio vireille tulevat |
2024 arvio vireille tulevat |
|
| Oleskelulupa-asiat yhteensä, joista keskeisimmät | 130 000 | 95 | 128 000 | 134 000 |
| — työperusteiset1) oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 36 000 | 94 | 35 000 | 36 000 |
| — opiskelijoiden oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 14 000 | 93 | 10 000 | 9 000 |
| — perhesideperusteiset oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 32 000 | 90 | 32 000 | 34 000 |
| — muut asiat2) | 48 000 | 100 | 51 000 | 55 000 |
| Turvapaikkahakemukset | 6 000 | 67 | 5 000 | 5 000 |
| Tilapäinen suojelu | 47 000 | 97 | 25 000 | 10 000 |
| Muu kansainvälinen suojelu | 3 000 | 89 | 2 000 | 2 000 |
| Maasta poistaminen | 4 000 | 118 | 5 000 | 5 000 |
| Kansalaisuusasiat | 16 000 | 85 | 16 000 | 17 000 |
| Passit ja matkustusasiakirjat | 18 000 | 85 | 15 000 | 15 000 |
| Yhteensä | 224 000 | 94 | 196 000 | 188 000 |
1) Mm. elinkeinon harjoittaminen, osaratkaisua edellyttävä työnteko, tieteellinen tutkimus, harjoittelija, urheilu ja valmentaminen, erityisasiantuntija, muu työnteko, kausityö, start up-yrittäjä.
2) Mm. EU-oleskeluoikeus, ihmiskaupan uhreille myönnettävä harkinta-aika, oleskelutodistukset ja -ilmoitukset, pysyvät oleskeluluvat, voimassa olevaa lupaa koskevat asiat.
Käsittelyn tavoiteajat ja asetetussa tavoiteajassa ratkaistut hakemukset
| 2022 tavoite (vrk) |
2022 ratkaistu tavoiteajassa (%) |
2023 tavoite (vrk) |
2024 tavoite (vrk) |
|
| 1. työntekijän oleskelulupa, (sis. TE-toimiston osapäätöksen) | 601) | 55 | 30 | 30 |
| — josta käsittelyaika Maahanmuuttovirastossa | 30 | 70 | 15 | 15 |
| 1. opiskelijan oleskelulupa | 60 | 91 | 30 | 30 |
| Kansainvälinen suojelu1) | 1801) | 49 | 1801) | 1801) |
| Kansalaisuus | 365 | 54 | 365 | 365 |
1) Lakisääteinen
Henkiset voimavarat, Maahanmuuttovirasto ml. valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
| Henkilötyövuodet | 1 190 | 1 283 | 1 410 |
| Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 9,7 | 7,1 | 7,1 |
| Työtyytyväisyysindeksi (1—5)1) | - | 3,7 | - |
1) Työtyytyväisyyskysely toteutetaan joka toinen vuosi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
| Bruttomenot | 111 673 | 96 419 | 136 959 |
| Bruttotulot | 32 867 | 31 554 | 35 632 |
| Nettomenot | 78 806 | 64 865 | 101 327 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 28 114 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 25 094 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 28 299 | 27 637 | 29 835 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 15 438 | 15 000 | 14 101 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 26 518 | 20 500 | 24 222 |
| Kustannukset yhteensä | 41 956 | 35 500 | 38 323 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -13 657 | -7 863 | -8 488 |
| Kustannusvastaavuus, % | 67 | 78 | 78 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
| Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
|---|---|---|---|
| — muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 3 372 | 2 476 | 5 133 |
| — EU:lta saatava rahoitus | 1 246 | 784 | 634 |
| — muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | - | 657 | 30 |
| Tuotot yhteensä | 4 618 | 3 917 | 5 797 |
| Hankkeiden kokonaiskustannukset | 6 617 | 3 917 | 6 743 |
| Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -1 999 | - | -946 |
| Omarahoitusosuus, % | 30 | - | 14 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| EU tietojärjestelmien yhteentoimivuus (interoperability-hanke, IO) ml. SIS recast | -1 378 |
| Helsingin vastaanottokeskuksen siirto Maahanmuuttovirastolle (siirto momentilta 26.40.21) | 200 |
| Henkilöstöresurssit | 4 150 |
| Henkilötunnusten uudistaminen (HETU-hanke) | -190 |
| Kansainvälisen suojelun väliaikaistaminen ja lupien pituuden lyhentäminen (HO 2023) | 3 000 |
| Kertaerän poistuminen (siirto momentilta 26.30.03) | 250 |
| Käsittelyaikojen lyhentäminen automatisaatiota lisäämällä (HO 2023) | 21 000 |
| Maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi (RRF pilari3) | -1 800 |
| Pakolaiskiintiön laskeminen 500 henkilön tasolle (HO 2023) | -228 |
| Pääkaupunkiseudun säilöhankkeen siirtyminen | 310 |
| Rajanylitystietojärjestelmän (EES) ja Euroopan matkustustieto- ja lupajärjestelmän (ETIAS) käyttöönotosta aiheutuvat kustannukset | -60 |
| Single Digital Gateway -asetuksen toimet | 500 |
| Säilöönoton pidentäminen ja mahdollistaminen yjt-perusteella (HO 2023) | 5 509 |
| Työntekijän oleskeluluvan osapäätös Migrille | 500 |
| Työperäisten lupien jälkivalvonta ja automatisaation lisääminen jälkivalvonnassa (HO 2023) | 6 800 |
| Ukrainasta pakenevien vaikutukset Migrin resursseihin (maahanmuuttokokonaisuus) | -6 142 |
| UMA-järjestelmän pien- ja jatkokehitys, kertaerän poistuminen | -1 000 |
| Valtorin laskutuksen muutos | 426 |
| Valtorin tuotteistettujen palveluiden tietoturva | 15 |
| Vapaaehtoisen paluun ja maasta poistumisen paketin toimeenpano (HO 2023) | 2 000 |
| Palkkausten tarkistukset | 2 600 |
| Yhteensä | 36 462 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
| 2024 talousarvio | 101 327 000 |
| 2023 talousarvio | 64 865 000 |
| 2022 tilinpäätös | 75 786 000 |
21. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 320 570 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) 7 §:n mukaisesti vastaanotto- ja järjestelykeskusten perustamis- ja ylläpitokustannusten sekä palveluntuottajalle vastaanottopalveluiden järjestämisestä aiheutuvien kustannusten korvaamiseen, ilman kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettua kotikuntaa Suomessa olevan ihmiskaupan uhrin auttamisesta aiheutuvien kulujen korvaamiseen vastaanottorahaa lukuun ottamatta ja alaikäisen, jolla ei ole oleskelulupaa Suomessa, edustajan palkkion maksamiseen sekä kansainvälistä suojelua hakevien yleisen oikeudellisen neuvonnan kustannuksiin
2) säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) 3 luvun mukaisen toimeentulon ja huolenpidon järjestämiseen säilöön otetuille ulkomaalaisille käyttörahaa lukuun ottamatta
3) vastaanottopalveluna järjestettyyn työ- ja opintotoimintaan osallistuvien henkilöiden vastaanottolain 30 §:n mukaisten tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutusten sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen
4) vastaanoton toteuttamiseksi erityistilanteissa tarpeellisten palvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen ja EU:n rahoittamiin hankkeisiin koskien EU:n sisäisiä siirtoja sekä vastaanottojärjestelmän kapasiteetin lisäämistä
5) turvapaikkatutkinnan ja -puhuttelujen tulkkaus- ja käännösmenoihin
6) perhesiteen selvittämiseksi tehtävien DNA-testien ja oikeuslääketieteellisten testien kustannuksiin sekä kotipaikan tai kansalaisuuden selvittämiseksi tehtävien kielianalyysien kustannuksiin
7) kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 86 §:n mukaisesti kiintiöpakolaisten ja heidän perheenjäsentensä maahantulomatkojen järjestämisestä, lähtömaassa suoritettavista terveystarkastuksista ja koulutuksesta (kulttuuriorientaatiosta) sekä vastaanottoa edistävän koulutuksen ja tiedotustoiminnan järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen
8) erityisellä humanitaarisella perusteella tai kansainvälisten velvoitteiden täyttämiseksi ulkomaalaislain (301/2004) 93 §:n mukaisesti Suomeen otettavien henkilöiden vastaanottopalveluiden järjestämisestä sekä näiden henkilöiden majoittamista varten vuokrattavista lisätiloista aiheutuvien kustannusten korvaamiseen
9) tilapäisen suojelun direktiivin 2001/55/EY perusteella suoritettavien (tilapäistä suojelua saavien) siirtojen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin.
Määräraha budjetoidaan ennakkomaksujen ja niiden tasausten osalta maksatuspäätösperusteisena.
Vuoden 2024 pakolaiskiintiö on 500 henkilöä.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevien ja tilapäistä suojelua saavien vastaanottopalvelut järjestää vastaanottokeskus vastaanottolain (746/2011) 13 §:n nojalla. Maahanmuuttovirasto sopii kuntien, kuntayhtymien ja muiden yhteisöjen tai säätiöiden kanssa vastaanottopalvelujen järjestämisestä ja siitä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta kuitenkin siten, että sopimuksista voidaan irrottautua nopeasti ja joustavasti.
Majoituskapasiteetti pyritään mitoittamaan siten, että kapasiteetti vastaa majoitustarvetta. Vastaanottokeskusten ylläpidon ja palveluiden tuottamisessa pyritään parantamaan entisestään kustannustehokkuutta mm. majoitusvuorokauden hinnassa.
Vastaanottolain 6 §:ssä säädetään erityistarpeiden huomioon ottamisesta hakemuksen käsittelyn ajan ja lisäksi vastaanottolain 19 §:ssä täydentävästä vastaanottorahasta kattamaan erityisistä tarpeista tai olosuhteista johtuvia tarpeellisiksi harkittuja menoja.
Turvapaikkapuhuttelujen tulkkaus- ja käännöskustannukset vaihtelevat turvapaikanhakijoiden määrän ja hakijoiden kielen mukaan. Turvapaikkahakemuslomakkeella selvitetään hakemuksen perusteet ennen turvapaikkapuhuttelua. Hakijan täyttämä lomake sekä hakijan vieraskieliset asiakirjat ja selvitykset käännetään Maahanmuuttovirastossa. Maahanmuuttoviraston turvapaikkatutkinnassa ja turvapaikkapuhuttelussa käytetään hakijan äidinkieltä tai hänen ymmärtämänsä kielen tulkkausta.
Ulkomaalaislain (301/2004) 97 b §:n mukaan hakijalle järjestetään tämän suostumuksella lääkärintarkastus aiempaan vainoon tai vakavaan haittaan viittaavien seikkojen selvittämiseksi, jos se on tarpeen kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen arvioimiseksi. HE 218/2014 mukaan kyseessä on lääkärintarkastus, joka järjestetään Maahanmuuttoviraston aloitteesta ja valtion varoin, kun virasto pitää lääkärintodistuksen saamista tarpeellisena ennen kansainvälistä suojelua koskevan päätöksen tekemistä.
Ulkomaalaislain (301/2004) 65 §:n mukaan Maahanmuuttovirasto voi varata hakijalle ja perheenkokoajalle tilaisuuden osoittaa biologinen sukulaisuus toteen valtion varoista kustannettavan DNA-tutkimuksen avulla, jos biologiseen sukulaisuuteen perustuvasta perhesiteestä ei muutoin voida saada riittävää selvitystä ja jos DNA-tutkimuksen avulla on mahdollista saada olennaista näyttöä perhesiteestä. Ulkomaalaislain 6 a §:n mukaan oleskelulupaa hakevan ulkomaalaisen tai perheenkokoajan iän selvittämiseksi voidaan tehdä oikeuslääketieteellinen tutkimus, jos on olemassa ilmeisiä perusteita epäillä hänen itsestään antamien tietojen luotettavuutta. Ulkomaalaislain 6 b §:ssä säädetään oikeuslääketieteellisen tutkimuksen tekemisestä. Turvapaikanhakijoille ja perheenkokoajille, joiden henkilöllisyyttä ei ole voitu varmistaa, voi olla tarpeen joissakin tapauksissa osana henkilöllisyyden selvittämistä tehdä kielianalyysi hakijan kielellisen identiteetin ja taustan ja sitä kautta kotiseudun selvittämiseksi. Kielianalyysin avulla selvitetään muun muassa, täyttyvätkö perheenyhdistämisen edellytykset perheenyhdistämishakemusten käsittelyn yhteydessä.
Kiintiössä otettavat pakolaiset voidaan valita talousarviovuonna ja he voivat saapua maahan sinä vuonna sekä sitä seuraavien kahden vuoden aikana. Kiintiöstä valittujen pakolaisten maahantulomatkat järjestetään ostopalveluna. Vastaanoton erityistilanteissa korvataan erityispalveluja, kuten matkan aikana tarvittavat lääkäripalvelut tai kauttakulku- tai maasta poistumiseen vaadittavien viisumien kustannukset.
Tunnusluvut ja mittarit
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
| Vastaanottojärjestelmässä asiakkaita keskimäärin | 29 057 | 49 000 | 40 000 |
| Vastaanottokeskuksissa majoitettujen osuus (%) | 39 | 59 | 65 |
| Säilöön otetut ulkomaalaiset keskimäärin | 42 | 50 | 50 |
| Vastaanottokeskusten käyttöaste keskimäärin (%) | 84 | 80 | 75 |
| Vastaanottokeskusten paikkaluku vuoden lopussa | 27 000 | 29 000 | 23 000 |
| Vastaanottokeskusten lukumäärä | 112 | 110 | 90 |
Vastaanotto- ja säilöönottoyksiköiden kustannukset1) / euroa / vuosi
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
| Vastaanoton kokonaiskustannukset (1 000 eur) | 280 093 | 517 245 | 441 245 |
| — turvapaikanhakijoiden vastaanoton keskimääräiset kokonaiskustannukset/hlö/vrk (ilman alv) | 26 | 28 | 29 |
| — vastaanottokeskusten yksikkökustannus/hlö/vrk (ilman alv) | 47 | 47 | 47 |
| — alaikäisen kustannus ryhmäkodissa tai tukiasunnossa/hlö/vrk (ilman alv) | 229 | 240 | 240 |
| — säilöön otetun kustannus/hlö/vrk | 467 | 360 | 360 |
| — yksityismajoituksen kustannus/hlö/vrk (ilman alv) | 11 | 16 | 16 |
1) Vastaanoton asiakasmenot (mom. 26.40.01 ja 26.40.21), vastaanoton ostopalvelut (mom. 26.40.01 ja 26.40.21), valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt (mom. 26.40.01), vastaanottoraha (mom. 26.40.63).
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
| Vastaanoton asiakasmenot yhteensä | 315 240 |
| Lasten edustaminen | 265 |
| Muut maahantuloon liittyvät menot | 2 651 |
| Ihmiskaupan uhrien auttamispalvelut | 1 464 |
| Kiintiöpakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset | 950 |
| Yhteensä | 320 570 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Helsingin vastaanottokeskuksen siirto Maahanmuuttovirastolle (siirto momentille 26.40.01) | -200 |
| Kansainvälistä suojelua koskevien valitusasioiden käsittelyn tehostaminen (HO 2023) | -1 440 |
| Pakolaiskiintiön laskeminen 500 henkilön tasolle (HO 2023) | -665 |
| Päivitetyt maahanmuuton olettamat | -49 013 |
| Säilöönoton pidentäminen ja mahdollistaminen yjt-perusteella (HO 2023) | 736 |
| Yhteensä | -50 582 |
| 2024 talousarvio | 320 570 000 |
| 2023 talousarvio | 371 152 000 |
| 2022 tilinpäätös | 272 307 000 |
22. Vapaaehtoinen paluu (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 318 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) vapaaehtoisesta paluusta aiheutuviin kuluihin
2) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) 31 §:n mukaisten matka- ja muiden avustusten maksamiseen
3) vapaaehtoista paluuta tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin
4) vastaanottotoiminnan kehittämistä tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin
5) vapaaehtoisen paluun ohjaukseen, suunnitteluun ja neuvontaan enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Vapaaehtoisesta paluusta säädetään ulkomaalaislain 147 a §:ssä. Lain kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta 31 §:n nojalla vapaaehtoisen paluun tukemiseksi voidaan kansainvälistä suojelua hakeneelle kolmannen maan kansalaiselle, tilapäistä suojelua saaneelle ja ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalain mukaista kotipaikkaa Suomessa sekä oleskeluluvan ulkomaalaislain 51 §:n nojalla saaneelle, korvata kohtuulliset matka- ja muuttokustannukset kotimaahan tai muuhun maahan, johon hänen pääsynsä on taattu. Tilapäistä suojelua saava tai ihmiskaupan uhri voi olla myös unionin kansalainen tai tähän rinnastettava. Vapaaehtoisen paluun järjestäminen toteutetaan ostopalveluna.
Kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain 31 § pykälän mukaan Maahanmuuttovirasto voi myöntää asiakkaalle, joka ei ole rekisteröitynä vastaanottokeskukseen, vapaaehtoisen paluun avustuksen hakemuksesta. Hakemusten käsittelyä ja paluujärjestelyitä varten Maahanmuuttovirastolle voi syntyä kustannuksia asiakastapaamisten järjestämisestä, kuten esimerkiksi tulkkaus- ja käännöskustannuksia tai muista erityisjärjestelyistä asiakkaan hakemuksen käsittelyä varten, mikä on edellytys vapaaehtoisen paluun toteuttamiseksi. Lisäksi Maahanmuuttovirasto ohjaa, valvoo ja tukee vastaanottokeskusten lakisääteistä tehtävää vapaaehtoisen paluun järjestelyiden osalta tuottamalla materiaalia ja järjestämällä koulutusta vapaaehtoisen paluusta ja uudelleenkotoutumisesta, joka on edellytys vapaaehtoisten paluiden toteuttamiseksi. Toiminnasta voi koitua kustannuksia esimerkiksi viestintämateriaalin tuottamisesta ja käännättämisestä asiakasryhmien äidinkielelle tai koulutusten käytännön järjestelyistä ja niiden materiaalien tuottamisesta.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
| Matka- ja muut avustukset | 934 |
| Ostopalvelut | 1 384 |
| Yhteensä | 2 318 |
| 2024 talousarvio | 2 318 000 |
| 2023 talousarvio | 2 318 000 |
| 2022 tilinpäätös | 2 318 000 |
63. Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettavat tuet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 87 326 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ulkomaalaiselle kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) 19 §:n, säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) 12 §:n ja erityisellä humanitaarisella perusteella tai kansainvälisten velvoitteiden täyttämiseksi ulkomaalaislain (301/2004) 93 §:n perusteella myönnettävän vastaanottorahan, täydentävän vastaanottorahan, käyttörahan ja toimeentulotuen maksamiseen.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevalle ja tilapäistä suojelua saavalle sekä ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalaissa tarkoitettua kotikuntaa Suomessa, myönnetään vastaanottoraha välttämättömän toimeentulon turvaamiseksi ja itsenäisen selviytymisen edistämiseksi, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa muulla tavalla. Jos vastaanottokeskus järjestää täyden ylläpidon, ilman huoltajaa olevalle lapselle myönnetään vastaanottorahan sijasta käyttöraha.
Säilöön otetulle ulkomaalaiselle annetaan käyttörahaa, jos hänellä ei ole käytettävissään omia varoja eikä hän voi saada käyttövaroja muulla tavalla. Säilöön otetulle ulkomaalaiselle voidaan poikkeuksellisesti myöntää täydentävää vastaanottorahaa siten kuin vastaanottolaissa säädetään tai toimeentulotukea siten kuin toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) säädetään.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
| Vastaanottoraha | 81 213 |
| Täydentävä vastaanottoraha (ml. toimeentulotuki) | 6 113 |
| Yhteensä | 87 326 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Kansainvälistä suojelua koskevien valitusasioiden tehostaminen (HO 2023) | -360 |
| Päivitetyt maahanmuuton olettamat | 13 881 |
| Säilöönoton pidentäminen ja mahdollistaminen ytj-perusteella (HO 2023) | 47 |
| Vastaanottorahan alentaminen perustuslain ja vastaanottodirektiivin sallimaan minimiin (HO 2023) | -13 400 |
| Yhteensä | 168 |
| 2024 talousarvio | 87 326 000 |
| 2023 talousarvio | 87 158 000 |
| 2022 tilinpäätös | 66 124 963 |
