Talousarvioesitys 0
 40. Rangaistusten täytäntöönpano 
 
Selvitysosa:Rikosseuraamuslaitoksen vaikuttavuustavoitteena on vähentää rangaistusta suorittavien riskiä syyllistyä uusiin rikoksiin. Tavoitteena on lisätä rangaistusta suorittavien valmiuksia rikoksettomaan elämäntapaan ja sijoittumista yhteiskuntaan tukeutuen yhteiskunnan yleisiin palvelujärjestelmiin sekä estää rikosten tekeminen vankeusaikana. Rangaistusten täytäntöönpano ja tutkintavankeuden toimeenpano toteutetaan turvallisesti. Tavoitteena on oikeusturvan ja yhdenvertaisten käytäntöjen varmistaminen sekä suunnitelmallisen ja asteittaisen vapauttamisen lisääminen.
Vuonna 2022 vankeja oli keskimäärin 3 052. Vuosina 2023 ja 2024 vankiluvun ennakoidaan nousevan hitaasti mm. seksuaalirikosten rangaistusten kovenemisen ja vuonna 2021 tehdyn sakkomuuntorangaistusmuutoksen myötä. Myös yhdyskuntaseuraamusasiakkaiden määrä on noussut. Osin kyseessä on koronapandemian aiheuttamasta vaikeudesta seuraamusten täytäntöönpanossa ja osin tosiasiallisesta asiakasmäärien kasvusta. Yhdyskuntaseuraamuksia suorittavien määrän ennakoidaan nousevan edelleen tulevina vuosina.
Toiminnan laajuus
| 2022 toteutuma | 2023 arvio | 2024 arvio | |
| Vankeja keskimäärin | 3 052 | 3 100 | 3 130 | 
| Vapaudesta vankilaan tulleet | 5 970 | 6 100 | 6 150 | 
| Yhdyskuntaseuraamuksia täytäntöönpanossa keskimäärin | 3 502 | 3 650 | 3 700 | 
| Täytäntöönpantaviksi tulleet yhdyskuntaseuraamukset | 3 813 | 3 900 | 4 000 | 
| Seuraamuksiin liittyvät pyydetyt asiantuntijalausunnot | 6 905 | 7 150 | 7 250 | 
Tavoitteena on vähentää vapautumista suoraan suljetuista vankiloista ja lisätä avolaitossijoituksia, valvotun koevapauden käyttöä sekä sakko- ja lyhytaikaisvankien ulkopuoliseen päihdekuntoutukseen sijoittamista. Vakavaan väkivaltaan syyllistyneiden kohdalla arvioidaan uusimisriski ennen vapautumista ja samalla suunnitellaan riittävät tukitoimet ehdonalaiseen vapauteen.
Vankien toimintoihin osallistumista ja sellin ulkopuolella viettämää aikaa sekä henkilökunnan ja rangaistusta suorittavien välistä vuorovaikutusta lisätään. Laajennetaan ja vakiinnutetaan sosiaalihuolto-, mielenterveys-, päihde- sekä työvoima- ja koulutuspalvelujen kanssa tehtävä yhteistyö jo seuraamuksen aloitusvaiheessa viranomaispalvelujen yhteensovittamiseksi. Vahvistetaan yhteistyötä hyvinvointialueiden kanssa sote-palvelujen osalta ja tarkennetaan yhteistyötä kuntien kanssa koulutuksen ja työvoimapalvelujen osalta. Lisätään yhteistyötä oppilaitosten kanssa, jotta rikosseuraamusasiakkaat voivat suorittaa opintoja seuraamuksen aikana. Yhteistyötä Vankiterveydenhuollon kanssa tehdään vankien mielenterveyden hoitojatkumoiden turvaamisessa, väkivallan riskiarvioinnissa sekä työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa ja työkyvyn tuen palveluihin ohjaamisessa.
Rikosseuraamuslaitoksessa tehtävän väkivaltatyön ohjaamista sekä seksuaali- ja väkivaltarikoksiin syyllistyneiden rikosseuraamusasiakkaiden kuntouttavaa toimintaa lisätään. Nuorille, alaikäisille ja naisvangeille kohdennettuja palveluita ja tukitoimia kehitetään uusilla heille suunnatuilla osastoilla. Jatketaan rikosseuraamusasiakkaiden sähköisen asioinnin ja sähköisten palveluiden kehittämistä.
Rikosseuraamusasiakkaiden yhdenvertaisen ja lainmukaisen kohtelun toteutumista parannetaan tehostamalla Rikosseuraamuslaitoksen normiohjausta ja lisäämällä henkilökunnan koulutusta. Tavoitteen toteutumista edistetään myös säännöllisellä tarkastustoiminnalla ja yksiköiden omavalvontamenetelmällä.
Henkilöstön työturvallisuutta parannetaan maalittamista ehkäisemällä ja yksintyöskentelyyn liittyviä riskejä vähentämällä. Tavoitteena on lisätä täytäntöönpanon turvallisuutta ja ehkäistä järjestäytyneen rikollisuuden toimintamahdollisuuksia vankiloissa. Vahvistetaan järjestäytyneestä rikollisuudesta irtautumisen tukitoimenpiteitä yhteistyössä poliisiviranomaisten kanssa ja kehitetään palveluohjausta yhteiskunnan palvelujen piiriin. Kehitetään toimintoja, joilla voidaan tunnistaa rikosseuraamusasiakkaiden radikalisoituminen sekä kohdentaa toimia tällaisiin henkilöihin.
Valtioneuvoston selonteko oikeudenhoidosta sisältää tavoitteita ja toimenpide-ehdotuksia Rikosseuraamuslaitoksen kehittämiseksi. Rikosseuraamuslaitoksen henkilöstömäärää lisätään toimintakyvyn turvaamiseksi. Toimitilaverkoston kehittämistä ja suunnittelua jatketaan. Seurataan Rikosseuraamuslaitoksen organisaatiouudistuksen ensimmäisen vaiheen tavoitteiden toteutumista ja aloitetaan rikosseuraamuskeskusten organisaation ja johtamisen uudistaminen. Vuonna 2022 käyttöönotettua asiakastietojärjestelmää (Roti) jatkokehitetään.
01. Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 279 042 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää myös Rikosseuraamuslaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen enintään 2 000 000 euroa.
Määrärahasta on varattu myös 2 900 000 euroa siirtomenojen maksamiseen vangeille vankeuslain (767/2005) 7 luvun 5 §:n ja 9 luvun 6 §:n mukaisesti.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut vuodelle 2024 alustavasti seuraavat tavoitteet:
Tunnuslukutaulukko
| 2022 toteutuma | 2023 arvio | 2024 tavoite | |
| Toiminnalliset tavoitteet | |||
| Laitosturvallisuusindeksi1) | 97 | 105 | 100 | 
| Vankeusvangeista avolaitoksissa keskimäärin päivässä, % | 42 | 44 | 46 | 
| — Naiset | 49 | 50 | 51 | 
| — Miehet | 41 | 43 | 45 | 
| Rangaistusta suorittavien vankien toimintoihin osallistuminen, tuntia viikossa (tavoite 35 h yhteensä) | 15,8 | 16 | 16,5 | 
| Valvotun koevapauden kautta vapautuneet, % vapautuneista | 23 | 20 | 25 | 
| — Naiset | 31 | 28 | 32 | 
| — Miehet | 22 | 19 | 23 | 
| Tuottavuus | |||
| Vangit, keskimäärin päivässä/htv | 1,3 | 1,3 | 1,2 | 
| Henkilöitä yhdyskuntaseuraamuksissa, keskimäärin päivässä/htv | 12,2 | 12,5 | 12,2 | 
| Taloudellisuus | |||
| Toimintamenot (netto)/vanki | 75 580 | 77 600 | 81 980 | 
| Toimintamenot (netto)/yhdyskuntaseuraamusasiakas | 5 130 | 5 170 | 5 250 | 
1) Vuosien 2011—2014 keskiarvo muodostaa indeksin arvon 100. Indeksin noustessa turvallisuustaso laskee.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Bruttomenot | 253 421 | 250 900 | 284 542 | 
| Bruttotulot | 6 752 | 5 500 | 5 500 | 
| Nettomenot | 246 669 | 245 400 | 279 042 | 
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 26 567 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 20 223 | 
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 2 519 | 3 000 | 2 740 | 
| — muut tuotot | 730 | 600 | 800 | 
| Tuotot yhteensä | 3 249 | 3 600 | 3 540 | 
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 8 146 | 9 270 | 8 700 | 
| — osuus yhteiskustannuksista | 8 427 | 8 220 | 8 500 | 
| Kustannukset yhteensä | 16 573 | 17 490 | 17 200 | 
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -13 324 | -13 890 | -13 660 | 
| Kustannusvastaavuus, % | 20 | 21 | 21 | 
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 276 142 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 2 900 000 euroa.
Määrärahasta käytetään arviolta 300 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistaminen (siirto momentilta 25.01.21) | 63 | 
| Henkilöstövoimavarasiirto (siirto momentilta 25.30.01) | 14 | 
| Hoitotakuun tiukentuminen | 500 | 
| Lähestymiskiellon tehostaminen | 334 | 
| Oikeudenhoidon resurssien varmistaminen (valtioneuvoston selonteko oikeudenhoidosta 2022) | 3 600 | 
| Rikosasioiden käsittely | 2 080 | 
| Rikosasioiden käsittely (siirto momentille 33.01.06) | -150 | 
| Rikosseuraamusalan tutkintokoulutuksen opiskelijamäärien nostaminen | 1 000 | 
| Seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus | 4 153 | 
| Tupakoinnin kielto suljettujen vankiloiden sisätiloissa | 1 104 | 
| Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (siirto momentille 29.80.30) | -200 | 
| Valtorin laskutuksen muutos | -70 | 
| Valtorin tuotteistettujen palvelujen tietoturva | 255 | 
| Vantaan vankilan lisärakennus | 13 107 | 
| Palkkausten tarkistukset | 7 852 | 
| Yhteensä | 33 642 | 
| 2024 talousarvio | 279 042 000 | 
| 2023 I lisätalousarvio | 300 000 | 
| 2023 talousarvio | 245 400 000 | 
| 2022 tilinpäätös | 240 325 000 | 
74. Avolaitostyöt (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) enintään 1 700 000 euroa avolaitostöihin kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteissa
2) valtion, kunnan, seurakunnan ja yleishyödyllisten yhteisöjen omistuksessa olevien rakennusten ja ympäristöjen rakentamis-, korjaus- ja hoitotöihin sekä kansallisomaisuuden ylläpitämiseen
3) maanrakennustöihin
4) momentin kolmen vuoden käyttöaikana enintään 15 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
Selvitysosa:Kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteet ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tai niihin voidaan liittää kuntouttavaa toimintaa, jonka kustannuksiin asianomainen yhteisö osallistuu. Työkohteissa tehtävää työtä voidaan myös opinnollistaa. Määrärahaa voi käyttää erityisesti pitkäaikaishankkeissa myös avolaitostyönä toteutettavien rakentamisprojektien edellytysten luomiseksi vaadittavien tarpeellisten tukitoimintojen menoihin, kuten vankien asuintilojen kunnostamiseen. Työkohteet ovat mm. Suomenlinnan hoitokunnan, Metsähallituksen, Museoviraston, Senaatti-kiinteistöjen sekä kuntien kohteissa. Tavoitteena on työllistää avolaitosvankeja.
| 2024 talousarvio | 4 700 000 | 
| 2023 talousarvio | 4 700 000 | 
| 2022 tilinpäätös | 4 700 000 |