Talousarvioesitys 0
Pääluokka 25
OIKEUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Oikeusministeriön hallinnonalan määrärahoilla rahoitetaan demokraattisen oikeusvaltiomme ydintoimintoja kuten kattava julkinen oikeusapu, laadukas syyttäjätoiminta, koko tuomioistuinlaitoksen toiminta, tehokas ulosottotoiminta, vaikuttava vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpano sekä valtiolliset vaalit.
Oikeusministeriö ylläpitää ja tukee yhteiskunnallista vakautta vahvistamalla oikeusvaltiota, demokratiaa sekä perus- ja ihmisoikeuksia. Robusti ja vakaa yhteiskuntarakenne sietää kriisejä paremmin ja kehittää kykyä selviytyä niistä. Oikeudenmukainen, yhdenvertainen ja kestävä yhteiskunta perustuu luottamukseen ja yhteistoimintaan. Vakaa ja luotettava oikeusjärjestelmä on yhteiskunnan ja kansantalouden suotuisan kehityksen perusedellytys.
Toimintaympäristöä on jo useiden vuosien ajan hallinnut globaalit kriisit ja pyrkimys niiden seurauksien hallintaan, jotka koettelevat yhteiskuntien kriisinsietokykyä ja resilienssiä. Sekä jo pääasiassa ohitettu pandemia, että käynnissä oleva Venäjän hyökkäyssota Euroopassa ovat osoittaneet merkittävällä tavalla globaalin keskinäisriippuvuuden sekä haasteet näiden keskinäisriippuvuuksien ja yhteen kietoutuneisuuksien hallitsemisessa. Suomen Natojäsenyydellä, joka toi Suomelle merkittävän turvatakuun, on vaikutuksia turvallisuusympäristöön niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä, jonka vaikutuksia ei voida vielä ennakoida. Keskinäisriippuvuuksista johtuen globaalit haasteet eivät rajaudu ulkoisen tai sisäisen toimintaympäristön näkökulmiin, vaan ratkaistavana on yhä useammin jonkin yksittäisen tekijän sijasta laajemman ilmiön kautta rajautuva kysymys tai ongelma, joka edellyttää laaja-alaista ja hallinnonalat ylittävää yhteistyötä. Varautuminen kriiseihin ja riskeihin edellyttää aina myös taloudellisia ja toiminnallisia panostuksia.
Kansainvälisen turvallisuustilanteen muutos, rikollisuuden kansainvälistyminen, yhteiskunnan monimuotoistuminen ja moniarvoistuminen sekä toiminnan siirtyminen tietoverkkoihin luovat haasteita myös tarkoituksenmukaisiksi koetuille lainsäädäntöratkaisuille sekä kansallisesti että EU:ssa. Murrosteknologiat, tekoäly ja digitalisaatio tuottavat tehokkuutta ja taloudellisuutta, mutta edellyttävät myös varautumista ja hyvää systeemisten riskien hallintaa. Hybridivaikuttaminen ja siihen varautuminen on tunnistettu. Huolehtiminen oikeusjärjestelmän selkeydestä, oikeusturvasta ja tarvittavien lainsäädäntöratkaisujen johdonmukaisuudesta sekä kansalaisten osallistumismuotojen monipuolisuudesta, samoin kuin kaiken kokoisia yrityksiä koskevan sääntelyn kilpailukyvystä ja heikommassa asemassa olevien suojasta on entistäkin tärkeämpää.
Oikeusministeriön toimintaan vaikuttavat keskeiset muutostekijät ovat:
- — kansainvälinen oikeusvaltiokehitys ja autoritarismin nousu
- — demokratian ja vaikuttamistapojen muutos
- — eriarvoistumisen ja yhdenvertaisuuden ristiriitainen kehitys
- — informaatioympäristön murros
- — turvallisuus sirpaloituu ja yhteen kietoutuu.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
| Jokaisella on yhdenvertainen mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa | hyvä | hyvä | hyvä |
| Oikeusjärjestys turvaa toimintamahdollisuudet ja edistää vakautta | hyvä | hyvä | hyvä |
| Laadukas lainvalmistelu on edellytys toimivalle yhteiskunnalle | hyvä | hyvä | hyvä |
| Korkealaatuinen oikeusturva on kaikkien saatavilla | tyydyttyvä | tyydyttävä | hyvä |
| Rikollisuus ja turvattomuuden tunne vähenevät | hyvä | hyvä | hyvä |
| Suunnitelmallinen uudistuminen pohjaa ennakointiin | hyvä | hyvä |
Oikeusministeriön hallinnonalan henkilötyövuodet
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
| Oikeusministeriö | 249 | 240 | 260 |
| Oikeusministeriön yhteydessä toimivat viranomaiset | 163 | 165 | 170 |
| Oikeusrekisterikeskus | 172 | 170 | 170 |
| Tuomioistuinlaitos | 3 416 | 3 490 | 3 750 |
| Oikeusapu- ja edunvalvontapiirit | 1 189 | 1 240 | 1 270 |
| Ulosottolaitos ja konkurssivalvonta | 1 153 | 1 150 | 1 150 |
| Syyttäjälaitos | 586 | 620 | 660 |
| Rikosseuraamuslaitos | 2 569 | 2 630 | 2 890 |
| Yhteensä | 9 497 | 9 705 | 10 320 |
Kansalaisten ylivelkaantuminen näkyy ulosottovelallisten määrän ja perinnässä olevien asioiden määrän kasvuna. Naisten osuus ulosottovelallisista on n. 39 %. Vuonna 2022 naisten velkasaldo oli keskimäärin n. 19 000 euroa ja miesten n. 32 000 euroa.
Vangeista n. 8 % ja yhdyskuntaseuraamuksia suorittavista n. 12 % on naisia. Naisvankien turvallisuutta parannetaan edelleen kehittämällä naisvankiloiden ja naisosastojen toimintaa. Naisten kanssa työskentelevän henkilöstön kouluttautumista naiserityiseen toimintatapaan jatketaan. Kehitetään rangaistusta suorittavien naisten tarvitsemia palveluja ja lisätään erityisesti terveys- ja päihdepalveluja.
Suomalainen demokratia nojaa oikeusvaltioon, jossa perustuslaki ja kansainväliset sitoumukset antavat vahvan suojan perus- ja ihmisoikeuksille. Oikeusvaltion ytimessä on laadukas, perus- ja ihmisoikeudet turvaava lainsäädäntö, jota sovelletaan riippumattomissa tuomioistuimissa. Suomi on yhdenvertainen. Oikeusministeriö on määrittänyt seuraavat kestävän kehityksen tavoitteet.
Perus- ja ihmisoikeudet turvaava demokraattinen ja yhdenvertainen yhteiskunta
- — Kehitämme demokratiaa ja perus- ja ihmisoikeuspolitiikkaa.
- — Tuemme avointa ja yhdenvertaista osallistumista ja hyviä väestösuhteita.
- — Vähennämme syrjintää, rasismia ja vihapuhetta.
- — Huolehdimme vaalijärjestelmän toimivuudesta.
Sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä oikeushallinto
- — Turvaamme oikeuslaitoksen toimintakyvyn ja tuomioiden täytäntöönpanon.
- — Luomme oikeuspolitiikan linjoja.
- — Kehitämme säädöspolitiikkaa.
- — Vähennämme rikollisuutta panostamalla korruption, ihmiskaupan ja naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemiseen.
- — Vahvistamme oikeuksiin pääsyä ja parannamme rikoksen uhrin asemaa.
Lisäksi vähennämme hiilijalanjälkeä erityisesti hankinnoissa ja matkustamisessa.
Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset
| esityksen nimi | taloudellinen vaikutus (momentti) |
| Hallituksen esitys laeiksi saamelaiskäräjistä annetun lain ja rikoslain 40 luvun 11 §:n muuttamisesta | 25.01.50, 25.50.20 |
| Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulosottokaaren muuttamisesta | 25.20.01 |
| Hallituksen esitys laiksi Oikeushallinnon erityisviranomaisista | 25.01.03 |
| Hallituksen esitys laiksi Oikeuspalveluvirastosta | 25.15.01 |
| Hallituksen esitys vanhemmuuslain, oikeusgeneettisistä isyystutkimuksista annetun lain, lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevan päätöksen täytäntöönpanosta annetun lain ja sukupuolen vahvistamisesta annetun lain muuttamisesta | 28.89.31, 33.03.04 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2022—2024
| v. 2022 tilinpäätös 1000 € |
v. 2023 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2024 esitys 1000 € |
Muutos 2023—2024 |
|||
| 1000 € | % | |||||
| 01. | Ministeriö ja hallinto | 146 387 | 167 763 | 174 490 | 6 727 | 4 |
| 01. | Oikeusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 25 647 | 23 449 | 25 441 | 1 992 | 8 |
| 03. | Oikeusministeriön yhteydessä toimivien viranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 12 246 | 13 218 | 18 069 | 4 851 | 37 |
| 05. | Oikeusrekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 10 193 | 10 179 | 10 110 | -69 | -1 |
| 20. | Erityismenot (arviomääräraha) | 12 198 | 12 013 | 13 943 | 1 930 | 16 |
| 21. | Oikeusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | 9 777 | 24 951 | 1 735 | -23 216 | -93 |
| 22. | Oikeusministeriön hallinnonalan ICT-kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 20 120 | 20 120 | 0 |
| 29. | Oikeusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 48 619 | 50 660 | 51 510 | 850 | 2 |
| 50. | Avustukset (kiinteä määräraha) | 13 796 | 13 843 | 14 105 | 262 | 2 |
| 51. | Eräät valtion maksamat korvaukset (arviomääräraha) | 13 911 | 19 000 | 19 000 | — | 0 |
| 66. | Kansainväliset jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) | — | 450 | 457 | 7 | 2 |
| 10. | Tuomioistuimet | 313 999 | 317 618 | 353 523 | 35 905 | 11 |
| 01. | Korkeimman oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 9 071 | 9 178 | 9 789 | 611 | 7 |
| 02. | Korkeimman hallinto-oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 14 206 | 11 828 | 15 320 | 3 492 | 30 |
| 03. | Muiden tuomioistuinten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 290 722 | 296 612 | 328 414 | 31 802 | 11 |
| (04.) | Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja kuluttajariitalautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
| (50.) | Yksityisille oikeusavustajille maksettavat korvaukset (arviomääräraha) | — | — | — | — | 0 |
| 15. | Oikeuspalvelut | 166 806 | 166 092 | 173 374 | 7 282 | 4 |
| 01. | Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 84 426 | 89 322 | 92 964 | 3 642 | 4 |
| 50. | Yksityisille oikeusavustajille maksettavat korvaukset (arviomääräraha) | 82 380 | 76 770 | 80 410 | 3 640 | 5 |
| 20. | Maksuhäiriöt, ulosotto ja konkurssivalvonta | 109 123 | 109 453 | 110 012 | 559 | 1 |
| 01. | Ulosottolaitoksen ja konkurssivalvonnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 108 951 | 109 193 | 110 012 | 819 | 1 |
| (95.) | Ulosoton säilytettävänä olevien varojen korkomenot (arviomääräraha) | 172 | 260 | — | -260 | -100 |
| 30. | Syyttäjät | 56 577 | 57 057 | 63 201 | 6 144 | 11 |
| 01. | Syyttäjälaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 56 577 | 57 057 | 63 201 | 6 144 | 11 |
| 40. | Rangaistusten täytäntöönpano | 245 025 | 250 100 | 283 742 | 33 642 | 13 |
| 01. | Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 240 325 | 245 400 | 279 042 | 33 642 | 14 |
| 74. | Avolaitostyöt (siirtomääräraha 3 v) | 4 700 | 4 700 | 4 700 | — | 0 |
| 50. | Vaalimenot | 14 880 | 25 336 | 48 336 | 23 000 | 91 |
| 20. | Vaalimenot (arviomääräraha) | 14 880 | 25 336 | 48 336 | 23 000 | 91 |
| Yhteensä | 1 052 797 | 1 093 419 | 1 206 678 | 113 259 | 10 | |
| Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 9 497 | 9 705 | 10 320 |