Talousarvioesitys 0
Selvitysosa:Valtioneuvoston oikeuskanslerin perustehtävänä on varmistaa perustuslain 1 §:ssä säädettyjen Suomen valtiosäännön perusarvojen ja -periaatteiden (ihmisarvon loukkaamattomuus, yksilön vapauksien ja oikeuksien turvaaminen, oikeudenmukaisuuden edistäminen yhteiskunnassa) sekä valtiojärjestyksen perusperiaatteiden kansanvaltaisuuden ja yksilön osallistumisoikeuksien, oikeusvaltioperiaatteen sekä parlamentarismin ja tuomioistuinten riippumattomuuden samoin kuin perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Tavoitteena on, että oikeuskanslerin harjoittama laillisuusvalvonta on vaikuttavaa, laadukasta ja joutuisaa sekä oikea-aikaista. Oikeuskanslerin laillisuusvalvonnassa oikeuskanslerin eri toimintamuotoja käytetään ja yhdistellään tarkoituksenmukaisesti, jolloin laillisuusvalvonnan eri keinoista muodostuu yhtenäinen ja johdonmukainen kokonaisuus.
Oikeuskanslerin toiminnassa on viime vuosina korostunut laillisuusvalvonnan rakenteellinen näkökulma, jolla pyritään lisäämään laillisuusvalvonnan vaikuttavuutta. Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen tehtävien jaosta annettu uusi laki (330/2022) korostaa entisestään oikeuskanslerin laillisuusvalvonnan rakenteellista ja oma-aloitteista näkökulmaa sekä asettaa uusia vaatimuksia laillisuusvalvonnalle.
Oikeuskanslerin laillisuusvalvonnan työtä ovat lisänneet äkilliset ulkoiset toimintaympäristömuutokset turvallisuuskysymyksissä sekä käsiteltävien asioiden vaikeutuminen yleisesti. Lisäksi oikeuskanslerinvirastolle osoitettiin uusi tehtävä EU:n sääntelyyn perustuvassa, 1.1.2023 voimaan tulleessa ns. ilmoittajansuojelulaissa (1171/2022). Viraston toimintamenomäärärahaa korotettiin vuoden 2023 talousarviossa 500 000 eurolla pysyvästi tehtävän hoitamista varten. Oikeuskanslerinviraston henkilöstöresursseja on vuoden 2023 alkupuolella lisätty saadun määrärahan turvin.
Päätöksenteon valvonta
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
| valtioneuvoston yleisistunnot | 75 | 70 | 70 |
| tasavallan presidentin esittelyt | 40 | 30 | 30 |
| tarkastetut esittelylistat | 2 246 | 2 000 | 2 000 |
Kaikki valtioneuvoston yleisistuntojen ja tasavallan presidentin esittelyjen asiakirjat tarkastetaan etukäteen ja oikeuskansleri on läsnä istunnoissa sekä hallituksen neuvotteluissa ja iltakouluissa. Lisäksi tarkastetaan istuntojen pöytäkirjat. Istunnoissa vuosittain käsiteltyjen asioiden määrä vaihtelee vaalikauden aikana. Valtioneuvoston valvontaan liittyen vuonna 2022 virastossa tarkastettiin 1 812 valtioneuvoston yleisistunnossa ja 434 tasavallan presidentin esittelyssä käsiteltyä asiaa. Lisäksi oikeuskansleri valvoo jälkikäteen valtioneuvoston ja tasavallan presidentin päätöksentekoa.
Lainvalmistelun valvonta
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
| lausunnot ministeriöille | 141 | 100 | 100 |
| ennakkotarkastukset | 39 | 40 | 40 |
| kuulemiset eduskunnassa | 24 | 30 | 30 |
Oikeuskansleri valvoo laillisuutta ja hyvän lainvalmistelutavan noudattamista sekä perus- ja ihmisoikeusvelvoitteiden asianmukaista huomioon ottamista lainvalmistelussa. Lausuntopyyntöjen määrä on viime vuosina lisääntynyt. Lausuntojen, ennakkotarkastusten ja kuulemisten vuosittainen määrä riippuu ministeriöiden säädösvalmistelun etenemisestä sekä säädösten yhteiskunnallisesta ja oikeudellisesta merkittävyydestä. Vaalikauden loppuvaiheessa lainvalmistelun valvonta-asioita on yleensä merkittävästi enemmän kuin alkuvaiheessa.
Kanteluasiat
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
| saapuneeksi kirjatut | 2 162 | 2 100 | 2 100 |
| tarkempaan laillisuusvalvonnalliseen arviointiin otetut | 1 654 | 1 500 | 1 500 |
| ratkaistut | 2 370 | 2 100 | 2 100 |
Tarkempaan laillisuusvalvonnalliseen arviointiin otettujen kanteluiden määrissä on vuosittaista vaihtelua. Vuosittain pyritään kuitenkin ratkaisemaan vähintään sama määrä kanteluasioita kuin mitä on saapunut.
Vuonna 2022 ns. seuraamusratkaisujen osuus oli noin 16 % selvittämistoimia edellyttäneistä kanteluasioista, mikä on merkittävästi enemmän kuin aikaisempina vuosina ja kertoo siitä, että laillisuusvalvojan toimenpiteitä vaativien asioiden määrä on kasvussa. Ylimpien laillisuusvalvojien tehtävienjakouudistus on johtanut siihen, että eräissä asiaryhmissä kantelujen käsittely on siirtynyt eduskunnan oikeusasiamiehen tehtäväksi, mikä vähentää oikeuskanslerin käsittelemien kantelujen määrää. Kokonaisuutena oikeuskanslerin käsiteltäviksi tulevien asioiden määrän ei kuitenkaan arvioida merkittävästi vähenevän. Näkyvyyden lisääntyminen uusissa oikeuskanslerille keskitetyissä sekä rakenteellisissa kysymyksissä voi lisätä niihin perustuvia vaativia kanteluita. Jos lähtökohtaisesti oikeusasiamiehen käsiteltäväksi kuuluva kantelu olisi asiaan sisältyvän rakenteellisen kysymyksen vuoksi perusteltua ottaa oikeuskanslerin tarkempaan laillisuusvalvonnalliseen arviointiin, ei sitä siirrettäisi. Tällaiset kantelut ovat omiaan lisäämään oikeuskanslerin käsiteltäväksi jäävien asioiden keskimääräistä vaikeusastetta. Oikeuskanslerinvirasto on myös tehostanut toimintaansa seulomalla aikaisempaa tarkemmin käsiteltäväksi otettavia asioita, mikä osaltaan vähentää laillisuusvalvonnallista arviointia vaativien asioiden määrää.
Omat aloitteet ja laillisuusvalvontakäynnit
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
| omat aloitteet | 30 | 20 | 25 |
| laillisuusvalvontakäynnit | 8 | 15 | 20 |
Omista aloitteista aiheutui vuonna 2022 yhteensä 22 seuraamusta, mikä oli varsin merkittävä määrä. Tavoitteena on suunnata omat aloitteet sekä tarkastus- ja valvontatoiminta perus- ja ihmisoikeuksien, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin sekä hyvän hallinnon kannalta olennaisiin rakenteellisiin kysymyksiin. Omat aloitteet ovat usein laajoja ja edellyttävät perusteellista ja pitkäjänteistä selvittelyä sekä vaativaa oikeudellista arviointia.
Rangaistustuomioiden tarkastaminen
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
| rangaistustuomioiden tarkastus | 4 016 | 4 000 | 4 000 |
Vuonna 2022 rangaistustuomioiden tarkastuksen perusteella otettiin tarkemmin selvitettäväksi 88 asiaa. Asiaryhmän asioita ratkaistiin 102, joissa tuomioistuimille annettiin seuraamus 89 asiassa. Korkeimmalle oikeudelle tehtiin neljä esitystä tuomion purkamiseksi.
Tuomarien virkarikosasiat
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
| vireille tulleet | 61 | 40 | 50 |
| ratkaistut | 55 | 40 | 50 |
Hovioikeuksien tulee ilmoittaa oikeuskanslerille sellaisista tietoonsa tulleista alioikeuksien toimintaa koskevista seikoista, jotka saattavat johtaa virkasyytteen nostamiseen hovioikeudessa. Lisäksi oikeuskansleri on pyytänyt poliisia ilmoittamaan tutkittavaksi tulleista tuomarin epäiltyä lainvastaista menettelyä virkatoimessa koskevista asioista. Myös syyttäjillä on velvollisuus ilmoittaa, jos tällainen asia tai sitä koskeva ilmoitus tulee syyttäjälle. Vuonna 2022 annettiin seuraamus 18 asiassa.
Syyttäjien virkarikosasiat
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
| vireille tulleet | 14 | 20 | 20 |
| ratkaistut | 20 | 20 | 20 |
Oikeuskansleri on pyytänyt poliisia ilmoittamaan tutkittavaksi tulleista syyttäjän tekemäksi epäiltyä virkarikosta koskevista asioista. Syyttäjien virkarikosasioita tulee oikeuskanslerin käsiteltäviksi myös valtakunnansyyttäjän toimiston oikeuskanslerille ilmoittamina. Vuonna 2022 kolmessa asiassa annettiin seuraamus.
Asianajajien, julkisten oikeusavustajien ja luvan saaneiden oikeudenkäyntiavustajien valvonta
| 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
| saapuneet | 746 | 800 | 800 |
| tutkitut | 755 | 800 | 800 |
Valvonnassa tarkastetaan Suomen Asianajajaliiton yhteydessä toimivan valvontalautakunnan ja oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätökset. Oikeuskanslerilla on oikeus hakea muutosta päätöksiin. Tavoitteena on ylläpitää luottamusta valvontajärjestelmän toimivuuteen sekä varmistaa, että oikeus oikeusturvaan ja siihen kuuluvaan mahdollisuuteen saada luotettavia ja laadukkaita oikeudellisia palveluita toteutuu. Tuomareihin ja syyttäjiin kohdistuvaan oikeuskanslerin valvontatoimeen voi usein kytkeytyä myös asianajovalvontaa ja asioiden siirtoa valvontalautakuntaan.
01. Oikeuskanslerinviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 564 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Palkkausten tarkistukset | 190 |
| Vuokrankorotuksen kompensaatio | 9 |
| Yhteensä | 199 |
| 2024 talousarvio | 4 564 000 |
| 2023 I lisätalousarvio | 9 000 |
| 2023 talousarvio | 4 365 000 |
| 2022 tilinpäätös | 3 852 000 |
