Talousarvioesitys 0
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteistä valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista, työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoista, lääkeasioiden tiekartan toimeenpanosta aiheutuvista menoista ja oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus, aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet ja Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomainen. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Valvontalaitosten toiminta kohdistuu hallituskauden strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — Elin- ja työympäristön terveellisyys ja turvallisuus on lisääntynyt
- — Oikea-aikaiset ja luotettavat palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
- — yhdenvertaisuuden, oikeusturvan ja muiden perusoikeuksien sekä lainsäädännön noudattamisen varmistaminen
- — valvonnan painopiste on turvallisuutta, palveluiden järjestämistä ja omavalvontaa edistävässä ennakoivassa, riskiperusteisessa sekä laadultaan ja laajuudeltaan merkittävän toiminnan valvonnassa.
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 128 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Euroopan lähialueen maiden kanssa tehtävään säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) Suomen ja Euroopan lähialueisiin luettavien valtioiden viranomaisten ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin kahdenvälisiin tai monenkeskisiin hankkeisiin sekä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) kansainvälisessä yhteistyössä tehtävien ydin- ja säteilyturvallisuutta edistävien hankkeiden rahoitusosuuksiin, ulkomailla toteutettavien projektien ja yhteistyöstä sekä kansainväliseen avunantoon ja sen vastaanottamiseen varautumisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Korkeatasoinen ionisoivan ja ionisoimattoman säteilyturvallisuuden taso on ylläpidetty ja varmistettu. EU:n perusnormidirektiivin vaatimusten mukainen ionisoivaa säteilyä käyttävien diagnoosimenetelmien lähetekäytännön oikeutusarviointia edistetty. STUK:n toiminta pyrkii tukemaan hallituksen tavoitetta saavuttaa hiilineutraalitalous ylläpitämällä korkeatasoista ydinturvallisuuden tasoa sekä valmistautumalla lämpöä tuottavien pienydinvoimaloiden luvittamiseen.
STUK pyrkii mm. ydinsulkusopimuksen edistämisellä ja ydinjätehuollolla edistämään hallitusohjelman tavoitetta, että Suomi on kokoaan suurempi Euroopassa ja maailmalla.
Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
| 2022 toteutuma | htv | 2023 varsinainen talousarvio | htv | 2024 esitys | htv | |
| Budjettirahoitus | 16 892 | 124 | 19 284 | 124 | 22 128 | 130 | 
| Maksullinen toiminta | 23 102 | 194 | 22 700 | 194 | 22 700 | 194 | 
| Yhteisrahoitteinen toiminta | 251 | 3 | 300 | 4 | 300 | 4 | 
| Yhteensä | 40 245 | 321 | 42 284 | 322 | 45 128 | 328 | 
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
| 2022 toteutuma | htv | 2023 arvio | htv | 2024 arvio | htv | |
| Ydinenergia | 22 335 | 82 | 23 284 | 85 | 22 078 | 85 | 
| Säteilytoiminta | 7 800 | 29 | 8 000 | 30 | 8 900 | 32 | 
| Valmiustoiminta | 3 000 | 7 | 3 200 | 8 | 3 200 | 8 | 
| Tutkimus ja kehitys | 1 190 | 4 | 1 200 | 4 | 3 650 | 4 | 
| Asiantuntijapalvelut | 2 420 | 8 | 2 600 | 9 | 2 700 | 9 | 
| Viestintä | 350 | 1 | 300 | 1 | 300 | 1 | 
| Ympäristö | 3 150 | 9 | 3 700 | 9 | 4 300 | 9 | 
| Yhteiset palvelut ja tukitehtävät1) | - | 122 | - | 117 | - | 117 | 
| Lomat | - | 59 | - | 59 | - | 59 | 
| Yhteensä | 40 245 | 321 | 42 284 | 322 | 45 128 | 328 | 
1) Yhteisten palvelujen kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Bruttomenot | 40 245 | 42 284 | 45 128 | 
| Bruttotulot | 23 353 | 23 000 | 23 000 | 
| Nettomenot | 16 892 | 19 284 | 22 128 | 
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 025 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 369 | 
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (ydinturvallisuusvalvonta, 1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 19 922 | 19 000 | 19 000 | 
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 19 923 | 19 000 | 19 000 | 
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 | - | - | 
| Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 | 
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, säteilytoiminta, 1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 748 | 900 | 900 | 
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 025 | 900 | 900 | 
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -277 | - | - | 
| Kustannusvastaavuus, % | 73 | 100 | 100 | 
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
| — muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 132 | 150 | 150 | 
| — EU:lta saatava rahoitus | 80 | 100 | 100 | 
| — muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 39 | 50 | 50 | 
| Tuotot yhteensä | 251 | 300 | 300 | 
| Hankkeiden kokonaiskustannukset | 586 | 600 | 600 | 
| Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -335 | -300 | -300 | 
| Omarahoitusosuus, % | 57 | 50 | 50 | 
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö kohdistuu suomalaisten turvallisuuden kannalta merkittävimpiin kohteisiin Suomen ja Euroopan unionin lähialueilla. Yhteistyö toteutetaan kohdemaiden ja muiden maiden viranomaisten sekä kansainvälisten järjestöjen kanssa.
Viranomaisten kanssa toteuttavat hankkeet kattavat ydinturvallisuusvalvonnan, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonnan ja onnettomuusvalmiuden, ydinturvan ja ydinmateriaalivalvonnan sekä säteilyn käytön. Yhteistyöhön sisältyy tietojenvaihtoa, säännöstön, käytäntöjen ja osaamisen kehittämistä, tiedonsiirto- ja hälytysjärjestelmien ylläpitoa ja kehittämistä sekä kansainvälisen avun antamiseen ja vastaanottamiseen varautuminen tarvittavat materiaaliset ja tekniset ennakkojärjestelyt mukaan lukien.
Toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin hankkeisiin sisältyy lisäksi turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia, laitetoimituksia sekä laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä ydinvoimalaitoksilla ja muilla ydinlaitoksilla sekä säteilynkäyttökohteissa.
Määrärahasta käytetään arviolta 3 milj. euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Pienydinvoimaloiden (SMR) turvalliseen käyttöönottoon valmistautuminen (HO 2023) | 950 | 
| Tietoturvatason korotus | 90 | 
| Ulkoisen säteilyn valvontaverkon uusiminen | 1 000 | 
| Valtorin laskutuksen muutos | -7 | 
| Ydinenergialain kokonaisuudistuksen valmistelu | -500 | 
| Ydinenergialain kokonaisuudistuksen valmistelu (HO 2023) | 700 | 
| Palkkausten tarkistukset | 611 | 
| Yhteensä | 2 844 | 
| 2024 talousarvio | 22 128 000 | 
| 2023 talousarvio | 19 284 000 | 
| 2022 tilinpäätös | 18 236 000 | 
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 734 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — peruspalveluiden yhdenvertainen saatavuus, tuvallisuus ja laatu on varmistettu
- — valvonnan vaikuttavuus on lisääntynyt
- — kliinisten lääketutkimusten eettisen arvioinnin uudistaminen
- — ylläpidetty ja edistetty elinympäristön terveyttä, vähennetty ja poistettu terveyshaittaa aiheuttavia tekijöitä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palvelunantajien lupia koskevien suoritteiden maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Bruttomenot | 19 138 | 20 168 | 19 654 | 
| Bruttotulot | 5 602 | 4 300 | 4 920 | 
| Nettomenot | 13 536 | 15 868 | 14 734 | 
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 339 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 9 928 | 
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 7 591 | 6 000 | 6 620 | 
| — tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 989 | 1 700 | 1 700 | 
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 2 407 | 2 750 | 3 000 | 
| — osuus yhteiskustannuksista | 5 024 | 3 250 | 3 620 | 
| Kokonaiskustannukset yhteensä | 7 431 | 6 000 | 6 620 | 
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 160 | - | - | 
| Kustannusvastaavuus, % | 102 | 100 | 100 | 
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
| 2022 toteutuma | 2023 ennuste | 2024 ennuste | |
| Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 15 477 | 18 000 | 18 000 | 
| Sosiaalihuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 8 045 | 9 000 | 9 000 | 
| Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta-asiat | 2 808 | 1 900 | 1 900 | 
| Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 776 | 800 | 800 | 
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään:
- — edistetään valmentavaa työotetta
- — vahvistetaan osaamista strategisilla osaamisalueilla
- — liikkuvuudella tuetaan osaamisen kehittämistä
- — työnantajakuvaa parannetaan viestinnän keinoin
- — viraston henkilöstöpolitiikalla edistetään sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenmukaisuutta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Perusterveydenhuoltoon hoitoon pääsyn (ns. hoitotakuun) ohjauksen ja valvonnan tarpeen edellyttämät voimavarat (1 htv) | 100 | 
| Potilas- ja sosiaaliasiavastaavatoiminnan edellyttämä Soteri-rekisterin uusi osio | 20 | 
| Soteri-hankkeen lisärahoitus vuodelle 2023 | -1 700 | 
| Soteri-hankkeen rahoitus vuodelle 2023 | -315 | 
| Sote-valvontalain vaatimat valvonnan voimavarat | 63 | 
| Tietoturvatason korotus | 46 | 
| Valtorin laskutuksen muutos | 7 | 
| Palkkausten tarkistukset | 645 | 
| Yhteensä | -1 134 | 
| 2024 talousarvio | 14 734 000 | 
| 2023 talousarvio | 15 868 000 | 
| 2022 tilinpäätös | 15 125 000 | 
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 035 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston monitoimipaikkaisen toimintamallin vahvistamisesta aiheutuvien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — Lääkkeiden jakelu tukee rationaalisen lääkehoidon periaatteiden toteutumista ja palvelujärjestelmän katkeamattomia hoitoketjuja
- — Lääkeasioiden tiekartan toimenpidekokonaisuuksien edistäminen
- — Lääkkeiden saatavuus ja apteekkien toimitusvarmuus ovat tavoitetasolla
- — Palvelujärjestelmän toimintamallien kehittämisen tuki sisältäen digitalisaation
- — HTA-periaatteiden ja -toimintamallien yhdenmukaistamiseen osallistuminen
- — Lääkehoidon kansallisen ja alueellisen ohjauksen kyvykkyyksien tukeminen
- — Fimea toimii ensisijaisena kansallisen ja kansainvälisen lääketiedon tuottajana ja kehittäjänä sekä osallistuu lääkealan tiedonhallinnan ja digitaalisten työvälineiden kehittämiseen
- — Fimea on arvostettu myyntilupa-arvioija EU:ssa ja huolehtii kyvykkyyksien kehittämisestä
- — EU-lainsäädännön kehittäminen ja täytäntöönpano
- — Uudet valvontatehtävät ja niiden implementointi lisäarvoa tuottavalla tavalla
- — Kliinisten lääketutkimusten asetuksen toimeenpano ja valvontamenettelyjen yhteensovittaminen Valtakunnallisen eettisen toimikunnan kanssa.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = edellinen vuosi)
| 2022 toteutuma | 2023 tavoite | 2024 tavoite | |
| Työn tuottavuusindeksi | 93,7 | > 100 | > 100 | 
| Kokonaistuottavuusindeksi | 91,7 | > 100 | > 100 | 
Viraston henkilötyövuodet
| 2022 toteutuma | 2023 arvio | 2024 arvio | |
| Maksullinen toiminta | 263 | 261 | 271 | 
| Ei-maksullinen toiminta | 49 | 54 | 48 | 
| Yhteensä | 312 | 315 | 319 | 
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Bruttomenot | 35 032 | 32 898 | 33 837 | 
| Bruttotulot | 28 422 | 28 100 | 28 802 | 
| Nettomenot | 6 610 | 4 798 | 5 035 | 
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 373 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 547 | 
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Budjettirahoitus | 6 610 | 4 798 | 5 035 | 
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
|---|---|---|---|
| — julkisoikeudelliset suoritteet | 25 184 | 25 500 | 25 500 | 
| — liiketaloudelliset suoritteet | 18 | - | - | 
| — erillislakien mukaiset suoritteet | 2 765 | 2 100 | 2 800 | 
| Muut tuotot | 455 | 500 | 502 | 
| Yhteensä | 28 422 | 28 100 | 28 802 | 
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Maksullisen toiminnan tuotot | 25 202 | 25 500 | 25 500 | 
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 17 068 | 16 800 | 16 800 | 
| — osuus yhteiskustannuksista | 9 143 | 8 700 | 8 700 | 
| Kustannukset yhteensä | 26 211 | 25 500 | 25 500 | 
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 009 | - | - | 
| Kustannusvastaavuus, % | 96 | 100 | 100 | 
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 2 765 | 2 100 | 2 800 | 
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 1 411 | 1 400 | 1 850 | 
| — osuus yhteiskustannuksista | 666 | 700 | 950 | 
| Kustannukset yhteensä | 2 077 | 2 100 | 2 800 | 
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 688 | - | - | 
| Kustannusvastaavuus, % | 133 | 100 | 100 | 
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään:
- — edistetään valmennettavaa johtamisotetta
- — osaamisen johtamista vahvistetaan
- — liikkuvuus ja henkilökierto ovat osa henkilöstön kehittämistä
- — työnantajakuva säilytetään nykyisellä tasolla.
Tunnusluvut
| 2022 toteutuma | 2023 tavoite | 2024 tavoite | |
| Henkilöstön hyvinvointi | |||
| — työtyytyväisyysindeksi | 3,76 | yli valtion keskitason | yli valtion keskitason | 
| — sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 6,9 | alle valtion keskitason | alle valtion keskitason | 
Määrärahasta 150 000 euroa on tarkoitettu tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelain (595/2009) 84 b §:ssä tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Tietoturvatason korotus | 38 | 
| Valtorin laskutuksen muutos | -8 | 
| Palkkausten tarkistukset | 207 | 
| Yhteensä | 237 | 
| 2024 talousarvio | 5 035 000 | 
| 2023 talousarvio | 4 798 000 | 
| 2022 tilinpäätös | 4 784 000 | 
07. Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 29 663 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15, 18 ja 21 a §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut alustavasti työsuojelun aluehallintoviranomaisille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024. Tarkennetut tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun aluehallintoviranomaisten välisessä tulossopimuksessa.
Työsuojeluvalvonta pyrkii osaltaan ehkäisemään ja vähentämään ihmisten eriarvoistumista. Valvonnan tavoitteena on vahvistaa turvallista, terveellistä ja reilua työtä monipuolisilla keinoilla, toimintaympäristön muutoksiin reagoiden ja toimintaa kehittäen. Työsuojeluvalvonta tukee ja edistää työpaikan omaa turvallisuustoimintaa työpaikkavalvonnan, ohjauksen ja viestinnän avulla.
Valvonta perustuu toimintaympäristössä tunnistettuihin ilmiöihin, jotka ovat työolot, pirstaloituva työelämä ja psykososiaalinen kuormitus. Toiminta kohdennetaan riski- ja tietoperusteisesti niin, että valvonnan ja muun vaikuttamistoiminnan (ml. viestintä) keinoja yhdistelemällä saadaan mahdollisimman suuri vaikuttavuus työpaikoilla. Valvonnan keskeisin toimintamuoto on tarkastus. Tarkastukset toteutetaan pääsääntöisesti työpaikalla tehtävinä tarkastuksina, mutta soveltuvissa asiakokonaisuuksissa tarkastus voidaan toteuttaa myös virtuaalisesti tai asiakirjojen perusteella tehtävänä valvontana. Tarkastusmäärä sovitaan vuosittaisessa tulossopimuksessa. Muulla vaikuttamistoiminnalla pyritään tavoittamaan myös niitä työpaikkoja, joihin ei kohdenneta valvontaa. Työperäisen hyväksikäytön torjumisessa kehitetään ulkomaisen työvoiman valvonnan lisäksi tietopohjaista viranomaisyhteistyötä.
Työsuojelun vastuualueet vastaavat täysimääräisesti asiakaskysyntään toimitusaikatavoitteidensa puitteissa ml. lausunnot ja luvat.
Toiminnalle asetetaan seuraavat määrätavoitteet:
Työsuojelun aluehallinnon kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet tulosalueittain
| 2022 | 2023 | 2024 | |||||||
| Tulosalue | %-osuus | toteutuma | htv | %-osuus | tavoite | htv | %-osuus | tavoite | htv | 
| Työpaikkojen valvonta ja asiakaskysyntään vastaaminen | 70 | 20 486 | 306 | 70 | 19 754 | 314 | 70 | 20 764 | 310 | 
| Valvontaa tukeva toiminta | 30 | 8 780 | 131 | 30 | 8 466 | 135 | 30 | 8 899 | 133 | 
| Yhteensä | 100 | 29 266 | 437 | 100 | 28 220 | 449 | 100 | 29 663 | 443 | 
Valvonnan vaikuttavuuden tehostamiseksi hyödynnetään ja analysoidaan tietoa nykyistä paremmin ja laaja-alaisemmin. Työsuojeluviranomaisten toiminnan tuottavuutta, kattavuutta ja vaikuttavuutta parannetaan.
Työsuojelun vastuualueet ovat kilpailukykyinen ja jatkuvasti kehittyvä hyvän henkilöstöpolitiikan työpaikka, jossa huolehditaan henkilöstön hyvinvoinnista ja osaamisesta.
Tulostavoitteiden toteutusta ja toiminnan valtakunnallisuutta edistetään kehittämällä vastuualuerajat ylittävää yhteistyötä, resurssien käyttöä, suunnittelua ja johtamista.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Bruttomenot | 29 515 | 28 452 | 29 895 | 
| Bruttotulot | 249 | 232 | 232 | 
| Nettomenot | 29 266 | 28 220 | 29 663 | 
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 166 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 123 | 
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | -70 | 
| Palkkausten tarkistukset | 1 513 | 
| Yhteensä | 1 443 | 
| 2024 talousarvio | 29 663 000 | 
| 2023 talousarvio | 28 220 000 | 
| 2022 tilinpäätös | 28 223 000 | 
08. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
2) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahaa käytetään tietolupaviranomaisen peruspalvelujen ja infrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon. Tietoluvan saajat maksavat luvista ja aineistopalveluista, kuten tietojen kokoamisesta, yhdistelyistä, muokkaamisesta ja tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä aiheutuvista kustannuksista valtion maksuperustelain (150/1992) ja STM:n antaman Findatan maksuasetuksen mukaisesti. Lupaviranomainen korvaa rekisterinpitäjälle luvansaajilta perityistä maksuista sille kuuluvan osuuden. Lupaviranomainen maksaa Tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä järjestelmän toimittajille sopimuksen mukaisen korvauksen. Tietolupaviranomaisen tehtävistä säädetään laissa sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019).
Toiminnalle on asetettu alustavasti seuraavat tavoitteet vuodelle 2024:
- — lupaviranomainen jatkaa säännönmukaista lupatoimintaa ja aineistotoimituksia
- — lupaviranomaisen neuvontapalvelun sekä lupaprosessin sekä tietojen kokoamis- ja käsittelyprosessin kehittäminen
- — toimintaan liittyvien sähköisten palvelujen edelleen kehittäminen
- — tietoturvallisen teknisen käyttöympäristön kehittäminen tietojen luovuttamiseksi ja eri käyttöympäristöjen koordinointi
- — lupa- ja aineistoprosessin koordinaation ja lupaviranomaisen ja rekisteripitäjien yhteistoiminnan kehittäminen
- — kansainväliseen yhteistyöhön osallistuminen.
Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa lupaviranomaiselle ja sen toiminnalle tulostavoitteet osana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tulossopimusta lupaviranomaisen ohjausryhmän esitysten pohjalta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2022 toteutuma | 2023 varsinainen talousarvio | 2024 esitys | |
| Bruttomenot | 2 929 | 2 630 | 2 795 | 
| Bruttotulot | 655 | 430 | 595 | 
| Nettomenot | 2 274 | 2 200 | 2 200 | 
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 274 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 200 | 
| 2024 talousarvio | 2 200 000 | 
| 2023 talousarvio | 2 200 000 | 
| 2022 tilinpäätös | 2 200 000 | 
09. Lääkeasioiden tiekartan toimeenpano (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) lääkeasioiden tiekartan toimeenpanosta aiheutuviin hankintoihin ja selvityksiin sekä toimenpiteiden koordinointiin, edistämiseen ja muihin vastaaviin menoihin
2) lääkehoidon tiedonhallinnan kansallisten ja alueellisten kehittämis- ja kokeiluhankkeiden sekä muiden alueellisten kehittämis- ja kokeiluhankkeiden menojen maksamiseen
3) enintään kahdeksaa henkilötyövuotta vuosittain vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen toimenpideohjelman ohjaus- ja asiantuntijatehtäviin.
Selvitysosa:Lääkeasioiden tiekartan toimeenpanossa on kyse lääkkeiden jakelujärjestelmän rakenteellisesta uudistuksesta, lääkehoidon ohjauksen vahvistamisesta, lääkehoitoon liittyvän tietopohjan parantamisesta sekä tiedon käytön tehostamisesta. Paremmalla ohjauksella ja tietopohjalla voidaan varmistaa uusien lääkkeiden hallittu käyttöönotto ja edistää lääkkeiden järkevää käyttöä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Lääkeasioiden tiekartan toimeenpano | 1 000 | 
| Yhteensä | 1 000 | 
| 2024 talousarvio | 2 000 000 | 
| 2023 talousarvio | 1 000 000 | 
| 2022 tilinpäätös | 4 000 000 | 
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 12 782 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (133/2020) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen
4) oikeuslääketieteellisen ruumiinavaukseen määrättyjen ruumiiden kuljetuksista tai poliisin tilaamista ruumiiden kuljetuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
5) oikeuslääkäreille virka-ajan ulkopuolella tehtävästä päivystyksestä aiheutuvien päivystyspalkkioiden tai -palkkojen maksamiseen enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa sekä muiden päivystystoiminnan menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Laki kuolemansyyn selvittämisestä (459/1973) määrittelee oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen perusteet. Momentilta maksetaan myös asetuksen (133/2020) mukaisia palkkioita ruumiinavauksia suorittaville oikeuslääkäreille.
Vuonna 2022 oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia tehtiin 8 093, vuonna 2023 arvioidaan tehtävän 8 200 ja vuonna 2024 arviolta 8 200 ruumiinavausta.
Toiminnan tavoitteena on:
- — oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten suorittaminen lain mukaisin indikaatioin
- — yleisen oikeusturvan toteutuminen selvittämällä kuoleman olosuhteet, kuolemansyy ja kuolemanluokka
- — selvittää alkoholi- ja huumemyrkytyskuolemat, alkoholin ja muiden päihteiden sekä lääkeaineiden merkitys kuolemantapauksissa
- — saada väkivaltaisista kuolemista oikeuden käyttöön puolueeton ja riippumaton asiantuntijalausunto ja todisteluaineisto
- — varmistaa potilaan ja terveydenhuollon henkilöstön oikeusturva
- — tuottaa tietoa tapaturmaisista, ammattitaudin aiheuttamista ja luonnollisista kuolemista vakuutusoikeudellisia selvityksiä varten
- — oikeuslääkäriresurssien saatavuuden varmistaminen erikoislääkärikoulutuksella.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Helsingin ja Turun uudet toimipisteet | 541 | 
| Tietojärjestelmän päivitys ja jatkokehitys | -200 | 
| Vainajien käsittelyyn ja säilytykseen liittyvien laitteiden suunnittelu, hankinta ja huolto | 400 | 
| Yhteensä | 741 | 
| 2024 talousarvio | 12 782 000 | 
| 2023 talousarvio | 12 041 000 | 
| 2022 tilinpäätös | 13 535 919 | 
