Talousarvioesitys 2011
63. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 86 737 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtioneuvoston määräämin perustein (512/1999):
1) valtion vastaanottokeskusten toimintamenojen maksamiseen
2) valtion vastaanottokeskusten ja kuntien, kuntayhtymien ja yhteisöjen ylläpitämien turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusten sekä ryhmäkotien kustannuksiin, alaikäisten edustamisesta aiheutuvien kulujen maksamiseen sekä tulkkipalvelujen kustannuksin ja muihin tarvittaviin menoihin
3) vastaanoton toteuttamiseksi erityistilanteissa tarpeellisten palvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen
4) ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän toiminnan rahoittamiseen (Kotouttamislaki 493/1999 4a luku; 25 a—f §)
5) toimeentulon ja huolenpidon järjestämiseen ulkomaalaisille, jotka on otettu säilöön ulkomaalaislain (301/2004) 121—123 §:n perusteella
6) vastaanottokeskusten järjestämissä toimenpiteissä olevien tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutuksen maksamiseen sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen (Kotouttamislaki 493/1999 22 a §)
7) turvapaikanhakijoiden oikeusapupalvelujen hankkimiseen ja vapaaehtoisesta paluusta aiheutuviin kuluihin sekä vapaaehtoista paluuta tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin.
Lisäksi määrärahaa saa käyttää:
8) turvapaikkapuhuttelujen tulkkaus- ja käännösmenoihin sekä maahanmuuttoviraston toimipisteiden ulkopuolella suoritettavien turvapaikkapuhuttelujen matkakustannusten ja perhesiteen selvittämiseksi tehtävien DNA-testien kustannuksiin
9) pakolaisten maahantulomatkojen järjestämisestä, lähtömaassa suoritettavista terveystarkastuksista ja koulutuksesta (kulttuuriorientaatiosta) sekä vastaanottoa edistävän koulutuksen ja tiedotustoiminnan järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisesti lukuun ottamatta valtion vastaanottokeskusten toimintamenoja, jotka kohdennetaan suoriteperusteisesti.
Valtion vastaanottokeskusten toimintamenot budjetoidaan arvonlisäverollisina.
Valtion vastaanottokeskusten toimintamenomäärärahaa saa käyttää enintään 130 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös valtion vastaanottokeskusten kulutusmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Kotouttamislain (493/1999) 19 c §:n 1 momentin mukaisesti turvapaikanhakijan vastaanoton järjestää vastaanottokeskus. Valtion vastaanottokeskukset toimivat Maahanmuuttoviraston alaisina. Maahanmuuttovirasto tekee sopimuksen turvapaikanhakijoiden vastaanoton ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton järjestämisestä ja siitä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta kuntien, kuntayhtymien ja yhteisöjen ylläpitämien turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusten ja ryhmäkotien osalta.
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän toimintaa koordinoivat valtion vastaanottokeskukset Oulussa ja Joutsenossa. Toiminta voi sisältää asumisen järjestämisen, sosiaali- ja terveyspalvelujen ja muun tarpeellisen huolenpidon lisäksi muita uhrin tarvitsemia tukipalveluja ja erityispalveluja sekä turvallisuudesta huolehtimisen.
Turvapaikanhakijoiden vapaaehtoista paluuta voidaan tukea kohtuullisten matkakustannusten verran.
Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö (IOM) järjestää kiintiöstä valittujen pakolaisten maahantulomatkat ostopalveluna. Sopimus sisältää matkustusta varten tehtävän terveystarkastuksen. Vastaanoton erityistilanteissa korvataan erityispalveluja, kuten matkan aikana tarvittavat lääkäripalvelut.
Turvapaikkapuhuttelujen tulkkaus- ja käännöskustannukset vaihtelevat turvapaikanhakijoiden määrän ja hakijoiden kielen mukaan. Turvapaikkahakemuslomakkeella selvitetään hakemuksen perusteet ennen turvapaikkapuhuttelua. Hakijan täyttämä lomake sekä hakijan vieraskieliset asiakirjat ja selvitykset käännetään Maahanmuuttovirastossa. Maahanmuuttoviraston turvapaikkapuhuttelussa käytetään hakijan äidinkieltä tai hänen ymmärtämänsä kielen tulkkausta.
Ulkomaalaislain (301/2004) 65 §:n mukaan Maahanmuuttovirasto voi varata hakijalle ja perheenkokoajalle tilaisuuden osoittaa biologinen sukulaisuus toteen valtion varoista kustannettavan DNA-tutkimuksen avulla, jos biologiseen sukulaisuuteen perustuvasta perhesiteestä ei muutoin voida saada riittävää selvitystä ja jos DNA-tutkimuksen avulla on mahdollista saada olennaista näyttöä perhesiteestä.
| Määrärahan arvioitu käyttö | € |
|---|---|
| Valtion vastaanottokeskusten toimintamenot | 8 448 000 |
| Kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen vastaanottokustannukset | 40 618 820 |
| Vastaanoton muut menot | 36 378 180 |
| — palvelujen ostot | 5 904 240 |
| — terveydenhuolto | 8 744 950 |
| — muut menot | 2 699 930 |
| — toimeentulotuki | 19 029 060 |
| Vastaanottokustannukset yhteensä | 85 445 000 |
| Pakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset | 915 000 |
| Vapaaehtoisen paluun kokeiluhanke | 377 000 |
| Yhteensä | 86 737 000 |
| Henkiset voimavarat, Valtion vastaanottokeskukset | |||
| 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
| Henkilötyövuodet (enintään) | 103,8 | 130 | 130 |
| Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 8,9 | 8 | 7 |
| Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | - | 3,5 | 3,5 |
| Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
|---|---|
| Palkkausten tarkistukset | 56 |
| Turvapaikanhakijoiden määrän kasvu | 14 877 |
| Vapaaehtoisen paluun kokeiluhanke | 377 |
| Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 11 |
| Muu muutos yhteensä | -11 |
| Yhteensä | 15 310 |
| 2011 talousarvio | 86 737 000 |
| 2010 III lisätalousarvio | 31 009 000 |
| 2010 talousarvio | 71 427 000 |
| 2009 tilinpäätös | 119 031 591 |