Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Poliisitoimi
         20. Rajavartiolaitos
              20. Erityismenot
         40. Maahanmuutto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2011

30. Pelastustoimi ja hätäkeskuksetPDF-versio

Selvitysosa:Pelastustoimen tehtävänä on tulipalojen ehkäiseminen ja pelastustoiminta normaali- ja poikkeusoloissa sekä varautuminen näihin tehtäviin. Lisäksi pelastustoimi osallistuu yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa onnettomuuksien ehkäisytyöhön.

Vastuun pelastustoimen eri tehtävien hoitamisesta jakavat valtio ja kuntien ylläpitämät alueelliset pelastuslaitokset. Valtion talousarviosta rahoitetaan Pelastusopiston toiminta sekä sisäasiainministeriön johtama pelastustoimen valtakunnallinen kehittämistoiminta. Alueellisten pelastuslaitosten rahoituksesta vastaavat kunnat.

Pelastustoimi toteuttaa yhteistyössä muiden vastuuviranomaisten kanssa asumisen paloturvallisuuden toimenpideohjelmaa. Uusi pelastuslaki tulee voimaan vuonna 2011 ja sen toimeenpanoon ryhdytään. Pelastuslaitokset laativat uuden lain mukaiset valvontasuunnitelmat palotarkastustoiminnan tehostamiseksi. Pelastustoimi toteuttaa pelastuslaitosten toimintakykyhankkeen ja selvitysmiehen raportin linjauksia henkilöstön työkyvyn edistämiseksi.

Hätäkeskusten tehtävänä on vastaanottaa pelastustoimen, poliisin sekä sosiaali- ja terveystoimen alaan kuuluvia hätäilmoituksia ja muita ihmisten, omaisuuden ja ympäristön turvallisuuteen liittyviä välittömiä toimenpiteitä edellyttäviä ilmoituksia sekä välittää ne edelleen niille viranomaisille, joille tehtävä voimassa olevan lainsäädännön mukaan kuuluu.

Hätäkeskustoimintaa tehostetaan ja toiminnan tuottavuutta lisätään Hätäkeskuslaitoksen rakenteita kehittämällä. Hätäkeskusten ja hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten toimintaa yhdenmukaistetaan hälytyspalveluiden osalta valtakunnan tasolla. Tavoitteena on parantaa hätäkeskusten toimintaa ja viranomaisyhteistyötä ja sitä kautta väestön turvallisuuspalveluja. Hätäkeskustoiminta ja tietojärjestelmät uudistetaan vuoteen 2015 mennessä siten, että verkottuneet hätäkeskukset voivat tukea toisiaan ruuhka- ja häiriötilanteissa. Samalla automatisoidaan salityöskentelyä siten, että hätäkeskuspäivystäjän työ helpottuu ja tehdään tarvittavat rakenteelliset korjaukset.

Hätäkeskusuudistusta toteutetaan vaiheittain sisäasiainministeriön päätöksen mukaisesti siten, että vuoden 2015 loppuun mennessä kaikki keskukset toimivat sijoituspäätöksen mukaisilla paikkakunnilla. Vuonna 2011 Rovaniemellä sijaitseva hätäkeskus lakkautetaan ja toiminnot yhdistetään Oulussa sijaitsevaan Pohjois-Suomen ja Lapin hätäkeskukseen. Rakennemuutoksen yhteydessä varmistetaan hätäkeskuspalvelujen ja henkilökunnan saatavuus muun muassa järjestämällä vuosittaisten hätäkeskuspäivystäjäkurssien lisäksi ylimääräisiä kursseja.

01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 029 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin kansainvälisen pelastustoimen hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen

2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti

3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin

4) pelastuslain 87 §:n 2 momentin mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen

5) pelastuslain 77 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen

6) pelastuslain 74 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen

7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.

Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:

Onnettomuuksien ehkäisy

Ihmisillä ja yhteisöillä on hyvät valmiudet ennalta estää tulipaloja.

Turvallisuutta parantavan tekniikan käyttöä lisätään.

Onnettomuuksien ehkäisy 2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
       
Tuotokset      
Laadittujen valvontasuunnitelmien määrä, %1) - - 100
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä, %, vähintään 16 20 20

1) Vuoden 2011 alusta voimaan tulevassa pelastuslaissa edellytetään pelastuslaitosten laativan valvontasuunnitelmat vuoden 2011 aikana.

Pelastustoiminta ja varautuminen

Pelastustoimella on yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen strategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten.

Pelastustoimi kykenee reagoimaan ja toimimaan nopeasti onnettomuustilanteissa riskejä vastaavasti.

Pelastustoimi kykenee antamaan kansainvälistä apua suuronnettomuustilanteissa.

Pelastustoimella on tarkistetut ja uudistetut pelastushenkilöstön mitoituksen perusteet, rakenteet ja suorituskykyvaatimukset ja toimintavalmiutta koskevat ohjeet.

Pelastustoiminta ja varautuminen 2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
       
Tuotokset      
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) 101 430 94 000 94 000
— tulipaloista aiheutuvat tehtävät 14 990 12 000 12 000
— tarkistus- ja varmistustehtävät 29 450 18 300 22 000
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) 26 530 37 000 29 000
— muut tehtävät 30 460 26 700 31 000
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta (6 min.) 65 90 90
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta (10 min.) 88 90 90

1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.

Tukipalvelut

Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä.

Varmistetaan peruskoulutuksen avulla henkilöstön riittävyys ja osaaminen. Pelastustoimen jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee monipuolisesti pelastustoimen osaamista.

Pelastustoimi 2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
       
Tuotokset      
Pelastusopiston ammatillisen koulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään1) 58 150 66 120 61 800
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään 165 210 196
Panokset      
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta 119 118 117
— Pelastusopiston henkilötyövuodet 106 106 105
— Sisäasiainministeriön henkilötyövuodet 8 7 7
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet 5 5 5
Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet 29 30 34
Koulutuksen kokonaismenot, brutto (1 000 euroa)2) 12 881 13 500 13 500
Toiminnan tehokkuus      
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet, kpl 914 960 1 010
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja, kpl 1 186 1 200 1 240
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuotuinen käyttömeno, euroa, enintään 28 846 29 700 28 880
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään 160 165 158
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) 3,06 3,00 3,06
Pelastustoimen koulutuspaikkatarve/Pelastusopiston koulutettavapaikat 260/224 260/225 260/225
Henkiset voimavarat      
Pelastusopiston henkilöstön lukumäärä 110 108 107
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön lukumäärä 30 35 39
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) 3,57 3,68 3,68
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään 6,93 8,0 7,0

1) Tunnusluvussa ei ole huomioitu Savonia-ammattikorkeakoulun rahoittamaa pelastustoimen ammattikorkeakoulutusta eikä Kriisinhallintakoulutusta.

2) Koulutuksen kokonaismenoissa ei ole huomioitu ammattikorkeakoulutuksen osuutta, jonka osuus v. 2009: 2,9 milj. euroa, v. 2010: 2,8 milj. euroa ja v. 2011: 2,8 milj. euroa.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 21 514 18 261 17 829
Pelastustoimen bruttotulot 5 719 3 917 3 800
Nettomenot 15 795 14 344 14 029
— Pelastusopisto 13 584 12 114 11 619
— Sisäasiainministeriö 2 211 2 230 2 410
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 170    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 345    

Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot1)      
— suoritteiden myyntituotot 806 780 755
— muut tuotot 251 230 250
Tuotot yhteensä 1 057 1 010 1 005
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 1 887 1 748 1 663
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -830 -738 -658
Kustannusvastaavuus, % 56,0 57,8 60,4

1) Maksullisessa toiminnassa on huomioitu Pelastusopiston maksullinen toiminta ja Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentilta 26.30.02 45
Palvelukeskuksen tuottavuusvähennys -21
Tuottavuustoimet -40
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 38
Palkkausten tarkistukset 119
Pelastajakoulutus (kertamenon poistaminen) -434
Muu muutos yhteensä -22
Yhteensä -315


2011 talousarvio 14 029 000
2010 III lisätalousarvio 52 000
2010 talousarvio 14 344 000
2009 tilinpäätös 15 970 000

02. Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 58 693 000 euroa.

Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Hätäkeskuslaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:

Toteutetaan hätäkeskustoiminnan strategisten linjausten mukaisia toimenpiteitä. Ensimmäinen uuden aluejaon mukainen kahden hätäkeskuksen toimintojen yhdistäminen on tehty.

Hätäkeskuslaitos 2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
       
Tuotokset      
Hätäilmoitusten määrä, kpl 4 200 000 4 280 000 4 370 000
Panokset      
Hätäkeskustoiminnan kokonaismenot, brutto, 1 000 euroa 58 586 69 959 66 937
Henkilötyövuodet 739 775 774
Toiminnan tehokkuus      
Hätäilmoitusten määrä/hätäkeskuspäivystäjä (pl. vuoromestarit) 7 800 7 500 7 600
Hätäkeskustoiminnan bruttokustannukset, euroa/asukas, enintään 11,0 11,2 11,2
Hätäkeskustoiminnan bruttokustannukset, euroa/hätäkeskusilmoitus, enintään 13,9 14,0 13,8
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Kiireellisissä tapauksissa aika hätäilmoituksesta tehtäväksiantoon on tehtävän edellyttämässä ajassa, % 58 60 65
Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten tyytyväisyys, indeksi, vähintään (asteikko 1—5) 3,43 3,53 3,63
Henkiset voimavarat      
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) 3,21 3,20 3,24
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään 13,6 14,0 13,0
Henkilöstön määrä 839 835 794

Vuoden 2008 talousarviossa osoitettua 40 henkilötyövuoden lisäystä jatketaan määräaikaisesti vuosina 2010—2011.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 58 586 59 951 62 788
Bruttotulot 5 080 3 995 4 095
Nettomenot 53 506 55 956 58 693
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 10 088    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 10 759    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot 5 042 3 995 4 095
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 3 749 3 803 3 899
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 1 293 192 196
Kustannusvastaavuus, % 134,5 105,0 105,0

Hätäkeskustoiminnan ja -tietojärjestelmän uudistamiseen (Toti-hanke) on myönnetty vuosina 2008—2010 yhteensä 3 300 000 euroa ja vuodelle 2011 hankkeelle ehdotetaan 5 950 000 euroa siirtona momentilta 28.70.20.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentille 26.30.01 -45
Palkkausten tarkistukset 476
Kertaluonteisen lisäyksen poistaminen -2 000
Hätäkeskustietojärjestelmän uudistamiseen (Toti-hanke):  
— siirto momentilta 28.70.20 5 950
— vuodelle 2010 myönnetyn lisäyksen poisto -1 600
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 181
Muu muutos yhteensä -225
Yhteensä 2 737


2011 talousarvio 58 693 000
2010 III lisätalousarvio 318 000
2010 talousarvio 55 956 000
2009 tilinpäätös 54 177 000

20. Erityismenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 3 406 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) pelastuslain (468/2003) 74 §:ssä tarkoitetulla tavalla toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä etsintä- ja pelastustehtäviin sekä poliisiviranomaisen johtamiin etsintä- tai muihin vastaaviin virka-aputehtäviin ja niistä aiheutuvan valmiuden ylläpitämiseen sekä ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta Finavialle

2) Suomen kahdenvälisiin ja monenkeskisiin kansainvälisiin sopimuksiin perustuviin hätäapujärjestelyihin kuten avun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautumiseen liittyviin kustannuksiin. Kansainvälisten hätäapujärjestelyjen edellyttämiksi toimiksi luetaan myös Suomen osallistuminen Euroopan unionin pelastuspalvelu- ja siviilikriisinhallintajärjestelmiin, YK:n alaisten järjestöjen hätäapujärjestelmiin, Naton Euro-Atlanttisen kumppanuusneuvoston asiantuntijatoimiin ja Suomen pelastuspalvelukomennuskunnan hätäaputehtävät ja niistä aiheutuvat palkkaus-, varautumis- ja toimintakustannukset lähialueille kuntien ja valtion toimesta sekä maailmanlaajuisesti

3) pelastuslain 27 §:n mukaisiin metsäpalojen tähystystoiminnasta aiheutuneisiin kustannuksiin.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
1) Ilma-alusten käyttö etsintä- ja pelastustehtäviin 2 360 000
2) Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen 746 000
3) Metsäpalojen tähystystoiminta 300 000
Yhteensä 3 406 000


2011 talousarvio 3 406 000
2010 talousarvio 3 406 000
2009 tilinpäätös 2 007 336

31. Pelastustoimen valtionavustukset (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 3 510 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtionavustusten maksamiseen alueen pelastustoimen valtionavustuksesta annetun lain (1122/2003) nojalla pelastustoimen hoidon kannalta tarpeellisen kaluston tai järjestelmän hankinnasta aiheutuviin huomattaviin kustannuksiin sekä kehittämishankkeisiin pelastustoimen alueille

2) pelastuslain (468/2003) 77 §:n 2 momentin mukaisten avustusten maksamiseen väestönsuojelumenoihin kunnille ja pelastustoimen alueille.

Selvitysosa:

Tavoitteet

Momentilta myönnetyn rahoituksen tavoitteena on tukea pelastuslaitosten mahdollisuuksia uusia kalustoaan, käynnistää järjestelmähankkeita sekä käynnistää erilaisia kehittämishankkeita. Lisäksi määrärahan avulla edistetään pelastustoimen alueiden tasapainoista kehittymistä.

Tuloksellisuustavoitteet
    2009
toteutuma
  2010
arvio
  2011
tavoite
  kpl 1 000 euroa kpl 1 000 euroa kpl 1 000 euroa
             
Tuetut kehittämis- ja järjestelmähankkeet 1 6 1 6 2 10
Tuetut pelastusajoneuvot 42 3 497 40 3 501 38 3 400
Tuetut kuntien johtokeskukset 2 7 2 3 2 100

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Valtionosuus pelastustoimen alueille 3 410 000
Pelastuslain 77 §:n 2 momentin mukaiset avustukset 100 000
Yhteensä 3 510 000


2011 talousarvio 3 510 000
2010 talousarvio 3 510 000
2009 tilinpäätös 3 510 000

43. Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 7 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää viranomaisradioverkon hintatuen ja alijäämätuen maksamiseen Suomen Erillisverkot Oy:lle.

Selvitysosa:Momentilta myönnetyn rahoituksen tavoitteena on turvata viranomaisradioverkon toiminta.


2011 talousarvio 7 100 000
2010 talousarvio 10 000 000
2009 tilinpäätös 10 000 000