Talousarvioesitys 2011
30. Pelastustoimi ja hätäkeskukset
Selvitysosa:Pelastustoimen tehtävänä on tulipalojen ehkäiseminen ja pelastustoiminta normaali- ja poikkeusoloissa sekä varautuminen näihin tehtäviin. Lisäksi pelastustoimi osallistuu yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa onnettomuuksien ehkäisytyöhön.
Vastuun pelastustoimen eri tehtävien hoitamisesta jakavat valtio ja kuntien ylläpitämät alueelliset pelastuslaitokset. Valtion talousarviosta rahoitetaan Pelastusopiston toiminta sekä sisäasiainministeriön johtama pelastustoimen valtakunnallinen kehittämistoiminta. Alueellisten pelastuslaitosten rahoituksesta vastaavat kunnat.
Pelastustoimi toteuttaa yhteistyössä muiden vastuuviranomaisten kanssa asumisen paloturvallisuuden toimenpideohjelmaa. Uusi pelastuslaki tulee voimaan vuonna 2011 ja sen toimeenpanoon ryhdytään. Pelastuslaitokset laativat uuden lain mukaiset valvontasuunnitelmat palotarkastustoiminnan tehostamiseksi. Pelastustoimi toteuttaa pelastuslaitosten toimintakykyhankkeen ja selvitysmiehen raportin linjauksia henkilöstön työkyvyn edistämiseksi.
Hätäkeskusten tehtävänä on vastaanottaa pelastustoimen, poliisin sekä sosiaali- ja terveystoimen alaan kuuluvia hätäilmoituksia ja muita ihmisten, omaisuuden ja ympäristön turvallisuuteen liittyviä välittömiä toimenpiteitä edellyttäviä ilmoituksia sekä välittää ne edelleen niille viranomaisille, joille tehtävä voimassa olevan lainsäädännön mukaan kuuluu.
Hätäkeskustoimintaa tehostetaan ja toiminnan tuottavuutta lisätään Hätäkeskuslaitoksen rakenteita kehittämällä. Hätäkeskusten ja hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten toimintaa yhdenmukaistetaan hälytyspalveluiden osalta valtakunnan tasolla. Tavoitteena on parantaa hätäkeskusten toimintaa ja viranomaisyhteistyötä ja sitä kautta väestön turvallisuuspalveluja. Hätäkeskustoiminta ja tietojärjestelmät uudistetaan vuoteen 2015 mennessä siten, että verkottuneet hätäkeskukset voivat tukea toisiaan ruuhka- ja häiriötilanteissa. Samalla automatisoidaan salityöskentelyä siten, että hätäkeskuspäivystäjän työ helpottuu ja tehdään tarvittavat rakenteelliset korjaukset.
Hätäkeskusuudistusta toteutetaan vaiheittain sisäasiainministeriön päätöksen mukaisesti siten, että vuoden 2015 loppuun mennessä kaikki keskukset toimivat sijoituspäätöksen mukaisilla paikkakunnilla. Vuonna 2011 Rovaniemellä sijaitseva hätäkeskus lakkautetaan ja toiminnot yhdistetään Oulussa sijaitsevaan Pohjois-Suomen ja Lapin hätäkeskukseen. Rakennemuutoksen yhteydessä varmistetaan hätäkeskuspalvelujen ja henkilökunnan saatavuus muun muassa järjestämällä vuosittaisten hätäkeskuspäivystäjäkurssien lisäksi ylimääräisiä kursseja.
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 029 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin kansainvälisen pelastustoimen hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti
3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin
4) pelastuslain 87 §:n 2 momentin mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
5) pelastuslain 77 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
6) pelastuslain 74 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Onnettomuuksien ehkäisy
Ihmisillä ja yhteisöillä on hyvät valmiudet ennalta estää tulipaloja.
Turvallisuutta parantavan tekniikan käyttöä lisätään.
| Onnettomuuksien ehkäisy | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|---|---|---|---|
| Tuotokset | |||
| Laadittujen valvontasuunnitelmien määrä, %1) | - | - | 100 |
| Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä, %, vähintään | 16 | 20 | 20 |
1) Vuoden 2011 alusta voimaan tulevassa pelastuslaissa edellytetään pelastuslaitosten laativan valvontasuunnitelmat vuoden 2011 aikana.
Pelastustoiminta ja varautuminen
Pelastustoimella on yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen strategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten.
Pelastustoimi kykenee reagoimaan ja toimimaan nopeasti onnettomuustilanteissa riskejä vastaavasti.
Pelastustoimi kykenee antamaan kansainvälistä apua suuronnettomuustilanteissa.
Pelastustoimella on tarkistetut ja uudistetut pelastushenkilöstön mitoituksen perusteet, rakenteet ja suorituskykyvaatimukset ja toimintavalmiutta koskevat ohjeet.
| Pelastustoiminta ja varautuminen | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|---|---|---|---|
| Tuotokset | |||
| Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 101 430 | 94 000 | 94 000 |
| — tulipaloista aiheutuvat tehtävät | 14 990 | 12 000 | 12 000 |
| — tarkistus- ja varmistustehtävät | 29 450 | 18 300 | 22 000 |
| — ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 26 530 | 37 000 | 29 000 |
| — muut tehtävät | 30 460 | 26 700 | 31 000 |
| Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
| Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta (6 min.) | 65 | 90 | 90 |
| Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta (10 min.) | 88 | 90 | 90 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Tukipalvelut
Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Varmistetaan peruskoulutuksen avulla henkilöstön riittävyys ja osaaminen. Pelastustoimen jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee monipuolisesti pelastustoimen osaamista.
| Pelastustoimi | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|---|---|---|---|
| Tuotokset | |||
| Pelastusopiston ammatillisen koulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään1) | 58 150 | 66 120 | 61 800 |
| Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 165 | 210 | 196 |
| Panokset | |||
| Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 119 | 118 | 117 |
| — Pelastusopiston henkilötyövuodet | 106 | 106 | 105 |
| — Sisäasiainministeriön henkilötyövuodet | 8 | 7 | 7 |
| — Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet | 5 | 5 | 5 |
| Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet | 29 | 30 | 34 |
| Koulutuksen kokonaismenot, brutto (1 000 euroa)2) | 12 881 | 13 500 | 13 500 |
| Toiminnan tehokkuus | |||
| Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet, kpl | 914 | 960 | 1 010 |
| Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja, kpl | 1 186 | 1 200 | 1 240 |
| Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuotuinen käyttömeno, euroa, enintään | 28 846 | 29 700 | 28 880 |
| Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 160 | 165 | 158 |
| Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
| Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,06 | 3,00 | 3,06 |
| Pelastustoimen koulutuspaikkatarve/Pelastusopiston koulutettavapaikat | 260/224 | 260/225 | 260/225 |
| Henkiset voimavarat | |||
| Pelastusopiston henkilöstön lukumäärä | 110 | 108 | 107 |
| Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön lukumäärä | 30 | 35 | 39 |
| Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,57 | 3,68 | 3,68 |
| Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 6,93 | 8,0 | 7,0 |
1) Tunnusluvussa ei ole huomioitu Savonia-ammattikorkeakoulun rahoittamaa pelastustoimen ammattikorkeakoulutusta eikä Kriisinhallintakoulutusta.
2) Koulutuksen kokonaismenoissa ei ole huomioitu ammattikorkeakoulutuksen osuutta, jonka osuus v. 2009: 2,9 milj. euroa, v. 2010: 2,8 milj. euroa ja v. 2011: 2,8 milj. euroa.
| Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Bruttomenot | 21 514 | 18 261 | 17 829 |
| Pelastustoimen bruttotulot | 5 719 | 3 917 | 3 800 |
| Nettomenot | 15 795 | 14 344 | 14 029 |
| — Pelastusopisto | 13 584 | 12 114 | 11 619 |
| — Sisäasiainministeriö | 2 211 | 2 230 | 2 410 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 170 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 345 | ||
| Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot1) | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 806 | 780 | 755 |
| — muut tuotot | 251 | 230 | 250 |
| Tuotot yhteensä | 1 057 | 1 010 | 1 005 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 887 | 1 748 | 1 663 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -830 | -738 | -658 |
| Kustannusvastaavuus, % | 56,0 | 57,8 | 60,4 |
1) Maksullisessa toiminnassa on huomioitu Pelastusopiston maksullinen toiminta ja Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain
| Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
|---|---|
| Siirto momentilta 26.30.02 | 45 |
| Palvelukeskuksen tuottavuusvähennys | -21 |
| Tuottavuustoimet | -40 |
| Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 38 |
| Palkkausten tarkistukset | 119 |
| Pelastajakoulutus (kertamenon poistaminen) | -434 |
| Muu muutos yhteensä | -22 |
| Yhteensä | -315 |
| 2011 talousarvio | 14 029 000 |
| 2010 III lisätalousarvio | 52 000 |
| 2010 talousarvio | 14 344 000 |
| 2009 tilinpäätös | 15 970 000 |
02. Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 58 693 000 euroa.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Hätäkeskuslaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Toteutetaan hätäkeskustoiminnan strategisten linjausten mukaisia toimenpiteitä. Ensimmäinen uuden aluejaon mukainen kahden hätäkeskuksen toimintojen yhdistäminen on tehty.
| Hätäkeskuslaitos | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|---|---|---|---|
| Tuotokset | |||
| Hätäilmoitusten määrä, kpl | 4 200 000 | 4 280 000 | 4 370 000 |
| Panokset | |||
| Hätäkeskustoiminnan kokonaismenot, brutto, 1 000 euroa | 58 586 | 69 959 | 66 937 |
| Henkilötyövuodet | 739 | 775 | 774 |
| Toiminnan tehokkuus | |||
| Hätäilmoitusten määrä/hätäkeskuspäivystäjä (pl. vuoromestarit) | 7 800 | 7 500 | 7 600 |
| Hätäkeskustoiminnan bruttokustannukset, euroa/asukas, enintään | 11,0 | 11,2 | 11,2 |
| Hätäkeskustoiminnan bruttokustannukset, euroa/hätäkeskusilmoitus, enintään | 13,9 | 14,0 | 13,8 |
| Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
| Kiireellisissä tapauksissa aika hätäilmoituksesta tehtäväksiantoon on tehtävän edellyttämässä ajassa, % | 58 | 60 | 65 |
| Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten tyytyväisyys, indeksi, vähintään (asteikko 1—5) | 3,43 | 3,53 | 3,63 |
| Henkiset voimavarat | |||
| Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,21 | 3,20 | 3,24 |
| Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 13,6 | 14,0 | 13,0 |
| Henkilöstön määrä | 839 | 835 | 794 |
Vuoden 2008 talousarviossa osoitettua 40 henkilötyövuoden lisäystä jatketaan määräaikaisesti vuosina 2010—2011.
| Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Bruttomenot | 58 586 | 59 951 | 62 788 |
| Bruttotulot | 5 080 | 3 995 | 4 095 |
| Nettomenot | 53 506 | 55 956 | 58 693 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 088 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 759 | ||
| Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | 5 042 | 3 995 | 4 095 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 3 749 | 3 803 | 3 899 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 293 | 192 | 196 |
| Kustannusvastaavuus, % | 134,5 | 105,0 | 105,0 |
Hätäkeskustoiminnan ja -tietojärjestelmän uudistamiseen (Toti-hanke) on myönnetty vuosina 2008—2010 yhteensä 3 300 000 euroa ja vuodelle 2011 hankkeelle ehdotetaan 5 950 000 euroa siirtona momentilta 28.70.20.
| Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
|---|---|
| Siirto momentille 26.30.01 | -45 |
| Palkkausten tarkistukset | 476 |
| Kertaluonteisen lisäyksen poistaminen | -2 000 |
| Hätäkeskustietojärjestelmän uudistamiseen (Toti-hanke): | |
| — siirto momentilta 28.70.20 | 5 950 |
| — vuodelle 2010 myönnetyn lisäyksen poisto | -1 600 |
| Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 181 |
| Muu muutos yhteensä | -225 |
| Yhteensä | 2 737 |
| 2011 talousarvio | 58 693 000 |
| 2010 III lisätalousarvio | 318 000 |
| 2010 talousarvio | 55 956 000 |
| 2009 tilinpäätös | 54 177 000 |
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 406 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) pelastuslain (468/2003) 74 §:ssä tarkoitetulla tavalla toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä etsintä- ja pelastustehtäviin sekä poliisiviranomaisen johtamiin etsintä- tai muihin vastaaviin virka-aputehtäviin ja niistä aiheutuvan valmiuden ylläpitämiseen sekä ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta Finavialle
2) Suomen kahdenvälisiin ja monenkeskisiin kansainvälisiin sopimuksiin perustuviin hätäapujärjestelyihin kuten avun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautumiseen liittyviin kustannuksiin. Kansainvälisten hätäapujärjestelyjen edellyttämiksi toimiksi luetaan myös Suomen osallistuminen Euroopan unionin pelastuspalvelu- ja siviilikriisinhallintajärjestelmiin, YK:n alaisten järjestöjen hätäapujärjestelmiin, Naton Euro-Atlanttisen kumppanuusneuvoston asiantuntijatoimiin ja Suomen pelastuspalvelukomennuskunnan hätäaputehtävät ja niistä aiheutuvat palkkaus-, varautumis- ja toimintakustannukset lähialueille kuntien ja valtion toimesta sekä maailmanlaajuisesti
3) pelastuslain 27 §:n mukaisiin metsäpalojen tähystystoiminnasta aiheutuneisiin kustannuksiin.
Selvitysosa:
| Määrärahan arvioitu käyttö | € |
|---|---|
| 1) Ilma-alusten käyttö etsintä- ja pelastustehtäviin | 2 360 000 |
| 2) Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen | 746 000 |
| 3) Metsäpalojen tähystystoiminta | 300 000 |
| Yhteensä | 3 406 000 |
| 2011 talousarvio | 3 406 000 |
| 2010 talousarvio | 3 406 000 |
| 2009 tilinpäätös | 2 007 336 |
31. Pelastustoimen valtionavustukset (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 510 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtionavustusten maksamiseen alueen pelastustoimen valtionavustuksesta annetun lain (1122/2003) nojalla pelastustoimen hoidon kannalta tarpeellisen kaluston tai järjestelmän hankinnasta aiheutuviin huomattaviin kustannuksiin sekä kehittämishankkeisiin pelastustoimen alueille
2) pelastuslain (468/2003) 77 §:n 2 momentin mukaisten avustusten maksamiseen väestönsuojelumenoihin kunnille ja pelastustoimen alueille.
Selvitysosa:
Tavoitteet
Momentilta myönnetyn rahoituksen tavoitteena on tukea pelastuslaitosten mahdollisuuksia uusia kalustoaan, käynnistää järjestelmähankkeita sekä käynnistää erilaisia kehittämishankkeita. Lisäksi määrärahan avulla edistetään pelastustoimen alueiden tasapainoista kehittymistä.
| Tuloksellisuustavoitteet | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
||||
| kpl | 1 000 euroa | kpl | 1 000 euroa | kpl | 1 000 euroa | |
| Tuetut kehittämis- ja järjestelmähankkeet | 1 | 6 | 1 | 6 | 2 | 10 |
| Tuetut pelastusajoneuvot | 42 | 3 497 | 40 | 3 501 | 38 | 3 400 |
| Tuetut kuntien johtokeskukset | 2 | 7 | 2 | 3 | 2 | 100 |
| Määrärahan arvioitu käyttö | € |
|---|---|
| Valtionosuus pelastustoimen alueille | 3 410 000 |
| Pelastuslain 77 §:n 2 momentin mukaiset avustukset | 100 000 |
| Yhteensä | 3 510 000 |
| 2011 talousarvio | 3 510 000 |
| 2010 talousarvio | 3 510 000 |
| 2009 tilinpäätös | 3 510 000 |
43. Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 7 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää viranomaisradioverkon hintatuen ja alijäämätuen maksamiseen Suomen Erillisverkot Oy:lle.
Selvitysosa:Momentilta myönnetyn rahoituksen tavoitteena on turvata viranomaisradioverkon toiminta.
| 2011 talousarvio | 7 100 000 |
| 2010 talousarvio | 10 000 000 |
| 2009 tilinpäätös | 10 000 000 |