Talousarvioesitys 2011
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 220 421 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Finavialle.
2) koneiden, laitteiden ja kaluston hankintamenojen maksamiseen
3) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
4) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
5) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Rajojenvalvonta
Rajojenvalvonta kohdennetaan ja valmiutta ylläpidetään siten, että tärkeimmillä alueilla luvattomat rajanylitykset estetään tai havaitaan välittömästi. Muilla alueilla luvattomat rajanylitykset paljastetaan.
| Rajavalvonta | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|---|---|---|---|
| Tulosmittarit | |||
| Tuotokset | |||
| Partiointi (h) | 309 000 | 305 000 | 303 000 |
| — josta itärajalla | 228 000 | 224 000 | 220 000 |
| Tekninen valvonta | 865 000 | 897 000 | 897 000 |
| Tarkastukset | 26 700 | 30 000 | 31 000 |
| Rajavyöhykeluvat | 12 010 | 10 000 | 9 000 |
| Turvallisuuspalvelut harva-alueella (poliisi- ja virka-aputehtävät) | 474 | 460 | 460 |
| Panokset | |||
| Kustannukset (milj. euroa) | 115,6 | 123,0 | 116,0 |
| Henkilötyövuodet | 1 463 | 1 441 | 1 396 |
| Tehokkuus | |||
| Tuottavuus (ind) | 100 | 112 | 115 |
| Taloudellisuus (ind) | 100 | 104 | 114 |
| Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,2 | 4,4 | 4,5 |
| Rajatapahtumien estäminen (%) | 95 | 98 | 98 |
| Rajatapahtumien paljastaminen (%) | 88 | 93 | 93 |
| Tilannekuvan laatu | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Rajatarkastukset
Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA -kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajavalvonnan väliaikaiseen palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan turvaten sujuva rajanylitysliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden oikeusturvasta.
| Rajatarkastukset | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|---|---|---|---|
| Tulosmittarit | |||
| Tuotokset | |||
| Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 10,8 | 11,4 | 11,9 |
| Tullitarkastukset (hlöä) | 5 841 | 5 000 | 5 000 |
| Käännyttämispäätös | 1 190 | 1 300 | 1 300 |
| Myönnetyt viisumit | 1 633 | 1 900 | 1 900 |
| Päätökset rajanylityslupa-anomuksiin | 1 | 8 | 8 |
| Vastaanotetut turvapaikkahakemukset | 415 | 450 | 500 |
| Vastaanotetut kiintiöpakolaiset | 831 | 1 350 | 1 350 |
| Muun viranomaisen päätöksen täytäntöönpano | 623 | 620 | 720 |
| Panokset | |||
| Kustannukset (milj. euroa) | 77,4 | 89,2 | 87,5 |
| Henkilötyövuodet | 979 | 1 043 | 1 058 |
| Tehokkuus | |||
| Tuottavuus (ind) | 100 | 98 | 100 |
| Taloudellisuus (ind) | 100 | 92 | 99 |
| Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,4 | 4,7 | 4,8 |
| Rajatarkastusten kattavuus (%) | 100 | 100 | 100 |
| Rajatarkastusten laatu (%) | 98,1 | 99,0 | 99,5 |
| Rajatarkastusten sujuvuus (min) | 8 | 9 | 9 |
| Rajatarkastusten asiakaspalvelu (1—5) | 3,9 | 3,9 | 4,0 |
| Oikeusturva (%) | 99,6 | 100 | 100 |
Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet
Rajavartiolaitoksen rikostorjunnalla ehkäistään vakavan ja rajat ylittävän kansainvälisen rikollisuuden vaikutuksia Suomeen sekä muualle EU:n alueelle. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntatyössä keskitytään laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan tiiviissä yhteistyössä PTR-viranomaisten, erityisesti poliisin kanssa muodostetuissa yhteisissä tutkintaryhmissä.
Aluspäästövalvonnalla havaitaan ja todennetaan öljypäästöt merialueella, saatetaan päästön suorittaja vastuuseen määräämällä hallinnollinen öljypäästömaksu, kerätään esitutkintamateriaalia rikosoikeudelliselle tutkintaprosessille ja käynnistetään mahdolliset torjuntatoimenpiteet.
| Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|---|---|---|---|
| Tulosmittarit | |||
| Tuotokset | |||
| Rikosilmoitus (R-ilmoitus) | 1 070 | 1 350 | 1 350 |
| Valtionrajarikos (kpl) | 309 | 220 | 220 |
| Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 78 | 80 | 90 |
| Muu rikos (kpl) | 6 053 | 6 000 | 6 000 |
| Rikesakko | 812 | 800 | 800 |
| Rangaistusvaatimusilmoitus | 2 698 | 2 400 | 2 400 |
| Pakkokeino | 2 839 | 2 500 | 2 600 |
| Huomautus | 1 227 | 1 200 | 1 200 |
| Päätös alusöljypäästöasiassa | 9 | 7 | 7 |
| Päätös liikkeenharjoittajan seuraamusmaksussa | 85 | 90 | 100 |
| Turvaamistoimenpide | 2 734 | 2 600 | 3 000 |
| Sekalainen ilmoitus (S-ilmoitus) | 1 193 | 800 | 800 |
| Valvontailmoitus | 341 | 340 | 340 |
| Panokset | |||
| Kustannukset (milj. euroa) | 15,6 | 14,5 | 14,1 |
| Henkilötyövuodet | 197 | 169 | 170 |
| Tehokkuus | |||
| Tuottavuus (ind) | 100 | 110 | 114 |
| Taloudellisuus (ind) | 100 | 103 | 113 |
| Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,7 | 4,6 | 4,6 |
| Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) (%) | 100 | 88 | 88 |
| Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (%) | 100 | 93 | 93 |
| Aluspäästötapausten selvitystaso (%) | 15 | 3 | 5 |
| Tavoiteajassa (60 vrk) selvitettyjen rikoslakirikosten osuus (%) | 80 | 73 | 77 |
| Tavoiteajassa (180 vrk) selvitettyjen laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskauppatapausten osuus (%) | 72 | 87 | 87 |
| Oikeusturva (%) | 100 | 99,9 | 99,9 |
Meri- ja muu pelastustoiminta
Meripelastustoimi toteutetaan siten, että kaikkiin merellisiin hätätilanteisiin osoitetaan apua viivytyksettä. Kansallista sidosryhmäyhteistyötä tiivistetään tavoitteena vaativien meripelastustehtävien kokonaisvaltaisen hallitsemisen kehittäminen. Tavanomaisten meripelastustehtävien osalta yhteistyötä kehitetään etenkin vapaaehtoisten meripelastajien kanssa.
Meripelastustapahtumien havaitsemiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Pelastustoimea sekä lentopelastuspalvelua tuetaan tarpeen mukaan Rajavartiolaitoksen kalustolla ja henkilöstöllä.
| Meri- ja muu pelastustoiminta | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|---|---|---|---|
| Tulosmittarit | |||
| Tuotokset | |||
| Etsinnät (kpl) | 267 | 320 | 320 |
| merialue (kpl) | 128 | 150 | 150 |
| maa-alue (kpl) | 139 | 170 | 170 |
| Pelastustehtävät (kpl) | 1 303 | 1 100 | 1 140 |
| merialue (kpl) | 1 164 | 1 000 | 1 000 |
| maa-alue (kpl) | 139 | 100 | 140 |
| Sairaankuljetus (kpl) | 370 | 350 | 370 |
| merialue (kpl) | 43 | 40 | 45 |
| maa-alue (kpl) | 327 | 310 | 325 |
| Avustustehtävä (kpl) | 329 | 350 | 380 |
| merialue (kpl) | 288 | 310 | 335 |
| maa-alue (kpl) | 41 | 40 | 45 |
| Muu pelastussuorite (kpl) | 182 | 180 | 200 |
| merialue (kpl) | 38 | 40 | 45 |
| maa-alue (kpl) | 144 | 140 | 155 |
| Päivystyspalvelu ja meripelastuksen työaika (tuntia) | 412 000 | 400 000 | 380 000 |
| Pelastettu henkilö (kpl) | 7 432 | 3 120 | 3 120 |
| Estetty onnettomuus (kpl) | 24 | 20 | 20 |
| Panokset | |||
| Kustannukset (milj. euroa) | 6,7 | 6,1 | 5,8 |
| Henkilötyövuodet | 85 | 71 | 69 |
| Tehokkuus | |||
| Tuottavuus (ind) | 100 | 120 | 126 |
| Taloudellisuus (ind) | 100 | 112 | 125 |
| Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,6 | 4,1 | 4,1 |
| Johtamisen laatu (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
| Yksiköiden valmius (1—5) | - | 4,5 | 4,5 |
| Meritilannekuva (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Sotilaallinen maanpuolustus
Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Vastataan osaltaan rajajoukkojen tuottamisesta kouluttamalla varusmiehiä ja järjestämällä kertausharjoituksia.
| Sotilaallinen maanpuolustus | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|---|---|---|---|
| Tuotokset | |||
| Koulutusvuorokaudet | 78 364 | 84 000 | 84 000 |
| Panokset | |||
| Kustannukset (milj. euroa) | 11,2 | 11,2 | 10,9 |
| Henkilötyövuodet | 142 | 131 | 132 |
| Tehokkuus | |||
| Tuottavuus (ind) | 100 | 116 | 115 |
| Taloudellisuus (ind) | 100 | 108 | 114 |
| Toiminnan laatu ja palvelukyky | 3,7 | 3,5 | 3,6 |
| Suunnitelmavalmius (1—5) | 3,0 | 3,1 | 3,2 |
| Sijoitettavuus (%) | 79 | 80 | 80 |
| Koulutettavuus (%) | 98 | 97 | 97 |
| Sijoitustilanne (1—5) | 4,3 | 4,6 | 4,6 |
| Koulutus (1—5) | 3,4 | 3,5 | 3,6 |
| Materiaalivalmius (1—5) | 3,3 | 3,0 | 3,1 |
Henkiset voimavarat
Rajavartiolaitoksen henkilökunta on ammattitaitoista ja työkykyistä. Henkilökunta pysyy ja jaksaa työskennellä Rajavartiolaitoksen palveluksessa ja on tyytyväinen työhönsä. Henkilöstön työympäristö on työturvallista.
| Henkiset voimavarat | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|---|---|---|---|
| Ammattitaidon ylläpito (koulpv/htv) | 11 | 16 | 15 |
| Lähtövaihtuvuus (%) | 0,5 | 0,6 | 0,6 |
| Kenttäkelpoisuus (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,4 |
| Fyysinen kunto (1—5) | 4,2 | 4,2 | 4,2 |
| Sairastavuus (sa pv/htv) | 8,3 | 7,9 | 8,6 |
| Tapaturmat (sa pv/htv) | 0,6 | 0,8 | 0,8 |
| Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
| Henkilöstön keski-ikä (vuotta) | 38 | 39 | 39 |
| Koulutustasoindeksi | 4,2 | 4,0 | 4,1 |
| Sukupuolijakauma (% naisia) | 12 | 12 | 12 |
| Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Bruttomenot | 211 711 | 227 463 | 225 888 |
| Bruttotulot | 6 510 | 6 792 | 5 467 |
| Nettomenot | 205 201 | 220 671 | 220 421 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 15 057 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 29 367 | ||
Momentilta 26.01.22 arvioidaan saatavan ulkorajarahastohankkeisiin 2010—2011 vuosiohjelmista vuonna 2011 yhteensä 2 467 000 euroa.
| Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | 2 466 | 2 500 | 1 600 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 4 556 | 4 500 | 2 300 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 090 | -2 000 | -700 |
| Kustannusvastaavuus, % | 54 | 56 | 70 |
| Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
|---|---|
| Palkkausten tarkistukset | 1 743 |
| Palken tuottavuusvähennys | -115 |
| Tuottavuusvähennys | -315 |
| Toimitilahallinnon siirto, pienet investoinnit | 100 |
| Palvelukeskusvähennys | -90 |
| Osuus UMA:n ylläpidon menoista siirtona momentille 26.40.01 | -570 |
| Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 652 |
| Maarajan valvontajärjestelmät | -700 |
| Merelliset investoinnit | -1 100 |
| Tasokorotus | 145 |
| Yhteensä | -250 |
| 2011 talousarvio | 220 421 000 |
| 2010 III lisätalousarvio | 3 104 000 |
| 2010 talousarvio | 220 671 000 |
| 2009 tilinpäätös | 219 511 000 |