Talousarvioesitys 2011
03. Hallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 271 000 euroa.
Selvitysosa:Hallinnon tietotekniikkakeskus (HALTIK) tuottaa sisäasiainministeriön hallinnonalalle sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton tarvitsemia tieto- ja viestintäteknisiä palveluita. Palvelukeskus vastaa tietoteknisistä peruspalveluista, tietotekniikkaan liittyvistä asiantuntijapalveluista sekä turvaklusteripalveluiden toteuttamisesta palvelusopimuksiin perustuvalla tilaaja-tuottaja -periaatteella.
HALTIK vastaa julkisen hallinnon verkkoturvallisuushankkeen (TUVE) sisäasiainministeriön hallinnonalan osahankkeen TUVE-tietoverkkopalvelut -projektista. Projektin kohteena on turvallisuusverkkoon liittyvä palveluoperaattoritoiminta ja sen vaatimien kriittisten palveluiden kehittäminen sekä erikseen määriteltyjen muiden palveluiden tuottaminen ja sovittaminen TUVE-ympäristöön.
HALTIKin palvelutuotannon menojen kokonaismäärän vuonna 2011 arvioidaan olevan yhteensä 43,5 milj. euroa. Lisäksi HALTIK tuottaa erikseen asiakkailta laskutettavia projektipalveluita sisäasiainministeriön hallinnonalalle noin 12,2 milj. eurolla sekä TUVE-hankkeelle noin 41,8 milj. eurolla. HALTIKin toiminta rahoitetaan kokonaan vuonna 2011 palvelusopimuksiin perustuvilla palvelumaksuilla.
Palvelusopimuksilla tuotetaan asiakasvirastojen tietojärjestelmien ylläpitoa ja kehittämistä sekä niihin liittyviä palveluja. Edellisen lisäksi HALTIK vastaa poliisin kehityshankkeiden ja julkisen hallinnon verkkoturvallisuushankkeen toteutuksesta.
HALTIKin toimitilahanke (HATO) toteutetaan vuoden 2011 loppuun mennessä. HALTIK jatkaa vuonna 2010 toimipisteverkostonsa keskittämistä 26 paikkakuntaan. Keskittäminen edellyttää uusien toimitilojen vuokraamista sekä niiden varustamista.
HALTIKin tulostavoitteet vuodelle 2011 ovat:
| 2009 | 2010 | 2011 | |
| Tulosmittarit | toteutuma | tavoite | tavoite |
|---|---|---|---|
| Palvelukyky ja laatu | |||
| Asiakastyytyväisyys | 2,68 | 2,9 | 3,2 |
| Keskeisten järjestelmien saatavuus virka-aikana (%) | 99,87 | 99,8 | 99,8 |
| Keskeisten järjestelmien saatavuus 24/7 (%) | 99,45 | 99 | 99 |
| I-tasolla ratkaistujen virka-aikana osoitettujen palvelupyyntöjen osuus kaikista palvelupyynnöistä (%) | 28,27 | 33 | 33 |
| Palvelutasojen saavuttaminen (%) | 96,64 | 95 | 95 |
| Suoritteet | |||
| Tuettujen työasemien määrä | 14 350 | 15 000 | 15 000 |
| Käsiteltyjen palvelupyyntöjen määrä | 136 000 | 136 000 | 136 000 |
| Käsiteltyjen puheluiden määrä | 1 557 618 | 2 370 000 | 2 370 000 |
| Tuottavuus | |||
| Aluepalvelulle kohdistetun palvelupyynnön suorittaminen etähallinnalla (%-osuus kaikista aluepalvelulle kohdistetuista tehtävistä) | 30 | ||
| Toimipisteverkoston kehittäminen (paikkakuntien lkm) | 26 | ||
| Tuottavuusvähennysten toteutuminen (virat) | 1 | 4 | 3 |
| Palveluiden oston ja investointien osuus kokonaisbudjetista (%) (ilman TUVE-rahoitusta) | 39,9 | 38,1 | 39,9 |
| HALTIKin hallinnolliset menot/kokonaismenot (%) | 12,2 | 11,5 | 10,3 |
| Tuetut vakioidut työasemat/lähitukihenkilöstön määrä | 153 | 149 | 149 |
| Taloudellisuus | |||
| HALTIKin henkilötyövuoden hinta (€) | 53 828,70 | 55 800,00 | 56 000,00 |
| 2009 | 2010 | 2011 | |
| Henkiset voimavarat | toteutuma | tavoite | tavoite |
|---|---|---|---|
| Henkilötyövuodet, lkm | 317,1 | 355 | 353 |
| Tehdyn työajan osuus säännöllisestä vuosityöajasta, % | 79,1 | 79,3 | 79,3 |
| Henkilöstö yhteensä, lkm | 335 | 370 | 368 |
| — josta vakinaisessa palvelussuhteessa | 274 | 277 | 277 |
| Naisia, %-osuus | 30 | 34 | 34 |
Keskeisten järjestelmien määritykset ja saatavuudet on kuvattu HALTIKin palvelukuvauksissa ja niiden liitteissä. Kriittisten järjestelmien määritykset ja saatavuudet on kuvattu HALTIKin ja asiakkaan palvelusopimuksessa.
Asiakastyytyväisyyttä seurataan asiakasvirastoihin kohdistetulla kyselyllä. Muita palvelukykyä ja laatua kuvaavia mittareita seurataan joko järjestelmistä saatavilla mittaritiedoilla tai palvelutuotannon raporttien tietojen perusteella. HALTIKin vastuulla olevien projektien etenemistä arvioidaan puolueettomilla laatukatselmoinneilla.
HALTIKin toimintaa kuvaavia mittareita kehitetään vuoden 2011 aikana vastaamaan paremmin keskuksen toiminnan kuvausta. Mittareiden kehittäminen on osa keskuksen toiminnan vakiinnuttamista.
| Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Bruttomenot | 38 519 | 82 080 | 97 500 |
| Bruttotulot | 15 824 | 80 988 | 97 229 |
| Nettomenot | 22 695 | 1 092 | 271 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 71 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 610 | ||
Yllä olevat luvut pitävät sisällään palvelutuotannon ja hankkeiden lisäksi myös TUVE-tietoverkkopalvelut -projektin.
| Bruttomäärärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa) | |
|---|---|
| Aineet, tarvikkeet ja tavarat | 900 |
| Henkilöstökulut | 21 500 |
| Vuokrat | 2 400 |
| IT-palvelut | 43 800 |
| Muut palvelut | 18 600 |
| Matkakulut | 900 |
| Muut kulut (sis. lisenssit) | 5 000 |
| Investoinnit | 4 400 |
| Yhteensä | 97 500 |
| Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
|---|---|
| Palkkausten tarkistukset | 171 |
| Määräraha ei-maksulliseen toimintaan | 100 |
| Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 56 |
| Muu muutos yhteensä | -1 148 |
| Yhteensä | -821 |
| 2011 talousarvio | 271 000 |
| 2010 III lisätalousarvio | 112 000 |
| 2010 talousarvio | 1 092 000 |
| 2009 tilinpäätös | 25 234 000 |