Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2011

04. Suomen ympäristökeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 30 710 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) öljyntorjuntakeskuksen toiminnasta aiheutuviin menoihin

2) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Suomen ympäristökeskus (SYKE) tuottaa tietoa ympäristöstä, sen tilan kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, arvioi vaihtoehtoisia kehityssuuntia sekä kehittää ratkaisuja kestävän kehityksen edistämiseksi. Tutkimus- ja kehittämistehtävien sekä asiantuntijapalveluiden lisäksi SYKE huolehtii myös useista EY-lainsäädännön ja kansainvälisten sopimusten edellyttämistä raportoinneista sekä hoitaa eräitä ympäristövalvonnan ja muita viranomaistehtäviä. SYKEn merikeskus on valtakunnallisesti ja kansainvälisesti merkittävä merentutkimuksen toimija, joka tuottaa myös monipuolisia tarkasteluja meriensuojelua koskevan päätöksenteon tueksi.

Aluehallinnon uudistukseen liittyen selkeytetään SYKEn aluehallinnolle tuottamia asiantuntijapalveluja ja muuta yhteistyötä. Uudistus parantaa osaltaan mahdollisuuksia ottaa ympäristönäkökulma huomioon muilla hallinnonaloilla.

Kemikaalien tuotevalvontatehtävät keskitetään vuoden 2011 alusta lukien Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon (Tukes). SYKEstä siirtyy Tukesiin näihin tehtäviin 23 henkilötyövuotta ja 1 341 000 euroa.

SYKE hoitaa myös maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia vesivarojen käytön ja hoidon tehtäviä. Toimintamäärärahalla palkattua henkilöstöä arvioidaan käytettävän näihin tehtäviin 28 henkilötyövuotta ja muulla rahoituksella palkatun henkilöstön työpanoksesta noin 20 henkilötyövuotta.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

SYKEn tuottama tieto tukee ympäristönsuojelun suunnittelua, ongelmien ratkaisua, päätöksentekoa sekä valmistelua ja toimeenpanoa erityisesti ilmastonmuutokseen, luonnon monimuotoisuuteen, ekotehokkuuteen, vesien suojeluun ja vesivaroihin, ympäristöpolitiikkaan sekä ympäristötiedon tuottamiseen ja välittämiseen liittyvissä kysymyksissä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Tuotokset ja laadunhallinta

Ympäristöministeriö asettaa Suomen ympäristökeskuksen toiminnalliselle tuloksellisuudelle seuraavat alustavat tulostavoitteet vuonna 2011:

  • SYKE tuottaa seuraavista aihealueista analyyseja, tutkimuksia ja asiantuntijapalveluita sekä niihin perustuvia julkaisuja ja viestintäaineistoja.
    • Ilmastonmuutoksen hillintää ja sopeutumista ilmastonmuutokseen tarkastellaan luonnontieteellisinä, teknisinä ja yhteiskunnallisina kysymyksinä, jotka liittyvät läheisesti muun muassa luonnonvarojen kulutuksen sääntelyyn, maankäytön ohjaukseen ja yhteiskuntarakenteen kehittämiseen sekä ekosysteemimuutoksiin.
    • Osallistutaan luonnon monimuotoisuuden ja kestävän käytön strategian ja toimintaohjelman toteutukseen. Tutkitaan erityisesti ilmastonmuutoksen ja maankäytön vaikutuksia biodiversiteetin ja ekosysteemipalvelujen muutokseen ja niiden säilyttämiseen. Tuetaan Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman (METSO) 2008—2016 toimeenpanoa tutkimuksilla ja asiantuntijapalveluilla.
    • Sovitetaan yhteen asumisen, maankäytön ja liikenteen järjestelmiä ympäristönsuojelun edistämiseksi. Yhdyskuntarakenteen tietokantoihin perustuvilla analyyseillä parannetaan valmiuksia lisätä yhdyskuntien energiatehokkuutta ja vähentää niiden aiheuttamia päästöjä.
    • Tuotannon ja kulutuksen ohjauskeinojen ja vaikutusten arvioinneilla parannetaan ekotehokkuutta, vähennetään tuotteiden elinkaaren aikaista ympäristökuormitusta ja ehkäistään jätteiden syntyä.
    • Hydrologista palvelua kehitetään niin, että se tukee entistä monipuolisemmin sekä vesivarojen kestävää käyttöä että vesiensuojelua muuttuvissa ilmasto-oloissa. Vesiensuojelua edistetään tuottamalla tietoa kuormituksen vähentämisen keinoista. Vesistöön kohdistuvien suunnitelmien ja toimenpiteiden ekologisten, yhteiskunnallisten ja taloudellisten vaikutusten arvioimiseen kehitetään mallinnus- ja muita menetelmiä.
    • Meren suojelua ja kestävää käyttöä tukevassa tutkimuksessa painottuvat Itämeren tilan arvioinnit ja muutosten ennakointi sekä meriekosysteemien tarkastelut, joita hyödynnetään erityisesti EU:n meristrategiadirektiivin ja HELCOMin Itämeren toimintaohjelman kansallisessa toimeenpanossa. Yhteiskunnallisesti keskeinen tutkimuskohde on Itämeren suojelukeinojen vaikuttavuus ja kustannustehokkuus.
    • Ympäristöpolitiikan arvioinneilla parannetaan ohjauskeinojen vaikuttavuutta erityisesti energiaan ja ilmastoon, luonnonvarojen kestävään käyttöön, ekosysteemipalveluihin, luonnon monimuotoisuuden suojeluun, jätepolitiikkaan sekä yhdyskuntarakenteeseen liittyvissä kysymyksissä.
  • Osallistutaan sektoritutkimuksen tutkimusohjelmien laatimiseen ja toteuttamiseen sekä Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) kehittämiseen ympäristö- ja luonnonvaratutkimuksen, asiantuntijuuden ja tietovarantojen hallinnan strategiseksi keskukseksi.
  • Yhteistoimintaa yliopistojen, erityisesti Oulun, Jyväskylän, Itä-Suomen ja Helsingin yliopistojen, ja muiden tutkimuslaitosten kanssa vahvistetaan yhteisillä hankkeilla ja henkilökunnalla. SYKE osallistuu eurooppalaisiin tutkimusohjelmiin ja syventää yhteistyötä vastaavien laitosten kanssa.
  • Varaudutaan vakaviin öljyonnettomuuksiin merialueella uudistamalla torjuntakalustoa ja parantamalla torjuntaorganisaatioiden yhteistoimintakykyä onnettomuustilanteiden hoidossa.
  • Tutkimusalus Arandan kustannustehokasta ja laajapohjaista hyödyntämistä meren tilan seurannassa ja merentutkimuksessa kehitetään yhdessä Ilmatieteen laitoksen kanssa. Tutkimusalus Muikun käyttöä kehitetään yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa.
  • Lisätään SYKEn laboratorioiden vaikuttavuutta ympäristömittausten laadun ja jäljitettävyyden varmentajana ja asiantuntijana kehittämällä ympäristökemiassa korkean metrologisen (mittaustieteellisen) tason sopimuslaboratoriotoimintaa. Tuotetaan tietoa uusien potentiaalisesti haitallisten aineiden, erityisesti teollisten nanomateriaalien ominaisuuksista sekä käyttäytymisestä ja vaikutuksista ympäristöriskien ennakoinnin ja hallinnan tarpeisiin.
  • Toteutetaan uudistettua ympäristönseurantaohjelmaa, joka entistä tehokkaammin yhdistää ja priorisoi eri laitoksissa tehtävää seurantaa. Havainnointi- ja mittausmenetelmiä sekä kaukokartoitusta kehitetään seurantojen tuottavuuden parantamiseksi. Ympäristötiedon käytettävyyttä parannetaan.
  • SYKE ylläpitää ja kehittää ympäristöministeriön, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen ja SYKEn tietoteknistä infrastruktuuria ja tuottaa sovittuja yhteisiä tietotekniikan palveluja. SYKE kehittää ja ylläpitää yhteisiä ydintoiminnan tietojärjestelmä- ja paikkatietopalveluja.
  • SYKE toimii hallinnoivana viranomaisena Inspire-direktiivin mukaisissa uusissa tehtävissä liittyen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten vastuulla olevien paikkatietojen hoitamiseen.

Taloudellisuus

Maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan tuloja arvioidaan kertyvän 4 milj. euroa, josta vientitoiminnan osuudeksi arvioidaan noin puolet. Lisäksi hallinnonalan sisäisestä palvelutoiminnasta arvioidaan kertyvän 1 milj. euroa. Muilta valtion virastoilta ja laitoksilta arvioidaan saatavan rahoitusta noin 9 milj. euroa ja talousarvion ulkopuolista rahoitusta noin 4 milj. euroa, josta EU:n osuus on lähes puolet.

Tuottavuus

Tuottavuutta parannetaan kehittämällä verkostoyhteistyötä ja toimintaprosesseja, tietojärjestelmiä ja laajentamalla sähköisiä verkkopalveluja. Tuottavuutta pyritään nostamaan myös alueellistamalla ympäristötutkimusta ja tehostamalla tukipalveluja. Merentutkimuksessa yhteistyötä syvennetään erityisesti Ilmatieteen laitoksen kanssa synergia- ja tuottavuushyötyjen saavuttamiseksi. Lisäksi merentutkimuksen kansallista koordinaatiota ja tutkimusinfrastruktuuria edistetään.

Koko ympäristöhallinnossa tuottavuutta parannetaan muun muassa kehittämällä ympäristön seurantaa ja tietojärjestelmiä, parantamalla ympäristötiedon hyödyntämisen edellytyksiä ja lisäämällä tietovarantoihin liittyvää yhteistyötä.

Osana Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) toimintaa tuottavuutta parannetaan muun muassa yhteisillä tutkimusohjelmilla, laitosten yhteisellä datapolitiikalla sekä tilasto-ohjelmalla, joka liitetään kiinteästi Suomen kansallisten tilastojen kehittämistyöhön. Lisäksi alueellista toimitilaverkostoa yhtenäistetään, laitosten laboratoriotyötä rationalisoidaan ja järjestetään laboratoriolaitteiden, järjestelmien ja tarvikkeiden yhteishankinta ja laitehuolto. Kansainvälisten hankkeiden tukitoiminnassa pyritään yhteenliittymän yhteiseen palveluun.

Suomen ympäristökeskuksen henkilötyövuosien ja kustannusten arvioitu jakautuminen tehtäväalueittain vuosina 2009—2011
  2009
toteutuma
2010
arvio
2011
tavoite
Tehtäväalue kustannukset htv kustannukset htv kustannukset htv
             
Tutkimus 22,9 250 23,5 254 23,5 250
Asiantuntijapalvelut ja viranomaistoiminta 21,0 193 21,5 197 20,5 174
Ympäristönseuranta ja tietojärjestelmät 6,0 78 6,0 76 6,0 73
Johto, sisäinen hallinto ja viestintä 5,0 64 5,0 63 5,0 60
Hallinnonalan tukipalvelutehtävät 4,0 34 4,0 33 4,0 30
Yhteensä 58,91) 6191) 60,02) 6232) 59,03) 587

1) Lisäys sisältää siirron MTL:sta.

2) Muutos sisältää siirrot aluehallinnon ja SYKEn välillä.

3) Vähennys sisältää siirrot Tukesiin ja THL:lle.

SYKEn henkilöstömäärän arvioidaan olevan 587 henkilötyövuotta. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 23 henkilötyövuoden vähentyminen Tukesiin siirrettävien kemikaalien tuotevalvontatehtävien takia, kolmen henkilötyövuoden vähentyminen THL:lle siirrettävien laboratoriotehtävien johdosta sekä 10 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi. Tavoitteena on, että määräaikaisten henkilöiden osuus on alle 20 % henkilöstöstä.

Henkilöstövoimavaroja kohdennetaan strategisten tavoitteiden mukaisesti ottaen huomioon tuottavuushankkeiden vaikutukset. Tutkimus- ja asiantuntijatehtävien alueellistamista SYKEn alueellisiin toimipaikkoihin jatketaan.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 47 720 45 657 43 710
Bruttotulot 16 279 13 300 13 000
Nettomenot 31 441 32 357 30 710
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 179    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 438    

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 7 390 7 500 9 000
— EU:lta saatava rahoitus 1 806 1 800 1 900
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 2 813 1 700 2 100
Tuotot yhteensä 12 009 11 000 13 000
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 25 015 21 000 25 000
       
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) -13 006 -10 000 -12 000
Omarahoitusosuus, % 52 48 48

Yhteisrahoitteisten hankkeiden kustannusvastaavuus vaihtelee hanketyypeittäin ja määräytyy eri rahoittajatahojen rahoitusehtojen mukaan.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 231
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 96
Siirto momentille 32.20.03 (-23 htv) -1 681
Siirto momentille 33.03.04 (-3 htv) -150
Siirto momentille 32.01.02 (aluehallinnon tietohallintomenojen osuus) -523
Siirto momentilta 35.01.01 (Ahti-palvelut 300 000 euroa ja Palkeet-tietohallinto 85 000 euroa) 385
Tuottavuustoimet (-10 htv) -345
Siirto momentille 12.32.20, kemikaalien tuotevalvontatehtävien tulot 340
Yhteensä -1 647

Määrärahasta on tarkoitus käyttää noin 2 460 000 euroa ympäristöhallinnon keskitetysti hoidettavien IT-palveluiden käyttömenoista ja laitteiden uusimisesta aiheutuviin kustannuksiin. Keskitetysti hoidettavia palveluja ovat valtakunnallinen tietoverkko, palvelinkoneet ja järjestelmät, yhteiset työkaluohjelmistot ja ympäristötietojärjestelmät sekä yhteiset paikkatieto- ja kaukokartoituspalvelut.


2011 talousarvio 30 710 000
2010 III lisätalousarvio 151 000
2010 talousarvio 32 357 000
2009 tilinpäätös 32 700 000