Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         02. Valvonta
         20. Työttömyysturva
         30. Sairausvakuutus
         40. Eläkkeet
         50. Veteraanien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2011

05. Valtion koulukotien sekä vankilan perheosaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 551 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen ja toiminnan tukemiseen

2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen

3) alueelliseen lastensuojelutyöhön

4) kansainväliseen ja lähialueyhteistyöhön

5) perhekotitoiminnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden menojen maksamiseen

6) koulukotien yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen

7) koulukotien maatila- ja metsätaloudesta aiheutuvien menojen maksamiseen

8) koulukodissa osana erikoistumisopintojaan työskentelevän, lasten- tai nuorisopsykiatriaan erikoistuvan lääkärin palkkaukseen.

Selvitysosa:Hallitus antaa talousarvioesitykseen liittyvän esityksen valtion koulukoteja ja vankilan perheosastoa koskevaksi laiksi. Laki korvaa valtion koulukodeista annetun asetuksen (769/1978).

Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.

Vankilan perheosastolle sijoitettujen lasten menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta vankilan perheosaston käytöstä perittävät korvaukset hinnoitellaan liiketaloudellisin perustein vastaavasti kuin valtion koulukotien osalta.

Valtion koulukodeille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja koulukotien välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2011.

Vaikuttavuus

Huume-, lääke- ja/tai alkoholiongelmista sekä mielenterveyden häiriöistä kärsivien lasten ja nuorten auttamiseen kiinnitetään koulukotitoiminnan kehittämisessä entistä enemmän huomiota. Voimavaroja suunnataan koulukotityön sisältöä, laatua, asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta koskevaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään edelleen. Lasten ja nuorten psykososiaalista hoitoa kehitetään yhteistyössä lasten ja nuorten psykiatristen hoitoyksiköiden kanssa. Palvelujen ostajien eli kuntien muuttuviin tarpeisiin vastataan joustavasti.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.

Vankilan perheosastolle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2011. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja vankilan perheosaston välisessä tulossopimuksessa vuodelle 2011.

Vaikuttavuus

Toiminnan painopisteenä on lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen parantaminen ja valmistautuminen kotiutumiseen. Työn laatua ja laatuajattelua kehitetään edelleen. Palvelujen ostajien eli kuntien muuttuviin tarpeisiin vastataan joustavasti.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Valtion koulukodit ja vankilan perheosastot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.

Valtion koulukotien sekä vankilan perheosaston rahoitusrakenne
  2009 toteutuma 2010 arvio 2011 arvio
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Toimintamenomääräraha 559 6,5 464 6,5 551 6,5
Liiketaloudelliset suoritteet1) 20 724 338,5 20 727 313,5 20 927 293,5
Yhteensä 21 283 345 21 191 320 21 478 300

1) Liiketaloudelliset suoritteet sisältävät opetushallituksen rahoitusosuuden.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 18 730 18 486 18 773
Bruttotulot 18 045 18 022 18 222
Nettomenot 685 464 551
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 912    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 559    

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 17 752 17 886 18 086
— muut tuotot 2 973 2 841 2 841
Tuotot yhteensä 20 725 20 727 20 927
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot 2 655 2 464 2 464
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 21 020 20 703 20 903
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -295 24 24
Kustannusvastaavuus, % 99 100 100

Koulukotien sekä vankilan perheosaston maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 100 % niiden kustannuksista. Koulukotien ja vankilan perheosaston arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen.

Eräitä maksullisen toiminnan asiakassuoritteita
  2009
toteutunut
2010
arvio
2011
arvio
       
Koulukodit      
Hoitovuorokausi 71 625 63 831 64 006
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa 11 892 4 785 4 815
Koulupaikka 29 346 28 188 29 084
Jälkihoitopäiviä 10 580 9 475 9 169
Vankilan perheosasto      
Hoitovuorokausi     200

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.

Maksullisen toiminnan osalta henkilöstön määrä vähenee viidellä tuottavuustoimien johdosta.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 87 000 euroa palkkausten tarkistusten johdosta.

Momentin nimike on muutettu.


2011 talousarvio 551 000
2010 talousarvio 464 000
2009 tilinpäätös 332 245