Talousarvioesitys 2011
50. Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka
Selvitysosa:Alueiden kehittämistoimintaa suuntaavat lain alueiden kehittämisestä (1651/2009) lisäksi valtioneuvoston määrittelemät alueiden kehittämistavoitteet, niitä tarkentavat ministeriöiden aluestrategiat ja maakuntien liittojen valmistelemat maakuntaohjelmat sekä niiden toteuttamissuunnitelmat. Näitä kansallisia tavoitteita tukee EU:n rakennerahasto-ohjelmien toteuttamiseksi vuosiksi 2007—2013 määritelty rakennerahastostrategia.
Eri hallinnonalojen aluekehittämisen strategiat ja talousarviomäärärahojen suuntaaminen vaikuttavalla tavalla vahvistavat aluepolitiikan strategista roolia valtioneuvoston ja eri hallinnonalojen päätöksenteossa.
Keskushallinnossa alueiden kehittämisen rahoitusta ja toimenpiteiden toteutusta seuraa ja arvioi valtioneuvoston asettama poikkihallinnollinen alueiden kehittämisen neuvottelukunta. Valtion aluehallinnon uudistuminen muuttaa olennaisesti yhteistyötä valtion rahoituksen suunnittelussa ja käytössä. Pääosa alueellista kehittämistoimista kanavoituu elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY-keskukset) kautta. Aluehallintovirastojen (AVI) toiminta on keskeistä kuntien palveluiden saatavuuden turvaamisen ja kehittämisen kannalta.
Maakuntaohjelma ja sen vuosittainen toteuttamissuunnitelma ilmaisevat alueen kehittämistavoitteet ja toimenpiteet niiden saavuttamiseksi. Nämä asiakirjat nivovat yhteen ELY-keskusten ja AVIen eri sektoreiden toiminnan alueen kehittämiseksi. Maakuntaohjelman painoarvoa kokoavana ohjelmana vahvistetaan. Valtion aluehallintoviranomaiset valmistelevat yhteistyössä maakunnan liittojen kanssa ehdotukset strategisiksi tulossopimusasiakirjoiksi, joista keskushallinnon kanssa käytäviin tulosneuvotteluihin osallistuvat myös maakunnan liitot.
Ohjelmaperusteinen aluekehitystyö jatkuu. Alueelliset kehittämistoimenpiteet kootaan sekä kansallisiin ohjelmiin että osaksi EU:n rahoittamia ohjelmia. Talouden taantumasta johtuvia äkillisiä alueellisia elinkeinoelämän ja työllisyyden muutoksia hoidetaan eri määrärahoihin jätettyjen rakennemuutosvarausten avulla.
Kansallinen alueellinen kehittäminen
Vuonna 2011 valtion tuella toteutettavia kansallisia erityisohjelmia ovat osaamiskeskusohjelma sekä alueellinen koheesio- ja kilpailukykyohjelma (KOKO). Osaamiskeskusohjelman tavoitteena on parantaa kansainvälisesti kilpailukykyisen, korkeaa osaamista vaativan yritys- ja tutkimustoiminnan sijoittumisen ja kehittämisen edellytyksiä. KOKO:n tavoitteena on parantaa kaikkien alueiden kilpailukykyä ja tasapainottaa aluekehitystä tukemalla vuorovaikutusta ja verkottumista.
Kansallisina erityispolitiikkoina jatkavat kaupunki-, maaseutu- ja saaristopolitiikat. Kaupunkipolitiikkaa ja saaristolakiin (494/1981) perustuvaa saaristopolitiikkaa ohjataan valtioneuvoston hyväksymillä kaupunki- ja saaristopoliittisilla periaatepäätöksillä. Maaseutupolitiikkaa ohjataan valtioneuvoston hyväksymällä maaseutupoliittisella erityisohjelmalla ja valtioneuvoston eduskunnalle antamassa maaseutupoliittisessa selonteossa määritellyin toimin. Erityistoimenpiteinä jatkuvat edelleen Kainuun hallintokokeilu, seutuyhteistyökokeilu ja metropolipolitiikka.
Verkostoituminen sekä alueellisesti ja kansallisesti että kansainvälisesti on perinteisen alueellisen tai sektorikohtaisen politiikan rinnalla muodostunut uudenlaiseksi tavaksi toimia yhteistyössä. Verkostoituminen näkyy esimerkiksi maakuntarajat ylittävissä hankkeissa ja varojen käytössä. Verkostoitumispolitiikan työvälineitä ovat muun muassa osaamiskeskusohjelma ja alueellinen koheesio- ja kilpailukykyohjelma.
Rakennerahastopolitiikka
Kansallisen rakennerahastostrategian yleisenä tavoitteena on vahvistaa sekä kansallista että alueellista kilpailukykyä, työllisyyttä ja hyvinvointia. Tavoitteisiin pyritään muun muassa tukemalla toimia, joilla voidaan kansallisesti ja alueellisesti menestyksekkäästi vastata kiristyvään kansalliseen ja kansainväliseen kilpailuun, ennakoida ja reagoida joustavasti maailmantalouden muutoksiin, luoda houkuttelevia yritys-, osaamis-, työ- ja asuinympäristöjä sekä tasoittaa alueiden välisiä kehittyneisyyseroja. Strategiassa on otettu huomioon Eurooppa-neuvostossa hyväksytyt koheesiopolitiikan strategiset suuntaviivat, aiempien ohjelmakausien kokemukset ja hyvät käytännöt sekä toimintaympäristön haasteet.
Rakennerahastostrategiaa toteutetaan toimenpideohjelmilla, jotka ovat samalla keskeisiä alue-, yritys- ja työllisyyspolitiikan toteuttamisen välineitä. Vuonna 2011 toteutetaan Manner-Suomessa viittä EU:n osarahoittamaa alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -ohjelmaa kaudelle 2007—2013, yhdeksää EU:n alueellisen yhteistyön ohjelmaa ja kolmea Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden välineestä (ENPI) rahoitettavaa ohjelmaa. Ohjelmien tavoitteena on tuottaa lisäarvoa kansalliseen alue-, elinkeino- ja työllisyyspolitiikkaan. Ohjelmat kytkeytyvät tiiviisti Lissabonin strategian kansalliseen toimeenpanoon yrittäjyyden, osaamisen, innovaatiotoiminnan, työllisyyden edistämisen ja työvoiman kehittämisen kautta.
Talousarvion valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti alueiden kehittämisen ja rakennerahastopolitiikan -tulosalueelle yhteistyössä konsernin muiden tulosalueiden kanssa konsernistrategian tavoitelinjauksista ja muista tulosalueen strategioista johdetut yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2011:
- Alueiden kansainvälinen kilpailukyky paranee.
- Alueiden väliset kehityserot pienenevät.
- Kansalaisten peruspalvelut ja yhteydet koko Suomessa turvataan.
- Vahvoihin maakuntiin perustuva monikeskuksinen aluerakenne vahvistaa sekä kaupunkialueiden että maaseudun elinvoimaisuutta.
| Euroopan aluekehitysrahastosta ja Euroopan sosiaalirahastosta osarahoitettavien alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -toimenpideohjelmien päätavoitteet ohjelmakaudella 2007—2013 | ||
|---|---|---|
| 2007—2009 toteutuma |
2007—2013 tavoite |
|
| Työllistämis- ja koulutustoimenpiteissä aloittaneet henkilöt (ESR) | 73 300 | 450 000 |
| Uudet yritykset (EAKR ja ESR) | 4 400 | 13 440 |
| Uudet työpaikat (EAKR ja ESR) | 12 300 | 50 230 |
| Uudet t&k-työpaikat | 410 | 2 240 |
| Lissabonin strategian mukaiset hankkeet (%) | 74 | 81 |
Rakennerahasto-ohjelmien rahoitusta varaudutaan käyttämään EU:n lainsäädännön puitteissa tarpeellisessa määrin äkillisten rakennemuutostilanteiden tarpeisiin.
EU:lta saatavat tulot ohjelmakauden 2007—2013 osalta budjetoidaan momentille 12.32.50.
43. Maakunnan kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 32 156 000 euroa.
Määräraha on lain eräiden työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan ohjelmien ja hankkeiden rahoittamisesta (1652/2009) 2 §:n 4 kohdassa tarkoitettu maakunnan kehittämisraha.
Määrärahaa saa käyttää:
1) lain eräiden työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan ohjelmien ja hankkeiden rahoittamisesta (1652/2009) 6 ja 7 §:n mukaiseen tukeen
2) lain alueiden kehittämisestä (1651/2009) 24 §:n mukaisiin erityisohjelmiin
3) maakunnan kehittämisrahasta rahoitettavien ohjelmien ja hankkeiden toteuttamiseen tarvittavan enintään 22 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen
4) henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien tila- ja muiden kustannusten maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan suoriteperusteisena siltä osin kuin määrärahasta maksetaan kulutusmenoja. Muilta osin määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämisen rahoitusta. Määräraha suunnataan erityisesti alueellisiin osaamispanostuksiin. Kullekin erityisohjelmalle on asetettu omat määrälliset tai laadulliset vaikuttavuustavoitteet.
Osaamiskeskusohjelma keskittyy ohjelmaan nimettyjen 13 osaamisklusterin ja 21 osaamiskeskuksen kehittämiseen. Ohjelman tavoitteena on tukea alueiden välistä erikoistumista, työnjakoa ja yhteistyötä kilpailukykyisten osaamiskeskusten synnyttämiseksi. Ohjelma edistää alueiden valmiuksia hyödyntää kansallisesti ja kansainvälisesti kilpailtua tutkimus- ja kehittämisrahoitusta. Toimenpiteissä painotetaan osaamisklusterien ja -keskusten kansainvälisyyttä ja huippuosaamiseen perustuvien yritysten kasvun vauhdittamista. Uuden teknologian lisäksi osaamiskeskuksia kannustetaan hyödyntämään asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja liiketoimintaosaamista kehittämistyössään.
Maakunnan kehittämisraha jaetaan maakunnan liitoille osaamiskeskusten esittämien toimintasuunnitelmien perusteella käytettäväksi osaamiskeskuksen perusrahoitukseen.
| Osaamiskeskusohjelman määrälliset tavoitteet | ||
|---|---|---|
| 2007—2010 toteutuma |
2011 tavoite |
|
| Yhteisten hankkeiden rahoituksen osuus, % | 28 | 40 |
| Kilpaillun rahoituksen osuus, % | 29 | 30 |
| Toteuttamiseen osallistuvat yritykset vuosittain (bruttokeskiarvo) | 6 450 | 6 000 |
| Uudet työpaikat | 2 000 | 5 000 |
| Uudet yritykset | 210 | 500 |
Alueellinen koheesio- ja kilpailukykyohjelma (KOKO) on aluelähtöinen aluekehittämisen ohjelma, jota toteutetaan 52 ohjelma-alueella, joihin kuuluu 322 kuntaa Manner-Suomen 325 kunnasta. Kansallisella tasolla KOKOn tavoitteena on valituissa teemoissa syventää ja parantaa kuntien eri toimijoiden välistä strategista yhteistyötä ohjelma-alueiden sisällä ja ohjelma-alueiden välillä.
Suurkaupunkipolitiikalla, osana muuta kaupunkipolitiikkaa, vahvistetaan suurimpien kaupunkiseutujen kansainvälistä kilpailukykyä, yhdyskuntarakenteen eheyttä ja ehkäistään niiden sosiaalista ja alueellista eriytymistä. Pääkaupunkiseudun erityiskysymyksiä varten on käynnistetty metropolipolitiikka, joka kohdistuu hallitusohjelman mukaisesti metropolialueen maankäytön, asumisen ja liikenteen, elinkeinopolitiikan ja kansainvälisen kilpailukyvyn, monikulttuurisuuden, maahanmuuton ja kaksikielisyyden sekä sosiaalisen eheyden kysymyksiin.
Määrärahasta jätetään osa erityisohjelmiin sitomatta maakunnan liittojen ja asianomaisten ministeriöiden käytettäväksi.
| Määrärahan arvioitu käyttö | € |
|---|---|
| Osaamiskeskusohjelma | 10 000 000 |
| Ohjelmiin sitomaton | 22 156 000 |
| Yhteensä | 32 156 000 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 2 000 000 euroa uudelleenkohdennuksen (kertaluonteisen erän poistuminen) johdosta.
| 2011 talousarvio | 32 156 000 |
| 2010 talousarvio | 30 156 000 |
| 2009 tilinpäätös | 32 656 000 |
63. Kainuun kehittämisraha(siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 56 188 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Kainuun hallintokokeilusta annetun lain (343/2003) 6 ja 10 §:n mukaisten menojen maksamiseen
2) aiempina vuosina momenteilta 34.06.51 ja 34.06.64 tehdyistä päätöksistä vuonna 2011 aiheutuvien menojen maksamiseen siltä osin kuin ne ovat kohdistuneet Kainuun hallintokokeilualueelle
3) toimintamenojen maksamiseen. Momentille budjetoidaan toimintamenojen vakiosisällön mukaiset tulot sekä tiehallinnon toimenpiteissä ulkopuolisten rahoittajien maksamat maksuosuudet
4) enintään 35 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen sekä henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien tila- ja muiden kustannusten maksamiseen
5) enintään 5 137 000 euroa Paltamon työllisyyskokeilusta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan suoriteperusteisena siltä osin kuin määrärahasta maksetaan kulutusmenoja. Muilta osin määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Valtuus. Vuonna 2011 saa tehdä päätöksiä siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2012—2013 enintään 2 500 000 euroa.
Mikäli vuoden 2010 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2011.
Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämisen rahoitusta.
Momentille on otettu kansallinen kehittämisraha Kainuun hallintokokeilusta annetun lain 6 §:n nojalla kokeilualueen kehittämistä varten. Lain 10 §:ssä luetellaan Kainuun kehittämisrahan käyttötarkoitukset.
Kainuun kehittämisrahan käytön tavoitteena on muun muassa alueen työttömyyden alentaminen lähemmäs valtakunnan tasoa, tienpidon tason ylläpitäminen, julkisen liikenteen palvelukyvyn turvaaminen, metsä- ja muun ympäristön hoito sekä elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantaminen.
| Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa) | ||||
|---|---|---|---|---|
| 2011 | 2012 | 2013 | Yhteensä vuodesta 2011 lähtien |
|
| Ennen vuotta 2011 tehdyt sitoumukset | 11 242 | 4 766 | - | 16 008 |
| Vuoden 2011 sitoumukset | - | 1 000 | 1 500 | 2 500 |
| Yhteensä | 11 242 | 5 766 | 1 500 | 18 508 |
| Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
|---|---|
| Paltamon työllisyyskokeilu | -2 353 |
| Siirto momentilta 31.10.20 | 671 |
| Siirto momentilta 32.01.01 (kertaluonteisen vähennyksen palautus) | 546 |
| Lisävaltuuksien maksatusten vähentyminen | -1 630 |
| Yhteensä | -2 766 |
| 2011 talousarvio | 56 188 000 |
| 2010 III lisätalousarvio | 1 455 000 |
| 2010 I lisätalousarvio | 915 000 |
| 2010 talousarvio | 58 954 000 |
| 2009 tilinpäätös | 59 827 000 |
64. EU:n rakennerahastojen ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 526 889 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) EU:n ohjelmakauden 2007—2013 alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoitetta toteuttavien Euroopan aluekehitysrahastosta osarahoitettavien toimenpideohjelmien hankkeiden EU- ja valtion rahoitusosuuden maksamiseen sekä Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen (tavoite 3) ja Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden välineen rajayhteistyöosion (ENPI CBC) valtion rahoitusosuuden maksamiseen
2) EU:n ohjelmakauden 2007—2013 Manner-Suomen ESR-ohjelmaa toteuttavien hankkeiden EU-rahoitusosuuden maksamiseen
3) edellä mainittujen ohjelmien toteutukseen liittyvän teknisen avun sekä ohjelmien toteuttamisen kannalta välttämättömien kulutusmenojen maksamiseen
4) Euroopan aluekehitysrahaston osarahoittamien ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan enintään 114 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen
5) Euroopan sosiaalirahaston osarahoittamien ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan enintään 430 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen
6) EU:n ohjelmakauden 2000—2006 ohjelmiin liittyvien Suomen velvoitteiden maksamiseen sekä EU:n ohjelmakauden 1995—1999 ohjelmiin liittyvien neuvoston asetuksen ETY 2082/1993 24 artiklan (tuen vähentäminen, pidättäminen ja peruuttaminen) ja neuvoston asetuksen (EY 1260/1999) 39 artiklan (varainhoitoa koskevat oikaisut) mukaisten Suomen velvoitteiden maksamiseen
7) Euroopan köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen torjunnan teemavuosi 2010 -toimenpideohjelman EU-rahoitusosuuden maksamiseen.
Kainuun hallintokokeilusta annetun lain mukaisesti kohdistuu momentin myöntämisvaltuudesta 22 631 000 euroa ja määrärahasta 22 358 000 euroa Kainuun maakuntaan.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Valtuus. Vuonna 2011 saa uusia myöntämispäätöksiä tehdä yhteensä 533 926 000 eurolla. Mikäli vuoden 2010 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vielä vuonna 2011.
Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämisen rahoitusta. Myöntämisvaltuudesta yhteensä 265 153 000 euroa on EU:n rakennerahastojen rahoitusosuutta ja 268 773 000 euroa valtion rahoitusosuutta. Määrärahasta yhteensä 271 223 000 euroa on tarkoitus käyttää EU:n rakennerahastojen rahoitusosuuden maksatuksiin ja 255 666 000 euroa valtion rahoitusosuuden maksatuksiin.
Rahoituksen käytössä sovelletaan kunkin hallinnonalan rahoittamassa toiminnassa sovellettavia kansallisia ja EU:n säännöksiä ja rahoitus kohdennetaan kullakin hallinnonalalla mainittujen säännösten ja rakennerahasto-ohjelmien puitteissa asianomaisen ministeriön määrittelemällä tavalla. Maksettavien kustannusten tukikelpoisuuden tulee lisäksi olla kansallisten ja Euroopan unionin säännösten mukaisesti etukäteen tarkastettu, lukuun ottamatta työvoimapoliittisten kustannusten maksamista siirtomenojen osalta.
Teknisen avun toimeenpanemisesta päätetään Euroopan yhteisöjen rakennerahastosäännöksissä ja kansallisissa rakennerahastosäännöksissä säädetyssä menettelyssä.
Rakennerahasto-ohjelmien rahoitusta suunnataan meneillään olevan suhdannetilanteen edellyttämällä tavalla nopeasti yrittäjyyttä, uutta liiketoimintaa ja uusia työpaikkoja luoviin toimenpiteisiin sekä työllisyys- ja koulutustoimenpiteisiin.
Myöntämisvaltuudesta 88 988 000 euron osuus aiheutuu ohjelmakauden 2007—2013 EU:n rakennerahasto-ohjelmien myöntämisvaltuuden budjetoinnin aikaistamisesta siten, että kilpailukyky- ja työllisyystavoitteen ohjelmien sekä alueellinen yhteistyö -tavoitteen ja ENPI CBC -ohjelmien vuoden 2011 myöntämisvaltuuksia lisätään 20 %. Aikaistetusta myöntämisvaltuudesta yhteensä 3 771 000 euroa kohdistuu Kainuun hallintokokeilusta annetun lain mukaisesti Kainuun maakuntaan. EU:n rakennerahasto-ohjelmien myöntämisvaltuuden budjetoinnin aikaistamisella tehostetaan ohjelmien toimeenpanoa ja vastataan taloudellisen kehityksen haasteisiin. Aikaistaminen ei lisää ohjelmakauden 2007—2013 myöntämisvaltuuden kokonaismäärää, koska vastaava vähennys tehdään ohjelmien tulevien vuosien rahoituksesta.
| Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) vastaavat valtion rahoitusosuudet yhteensä (milj. euroa) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Yhteensä vuodesta 2011 lähtien |
|
| Vuoden 2009 sitoumukset | 173,942 | 21,406 | - | - | 195,348 |
| Vuoden 2010 sitoumukset | 253,895 | 178,437 | 25,491 | - | 457,823 |
| Vuoden 2011 sitoumukset | 76,694 | 230,082 | 178,953 | 25,566 | 511,295 |
| Yhteensä | 504,531 | 429,925 | 204,444 | 25,566 | 1 164,466 |
| Kainuu | |||||
| Vuoden 2009 sitoumukset | 8,277 | 1,067 | - | - | 9,344 |
| Vuoden 2010 sitoumukset | 10,686 | 8,682 | 1,240 | - | 20,608 |
| Vuoden 2011 sitoumukset | 3,395 | 10,184 | 7,921 | 1,131 | 22,631 |
| Yhteensä | 22,358 | 19,933 | 9,161 | 1,131 | 52,583 |
| Valtuudet yhteensä | 526,889 | 449,858 | 213,605 | 26,697 | 1 217,049 |
| Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö eri ohjelmiin, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) sekä köyhyyden torjuntaohjelma, EU-rahoitusosuudet (milj. euroa) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Ohjelma | Ohjelmakauden 2007—2013 rahoituskehys valtuutena |
Budjetoitu valtuutta v. 2010 talousarvio |
Myöntämisvaltuus v. 2011 |
Budjetoitu määrärahaa v. 2010 talousarvio |
Määräraha v. 2011 |
| Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) | |||||
| Itä-Suomi | 365,564 | 63,149 | 57,570 | 60,551 | 58,888 |
| — josta Kainuu | 47,654 | 8,198 | 7,412 | 7,884 | 7,582 |
| Pohjois-Suomi | 311,273 | 53,320 | 54,385 | 51,275 | 55,631 |
| Etelä-Suomi | 138,063 | 23,650 | 24,122 | 22,743 | 24,675 |
| Länsi-Suomi | 159,376 | 27,300 | 27,848 | 26,253 | 28,483 |
| Yhteensä | 974,276 | 167,419 | 163,925 | 160,822 | 167,677 |
| — josta ohjelmareservi | 48,714 | 12,275 | |||
| Euroopan sosiaalirahasto (ESR) | |||||
| Manner-Suomi | |||||
| Valtakunnallinen osio | 217,826 | 37,313 | 38,058 | 35,881 | 38,930 |
| Alueellinen osio | 397,613 | 68,640 | 63,170 | 66,007 | 64,616 |
| Itä-Suomi | 179,787 | 31,327 | 25,111 | 30,126 | 25,686 |
| — josta Kainuu | 23,372 | 5,197 | 4,166 | 5,054 | 4,262 |
| Pohjois-Suomi | 69,106 | 11,838 | 12,074 | 11,383 | 12,351 |
| Etelä-Suomi | 69,032 | 11,825 | 12,061 | 11,371 | 12,337 |
| Länsi-Suomi | 79,688 | 13,650 | 13,924 | 13,127 | 14,242 |
| Yhteensä | 615,439 | 105,953 | 101,228 | 101,888 | 103,546 |
| — josta ohjelmareservi | 30,772 | 4,196 | 5,329 | ||
| EAKR ja ESR yhteensä | 1 589,715 | 273,372 | 265,153 | 262,710 | 271,223 |
| Köyhyyden torjuntaohjelma | - | 0,177 | - | 0,177 | - |
| Kaikki ohjelmat yhteensä | 1 589,715 | 273,549 | 265,153 | 262,887 | 271,223 |
| Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö eri ohjelmiin Euroopan aluekehitysrahastoa (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahastoa (ESR) vastaavat valtion rahoitusosuudet yhteensä (milj. euroa) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Ohjelma | Ohjelmakauden 2007—2013 rahoituskehys valtuutena |
Budjetoitu valtuutta v. 2010 talousarvio |
Myöntämisvaltuus v. 2011 |
Budjetoitu määrärahaa v. 2010 talousarvio |
Määräraha v. 2011 |
| EAKR | |||||
| Itä-Suomi | 305,612 | 52,955 | 54,754 | 48,509 | 52,083 |
| — josta Kainuu | 39,839 | 6,896 | 7,046 | 6,322 | 6,703 |
| Pohjois-Suomi | 238,435 | 40,843 | 41,659 | 37,413 | 39,628 |
| Etelä-Suomi | 135,544 | 23,218 | 23,682 | 21,268 | 22,527 |
| Länsi-Suomi | 162,656 | 27,862 | 28,419 | 25,521 | 27,033 |
| Tavoite 3 ja ENPI CBC | 74,729 | 13,500 | 15,000 | 14,786 | 14,269 |
| Yhteensä | 916,976 | 158,378 | 163,514 | 147,497 | 155,540 |
| — josta ohjelmareservi | 45,849 | 9,934 | 11,413 | ||
| ESR | |||||
| Manner-Suomi | |||||
| Valtakunnallinen osio | 245,054 | 41,927 | 42,766 | 38,391 | 40,680 |
| Alueellinen osio | 353,980 | 60,947 | 62,493 | 55,808 | 59,446 |
| Itä-Suomi | 134,840 | 23,361 | 24,155 | 21,391 | 22,977 |
| — josta Kainuu | 17,529 | 4,514 | 4,007 | 4,177 | 3,811 |
| Pohjois-Suomi | 51,830 | 8,960 | 9,139 | 8,205 | 8,694 |
| Etelä-Suomi | 77,661 | 13,288 | 13,553 | 12,168 | 12,892 |
| Länsi-Suomi | 89,649 | 15,338 | 15,646 | 14,044 | 14,883 |
| Yhteensä | 599,034 | 102,874 | 105,259 | 94,199 | 100,126 |
| — josta ohjelmareservi | 29,952 | 4,097 | 5,384 | ||
| EAKR ja ESR yhteensä | 1 516,010 | 261,252 | 268,773 | 241,696 | 255,666 |
| Myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen hallinnonaloittain, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) EU- ja valtion rahoitusosuus (milj. euroa)1) | ||||||
| Itä-Suomi | Pohjois-Suomi | Etelä-Suomi | Länsi-Suomi | Tavoite 3 ja ENPI CBC |
Yhteensä | |
| OKM | 4,251 | 12,429 | 0,893 | 5,139 | 1,850 | 24,562 |
| MMM | 0,165 | 1,155 | - | 0,113 | - | 1,433 |
| LVM | 6,141 | 1,861 | 0,500 | 1,343 | - | 9,845 |
| TEM | 62,107 | 50,408 | 22,875 | 33,192 | 8,800 | 177,382 |
| STM | 0,181 | 0,999 | - | - | - | 1,180 |
| YM | 1,761 | 5,486 | 1,282 | 1,917 | 1,850 | 12,296 |
| Kainuu | 12,049 | - | - | - | - | 12,049 |
| Yhteensä | 86,655 | 72,338 | 25,550 | 41,704 | 12,500 | 238,747 |
|---|---|---|---|---|---|---|
1) Ei sisällä teknistä apua, ohjelmareserviä (Kainuuta lukuun ottamatta) eikä budjetoinnin aikaistamiseen liittyvää myöntämisvaltuutta.
| Myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen hallinnonaloittain, Euroopan sosiaalirahasto (ESR) EU- ja valtion rahoitusosuus (milj. euroa) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Itä-Suomi | Pohjois-Suomi | Etelä-Suomi | Länsi-Suomi | Valtakunnallinen osio | Yhteensä | |
| OKM | 10,270 | 5,786 | 5,932 | 7,661 | 37,097 | 66,746 |
| TEM | 18,575 | 9,766 | 12,135 | 13,604 | 21,893 | 75,973 |
| STM | 0,841 | 0,438 | 0,433 | 0,621 | 1,824 | 4,157 |
| Kainuu | 6,811 | - | - | - | - | 6,811 |
| Yhteensä | 36,497 | 15,990 | 18,500 | 21,886 | 60,814 | 153,687 |
Rakennerahasto-ohjelmien rahoituksesta osa on tarkoitus käyttää äkillisten rakennemuutosten alueilla. Tarkoituksena on, että ohjelmareservin määrä olisi vähintään 5 % kunkin rakennerahasto-ohjelman rahoituksesta. Tavoitteena on helpottaa eri maakuntien, niiden yritysten ja muiden toimijoiden yhteistyötä sekä tukea alueiden mahdollisuuksia kohdentaa varainhoitovuoden kuluessa ohjelmien rahoitusta mahdollisesti nopeastikin muuttuvia tarpeita vastaavasti.
| Ohjelmareservin jakautuminen, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) EU- ja valtion rahoitusosuus (milj. euroa)1) | ||||||
| Itä-Suomi | Pohjois-Suomi | Etelä-Suomi | Länsi-Suomi | Valtakunnallinen ESR |
Yhteensä | |
| EAKR | 3,608 | 4,073 | 12,678 | 3,329 | - | 23,688 |
| ESR | 3,027 | 0,884 | 1,839 | 1,595 | 3,368 | 10,713 |
| Yhteensä | 6,635 | 4,957 | 14,517 | 4,924 | 3,368 | 34,401 |
|---|---|---|---|---|---|---|
1) Ei sisällä budjetoinnin aikaistamiseen liittyvää myöntämisvaltuutta.
| Teknisen avun jakautuminen, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) EU- ja valtion rahoitusosuus (milj. euroa) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Itä-Suomi (pl. Kainuu) | Pohjois-Suomi | Etelä-Suomi | Länsi-Suomi | Valtakunnallinen osio (sis. alueosiot pl. Itä-Suomi) |
Yhteensä | |
| EAKR | 3,340 | 3,626 | 1,608 | 1,856 | - | 10,430 |
| ESR | 1,531 | - | - | - | 6,141 | 7,672 |
| Yhteensä | 4,871 | 3,626 | 1,608 | 1,856 | 6,141 | 18,102 |
Teknisestä avusta on tarkoitus kohdentaa yhteensä 850 000 euroa valtiovarainministeriölle EU:n rakennerahastojen tarkastustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä yhteensä enintään neljää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
| Budjetoinnin aikaistamisesta aiheutuvan 20 %:n lisävaltuuden jakautuminen, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) EU- ja valtion rahoitusosuus (milj. euroa) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Itä-Suomi | Pohjois-Suomi | Etelä-Suomi | Länsi- Suomi |
Valtakunnallinen osio |
Tavoite 3 ja ENPI CBC | Yhteensä | |
| EAKR | 18,721 | 16,007 | 7,967 | 9,378 | - | 2,500 | 54,573 |
| — josta Kainuu | 2,409 | - | - | - | - | - | 2,409 |
| ESR | 8,211 | 3,536 | 4,269 | 4,928 | 13,471 | - | 34,415 |
| — josta Kainuu | 1,362 | - | - | - | - | - | 1,362 |
| Yhteensä | 26,932 | 19,543 | 12,236 | 14,306 | 13,471 | 2,500 | 88,988 |
| Euroopan aluekehitysrahastosta osarahoitettavien alueellinen kilpailukyky ja työllisyys toimenpideohjelmien päätavoitteet ohjelmakaudelle 2007—2013 | ||||
|---|---|---|---|---|
| Tavoite | Uudet yritykset | Uudet työpaikat |
Uudet t&k-työpaikat | Lissabonin strategian mukaiset hankkeet (%) |
| Itä-Suomi | 2 020 | 13 230 | 800 | 86 |
| Pohjois-Suomi | 1 500 | 11 000 | 1 000 | 76 |
| Etelä-Suomi | 920 | 4 200 | 290 | 82 |
| Länsi-Suomi | 2 000 | 9 800 | 150 | 80 |
| Yhteensä | 6 440 | 38 230 | 2 240 | 81 |
| Euroopan sosiaalirahastosta osarahoitettavan Manner-Suomen ESR toimenpideohjelmien päätavoitteet ohjelmakaudelle 2007—2013 | |||
|---|---|---|---|
| Tavoite | Työllistämis- ja koulutustoimenpiteissä aloittaneet henkilöt |
Uudet yritykset |
Uudet työpaikat |
| Manner-Suomi | 450 000 | 7 000 | 12 000 |
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen (tavoite 3) ja Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden välineen ohjelmissa (ENPI CBC) tuetaan raja-alueiden ja laajempien yhteistyöalueiden integroitumista sekä laajempien verkostojen syntymistä. Lisäämällä yhteistyötä ja edistämällä kokemusten vaihtoa ja hyvien käytäntöjen leviämistä Euroopan alueellinen yhteistyö ja Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden välineen (ENPI CBC) -ohjelmat vaikuttavat alueiden, erityisesti raja-alueiden, kilpailukykyyn ja taloudelliseen kehitykseen sekä parantavat raja-alueiden ja rajat ylittävien työmarkkinoiden toimivuutta. Ohjelmia toteutetaan yhteistyössä usean muun maan kanssa. Näiden ohjelmien EU-varat eivät sisälly valtion talousarvioon.
Tulot on merkitty momentille 12.32.50.
| 2011 talousarvio | 526 889 000 |
| 2010 talousarvio | 504 583 000 |
| 2009 tilinpäätös | 342 984 807 |