Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         10. Liikenneverkko
              42. Sanomalehdistön tuki
         50. Tutkimus
         (60.) Liiketoiminta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2011

40. Viestintäpalvelut ja -verkot sekä viestinnän tukeminenPDF-versio

Selvitysosa:Viestintäpalvelut ja -verkot ovat olennainen osa tietoyhteiskunnan kehittymistä, koska merkittävä osa yhteiskunnan palveluista tuotetaan ja kulutetaan viestintäpalveluja ja -verkkoja hyödyntäen. Suomen talouskehityksen ja kilpailukyvyn kannalta on keskeistä pystyä muuttamaan vahva viestintäinfrastruktuuri- ja palveluosaaminen vahvuuksiksi tietoyhteiskuntapalvelujen tuotannossa ja laajassa hyväksikäytössä. Uutta teknologiaa ja uusia viestintäpalveluita kehitetään ja pyritään ottamaan käyttöön kaikilla elämänaloilla siten, että kansalaisten arki helpottuu.

01. Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 7 506 000 euroa.

Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut budjetoidaan maksuperusteisina.

Selvitysosa:Viestintävirasto rakentaa toimivaa ja turvallista tietoyhteiskuntaa kansalaisten ja suomalaisen elinkeinoelämän hyväksi. Tavoitteena ovat nopeat ja turvalliset tietoliikenneyhteydet, laadukkaat ja kohtuuhintaiset viestintä- ja mediapalvelut, toimivat viestintämarkkinat sekä taajuuksien tehokas jakaminen. Vuonna 2011 toiminnan erityisiä painopisteitä ovat viestinnän tietoturvallisuus, viestintäverkkojen tilannekuvan kehittäminen, luotettavien sähköisten tunnistamispalveluiden edistäminen, laajakaistayhteyksien saatavuuden edistäminen, tele- ja postimarkkinoiden kilpailun edistäminen, taajuuksien tehokas kohdentaminen ja uusien teknologioiden käyttöönoton edistäminen, viraston sähköisten asiointipalvelujen kehittäminen sekä Yleisradion lakisääteisten tehtävien rahoituksen turvaaminen.

Viestintävirasto hoitaa valtion televisio- ja radiorahaston hallintoa. Valtioneuvosto päättää liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä rahaston määrärahojen käytöstä. Rahaston tulot ovat noin 462 milj. euroa (sis. alv 9 %), josta Yleisradio Oy:n julkiseen palveluun osoitetaan noin 451 milj. euroa, Viestintävirastolle perinnän ja tarkastuksen kuluihin noin 10,9 milj. euroa sekä liikenne- ja viestintäministeriön käyttöön 0,4 milj. euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Viestintävirastolle vuodelle 2011 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa viestinnän toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja yhteisiä tavoitteita.

Tulostavoite 2009
toteutuma
2010
tavoite
2011
tavoite
       
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA      
Viestintäverkot ja -palvelut toimivat laadukkaasti ja häiriöttömästi. Viestintäviraston luokituksen mukaisien vakavien A-luokan vikojen määrä vuodessa, kpl 5 alle 5 alle 81)
Viestintäverkkojen häiriöt eivät estä hätäpalveluita.
Ajantasainen tietoturvan tilannekuvapalvelu. CERT-FI:n tilannekuvapalvelun yhteydessä tuotettujen tiedotteiden määrä vuodessa, lkm
-

375
-

350
toteutuu

350
Luotettava kansallinen verkkotunnuspalvelu. Vuoden aikana myönnettyjen verkkotunnusten määrä, lkm 48 009 38 000 43 000
Luvanvaraisten radiolaitteiden käyttöön osoitettujen taajuuksien vastaavuus kysyntään. Luvanvaraisten radiolaitteiden käyttöön osoitetun taajuusmäärän kasvu vuodessa, % 7,7 3 4
Vapautetaan radioluvista uusia sovelluksia yhteiskunnan eri toimialojen käyttötarpeiden mukaisesti. Uusien sovellusten lukumäärä vuodessa, lkm 5 3 3
Merkittävien radiohäiriöiden syiden selvittämiseen kuluva aika, tuntia, enintään 18 18 18
Markkinakehitystä kuvaava keskeinen tieto tuotetaan neljä kertaa vuodessa. Toiminnalliset tunnusluvut (markkinaindikaattorit) tuotetaan kaksi kertaa vuodessa ja investointien kehitystä kuvaava tieto kerran vuodessa. Lisäksi Viestintävirasto selvittää telepalveluiden laatutekijöitä vähintään kerran vuodessa kyselyllä tai erillisselvityksellä. toteutunut toteutuu toteutuu
Valtion laajakaistatukea koskevien tukihakemusten ja/tai tarvittavien lisäselvitysten saamisesta kolmen kuukauden kuluessa annettujen päätösten osuus, % vähintään - 80 80
Tukkumarkkinoita koskevista erimielisyyksistä neuvotellen tai sovitellen ratkaistujen osuus, %, vähintään 67 50 50
Tele-, posti- ja mediapalvelujen käyttäjien yhteydenotoista kahden kuukauden kuluessa käsiteltyjen osuus, % 95 90 90
Osoitteeltaan virheelliset kirjeet avataan ja niistä perille toimitetaan, %, vähintään 81 75 75
Aktiivisilla toimenpiteillä (tv-maksutarkastus, suora- ja telemarkkinointi, markkinointiviestintä) hankittujen uusien tv-maksun maksajien määrä on vähintään, lkm 68 500 75 000 75 000
Viestintävirastolla on kattava kuva maan keskeisimmistä viestintäverkoista ja niiden vika- ja häiriötilanteista. - toteutuu toteutuu
Viestintävirasto takaa kansalliseen tietoturvatoimintaan (NCSA) liittyvien tietojärjestelmien säädöstenmukaisuuden. Suoritettujen järjestelmätarkastusten lukumäärä kpl, vähintään
-


-


20
Asiakaskyselyssä Viestintäviraston yleisarvosana (asteikko 1—5) 3,6 3,4 3,4
       
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS      
Teletoiminnan ja tietoturvallisuuden ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja (euroa/yleisen televerkon liittymä), euroa 0,57 0,60 0,60
CERT-toiminnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/laajakaistaliittymä 0,73 1,00 0,90
Postipalvelujen valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/postinsaajatalous 0,38 0,40 0,40
Mediapalvelujen valvonnan kustannukset, euroa/tv-katsojatalous 0,23 0,26 0,26
FI-verkkotunnuksen rekisteröimismaksu, euroa, enintään 41/3 v
15/1 v
55/5 v
36/3 v
13/1 v
50/5 v
33/3 v
12/1 v
Tv-maksut-tulosalueen kustannukset suhteessa tv-katsojatalouksien lukumäärään, euroa 4,34 4,90 4,90
Työn tuottavuuden kehittyminen, % 2 2 2
Radiotaajuuksien työn tuottavuuden kasvu, % 3,2 2,0 2,0
Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % 0,3 2 2
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % 99 103 100
Veronluonteisten maksujen kustannusvastaavuus, % 96 99 98
       
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA      
Työtyytyväisyys (asteikko 1—5) 3,5 3,4 3,4
Henkilöstön määrä, htv 247,6 248 245
       
SEURANTA- JA RAPORTOINTIKOHTEET      
Valtion televisio- ja radiorahastoon tuloutettavat televisiomaksutulot (netto), milj. euroa (sis. alv 9 %), vähintään 422 424 451

1) Luokitus muuttunut. A-luokka on tarkennettu niin, että siihen sisältyy myös sellaisia vikoja, joita ei aiemman luokituksen mukaan luettu vakaviksi vioiksi.

Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston radiohallinnollisista suoritteista perittävistä maksuista (950/2008) ja liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston eräistä maksuista (1058/2009) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998), lakiin yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta (565/1999), verkkotunnuslakiin (228/2003) ja viestintämarkkinalakiin (393/2003).

Viestintävirasto perii teleyrityksiltä viestintämarkkinamaksua viestintämarkkinalaissa säädetyin perustein, teleyrityksiltä tietoturvamaksua sähköisen viestinnän tietosuojalaissa (516/2004) säädetyin perustein, postiyrityksiltä postitoiminnan valvontamaksua postipalvelulaissa (313/2001) säädetyin perustein, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksua televisio- ja radiotoimintalaissa (744/1998) säädetyin perustein sekä sähköisen tunnistuspalvelun tarjoajilta maksua laissa vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista (617/2009) säädetyin perustein. Viestintämarkkinamaksu 2 904 000 euroa, tietoturvamaksu 500 000 euroa, postitoiminnan valvontamaksu 1 300 000 euroa sekä televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu 710 000 euroa sekä varmennemaksu 184 000 euroa tuloutetaan momentille 11.19.04. Näistä toiminnoista aiheutuvat menot on otettu huomioon Viestintäviraston toimintamenomomentin määrärahan mitoituksessa.

Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee kaksi henkilötyövuotta tuottavuustoimien ja yhden henkilötyövuoden SADe-ohjelman toimenpiteiden vuoksi. Tämä on otettu huomioon maksujen alennuksena.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 35 834 36 642 35 102
Bruttotulot 27 837 29 147 27 596
Nettomenot 7 997 7 495 7 506
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 508    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 506    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Tuotot      
Radiotaajuudet 10 305 10 856 10 231
Verkot ja turvallisuus 7 093 6 710 6 444
Tv-maksut 10 354 10 644 10 879
Tuotot yhteensä 27 752 28 210 27 554
       
Kustannukset      
Radiotaajuudet 10 801 11 265 10 096
Verkot ja turvallisuus 6 554 6 518 6 687
Tv-maksut 10 354 10 644 10 879
Kustannukset yhteensä 27 709 28 427 27 662
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-)      
Radiotaajuudet -496 -409 135
Verkot ja turvallisuus 539 192 -243
Tv-maksut - - -
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä 43 -217 -108
       
Kustannusvastaavuus %      
Radiotaajuudet 95 96 101
Verkot ja turvallisuus 108 103 96
Tv-maksut 100 100 100
Kustannusvastaavuus % yhteensä 100 99 100

Veronluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Tuotot      
Verkot ja turvallisuus 437 704 684
Viestintämarkkinat ja -palvelut 4 499 4 729 4 914
Tuotot yhteensä 4 936 5 433 5 598
       
Kustannukset      
Verkot ja turvallisuus 423 684 710
Viestintämarkkinat ja -palvelut 4 702 4 961 4 989
Kustannukset yhteensä 5 125 5 645 5 699
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-)      
Verkot ja turvallisuus 14 20 -26
Viestintämarkkinat ja -palvelut -203 -232 -75
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä -189 -212 -101
       
Kustannusvastaavuus %      
Verkot ja turvallisuus 103 103 96
Viestintämarkkinat ja -palvelut 96 95 99
Kustannusvastaavuus % yhteensä 96 96 98

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tuottavuustoimet -30
Maksujen alennus 30
Tasokorotus 11
Yhteensä 11


2011 talousarvio 7 506 000
2010 talousarvio 7 495 000
2009 tilinpäätös 6 995 000

42. Sanomalehdistön tuki(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtakunnallisilla vähemmistökielillä ruotsin, saamen tai romanin kielellä julkaistavien sanomalehtien ja niitä vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen, viittomakielisten vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen sekä ruotsinkielisten uutispalvelujen tuottamisen tukemiseen. Määrärahaa saa käyttää myös sellaisten saamenkielisten sisältöjen tuottamiseen, jotka sisältyvät suomen tai ruotsin kielellä julkaistaviin sanomalehtiin.

Selvitysosa:Määrärahan tarkoituksena on edistää kotimaisen lehdistön ja tiedonvälityksen moniarvoisuutta ja monipuolisuutta.


2011 talousarvio 500 000
2010 talousarvio 500 000
2009 tilinpäätös 500 000

44. Valtionavustus suomalaisten televisio- ja radio-ohjelmien lähettämiseen ulkomaille(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 1 350 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksena Yleisradio Oy:n julkiseen palveluun kuuluvien Suomesta ulkomaille suuntautuvien radiopalvelujen (YLE Radio Finland) ja televisiopalvelujen (YLE TV Finland) kustannuksiin.

Selvitysosa:Määräraha on tarkoitettu turvaamaan Yleisradio Oy:n julkisen palvelun tehtävään kuuluvan Suomesta ulkomaille suunnattujen televisio- ja radiopalvelujen järjestäminen. Toiminnan vuotuiset kustannukset arvonlisäveroineen ovat arviolta 2,4 milj. euroa.


2011 talousarvio 1 350 000
2010 talousarvio 1 350 000
2009 tilinpäätös 2 000 000

50. Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 9 800 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueella annetussa laissa tarkoitetun Viestintäviraston aikaisempina vuosina ja varainhoitovuonna myöntämän valtion tuen maksamiseen ja tästä aiheutuviin hallinto- ja yleiskustannuksiin.

Valtuus

Viestintävirasto oikeutetaan solmimaan vuoden 2009 myöntämisvaltuuden mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuutta ei ole käytetty.

Selvitysosa:Laki laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueilla sekä maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista annetun lain muutos tulivat voimaan 1.1.2010. Tarkoituksena on, että laajakaistarakentamisen tukemiseen käytetään Viestintäviraston päätöksillä tämän momentin määrärahaa sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksien päätöksellä maaseudun kehittämiseen myönnettävästä tuesta säädetyssä laissa tarkoitettua momentin 30.10.61 määrärahaa. Valtion tuen edellytyksenä on, että hankekohtaisesti kunnat sitoutuvat rahoittamaan oman osuutensa julkisesta rahoitustuesta. Julkinen rahoitustuki voi olla enintään 2/3 hankkeen kustannuksista. Valtion rahoitusosuus on enintään 33 % laajakaistahankkeen tukikelpoisista kustannuksista ja kunnan rahoitusosuus 33 %. Valtion maksuosuus on kuitenkin enintään 58 % ja kunnan osuus 8 % niissä kunnissa, joissa hankkeen rahoittaminen muuten muodostaisi kohtuuttoman taloudellisen rasitteen. Kuntakohtaisen maksuosuuden määräytymisperusteista säädetään valtioneuvoston asetuksella.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset maksavat vuosina 2010—2013 laajakaistahankkeiden valtion osuuden 25,15 milj. euroa momentilta 30.10.61. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten rahoittamissa hankkeissa kunnan maksuosuus on 22 %. Viestintävirasto ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset eivät voi rahoittaa samaa laajakaistahanketta, minkä vuoksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset pyytävät Viestintäviraston lausunnon ennen valtiontukipäätöstä.

Valtioneuvosto on asettanut 4.12.2008 tehdyllä periaatepäätöksellä tavoitteeksi, että 31.12.2015 mennessä kaikkialla maassa on kysynnän mukaisesti saatavilla 100 megabitin yhteydet mahdollistava valokuitu- tai kaapeliverkko tai muu ominaisuuksiltaan näihin rinnasteinen verkko, johon liitettävällä enintään kahden kilometrin pituisella kiinteällä tai langattomalla tilaajayhteydellä ainakin 99 % vakinaisista asunnoista sekä yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden vakinaisista toimipaikoista voidaan käyttää erittäin suuria yhteysnopeuksia vaativia viestintä- ja muita tietoyhteiskunnan palveluita.

Maakuntien liitot ovat vuoden 2009 aikana arvioineet väestö- ja aluekehityksen huomioon ottaen maakunnan nopeiden yhteyksien kysynnän kehityksen ja yleisen televerkon kehittämistarpeet. Maakuntien liitot ovat laatineet suunnitelmat vuoden 2015 tavoitteiden toteuttamiseksi. Viestintävirasto on arvioinut maakuntien liittojen suunnitelmat ja toimittanut niitä koskevan lausuntonsa liikenne- ja viestintäministeriölle. Valtioneuvosto päättää laajakaistatuen jakautumisesta maakuntien kesken. Tämän jälkeen maakuntien liitot julistavat tuen haettavaksi tarkoituksenmukaisin väliajoin.

Viestintävirastolle on myönnetty vuoden 2009 ensimmäisessä lisätalousarviossa 66,0 milj. euron valtuus. Myöntämisvaltuutta arvioidaan uusittavan noin 55 milj. euroa.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2011 2012 2013 2014— Yhteensä
vuodesta
2011 lähtien
           
Aikaisempien vuosien sitoumukset 9 800 11 000 10 000 22 000 52 800
Yhteensä 9 800 11 000 10 000 22 000 52 800


2011 talousarvio 9 800 000
2010 talousarvio 12 700 000
2009 tilinpäätös 500 000