Talousarvioesitys 2011
40. Viestintäpalvelut ja -verkot sekä viestinnän tukeminen
Selvitysosa:Viestintäpalvelut ja -verkot ovat olennainen osa tietoyhteiskunnan kehittymistä, koska merkittävä osa yhteiskunnan palveluista tuotetaan ja kulutetaan viestintäpalveluja ja -verkkoja hyödyntäen. Suomen talouskehityksen ja kilpailukyvyn kannalta on keskeistä pystyä muuttamaan vahva viestintäinfrastruktuuri- ja palveluosaaminen vahvuuksiksi tietoyhteiskuntapalvelujen tuotannossa ja laajassa hyväksikäytössä. Uutta teknologiaa ja uusia viestintäpalveluita kehitetään ja pyritään ottamaan käyttöön kaikilla elämänaloilla siten, että kansalaisten arki helpottuu.
01. Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 7 506 000 euroa.
Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut budjetoidaan maksuperusteisina.
Selvitysosa:Viestintävirasto rakentaa toimivaa ja turvallista tietoyhteiskuntaa kansalaisten ja suomalaisen elinkeinoelämän hyväksi. Tavoitteena ovat nopeat ja turvalliset tietoliikenneyhteydet, laadukkaat ja kohtuuhintaiset viestintä- ja mediapalvelut, toimivat viestintämarkkinat sekä taajuuksien tehokas jakaminen. Vuonna 2011 toiminnan erityisiä painopisteitä ovat viestinnän tietoturvallisuus, viestintäverkkojen tilannekuvan kehittäminen, luotettavien sähköisten tunnistamispalveluiden edistäminen, laajakaistayhteyksien saatavuuden edistäminen, tele- ja postimarkkinoiden kilpailun edistäminen, taajuuksien tehokas kohdentaminen ja uusien teknologioiden käyttöönoton edistäminen, viraston sähköisten asiointipalvelujen kehittäminen sekä Yleisradion lakisääteisten tehtävien rahoituksen turvaaminen.
Viestintävirasto hoitaa valtion televisio- ja radiorahaston hallintoa. Valtioneuvosto päättää liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä rahaston määrärahojen käytöstä. Rahaston tulot ovat noin 462 milj. euroa (sis. alv 9 %), josta Yleisradio Oy:n julkiseen palveluun osoitetaan noin 451 milj. euroa, Viestintävirastolle perinnän ja tarkastuksen kuluihin noin 10,9 milj. euroa sekä liikenne- ja viestintäministeriön käyttöön 0,4 milj. euroa.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Viestintävirastolle vuodelle 2011 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa viestinnän toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja yhteisiä tavoitteita.
| Tulostavoite | 2009 toteutuma |
2010 tavoite |
2011 tavoite |
|---|---|---|---|
| TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
| Viestintäverkot ja -palvelut toimivat laadukkaasti ja häiriöttömästi. Viestintäviraston luokituksen mukaisien vakavien A-luokan vikojen määrä vuodessa, kpl | 5 | alle 5 | alle 81) |
| Viestintäverkkojen häiriöt eivät estä hätäpalveluita. Ajantasainen tietoturvan tilannekuvapalvelu. CERT-FI:n tilannekuvapalvelun yhteydessä tuotettujen tiedotteiden määrä vuodessa, lkm |
- 375 |
- 350 |
toteutuu 350 |
| Luotettava kansallinen verkkotunnuspalvelu. Vuoden aikana myönnettyjen verkkotunnusten määrä, lkm | 48 009 | 38 000 | 43 000 |
| Luvanvaraisten radiolaitteiden käyttöön osoitettujen taajuuksien vastaavuus kysyntään. Luvanvaraisten radiolaitteiden käyttöön osoitetun taajuusmäärän kasvu vuodessa, % | 7,7 | 3 | 4 |
| Vapautetaan radioluvista uusia sovelluksia yhteiskunnan eri toimialojen käyttötarpeiden mukaisesti. Uusien sovellusten lukumäärä vuodessa, lkm | 5 | 3 | 3 |
| Merkittävien radiohäiriöiden syiden selvittämiseen kuluva aika, tuntia, enintään | 18 | 18 | 18 |
| Markkinakehitystä kuvaava keskeinen tieto tuotetaan neljä kertaa vuodessa. Toiminnalliset tunnusluvut (markkinaindikaattorit) tuotetaan kaksi kertaa vuodessa ja investointien kehitystä kuvaava tieto kerran vuodessa. Lisäksi Viestintävirasto selvittää telepalveluiden laatutekijöitä vähintään kerran vuodessa kyselyllä tai erillisselvityksellä. | toteutunut | toteutuu | toteutuu |
| Valtion laajakaistatukea koskevien tukihakemusten ja/tai tarvittavien lisäselvitysten saamisesta kolmen kuukauden kuluessa annettujen päätösten osuus, % vähintään | - | 80 | 80 |
| Tukkumarkkinoita koskevista erimielisyyksistä neuvotellen tai sovitellen ratkaistujen osuus, %, vähintään | 67 | 50 | 50 |
| Tele-, posti- ja mediapalvelujen käyttäjien yhteydenotoista kahden kuukauden kuluessa käsiteltyjen osuus, % | 95 | 90 | 90 |
| Osoitteeltaan virheelliset kirjeet avataan ja niistä perille toimitetaan, %, vähintään | 81 | 75 | 75 |
| Aktiivisilla toimenpiteillä (tv-maksutarkastus, suora- ja telemarkkinointi, markkinointiviestintä) hankittujen uusien tv-maksun maksajien määrä on vähintään, lkm | 68 500 | 75 000 | 75 000 |
| Viestintävirastolla on kattava kuva maan keskeisimmistä viestintäverkoista ja niiden vika- ja häiriötilanteista. | - | toteutuu | toteutuu |
| Viestintävirasto takaa kansalliseen tietoturvatoimintaan (NCSA) liittyvien tietojärjestelmien säädöstenmukaisuuden. Suoritettujen järjestelmätarkastusten lukumäärä kpl, vähintään | - |
- |
20 |
| Asiakaskyselyssä Viestintäviraston yleisarvosana (asteikko 1—5) | 3,6 | 3,4 | 3,4 |
| TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
| Teletoiminnan ja tietoturvallisuuden ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja (euroa/yleisen televerkon liittymä), euroa | 0,57 | 0,60 | 0,60 |
| CERT-toiminnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/laajakaistaliittymä | 0,73 | 1,00 | 0,90 |
| Postipalvelujen valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/postinsaajatalous | 0,38 | 0,40 | 0,40 |
| Mediapalvelujen valvonnan kustannukset, euroa/tv-katsojatalous | 0,23 | 0,26 | 0,26 |
| FI-verkkotunnuksen rekisteröimismaksu, euroa, enintään | 41/3 v 15/1 v |
55/5 v 36/3 v 13/1 v |
50/5 v 33/3 v 12/1 v |
| Tv-maksut-tulosalueen kustannukset suhteessa tv-katsojatalouksien lukumäärään, euroa | 4,34 | 4,90 | 4,90 |
| Työn tuottavuuden kehittyminen, % | 2 | 2 | 2 |
| Radiotaajuuksien työn tuottavuuden kasvu, % | 3,2 | 2,0 | 2,0 |
| Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % | 0,3 | 2 | 2 |
| Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 99 | 103 | 100 |
| Veronluonteisten maksujen kustannusvastaavuus, % | 96 | 99 | 98 |
| HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA | |||
| Työtyytyväisyys (asteikko 1—5) | 3,5 | 3,4 | 3,4 |
| Henkilöstön määrä, htv | 247,6 | 248 | 245 |
| SEURANTA- JA RAPORTOINTIKOHTEET | |||
| Valtion televisio- ja radiorahastoon tuloutettavat televisiomaksutulot (netto), milj. euroa (sis. alv 9 %), vähintään | 422 | 424 | 451 |
1) Luokitus muuttunut. A-luokka on tarkennettu niin, että siihen sisältyy myös sellaisia vikoja, joita ei aiemman luokituksen mukaan luettu vakaviksi vioiksi.
Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston radiohallinnollisista suoritteista perittävistä maksuista (950/2008) ja liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston eräistä maksuista (1058/2009) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998), lakiin yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta (565/1999), verkkotunnuslakiin (228/2003) ja viestintämarkkinalakiin (393/2003).
Viestintävirasto perii teleyrityksiltä viestintämarkkinamaksua viestintämarkkinalaissa säädetyin perustein, teleyrityksiltä tietoturvamaksua sähköisen viestinnän tietosuojalaissa (516/2004) säädetyin perustein, postiyrityksiltä postitoiminnan valvontamaksua postipalvelulaissa (313/2001) säädetyin perustein, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksua televisio- ja radiotoimintalaissa (744/1998) säädetyin perustein sekä sähköisen tunnistuspalvelun tarjoajilta maksua laissa vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista (617/2009) säädetyin perustein. Viestintämarkkinamaksu 2 904 000 euroa, tietoturvamaksu 500 000 euroa, postitoiminnan valvontamaksu 1 300 000 euroa sekä televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu 710 000 euroa sekä varmennemaksu 184 000 euroa tuloutetaan momentille 11.19.04. Näistä toiminnoista aiheutuvat menot on otettu huomioon Viestintäviraston toimintamenomomentin määrärahan mitoituksessa.
Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee kaksi henkilötyövuotta tuottavuustoimien ja yhden henkilötyövuoden SADe-ohjelman toimenpiteiden vuoksi. Tämä on otettu huomioon maksujen alennuksena.
| Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Bruttomenot | 35 834 | 36 642 | 35 102 |
| Bruttotulot | 27 837 | 29 147 | 27 596 |
| Nettomenot | 7 997 | 7 495 | 7 506 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 508 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 506 | ||
| Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Tuotot | |||
| Radiotaajuudet | 10 305 | 10 856 | 10 231 |
| Verkot ja turvallisuus | 7 093 | 6 710 | 6 444 |
| Tv-maksut | 10 354 | 10 644 | 10 879 |
| Tuotot yhteensä | 27 752 | 28 210 | 27 554 |
| Kustannukset | |||
| Radiotaajuudet | 10 801 | 11 265 | 10 096 |
| Verkot ja turvallisuus | 6 554 | 6 518 | 6 687 |
| Tv-maksut | 10 354 | 10 644 | 10 879 |
| Kustannukset yhteensä | 27 709 | 28 427 | 27 662 |
| Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) | |||
| Radiotaajuudet | -496 | -409 | 135 |
| Verkot ja turvallisuus | 539 | 192 | -243 |
| Tv-maksut | - | - | - |
| Ylijäämä / Alijäämä yhteensä | 43 | -217 | -108 |
| Kustannusvastaavuus % | |||
| Radiotaajuudet | 95 | 96 | 101 |
| Verkot ja turvallisuus | 108 | 103 | 96 |
| Tv-maksut | 100 | 100 | 100 |
| Kustannusvastaavuus % yhteensä | 100 | 99 | 100 |
| Veronluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Tuotot | |||
| Verkot ja turvallisuus | 437 | 704 | 684 |
| Viestintämarkkinat ja -palvelut | 4 499 | 4 729 | 4 914 |
| Tuotot yhteensä | 4 936 | 5 433 | 5 598 |
| Kustannukset | |||
| Verkot ja turvallisuus | 423 | 684 | 710 |
| Viestintämarkkinat ja -palvelut | 4 702 | 4 961 | 4 989 |
| Kustannukset yhteensä | 5 125 | 5 645 | 5 699 |
| Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) | |||
| Verkot ja turvallisuus | 14 | 20 | -26 |
| Viestintämarkkinat ja -palvelut | -203 | -232 | -75 |
| Ylijäämä / Alijäämä yhteensä | -189 | -212 | -101 |
| Kustannusvastaavuus % | |||
| Verkot ja turvallisuus | 103 | 103 | 96 |
| Viestintämarkkinat ja -palvelut | 96 | 95 | 99 |
| Kustannusvastaavuus % yhteensä | 96 | 96 | 98 |
| Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
|---|---|
| Tuottavuustoimet | -30 |
| Maksujen alennus | 30 |
| Tasokorotus | 11 |
| Yhteensä | 11 |
| 2011 talousarvio | 7 506 000 |
| 2010 talousarvio | 7 495 000 |
| 2009 tilinpäätös | 6 995 000 |
42. Sanomalehdistön tuki(kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtakunnallisilla vähemmistökielillä ruotsin, saamen tai romanin kielellä julkaistavien sanomalehtien ja niitä vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen, viittomakielisten vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen sekä ruotsinkielisten uutispalvelujen tuottamisen tukemiseen. Määrärahaa saa käyttää myös sellaisten saamenkielisten sisältöjen tuottamiseen, jotka sisältyvät suomen tai ruotsin kielellä julkaistaviin sanomalehtiin.
Selvitysosa:Määrärahan tarkoituksena on edistää kotimaisen lehdistön ja tiedonvälityksen moniarvoisuutta ja monipuolisuutta.
| 2011 talousarvio | 500 000 |
| 2010 talousarvio | 500 000 |
| 2009 tilinpäätös | 500 000 |
44. Valtionavustus suomalaisten televisio- ja radio-ohjelmien lähettämiseen ulkomaille(kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 1 350 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustuksena Yleisradio Oy:n julkiseen palveluun kuuluvien Suomesta ulkomaille suuntautuvien radiopalvelujen (YLE Radio Finland) ja televisiopalvelujen (YLE TV Finland) kustannuksiin.
Selvitysosa:Määräraha on tarkoitettu turvaamaan Yleisradio Oy:n julkisen palvelun tehtävään kuuluvan Suomesta ulkomaille suunnattujen televisio- ja radiopalvelujen järjestäminen. Toiminnan vuotuiset kustannukset arvonlisäveroineen ovat arviolta 2,4 milj. euroa.
| 2011 talousarvio | 1 350 000 |
| 2010 talousarvio | 1 350 000 |
| 2009 tilinpäätös | 2 000 000 |
50. Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 9 800 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueella annetussa laissa tarkoitetun Viestintäviraston aikaisempina vuosina ja varainhoitovuonna myöntämän valtion tuen maksamiseen ja tästä aiheutuviin hallinto- ja yleiskustannuksiin.
Valtuus
Viestintävirasto oikeutetaan solmimaan vuoden 2009 myöntämisvaltuuden mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuutta ei ole käytetty.
Selvitysosa:Laki laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueilla sekä maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista annetun lain muutos tulivat voimaan 1.1.2010. Tarkoituksena on, että laajakaistarakentamisen tukemiseen käytetään Viestintäviraston päätöksillä tämän momentin määrärahaa sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksien päätöksellä maaseudun kehittämiseen myönnettävästä tuesta säädetyssä laissa tarkoitettua momentin 30.10.61 määrärahaa. Valtion tuen edellytyksenä on, että hankekohtaisesti kunnat sitoutuvat rahoittamaan oman osuutensa julkisesta rahoitustuesta. Julkinen rahoitustuki voi olla enintään 2/3 hankkeen kustannuksista. Valtion rahoitusosuus on enintään 33 % laajakaistahankkeen tukikelpoisista kustannuksista ja kunnan rahoitusosuus 33 %. Valtion maksuosuus on kuitenkin enintään 58 % ja kunnan osuus 8 % niissä kunnissa, joissa hankkeen rahoittaminen muuten muodostaisi kohtuuttoman taloudellisen rasitteen. Kuntakohtaisen maksuosuuden määräytymisperusteista säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset maksavat vuosina 2010—2013 laajakaistahankkeiden valtion osuuden 25,15 milj. euroa momentilta 30.10.61. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten rahoittamissa hankkeissa kunnan maksuosuus on 22 %. Viestintävirasto ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset eivät voi rahoittaa samaa laajakaistahanketta, minkä vuoksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset pyytävät Viestintäviraston lausunnon ennen valtiontukipäätöstä.
Valtioneuvosto on asettanut 4.12.2008 tehdyllä periaatepäätöksellä tavoitteeksi, että 31.12.2015 mennessä kaikkialla maassa on kysynnän mukaisesti saatavilla 100 megabitin yhteydet mahdollistava valokuitu- tai kaapeliverkko tai muu ominaisuuksiltaan näihin rinnasteinen verkko, johon liitettävällä enintään kahden kilometrin pituisella kiinteällä tai langattomalla tilaajayhteydellä ainakin 99 % vakinaisista asunnoista sekä yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden vakinaisista toimipaikoista voidaan käyttää erittäin suuria yhteysnopeuksia vaativia viestintä- ja muita tietoyhteiskunnan palveluita.
Maakuntien liitot ovat vuoden 2009 aikana arvioineet väestö- ja aluekehityksen huomioon ottaen maakunnan nopeiden yhteyksien kysynnän kehityksen ja yleisen televerkon kehittämistarpeet. Maakuntien liitot ovat laatineet suunnitelmat vuoden 2015 tavoitteiden toteuttamiseksi. Viestintävirasto on arvioinut maakuntien liittojen suunnitelmat ja toimittanut niitä koskevan lausuntonsa liikenne- ja viestintäministeriölle. Valtioneuvosto päättää laajakaistatuen jakautumisesta maakuntien kesken. Tämän jälkeen maakuntien liitot julistavat tuen haettavaksi tarkoituksenmukaisin väliajoin.
Viestintävirastolle on myönnetty vuoden 2009 ensimmäisessä lisätalousarviossa 66,0 milj. euron valtuus. Myöntämisvaltuutta arvioidaan uusittavan noin 55 milj. euroa.
| Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 2011 | 2012 | 2013 | 2014— | Yhteensä vuodesta 2011 lähtien |
|
| Aikaisempien vuosien sitoumukset | 9 800 | 11 000 | 10 000 | 22 000 | 52 800 |
| Yhteensä | 9 800 | 11 000 | 10 000 | 22 000 | 52 800 |
| 2011 talousarvio | 9 800 000 |
| 2010 talousarvio | 12 700 000 |
| 2009 tilinpäätös | 500 000 |