Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         10. Liikenneverkko
              20. Perusväylänpito
              78. Eräät väylähankkeet
              79. Elinkaarirahoitushankkeet
         50. Tutkimus
         (60.) Liiketoiminta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2011

78. Eräät väylähankkeet (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 252 600 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

2) Kemi—Äkäsjoki -radan perusparantaminen ja Muonionjoen silta -hankkeen suunnittelusta, hankintapalveluista ja muista valmistelevista toimista aiheutuvien menojen maksamiseen.

Valtuus

1) Liikennevirasto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.

2) Liikennevirasto oikeutetaan solmimaan sopimuksia Kemi—Äkäsjoki -radan perusparannushankkeen sekä Muonionjoen ylittävän rajasillan toteuttamiseksi enintään 190 milj. euron määrästä siten, että valtion rahoitusosuus on enintään 100 milj. euroa sekä vastaavat arvonlisäverot. Kemi—Äkäsjoki -radan perusparannuksen toteuttamiseksi Liikennevirasto solmii kaivosyhtiön ja urakoitsijan kanssa sopimuksen, jonka mukaan valtio maksaa urakoitsijalle oman rahoitusosuutensa valmistumisvuotta seuraavien 15 vuoden aikana ja yhtiö vastaa oman osuutensa suorituksesta urakoitsijalle.

Selvitysosa:

Hanke-erittely
  Valmis Sopimus- Arvioitu Määräraha Rahoitustarve
  liiken- valtuus käyttö v. 2011 myöhemmin
  teelle milj. € milj. € milj. € milj. €
           
Keskeneräiset ja sopimusvaltuudella aloitetut väylähankkeet
Tiehankkeet          
Mt 100 Hakamäentie, Helsinki 2009 100,0 97,0 0,1 -
Vt 6 Lappeenranta—Imatra 2012 177,0 137,2 21,0 18,8
Mt 101 Kehä I, Turunväylä—Vallikallio 2012 147,0 0,8 - 146,2
Vt 4 Kemin kohta ja sillat 2010 74,0 67,3 0,2 0,3
Vt 4 Lusi—Vaajakoski 2010 95,5 89,6 5,9 -
Vt 5 Lusi—Mikkeli 2011 42,0 29,8 7,9 0,3
Kilpilahden tieyhteys (jälkirahoitus) 2011 25,0 - - 25,0
E18 Kehä III, 1. vaihe (jälkirahoitus) 2011 50,0 - - 50,0
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti 2013 80,0 24,4 23,0 32,6
Vt 5 Päiväranta—Vuorela 2014 90,0 28,8 18,0 43,2
Vt 6 Joensuun kohta 2012 35,0 15,6 15,0 4,4
           
Ratahankkeet          
Ilmalan ratapiha 2011 115,0 96,6 8,0 10,4
Lahti—Luumäki palvelutason parantaminen 2011 210,0 207,9 1,9 0,2
Keski-Pasila palvelutason parantaminen 2010 39,2 14,2 16,2 8,8
Talvivaaran kaivoshanke (jälkirahoitus) 2010 40,0 20,0 20,0 -
Kehärata 2014 389,0 89,3 71,3 228,4
Seinäjoki—Oulu I-vaihe, jatko (VR) 2010 40,0 - - -
Seinäjoki—Vaasa, sähköistys (jälkirahoitus) 2011 20,0 - - 20,0
           
Vesiväylähankkeet          
Haminan meriväylä (jälkirahoitus) 2010 18,3 8,0 10,3 -
Pietarsaaren meriväylä 2012 11,4 4,5 3,9 3,0
Porin Mäntyluodon meriväylä 2011 9,2 6,3 2,9 -
           
Yhteinen liikenneväylähanke          
Vt 14 Savonlinnan keskusta 1. vaihe 2011 20,0 16,0 4,0 -
Vt 14 Savonlinnan keskusta 2. vaihe 2013 80,0 5,0 20,0 55,0
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä   1 907,6 958,3 249,6 646,6
           
Uudet väylähankkeet          
Kemi—Äkäsjoki -radan perusparannus (jälkirahoitus) ja Muonionjoen silta 2013 190,0 - 3,0 97,0
Väylähankkeet yhteensä   2 097,6 958,3 252,6 743,6

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2011 2012 2013 2014— Yhteensä
vuodesta
2011 lähtien
           
Aikaisempien vuosien ja vuoden 2011 sitoumukset 252 600 310 700 300 800 132 100 996 200
Yhteensä 252 600 310 700 300 800 132 100 996 200

Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 418 milj. euroa.

Uuden hankkeen perusteluina esitetään seuraavaa:

Kemi—Äkäsjoki -radan perusparannus ja Muonionjoen silta. Hanke on tarpeen Kolari—Pajala -kaivoshankkeen toteuttamiseksi. Raskaat malmikuljetukset Ruotsin Pajalasta ja myöhemmin Kolarin Hannukaisesta Kemin satamaan vientikuljetuksia varten edellyttävät Kemi—Äkäsjoki -rataosuuden peruskorjaamista sekä Muonionjoen ylittävän sillan rakentamista. Vuonna 2015 malmia arvioidaan kuljetettavan Äkäsjoelta Kemiin rautateitse 5 miljoonaa tonnia vuodessa. Päällysrakenteen uusimisen lisäksi rakennetaan uusia liikennepaikkoja ja pidennetään pitkien malmijunien tarvitsemia liikennepaikkoja, vahvistetaan rumpuja ja siltoja sekä rakennetaan meluntorjuntaa. Muonion silta on yhdistetty rata- ja tiesilta ja sisältää myös tarvittavat tie- ja ratayhteydet.

Muonionjoen rajasilta toteutetaan yhteistyössä Ruotsin valtion kanssa, josta Suomen valtion osuus on enintään 10 milj. euroa. Sillan rakentamiseksi osoitetaan valtion talousarviosta vuosittain rahoitusta hankkeen etenemisen myötä. Vuonna 2011 rahoitustarve on 1 milj. euroa ja 9 milj. euroa vuonna 2012.

Radan perusparannushanke toteutetaan urakoitsijan rakennusaikaisella rahoituksella. Urakoitsija perii sopimuksen mukaisen hinnan viidentoista vuoden kuluessa hankkeen valmistuttua. Hankkeen kustannusarvio on 115 milj. euroa (ilman arvonlisäveroja), maanrakennusindeksin (MAKU 2005=100) ollessa 130 pisteessä. Ottaen huomioon sidotun pääoman rahoituskulut, arvioidaan investoinnin kokonaismenojen rahoituskustannuksineen olevan noin 180 milj. euroa (ilman arvonlisäveroja). Takaisinmaksut alkavat vuonna 2014 ja ovat keskimäärin 12 milj. euroa vuodessa. Hankkeesta kaivosyhtiö rahoittaa 50 % suorittamalla oman osuutensa arvonlisäveroineen suoraan urakoitsijalle. Takaisinmaksuista valtion osuus on 50 % ja kaivosyhtiön 50 %. Valtion rahoitusosuudeksi jää yhteensä 90 milj. euroa, mikä vastaa keskimäärin 6 milj. euron rahoitustarvetta vuoteen 2029 saakka. Lisääntyneet malmikuljetukset tuovat 15 vuoden sopimuskauden aikana ratamaksuja ja rataveroja yhteensä noin 92 milj. euroa.


2011 talousarvio 252 600 000
2010 III lisätalousarvio 13 800 000
2010 talousarvio 428 600 000
2009 tilinpäätös 365 333 088