Talousarvioesitys 2011
78. Eräät väylähankkeet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 252 600 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) Kemi—Äkäsjoki -radan perusparantaminen ja Muonionjoen silta -hankkeen suunnittelusta, hankintapalveluista ja muista valmistelevista toimista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Valtuus
1) Liikennevirasto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
2) Liikennevirasto oikeutetaan solmimaan sopimuksia Kemi—Äkäsjoki -radan perusparannushankkeen sekä Muonionjoen ylittävän rajasillan toteuttamiseksi enintään 190 milj. euron määrästä siten, että valtion rahoitusosuus on enintään 100 milj. euroa sekä vastaavat arvonlisäverot. Kemi—Äkäsjoki -radan perusparannuksen toteuttamiseksi Liikennevirasto solmii kaivosyhtiön ja urakoitsijan kanssa sopimuksen, jonka mukaan valtio maksaa urakoitsijalle oman rahoitusosuutensa valmistumisvuotta seuraavien 15 vuoden aikana ja yhtiö vastaa oman osuutensa suorituksesta urakoitsijalle.
Selvitysosa:
| Hanke-erittely | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Valmis | Sopimus- | Arvioitu | Määräraha | Rahoitustarve | |
| liiken- | valtuus | käyttö | v. 2011 | myöhemmin | |
| teelle | milj. € | milj. € | milj. € | milj. € | |
| Keskeneräiset ja sopimusvaltuudella aloitetut väylähankkeet | |||||
| Tiehankkeet | |||||
| Mt 100 Hakamäentie, Helsinki | 2009 | 100,0 | 97,0 | 0,1 | - |
| Vt 6 Lappeenranta—Imatra | 2012 | 177,0 | 137,2 | 21,0 | 18,8 |
| Mt 101 Kehä I, Turunväylä—Vallikallio | 2012 | 147,0 | 0,8 | - | 146,2 |
| Vt 4 Kemin kohta ja sillat | 2010 | 74,0 | 67,3 | 0,2 | 0,3 |
| Vt 4 Lusi—Vaajakoski | 2010 | 95,5 | 89,6 | 5,9 | - |
| Vt 5 Lusi—Mikkeli | 2011 | 42,0 | 29,8 | 7,9 | 0,3 |
| Kilpilahden tieyhteys (jälkirahoitus) | 2011 | 25,0 | - | - | 25,0 |
| E18 Kehä III, 1. vaihe (jälkirahoitus) | 2011 | 50,0 | - | - | 50,0 |
| Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 2013 | 80,0 | 24,4 | 23,0 | 32,6 |
| Vt 5 Päiväranta—Vuorela | 2014 | 90,0 | 28,8 | 18,0 | 43,2 |
| Vt 6 Joensuun kohta | 2012 | 35,0 | 15,6 | 15,0 | 4,4 |
| Ratahankkeet | |||||
| Ilmalan ratapiha | 2011 | 115,0 | 96,6 | 8,0 | 10,4 |
| Lahti—Luumäki palvelutason parantaminen | 2011 | 210,0 | 207,9 | 1,9 | 0,2 |
| Keski-Pasila palvelutason parantaminen | 2010 | 39,2 | 14,2 | 16,2 | 8,8 |
| Talvivaaran kaivoshanke (jälkirahoitus) | 2010 | 40,0 | 20,0 | 20,0 | - |
| Kehärata | 2014 | 389,0 | 89,3 | 71,3 | 228,4 |
| Seinäjoki—Oulu I-vaihe, jatko (VR) | 2010 | 40,0 | - | - | - |
| Seinäjoki—Vaasa, sähköistys (jälkirahoitus) | 2011 | 20,0 | - | - | 20,0 |
| Vesiväylähankkeet | |||||
| Haminan meriväylä (jälkirahoitus) | 2010 | 18,3 | 8,0 | 10,3 | - |
| Pietarsaaren meriväylä | 2012 | 11,4 | 4,5 | 3,9 | 3,0 |
| Porin Mäntyluodon meriväylä | 2011 | 9,2 | 6,3 | 2,9 | - |
| Yhteinen liikenneväylähanke | |||||
| Vt 14 Savonlinnan keskusta 1. vaihe | 2011 | 20,0 | 16,0 | 4,0 | - |
| Vt 14 Savonlinnan keskusta 2. vaihe | 2013 | 80,0 | 5,0 | 20,0 | 55,0 |
| Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 907,6 | 958,3 | 249,6 | 646,6 | |
| Uudet väylähankkeet | |||||
| Kemi—Äkäsjoki -radan perusparannus (jälkirahoitus) ja Muonionjoen silta | 2013 | 190,0 | - | 3,0 | 97,0 |
| Väylähankkeet yhteensä | 2 097,6 | 958,3 | 252,6 | 743,6 | |
| Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 2011 | 2012 | 2013 | 2014— | Yhteensä vuodesta 2011 lähtien |
|
| Aikaisempien vuosien ja vuoden 2011 sitoumukset | 252 600 | 310 700 | 300 800 | 132 100 | 996 200 |
| Yhteensä | 252 600 | 310 700 | 300 800 | 132 100 | 996 200 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 418 milj. euroa.
Uuden hankkeen perusteluina esitetään seuraavaa:
Kemi—Äkäsjoki -radan perusparannus ja Muonionjoen silta. Hanke on tarpeen Kolari—Pajala -kaivoshankkeen toteuttamiseksi. Raskaat malmikuljetukset Ruotsin Pajalasta ja myöhemmin Kolarin Hannukaisesta Kemin satamaan vientikuljetuksia varten edellyttävät Kemi—Äkäsjoki -rataosuuden peruskorjaamista sekä Muonionjoen ylittävän sillan rakentamista. Vuonna 2015 malmia arvioidaan kuljetettavan Äkäsjoelta Kemiin rautateitse 5 miljoonaa tonnia vuodessa. Päällysrakenteen uusimisen lisäksi rakennetaan uusia liikennepaikkoja ja pidennetään pitkien malmijunien tarvitsemia liikennepaikkoja, vahvistetaan rumpuja ja siltoja sekä rakennetaan meluntorjuntaa. Muonion silta on yhdistetty rata- ja tiesilta ja sisältää myös tarvittavat tie- ja ratayhteydet.
Muonionjoen rajasilta toteutetaan yhteistyössä Ruotsin valtion kanssa, josta Suomen valtion osuus on enintään 10 milj. euroa. Sillan rakentamiseksi osoitetaan valtion talousarviosta vuosittain rahoitusta hankkeen etenemisen myötä. Vuonna 2011 rahoitustarve on 1 milj. euroa ja 9 milj. euroa vuonna 2012.
Radan perusparannushanke toteutetaan urakoitsijan rakennusaikaisella rahoituksella. Urakoitsija perii sopimuksen mukaisen hinnan viidentoista vuoden kuluessa hankkeen valmistuttua. Hankkeen kustannusarvio on 115 milj. euroa (ilman arvonlisäveroja), maanrakennusindeksin (MAKU 2005=100) ollessa 130 pisteessä. Ottaen huomioon sidotun pääoman rahoituskulut, arvioidaan investoinnin kokonaismenojen rahoituskustannuksineen olevan noin 180 milj. euroa (ilman arvonlisäveroja). Takaisinmaksut alkavat vuonna 2014 ja ovat keskimäärin 12 milj. euroa vuodessa. Hankkeesta kaivosyhtiö rahoittaa 50 % suorittamalla oman osuutensa arvonlisäveroineen suoraan urakoitsijalle. Takaisinmaksuista valtion osuus on 50 % ja kaivosyhtiön 50 %. Valtion rahoitusosuudeksi jää yhteensä 90 milj. euroa, mikä vastaa keskimäärin 6 milj. euron rahoitustarvetta vuoteen 2029 saakka. Lisääntyneet malmikuljetukset tuovat 15 vuoden sopimuskauden aikana ratamaksuja ja rataveroja yhteensä noin 92 milj. euroa.
| 2011 talousarvio | 252 600 000 |
| 2010 III lisätalousarvio | 13 800 000 |
| 2010 talousarvio | 428 600 000 |
| 2009 tilinpäätös | 365 333 088 |