Talousarvioesitys 2011
01. Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 39 465 000 euroa.
Elintarviketurvallisuusviraston muun maksullisen toiminnan tulot kuin lihantarkastustoiminnan tulot kertyvät momentille.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen kemikaalituotevalvontatehtävien keskittämisestä Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon koskevaksi lainsäädännöksi, jonka johdosta kasvinsuojeluaineita koskeva valvonta siirtyy uuden viraston tehtäväksi. Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) tehtävänäon elintarvikkeiden ja maa- ja metsätalouden tuotantotarvikkeiden turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden valvonta ja tutkimus. Evira varmistaa elintarvikkeiden ja alkutuotannon tuotteiden sekä niiden tuotantoketjun turvallisuutta ja laatua.
Evira tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteidensaavuttamista seuraavasti:
- johtaa, kehittää ja valvoo elintarviketurvallisuuden, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden viranomaisten vastuulla olevaa riskinhallintaa alue- ja paikallistasoilla ja suorittaa valvontaa omalla toimialallaan
- rakentaa elintarviketurvallisuutta varmistavia järjestelmiä yhdessä tuottajien ja elintarviketeollisuuden ja elintarvikekaupan kanssa
- suorittaa tieteellistä tutkimusta ja riskinarviointeja sekä tekee seurantatutkimuksia ja
- vastaa riskiviestinnästä viranomaisten ja kuluttajien sekä elintarvikealan toimijoiden välillä.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2011 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Eviralle seuraavat tulostavoitteet:
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallinen tehokkuus
| Elintarviketurvallisuusviraston kustannusten, tuottojen ja henkilöstön jakautuminen vuosina 2009—2011 | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kustannukset, 1 000 € | Tuotot, 1 000 € | Htv | |||||||
| Toimintakokonaisuudet | Tot. 2009 |
Arvio 2010 |
Arvio 2011 |
Tot. 2009 |
Arvio 2010 |
Arvio 2011 |
Tot. 2009 |
Arvio 2010 |
Arvio 2011 |
| Elintarvikkeiden turvallisuus | 20 884 | 20 727 | 20 809 | 9 258 | 9 284 | 9 266 | 291 | 301 | 281 |
| — tieteellinen tutkimus | 745 | 748 | 750 | 234 | 234 | 234 | 11 | 11 | 11 |
| — riskiarviointi | 889 | 843 | 895 | 81 | 81 | 81 | 11 | 10 | 10 |
| — laboratoriopalvelut | 3 979 | 3 897 | 3 908 | 249 | 250 | 249 | 59 | 57 | 55 |
| — valvonnan ohjaus | 4 748 | 4 719 | 4 807 | 28 | 28 | 28 | 60 | 59 | 59 |
| — valvonnan toimeenpano | 10 523 | 10 520 | 10 449 | 8 666 | 8 691 | 8 674 | 150 | 164 | 147 |
| Eläinten terveys ja hyvinvointi | 22 430 | 18 506 | 20 666 | 1 631 | 1 635 | 3 733 | 233 | 230 | 227 |
| — tieteellinen tutkimus | 471 | 473 | 474 | 61 | 61 | 61 | 7 | 7 | 7 |
| — riskiarviointi | 470 | 472 | 473 | 61 | 61 | 61 | 7 | 7 | 7 |
| — laboratoriopalvelut | 11 702 | 11 045 | 11 077 | 817 | 819 | 818 | 172 | 169 | 166 |
| — valvonnan ohjaus | 4 657 | 4 678 | 4 691 | 16 | 16 | 16 | 37 | 37 | 37 |
| — valvonnan toimeenpano | 5 130 | 1 838 | 3 951 | 676 | 678 | 2 777 | 10 | 10 | 10 |
| Kasvintuotannon edellytykset ja kasvinterveys | 15 776 | 15 646 | 14 614 | 5 047 | 5 061 | 4 607 | 206 | 202 | 183 |
| — tieteellinen tutkimus | 37 | 37 | 37 | 10 | 10 | 10 | 1 | 1 | 1 |
| — riskiarviointi | 139 | 140 | 140 | - | - | - | 2 | 2 | 2 |
| — laboratoriopalvelut | 5 052 | 4 974 | 4 988 | 783 | 785 | 784 | 79 | 77 | 75 |
| — valvonnan ohjaus | 5 365 | 5 339 | 5 354 | 74 | 74 | 74 | 68 | 67 | 66 |
| — valvonnan toimeenpano | 5 183 | 5 156 | 4 095 | 4 180 | 4 192 | 3 739 | 56 | 55 | 39 |
| Yhteensä | 59 090 | 54 879 | 56 089 | 15 936 | 15 980 | 17 606 | 730 | 733 | 691 |
- Tuottavuuden parantamiseksi ja palvelukyvyn tehostamiseksi kehitetään hallinnonalan laboratorio-osaamiskeskusta sekä yhteisiä tietohallintojärjestelmiä ja rekistereitä.
- Osana valtion palvelukeskushanketta talous- ja henkilöstöhallinnon peruspalvelut hankitaan Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselta. Lisäksi hankitaan IT-palveluja Valtion IT-palvelukeskukselta.
- Osallistutaan maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön hallinnonalojen yhteisen Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) toimintaan.
- Tutkimusta suunnataan viraston toimialaan liittyviin Sektoritutkimuksen neuvottelukunnan jaostojen tutkimusohjelmiin.
- Toimintaa kehitetään CAF-itsearviointimenetelmän avulla.
Tuotokset ja laadunhallinta
| Tavoitteet | Toimenpiteet |
|---|---|
| Valvontaa ja sitä tukevaa toimintaa kohdennetaan yhteiskunnallisten riskien, lainsäädännön vaatimusten ja toiminnassa tapahtuvien muutosten perusteella. | Valvontakohteet tunnistetaan, luokitellaan ja valvontatarve määritellään riskien tai säädösten vaatimusten suhteen. |
| Valvonnan yhdenmukaisuutta ja raportointia parannetaan sekä elintarvikevalvontatietojen julkistamista kehitetään. | |
| Lainsäädännön toimeenpanoon liittyvä yhtenäinen ohjeistus toimijoille ja viranomaisille pidetään ajan tasalla. | |
| Seurataan paikallisten ja alueellisten palveluiden riittävyyttä ja laatua sekä auditoidaan valvontaa. | |
| Huolehditaan erityis- ja poikkeustilanteiden ennakoinnista ja hallinnasta sekä kriisiviestinnän tehokkuudesta. | |
| Eläintautien ja kasvintuhoojien seurantaohjelmien toteuttamisen avulla varmistetaan tauti- ja tuholaistilanteen hallinta. | |
| Eläinten hyvinvoinnin valvontaa tehostetaan yhteistoiminnassa koko tuotantoketjun kanssa. | |
| Kuluttajien luottamusta toimialan valvontaan ja tuotteiden aitouteen ja merkintöjen oikeellisuuteen arvioidaan kuluttajapalautteen perusteella. | |
| Toteutetaan Euroopan komission tarkastuksissa esiin tulleet kehittämistoimet. | |
| Käynnistetään viraston toiminnan ulkoisen arvioinnin edellyttämien toimenpide-ehdotusten toteuttaminen. | |
| Toimialan tarvitsemat laboratoriopalvelut ovat riittävät ja niiden laatu on varmistettu. | Keskeiset laboratoriomenetelmät akkreditoidaan. Laboratoriotutkimukset tehdään määritellyissä määräajoissa. |
| Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Bruttomenot | 51 152 | 48 127 | 50 570 |
| Bruttotulot | 9 276 | 9 450 | 11 105 |
| Nettomenot | 41 876 | 38 677 | 39 465 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 637 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 181 | ||
| Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 8 715 | 8 800 | 10 455 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 7 877 | 6 930 | 8 570 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 2 213 | 1 870 | 1 885 |
| Kustannukset yhteensä | 10 090 | 8 800 | 10 455 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 375 | - | - |
| Kustannusvastaavuus, % | 86 | 100 | 100 |
Elintarviketurvallisuusviraston tehtävänä olevan lihantarkastustoiminnan erillismenot ja tulot on budjetoitu momentille 12.30.31.
Osaan hankkeista saadaan EU:n maataloustukirahaston rahoitusta (tulot momentilla 12.30.01).
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 2 000 000 euroa lisäyksenä bruttomenoissa ja bruttotuloissa, koska eläinrekisteritehtävät siirtyvät Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta Eviraan. Määrärahasta käytetään 1 600 000 euroa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta hankittaviin IT-palveluihin.
| Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
|---|---|
| Palkkausten tarkistukset | 335 |
| Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 158 |
| Tuottavuustoimet (-15 htv) | -750 |
| Vuodelle 2010 myönnetyn kertaluonteisen lisätyksen poisto | -600 |
| Siirto momentilta 30.01.01 (nautarekisterin kehittämismenot) | 140 |
| Siirto momentilta 30.01.02 (IT-palveluiden rahoitus) | 2 000 |
| Siirto momentille 32.20.03 (-13 htv) (kasvinsuojeluaineiden valvonnan kehittäminen) | -975 |
| Siirto momentilta 33.02.05 (0,5 htv) (talousveden valvonnan järjestäminen) | 35 |
| Kasvinsuojeluaineiden valvontamaksujen siirto momentille 12.32.20, tulojen vähennys | 445 |
| Yhteensä | 788 |
| 2011 talousarvio | 39 465 000 |
| 2010 III lisätalousarvio | 223 000 |
| 2010 talousarvio | 38 677 000 |
| 2009 tilinpäätös | 43 420 000 |