Talousarvioesitys 2011
03. Autovero
Momentille arvioidaan kertyvän 987 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu autoverolakiin (1482/1994). Vuoden 2008 alusta otettiin käyttöön auton hiilidioksidipäästöstä riippuva veroprosentin määräytyminen. Vuoden 2009 huhtikuussa siirrettiin autoverolle kannettava arvonlisävero osaksi autoveroa, jonka jälkeen autoveron määrä on 12,2—48,8 % yleisestä kuluttajahinnasta hiilidioksidipäästön mukaan. Keskimääräinen veroprosentti on ollut noin 20 %. Käytettynä verotettavan auton vero perustuu Suomen markkinoilla olevan vastaavan ajoneuvon arvoon veroprosentin määräytyessä vastaavalla tavalla joko hiilidioksidipäästön tai ajoneuvon massan perusteella. Pakettiautojen verotus vastaa eräin vähäisin poikkeuksin henkilöautojen verotusta.
Autoveron tuoton kehitys riippuu sekä verotettavien ajoneuvojen määrän että keskimääräisen veron kehityksestä. Autoveron tuoton kannalta uusien henkilöautojen myynnin kehityksellä on suurin merkitys. Taloustaantuman seurauksena uusien henkilöautojen myynti putosi 40 % vuonna 2009, mutta kysyntä on kääntynyt nousuun vuonna 2010 ja nousun arvioidaan jatkuvan edelleen vuonna 2011.
| Autoveron veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 2009 | 2010 ennuste | 2011 ennuste | ||||
| kpl | keskim.vero, euroa | kpl | keskim.vero, euroa | kpl | keskim.vero, euroa | |
| Uudet henkilöautot | 83 500 | 6 557 | 109 000 | 7 000 | 117 000 | 7 000 |
| Käytetyt henkilöautot | 22 500 | 4 277 | 24 000 | 4 800 | 23 000 | 4 900 |
| Uudet pakettiautot | 8 000 | 5 981 | 9 000 | 5 700 | 10 500 | 5 600 |
Uusien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö on kehittynyt vuosina 2007—2010 seuraavassa taulukossa esitetyn mukaisesti. Voidaan olettaa, että autojen teknisestä kehityksestä johtuen keskimääräinen hiilidioksidipäästö alenee edelleen hieman vuonna 2011.
| Uusien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö (g/km) | ||||
|---|---|---|---|---|
| 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
| Bensiinikäyttöiset | 178,9 | 166,5 | 157,2 | 151,0 |
| Dieselkäyttöiset | 173,1 | 159,5 | 157,5 | 151,5 |
| Keskimäärin | 177,3 | 163,1 | 157,3 | 150,8 |
| Autoveron arvioitu kertymä eri ajoneuvoryhmistä (milj. euroa) | |||
|---|---|---|---|
| 2009 tilinpäätös |
2010 ennuste1) |
2011 esitys |
|
| Uudet henkilöautot | 547 | 763 | 819 |
| Käytetyt henkilöautot | 96 | 115 | 113 |
| Uudet pakettiautot | 47 | 51 | 59 |
| Muut ajoneuvot | 32 | 30 | 31 |
| Taksien ja invalidien veronpalautus | -35 | -35 | -35 |
| Yhteensä | 687 | 924 | 987 |
1) laskentaoletus v. 2010 tasosta
Tärkeimmät autoveron kertymän riskit liittyvät verotettavaksi tulevien ajoneuvojen kysyntään ja niiden hiilidioksidipäästöjen kehityksestä riippuvaan veroprosentin muutokseen. Jos uusien henkilöautojen kysyntä poikkeaa ennustetusta 1000 kappaleella, tämä vaikuttaisi verotuottoon noin 7 milj. eurolla. Hiilidioksipäästön keskiarvon yhden gramman muutos vaikuttaisi noin 3—4 milj. eurolla uusista henkilöautoista kertyvän autoveron tuottoon.
| 2011 talousarvio | 987 000 000 |
| 2010 talousarvio | 850 000 000 |
| 2009 tilinpäätös | 686 898 654 |