Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2011

5.1. Talousarvioesitys ja valtiontalouden kehysPDF-versio

Vastuullisen ja pitkäjänteisen menopolitiikan varmistamiseksi hallitusohjelmaan sisältyy budjettitalouden menojen kehitystä ohjaava koko vaalikauden kattava menosääntö. Menosääntö asettaa enimmäismäärän pääosalle, noin kolmelle neljännekselle, talousarviomenoista. Menosäännön ja sen pohjalta vahvistetun valtiontalouden kehyksen ulkopuolelle jäävät ennen kaikkea suhdanteiden ja rahoitusautomatiikan mukaisesti muuttuvat menot, kuten työttömyysturvamenot, asumistuki, kansaneläkelaista johtuvat siirrot Kansaneläkelaitokselle sekä valtion osuus toimeentulotukimenoista. Mainitut menot luetaan kuitenkin kehyksen piiriin niiden perusteisiin tehtyjen muutosten menovaikutusten osalta. Lisäksi kehyksen ulkopuolelle jäävät valtionvelan korkomenot, arvonlisäveromenot, finanssisijoitukset sekä menot, joissa valtio toimii teknisenä suorituksen välittäjänä.

Maaliskuun 2010 kehyspäätöksellä vaalikauden kehys tarkistettiin teknisesti vastaamaan talousarvion rakenteessa tapahtuneita muutoksia sekä muutettiin vuoden 2011 hinta- ja kustannustasoon. Kehyspäätöksen mukainen menokehys vuodelle 2011 oli 38 003 milj. euroa, josta ns. jakamattomaksi varaukseksi jätettiin 53 milj. euroa 300 milj. euron lisätalousarviovarauksen lisäksi.

Vuoden 2010 kevään lisätalousarvioissa vuoden 2011 kehystaso on tarkentunut edelleen yhteensä 121 milj. eurolla hinta- ja kustannustason sekä talousarvion rakenteen muutoksia vastaavasti. Näiden tarkistusten jälkeen kehystaso vuodelle 2011 oli 38 124 milj. euroa.

Talousarviossa kehystasoa on tarkistettu yhteensä -52,5 milj. eurolla vastaamaan tarkentuneita hintaennusteita ja rakenteellisia muutoksia. Rakennemuutoksista aiheutuvat tarkennukset vuodelle 2011 ovat yhteensä -85,1 milj. euroa ja ne on eritelty tarkemmin taulukossa 9.

Taulukko 9. Kehyksen rakennemuutokset, milj. euroa

Momentti Asia 2010 2011
       
25.01.03 Tietosuojavaltuutetun toimiston valvontamaksusuoritetulojen bruttobudjetointi (lisää tuloja momentilla 12.25.99)   0,1
27.10.18 Puolustusmateriaalihankintojen tilausvaltuuksien menojen ajoitusmuutoksen tarkentuminen; 5 milj. euron rahoitus vuodelta 2010 myöhentyy vuoden 2011 sijaan vuodelle 2013 (vrt. LTA III 2010) 5,0 -5,0
28.91.41 Energiaverojen korotuksista aiheutuvan energiaverotuen menovaikutuksen muutos kehyspäätöksen 2010–2013 arvioon nähden (taustalla on verotuksen rakennemuutos, jossa sosiaalivakuutusmaksuja kevennettiin ja välillistä verotusta kiristettiin)   -95,0
29.40.50 Yliopistojen alv-kompensaation tarkistus vuoden 2009 tilinpäätöstietoihin perustuen   15,9
31.20.01 Katsastustoiminnan valvontamaksun bruttoutuksen lykkääminen vuoteen 2012 (vähentää momentin 11.19.07 tuloja vastaavasti)   -4,8
32.20.03 Momenteilta 30.30.01 ja 35.01.04 siirrettävät henkilöstökustannukset bruttobudjetoidaan.   0,6
33.03.04, 33.70.52 Arpajaisveron korotus vähentää kehyksen ulkopuolisten Veikkauksen momenttien menotasoa, jota vastaavasti lisätään rahoitusta kehykseen kuuluville momenteille.   3,2
       
  Yhteensä 5,0 -85,1

Hinta- ja kustannusarvioiden tarkentumisesta johtuen kehystasoa on tarkistettu nettomääräisesti 32,6 milj. eurolla. Tarkistettu menokehys vuodelle 2011 on 38 072 milj. euroa.

Taulukko 10. Kehyksen hinta- ja kustannustasotarkistukset, milj. euroa

  2011
   
Tarkistus määrärahaan ja kehystasoon  
   Lakisääteisesti indeksisidonnaiset menot (eläkkeet, kuntien valtionosuudet sekä muut lakisääteisesti indeksoitavat valtionavut, EU-jäsenmaksu) -15,6
   Sopimusperusteisesti hintatarkistettavat menot (valtion palkat sekä sosiaaliturva- ja eläkemaksut, puolustusmenot) 16,0
Tarkistus kehystasoon  
   Harkinnanvaraiset menot 32,2
Yhteensä 32,6

Jakamaton varaus

Talousarvioesityksen kehykseen luettaviksi määrärahoiksi ehdotetaan 37 673 milj. euroa, mikä jättää n. 99 milj. euron jakamattoman varauksen vuosittaisen 300 milj. euron lisäbudjettivarauksen lisäksi.

Kehyksen ulkopuoliset menot

Kehyksen ulkopuolisiksi menoiksi ehdotetaan 12 596 milj. euroa. Kehysten ulkopuolelle jäävien menojen arvio on alentunut nettomääräisesti n. 1 182 milj. euroa verrattuna vuoden 2010 varsinaiseen talousarvioon. Vähentymisestä pääosa, nettomääräisesti n. 1,0 mrd. euroa, selittyy elvytysluonteisten finanssisijoitusten poistumisella. Lisäksi mm. työttömyysturvan ja asumistuen menot alenevat yhteismäärältään yli 200 milj. eurolla. Kehyksen ulkopuolisia menoja lisäävänä tekijänä on tuloveronkevennyksen kompensaatio kunnille, 129 milj. euroa. Valtionvelan korkomenot ovat kasvavasta valtionvelan määrästä huolimatta v. 2011 n. 143 milj. euroa alemmat kuin vuoden 2010 varsinaisessa talousarviossa poikkeuksellisen matalasta korkotasosta johtuen.

Taulukko 11. Kehyksen ulkopuolelle jäävät määrärahat, milj. euroa

  2011
  esitys
   
Menosäännön mukaan  
Työttömyysturvamenot, asumistuki ja Kela-siirto 5 707
Veronkevennysten kompensaatiot kunnille 1 002
EU:lta saatavia tuloja vastaavat menot 1 151
Veikkausvoittovaroja ja RAY:n tuloutusta sekä totopeleistä kertyviä tuloja vastaavat menot 860
Osakkeiden myyntitulojen käyttösääntöön perustuen osakemyyntituloilla rahoitettavat menot 1
Korkomenot 1 933
Finanssisijoitukset 825
Tekniset läpivirtauserät 124
Arvonlisäveromäärärahat 994
Yhteensä 12 596