Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2011

Ansio- ja pääomatulovero

Ansiotuloverojen kehitykseen vaikuttaa eniten palkkatulojen kehitys, joka puolestaan on riippuvainen ansiotason ja työpanoksen kehityksestä. Kaikki tekijät, jotka luovat epävarmuutta työllisyyskehitykseen, muodostavat siten riskin myös ansiotuloveroennusteen osuvuudelle. Talouskriisin aikana työtunnit ovat supistuneet selvästi voimakkaammin kuin työllisten lukumäärä. Talouden elpyessä myös käytetty työpanos kääntyy kasvuun. Tammi-toukokuussa palkkasumman kasvu on vielä jäänyt lähelle nollaa vuodentakaiseen verrattuna. Koko vuoden palkkatulojen arvioidaan kuitenkin lisääntyvän 2½ %. Riippuen siitä, käytetäänkö työpanoksen mittarina työtunteja tai työllisten lukumäärää, arvio palkkasumman noususta vaihtelisi kuluvan vuoden tapauksessa kahdesta neljään prosenttiin. Tämä osaltaan kuvaa myös ansiotuloverokertymään liittyvää epävarmuutta. Jos palkkasumman kasvu olisi esimerkiksi yhden prosenttiyksikön ennustettua hitaampaa, valtion ansiotuloveroja kertyisi vastaavasti 100 milj. euroa ennustettua vähemmän.

Ansio- ja pääomatuloveroennusteen merkittävimmät riskit liittyvät pääomatuloennusteeseen. Pääomatulot reagoivat talouden suhdanteisiin ansiotuloja voimakkaammin.

Tämänhetkisessä suhdannetilanteessa jako-osuuksien kannalta riskinä on erityisesti se, että pääomatulojen kasvu voi osoittautua ennakoitua voimakkaammaksi. Erityisesti luovutusvoittojen muutosten voimakkuuden ennustaminen talouden käännepisteissä on osoittautunut vaikeaksi. Pääomatulojen 10 prosentin suuruinen muutos merkitsee valtion verotuloissa noin 150 milj. euron lisäystä tai vähennystä.

Pääomatulojen merkittävin erä on luovutusvoitot, joita syntyy muun muassa arvopaperikaupasta. Talouskriisin seurauksena varallisuusarvot ovat alentuneet tuntuvasti. Alustavat tiedot vuoden 2009 verotuksesta antavat viitettä siitä, että pääomatulot olisivat supistuneet yli neljänneksellä v. 2009. Lopullinen tieto pääomatuloista on käytettävissä vasta, kun vuoden 2009 verotus valmistuu lokakuun lopussa 2010. Vuonna 2010 pääomatulojen arvioidaan kääntyvän noin 16 prosentin suuruiseen kasvuun mm. osakkeiden hintojen nousun seurauksena, ja v. 2011 pääomatulojen arvioidaan kasvavan 6 %. Verotettavien luovutusvoittojen ja pääomatuloveron tuoton kasvua saattaa toisaalta hidastaa aiempina verovuosina syntyneet vähennyskelpoiset luovutustappiot.

Pääomatuloennusteen onnistuminen vaikuttaa tuloarvioihin paitsi suoraan kertymien kautta myös ansio- ja pääomatuloverojen tilityksissä sovellettavien jako-osuuksien välityksellä.

Ansio- ja pääomatuloista kannettavat valtion tulovero, kunnallisvero, sairausvakuutusmaksu ja kirkollisvero kertyvät yhdessä ennakonpidätyksinä, ennakoina, ennakon täydennysmaksuina ja jäännösveroina. Kertyneet verot tilitetään kuukausittain veronsaajille (valtio, kunnat, seurakunnat, Kansaneläkelaitos). Tilityksessä käytetään kullekin veronsaajaryhmälle arvioitua tai lopullista verovuosikohtaista jako-osuutta, joka tarkoittaa veronsaajan osuutta kaikista tilityskokonaisuuteen kuuluvista ansio- ja pääomatuloveroista.

Jako-osuudet vahvistetaan verovuosikohtaisesti ja niiden laskemisessa käytetään samoja ennusteita veronalaisten tulojen ja vähennysten kehityksestä kuin muutoinkin valtion tuloennusteiden laatimisessa. Jos tulojen kehitystä koskevat ennusteet muuttuvat huomattavasti verovuoden aikana, jako-osuuksia muutetaan tarvittaessa ja kaikki kyseiseltä verovuodelta siihen mennessä tilitetyt verot oikaistaan uusien jako-osuuksien mukaisiksi. Suurimmat jako-osuuden muutokset ovat seurausta pääomatuloennusteiden muutoksista johtuen siitä, että valtio on pääomatuloveron ainoa veronsaaja. Ansiotulojen veropohjassa tapahtuvat muutokset vaikuttavat kaikkien veronsaajien verojen määriin ja vaikutus veronsaajien välisiin suhteellisiin osuuksiin on näin ollen pienempi kuin pääomatuloennusteiden muuttuessa.

Verotuksen valmistumisen jälkeen verotulojen tilityksessä siirrytään käyttämään ennustettujen jako-osuuksien sijasta todellisia jako-osuuksia, jotka perustuvat valmistuneen verotuksen mukaisiin lopullisten verojen määriin. Verotuksen valmistumisen jälkeisessä ns. maksuunpanotilityksessä oikaistaan kaikki siihen mennessä verovuodelta tilitetyt verot todellisten jako-osuuksien mukaiseksi. Vuonna 2009 vuoden 2008 verotuksen valmistumisen jälkeisessä maksuunpanotilityksessä valtio menetti runsaat 300 milj. euroa ja vastaavasti muut veronsaajat saivat yhteensä saman määrän lisää verotuloja verovuodelta 2008. Vuoden 2009 verotuksesta saatujen alustavien tietojen perusteella ennakoidaan, että vuonna 2010 vastaava oikaisu olisi noin 250 milj. euroa valtion verotuottoa vähentävä.