Talousarvioesitys 2011
Valtion toimenpiteet
Valtion toimenpiteiden vaikutus perustuu lainsäädännön ja muiden normien muutoksiin ja harkinnanvaraisten määrärahojen osalta budjettipäätöksiin.
Valtion toimenpiteet lisäävät nettomääräisesti kuntien menoja 65 milj. euroa v. 2011. Talousarvioesitykseen sisältyvien valtion toimenpiteiden arvioidaan menojen, tulojen ja veroperustemuutosten kokonaisvaikutuksena heikentävän kuntien rahoitusasemaa vuoteen 2010 verrattuna nettomääräisesti 42 milj. euroa.
Valtion vuoteen 2011 kohdistamien uusien toimenpiteiden lisäksi kuntatalouden tasapainoon ja peruspalvelujen rahoitustarpeeseen vaikuttavat kunnille aikaisemmin säädettyjen tehtävien ja velvoitteiden määrän ja palvelujen kysynnän sekä verotulojen, palkkauskustannusten ja kustannustason kehitys.
Vuonna 2011 arvioidaan edellä lueteltujen perusteiden vaikuttavan kuntien ja kuntayhtymien talouteen vuoteen 2010 verrattuna seuraavasti:
Taulukko 25. Valtion toimenpiteiden vaikutukset kuntien ja kuntayhtymien talouteen valtion talousarviossa (ml. lisätalousarviot), milj. euroa, muutokset vuodesta 2010 vuoteen 2011
| menot | tulot | netto | |
| 1. Toiminnan muutokset ja budjettipäätökset | |||
| VM, vuoden 2010 ylimääräisen valtionosuuslisäyksen poistuminen | -30 | -30 | |
| VM/STM, sosiaali- ja terveyspalvelujen parantaminen: | |||
| — asetus neuvola- ja kouluterveydenhuollosta (1.7.2009) | 18 | 9 | -9 |
| — vammaispalvelulain toimeenpano (1.9.2009) | 6 | 3 | -3 |
| — terveydenhuoltolaki (1.5.2011) | 10 | 5 | -5 |
| — päihdeäitien hoidon järjestäminen | - | 3 | 3 |
| — lapsiperheiden kotipalvelun vahvistaminen ja vankilan perheosaston perustaminen | 1 | 1 | 0 |
| OKM, perusopetuksen laadun kehittäminen | 18 | 18 | 0 |
| OKM, ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärän lisäys | 4 | 2 | -2 |
| OKM, ammatillisen peruskoulutuksen avustukset | -2 | -2 | 0 |
| OKM, oppisopimusmuotoisen ammatillisen lisäkoulutuksen yksikköhintojen tasokorotus | 1 | 1 | 0 |
| OKM, avustukset nuorten työpajatoimintaan ja etsivään nuorisotyöhön | -4 | -4 | 0 |
| OKM, perustamishankkeet | -3 | -3 | |
| OKM, yleissivistävän koulutuksen opiskeluhuollon ja opinto-ohjauksen vahvistaminen | 6 | 5 | -1 |
| OKM, ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma | 4 | 4 | 0 |
| OKM, ammattikorkeakoulujen hankerahoitus | -2 | -1 | 1 |
| SM, maahanmuuttajien korvaukset | 21 | 21 | 0 |
| STM, kehittämishankkeet | -5 | -5 | 0 |
| STM, EVO-koulutus | 5 | 5 | |
| STM, toimeentulotukiehtojen täsmentäminen | -4 | -2 | 2 |
| TEM, työllistämistuki kunnille | 5 | 5 | 0 |
| Yhteensä | 77 | 35 | -42 |
| 2. Hallitusohjelman mukaiset tehtävien siirrot valtiolle | |||
| VM/STM, tulkkauspalvelujen siirto (1.9.2010) | -12 | -12 | 0 |
| Yhteensä | -12 | -12 | 0 |
| 3. Verotuksen ja maksujen muutokset | |||
| Veroperustemuutokset/valtionosuuskompensaatio (valtion tuloveroasteikon muutos -13, työtulovähennyksen korotus -88, eläketulovähennyksen korotus -14 ja perusvähennyksen korotus -14, valtionosuuskompensaatio 129) | 0 | 0 | |
| Yhteensä | 0 | 0 | |
| Valtion toimenpiteiden vaikutukset yhteensä | 65 | 23 | -42 |
|---|
Kuntien peruspalvelujen valtionosuuteen tulee hallitusohjelman mukainen 21,25 milj. euron lisäys sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämiseen. Lisäyksellä rahoitetaan 1.9.2009 voimaan tulleen vammaispalvelulain uudistuksen toteuttamista, 1.7.2009 voimaan tulleen neuvolatoimintaa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa koskevan asetuksen terveystarkastuksiin liittyvien säännösten täysimääräistä toimeenpanoa, terveydenhuoltolain toimeenpanoa, päihdeäitien hoidon järjestämistä, lapsiperheiden kotipalvelun vahvistamista sekä Hämeenlinnan naisvankilan perheosaston perustamista.
Lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuki sidotaan kansaneläkeindeksiin 1.3.2011 alkaen. Indeksikorotus lisää valtionosuuksia 1,2 milj. euroa v. 2011.
Kunta- ja palvelurakenneuudistukseen liittyen vaikeavammaisten tulkkauspalvelujen siirtäminen valtiolle 1.9.2010 lukien vähentää valtionosuuksia 5,9 milj. euroa v. 2010 ja vuositasolle nostaminen vielä 11,9 milj. euroa v. 2011.
Vuonna 2011 kuntien yhdistymisavustuksiin osoitetaan 114,5 milj. euroa, jossa on lisäystä 0,5 milj. euroa. Kuntien harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksen määräksi ehdotetaan 20 milj. euroa, mikä on samalla tasolla kuin edellisvuonna.
Valtion ja kuntien yhteisiin tietojärjestelmähankkeisiin osoitetaan 20 milj. euroa. Rahoituksesta 10 milj. euroa on siirtoa kuntien valtionosuuksista. Lisäksi valtionosuuksia on vähennetty 1,25 milj. euroa, joka varaudutaan siirtämään Julkisen hallinnon IT-palvelukeskuksen rahoittamiseen.
Opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannusten valtionosuuksiin ja -avustuksiin ehdotetaan 2 589 milj. euroa.
Yleissivistävään koulutukseen kohdistetaan 5 milj. euron lisärahoitus opinto-ohjauksen vahvistamiseen opintojen nopeuttamiseksi sekä oppilas- ja opiskelijahuollon vahvistamiseksi. Käynnistetään ohjelma ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamiseksi, johon suunnataan 5 milj. euroa.
Ikäluokkien pienenemisestä aiheutuva laskennallinen säästö, 18 milj. euroa, kohdennetaan Perusopetus paremmaksi -ohjelmaan.
Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärää kasvatetaan edellisestä varsinaisesta talousarviosta yhteensä noin 3 250 opiskelijalla, josta 2 750 opiskelijan lisäys toteutetaan vuoden 2010 lisätalousarvioiden yhteydessä. Ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkon kokoamista jatketaan tavoitteena muodostaa alueellisia tai muutoin vahvoja ammattiopistoja. Oppisopimusmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen tarjontaa lisätään 1 000 opiskelijalla, joka toteutettiin jo vuoden 2010 ensimmäisen lisätalousarvion yhteydessä. Oppisopimusmuotoisen ammatillisen lisäkoulutuksen tarjontaa lisätään 250 opiskelijalla, joka toteutettiin jo vuoden 2010 ensimmäisen lisätalousarvion yhteydessä.
Perustamishankkeiden valtionosuuksiin ja -avustuksiin ehdotetaan 53 milj. euroa kouluhankkeille ja 5 milj. euroa kirjastohankkeille. Oppilaitosten myöntämisvaltuus alenee 50,5 milj. euroa, josta elvytyshankkeiden osuus on 48,5 milj. euroa.
Veikkaus- ja raha-arpajaispelien voittovaroista maksettavan kuntien nuorisotyön valtionosuuden perusteena olevaa yksikköhintaa korotetaan 0,50 eurolla.
Valtionavustuksena kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeisiin esitetään 22 milj. euroa. Valtionavustuksella tuettavien hankkeiden painoalueet on määritelty sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa kehittämisohjelmassa (Kaste) vuosille 2008—2011. Määrärahasta on tarkoitus käyttää 4 milj. euroa pitkäaikaisasunnottomien tukipalvelujen järjestämiseen.
Valtion korvausta terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin korotetaan 5 milj. eurolla vuoteen 2010 verrattuna. Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille erikoissairaanhoitolain mukaiseen tutkimustoimintaan pysyy vuoden 2010 tasossa.
Valtionosuuteen kunnille perustoimeentulotuen kustannuksiin esitetään 342 milj. euroa, mikä on 29 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2010 taso. Toimeentulotukilakia esitetään muutettavaksi niin, että alle 25-vuotiaiden koulutuksesta kieltäytymisen johdosta voidaan alentaa toimeentulotuen perusosaa. Esityksen arvioidaan alentavan toimeentulotuen valtionosuuksia 2 milj. euroa vuodessa.
Terveydenhuollon valtakunnalliseen valmiuden kustannuksiin esitetään 0,2 milj. euron määrärahaa.
Kunnille maksettavaan työllistämistukeen osoitetaan 41 milj. euroa, jossa on lisäystä 5 milj. euroa.
Kunnille maksettaviin korvauksiin pakolaisista ja turvapaikanhakijoista ehdotetaan 100 milj. euroa, mikä on 21 milj. euroa enemmän kuin v. 2010.