Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2011

6.2. Valtion työnantaja- ja henkilöstöpolitiikkaPDF-versio

Valtion budjettitalouden piirissä työskentelee v. 2011 n. 82 800 henkilöä ja työvoimakustannukset ovat n. 4,4 mrd. euroa (taulukko 19).

Vuosille 2010—2012 tehtyjen valtion virka- ja työehtosopimusten sopimuskausi päättyy 29.2.2012. Valtion sopimukseen sisältyy tarkastelu- ja neuvottelulauseke ja mahdollisuus irtisanoa sopimukset päättymään jo 28.2.2011. Sopimusten palkankorotusten sekä edellisen sopimuskauden sopimuksen perusteella 1.2.2010 toteutetun samapalkkaerän johdosta on tässä talousarvioesityksessä lisätty toimintamenomäärärahoja 45 milj. euroa, josta vuoden 2010 kolmannessa lisätalousarviossa on otettu huomioon 29,5 milj. euroa. Vuoden 2007 sopimusratkaisuun sisältyneeseen palkkausjärjestelmien siirtymäkausien päättämiseen liittyen määrärahoja vähennettiin kertaluonteisesti 2,5 milj. euroa v. 2010. Vuoteen 2011 kohdistuva kertaluonteinen vähennys on 2,3 milj. euroa, minkä johdosta määrärahoja lisätään 0,2 milj. euroa vuoteen 2010 verrattuna.

Ennakkotietojen mukaan valtion henkilöstön ansioiden nousu oli v. 2009 keskimäärin 5,3 %. Sopimuskorotuksista ja sopimusten soveltamisesta johtuen ansioiden arvioidaan nousevan vastaavasti 3,5 % v. 2010 ja 2 % v. 2011.

Työnantajan kansaneläkevakuutusmaksu poistui vuoden 2010 alussa. Tämän johdosta määrärahoja vähennettiin vuoden 2010 talousarviossa pysyvästi 76 milj. euroa ja lisäksi kertaluonteisesti vuoden 2010 osalta 17 milj. euroa, minkä kertavähennyksen poistumisen vuoksi toimintamenomäärärahoja on lisätty viimeksi sanotulla määrällä vuodelle 2011.

Hallinnon muutosten, kuten keskus- ja aluehallinnon uudistusten, alueellistamisen sekä tuottavuusohjelman lisäksi talous- ja työvoimatilanteen nopea muuttuminen vaatii edelleen ammattimaisen henkilöstöjohtamisen ja toimivan henkilöstösuunnittelun kehittämistä sekä kilpailukykyä työnantajana. Henkilöstön osaaminen, työhyvinvointi ja sitoutuminen ovat olennaisen tärkeitä kestävän tuloksellisuuden kannalta. Tuottavuutta parantavat toimet vähentävät henkilöstötarvetta, mutta nykyisen henkilöstön poistuma on niin suurta, että valtionhallinnon rekrytointitarve on lähivuosina vuosittain 3 500—5 000 henkilöä. Valtio tukee myös työnantajana kansantalouden kehitysedellytyksiä lisäämällä työvoiman tarjontaa muun muassa pidentämällä työuria. Valtio on tuoreiden tutkimusten mukaan kyennyt parantamaan työnantajakuvaansa. Myös työhyvinvoinnin kehitys on ollut myönteistä työtyytyväisyyden ja sairauspoissaolojen kehitystä kuvaavien mittareiden valossa ja samalla henkilöstön eläkkeellesiirtymisikä on noussut.

Valtiovarainministeriö jatkaa yhdessä ministeriöiden kanssa valtioneuvoston v. 2008 tekemän johtajapolitiikan periaatepäätöksen toteuttamista. Valtiolle on työnantajana tärkeää hankkia palvelukseensa, kehittää ja kannustaa päteviä johtajia erityisesti, kun on tiedossa, että melkein kaikki nykyiset ylimmät johtajat poistuvat palveluksesta vuoteen 2020 mennessä. Valtiovarainministeriö on tukenut ministeriöitä yhteisesti valmistellun johtamisen kehittämismallin pohjalta. Valtionhallinnon yhteisiä tukitoimia ovat muun muassa ylimmälle johdolle tarkoitettu Valtionhallinnon johdon foorumi ja Tulevaisuuden johtajat -ohjelma, jonka toteutuksessa valtiovarainministeriön kumppaneina ovat Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Suomen Kuntaliitto. Johtajapolitiikan onnistuneisuuden arviointi valmistuu v. 2011, minkä jälkeen johtajapolitiikkaa tarvittaessa suunnataan uudelleen.

Taulukko 19. Budjettitalouden henkilöstöä kuvaavia tunnuslukuja vuosina 2008—2011

Tunnusluku 2008 2009 20101) 20111)
         
Henkilöstön lukumäärä 120 900 121 900 84 800 82 800
Muutos edell. vuodesta, % -1,1 0,8 -30,4 -2,4
Henkilötyövuodet, lukumäärä 117 200 117 600 84 000 82 000
Muutos edell. vuodesta, % -2,0 0,3 -28,6 -2,4
Palkkasumma, milj. euroa2) 4 557 4 770 3 572 3 557
Työvoimakustannukset, milj. euroa2) 5 719 5 971 4 461 4 443
Keskimääräinen kokonaisansio euroa/kk/henkilö2) 3 240 3 350 3 470 3 540
Palkkojen sivukulut, % 58,8 57,7 60,0 60,0
Valtion maksamat kaikki eläkemenot, milj. euroa 3 347 3 586 3 698 3 833
Naisten osuus, % 49,6 49,6 48,8 49,0
Henkilöstön keski-ikä, vuotta 44,0 44,0 45,0 45,0

1) Vuosien 2010 ja 2011 tiedot ovat arvioita. Niissä on otettu huomioon tuottavuuden parantamisen mahdollistama valtion henkilöstön väheneminen (2 000 htv sekä v. 2010 että v. 2011) sekä yliopistojen ja korkeakoulujen, harjoittelukoulujen, yliopistopainon ja yliopistojen palvelukeskuksen siirtyminen v. 2010 valtion budjettitalouden ulkopuolelle, mutta ei muita vuoden 2011 talousarvioesitykseen sisältyviä henkilöstömuutoksia.

2) Arvioissa on otettu huomioon tiedossa olevista sopimusmuutoksista ja sopimusten soveltamisesta aiheutuvat lisäykset ja tuottavuuden parantamisen mahdollistama valtion henkilöstön väheneminen sekä vuonna 2010 yliopistojen ja korkeakoulujen, harjoittelukoulujen, yliopistopainon ja yliopistojen palvelukeskuksen siirtyminen valtion budjettitalouden ulkopuolelle.

HAUS Kehittämiskeskus Oy

HAUS Kehittämiskeskus Oy on valtion omistama julkisen hallinnon ja palvelutoimintojen kouluttaja, kehittäjä ja valmentaja. Vuoden 2010 alusta voimaan tulleella lailla HAUSin asema muuttui pääasiassa valtionhallinnolle koulutus- ja kehittämispalveluja tuottavaksi valtionhallinnon sidosryhmäyksiköksi. HAUSin toimintaa sekä palvelusisältöä ja -valikoimaa kehitetään siten, että virastot ja laitokset voivat jatkossa hyödyntää palveluja laajemmin mm. sisäisen koulutuksensa korvaajana.