Talousarvioesitys 2024
Pääluokka 31
LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala vastaa toimivista ja turvallisista liikenne- ja viestintäyhteyksistä sekä -palveluista kestävästi mahdollistaen hyvinvointia, kilpailukykyä ja kokonaisturvallisuutta.
Suurimman murroksen liikenteen ja viestinnän toimialalle aiheuttavat vihreä siirtymä ja digitalisoituminen. Fossiilittomaan liikenteeseen siirtyminen on vaatinut ja vaatii jatkossakin merkittäviä toimia. Kehitys on ollut oikean suuntaista, mutta siirtymässä on vielä tehostamisen varaa. Digitaalisten ratkaisujen tarjoamat mahdollisuudet ilmastotavoitteiden saavuttamisessa ovat merkittävät. Digitalisaation vauhti on kiihtynyt, mikä on korostanut tietoturvallisuuden merkitystä yhteiskunnan palvelujen tarjonnassa. Tiedonhallinta sekä kansalaisten, yhteisöjen ja yritysten palveleminen entistä paremmin on digitalisaation kehittämisen keskiössä.
Huoltovarmuuden ja varautumisen merkitys digitaalisten yhteyksien, liikenteen ja viestinnän kehittämisessä on korostunut. Kyberturvallisuuden uhkataso on korkealla ja sen ennustetaan olevan pysyvä asiantila. Liikenne- ja viestintäjärjestelmän toimivuus ja resilienssi edellyttävät kaikissa olosuhteissa markkinoiden toimivuutta ja kriittisen infran turvaamista. Yhteistyöhön ja eri sektoreiden keskinäisriippuvuuksien tunnistamiseen on yhä enemmän kiinnitetty huomiota.
Väylien kunto ja viestintäverkkojen kapasiteetti korostuvat digitaalisten palvelujen ja automaation kehityksen myötä. Erityisenä haasteena on voimakas inflaatio ja kustannustason nousu, joka heikentää väylärahoituksen ostovoimaa. Yhteiskunnan digitalisoituminen vaatii kattavia sekä nopeampia ja tehokkaampia tiedonsiirtoyhteyksiä.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
2022 toteutuma/arvio |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
Digitalisaatio ja datatalous ovat luoneet kestävää kasvua sekä vahvistaneet luottamusyhteiskuntaa. | |||
— Digitaalitalouden ja -yhteiskunnan indeksin (DESI) kehitys | 1. | 1. | |
— Kansallisen kyberturvallisuusindeksin (National Cyber Security Index, NCSI) kehitys | 10. | 13. | 10 parhaan joukossa |
— Suomalaisten luottamus uutisia kohtaan (Digital News Report), kehitys | 69 % vastaajista | Vähintään 70 % | |
Tulevaisuuden liikennejärjestelmä on rakentunut turvallisesti, tietopohjaisesti ja kestävästi. | |||
— Liikenteen dataekosysteemin kehitys | 162 toimijaa | Aiempaa enemmän | |
— Liikenteen päästöjen kehitys, tCO2-ekv. (WEM 09/22) | 10 206 767 | 9 938 339 | 8 197 354 |
— Liikenneturvallisuuden kehitys | Tieliikenteessä kuolleet: 191 Tieliikenteessä loukkaantuneet: 3 792 | Tieliikenteessä kuolleet (1—7, ennakkotieto): 87 Tieliikenteessä loukkaantuneet (1—7, ennakkotieto): 1 922 | Mahdollisimman vähän |
Tietopohjaiset liikenteen palvelut ovat tehokkaita ja vastaavat asiakkaiden tarpeisiin. | |||
— Liikenteen dataekosysteemin kehitys | Välitys- ja yhdistämispalveluita tarjoavien yritysten määrä: 60 kpl | ||
Digitaaliset yhteydet ja liikennejärjestelmä ovat parantaneet Suomen kilpailukykyä sekä kansainvälistä saavutettavuutta. | |||
— Viestintäverkkojen kattavuus ja peitto | Kiinteän verkon laajakaistasaatavuus, osuus kotitalouksista: 60 % kotitalouksista | Aiempaa suurempi | |
— Korjausvelka/tieverkko (milj. euroa, MAKU 2015 = 100) | 1 664 | 1 700 | 1 900 |
— Korjausvelka/rataverkko (milj. euroa, MAKU 2015 = 100) | 1 226 | 1 335 | 1 380 |
— Korjausvelka/vesiväyläverkko (milj. euroa, MAKU 2015 = 100) | 35 | 35 | 35 |
Liikenne- ja viestintäministeriön ja sen hallinnonalan suunnitelma toiminnallisesta yhdenvertaisuudesta ja sukupuolten tasa-arvosta vuosille 2023—2025 on hyväksytty ja sen toimeenpano on käynnistynyt.
Suunnitelman tavoitteena on yhdenvertaisuuden ja sukupuolten tasa-arvon jatkuva parantaminen ja toiminnallisen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyön jatkuvuuden varmistaminen hallinnonalalla. Suunnitelma määrittelee sitä, kuinka hallinnonalan viranomainen omassa toiminnassaan edistää yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa.
Suunnitelmassa on asetettu tavoitteet kuudelle liikenne- ja viestintäministeriön ja sen hallinnonalan toiminnan osa-alueelle: 1) johtaminen, ohjaus ja hallinto, 2) vaikutusten arviointi ja tutkimus, 3) koulutus, 4) vaikuttaminen ja viestintä, 5) osallisuus ja osallistaminen sekä 6) yhdenvertainen liikenne ja viestintä. Hallinnonalan johtamisen ja toiminnan ohjauksen tavoitteena on tällöin esimerkiksi se, että yhdenvertaisuus- ja tasa-arvonäkökulma otetaan kokonaisvaltaisemmin huomioon ministeriön ja sen hallinnonalan suunnittelussa, kehittämisessä, ohjauksessa, budjetoinnissa ja valvonnassa. Toiminnallinen yhdenvertaisuus ja sukupuolten tasa-arvotyö ovat tällä tavalla osa liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan strategista toimintaa.
Hallinnonalan henkilöstösuunnittelun tavoitteena on oikein mitoitettu ja osaava henkilöstö, joka työskentelee ilmapiiriltään hyvässä työyhteisössä hyväksyttyjen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien mukaisesti.
YK:n kestävän kehityksen Agenda2030:n tavoitteiden edistäminen on mukana liikenne- ja viestintäministeriön toiminnassa. Ekologisen kestävyyden parantamisessa ja ilmastonmuutoksen hidastamisessa liikenteen, etenkin tieliikenteen, päästöjen vähentäminen on keskeistä. Toimenpiteet liittyvät liikennejärjestelmän tehostamiseen, mikä tarkoittaa mm. kestävien liikkumismuotojen osuuden lisäämistä ja logistiikan tehostamista tiedon avulla. Taloudellisen kestävyyden näkökulmasta digitaalisilla yhteyksillä, liikenteellä ja viestinnällä on keskeinen merkitys elinkeinoelämän kilpailukyvylle ja uudistumiselle sekä koko Suomen elinvoimalle ja hyvinvoinnille. Sosiaalisen kestävyyden kannalta ministeriön työ varmistaa ihmisten perustarpeiden toteutumista. Toimet liittyvät esimerkiksi liikenneturvallisuuteen ja liikenne- ja digitaalisten palveluiden esteettömyyteen. Suurimpien kaupunkien raideliikennehankkeita avustetaan MAL-sopimusten mukaisilla määrärahoilla. Kestävää kehitystä edistetään myös kävelyn ja pyöräilyn määrärahoilla, jotka laskevat vuoteen 2023 verrattuna. Myös ratahankkeisiin käytettävät määrärahat edistävät kestävää kehitystä. Väylähankkeiden määrärahaan kohdistuu 100 milj. euron säästö vuoteen 2023 verrattuna.
Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset
esityksen nimi | taloudellinen vaikutus (momentti) |
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain ja sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta (datanhallinta-asetuksen täytäntöönpano) | 31.01.02 |
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi verkon välityspalvelujen valvonnasta ja eräiksi muiksi laeiksi (digipalvelusäädös, DSA) | 31.01.02 |
Hallituksen esitys eduskunnalle väylämaksulain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muutos | 11.19.06 |
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
||
31.01.04 | Ilmatieteen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— sopimusvaltuus | 1,5 | 1,5 | |
31.10.20 | Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v) | ||
— maa- ja vesirakennusvaltuus | - | 124,0 | |
31.10.30 | Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v) | ||
— maa- ja vesirakennusvaltuus | 112,5 | - | |
31.10.77 | Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— maa- ja vesirakennusvaltuus | 30,0 | - | |
31.20.20 | Saaristo- ja yhteysalusliikenteen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— tilausvaltuus | 25,5 | - |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2022—2024
v. 2022 tilinpäätös 1000 € |
v. 2023 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2024 esitys 1000 € |
Muutos 2023—2024 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto ja toimialan yhteiset menot | 771 263 | 658 232 | 651 877 | -6 355 | -1 |
01. | Liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 17 914 | 20 448 | 22 900 | 2 452 | 12 |
02. | Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 99 262 | 102 894 | 96 262 | -6 632 | -6 |
03. | Väyläviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 56 606 | 58 442 | 62 579 | 4 137 | 7 |
04. | Ilmatieteen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 53 390 | 45 198 | 49 305 | 4 107 | 9 |
29. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 520 158 | 431 250 | 420 831 | -10 419 | -2 |
(88.) | Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v) | 23 933 | — | — | — | 0 |
10. | Liikenne- ja viestintäverkot | 2 136 962 | 1 924 683 | 1 742 293 | -182 390 | -9 |
20. | Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v) | 1 460 567 | 1 314 806 | 1 284 856 | -29 950 | -2 |
30. | Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v) | 43 451 | 24 530 | 19 940 | -4 590 | -19 |
31. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 74 700 | 27 650 | 12 400 | -15 250 | -55 |
76. | Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha) | 17 068 | 34 997 | 34 997 | — | 0 |
77. | Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 458 176 | 414 700 | 286 100 | -128 600 | -31 |
78. | Eräät väylähankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 0 | — | — | — | 0 |
79. | Elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 83 000 | 108 000 | 104 000 | -4 000 | -4 |
20. | Liikenteen ja viestinnän palvelut | 921 016 | 829 503 | 820 680 | -8 823 | -1 |
20. | Saaristo- ja yhteysalusliikenteen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 20 386 | 17 886 | 20 386 | 2 500 | 14 |
43. | Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantaminen (arviomääräraha) | 75 805 | 89 000 | 89 000 | — | 0 |
(50.) | Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v) | 23 221 | 16 950 | — | -16 950 | -100 |
51. | Avustukset liikenteen ja viestinnän palveluihin (siirtomääräraha 3 v) | 44 012 | 28 141 | 28 491 | 350 | 1 |
55. | Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 200 724 | 101 724 | 87 424 | -14 300 | -14 |
60. | Siirto valtion televisio- ja radiorahastoon (kiinteä määräraha) | 556 868 | 575 802 | 595 379 | 19 577 | 3 |
Yhteensä | 3 829 241 | 3 412 418 | 3 214 850 | -197 568 | -6 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 2 402 | 2 406 | 2 406 |