Talousarvioesitys 2024
Selvitysosa:Verohallinto on yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.
Verohallinto vastaa tulorekisterin toiminnasta. Tulorekisteri mahdollistaa tulotietojen reaaliaikaisen välittämisen, vähentää tulotietojen raportointia ja tehostaa yksityisen ja julkisen sektorin toimintaa. Lisäksi Verohallinto edistää positiivisen luottotietorekisterin toteuttamista ja käyttöönottoa. Positiivisesta luottotietorekisteristä luotonantajat voivat nähdä reaaliaikaisesti lainanhakijan lainamäärät ja tulotiedot.
Tulli osana EU:n tulliliittoa tukee ulkomaan tavarakaupan sujuvuutta ja yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä asiakaslähtöisillä palveluilla sekä suojaa ihmisiä terveydelle haitallisilta tavaroilta ja ympäristöä vaarallisilta aineilta. Tullin päätehtävänä on huolehtia tulliselvityksestä ja -verotuksesta, ulkomaan tavaraliikenteen valvonnasta, tullirikosten torjunnasta, ulkomaankaupan tilastoinnista ja tullilaboratoriotutkimuksista.
Toimialan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita tukevat toiminnalliset tavoitteet
- — Verotulojen tehokas kertymä turvataan edistämällä veronmaksumyönteisyyttä, antamalla ennakoivaa ohjausta ja hoitamalla verovalvonta uskottavasti
- — Harmaan talouden torjuntaa tehostetaan ja verovajetta supistetaan kehittämällä verotustoimintoja, tehostamalla valvontaa ja parantamalla yhteistyötä viranomaisten välillä
- — Verotuksen ja tullitoimen asiointipalvelut ovat asiakaslähtöisiä, nopeita ja edullisia
- — Yhteiskuntaa suojataan varmistamalla tavaraturvallisuus ja torjumalla rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä poliisin ja Rajavartiolaitoksen kanssa.
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 425 043 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta, % | 91 | 80 | 80 |
Sähköisten tuloveroilmoitusten osuus, henkilöasiakkaat, % | 89 | 88 | 88 |
Sähköisten verokorttimuutosten osuus, % | 77 | 76 | 76 |
Uusien verovelkojen osuus verovelkojen kokonaismäärästä, % | 32 | 35 | 35 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Sairauspoissaolot, pv/htv | 11,0 | 9,0 | 8,5 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,8 | 3,7 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 432 432 | 400 779 | 428 743 |
Bruttotulot | 5 310 | 3 700 | 3 700 |
Nettomenot | 427 122 | 397 079 | 425 043 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 136 270 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 119 829 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholin maahantuonnin haltuunottopäätösten menot | -160 |
Automaattisen päätöksenteon menot (HE 145/2022) | 640 |
Energiayhtiöiden solidaarisuusveron käyttöönotto | -440 |
Harmaan talouden torjunnan toimet | 2 000 |
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | -1 900 |
Kaivosmineraaliveron käyttöönotto, jatkuvat menot | 300 |
Kaivosmineraaliveron käyttöönottohanke | -1 280 |
Kansainvälisen tuloverotuksen uudistaminen, investointimenot | 2 230 |
Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus, siirtymäkauden lisämenot | -120 |
Positiivisen luottotietorekisterin jatkuvat menot (siirto momentilta 28.10.03) | 1 775 |
Positiivisen luottotietorekisterin toteutus (siirto momentilta 28.10.03) | 4 800 |
Sähkönmyyjien ylimääräinen solidaarisuusvero | 250 |
Uusien pakollisten muutosten lisäkustannukset (investoinnit) | 2 440 |
Uusien pakollisten muutosten lisäkustannukset (jatkuvat menot) | 520 |
Valtorin laskutuksen muutos | -134 |
Valtorin tuotteistettujen palvelujen tietoturva | 625 |
Palkkausten tarkistukset | 16 440 |
Vuokrankorotuksen kompensaatio | -22 |
Yhteensä | 27 964 |
2024 talousarvio | 425 043 000 |
2023 II lisätalousarvio | 13 668 000 |
2023 I lisätalousarvio | 960 000 |
2023 talousarvio | 397 079 000 |
2022 tilinpäätös | 410 681 000 |
02. Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 207 899 000 euroa.
Määrärahasta on varattu 750 000 euroa tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistamiseen (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
EU-lähtöisiin tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen hankkeisiin saa sitoutua siten, että sitoumuksista aiheutuu, ottaen huomioon aiemmin myönnetyn valtuuden aiheuttamat menot, valtiolle menoja enintään 130 000 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Tulliselvityksen asiakastyytyväisyys, henkilöasiakkaat, asteikko 1—5 | 2,9 | 3,6 | 3,6 |
Tullausjärjestelmien saatavuus, järjestelmät pois käytöstä enintään, tuntia | 43 | 58 | 58 |
Tuomioistuimen muuttamien tullauspäätösten määrä enintään | 3 | 5 | 5 |
Verojäämä enintään, % | 0,2 | 2 | 1 |
Takaisin saatu rikoshyöty vähintään, milj. euroa | 71,3 | 20 | 20 |
Kiireellisistä laboratorionäytteistä tutkittu tavoiteajassa, % | 67 | 70 | 81 |
Tavaraan kohdistuvat tarkastukset, osuma-% | 29 | 14 | 14 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Sairauspoissaolot, pv/htv | 13 | 10,8 | 10,8 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 198 924 | 196 723 | 211 029 |
Bruttotulot | 5 386 | 3 130 | 3 130 |
Nettomenot | 193 538 | 193 593 | 207 899 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 28 979 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 28 764 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
CCEI-rahoitusvälineen kansallisen osuuden rahoitus | 2 037 |
Galileo satelliittipaikannusjärjestelmän PRS -palvelun käyttöönotto | 275 |
Hiilirajamekanismin toimeenpanomenot | 1 872 |
Pakotevalvonnan pakolliset tehtävät | 1 000 |
Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistaminen (RRF pilari2) | 750 |
Tietojärjestelmien yhteentoimivuusasetuksen muutokset | -175 |
Tullin tehtävienhallinnan kehittäminen (v. 2023 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 350 |
Tullin tehtävienhallinnan kehittäminen (v. 2024 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 600 |
Tullin toiminnan teknologisen kyvykkyyden turvaaminen | 4 500 |
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen jatkaminen (v. 2023 rahoitus) | -14 208 |
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen jatkaminen (v. 2024 rahoitus) | 11 196 |
Valtorin tuotteistettujen palvelujen tietoturva | 115 |
Palkkausten tarkistukset | 6 694 |
Yhteensä | 14 306 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 207 899 000 |
2023 II lisätalousarvio | 4 198 000 |
2023 I lisätalousarvio | 2 316 000 |
2023 talousarvio | 193 593 000 |
2022 tilinpäätös | 193 323 000 |
03. Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 43 254 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö- , ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) positiivisen luottotietorekisterin hankehallintaan, rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittelyyn, hankintaprosessiin sekä rekisterin määrittelyyn, suunnitteluun, toteutukseen, testaukseen ja käyttöönoton vaatimaan valmisteluun
3) positiivisesta luottotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Positiivisesta luottotietojärjestelmästä annetun lain mukainen maksullinen toiminta budjetoidaan bruttomenettelyllä siten, että menot kirjataan toimintamenomomentille 28.10.03 ja toiminnan tulot tuloutetaan täysimääräisesti momentille 12.28.14.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Käyttäjien tyytyväisyys kohdejärjestelmän toiminnallisuuteen kokonaisuutena, tulorekisteri, asteikko 1—5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Käyttökatkot sähköisessä asioinnissa, tulorekisteri, kpl | 0 | 0 | 0 |
Puhelinpalvelun vastausprosentti, tulorekisteri, % | 85 | 80 | 80 |
Palkkatietoilmoitukset annettu oikea-aikaisesti 5 päivässä, tulorekisteri, % | 90 | 90 | 90 |
Etuustietoilmoitukset annettu oikea-aikaisesti 5 päivässä, tulorekisteri, % | 100 | 95 | 95 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 25 451 | 36 808 | 43 254 |
Bruttotulot | - | - | - |
Nettomenot | 25 451 | 36 808 | 43 254 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 219 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 13 193 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Positiivisen luottotietorekisterin jatkuvat menot (siirto momentille 28.10.01) | -1 775 |
Positiivisen luottotietorekisterin perusrahoitus | 12 075 |
Positiivisen luottotietorekisterin toteutus | -2 600 |
Positiivisen luottotietorekisterin toteutus (siirto momentille 28.01.01) | -105 |
Positiivisen luottotietorekisterin toteutus (siirto momentille 28.10.01) | -4 800 |
Tulorekisterin käyttövarmuuden turvaaminen | 3 370 |
Tulorekisterin käyttövarmuuden turvaaminen (v. 2023) | -2 060 |
Tulorekisterin perustoiminnan jatkuvat menot | 2 000 |
Vuokrankorotusten kompensaatio | 22 |
Palkkausten tarkistukset | 319 |
Yhteensä | 6 446 |
2024 talousarvio | 43 254 000 |
2023 II lisätalousarvio | 117 000 |
2023 talousarvio | 36 808 000 |
2022 tilinpäätös | 32 425 000 |
63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä
3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi tuomittujen ELV-vahingonkorvausten maksamiseen viivästyskorkoineen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
2024 talousarvio | 2 000 000 |
2023 II lisätalousarvio | 2 300 000 |
2023 I lisätalousarvio | 1 800 000 |
2023 talousarvio | 2 000 000 |
2022 tilinpäätös | 3 663 307 |
95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 23 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:
1) verontilityslaki (532/1998)
2) veronkantolain 22 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (609/2005)
3) autoverolain (1482/1994) 65 §
4) valmisteverotuslain (182/2010) 49 §:n 1 momentti
5) tullilain 93 § (304/2016)
6) arvonlisäverolain 101 §:n 2 momentti (1486/1994)
7) verotililain 31 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (604/2009).
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarkentunut arvio | 4 700 |
Yhteensä | 4 700 |
2024 talousarvio | 23 200 000 |
2023 II lisätalousarvio | 3 000 000 |
2023 talousarvio | 18 500 000 |
2022 tilinpäätös | 18 812 177 |
97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 10 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).
Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.
2024 talousarvio | 10 000 000 |
2023 II lisätalousarvio | 10 000 000 |
2023 talousarvio | 10 000 000 |
2022 tilinpäätös | 11 314 849 |