Talousarvioesitys 2024
20. Maksuhäiriöt, ulosotto ja konkurssivalvonta
Selvitysosa:Oikeusministeriö asettaa Ulosottolaitokselle seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet ja toiminnalliset tulostavoitteet sekä niiden toteuttamiseksi keskeisimmät toimenpiteet vuodelle 2024:
- — Korkealaatuinen oikeusturva on kaikkien saatavilla. Oikeusturva paranee, kun toimintaa uudistetaan laatuhankkeesta saatujen tulosten pohjalta. Johtamisella ja esihenkilötyöllä varmistutaan toiminnan tasalaatuisuudesta ja yhtenäisistä työmenetelmistä. Kansainväliset pakotteet pannaan täytäntöön tehokkaasti.
- — Palvelut ovat asiakaslähtöisiä. Sähköistä asiointia ja palveluja kehitetään seurannan kautta tulleet asiakaspalautteet huomioiden.
- — Yhteiskunnassa on hyvä maksumoraali ja luottoyhteiskunta on toimiva. Huolehditaan perinnän tuloksellisuuden säilymisestä ja etupainotteisuudesta. Johtamisessa ja oman työn valvonnassa hyödynnetään tilastointia ja raportointia. Toiminnan laatu ja tuloksellisuus varmistetaan suunnitelmallisella esihenkilötyöllä.
- — Taloudellisten väärinkäytösten tekemis- ja hyötymismahdollisuudet ovat vähentyneet ja rikosvastuu toteutuu oikeudenmukaisesti. Ulosottoa välttelevät velalliset tunnistetaan ja heidän asiansa tutkitaan laadukkaasti. Yritysvelallisten perintää tehostetaan johtamisella ja ammattitaitoa syventävällä erikoistumisella.
- — Ylivelkatilanteiden ennaltaehkäisy ja niiden aiheuttamien haittojen vähentäminen. Ennakoivaa talousneuvontaa suunnitellaan ja toteutetaan moniviranomaisyhteistyönä talous- ja velkaneuvonnan kanssa. Työtä kohdennetaan lapsiin ja nuoriin sekä sidosryhmäammattilaisiin, jotka työskentelevät työttömien tai työttömyysuhan alaisten henkilöiden kanssa.
Organisaatiorakenne mahdollistaa tehokkaan toiminnan. Ulosottolaitoksen käytäntöjä ja toimintakulttuuria yhtenäistetään. Työmenetelmiä yhtenäistetään ohjeistuksella ja tietojärjestelmäkoulutuksella.
Käsittelyketjut ja -menettelyt määräytyvät asian laadun ja vaativuuden mukaan. Vaativaa perintää tehostetaan laajassa täytäntöönpanossa, ja erityistäytäntöönpanon tutkinnan keinoja edellyttävät velalliset tunnistetaan ja ohjataan käsiteltäväksi erityistäytäntöönpanon toimintayksikköön. Ulosottolaitos kehittää myös analytiikkaa toiminnan tueksi. Perustäytäntöönpanossa asioiden käsittely tehostuu työntekoa tukevalla tietojärjestelmän uudistamisella.
Konkurssiasiamiehen toimisto toteuttaa konkurssien ja yrityssaneerausten asianhallintajärjestelmän (Kosti) kokonaisuudistusta yhteistyössä Oikeusrekisterikeskuksen ja valitun toimittajayhtiön kanssa. Uudistuksen tavoitteena on tehostaa valvontatyötä ja yhteydenpitoa asianosaisten kanssa. Uudistetun järjestelmän perusversio pyritään saamaan tuotantoon vuonna 2023, minkä jälkeen jatketaan sen kehittämistä vuosina 2023—2024. Velallisen toiminnan erityistarkastuksia ja julkisselvityksiä kohdennetaan erityisesti tapauksiin, joissa talousrikosepäilyt liittyvät laajoihin ja monimutkaisiin yrityskokonaisuuksiin. Hyvän pesänhoitotavan kehittäminen turvaa menettelyn asianosaisten oikeuksien toteutumista.
01. Ulosottolaitoksen ja konkurssivalvonnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 110 012 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Ulosottolaitoksen ja konkurssiasiamiehen toimiston toimintamenojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon ulosottomaksuista annetun lain (34/1995) ja ulosottomaksuista annetun asetuksen (35/1995) mukaisia tuloja, ulosottokaaren (705/2007) mukaisia valtiolle tilitettäviä vähäisiä ulosottovaroja eikä konkurssilain (120/2004) mukaan valtiolle tilitettäviä velkojien menettämiä jako-osuuksia.
Selvitysosa:Ulosottoon arvioidaan saapuvan vireille 3,1 milj. asiaa (2,8 milj. asiaa v. 2022). Keskimääräisen käsittelyajan arvioidaan olevan 8,5 kuukautta (9,3 kuukautta v. 2022). Ulosoton perintätuloksen arvioidaan olevan 1 180 milj. euroa (1 264 milj. euroa v. 2022). Ulosotossa arvioidaan käsiteltävän 575 000 velallisen asioita (569 613 velallista v. 2022).
Määräaikaisella lailla voimassa oleva korotettu ulosoton suojaosuus säilytetään nykyisellä tasollaan myös vuoden 2023 jälkeen.
Konkurssien määrän arvioidaan kasvavan edelleen vuosina 2023—2024 verrattuna vuoteen 2022, jolloin hakemusten määrä kasvoi 7,4 % ja aloitettujen konkurssimenettelyjen määrä 12,5 %. Konkurssiasiamiehen valvonnassa oli 31.12.2022 yhteensä 3 234 vireillä olevaa konkurssimenettelyä, joista 533 oli julkisselvityksessä. Yrityssaneeraushakemusten ja aloitettujen saneerausmenettelyjen määrien arvioidaan myös kasvavan vuosina 2023—2024 verrattuna vuoteen 2022, jolloin hakemusten määrä kasvoi 2,4 % ja aloitettujen saneerausmenettelyjen määrä väheni 5,4 % edelliseen vuoteen verrattuna.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on asettanut Ulosottolaitoksen ja konkurssiasiamiehen toimiston toiminnalle vuodelle 2024 alustavasti seuraavat tavoitteet:
Tunnuslukutaulukko
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite/arvio |
|
Käsitellyt asiat (1 000 kpl) | 2 884 | 3 200 | 3 100 |
Peritty (milj. euroa) | 1 264 | 1 200 | 1 200 |
Perittyjen ja varattomien rahasaamisten suhde | |||
Asiamääristä, % | 42 | 42 | 44 |
Rahamääristä, % | 39 | 38 | 38 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 9,3 | 9,0 | 8,5 |
Taloudellisuus (euroa/käsitelty asia) | 37 | 36 | 37 |
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) | 2 526 | 2 803 | 2 654 |
Erityistäytäntöönpanosta tilitetty suoraan velkojille (milj. euroa) | 33 | 25 | 25 |
Erityistäytäntöönpanon selvitettäväksi ottamat velalliset | 256 | 300 | 300 |
Ratkaistujen ulosottokantelujen määrä | 74 | 60 | 60 |
Ulosottokantelujen käsittelyaika, kk | 6,7 | 6,0 | 6,0 |
Konkurssipesien erityistarkastuksia ja hallinnon tarkastuksia | 65 | 90 | 100 |
Aloitetaan konkurssipesien julkisselvityksiä | 26 | 50 | 60 |
Ulosottomaksutuloina arvioidaan momentille 12.25.20 kertyvän 82 milj. euroa. Ulosottomaksutulojen määrä vastaa noin 74 % Ulosottolaitoksen kokonaismenoista.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 109 758 | 109 443 | 110 342 |
Bruttotulot | 297 | 250 | 330 |
Nettomenot | 109 461 | 109 193 | 110 012 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 27 011 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 26 501 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistaminen (siirto momentilta 25.01.21) | 41 |
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | -30 |
Pakotetoimien lisääntyminen | -1 106 |
Ulosottokaaren vapaakuukausisäännösten muuttaminen | 325 |
Ulosottokaaren vapaakuukausisäännösten muuttaminen (siirto momentille 25.01.01) | -244 |
URA ICT tuottavuushyötyä vastaava määrärahavähennys | -3 000 |
Valtorin laskutuksen muutos | -39 |
Valtorin tuotteistettujen palvelujen tietoturva | 143 |
Palkkausten tarkistukset | 4 729 |
Yhteensä | 819 |
2024 talousarvio | 110 012 000 |
2023 II lisätalousarvio | 2 939 000 |
2023 talousarvio | 109 193 000 |
2022 tilinpäätös | 108 951 000 |
(95.) Ulosoton säilytettävänä olevien varojen korkomenot (arviomääräraha)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2023 II lisätalousarvio | -260 000 |
2023 talousarvio | 260 000 |
2022 tilinpäätös | 172 345 |