Talousarvioesitys 2024
15. (25.10, osa) Oikeuspalvelut
Selvitysosa:Oikeusavun ja talous- ja velkaneuvonnan tavoitteena on, että jokainen saa tarpeellisen avun oikeudelliseen ja velkaantumiseen liittyvään ongelmaansa, vaikka hänen taloudellinen asemansa olisi heikko. Taloustilanteen yleinen heikkeneminen lisää talous- ja velkaneuvonnan palvelun tarvetta.
Yleisen edunvalvonnan tavoitteena on, että asiakkaiden edut ja oikeudet tulevat valvotuiksi, vaikka hän ei itse siihen kykenisi toimintakyvyn rajoitusten vuoksi.
Oikeusavun, talous- ja velkaneuvonnan ja yleisen edunvalvonnan vaikuttavuustavoitteet:
- — Parannetaan edellytyksiä järjestää laadukkaita ja yhdenmukaisempia oikeusavun, edunvalvonnan sekä talous- ja velkaneuvonnan palveluja perustamalla valtakunnallisen Oikeuspalveluviraston, joka aloittaa toimintansa 1.1.2025. Vuonna 2024 valmistellaan Oikeuspalveluviraston perustaminen.
- — Ylivelkaantumista ehkäistään ja jo ylivelkaantuneita autetaan eri viranomaisten yhteistyöllä. Parannetaan kansalaisten neuvontaa ja avunsaantia henkilökohtaisen talouden hallinnassa. Erityisesti nuorten talousosaamista edistetään. Ulosoton ja velkaneuvonnan yhteistoimintaa kehitetään edelleen. Lisäksi lisätään tietoisuutta yksityishenkilön velkajärjestelystä ja siihen liittyvistä mahdollisuuksista.
- — Käsittelyketjut ja -menettelyt määräytyvät asian laadun ja vaativuuden mukaan.
- — Selvitys yleisen edunvalvonnan palveluista valmistuu syksyllä 2024 (VN/TEAS). Selvityksen pohjalta kehitetään yleisen edunvalvonnan laatua ja toimintatapoja sekä arvioidaan mahdollisen lainsäädännön muutostarpeita.
- — Oikeudellinen ongelma ratkaistaan mahdollisemman varhaisessa vaiheessa. Edistetään sovittelupalvelujen käyttöä oikeusaputoimistoissa.
- — Palvelut ovat ihmiskeskeisiä. Asiakkaalle tarjotaan palvelua eri kanavien kautta asiakkaan tarpeet huomioiden ja asiointia ohjaten. Digitalisaatiota hyödynnetään palvelujen kehittämisessä.
01. (25.10.04) Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 92 964 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Oikeuspalveluviraston perustamisen valmistelumenoihin sekä valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) ja talous- ja velkaneuvonnasta annetussa laissa (813/2017) tarkoitettujen oikeusapu- ja edunvalvontapalveluiden ja talous- ja velkaneuvontapalveluiden ostamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuja yleisen edunvalvonnan päämiehen varoista perittäviä palkkioita ja korvauksia, oikeusapulain mukaisia oikeusapumaksuja ja korvauksia eikä valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 10 §:ssä tarkoitettuja korvauksia oikeusapupalveluista.
Selvitysosa:Oikeusaputoimistoihin arvioidaan saapuvan 47 800 asiaa (41 736 asiaa v. 2022 ja arvio 46 300 asiaa v. 2023). Oikeusaputoimistojen jonotusajan tavoite on keskimäärin 11 päivää v. 2024 (12 päivää v. 2022 ja 11 päivää v. 2023). Oikeusaputoimistoihin v. 2022 saapuneista asioista 86 % oli siviili- ja hallinto-oikeudellisia asioita ja 14 % rikosasioita.
Yleisen edunvalvonnan palveluja ostetaan kunnilta ja yksityiseltä palveluntuottajalta silloin, kun se on tarpeen palveluiden alueellisen saatavuuden turvaamiseksi. Ostopalvelun osuus on noin 8 % v. 2024.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on alustavasti asettanut oikeusapu- ja edunvalvontapiireille seuraavat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2024:
Oikeusapu ja talous- ja velkaneuvonta
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
Oikeusapu | |||
Käsitellyt asiat, kpl | 41 585 | 46 300 | 47 200 |
Chat ja oikeusapuohjaus, kpl | 12 363 | 11 000 | 11 500 |
Oikeusapupäätökset yksityisille asiamiehille, kpl | 22 038 | 23 000 | 23 800 |
Taloudellisuus (euroa/painotettu työmäärä) | 165 | 172 | 175 |
Tuottavuus (painotettu työmäärä/htv) | 360 | 366 | 366 |
Talous- ja velkaneuvonta | |||
Käsitellyt asiat, kpl | 30 008 | 32 600 | 33 400 |
Taloudellisuus (euroa/asia) | 351 | 384 | 390 |
Tuottavuus (asia/htv) | 155 | 154 | 151 |
Yleinen edunvalvonta
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
Päämiesten määrä, kpl | 43 725 | 45 500 | 46 300 |
— edunvalvontatoimisto | 39 610 | 41 700 | 42 400 |
— edunvalvonta ostopalveluna | 4 115 | 3 800 | 3 900 |
Taloudellisuus (bruttomeno/päämies) | 786 | 820 | 825 |
Tuottavuus (päämiesmäärä/htv) | 67 | 68 | 68 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 82 911 | 89 342 | 92 984 |
Bruttotulot | 3 780 | 20 | 20 |
Nettomenot | 79 131 | 89 322 | 92 964 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 18 699 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 23 994 |
Oikeusavun palkkioista säädetään valtioneuvoston asetuksessa oikeusavun palkkioperusteista (290/2008). Palkkioita arvioidaan kertyvän noin 3 900 000 euroa momentille 12.25.14.
Valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain (477/2016) mukaisesti perittävinä palkkioina arvioidaan kertyvän noin 32 144 000 euroa momentille 12.25.15.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistaminen (siirto momentilta 25.01.21) | 44 |
Kuluttajariitalautakunnan toimintamenot (siirto momentille 25.01.03) | -2 596 |
Lähestymiskiellon tehostaminen | 90 |
Mielenterveyslain muuttaminen (BudjL) | 42 |
Oikeudenhoidon resurssien varmistaminen (valtioneuvoston selonteko oikeudenhoidosta 2022) | 3 200 |
Oikeusaputoimistojen htv-sidonnainen lisämäärärahatarve | 80 |
Palvelukeskusmaksut (siirto momentille 25.01.03) | -410 |
Rikosasioiden käsittely | 300 |
Talousosaaminen (siirrot momenteille 25.01.01, 25.01.50, 25.01.66) | -765 |
Valtorin laskutuksen muutos | -43 |
Valtorin tuotteistettujen palvelujen tietoturva | 158 |
Palkkausten tarkistukset | 3 542 |
Yhteensä | 3 642 |
Momentin nimike on muutettu.
2024 talousarvio | 92 964 000 |
2023 II lisätalousarvio | 2 354 000 |
2023 I lisätalousarvio | -540 000 |
2023 talousarvio | 89 322 000 |
2022 tilinpäätös | 84 426 000 |
50. (25.10.50) Yksityisille oikeusavustajille maksettavat korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 80 410 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) oikeusapulaissa (257/2002)
2) yksityishenkilön velkajärjestelystä annetussa laissa (57/1993)
3) oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetussa laissa (689/1997) säädettyjen korvausten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Oikeusapu | 73 410 |
Yksityishenkilön velkajärjestely | 1 000 |
Syytteestä vapautetun oikeudenkäyntikulujen korvaus | 6 000 |
Yhteensä | 80 410 |
Vuonna 2022 yksityiset oikeusavustajat hoitivat 36 0801) oikeusapuasiaa ja oikeusapulain mukaiset yksityisten avustajien korvaukset olivat noin 72,1 milj. euroa. Yksityishenkilön velkajärjestelylain mukaiset korvaukset olivat noin 0,8 milj. euroa v. 2022. Syytteestä vapautettujen oikeudenkäyntikulujen korvaukset olivat noin 7,9 milj. euroa v. 2022.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Konkurssilain mukaisten julkisselvittäjien palkkiot ja muut julkisselvitysmenot (siirto momentille 25.01.20) | -2 000 |
Yksityisten avustajien palkkioiden kasvu (maahanmuuttokokonaisuus) | 140 |
Tasomuutos | 5 500 |
Yhteensä | 3 640 |
2024 talousarvio | 80 410 000 |
2023 II lisätalousarvio | 1 000 000 |
2023 I lisätalousarvio | 725 000 |
2023 talousarvio | 76 770 000 |
2022 tilinpäätös | 82 380 286 |