Talousarvioesitys 2024
10. (25.10, osa) Tuomioistuimet
Selvitysosa:Tuomioistuinten hyvä ja tehokas toiminta on edellytys perus- ja ihmisoikeusvaatimusten mukaisen oikeusturvan toteutumiselle sekä oikeusvarmuudelle, jota vaaditaan niin talouselämässä kuin henkilöiden keskinäisten suhteiden järjestämisessä. Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilyttäminen sekä ristiriitojen selvittäminen tasapuolisin menettelyin ennalta asetettujen yleisten sääntöjen pohjalta edellyttävät hyvin toimivaa oikeusjärjestelmää. Riippumattoman tuomioistuinlaitoksen tulee turvata, että jokainen voi yhteiskunnassa luottaa oikeuksiensa toteutumiseen. Hallitusohjelman mukaisesti uudistetaan riita-, rikos- ja hakemusprosesseja, minkä tavoitteena on nopeuttaa ja sujuvoittaa prosesseja samalla huomioiden oikeusturva ja perusoikeudet. Lisäksi selvitetään keinoja kehittää tuomioistuinsovittelua ja lisätä vaihtoehtoisten riidanratkaisumenettelyjen käyttöä.
Tuomioistuinlaitoksen vaikuttavuustavoite on, että tuomioistuimissa käsiteltävät asiat ratkaistaan joutuisasti, laadukkaasti ja kohtuullisin kustannuksin. Toiminnan kehittäminen ylläpitää laatua sekä edistää ratkaisutoiminnan joutuisuutta ja taloudellisuutta. Tuomioistuinten toimintatapoja kehitetään, jotta ne ovat mahdollisimman tehokkaita ja vastaavat parhaita käytäntöjä. Tavoitteena on myös, että oikeusturva toteutuu yhtäläisesti koko maassa. Perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat asioiden käsittelyssä ja ratkaisemisessa.
Yleiset tuomioistuimet huolehtivat osaltaan rikosvastuun toteuttamisesta. Ne vastaavat myös oikeussuojan antamisesta yksityishenkilöille, yrityksille ja muille yhteisöille niiden keskinäisissä suhteissa sekä myös suhteissa julkisyhteisöihin silloin, kun kysymys ei ole hallintolainkäyttöasioista. Hallintotuomioistuinten ratkaisut ohjaavat julkisen vallankäytön lainmukaisuutta ja antavat oikeussuojaa yksityishenkilöille, yrityksille ja muille yhteisöille suhteessa julkiseen valtaan. Hallintotuomioistuinten ratkaisuilla ja käsittelyajoilla voi olla vaikutuksia yhteiskunnan toimintaan ja kilpailukykyyn laajastikin.
Tuomioistuinlaitoksen merkitys ja toiminta on yhteiskunnassa tunnettua ja tuomioistuinlaitokseen luotetaan. Oikeusasteiden roolien ja tehtävien tulee olla selkeitä. Oikeudenkäynnin painopisteen tulee olla ensimmäisessä asteessa. Laadukkaasti toimiva ensimmäinen oikeusaste lisää luottamusta ja vähentää tarvetta muutoksenhakuun. Ylimpien oikeusasteiden toiminta painottuu ennakkoratkaisujen antamiseen.
Luvun nimike on muutettu.
01. Korkeimman oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 9 789 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista vuosina 2022—2024 (1123/2021) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2022—2024 (1121/2021) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Korkeimpaan oikeuteen perustetaan oikeusneuvoksen virka 1.1.2024 lukien.
Selvitysosa:Korkein oikeus on ylin tuomioistuin riita- ja rikosasioissa. Sen tehtävänä on valituslupajärjestelmän pohjalta yksittäisiä valitusasioita tutkimalla ja ratkaisemalla antaa oikeuskäytäntöä ohjaavia ja yhtenäistäviä ennakkopäätöksiä lain tulkinnasta ja soveltamisesta. Lisäksi korkein oikeus käsittelee ja ratkaisee ylimääräistä muutoksenhakua koskevia asioita sekä antaa tasavallan presidentille lausuntoja armahdusasioissa ja Ahvenanmaan itsehallintoa koskevissa asioissa. Korkein oikeus valvoo alempien tuomioistuinten lainkäyttöä.
Tunnuslukutaulukko
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 1 917 | 1 950 | 1 950 |
— annetut asiaratkaisut valitusasioissa | 104 | 115 | 115 |
— julkaistut ratkaisut | 81 | 90 | 90 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | |||
— kaikki asiat | 5,3 | 5,5 | 5,3 |
— valituslupa-asiat | 4,4 | 4,5 | 4,4 |
— asiaratkaisut | 16,5 | 17,5 | 16,5 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/asia) | 4 555 | 4 707 | 4 971 |
— tuottavuus (asia/htv) | 26,0 | 26,4 | 26,4 |
Korkeimman oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista vuosina 2022—2024 (1123/2021) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2022—2024 (1121/2021) mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 350 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 9 100 | 9 185 | 9 797 |
Bruttotulot | 8 | 7 | 8 |
Nettomenot | 9 092 | 9 178 | 9 789 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 818 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 797 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistaminen (siirto momentilta 25.01.21) | 2 |
Oikeudenhoidon resurssien varmistaminen (valtioneuvoston selonteko oikeudenhoidosta 2022) | 200 |
Valtorin laskutuksen muutos | -3 |
Valtorin tuotteistettujen palvelujen tietoturva | 10 |
Palkkausten tarkistukset | 402 |
Yhteensä | 611 |
2024 talousarvio | 9 789 000 |
2023 II lisätalousarvio | 251 000 |
2023 talousarvio | 9 178 000 |
2022 tilinpäätös | 9 071 000 |
02. Korkeimman hallinto-oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 15 320 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista vuosina 2022—2024 (1123/2021) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2022—2024 (1121/2021) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Korkein hallinto-oikeus on ylin tuomioistuin hallintoasioissa. Sen tehtävänä on osaltaan ylläpitää oikeusvaltion toimintaa takaamalla oikeusturva, varmistamalla hallinnon lainalaisuutta ja ohjaamalla oikeuskäytännön yhdenmukaisuutta. Se tutkii ja ratkaisee ylimpänä oikeusasteena alueellisten hallinto-oikeuksien ja markkinaoikeuden ratkaisuista tehdyt muutoksenhaut. Pääsäännön mukaan valittaminen korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellyttää valituslupaa. Korkeimpaan hallinto-oikeuteen voi valittaa suoraan esimerkiksi valtioneuvoston yleisistunnon päätöksistä. Lisäksi korkein hallinto-oikeus käsittelee ja ratkaisee ylimääräisiä muutoksenhakuja ja voi myös tehdä esityksiä lainsäädäntöasioissa. Se valvoo hallintotuomioistuinten lainkäyttöä.
Saapuvista asioista suurimmat asiaryhmät ovat ulkomaalaisasiat sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoasiat, joiden lisäksi korkein hallinto-oikeus käsittelee mm. rakentamis- ja ympäristöasioita, verotusta, taloudellista toimintaa, kuten kilpailuasioita ja julkisia hankintoja sekä valtio-oikeus- ja yleishallintoasioita, kuten asiakirjajulkisuutta ja tietosuojaa.
Tunnuslukutaulukko
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 3 757 | 4 000 | 4 000 |
— Annetut asiaratkaisut, säännönmukainen muutoksenhaku | 524 | 550 | 550 |
— Julkaistut ratkaisut (vuosikirjapäätökset) | 150 | 120 | 120 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | |||
— Kaikki asiat | 7,2 | 7,0 | 7,0 |
— Valituslupa-asiat | 6,9 | 5,0 | 5,0 |
— Asiaratkaisut | 12,1 | 12,0 | 12,0 |
Ulkomaalaisasiat, erikseen eriteltyinä | |||
— Ratkaistut asiat (kpl) | 1 586 | 1 500 | 1 200 |
— Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | 7,2 | 6,0 | 6,0 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 3 129 | 2 957 | 3 790 |
— tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 33 | 34 | 32 |
Korkeimman hallinto-oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista vuosina 2022—2024 (1123/2021) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2022—2024 (1121/2021) mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 700 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 12 597 | 11 840 | 15 332 |
Bruttotulot | 14 | 12 | 12 |
Nettomenot | 12 583 | 11 828 | 15 320 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 229 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 852 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
HAIPA-järjestelmän kehittäminen (siirto momentilta 25.10.03) | 2 000 |
Hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistaminen (siirto momentilta 25.01.21) | 3 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva | 903 |
Valtorin laskutuksen muutos | -4 |
Valtorin tuotteistettujen palvelujen tietoturva | 16 |
Palkkausten tarkistukset | 574 |
Yhteensä | 3 492 |
2024 talousarvio | 15 320 000 |
2023 II lisätalousarvio | 359 000 |
2023 talousarvio | 11 828 000 |
2022 tilinpäätös | 14 206 000 |
03. Muiden tuomioistuinten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 328 414 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Tuomioistuinviraston menoihin.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista vuosina 2022—2024 (1123/2021) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2022—2024 (1121/2021) mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Tuomioistuinvirasto tukee ja ohjaa tuomioistuinlaitosta siten, että tuomioistuinlaitoksen toiminta on vaikuttavaa ja oikeusturva toteutuu tehokkaasti.
Tuomioistuimet ratkaisevat niiden käsiteltäväksi tulleet asiat ja siten tuottavat oikeusturvaa. Tuomioistuinten toimintaa kuvaavat keskeiset indikaattorit on kuvattu oheisessa tunnuslukutaulukossa.
Tunnuslukutaulukko
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
Hovioikeudet | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 7 855 | 8 240 | 8 240 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 6,5 | 6,5 | 6,5 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 2 225 | 1 858 | 1 858 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 41 | 43 | 43 |
Käräjäoikeudet | |||
Ratkaistut asiat yhteensä, kpl | 504 220 | 540 000 | 540 000 |
— Rikosasiat | 52 307 | 54 000 | 54 000 |
— Laajat riita-asiat | 7 958 | 8 600 | 8 600 |
— Summaariset asiat | 368 242 | 408 000 | 408 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | |||
— Rikosasiat | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
— Laajat riita-asiat | 10,1 | 10,0 | 10,0 |
— Summaariset asiat | 2,3 | 2,6 | 2,6 |
— Velkajärjestelyasiat | 5,4 | 5,8 | 5,8 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 797 | 750 | 750 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 95 | 100 | 100 |
Hallinto-oikeudet | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 18 259 | 19 189 | 19 189 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 9,9 | 9,5 | 9,5 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 1 562 | 1 530 | 1 530 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 52 | 52 | 52 |
Vakuutusoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 3 361 | 3 900 | 4 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 12,2 | 11,0 | 10,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 2 658 | 2 100 | 2 000 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 29 | 37 | 40 |
Markkinaoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 474 | 580 | 600 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 7,2 | 8,5 | 8,5 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 7 380 | 6 000 | 6 000 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 12 | 15 | 15 |
Työtuomioistuin | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 94 | 100 | 100 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 12,4 | 12,0 | 12,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 12 379 | 10 500 | 10 500 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 10 | 11 | 11 |
Tuomioistuinten suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista vuosina 2022—2024 (1123/2021) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2022—2024 (1121/2021) mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 43,7 milj. euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 292 164 | 297 312 | 329 214 |
Bruttotulot | 836 | 700 | 800 |
Nettomenot | 291 328 | 296 612 | 328 414 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 32 707 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 32 101 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleiset tuomioistuimet | 219 000 |
Hallintotuomioistuimet | 65 000 |
Tuomioistuinvirasto | 8 000 |
Tietohallinto- ja muut menot | 36 414 |
Yhteensä | 328 414 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
HAIPA-järjestelmän kehittäminen (siirto momentille 25.10.02) | -2 000 |
Hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistaminen (siirto momentilta 25.01.21) | 100 |
Henkilöstövoimavarasiirto (siirto momentille 25.01.01) | -29 |
Kuopion oikeustalon liitännäiskustannukset | -860 |
Lapsiin kohdistuvien rikosten kiireellinen käsittely | 980 |
Lähestymiskiellon tehostaminen | 482 |
Mielenterveyslain muuttaminen (BudjL) | 666 |
Oikeudenhoidon resurssien varmistaminen (valtioneuvoston selonteko oikeudenhoidosta 2022) | 19 200 |
Rikosasioiden käsittely | 790 |
Sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteri (siirto momentilta 33.01.01) | 20 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva | 204 |
Valtorin laskutuksen muutos | -114 |
Valtorin tuotteistettujen palvelujen tietoturva | 418 |
Palkkausten tarkistukset | 11 945 |
Yhteensä | 31 802 |
2024 talousarvio | 328 414 000 |
2023 II lisätalousarvio | 7 595 000 |
2023 I lisätalousarvio | 625 000 |
2023 talousarvio | 296 612 000 |
2022 tilinpäätös | 290 722 000 |
(04.) Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja kuluttajariitalautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Selvitysosa:Momentti ehdotetaan siirrettäväksi momentiksi 25.15.01.
(50.) Yksityisille oikeusavustajille maksettavat korvaukset (arviomääräraha)
Selvitysosa:Momentti ehdotetaan siirrettäväksi momentiksi 25.15.50.