Talousarvioesitys 2024
Luottolaitosten varoista myönnettävien eräistä korkotukilainoista annetun lain (1015/1977) 4 §:n mukainen turvavarastointilainojen korkohyvityksen enimmäismäärä on 5 %. Uusia turvavarastolainoja saa hyväksyä vuonna 2024 enintään 8 400 000 euroa.
Turvavarastolain (970/1982) 7 §:n mukaisia varastoavustuksia saa myöntää vuonna 2024 enintään 34 000 euroa.
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa yhdessä hallinnonalan yksiköiden kanssa toimenpiteitä, joilla tuetaan talouskasvua, jonka tulee olla sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävää. Talouskasvun perustana on menestyvä yritystoiminta, joka innovoi, työllistää ja luo hyvinvointia Suomeen. Hallinnonalan toimijoiden tavoitteena on rakentaa toimintaympäristö, jolla luodaan toimintaedellytyksiä kilpailukyvyn ja talouden kasvun vahvistumiselle.
Suomen taloudellisen menestyksen ja suomalaisyritysten kasvuedellytysten kannalta on keskeistä huolehtia siitä, että yritysten säädösympäristö on toimiva ja kilpailukykyinen. Hallinnonalalla toteutetaan kokonaisvaltaisesti toimenpiteitä, joilla Suomi kehittyy houkuttelevaksi ja kilpailukykyiseksi maaksi tehdä työtä ja yrittää. Yritysten kasvuedellytyksiä vahvistetaan purkamalla niitä rajoittavaa tai hidastavaa sääntelyä. Talouden kilpailullisuutta kasvatetaan ja markkinaehtoisen liiketoiminnan harjoittamisen edellytyksiä parannetaan.
Yrityksiä kannustetaan uudistumaan ja kasvattamaan puhdasta siirtymää tukevaa kansainvälistä liiketoimintaa uuden osaamisen, teknologian ja monialaisen yhteistyön avulla sekä hyödyntäen uusia arvonluonnin lähteitä ja digitalisaatiota. Yritysten, korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja muiden TKI-toimijoiden yhteistyötä vahvistetaan kansainvälisesti kilpailukykyisten ekosysteemien kasvattamiseksi strategisesti merkittävillä kasvualoilla. Oleellista on kyetä tekemään kansallisia valintoja teemoista ja aiheista, joihin kansallisia innovaatio-, teollisuus- ja elinkeinopolitiikan voimavaroja strategisesti kohdennetaan. Suomalaisten yritysten menestymistä globaaleilla markkinoilla tuetaan auttamalla yrityksiä tunnistamaan kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia, pääsemään osaksi globaaleja arvoverkostoja ja ekosysteemejä sekä rakentamaan kansainvälisiä kumppanuuksia.
Innovaatiot ja toimiva aineettoman omaisuuden suojajärjestelmä ovat keskeisiä suomalaisyritysten kasvun ja kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta. Toimiva ja kilpailukykyinen aineettomien oikeuksien järjestelmä varmistaa yritysten innovaatioiden ja muun aineettoman omaisuuden suojan ja hyödyntämisen sekä oikeuksien tehokkaan täytäntöönpanon Suomessa ja kansainvälisesti.
Toimivat työmarkkinat ja ajanmukainen — työnantajien, työntekijöiden ja yritysten tarpeet huomioon ottava — työlainsäädäntö, osaava työvoima sekä hyvä työelämän laatu ovat yritysten kilpailuetuja. Yritysten tasapuolisista kilpailuedellytyksistä huolehditaan mm. työlainsäädännön keinoin. Paikallisen sopimisen edellytyksiä parantamalla sekä yritysten toimintaedellytyksiä ja kasvuhalukkuutta edistämällä helpotetaan tavoitetta nostaa työllisyysastetta. Työnantajien hallinnollista taakkaa pyritään keventämään lupa- ja ilmoitusmenettelyjä karsimalla.
Kansallisen huoltovarmuuden strateginen tavoite on turvata kriittisten infrastruktuurien, tuotannon ja palveluiden toimivuus siten, että ne kykenevät täyttämään väestön, talouselämän ja maanpuolustuksen välttämättömimmät perustarpeet kaikissa olosuhteissa.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti tulosalueelle seuraavat tavoitteet vuodelle 2024:
Henkilötyövuodet ja kokonaistyötyytyväisyys
Henkilötyövuodet | Kokonaistyötyytyväisyys (1—5) | |||||
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Työ- ja elinkeinoministeriö | 449 | 430 | 435 | 3,7 | > 3,65 | > 3,65 |
ELY-keskukset | 3 295 | 3 300 | 3 200 | 3,8 | > 3,6 | > 3,7 |
Työ- ja elinkeinotoimistot | 4 532 | 4 500 | 4 500 | 3,5 | > 3,5 | > 3,5 |
Geologian tutkimuskeskus | 440 | 438 | 445 | 3,84 | 3,8 | 3,8 |
Business Finland | 685 | 695 | 695 | 3,7 | >3,7 | >3,8 |
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | 223 | 230 | 230 | 4,05 | 3,8 | 3,8 |
Patentti- ja rekisterihallitus | 420 | 437 | 436 | 4,0 | 3,9 | 4,0 |
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | 263 | 281 | 278 | 3,8 | 3,8 | 3,9 |
Energiavirasto | 102 | 100 | 122 | 4,01 | > 3,9 | > 4,0 |
Yhteensä | 10 409 | 10 411 | 10 341 | > 3,8 | > 3,7 | > 3,8 |
01. Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 019 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kuluttajatiedon julkistamispalkintoa varten
2) EU:n sisäasioiden rahastoon kuuluvasta Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahastosta (AMIF) rahoitettavista hankkeista aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Määrärahasta on varattu
1) 50 000 euroa energiainfrastruktuuri-investointeihin (RRF pilari1)
2) 50 000 euroa investointeihin uuteen energiateknologiaan (RRF pilari1)
3) 165 000 euroa vähähiilisen vedyn sekä hiilidioksidin talteenottoon ja hyödyntämiseen (RRF pilari1)
4) 70 000 euroa maahanmuuton digitaaliseen infrastruktuuriin (RRF pilari3)
5) 750 000 euroa jatkuvan oppimisen uudistukseen (RRF pilari3)
6) 40 000 euroa lupamenettelyjen ja viranomaisuudistusten voimavaroihin (REPowerEU)
osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
REPowerEU:hun liittyvää määrärahaa saa käyttää sen jälkeen, kun EU:n neuvosto on hyväksynyt REPowerEU-luvun osana Suomen kansallisen elpymis- ja palautumissuunnitelman päivitystä.
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa Suomen yrittäjyyden ja innovaatiotoiminnan toimintaympäristöstä, työmarkkinoiden toimivuudesta ja työntekijöiden työllistymiskyvystä sekä alueiden kehittymisestä. Ministeriö johtaa ja ohjaa kasvu- sekä elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaa, työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikkaa, kuluttaja- ja kilpailupolitiikkaa, alue-, energia- ja ilmastopolitiikkaa sekä työelämän kehittämistä, työperäistä maahanmuuttoa ja maahanmuuttajien kotouttamista.
Momentin määrärahasta 1 125 000 euroa on EU:n elpymisvälineen kautta rahoitettavia kokonaisuuksia.
Määrärahasta käytetään arviolta 1 500 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 51 294 | 45 330 | 48 494 |
Bruttotulot | 11 052 | 8 500 | 10 475 |
Nettomenot | 40 242 | 36 830 | 38 019 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 438 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 9 632 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arkiston järjestämishanke (siirto momentilta 23.01.01) | 158 |
Avainalojen vauhdittaminen (RRF pilari3) | -50 |
Energiainfrastruktuuri-investoinnit (RRF pilari1) | -250 |
Energiamarkkinariitalautakunnan perustaminen | 215 |
Investoinnit uuteen energiateknologiaan (RRF pilari1) | -250 |
Jatkuvan oppimisen uudistus (RRF pilari3) | -1 335 |
Kotoutumispalvelujen uudistus (siirto momentilta 32.50.03) | 80 |
Lääkekehityskeskuksen valmistelu | -40 |
Ministereiden, heidän valtiosihteereidensä ja erityisavustajiensa sihteereiden palkkamenot (siirto momentille 23.01.02) (HO 2023) | -426 |
NATO resilienssikoordinaation tarpeet | 80 |
Palkkaluokkien yhtenäistäminen (siirto momentille 24.01.01) | -32 |
Poliittinen esikunta | -191 |
Suomen jäsenyys IAEA:n hallintoneuvostossa 2021-2024 (siirto momentilta 24.01.01) | 38 |
Sähkölinjojen lunastusasioiden nopeutus (HO 2023) | 350 |
Teollisuuden prosessien suora sähköistäminen ja vähähiilistäminen (RRF pilari1) | -20 |
Tukiviranomaisroolin vaatimat hallintokulut (REPowerEU T&K) | 40 |
Tutkimus- ja innovaationeuvoston (TIN) asiantuntijan palkkausmenot (1 htv) | 100 |
VN yhteisen verkkojulkaisualustan (YJA) erillissivustojen ylläpitokulut (siirto momentilta 23.01.01) | 10 |
Vähähiilinen vety sekä hiilidioksidin talteenotto ja hyödyntäminen (RRF pilari1) | -291 |
Palkkausten tarkistukset | 1 661 |
Säästöpäätös | 342 |
Tasomuutos | 1 000 |
Yhteensä | 1 189 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 38 019 000 |
2023 II lisätalousarvio | 2 417 000 |
2023 talousarvio | 36 830 000 |
2022 tilinpäätös | 39 436 000 |
02. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 220 048 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) euroneuvontakeskuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen
3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
4) yritysten kehittämispalvelujen kehittämisestä, edistämisestä ja ylläpidosta aiheutuviin menoihin.
Määrärahasta on varattu
1) 350 000 euroa jatkuvan oppimisen uudistukseen (RRF pilari3)
2) 2 750 000 euroa lupamenettelyjen ja viranomaisuudistusten voimavaroihin (REPowerEU)
osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
REPowerEU:hun liittyvää määrärahaa saa käyttää sen jälkeen, kun EU:n neuvosto on hyväksynyt REPowerEU-luvun osana Suomen kansallisen elpymis- ja palautumissuunnitelman päivitystä.
Selvitysosa:Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset) edistävät alueellista kehittymistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset edistävät yrittäjyyttä, työmarkkinoiden toimintaa, osaamista ja kulttuuria, maaseudun elinvoimaisuutta, joukkoliikennettä ja sen kehittämistä sekä liikennejärjestelmän toimivuutta ja liikenteen turvallisuutta, hyvää ympäristöä sekä luonnon ja luonnonvarojen kestävää käyttöä alueilla sekä työvoiman maahanmuuttoa alueilla. ELY-keskuksia on 15 ja ne toimivat kiinteässä yhteistyössä maakunnan liittojen ja kuntien kanssa. Paikallishallinnon viranomaisista ELY-keskusten ohjaukseen kuuluvat työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot). Lisäksi ELY-keskuksilla ja TE-toimistoilla on valtakunnallinen kehittämis- ja hallintopalveluja tuottava virasto (KEHA-keskus).
Momentin määrärahasta 3 100 000 euroa on EU:n elpymisvälineen toimeenpanon rahoitusta jatkuvan oppimisen uudistukseen ja lupamenettelyjen voimavaroihin.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt (sisäministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ympäristöministeriö) asettavat alustavasti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Asiakaspalvelutyytyväisyys (1—5) | 4,3 | > 4,0 | > 4,2 |
ELY-keskusten sidosryhmien kokonaistyytyväisyys (1—5) | - | > 4,0 | - |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 234 920 | 240 985 | 251 048 |
Bruttotulot | 36 353 | 31 000 | 31 000 |
Nettomenot | 198 567 | 209 985 | 220 048 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 34 319 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 36 932 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 9 197 | 8 700 | 9 000 |
— muut tuotot | -16 | - | - |
Tuotot yhteensä | 9 181 | 8 700 | 9 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 7 552 | 6 400 | 6 500 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 935 | 2 300 | 2 500 |
Kustannukset yhteensä | 10 487 | 8 700 | 9 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 306 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 88 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 4 275 | 8 000 | 7 000 |
— EU:lta saatava rahoitus | 1 896 | - | - |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 27 | - | - |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | 1 978 | 3 000 | 3 000 |
Tuotot yhteensä | 8 176 | 11 000 | 10 000 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 9 412 | 12 000 | 11 000 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -1 236 | -1 000 | -1 000 |
Omarahoitusosuus, % | 13 | 8 | 9 |
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kautta ohjautuu rahoitusta seuraavilta talousarvion momenteilta: 30.10.51, 30.40.20, 21, 22, 31, 40, 51 ja 62, 31.10.31, 31.20.20 ja 55, 32.01.03, 20 ja 51, 32.20.41, 32.30.42, 51, 52 ja 64, 32.50.30, 33.20.31, 50 ja 52, 35.01.65, 35.10.20, 21, 22, 61 ja 63 sekä 35.20.64.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Jatkuvan oppimisen uudistus (RRF pilari3) | -840 |
Juomavesidirektiivin toimeenpano (siirto momentille 30.01.01) | -85 |
Jätelain rekisterisääntelyn muutokset ja SUP-direktiivin toimeenpano (siirto momentille 35.01.01) | -135 |
Kasvun kiihdyttämisohjelma (RRF pilari3) | -70 |
Kotoutumislain kokonaisuudistuksen valmistelutehtävät (siirto momentilta 32.50.03) | 150 |
Metsitystukeen liittyvät tehtävät (siirto momentille 30.40.22) | -315 |
Oikeudellisen tuen tehtävät (siirto momentilta 32.01.03) | 195 |
Palkkatukiuudistuksen toimeenpano (siirto momentilta 32.01.03) | 300 |
Rahoituskauden vaihtumisen lisäresurssit (CAP27) | -700 |
Ruotsinkielinen kotoutumiskoulutus (HO 2023) | 500 |
Saaristomeri (kertaluonteisen lisäyksen poisto) | -150 |
TE-palvelu -uudistuksen muutoskustannukset (siirto momentilta 32.01.03) | 400 |
Tietoturvatason korotus | 530 |
Valkoposkihanhia koskevien poikkeuslupien käsittely (3 htv) | 225 |
Valtakunnallinen Helpline (siirto momentille 32.01.03) | -61 |
Valtorin laskutuksen muutos | -270 |
Voimavarat lupamenettelyihin (REPowerEU luvitus) | 2 750 |
Work in Finland -ohjelman jatko | 600 |
Väliinputoajat työmarkkinoilla | -150 |
Ympäristösopimusten sopimuskäsittely | 400 |
Öljylämmityksestä luopuminen | -3 200 |
Palkkausten tarkistukset | 9 989 |
Yhteensä | 10 063 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 220 048 000 |
2023 II lisätalousarvio | 7 493 000 |
2023 I lisätalousarvio | 200 000 |
2023 talousarvio | 209 985 000 |
2022 tilinpäätös | 201 180 000 |
03. Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 287 447 000 euroa.
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimisto) tehtävänä on yritys- ja työnantajalähtöinen työnvälitys, joka tukee nopeaa työllistymistä ja avoimien työpaikkojen mahdollisimman tehokasta täyttöä. TE-toimistot toimivat ELY-keskusten alaisina paikallishallinnon viranomaisena.
Työ- ja elinkeinoministeriö päättää, kuinka suuri osa työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenoihin tarkoitetuista määrärahoista käytetään työllistymistä edistävään monialaiseen yhteispalveluun.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti työ- ja elinkeinotoimistoille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Työnantaja-asiakkaiden kokonaistyytyväisyys (1—5) | 4,1 | > 4,0 | > 4,0 |
Työnhakija-asiakkaiden kokonaistyytyväisyys (1—5) | 4,2 | > 4,0 | > 4,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 261 382 | 279 169 | 287 847 |
Bruttotulot | 793 | 400 | 400 |
Nettomenot | 260 589 | 278 769 | 287 447 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 39 444 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 49 480 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kv. rekrytointi (siirto momentilta 32.01.05) | 600 |
Oikeudellisen tuen tehtävät (siirto momentille 32.01.02) | -195 |
Palkkatukiuudistuksen toimeenpano (siirto momentille 32.01.02) | -300 |
Palveluprosessin muutos työttömien opiskeluun liittyvän sääntelyn johdosta (siirto momentille 32.30.51) | -2 000 |
TEPA-hankkeen muutoskustannukset | 3 787 |
TE-palvelu -uudistuksen muutoskustannukset (siirto momentille 32.01.02) | -400 |
Työkykyohjelman ja IPS mallin laajentaminen (RRF pilari3) | -500 |
Ukrainalaisten työnhakijoiden palvelut | -4 800 |
Uudelleenkohdennus, digitalisaation kehittäminen (siirto momentilta 32.01.10) | 1 000 |
Valtakunnallinen Helpline (siirto momentilta 32.01.02) | 61 |
Work in Finland -rakenteen perustaminen | -725 |
Palkkausten tarkistukset | 12 150 |
Yhteensä | 8 678 |
2024 talousarvio | 287 447 000 |
2023 II lisätalousarvio | 7 298 000 |
2023 I lisätalousarvio | 4 359 000 |
2023 talousarvio | 278 769 000 |
2022 tilinpäätös | 270 625 000 |
04. Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 32 968 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) tutkimustoimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
2) tutkimustoimintaan liittyvien rahoitusosuuksien ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
3) EU:n rakennerahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
4) yhteisprofessuureista aiheutuvien menojen ja rahoitusosuuksien maksamiseen.
Selvitysosa:Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) tehtävänä on tuottaa, koota ja hyödyntää geotieteellistä tietoa, joka edistää maankamaran luonnonvarojen kestävää käyttöä. Tutkimuskeskusta kehitetään geotiedon tuottajana, kokoajana ja hyödyntämisen edistäjänä sekä eurooppalaisena geotieteellisen tutkimuksen huippuosaajana.
GTK tuottaa tieteellisiä tuloksia ja innovaatioita vauhdittamaan siirtymää kestävään, hiilineutraaliin maailmaan sekä syventää tutkimuslaitosten, yritysten ja korkeakoulujen yhteistyötä elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantamiseen.
Määrärahasta käytetään arviolta 6 000 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Geologian tutkimuskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Tulosalueen osuus ydintoiminnasta (%) | |||
— asiakasratkaisut | 17,3 | 20 | 20 |
— tiede ja innovaatiot | 30,3 | 35 | 35 |
— geotieto | 28,0 | 25 | 25 |
— muu ydintoiminta | 30,1 | 20 | 20 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | |||
— osuus ydintoiminnan htv-kertymästä (%) | 23,2 | 25 | 27 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 50 435 | 47 141 | 50 468 |
Bruttotulot | 15 730 | 15 500 | 17 500 |
Nettomenot | 34 705 | 31 641 | 32 968 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 9 721 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 789 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 9 456 | 8 000 | 10 000 |
— muut tuotot | 9 | - | - |
Tuotot yhteensä | 9 465 | 8 000 | 10 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 4 641 | 3 800 | 5 000 |
— osuus yhteiskustannuksista | 4 291 | 3 640 | 4 259 |
Kustannukset yhteensä | 8 932 | 7 440 | 9 259 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 533 | 560 | 741 |
Kustannusvastaavuus, % | 106 | 108 | 108 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 3 668 | 2 800 | 2 000 |
— EU:lta saatava rahoitus | 1 022 | 1 000 | 2 500 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 1 087 | 1 700 | 1 000 |
Tuotot yhteensä | 5 777 | 5 500 | 5 500 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 11 279 | 11 000 | 11 000 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -5 502 | -5 500 | -5 500 |
Omarahoitusosuus, % | 49 | 50 | 50 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tietoturvatason korotus | 107 |
Palkkausten tarkistukset | 1 220 |
Yhteensä | 1 327 |
2024 talousarvio | 32 968 000 |
2023 II lisätalousarvio | 759 000 |
2023 talousarvio | 31 641 000 |
2022 tilinpäätös | 33 773 000 |
05. Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 99 326 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää enintään 1 000 000 euroa Business Finland -yhtiön toiminnasta aiheutuvien sanktioluonteisten menojen, vahingonkorvausten, oikeudenkäyntikulujen, viivästyskorkojen, kurssitappioiden ja muiden näihin rinnastettavien menojen maksamiseen.
Määrärahasta voidaan suorittaa myös ennakkomaksuja Business Finland -yhtiölle siltä Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandille ostettavien palvelujen osalta.
Määrärahasta on varattu
1) 335 000 euroa vähähiilisen vedyn sekä hiilidioksidin talteenottoon ja hyödyntämiseen (RRF pilari1)
2) 300 000 euroa keskeisten materiaalien ja teollisuuden sivuvirtojen uudelleenkäyttöön ja kierrätykseen (RRF pilari1)
3) 50 000 euroa mikroelektroniikan arvoketjuun (RRF pilari2)
4) 50 000 euroa innovaatio-ja tutkimusinfrastruktuuriin (RRF pilari3)
5) 300 000 euroa veturihankkeisiin (RRF pilari3)
6) 50 000 euroa avainalojen vauhdittamiseen ja osaamisen vahvistamiseen (RRF pilari3)
7) 50 000 euroa innovatiivisiin kasvuyrityksiin (RRF pilari3)
osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Business Finland -kokonaisuus muodostuu Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandista ja Business Finland -nimisestä osakeyhtiöstä.
Business Finland edistää elinkeinojen kestävää kehittymistä teknologian, innovaatioiden ja kasvurahoituksen keinoin. Tämä uudistaa elinkeinoja, kasvattaa jalostusarvoa ja tuottavuutta, lisää vientiä ja yritysten kansainvälistymistä, parantaa työelämän laatua sekä luo näin työllisyyttä ja hyvinvointia. Tulokset saavutetaan asiakkaiden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnalla sekä kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisellä, joihin Business Finland kannustaa rahoituksellaan, ohjelmatoiminnalla sekä kansainvälistymis- ja muilla neuvontapalveluilla hyödyntäen myös kansainvälisiä kumppanuuksia. Business Finland edistää toiminnallaan myös Suomeen suuntautuvia ulkomaisia investointeja ja pääomasijoituksia sekä Suomeen suuntautuvaa ulkomaista matkailua. Business Finland edistää kansainvälisten osaajien sijoittumista Suomeen ja asiantuntemuksen hyödyntämistä yritysten kasvussa, kansainvälistymisessä ja uudistumisessa sekä investointien kasvussa.
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa asiakkaita ovat yritykset sekä tutkimus- ja julkiset organisaatiot. Kansainvälistymispalveluja Suomessa ja ulkomailla suunnataan erityisesti pk-yritysten kansainvälistymisvalmiuksien vahvistamiseen ja toimintaedellytysten kehittämiseen. Yhteistyö ulkoasiainhallinnon edustustojen kanssa vahvistaa Team Finland -verkoston palvelukykyä maailmalla.
Ulkomaisten investointien ja pääomien hankinnassa kohteena ovat erityisesti osaamisintensiiviset alat, korkean lisäarvon tuotanto sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioinvestoinnit. Matkailun edistämisessä vahvistetaan ja kehitetään Suomen matkailumaakuvaa, matkailupalvelujen vientiä ja kysyntää yhdessä matkailualojen ja muiden toimijoiden kanssa sekä tuetaan matkailuyritysten kansainvälistymistä.
Momentin määrärahasta 1 135 000 euroa on EU:n elpymisvälineen toimeenpanon rahoitusta. Rahoitus on kohdistettu EU:n elpymisvälineen eri osa-alueiden toimeenpanoon liittyviin markkinointi-, selvitys-, tuki- ja muihin hallinnollisiin resursseihin, joilla varmistetaan toimenpiteiden tehokas toimeenpano.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Business Finlandille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Business Finlandin asiakkaiden lukumäärä/yhteenlasketut toimintamenot (asiakasta / milj. euroa) | 61 | > 67 | > 68 |
Business Finlandin asiakkaiden suositteluhalukkuus (-100—100) | 67 | > 62 | > 62 |
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Innovaatiotoiminnan edistäminen, kansainvälistymispalvelut, hanke- ja ohjelmatoiminta sekä Suomeen suuntautuvien ulkomaisten investointien ja pääomasijoitusten edistäminen | 85 491 000 |
Talent/Work in Finland -toiminta | 2 900 000 |
RRF-toiminta | 1 135 000 |
Suomeen suuntautuvan matkailun edistäminen | 9 800 000 |
Yhteensä | 99 326 000 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 110 008 | 102 547 | 99 526 |
Bruttotulot | 241 | 200 | 200 |
Nettomenot | 109 767 | 102 347 | 99 326 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 40 396 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 35 286 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
BF Oy:n palkkausten tarkistukset | 2 781 |
Innovaatio- ja tutkimusinfrastruktuurit (RRF pilari3) | -250 |
Keskeisten materiaalien ja teollisuuden sivuvirtojen uudelleenkäyttö ja kierrätys (RRF pilari1) | -300 |
Kv. rekrytointi (siirto momentille 32.01.03) | -600 |
Maksatusten tarkistukset | -2 250 |
Matkailualan kestävän ja digitaalisen kasvun tukeminen (RRF pilari3) | -1 750 |
Mikroelektroniikan arvoketju (RRF pilari2) | -50 |
T&K-rahoituslain tavoitetta tukeva lisärahoitus | 1 500 |
Teollisuuden vähähiilisyys, kiertotalous, digitaalisuus ja teollinen palveluvienti (RRF pilari3) | -20 |
Terveys- ja hyvinvointiosaaminen, teknologia (RRF pilari3) | -400 |
Tuki luovien alojen ja tapahtuma-alan yrityksille pilottien toteuttamiseksi (RRF pilari3) | -260 |
Tukiohjelma kiinteistö- ja rakentamisalalle ilmastonmuutoshaasteisiin (RRF pilari1) | -1 300 |
Veturihankkeet (RRF pilari3) | -200 |
Work in Finland -ohjelman jatko | 400 |
Work in Finland-rakenteen perustaminen | -1 000 |
Vähähiilinen vety sekä hiilidioksidin talteenotto ja hyödyntäminen (RRF pilari1) | -275 |
Palkkausten tarkistukset | 703 |
Tasomuutos | 250 |
Yhteensä | -3 021 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 99 326 000 |
2023 II lisätalousarvio | 2 151 000 |
2023 talousarvio | 102 347 000 |
2022 tilinpäätös | 112 446 000 |
06. Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 309 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kuluttajaneuvontaa koskevien tehtävien hoitamisesta Ahvenanmaalla annetussa asetuksessa (720/2014) määritellyistä tehtävistä aiheutuvien kulujen korvaamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Kilpailu- ja kuluttajavirasto luo edellytyksiä talouskasvulle edistämällä markkinoiden toimivuutta. Hyvin toimivat markkinat kiihdyttävät tuottavuutta ja innovointia muodostaen edellytyksen menestyvälle kotimaiselle yritystoiminnalle ja kuluttajien hyvinvoinnille. Kuluttajien luottamus toimintaympäristöön ja toimijoihin markkinoilla vahvistaa yksityistä kysyntää.
Virasto ehkäisee kotimarkkinoiden liiallista keskittymistä yrityskauppavalvonnalla ja puuttuu jälkikäteen kartelleihin ja muihin kuluttajille haitallisiin kilpailunrajoituksiin. Kuluttajavastuualueen ylijohtaja toimii kuluttaja-asiamiehenä. Kuluttajansuojalla edistetään kuluttajien tietoisia valintoja sekä torjutaan harhaanjohtavia ja sopimattomia menettelyjä. Virasto hoitaa myös kuluttajaneuvonnan tehtäviä ja vaikuttaa yleisesti kilpailun toimivuuteen ja kuluttajien aseman turvaamiseen.
Virasto tuottaa selvityksiä ja laskelmia eri sääntelyvaihtoehdoista ja vaihtoehtojen vaikutuksista markkinoiden toimivuuteen ja kuluttajiin. Tämä vaikutusarviointityö tukee valtionhallinnon yhteistä tavoitetta vahvistaa julkisen sektorin tietopohjaista päätöksentekoa.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Kilpailu- ja kuluttajavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Kilpailu- ja kuluttajavirasto tuottaa yhteiskunnallista lisäarvoa kansantaloudelle ja kuluttajille | |||
— Sidosryhmien arvio (1—5) | 4,2 | > 3,9 | > 4,0 |
Kilpailu- ja kuluttajaviraston henkilöstön asiantuntijuus on vahvaa | |||
— Sidosryhmien arvio (1—5) | 4,1 | > 3,9 | > 4,0 |
Henkilötyövuosien arvioitu jakautuminen toimialoittain
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Markkinoiden toimivuuden edistäminen | 33,1 | 34,5 | 34,5 |
Kilpailuvalvonta | 73,3 | 77,0 | 77,0 |
Kuluttaja-asiamiehen valvonta ja muu kuluttajansuoja | 49,2 | 50,5 | 50,5 |
Kuluttajaneuvonta | 49,9 | 50,0 | 50,0 |
Digi- ja hallintopalvelut | 17,9 | 17,5 | 18,0 |
Yhteensä | 223,4 | 229,5 | 230,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 19 359 | 19 700 | 20 709 |
Bruttotulot | 446 | 400 | 400 |
Nettomenot | 18 913 | 19 300 | 20 309 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 346 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 529 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | -112 |
Verkon välityspalveluiden valvonta (BudjL) | 228 |
Palkkausten tarkistukset | 893 |
Yhteensä | 1 009 |
2024 talousarvio | 20 309 000 |
2023 II lisätalousarvio | 546 000 |
2023 talousarvio | 19 300 000 |
2022 tilinpäätös | 19 096 000 |
07. Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 661 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja kansainväliseen toimintaan liittyviin projekteihin.
Momentille budjetoidaan hakemus-, ilmoitus- ja käsittelymenettelyistä johtuen tulot pääsääntöisesti maksuperusteisena.
Selvitysosa:Teollisoikeuksien ja yritys- ja yhteisötoiminnan asiantuntijaorganisaationa Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) edistää ja kehittää yrittäjyyttä, innovatiivisuutta ja yhteisöllistä toimintaa Suomessa ja kansainvälisesti.
Momentilta maksetaan 650 000 euroa säätiövalvonnan ja teollisoikeusasiamiesten valvonnan kustannuksia sekä 2 990 000 euroa tilintarkastusvalvonnan kustannuksia. Vastaavan suuruiset valvontamaksut tuloutuvat momentille 11.19.09.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Patentti- ja rekisterihallitukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Asiakastyytyväisyys (1—5) | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Sähköinen asiointi (%) | 92,3 | 91 | 92 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Omakustannusarvoon hinnoiteltavat julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 49 393 | 49 220 | 53 641 |
— muut tuotot | 760 | 885 | 646 |
Tuotot yhteensä | 50 153 | 50 105 | 54 287 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 46 105 | 51 370 | 50 215 |
— osuus yhteiskustannuksista | 12 508 | 13 682 | 14 229 |
Kustannukset yhteensä | 58 613 | 65 052 | 64 444 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -8 460 | -14 947 | -10 157 |
Kustannusvastaavuus, % | 86 | 77 | 84 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 61 431 | 60 169 | 68 979 |
Bruttotulot | 50 239 | 49 208 | 54 318 |
Nettomenot | 11 192 | 10 961 | 14 661 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 13 728 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 12 772 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | -800 |
Osakeyhtiölain muutokset (TA 2023) | 200 |
Säätiörekisterin uudistaminen | 800 |
Tietopalvelujärjestelmä Virren uudistaminen | 1 500 |
Uudelleenkohdennus, digitalisaation kehittäminen (siirto momentilta 32.01.10) | 2 000 |
Yhteensä | 3 700 |
2024 talousarvio | 14 661 000 |
2023 II lisätalousarvio | -1 125 000 |
2023 talousarvio | 10 961 000 |
2022 tilinpäätös | 10 236 000 |
08. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 23 534 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon kemikaalituoterekisterin ja akkreditointipalvelujen maksut, Euroopan kemikaaliviraston komission asetuksen (EY) N:o 340/2008 perusteella maksamat palkkiot, erillisenä palveluna tehtävien kasvinsuojeluaineiden ja biosidien arviointien korvaukset sekä yhteishankkeista muilta osapuolilta saatava rahoitus.
Selvitysosa:Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kannalta keskeisillä toimialoilla toimiva lupa- ja valvontaviranomainen. Tukesin tehtävänä on valvoa ja edistää palveluiden, teollisen toiminnan ja tuotteiden turvallisuutta ja luotettavuutta. Tukes edistää mineraalivarojen hallintaa ja toimii kansallisena akkreditointielimenä. Tavoitteena on toimijoiden vastuullisuuden ja riskienhallinnan parantaminen turvallisuuden edistämiseksi ja henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen ehkäisemiseksi, kemikaalien terveys- ja ympäristöhaittojen vähentämiseksi sekä tasapuolisten kilpailuolosuhteiden varmistamiseksi. Toiminta kohdistuu riski- ja tietoperusteisesti markkinoilla oleviin tuotteisiin, kemikaaleihin, tuotantolaitoksiin, laitteistoihin, palveluihin sekä yritysten ja kuluttajien toimintatapoihin.
1.6.2023 voimaan tullut kaivoslaki sisältää lupamenettelystä erillisen varausjärjestelmän, joka mahdollistaa tietyn rajatun alueen varaamisen malminetsintäluvan valmistelua varten. Varaaja on velvollinen maksamaan varausmaksun, jonka suuruus määräytyy varausalueen koon mukaan ollen 1 euroa hehtaarilta. Varausmaksut tuloutuvat momentille 11.19.09, jonne arvioidaan kertyvän 1—2 milj. euroa.
Työ- ja elinkeinoministeriö, sisäministeriö pelastustoimen laitteiden valvonnan osalta sekä maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö kemikaalien tuotevalvonnan osalta asettavat alustavasti Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
— Asiakas- ja sidosryhmätyytyväisyys (1—5) | 4,0 | > 4,0 | > 4,0 |
— Yrityksen itsearvio tehdyistä turvallisuutta edistävistä muutoksista | - | > 71 | > 71 |
(joka toinen vuosi toteutettava kysely) |
Osa maksullisen toiminnan tuloista on budjetoitu momentille 12.32.20.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Omakustannusarvoon hinnoiteltavat julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 7 530 | 7 000 | 7 700 |
Tuotot yhteensä | 7 350 | 7 000 | 7 700 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 3 300 | 3 744 | 3 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 4 818 | 3 900 | 4 000 |
— osuus yhteiskustannuksista | 4 267 | 3 100 | 3 700 |
Kustannukset yhteensä | 9 085 | 7 000 | 7 700 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 555 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 83 | 100 | 100 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 27 866 | 33 104 | 29 184 |
Bruttotulot | 5 705 | 7 512 | 5 650 |
Nettomenot | 22 161 | 22 760 | 23 534 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 223 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 927 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kaivoslain toimeenpanoon liittyvät tehtävät | 160 |
Tietoturvatason korotus | 80 |
Palkkausten tarkistukset | 876 |
Säästöpäätös | -342 |
Yhteensä | 774 |
2024 talousarvio | 23 534 000 |
2023 II lisätalousarvio | 541 000 |
2023 talousarvio | 22 760 000 |
2022 tilinpäätös | 22 865 000 |
09. Energiaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 460 000 euroa.
Määrärahasta on varattu 240 000 euroa lupamenettelyjen ja viranomaisuudistusten voimavaroihin (REPowerEU) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
REPowerEU:hun liittyvää määrärahaa saa käyttää sen jälkeen, kun EU:n neuvosto on hyväksynyt REPowerEU-luvun osana Suomen kansallisen elpymis- ja palautumissuunnitelman päivitystä.
Selvitysosa:Energiavirasto hoitaa energia- ja ilmastopolitiikan toimeenpanotehtäviä, joita ovat energiamarkkinoiden sekä ilmastotavoitteiden politiikkatoimien toteutumisen valvontaan ja edistämiseen liittyvät virastolle lainsäädännössä asetetut tehtävät. Energiaviraston vastuulle kuuluvat energiamarkkinoiden eli sähkön ja maakaasun tukku- ja vähittäismarkkinoiden sekä sähkö- ja maakaasuverkkotoiminnan valvonta ja edistäminen. Ilmastotavoitteiden politiikkatoimien osalta viraston vastuulle kuuluvat päästökaupan, uusiutuvan energian tukijärjestelmien, biopolttoaineiden kestävyyskriteerien sekä energiatehokkuuden valvonta ja edistäminen. Energiavirastolle kuuluu myös muita energia- ja ilmastopolitiikan toimeenpanotehtäviä.
Momentin määrärahasta 240 000 euroa on EU:n elpymisvälineen toimeenpanon rahoitusta lupamenettelyjen voimavaroihin.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Energiavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
Viraston lupaprosessien sujuvoittaminen | |||
— Verkkolupien käsittelyaika (pv) | 79 | < 50 | < 50 |
— Hankelupien käsittelyaika (pv) | 29 | < 40 | < 40 |
— Päästölupien käsittelyaika (pv) | 80 | < 50 | < 50 |
Energiamarkkinoiden valvonnan taloudellisuus | |||
— Sähkö- ja maakaasuvalvonnan toimintakulut/sähkön ja maakaasun kulutus (c/kWh) | 0,0057 | < 0,0050 | < 0,0050 |
Ilmastotavoitteiden edistämisen taloudellisuus | |||
— Päästökaupan hallinnoinnin toimintakustannukset päästökaupan piiriin kuuluvaa laitosta kohden (euroa/laitos) | 5 315 | < 4 000 | < 4 000 |
— Uusiutuvan energian hallinnoinnin toimintakustannukset uusiutuvalla energialla tuotettua energiaa kohden (c/kWh) | - | - | < 0,0015 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 10 893 | 10 928 | 12 160 |
Bruttotulot | 2 360 | 1 795 | 1 700 |
Nettomenot | 8 533 | 9 133 | 10 460 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 349 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 475 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkinen latausinfrastruktuuri ja kaasutankkausverkko (RRF pilari1) | -100 |
Tietoturvatason korotus | 25 |
Viraston kyberturvallisuutta edistävät toimenpiteet | -125 |
Voimavarat lupamenettelyihin (REPowerEU luvitus) | 240 |
Palkkausten tarkistukset | 367 |
Tasomuutos | 920 |
Yhteensä | 1 327 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 10 460 000 |
2023 II lisätalousarvio | 224 000 |
2023 I lisätalousarvio | 730 000 |
2023 talousarvio | 9 133 000 |
2022 tilinpäätös | 8 659 000 |
10. Digitalisaation kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 25 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) digitalisaatiota edistävien tietojärjestelmäuudistusten ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen, käyttöönottoon ja kehittämisen aikaiseen ylläpitoon
2) digitalisaatiohankkeiden toimeenpanon tukemiseen ja arviointiin
3) enintään 50 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen ja vakinaisen henkilöstön palkkausmenoihin.
Määrärahasta on varattu
1) 600 000 euroa yritysten digitaloushankkeelle (RRF pilari2)
2) 1 500 000 euroa lupamenettelyjen ja viranomaisuudistusten voimavaroihin (REPowerEU)
osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
REPowerEU:hun liittyvää määrärahaa saa käyttää sen jälkeen, kun EU:n neuvosto on hyväksynyt REPowerEU-luvun osana Suomen kansallisen elpymis- ja palautumissuunnitelman päivitystä.
Selvitysosa:Määräraha on tarkoitettu digitalisaatiota edistävien tietojärjestelmäuudistusten ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Määrärahalla rahoitetaan keskeisiä digitaalisuutta edistäviä uudistuksia, joita toteutetaan työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla tai yhteistyössä muiden hallinnonalojen kanssa.
Momentin määrärahasta 2 100 000 euroa on EU:n elpymisvälineen toimeenpanon rahoitusta. Reaaliaikataloushankkeen tavoitteena on vauhdittaa datataloutta ja digitalisaatiokehitystä.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Reaaliaikataloushanke (RRF pilari2) | 600 000 |
TE-digi -hanke | 5 000 000 |
Luvat ja valvonta -palvelu sekä RED III (REPowerEU luvitus) | 1 500 000 |
TE-palvelu-uudistus | 9 900 000 |
Hallinnonalan digitalisaation kehittäminen | 8 200 000 |
Yhteensä | 25 200 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Luvat ja valvonta -hankkeen kehittäminen | -1 500 |
Luvat ja valvonta -palvelun jatkokehittäminen ja käytön laajentaminen sekä RED III direktiivin muutosten ja puhtaan siirtymän edellytysten toteuttaminen (REPowerEU luvitus) | 1 500 |
Pohjoismainen työvoimapalvelumalli (RRF pilari3) | -7 000 |
Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistaminen (RRF pilari2) | -800 |
TE-palvelu-uudistuksen tietojärjestelmäkustannukset | 9 900 |
Uudelleenkohdennus, digitalisaation kehittäminen (siirto momentille 32.01.03) | -1 000 |
Uudelleenkohdennus, digitalisaation kehittäminen (siirto momentille 32.01.07) | -2 000 |
Uudelleenkohdennus, TE-digi -hanke (siirto momentille 32.30.51) | -10 000 |
Work in Finland -rakenteen perustaminen | -1 000 |
Yritysten digitalous (RRF pilari2) | -3 400 |
Yhteensä | -15 300 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 25 200 000 |
2023 II lisätalousarvio | -1 000 000 |
2023 I lisätalousarvio | 4 000 000 |
2023 talousarvio | 40 500 000 |
2022 tilinpäätös | 37 880 000 |
20. Siviilipalvelus (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 6 139 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää siviilipalveluslain (1446/2007) mukaisesti:
1) siviilipalveluksen toimeenpanosta aiheutuviin kustannuksiin lukuun ottamatta palkkauskustannuksia
2) Siviilipalveluskeskuksessa työpalvelusta suorittavien siviilipalvelusvelvollisten ylläpidosta ja etuuksista aiheutuvien kustannusten maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksen (KEHA-keskus) Siviilipalveluskeskus toimii siviilipalvelusta toimeenpanevana viranomaisena. Siviilipalveluskeskus määrää siviilipalvelusvelvolliset palvelukseen ja täydennyspalvelukseen, järjestää velvollisten koulutusjaksot sekä valvoo ja huolehtii, että siviilipalvelustoiminta järjestetään siviilipalveluslain ja -ohjeiden mukaisesti.
Siviilipalvelusaika on 347 vuorokautta, johon kuuluu 28 vuorokauden mittainen koulutusjakso ja loppuajan käsittävä työpalvelus, jonka suurin osa velvollisista suorittaa palveluspaikoissa ja arviolta noin 40 velvollista Siviilipalveluskeskuksessa.
Täydennyspalvelukseen on velvollinen osallistumaan siviilipalvelusvelvollinen, joka on suorittanut asevelvollisuuslain (1438/2007) tai naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain (194/1995) mukaisen palveluksen ja jonka hakemus siviilipalvelukseen on hyväksytty mainitun palveluksen suorittamisen jälkeen. Siviilipalveluskeskus järjestää täydennyspalveluskoulutusta viiden vuorokauden mittaisena koulutuksena vuoden kuluessa täydennyspalvelukseen hakeutumisesta. Vuoden 2022 aikana täydennyspalvelushakemusten määrä moninkertaistui ja tämä on lisännyt koulutustarvetta merkittävästi.
Siviilipalveluksen tunnuslukuja
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
Siviilipalvelukseen hakeneet (hlöä) | 2 417 | 2 200 | 2 200 |
Peruskoulutusjaksolla koulutetut (hlöä) | 1 222 | 1 200 | 1 200 |
Siviilipalveluskeskuksesta täysin palvelleena kotiutuneet (hlöä) | 27 | 40 | 40 |
Täydennyspalvelukseen hakeutuneet (hlöä) | 3 815 | 1 200 | 1 000 |
— koulutetut (hlöt) | 637 | 1 700 | 1 700 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi 4 300 000 euroa ja kulutusmenojen osuudeksi 1 839 000 euroa.
2024 talousarvio | 6 139 000 |
2023 talousarvio | 6 139 000 |
2022 tilinpäätös | 5 022 041 |
29. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 62 072 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää momentilta 32.20.40 maksettaviin kulutusmenoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen.
Selvitysosa:
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 62 072 000 |
2023 talousarvio | 62 072 000 |
2022 tilinpäätös | 60 150 710 |
40. Valtionavustus kestävää kasvupolitiikkaa edistäville toimijoille (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 2 953 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten myöntämiseen valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti:
1) yrityksille ja muille yhteisöille kestävän kasvun edistämiseen
2) valtioneuvoston asetuksen avustuksesta kestävää kasvupolitiikkaa ja yritysten kansainvälistymistä edistäville yhteisöille (104/2021) mukaisiin avustuksiin.
Määrärahaa saa käyttää myös valtionavustusten myöntämiseen Euroopan komission vähämerkityksistä tukea koskevan asetuksen (EU 1407/2013) mukaisesti.
Määrärahasta on varattu 160 000 euroa Viexpon vientihankkeiden edistämiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Avustusta voidaan käyttää yritystoiminnan ja yrittäjyyden edistämiseen, yritysten uudistumiseen ja kansainvälistymiseen tähtäävien palvelujen kehittämiseen ja tuottamiseen, standardointitoiminaan, julkisten hankintojen neuvontapalveluiden tuottamiseen, kestävän kuluttajakäyttäytymisen edistämiseen, pohjoismaisen ympäristömerkkijärjestelmän kansallisen tason tehtävien hoitamiseen ja suomalaisen muotoilun edistämiseen niin kotimaassa kuin maailmalla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Avustusten tasomuutos (HO 2023) | -2 000 |
Kuluttajajärjestön avustus (siirto momentilta 32.01.50) (HO 2023) | 622 |
Pirkanmaan Yrityskummit toiminta | -100 |
Viexpon vientihankkeiden edistäminen | 10 |
Yhteensä | -1 468 |
2024 talousarvio | 2 953 000 |
2023 talousarvio | 4 421 000 |
2022 tilinpäätös | 7 027 000 |
41. Erityisavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusinfrastruktuuriin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 17 100 000 euroa.
Vuonna 2024 saa uusia rahoituspäätöksiä tehdä enintään 11 000 000 eurolla.
Määrärahaa ja valtuutta saa käyttää:
1) kvanttitietokoneen hankinnan ja laitteen rakentamisen kustannuksiin
2) kvanttisalaustekniikoita hyödyntävän verkkoinfrastruktuurin rakentamiseen (EuroQCI)
3) VTT:n kyberturvallisuuden kehittämisinvestointeihin
4) Kvanttinova -pilotointiympäristön yhteiskäyttöisten laitteiden hankintaan ja käyttöönottoon
5) uuden kellon hankkimiseen Suomen ajan varmistamiseksi
6) puhtaan energian pilotti-infrastruktuuri Bioruukin rakentamiseen.
Määrärahasta ja valtuudesta on varattu 500 000 euroa lupamenettelyjen ja viranomaisuudistusten voimavaroihin (REPowerEU) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
REPowerEU:hun liittyviä valtuuksia ja määrärahaa saa käyttää sen jälkeen, kun EU:n neuvosto on hyväksynyt REPowerEU-luvun osana Suomen kansallisen elpymis- ja palautumissuunnitelman päivitystä.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Momentilta maksetaan myös ennen vuotta 2024 tehdyistä sitoumuksista aiheutuvia menoja.
Momentin määrärahasta 500 000 euroa on EU:n elpymisvälineen toimeenpanon rahoitusta puhtaan energian pilotti-infrastruktuuri Bioruukkiin.
Määrärahasta käytetään arviolta 17 000 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Kvanttitietokone | 10 500 |
Kvanttisalaustekniikoita hyödyntävän verkkoinfrastruktuurin rakentamiseen | 250 |
Kvanttinova -pilotointiympäristön yhteiskäyttöisten laitteiden hankinta | 5 000 |
Puhtaan energian pilotti-infrastruktuuri Bioruukkiin (REPowerEU T&K) | 500 |
Kyberturvallisuuden kehittämisinvestoinnit | 750 |
Uuden kellon hankinta Suomen ajan varmistamiseksi | 100 |
Yhteensä | 17 100 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Yhteensä vuodesta 2024 lähtien |
|
Ennen vuotta 2024 tehdyt sitoumukset | 6 500 | 3 250 | 350 | - | 10 100 |
Vuoden 2024 sitoumukset | 10 600 | 400 | - | - | 11 000 |
Menot yhteensä | 17 100 | 3 650 | 350 | - | 21 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kvanttikoneen skaalaaminen | 5 000 |
Kvanttinova-pilotointiympäristön yhteiskäyttöisten laitteiden hankinta | 5 000 |
Kvanttisalausta hyödyntävä viestintäverkko | -150 |
Kvanttitietokone (LTAIV 2020) | -3 400 |
Kvanttitietokoneen maksatusten tarkentuminen | 3 700 |
Maksatusten tarkastukset | -600 |
Puhtaan energian pilotti-infrastruktuuri Bioruukkiin (REPowerEU T&K) | 500 |
Uuden kellon hankinta Suomen ajan varmistamiseksi | 100 |
Yhteensä | 10 150 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 17 100 000 |
2023 talousarvio | 6 950 000 |
2022 tilinpäätös | 6 000 000 |
49. Valtionavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n toimintaan (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 107 777 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää yleisavustuksena yhtiölle Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy -nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain (761/2014) mukaisena rahoituksena Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n strategiseen, muuhun kuin liiketaloudellisilla perusteilla tapahtuvaan toimintaan.
Määrärahasta on varattu 9 000 000 euroa lupamenettelyjen ja viranomaisuudistusten voimavaroihin (REPowerEU) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
REPowerEU:hun liittyvää määrärahaa saa käyttää sen jälkeen, kun EU:n neuvosto on hyväksynyt REPowerEU-luvun osana Suomen kansallisen elpymis- ja palautumissuunnitelman päivitystä.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena ja se voidaan maksaa ennakkona.
Selvitysosa:Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tehtävänä on riippumattomana tutkimuslaitoksena edistää tutkimuksen ja teknologian laaja-alaista hyödyntämistä elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa. Yhtiö harjoittaa soveltavaa tutkimusta ja teknologian kehittämistä sekä näihin liittyvää ennakointitoimintaa, toimii kansallisena metrologialaitoksena, ylläpitää ja kehittää kansallista metrologiajärjestelmää, mittanormaalijärjestelmää ja kalibrointipalvelua sekä harjoittaa metrologian strategista tutkimusta.
Määrärahaa kohdennetaan Suomen elinkeinorakennetta uudistavien alojen sekä kansainvälisesti merkittävien innovaatioekosysteemien kehittämiseen. VTT:n tavoitteena on ratkaista yhdessä asiakkaiden ja muiden tutkimuskumppanien kanssa aikamme suurimpia yhteiskunnallisia haasteita ja luoda siten kestävää kasvua, työpaikkoja ja hyvinvointia. Näitä haasteita ovat ilmastonmuutos, resurssien riittävyys, yhteiskunnan kokonaisturvallisuus, teollisuuden uudistuminen sekä terveellisen elämän ja hyvinvoinnin edellytykset.
Määrärahalla tuetaan VTT:n kyberturvallisuuden kehittämistä sekä puolustukseen ja turvallisuuteen liittyvää yhteistyötä ja vaikuttamista. Lisäksi sitä käytetään yhteisrahoitteisten EU-projektien kansallisena vastinrahoituksena.
Momentin määrärahasta 9 000 000 euroa on EU:n elpymisvälineen toimeenpanon rahoitusta REPowerEU-suunnitelman toteutukseen.
Määrärahasta käytetään arviolta 89 200 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Strategisesti erityisen tärkeässä tutkimuksessa valtion tuki on 100 %.
Vaikuttavuus
2022 toteutuma |
2023 tavoite/arvio |
2024 tavoite |
|
— VTT:n merkitys asiakkaiden innovaatiotoiminnassa (tuotteet, palvelut, prosessit, teknologiat) (%) | 72 | 75 | 75 |
— VTT:n kanssa toteutettu hanke edisti asiakkaiden kytkeytymistä kansainvälisiin verkostoihin (%) | 46 | 47 | 45 |
Toiminnallinen tuloksellisuus
2022 toteutuma |
2023 tavoite |
2024 tavoite |
|
— Tuottavuus (kokonaistuotot/htv, 1 000 euroa) | 131 | 131 | 132 |
— Maksullisen toiminnan tuotot (milj. euroa) | 71,2 | 75,7 | 82,9 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleisavustus perusrahoitukseen | 79 852 |
Arvonlisäveromenot | 18 600 |
REPowerEU-suunnitelman toteutus | 9 000 |
Euroopan atomienergiayhteisön (Euratom) fuusiotutkimuksen koordinaatiotehtävä | 250 |
Yleisavustus jäsenmaksuihin | 75 |
Yhteensä | 107 777 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arvonlisäveromenojen lisäys | 1 600 |
EuroQCI | -37 |
EuroQCI-hankkeen vastinrahoitus (siirto momentille 29.40.20) | -66 |
Kvanttinova -pilotointiympäristön yhteiskäyttöisten laitteiden käyttöönotto | 300 |
REPowerEU-suunnitelman toteutus T&K (RRF pilari1) | 9 000 |
Yhtiön kyberpuolustuskyvyn parantaminen | -40 |
Yhteensä | 10 757 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 107 777 000 |
2023 talousarvio | 97 020 000 |
2022 tilinpäätös | 101 581 000 |
(50.) Valtionavustus kuluttajajärjestölle (kiinteä määräraha)
Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kuluttajajärjestön avustus (siirto momentille 32.01.40) (HO 2023) | -622 |
Kuluttajaliiton neuvonta | -150 |
Momentin lakkautus (HO 2023) | -700 |
Yhteensä | -1 472 |
2023 talousarvio | 1 472 000 |
2022 tilinpäätös | 1 322 000 |
51. Valtion osuus merimiespalvelutoiminnasta (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 572 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) merimiespalvelulain (447/2007) nojalla merimiesten hyvinvoinnin edistämiseen tarkoitettujen palvelujen valtionosuuden maksamiseen
2) valtion varoista korvattavista merimiesten matkakustannuksista annetun lain (1068/2013) nojalla työnantajille maksettaviin merimiesten matkakustannuksiin
3) merimiespalveluihin, joiden rahoitus muodostuu merimiespalvelulain (447/2007) 6 §:ssä tarkoitetusta valtio-osuudesta ja lakkautettua lästimaksujärjestelmää vastaavasta maksuosuudesta.
Selvitysosa:Merimiespalvelutoimisto toimii työ- ja elinkeinoministeriön yhteydessä. Merimiespalvelutoimiston toimintaa rahoitetaan suomalaisilla aluksilla työskenteleviltä työntekijöiltä ja heidän työnantajiltaan perittävillä merimiesten palvelumaksuilla, joiden molempien suuruus on 1/1000 alukselta saaduista ja maksetuista tuloista. Valtion osuus merimiespalvelutoimiston rahoituksesta on 50 %. Valtion osuus merimiespalvelutoimiston rahoituksesta vastaa työnantajien ja työntekijöiden maksuosuutta. Tämän lisäksi valtion varoista katetaan erillinen maksuosuus, jonka määrä vastaa kumotusta laivalästimaksujärjestelmästä merimiespalvelutoimistolle maksettua osuutta (492 000 euroa).
Toimiston tehtävänä on kerätä palvelumaksut sekä edistää merimiesten opinto- ja aikuiskasvatustoimintaa sekä merimiespalvelukeskusten perustamista kotimaahan ja ulkomaille, järjestää ja ohjata merimiesten liikunta- ja kulttuuritoimintaa sekä muuta virkistys- ja vapaa-ajantoimintaa, tarjota merimiehille kirjasto- ja tietopalveluja, parantaa merimiesten tiedotustoimintaa, yhteydenpitoa ja viestintäpalveluita sekä kehittää merimiespalvelutoimintaa siten, että merimiesten mahdollisuudet osallistua yhteiskuntaelämään paranevat.
Valtio korvaa suomalaisella aluksella työskentelevän työntekijän kotimatkoista varustamoille syntyneistä kustannuksista 50 %. Korvattavat kustannukset käsittävät välittömät matkakustannukset, työntekijän ylläpitokustannukset matkan aikana ja matkan järjestämisestä syntyneet kustannukset.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Valtion osuus merimiespalvelutoimiston menoista | 1 072 000 |
Valtion osuus merimiesten matkakustannuksista | 1 500 000 |
Yhteensä | 2 572 000 |
2024 talousarvio | 2 572 000 |
2023 talousarvio | 2 572 000 |
2022 tilinpäätös | 2 231 970 |
53. Matkustajien paluukuljetukset ja korvaukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää matkapalveluyhdistelmien tarjoajista annetun lain (921/2017) mukaisesti matkustajien paluukuljetusten ja korvausten maksamiseen matkapalveluyhdistelmien tarjoajien maksukyvyttömyystapauksissa.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Valtio korvaa matkustajien paluukuljetuksia ja maksaa korvauksia, mikäli matkapalveluyhdistelmien tarjoaja on maksukyvytön. Valtio voi maksaa paluukuljetusten kustannukset, mikäli se on matkustajien nopean paluukuljetuksen vuoksi välttämätöntä. Lisäksi valtio voi maksaa myös muita matkustajien saatavia, jos matkapalveluyhdistelmien tarjoajan asettama vakuus ei riitä kaikkien saatavien maksamiseen tai niiden maksaminen vakuuksista kestää kohtuuttoman kauan. Paluukuljetusten kustannukset ja matkustajille maksetut korvaukset korvataan valtiolle matkapalveluyhdistelmien tarjoajan valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksusta annetun lain (922/2017) mukaisesti asetetuista vakuuksista, niihin perustuvista kiinteistä maksuista sekä matkanjärjestäjiltä kerättävällä veroluontoisella maksulla, jonka suuruus on 0,024 % matkapalveluyhdistelmien myynnin liikevaihdosta. Maksuilla varaudutaan tilanteisiin, joissa valtio tulee korvausvelvolliseksi eikä valtion maksamia korvauksia saada perittyä takaisin vakuuksista. Lisäksi peritään vakuusmäärään perustuvaa kiinteää maksua. Maksut tuloutuvat momentille 11.19.09, jolle arvioidaan kertyvän 650 000 euroa v. 2024.
2024 talousarvio | 400 000 |
2023 talousarvio | 400 000 |
2022 tilinpäätös | 400 000 |
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 19 456 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien suorittamiseen
2) erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
4) kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Pohjoismainen ydinturvallisuusalan yhteistyö | 360 000 |
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) jäsenmaksu | 1 220 000 |
OECD:n energia-alan järjestöjen toimintaan liittyvät maksut ja rahoitusosuudet | 753 000 |
Suomen osuus Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) teknisen avun ja yhteistyön rahastoon | 434 000 |
Euroopan energiaperuskirjan sihteeristökulut | 44 000 |
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) IPPAS tarkastus | 130 000 |
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) jäsenmaksu ja osuudet eläkemaksuista | 4 391 000 |
Suomen maksuosuus ESA:n tiedeohjelmasta | 8 603 000 |
Guianan avaruuskeskuksen maksut | 900 000 |
Kansainvälisen työjärjestön (ILO) jäsenmaksu | 1 700 000 |
Kansainvälisen uusiutuvan energian järjestön (IRENA) jäsenmaksu | 110 000 |
Muut kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja OECD:n maksuosuudet | 811 000 |
Yhteensä | 19 456 000 |
Määrärahasta käytetään arviolta 9 500 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 19 251 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 205 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Euroopan avaruusjärjestön maksut (siirto momentilta 32.20.40) | 866 |
Yhteensä | 866 |
2024 talousarvio | 19 456 000 |
2023 talousarvio | 18 590 000 |
2022 tilinpäätös | 17 714 000 |
95. Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 50 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ryhmäkannelain (444/2007) mukaisesta ryhmäkanteesta aiheutuneiden oikeudenkäyntikulujen maksamiseen, Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annetun lain (661/2012) mukaisesta kuluttaja-asiamiehen avustustoiminnosta tai kuluttajansuojaviranomaisten eräistä toimivaltuuksista annetun lain (566/2020) mukaisista oikeusprosesseista aiheutuneiden oikeudenkäyntikulujen maksamiseen
2) kilpailulaissa (948/2011) tarkoitetuissa oikeusprosesseissa Kilpailu- ja kuluttajaviraston vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen
3) sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetussa laissa (590/2013), sähkömarkkinalaissa (588/2013) ja maakaasumarkkinalaissa (587/2017) tarkoitetuissa oikeusprosesseissa Energiaviraston vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen
4) säätiölaissa (487/2015) tarkoitetussa säätiövalvonnan oikeusprosessissa Patentti- ja rekisterihallituksen vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen
5) eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetussa laissa (1137/2016), maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1999), eräiden rakennustuotteiden hyväksynnästä annetussa laissa (954/2012), pelastustoimen laitteista annetussa laissa (10/2007), vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetussa laissa (719/1994), vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa annetussa laissa (387/2013), tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista annetussa laissa (1005/2008), jätelaissa (646/2011), jalometallituotteista annetussa laissa (1029/2000), kuluttajaturvallisuuslaissa (920/2011), lelujen turvallisuudesta annetussa laissa (1154/2011), kemikaalilaissa (599/2013), kasvinsuojeluaineista annetussa laissa (1563/2011), kosmeettisista valmisteista annetussa laissa (492/2013), ympäristönsuojelulaissa (527/2014), vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun laissa (390/2005), kaivoslaissa (621/2011), painelaitelaissa (1144/2016), hissiturvallisuuslaissa (1134/2016), sähköturvallisuuslaissa (1135/2016), vaatimustenmukaisuuden arviointipalvelujen pätevyyden toteamisesta annetussa laissa (920/2005), konttilaissa (762/1998) sekä mittauslaitelaissa (707/2011) tarkoitetuissa oikeusprosesseissa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston vastapuolelle maksettavaksi määrättyjen oikeudenkäyntikulujen maksamiseen.
Selvitysosa:Momentilta maksetaan ryhmäkanneprosessista valtiolle aiheutuvia oikeudenkäyntikuluja, joita syntyy jos kuluttaja-asiamies häviää ajamansa kanteen. Lisäksi momentilta voidaan maksaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston, Energiaviraston, Patentti- ja rekisterihallituksen sekä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston valvontatehtävien hoitamisesta aiheutuvia oikeudenkäyntikuluja, jotka on määrätty maksettavaksi vastapuolelle silloin, kun valvontaviranomainen on hävinnyt asian.
2024 talousarvio | 50 000 |
2023 talousarvio | 50 000 |
2022 tilinpäätös | 37 119 |