Talousarvioesitys 2024
Selvitysosa:Luvun 30.20 selvitysosa on sisällytetty luvun 30.10 selvitysosaan.
01. Ruokaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 79 483 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 500 000 euroa elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintamenoihin
2) enintään 800 000 euroa maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen tutkimuksissa, joilla pyritään havaitsemaan ja seuraamaan vastustettavia ja uhkaavia eläintauteja
3) sisämarkkinaohjelman perustamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettaviin kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyviin menoihin
4) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
5) Ruokaviraston yhteydessä toimivien lautakuntien ja muiden vastaavien toimielimien menojen maksamiseen
6) viraston toimintaan liittyvien kansainvälisten jäsenmaksujen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 30 000 euroa hukkakauralain (185/2002) mukaisesti hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimisesta maksettaviin korvauksiin.
Määrärahasta on varattu 50 000 euroa maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (1334/2022) tarkoitettujen korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan kunnille.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myöntämä rahoitus.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettavat sisämarkkinaohjelman mukaiset kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Ruokaviraston tehtävinä ovat elintarvikkeiden sekä maa- ja metsätalouden tuotantopanosten turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden edistäminen, valvonta ja tutkimus. Virasto edistää viranomaistoimin elintarvikkeiden ja maatalouden tuotantopanosten vientiä. Virasto vastaa Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten toimenpiteiden, unionin rahoittamien maaseudun kehittämistoimien ja näitä täydentävien kansallisten toimenpiteiden toimeenpanotehtävistä (maksajavirastotehtävät). Ruokavirasto vastaa tehtäväalueensa tietojärjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta sekä alue- ja paikallistason viranomaisten ohjauksesta. Ruokaviraston tehtävänä on hoitaa myös muut laissa säädetyt ja maa- ja metsätalousministeriön määräämät viraston toimialaan kuuluvat tehtävät.
Ruokavirasto tukee pääluokkaperusteluissa sekä lukujen 30.10 ja 30.20 yhteisessä selvitysosassa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Ruokavirastolle vuodelle 2024 luvun 30.01 selvitysosassa todetut toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteet.
Viraston tunnusluvut
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Taloudellisuusindeksi (2019=100) | 91,0 | 101,5 | 102,0 |
Tuottavuusindeksi (2019=100) | 94,6 | 101,5 | 102,0 |
Ruokaviraston päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet1)
2022 toteutuma | 2023 arvio | 2024 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Maatalous | 20 248 | 689 | 149 | 18 740 | 568 | 130 | 20 340 | 688 | 129 |
Maaseudun kehittäminen | 9 838 | 2 660 | 77 | 8 206 | 1 638 | 67 | 10 579 | 5 193 | 66 |
Metsätalous | 546 | 8 | 6 | 539 | 9 | 5 | 521 | 9 | 5 |
Elinkeinokala-, riista- ja porotalous | 820 | 32 | 9 | 893 | 250 | 8 | 782 | 250 | 8 |
Elintarviketurvallisuus, josta | 38 069 | 14 970 | 376 | 40 421 | 15 292 | 338 | 37 287 | 15 292 | 334 |
— valvonta | 27 752 | 14 490 | 256 | 29 346 | 14 903 | 224 | 27 443 | 14 903 | 222 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 10 317 | 480 | 120 | 11 075 | 389 | 114 | 9 844 | 389 | 112 |
Eläinten terveys ja hyvinvointi, josta | 26 085 | 4 415 | 243 | 22 891 | 3 845 | 203 | 26 890 | 3 845 | 200 |
— valvonta | 13 425 | 3 483 | 101 | 9 871 | 2 714 | 77 | 13 890 | 2 714 | 76 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 12 660 | 932 | 142 | 13 020 | 1 131 | 126 | 13 000 | 1 131 | 124 |
Kasvintuotanto ja kasvinterveys, josta | 11 318 | 3 982 | 122 | 12 858 | 4 598 | 123 | 10 800 | 3 798 | 121 |
— valvonta | 7 624 | 2 872 | 77 | 8 497 | 3 384 | 75 | 7 275 | 2 584 | 74 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 3 694 | 1 110 | 45 | 4 361 | 1 214 | 48 | 3 525 | 1 214 | 47 |
Tutkimustoiminta | 874 | 445 | 9 | 1 524 | 626 | 14 | 1 084 | 626 | 14 |
FEAD vähävaraisten apu | 222 | 155 | 3 | 120 | 120 | 1 | - | - | - |
Ulkoiset IT-palvelut | 2 794 | 2 573 | 35 | 3 617 | 2 352 | 45 | 2 666 | 2 352 | 44 |
Elintarvikemarkkinavaltuutetun toimisto | 619 | 4 | 7 | 698 | 4 | 6 | 591 | 4 | 6 |
Yhteensä | 111 433 | 29 932 | 1 036 | 110 507 | 29 302 | 940 | 111 540 | 32 057 | 927 |
1) Kustannukset ja tuotot eivät sisällä ulkoisen IT-asiantuntijapalveluiden osalta läpilaskutusta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 120 666 | 108 260 | 111 540 |
Bruttotulot | 29 712 | 29 302 | 32 057 |
Nettomenot | 90 954 | 78 958 | 79 483 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 19 942 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 13 9951) |
1) Vuodelle 2023 siirtyneestä erästä on sidottu yhteensä 9,6 milj. euroa mm. tuottavuushankkeisiin ja elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintaan.
Bruttomenot ovat yhteensä 111 540 000 euroa. Bruttotulot ovat yhteensä 32 057 000 euroa, tästä yhteisrahoitteisen toiminnan tuloja on 950 000 euroa, maksullisen toiminnan tuloja 23 596 000 euroa ja muita tuloja 7 511 000 euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 20 034 | 20 666 | 19 866 |
— muut tuotot | 80 | - | - |
Tuotot yhteensä | 20 114 | 20 666 | 19 866 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 16 844 | 15 475 | 15 075 |
— osuus yhteiskustannuksista | 7 713 | 5 191 | 4 791 |
Kustannukset yhteensä | 24 557 | 20 666 | 19 866 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -4 443 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 82 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 3 163 | 3 730 | 3 730 |
— muut tuotot | 24 | - | - |
Tuotot yhteensä | 3 187 | 3 730 | 3 730 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 3 741 | 3 198 | 3 198 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 723 | 1 532 | 1 532 |
Kustannukset yhteensä | 5 464 | 4 730 | 4 730 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 277 | -1 000 | -1 000 |
Kustannusvastaavuus, % | 58 | 79 | 79 |
Hintatuki | 969 | 800 | 800 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen, % | 76 | 96 | 96 |
Elintarvikemarkkinalaissa (1121/2018) on säädetty elintarvikemarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi ja hyvien liiketapojen vastaisten käytäntöjen estämiseksi Ruokaviraston yhteydessä toimivasta elintarvikemarkkinavaltuutetun toimistosta. Valtuutettu on toiminnassaan itsenäinen ja riippumaton.
Ruokavirasto toimii Euroopan sosiaalirahasto plussan (ESR+) vähävaraisimmille suunnatun aineellisen avun välittävänä toimielimenä, työ- ja elinkeinoministeriön toimiessa hallintoviranomaisena. Toimeenpanoon tarvittaviin palkkauksiin (arvio 4 htv) liittyvä määrärahatarve katetaan osin työ- ja elinkeinoministeriön myöntämällä 115 000 euron teknisellä tuella ja osin toimintamenoista (arvio 170 000 euroa). Varsinaiseen aineelliseen apuun ja siihen liittyviin tuensaajien hallintokustannuksiin käytetään Euroopan sosiaalirahaston ohjelmarahoitusta, jonka suuruudeksi arvioidaan 5 331 000 euroa. Tätä ei ole huomioitu Ruokaviraston bruttotuloissa eikä -menoissa.
Vastustettavien sekä uusien uhkaavien eläintautien havaitsemiseksi ja kotoperäisten eläintautien esiintyvyyden seuraamiseksi tarvitaan näytteitä sairaista eläimistä. Eläintautitutkimuksissa seurannan kannalta riittävän näytemäärän saaminen edellyttää eläinten omistajien tai eläinlääkärien oma-aloitteellisesti lähettämiä näytteitä. Tutkimuskustannusten periminen täysimääräisinä näytteen lähettäjältä vähentäisi näytteiden määrää merkittävästi, minkä vuoksi hintatuen käyttö on perusteltua. Hintatuen määrä on enintään 800 000 euroa.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 sisämarkkinaohjelman tuella maksettavat kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.
Momentilla on otettu huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myönnettävän rahoituksen nettobudjetointi.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon sekä menoissa että tuloissa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman 2014—2020 (n+2) siirtymäkauden teknisen avun määränä 1 050 000 euroa. Määrärahan mitoituksessa on huomioitu myös menoina ja tuloina Ruokaviraston CAP-suunnitelman 2023—2027 tekninen apu, joka vuonna 2024 on 7 700 000 euroa sisältäen Maaseutuverkostoyksikön osuuden, joka on 1 200 000 euroa. Ruokaviraston CAP-suunnitelman 2023—2027 teknistä apua saa käyttää henkilöstökulujen lisäksi ostopalveluihin (tietojärjestelmä-, koulutus- ja viestintäkulut).
Määrärahasta on varattu 50 000 euroa Ahvenanmaan maakunnan kunnille suoritettaviin korvauksiin maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (1334/2022) tarkoitettujen tehtävien hoitamisesta. Korvaus määräytyy tukihakemusten lukumäärän perusteella ja sen suuruudesta säädetään valtioneuvoston asetuksella. Lisäksi määrärahasta on varattu 30 000 euroa hukkakauralain (185/2002) mukaisesti hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimisesta maksettaviin korvauksiin. Kansainvälisiä jäsenmaksuja arvioidaan maksettavan momentilta noin 7 000 euroa.
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi noin 79 403 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi noin 80 000 euroa.
Määrärahasta käytetään arviolta 834 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
CAP27-hanke (v. 2023 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -6 700 |
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin toimijoiden luvan-, hyväksynnän- ja ilmoituksenvaraiset toiminnat ja rekisteröinnit (ILMO) (v. 2023 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -456 |
Julkisen hallinnon automaattinen päätöksenteko | 1 200 |
Puutarhakasvien hintaseuranta (siirto momentille 30.01.05) | -50 |
SALLI - Sähköisen asioinnin kehittäminen elintarvikeketjussa (v. 2023 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 418 |
SALLI - Sähköisen asioinnin kehittäminen elintarvikeketjussa (v. 2024 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 009 |
SAMPO - maksu-, raportointi ja saatavien seurantajärjestelmä (v. 2023 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 000 |
SAMPO - maksu-, raportointi ja saatavien seurantajärjestelmä (v. 2024 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 000 |
Teknologiaympäristöjen uudistaminen -hanke (v. 2023 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 403 |
Teknologiaympäristöjen uudistaminen -hanke (v. 2024 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 243 |
Toiminnan vahvistaminen | 5 000 |
Valtorin laskutuksen muutos | -34 |
Valtorin tuotteistettujen palvelujen tietoturva | 107 |
VATI-tietojärjestelmän juomavesidirektiivistä johtuva kehittäminen (siirto momentilta 33.01.01) | 140 |
Palkkausten tarkistukset | 2 887 |
Yhteensä | 525 |
2024 talousarvio | 79 483 000 |
2023 II lisätalousarvio | 2 907 000 |
2023 I lisätalousarvio | 2 025 000 |
2023 talousarvio | 78 958 000 |
2022 tilinpäätös | 85 007 000 |
20. Eläinlääkintähuolto ja kasvintuhoojien torjunta (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 868 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) eläinlääkintähuoltolain (765/2009) nojalla maksettavista korvauksista aiheutuviin menoihin
2) eläintautilain (76/2021) nojalla eläintautien vastustamisesta, eläinten hyvinvoinnista annetun lain (693/2023) nojalla eläinten hyvinvoinnin edistämisestä ja eläinsuojelusta, sekä näihin liittyvistä korvauksista, koulutuksista ja selvityksistä aiheutuvien ja muiden eläinlääkintähuollon toteuttamisen kannalta välttämättömien menojen maksamiseen
3) kasvinterveydestä annetun lain (1110/2019) mukaisten korvausten maksamiseen
4) kasvintuhoojien torjumisen kannalta välttämättömien menojen maksamiseen
5) edellä mainittuihin menoihin liittyviin, edellisiin vuosiin kohdistuviin menoihin ja korvauksiin sekä siirtomenoihin.
Määräraha budjetoidaan Eläinlääkintähuoltolain nojalla kunnille maksettavien korvausten osalta suoriteperustetta vastaavalla perusteella. Muiden siirtomenojen osalta määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Eläinlääkintähuoltolain 23 §:n nojalla maksetaan korvauksia eläinlääkärien eläintautilain (76/2021), eläimistä saatavista sivutuotteista annetun lain (517/2015), eläinten hyvinvoinnista annetun lain (693/2023), eläinten kuljetuksesta annetun lain (1429/2006), eläinten lääkitsemisestä annetun lain (387/2014), eläinten tunnistamisesta ja rekisteröinnistä annetun lain (1069/2021) sekä maatalouden tukien toimeenpanosta annetun lain (192/2013) perusteella suorittamista tehtävistä.
Toimijoiden maksut eläintautilain, eläimistä saatavista sivutuotteista annetun lain, eläinten hyvinvoinnista annetun lain ja eläinten tunnistamisesta ja rekisteröinnissä annetun lain nojalla tehdyistä maksullisista kunnaneläinlääkärien suoritteista tuloutuvat momentille 12.30.99.
Kasvintuhoojien hävittämiskustannuksista voidaan kasvinterveydestä annetun lain (1110/2019) nojalla maksaa toimijalle korvauksia, jos kasvintuotannolle aiheutuneet vahingot ovat poikkeuksellisen suuret ja korvaaminen on toimijan elinkeinon jatkamisen kannalta tarpeellista. Korvauksia kasvintuhoojan hävittämiskustannuksista voidaan maksaa myös metsässä kasvavien puiden osalta. Määrärahaa saa käyttää myös kasvintuhoojien torjumisen kannalta välttämättömien kartoitus- ja torjuntatöiden menojen maksamiseen.
Määrärahasta on valtion osuutta 5 818 000 euroa ja EU-osuutta 50 000 euroa. Euroopan unionin rahoitusosuus eläintautien ja kasvintuhoojien torjunnasta tuloutuu momentille 12.30.04.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Eläinlääkintähuoltolain nojalla maksettavat korvaukset | 4 400 000 |
Eläintautitorjunnan ja eläinsuojelun menot | 1 368 000 |
Kasvintuhoojien torjunta | 100 000 |
Yhteensä | 5 868 000 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi noin 4 450 000 euroa ja kulutusmenojen osuudeksi noin 1 418 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Rabiesohjelman EU-rahoituksen väheneminen | -61 |
Tilapäiset salmonellakorvaukset | -2 000 |
Yhteensä | -2 061 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 5 868 000 |
2023 II lisätalousarvio | 10 700 000 |
2023 talousarvio | 7 929 000 |
2022 tilinpäätös | 10 606 169 |
40. Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 350 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista annetun lain (1559/2001) mukaiseen kansalliseen tukeen (Etelä-Suomen kansallinen tuki, pohjoinen tuki, muu maa- ja puutarhatalouden tuki)
2) vuonna 2023 ja sitä aikaisempina vuosina myönnettyjen tukien maksamiseen
3) sellaisten kansallisten tukien ja korvausten maksamiseen, joihin tuensaaja on lainvoimaisen päätöksen perusteella oikeutettu, mutta joihin liittyvä määräraha ei ole enää käytettävissä.
Määrärahasta 4 000 000 euroa on varattu tukien täytäntöönpanoon liittyvien, ennakoidun tukimenekin ylittävien, tukien ja tukitasojen muutostarpeisiin.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena ja kohdan 3) osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Maa- ja puutarhatalouden kansallista tukea maksetaan EU:n lainsäädännön perusteella ja sen asettamissa rajoissa. Kansallinen tuki on sovitettu yhteen EU:n kokonaan ja osittain rahoittamien tukijärjestelmien (EU-tulotuet, luonnonhaittakorvaukset, ympäristökorvaus ja eläinten hyvinvointikorvaukset) kanssa. Tuki turvaa osaltaan maa- ja puutarhatalouden toimintaedellytyksiä ja tuotannon kannattavuutta sekä maaseudun elinvoimaisuuden säilymistä. Tukijärjestelmiä ovat Etelä-Suomen kansallinen tuki, pohjoinen tuki ja eräät muut kansalliset tuet.
Etelä-Suomen kansallista tukea maksetaan tukialueiden A ja B sika- ja siipikarjataloudelle sekä puutarhataloudelle komission hyväksymän tukiohjelman perusteella. Pohjoista tukea maksetaan Keski- ja Pohjois-Suomessa (C-tukialueella) kotieläintaloudelle, puutarhataloudelle, kasvinviljelylle ja eräille muille kohteille pitkäaikaisen pohjoisen tuen tukijärjestelmän perusteella. Lisäksi määrärahasta maksetaan eräitä muita kansallisia tukia.
Määrärahaa voidaan käyttää myös sellaisten kansallisten tukien ja korvausten maksamiseen, joihin tuensaaja on oikeutettu esimerkiksi valitusprosessiin liittyvien lainvoimaisten päätösten perusteella, mutta joihin osoitettu määräraha ei ole enää käytettävissä.
Maa- ja puutarhatalouden kansallisen tuen arvioitu jakautuminen eri kohteisiin vuosina 2022—2024 (milj. euroa)
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
Tuki yhteensä ao. vuoden tuotannolle | 346,4 | 354,7 | 346,0 |
Etelä-Suomen kansallinen tuki | 17,2 | 17,0 | 16,8 |
Pohjoinen tuki | 324,4 | 328,6 | 322,2 |
Muu kansallinen tuki | 4,8 | 9,1 | 7,0 |
2024 talousarvio | 350 000 000 |
2023 talousarvio | 350 000 000 |
2022 tilinpäätös | 352 200 000 |
41. EU-tulotuki ja EU-markkinatuki (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 522 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/2115 mukaisten suorien tukien maksamiseen
2) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1308/2013 mukaisten yksityisen varastoinnin tuen, eräiden muiden maataloustuotteiden markkinoita ohjaavien toimenpiteiden ja suoraan tuotteisiin kohdennetuista ja muista asetuksen mahdollistamista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen
3) muiden kuin kohdissa 1) ja 2) mainittujen säädösten perusteella maksettavien EU:n kriisitukien maksamiseen
4) vuonna 2023 ja sitä aikaisempina vuosina myönnettyjen tukien maksamiseen
5) niiden Suomen velvoitteiden maksamiseen, jotka aiheutuvat EU:n maksumääräaikojen (komission delegoitu asetus (EU) N:o 2022/127 5 artikla) jälkeen maksettujen tukien maksamisesta.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena EU-tulotuen osalta ja maksatuspäätösperusteisena EU-markkinatuen osalta.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon yhteisen maatalouspolitiikan perusteella maksettavat EU-tulotuet ja EU-markkinatuet, jotka rahoitetaan kokonaan EU:n varoista. Momentilta on mahdollista maksaa myös vuonna 2023 ja sitä aikaisempina vuosina myönnettyjä EU-tulotukia ja EU-markkinatukia.
EU:n suorat tuet turvaavat omalta osaltaan maataloustuotannon kannattavuutta ja muiden EU:n yhteisen maatalouspolitiikan tavoitteiden toteutumista. Suorien tukien ehdollisuusjärjestelmä sisältää ympäristöön, ilmastoon, kansanterveyteen sekä eläinten ja kasvien hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä perusvaatimuksia. Ekojärjestelmän osuus on 16,5 % EU-tulotuesta. Uudelleenjakotulotuki, jonka osuus suorista tuista on 5,0 % edistää suorien tukien tasapainoisempaa jakautumista pienille ja keskisuurille tiloille.
Nuorten viljelijöiden tulotuen osuus on 2,5 % ja tuotantosidonnaisen tulotuen osuus 19,6 % EU:n suorien tukien enimmäismäärästä.
Momentilta maksettavan EU:n yksityisen varastoinnin tuen arvioidaan pysyvän vuoden 2023 tasolla.
Momentilta on mahdollisuus maksaa myös niitä Suomen velvoitteita, jotka aiheutuvat EU:n maksumääräaikojen (komission asetus (EU) N:o 2022/127 5 artikla) jälkeen maksettujen tukien maksamisesta kokonaan kansallisesti.
Momentin menoihin liittyvät tulot on merkitty momentille 12.30.01.
EU-tulotuki ja EU-markkinatuet vuonna 2024 käyttökohteittain (euroa)
EU-tulotuki, josta | 521 200 000 |
— Perustulotuki | 293 957 000 |
— Uudelleenjakotulotuki | 26 060 000 |
— Ekojärjestelmätuki | 85 998 000 |
— Nuorten viljelijöiden tulotuki | 13 030 000 |
— Tuotantosidonnainen tulotuki | 102 155 000 |
EU-markkinatuet (EU-yksityisen varastoinnin tuki) | 1 200 000 |
Yhteensä | 522 400 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tukiohjelman toteuttamiseen liittyvä muutos | 1 800 |
Yhteensä | 1 800 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 522 400 000 |
2023 talousarvio | 520 600 000 |
2022 tilinpäätös | 507 500 427 |
(42.) Turvepeltojen ilmastotoimet (siirtomääräraha 3 v)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2023 II lisätalousarvio | -30 000 000 |
2023 talousarvio | 30 000 000 |
43. Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 286 816 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Suomen CAP-suunnitelmaa 2023—2027 Manner-Suomessa toteuttavien ympäristökorvausten, luonnonmukaisen tuotannon, neuvonnan ja ei-tuotannollisten investointien Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta (maaseuturahasto) maksettavan EU:n rahoitusosuuden sekä valtion rahoitusosuuden maksamiseen
2) EU:n aikaisempien ohjelmakausien sekä Suomen CAP-suunnitelman 2023—2027 Manner-Suomen sitoumuksista aiheutuneiden velvoitteiden maksamiseen sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 2021/2116) artiklojen 55 (sääntöjenmukaisuuden tarkastaminen) sekä 56 (maaseuturahastoa koskevat erityissäännökset noudattamatta jättämisen vuoksi suoritettavista takaisinperinnöistä) sekä aikaisempien ohjelmakausien vastaavien yhteisten tai rahastokohtaisten säädösten mukaisten Suomen velvoitteiden maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Vuonna 2024 saa tehdä CAP-suunnitelman 2023—2027 perusteella Manner-Suomeen kohdistuvia ympäristökorvausten sitoumuksia ja sopimuksia sekä luonnonmukaisen tuotannon sitoumuksia siten, että niistä saa aiheutua vuoden 2025 ja sitä seuraavien vuosien määrärahasta maksettavia menoja enintään 20 000 000 euroa.
Mikäli Suomen CAP-suunnitelmaan 2023—2027 kohdistuvaa vuoden 2023 valtuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä ympäristökorvauksien sitoumuksia ja sopimuksia sekä luonnonmukaisen tuotannon sitoumuksia vuonna 2024.
Selvitysosa:Ympäristökorvaukset, luonnonmukaisen tuotannon korvaus, neuvontakorvaus ja ei-tuotannollisten investointien korvaus ovat osa Suomen CAP-suunnitelmaa 2023—2027 Manner-Suomessa (CAP-suunnitelma).
Ympäristökorvaukset jaetaan ympäristösitoumuksiin ja ympäristösopimuksiin. Sitoumus on viisivuotinen. Ympäristökorvausten toimenpiteet on sovitettu yhteen suorien tukien ekojärjestelmiin, jotta järjestelmien toimenpiteet olisivat vaaditusti erilaisia. Kohdentaminen on lohkokohtaista, ei alueellista. Luonnonmukaisen tuotannon sitoumus voi kattaa tilan kasvintuotannon ja kotieläintuotannon. Sitoumus on viisivuotinen. Toimenpide toteuttaa luomuohjelmaa sekä Pellolta pöytään -strategiaa. Neuvontatoimenpiteessä myönnetään korvaus tehdystä neuvontapalvelusta hyväksytyille neuvojille. Ei-tuotannollisina investointeina tuetaan kosteikkojen perustamista. Ei-tuotannollisten investointien edellytyksenä on ympäristökorvauksen mukaisen ympäristösopimuksen tekeminen investoinnin jälkeen kohteen hoidon varmistamiseksi.
Vuonna 2024 määrärahaa arvioidaan tarvittavan yhteensä 286 816 000 euroa, josta EU:n rahoitusosuutta on 123 331 000 euroa ja kansallista osuutta 163 485 000 euroa. EU:n rahoitusosuus CAP-suunnitelmassa on 43 %.
Momentin menoihin liittyvät tulot on merkitty momentille 12.30.02.
Rahoituskauden 2023—2027 rahoituskehys ja määrärahan arvioitu käyttö (milj. euroa)
2023—2027 rahoituskehys | Määräraha | ||||
Toimenpide | EU | valtio | julkinen yhteensä |
2023 budjetoitu | 2024 esitys |
Ympäristökorvaukset | 428,855 | 568,483 | 997,338 | 199,468 | 199,730 |
Luonnonmukainen tuotanto | 163,662 | 216,948 | 380,610 | 76,122 | 76,122 |
Neuvonta | 17,136 | 22,716 | 39,852 | 7,970 | 7,964 |
Ei-tuotannolliset investoinnit | 6,450 | 8,550 | 15,000 | 3,000 | 3,000 |
Yhteensä | 616,103 | 816,697 | 1 432,800 | 286,560 | 286,816 |
Vuonna 2024 saa tehdä CAP-suunnitelmaan kohdistuvia uusia ympäristösitoumuksia ja -sopimuksia sekä luonnonmukaisen tuotannon sitoumuksia siten, että niistä saa aiheutua vuoden 2025 ja sitä seuraavien vuosien määrärahasta maksettavia menoja enintään 20 000 000 eurolla. Lisäksi on käytössä edelliseltä vuodelta siirtynyttä valtuutta.
CAP-suunnitelman ympäristökorvausten ja luonnonmukaisen tuotannon valtuudesta aiheutuvat menot, valtion ja EU:n osuudet yhteensä (milj. euroa)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Yhteensä vuodesta 2024 lähtien |
|
Ennen vuotta 2024 tehdyt sitoumukset ja sopimukset | 270,852 | 270,852 | 270,852 | 270,852 | - | 1 083,408 |
— ympäristökorvaukset | 198,730 | 198,730 | 198,730 | 198,730 | - | 794,920 |
— luonnonmukainen tuotanto | 72,122 | 72,122 | 72,122 | 72,122 | - | 288,488 |
Vuonna 2024 tehtävät sitoumukset ja sopimukset | 5,000 | 5,000 | 5,000 | 5,000 | 5,000 | 25,000 |
— ympäristökorvaukset | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 5,000 |
— luonnonmukainen tuotanto | 4,000 | 4,000 | 4,000 | 4,000 | 4,000 | 20,000 |
Menot yhteensä | 275,852 | 275,852 | 275,852 | 275,852 | 5,000 | 1 108,408 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
CAP-suunnitelmaan perustuva muutos | 256 |
Yhteensä | 256 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 286 816 000 |
2023 talousarvio | 286 560 000 |
2022 tilinpäätös | 352 996 000 |
44. Luonnonhaittakorvaukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 496 815 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Suomen CAP-suunnitelmaa 2023—2027 Manner-Suomessa toteuttavien luonnonhaittakorvausten Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta (maaseuturahasto) maksettavan EU:n rahoitusosuuden ja valtion rahoitusosuuden sekä Suomen CAP-suunnitelmaan sisältyvän kokonaan kansallisesti rahoitettavien luonnonhaittakorvausten maksamiseen
2) EU:n aikaisempien ohjelmakausien sekä Suomen CAP-suunnitelman 2023—2027 Manner-Suomen sitoumuksista aiheutuneiden velvoitteiden maksamiseen sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 2021/2116) artiklojen 55 (sääntöjenmukaisuuden tarkastaminen) sekä 56 (maaseuturahastoa koskevat erityissäännökset noudattamatta jättämisen vuoksi suoritettavista takaisinperinnöistä) sekä aikaisempien ohjelmakausien vastaavien yhteisten tai rahastokohtaisten säädösten mukaisten Suomen velvoitteiden maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Luonnonhaittakorvaukset ovat osa Suomen CAP-suunnitelmaa 2023—2027 Manner-Suomessa (CAP-suunnitelma). Luonnonhaittakorvauksien tavoitteena on turvata maataloustuotannon jatkuminen pohjoisesta sijainnista aiheutuvista epäsuotuisista ilmasto-oloista huolimatta ja estää maatalousmaan hylkääminen viljelykäytöstä maksamalla korvausta näissä oloissa toimiville viljelijöille. Luonnonhaittakorvauksia voidaan maksaa EU:ssa epäsuotuisilla alueilla sijaitsevilla tiloille. Koko Suomi katsotaan epäsuotuisaksi alueeksi. Luonnonhaittakorvaukset ovat yksivuotisia.
EU:n rahoitusosuus CAP-suunnitelmassa on 43 %. Lisäksi määrärahasta maksetaan kokonaan valtion rahoittamia luonnonhaittakorvauksia.
Momentin menoihin liittyvät tulot on merkitty momentille 12.30.02.
Luonnonhaittakorvausjärjestelmän vuoden 2024 määrärahojen arvioitu jakautuminen (euroa)
Yhteensä, josta | 496 815 000 |
— EU-osuus | 76 130 000 |
— valtion osuus | 100 917 000 |
— kokonaan kansallisesti rahoitettava luonnonhaittakorvaus | 319 768 000 |
Rahoituskauden 2023—2027 rahoituskehys ja määrärahan arvioitu käyttö (milj. euroa)
2023—2027 rahoituskehys | Määräraha | |||||
Toimenpide | EU | valtio | kokonaan kansallinen | julkinen yhteensä |
2023 budjetoitu | 2024 esitys |
Luonnonhaittakorvaukset | 381,406 | 505,584 | 1 596,154 | 2 483,144 | 495,884 | 496,815 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
CAP-suunnitelmaan perustuva muutos | 931 |
Yhteensä | 931 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 496 815 000 |
2023 talousarvio | 495 884 000 |
2022 tilinpäätös | 637 394 000 |
46. EU-rahoitteinen ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 11 005 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1144/2014 mukaiseen maataloustuotteiden tiedotukseen ja menekinedistämiseen
2) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/2115 mukaisesti mehiläishoitoalan toimenpiteistä aiheutuviin menoihin
3) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/2115 mukaisesti hedelmä- ja vihannestuottajaorganisaatioiden toimintaohjelmien menojen maksamiseen
4) Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1308/2013 mukaisesti koulujakelujärjestelmästä aiheutuviin menoihin sekä koulujakelujärjestelmän liitännäis- ja tiedotustoimenpiteisiin ja niihin liittyviin kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena ja kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.
Momentilta maksettaviin koulujakelujärjestelmän liitännäis- ja tiedotustoimenpiteisiin ja niiden kulutusmenoihin liittyvät arvonlisäveromenot on budjetoitu momentille 30.01.29.
Selvitysosa:Momentilta rahoitetaan EU:n maataloustuotteiden tiedotus- ja menekinedistämisohjelmien menoja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 1144/2014) perusteella.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU 2021/2115) tarkoitettuun mehiläishoitoalan (aiemmin mehiläistuotteiden tuotannon ja kaupan pitämisen edistäminen) toimenpiteiden edistämiseen arvioidun määrärahan EU:n rahoitusosuus on 50 %.
Tuottajien muodostamille hedelmä- ja vihannesalan markkinointiyhteenliittymille eli tuottajaorganisaatioille maksetaan tukea toimintaohjelman toteuttamiseen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 2021/2115) perusteella.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU 1308/2013) tarkoitettuihin koulujakelujärjestelmään ja sen liitännäis- ja tiedotustoimenpiteisiin arvioidun määrärahan EU:n rahoitusosuus on 100 %.
Koulujakelujärjestelmän liitännäis- ja tiedotustoimenpiteisiin ja niiden kulutusmenoihin liittyvät arvonlisäverokustannukset, joita EU ei korvaa, on otettu huomioon momentilla 30.01.29.
Momentin menoihin liittyvät tulot on merkitty momentille 12.30.01.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Yhteensä, | josta EU:n osuus | |
Menekinedistäminen sisämarkkinoilla ja yhteisön ulkopuolella (EU 1144/2014) | 2 200 000 | 2 200 000 |
Mehiläishoitoalan toimenpiteet (EU 2021/2115) | 400 000 | 200 000 |
Tuottajaorganisaatioiden toimintaohjelmat (EU 2021/2115)1) | 4 000 000 | 4 000 000 |
Koulujakelujärjestelmä (EU 1308/2013) | 4 405 000 | 4 405 000 |
— josta koulujakelujärjestelmätuki | 4 110 000 | 4 110 000 |
— josta liitännäis- ja tiedotustoimenpiteet | 295 000 | 295 000 |
Yhteensä | 11 005 000 | 10 805 000 |
1) Osa menoista katetaan siirtyvällä erällä.
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi noin 10 675 000 euroa ja kulutusmenojen osuudeksi noin 330 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU:n koulujakelujärjestelmän Suomen osuuden pieneminen | -25 |
Yhteensä | -25 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 11 005 000 |
2023 talousarvio | 11 030 000 |
2022 tilinpäätös | 11 030 000 |
47. Ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 6 587 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ruokaketjun toiminnan edistämisestä annetun valtioneuvoston asetuksen (VNA 896/2023) mukaisesti ruokaketjun kehittämis-, tiedottamis- ja menekinedistämistoimien toteuttamiseen liittyvien hankkeiden valtionavustuksiin
2) elintarvikemarkkinatoimien rahoittamiseen
3) kansallisiin ja kansainvälisiin toimenpiteisiin, joilla edistetään ruokapoliittisen selonteon tavoitteiden toteutumista
4) ruokaketjun ja maatalouden markkinoita koskeviin kehittämis- ja kokeiluhankkeisiin uusien innovaatioiden kehittämiseksi
5) enintään 14 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Määrärahasta voidaan myöntää valtionavustusta myös julkisyhteisöille.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena ja kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahaa käytetään ruokapoliittisen selonteon tavoitteita tukevien kansallisten tai kansainvälisten toimenpiteiden rahoittamiseen. Määrärahalla tuetaan lisäksi luomualan ja lähiruoan kehittämisohjelmien mukaisia toimenpiteitä sekä luonnontuotealan kehittämistä. Lisäksi määrärahalla tuetaan ruokaketjun ja maatalouden markkinoita koskevia kehittämis- ja kokeiluhankkeita uusien innovaatioiden kehittämiseksi.
Ruokaketjun kehittämistoimenpiteisiin tarkoitetuilla varoilla voidaan tukea myös laajoja valtakunnallisia hankkeita.
Ruokaketjun toiminnan edistämisestä annettu valtioneuvoston asetus (VNA 896/2023) asetus on päivitetty uuden maa- ja metsätalousalan ja maaseutualueiden ryhmäpoikkeusasetuksen (EU 2022/2472) perusteella.
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi noin 4 600 000 euroa ja kulutusmenojen osuudeksi noin 1 987 000 euroa.
Määrärahasta käytetään arviolta 1 500 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arktiset Aromit, kertaluonteinen lisäyksen poisto | -200 |
Elintarvikeattasea Soulin suurlähetystöön (siirto momentilta 24.01.01) | 300 |
Elintarvikemarkkinatoimet (HO 2023) | 4 000 |
Työtehoseura, kertaluonteisen lisäyksen poisto | -150 |
Yhteensä | 3 950 |
2024 talousarvio | 6 587 000 |
2023 II lisätalousarvio | 3 000 000 |
2023 talousarvio | 2 637 000 |
2022 tilinpäätös | 4 255 000 |
49. Ravinnekierrätyksen edistäminen biokaasutuotannolla (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tuen maksamiseen kierrätettäviä biomassoja vastaanottaville ja käsitteleville biokaasulaitoksille
2) enintään kuutta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena ja kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi noin 4 460 000 euroa ja kulutusmenojen osuudeksi noin 540 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ravinnekierrätyksen edistäminen biokaasutuotannolla (HO 2019) | 1 000 |
Yhteensä | 1 000 |
2024 talousarvio | 5 000 000 |
2023 talousarvio | 4 000 000 |
60. Siirto interventiorahastoon (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maatalouden interventiorahastoon tarkoitetun siirron maksamiseen
2) niiden rahaston menojen maksamiseen, joita ei rahoiteta EU:n maataloustukirahastosta.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Budjettisiirrolla katetaan niitä maatalouden interventiorahaston menoja, jotka jäävät valtion vastattavaksi. Valtion vastattavaksi arvioidaan jäävän lähinnä interventiovarastoinnista aiheutuvia menoja, joiden määrää ei voida tarkkaan arvioida odotettavissa olevien markkinahäiriöiden riskin vuoksi. Mikäli nämä menot ovat suuremmat kuin budjettisiirto, ne katetaan rahaston omasta pääomasta.
2024 talousarvio | 400 000 |
2023 talousarvio | 400 000 |
2022 tilinpäätös | 400 000 |
62. Eräät valtionavustukset (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 6 367 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten keräilystä ja hävittämisestä maksettavaan valtionavustukseen (VNA 998/2017)
2) valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille myönnettäviin valtionavustuksiin (VNA 166/2005)
3) valtionavustusten myöntämiseen Helsingin yliopistolle käytettäväksi eläinlääkäreiden erikoistumisharjoitteluun ja erikoistumiskoulutuksen ohjaukseen
4) valtionavustusten myöntämiseen Tampereen yliopistolle käytettäväksi eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien edistämiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Tavoitteena on varmistaa, että tiloilla kuolleet tuotantoeläimet hävitetään sivutuoteasetuksen (EU:n asetus 1069/2009) vaatimusten mukaisesti.
Valtionavustuksia on tarkoitus myöntää eläinsuojelujärjestöille ja Helsingin yliopistolle eläinlääkäreiden erikoistumisharjoitteluun ja erikoistumiskoulutuksen ohjaukseen. Lisäksi valtionavustusta myönnetään Tampereen yliopistolle (FIHAIVE, vaihtoehtomenetelmäkeskus eläinkokeille) eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien edistämiseen ja siihen liittyvään koulutukseen sekä eläinkokeita korvaavien menetelmien validointiin.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittäminen | 5 080 000 |
Valtionavustukset valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille | 87 000 |
Valtionavustus Helsingin yliopistolle | 900 000 |
Valtionavustus Tampereen yliopistolle, FIHAIVE | 300 000 |
Yhteensä | 6 367 000 |
Määrärahasta käytetään arviolta 300 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Sikaruton leviämisen ehkäisy, kertaluonteisen lisäyksen poisto | -100 |
Yhteensä | -100 |
Momentin nimike on muutettu.
2024 talousarvio | 6 367 000 |
2023 talousarvio | 6 467 000 |
2022 tilinpäätös | 6 497 000 |