Talousarvioesitys 2024
Pääluokka 33
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 12 d §:n mukaisten sosiaaliturvan yleisrahastoon kuuluvien etuuksien tilapäiseen suorittamiseen saa käyttää muun saman rahaston etuuden maksamiseen varattua määrärahaa seuraavilta momenteilta: 33.10.50, 53, 54, 57, 60 ja 33.20.52.
Selvitysosa:
Suomessa taloudellinen eriarvoisuus on kansainvälisesti vertaillen vähäistä, mutta varallisuuserot ovat kasvaneet. Polarisaation ja sosiaalisen eriarvoisuuden lisääminen on kuitenkin riski sekä yksilöiden hyvinvoinnin että yhteiskunnan vakauden kannalta. Tämä on korostunut covid-19-pandemian sekä Ukrainan hyökkäyssodan myötä, joilla on pitkäaikaisia vaikutuksia suomalaisten hyvinvointiin ja elämälaatuun sekä yhteiskuntaan kaikilla tasoilla. Erityisesti energiakriisi ja hintojen nousu vaikuttavat suomalaisten elintasoon. Monikriisien aika haastaa mielenterveyttä ja luottoa tulevaisuuteen.
Teknologian voimakas kehitys lisää mahdollisuuksia tukea terveyttä ja hyvinvointia ennaltaehkäisevästi ja antaa vaikuttavampaa hoitoa ja palveluja. Myös tietoa voidaan hyödyntää entistä enemmän sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla. Työllisyys, terveys ja hyvinvointi sekä niitä tukevat palvelut vahvistavat kansalaisten osallisuutta ja estävät syrjäytymistä. Työn murros tuo uusia tapoja osallistua työelämään. Niiden myötä muuttuu myös sosiaaliturvan rahoituksen perusta.
Sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden ehtona on korkea työllisyysaste, terveet ja toimintakykyiset kansalaiset sekä vaikuttavat ja tarpeenmukaiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja etuudet. Sosiaali- ja terveyspalvelujen ja etuuksien uudistaminen edellyttää ja mahdollistaa uusien toimintatapojen käyttöön ottamisen. Digitalisaation mahdollisuudet hyödyntämällä toiminta tehostuu ja palvelujen saatavuus ja saavutettavuus lisääntyvät.
Sosiaali- ja terveyspolitiikalla tuetaan työllisyysasteen nousua ja työn tuottavuutta huolehtimalla työntekijöiden terveydestä, hyvinvoinnista sekä toiminta- ja työkyvystä. Kansalaisten terveydentilan ja toimintakyvyn parantuessa sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve muuttuu. Sosiaali- ja terveysala on myös kasvuala sekä teknologian ja palvelujen kehittämisen moottori.
Suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa sosiaali- ja terveyspalvelut, eläkkeet ja muu sosiaaliturva on kyettävä tarjoamaan kaikille. Tämän hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus nojaa talouden tasapainoiseen kehitykseen, joka edellyttää talouskasvua ja rakenteellisia uudistuksia.
Hallituksen tavoitteena on vahva ja välittävä Suomi, joka pärjää maailman myrskyissä. Vahva ja välittävä Suomi pystyy turvaamaan kaikenikäisille palvelut, varhaiskasvatuksesta koulutukseen, sosiaali- ja terveyspalveluihin ja hoivaan, tulotasosta ja asuinpaikasta riippumatta. Hyvinvoinnin perusta on kestävä talous. Tärkein talouspoliittinen tavoite on saada aikaan kestävää kasvua.
Pääosa, kaksi kolmannesta, sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) pääluokan osuus sosiaalimenoista on noin viidennes. Pääluokan suurimmat menokohteet ovat eläkkeet (33 %), perhe- ja asumiskustannukset sekä toimeentulotuki (29 %), työttömyysturva (15 %) ja sairausvakuutus (14 %).
Sosiaali- ja terveysministeriön strategian Eheä yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi 2030 mukaisesti ministeriön tavoitteena on turvata ihmisten toimintakykyä, toimeentuloa ja palveluja, jotta voimme elää yhdenvertaisessa, kestävässä ja vakaassa yhteiskunnassa. Tätä tehtävää toteutetaan säädösvalmistelun, monipuolisen ohjauksen sekä poikkihallinnollisen ja kansainvälisen yhteistyön avulla. Ministeriön työssä korostuvat tiedolla johtaminen, avoin viestintä, mahdollistavat säädökset, innovaatiot ja digitalisaatio.
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen on sosiaali- ja terveysministeriön strategisena vaikuttavuustavoitteena ja sen raportointiin on kolme sukupuolten tasa-arvon edistämistä mittaavaa indikaattoria. Lisäksi muita indikaattoreita tarkastellaan erikseen sukupuolittain. Ministeriön tehtävä on kahtalainen: toisaalta sukupuolten tasa-arvoa edistetään osana ministeriön ja hallinnonalan toimintaa eli valtavirtaistamalla sukupuolinäkökulmaa ja toisaalta ministeriöllä on vastuu tasa-arvopolitiikasta ja -lainsäädännöstä sekä kansainvälisestä ja EU-yhteistyöstä sukupuolten tasa-arvoon liittyen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnalliset tavoitteet hyvinvointialueille 2023—2026 asetettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2022. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen on yksi hyvinvointialueiden järjestämien sosiaali- ja terveyspalveluiden tavoitteista ja konkreettisesti hyvinvointialueilta edellytetään toiminnallisen ja henkilöstöpoliittisen suunnitelman laatimista. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen sisällöllistä kehittämistä rahoitetaan ja ohjataan vuosina 2022—2025 Suomen kestävän kasvun ohjelmasta, jonka yhtenä yleisenä tavoitteena on tasa-arvon edistäminen.
Sosiaaliturvakomitean työ jatkuu uudella hallituskaudella. Uudistamisehdotukset sisältävät myös sukupuolten tasa-arvoa edistäviä sosiaaliturvan kehittämisesityksiä. Valtion rahoitukseen turvakotitoiminnan menoihin varataan 26,55 milj. euroa. Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunnalle (NAPE) on varattu 150 000 euroa. Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen vastaiseen työhön on osoitettu 46 000 euroa. Alaikäisille suunnatun Lastenasiaintalo/Barnahus -toimintamallin vakiinnuttamiseen osoitetaan vuosittain 2,8 milj. euroa vuosille 2024—2026. Seritukikeskukset auttavat täysi-ikäisiä seksuaaliväkivaltaa kohdanneita hyvinvointialueiden omalla rahoituksella. Tasa-arvopolitiikassa tavoitteena on edistää sukupuolten tasa-arvoa muun muassa laatimalla hallituksen tasa-arvo-ohjelma ja kolmikantainen samapalkkaisuusohjelma.
Sosiaali- ja terveysministeriö koordinoi suunnitelmallisesti hallituksen tasa-arvopolitiikkaa, edistää sukupuolten tasa-arvoa ja sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista kaikessa valtioneuvoston valmistelussa ja päätöksenteossa sekä kansainvälisessä toiminnassa. Näitä tavoitteita edistetään ja ne huomioidaan hallitusohjelman mukaisissa uudistuksissa.
Sosiaali- ja terveysministeriön toiminnassa painottuvat terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, eriarvoisuuden vähentäminen, osatyökykyisten työllistymisen ja työssä pysymisen edistäminen, iäkkäiden toimintakyvyn vahvistaminen ja palvelujen turvaaminen sekä sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Näitä tavoitteita toteutetaan vuonna 2024 erityisesti hallitusohjelman mukaisten säästöjen toimeenpanossa, sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjauksessa, sosiaaliturvauudistuksen ja tasa-arvo-ohjelman valmistelussa sekä elpymis- ja palautumissuunnitelman toimeenpanossa.
Seurantaindikaattorit 2022—2024
VAIKUTTAVUUSTAVOITE | 2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
Turvaamme väestön hyvinvoinnin kaikissa tilanteissa | |||
Menetetyt elinvuodet (PYLL) ikävälillä 0—80 vuotta/100 000 asukasta | |||
— Yhteensä | 5 7501) | 5 850 | 5 950 |
— Miehet | 7 5001) | 7 550 | 7 600 |
— Naiset | 3 9001) | 3 950 | 4 000 |
Elämänlaatunsa (EuroHIS-8) hyväksi tuntevien osuus (%), 20—64-vuotiaat | |||
— Yhteensä | 56,11) | 55,1 | 55,3 |
— Miehet | 56,01) | 55,0 | 55,0 |
— Naiset | 56,21) | 55,2 | 55,5 |
Kokee terveydentilansa keskinkertaiseksi tai huonoksi, % 8. ja 9. luokan oppilaista | |||
— Yhteensä | 25,51) | 26,5 | 25,5 |
— Pojat | 16,51) | 16,7 | 16,5 |
— Tytöt | 34,51) | 34,3 | 34,5 |
Varmistamme vaikuttavat etuudet ja palvelut kestävällä tavalla | |||
Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon lääkärin kiireettömän käynnin odotusaika yli 7 pv. hoidon tarpeen arvioinnista, (%) toteutuneista käynneistä | 42,4 | 45,5 | 45,0 |
Erikoissairaanhoitoa yli 6 kk odottaneet 31.12./10 000 asukasta | 33,5 | 35,5 | 35,0 |
1.10.—31.3. aikana lakisääteisen 3 kk:n kuluessa valmistuneet lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnit, (%) | 91,7 | 92,5 | 91,5 |
Ehkäisemme ja vähennämme ihmisten eriarvoistumista | |||
Syrjäytymisriskissä (ei työssä, ei opiskele, ei ole varusmiespalvelussa) olevat 18—24-vuotiaat, (%) vastaavan ikäisistä | |||
— Yhteensä | 20,51) | 21,5 | 20,5 |
— Miehet | 22,51) | 23,0 | 22,5 |
— Naiset | 17,51) | 18,5 | 17,5 |
Toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneet kotitaloudet vuoden aikana (lkm) | 84 2001) | 84 000 | 83 500 |
Pitkittyneesti pienituloisten lasten lukumäärä asuntoväestössä | 56 4001) | 57 000 | 57 500 |
Pitkäaikaistyöttömät, (%) työvoimasta | |||
— Yhteensä | 3,6 | 3,5 | 3,5 |
— Miehet | 4,3 | 4,1 | 4,0 |
— Naiset | 2,9 | 2,9 | 3,0 |
Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneet lkm | |||
— Yhteensä | 18 303 | 18 400 | 18 350 |
— alle 35-v. | 3 586 | 3 500 | 3 400 |
Edistämme sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista | |||
Palkansaajien säännöllisen työajan kuukausiansioiden ero sukupuolittain2) | 84,4 | 84,3 | 84,1 |
Isien osuus (%) kaikista korvatuista vanhempainpäivärahapäivistä | 12,2 | 13,0 | 13,5 |
Voimassaoleva suunnitelma sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi sekä voimassaoleva suunnitelma yhdenvertaisuuden edistämiseksi puuttuu, (%) | 46 | 48 | 50 |
Parannamme elin- ja työympäristön terveyttä ja turvallisuutta | |||
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmakuolleisuus/100 000 asukasta | |||
— Yhteensä | 39,51) | 40,0 | 40,2 |
— Miehet | 49,91) | 50,0 | 50,2 |
— Naiset | 29,11) | 30,0 | 30,2 |
Työpaikkatapaturmataajuus | 26,0 | 26,2 | 26,1 |
Uhkailun ja väkivallan kohteeksi joutuneet sukupuolen ja iän mukaan | |||
— Yhteensä | 17,01) | 16,8 | 17,0 |
— Miehet | 15,51) | 14,5 | 14,5 |
— Naiset | 18,51) | 19,0 | 19,5 |
1) Arvio, sillä vahvistettu toteutuma ei ole tietokannasta vielä saatavilla.
2) Indikaattorin tulkinta: Naiset tienaavat keskimäärin 84,4 % miesten vastaavasta palkasta.
Lähteet: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos/Sotkanet, Tilastokeskus, Kela, Eläketurvakeskus, Tapaturmavakuutuskeskus, TEA-viisari ja Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (Kansallisen rikosuhritutkimuksen tuloksia 51/2022).
Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset
esityksen nimi | taloudellinen vaikutus (momentti) |
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi eräiden kansaneläkeindeksiin ja elinkustannusindeksiin sidottujen etuuksien ja rahamäärien indeksitarkistuksista vuosina 2024—2027 sekä lapsilisälain muuttamisesta | 33.10.50, 33.10.54, 33.10.57, 33.20.50, 33.20.52, 33.20.55, 33.30.60, 33.40.60, 29.70.55 ja 26.40.63 |
Hallituksen esitys eduskunnalle sairausvakuutuslain 5 luvun 8 §:n muuttamisesta | 33.30.60 |
Hallituksen esitys eduskunnalle työttömyysetuuksien rahoittamisesta annetun lain muuttamisesta vuoden 2024 työttömyysvakuutusmaksujen vahvistamiseksi | 33.20.50, 33.20.52 ja 33.20.55 |
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta | 33.10.54, 33.10.57, 33.20.50 ja 33.20.52 |
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yleisestä asumistuesta annetun lain muuttamisesta | 33.10.54 ja 33.10.57 |
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta | 28.89.31 |
Hallituksen esitys hoitotakuun muuttamisesta | 28.89.31, 33.01.06 ja 33.60.35 |
Hallituksen esitys lastensuojelulain ja varhaiskasvatuslain muuttamisesta | 28.89.31 |
Hallituksen esitys eduskunnalle vuorotteluvapaalain kumoamisesta | 33.20.50, 33.20.52 |
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi terveydenhuoltolain 51 §:n ja korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta annetun lain muuttamisesta | 33.30.60, 33.60.35 |
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä sekä siihen liittyviksi laeiksi (HE 246/2022 vp) | 33.01.25, 33.03.04 |
Hallituksen esitys eduskunnalle mielenterveyslain ja hallinto-oikeuslain 7 §:n muuttamisesta (HE 14/2023 vp) | 28.89.31, 25.10.03 ja 25.15.01 |
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain muuttamisesta | 33.30.60 |
Hallituksen esitys eduskunnalle toimeentulotuesta annetun lain 7 a §:n muuttamisesta | 33.10.57 |
Hallituksen esitys eduskunnalle aikuiskoulutusetuuksista annetun lain muuttamisesta | 33.20.55 |
Hallituksen esitys eduskunnalle työeläkelainsäädännön ja maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain muuttamiseksi | 33.40.52 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2022—2024
v. 2022 tilinpäätös 1000 € |
v. 2023 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2024 esitys 1000 € |
Muutos 2023—2024 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 154 256 | 135 292 | 144 962 | 9 670 | 7 |
01. | Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 34 938 | 32 923 | 39 412 | 6 489 | 20 |
04. | Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 978 | 966 | 498 | -468 | -48 |
05. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 228 | 2 810 | 2 810 | — | 0 |
06. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 21 177 | 19 509 | 22 466 | 2 957 | 15 |
07. | Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 8 820 | 8 888 | 9 237 | 349 | 4 |
08. | Vankiterveydenhuollon yksikön ulkopuoliset terveyspalvelut (arviomääräraha) | 2 944 | 2 800 | 2 800 | — | 0 |
25. | Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen tiedonhallinta (siirtomääräraha 3 v) | 46 872 | 39 800 | 31 770 | -8 030 | -20 |
29. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 30 946 | 22 000 | 30 000 | 8 000 | 36 |
66. | Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 6 353 | 5 596 | 5 969 | 373 | 7 |
02. | Valvonta | 86 104 | 83 411 | 88 542 | 5 131 | 6 |
03. | Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 18 236 | 19 284 | 22 128 | 2 844 | 15 |
05. | Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 15 125 | 15 868 | 14 734 | -1 134 | -7 |
06. | Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 784 | 4 798 | 5 035 | 237 | 5 |
07. | Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 28 223 | 28 220 | 29 663 | 1 443 | 5 |
08. | Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 200 | 2 200 | 2 200 | — | 0 |
09. | Lääkeasioiden tiekartan toimeenpano (siirtomääräraha 3 v) | 4 000 | 1 000 | 2 000 | 1 000 | 100 |
20. | Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) | 13 536 | 12 041 | 12 782 | 741 | 6 |
03. | Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 129 587 | 107 257 | 124 411 | 17 154 | 16 |
04. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 72 993 | 77 278 | 78 163 | 885 | 1 |
25. | Kansalliset osaamiskeskittymät (siirtomääräraha 3 v) | 1 500 | — | 5 000 | 5 000 | 0 |
31. | Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 20 000 | — | 2 000 | 2 000 | 0 |
50. | Valtionosuus Työterveyslaitoksen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 28 442 | 23 042 | 24 311 | 1 269 | 6 |
63. | Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 6 652 | 6 937 | 14 937 | 8 000 | 115 |
10. | Perhe- ja asumiskustannusten tasaus, perustoimeentulotuki ja eräät palvelut | 4 491 698 | 4 664 900 | 4 769 850 | 104 950 | 2 |
50. | Perhe-etuudet (arviomääräraha) | 1 673 188 | 1 611 300 | 1 638 200 | 26 900 | 2 |
53. | Sotilasavustus (arviomääräraha) | 19 100 | 20 200 | 21 700 | 1 500 | 7 |
54. | Asumistuki (arviomääräraha) | 1 558 700 | 1 759 200 | 1 656 900 | -102 300 | -6 |
56. | Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut (arviomääräraha) | 50 176 | 58 500 | 60 500 | 2 000 | 3 |
57. | Perustoimeentulotuki (arviomääräraha) | 700 000 | 702 600 | 872 750 | 170 150 | 24 |
60. | Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintakulut (siirtomääräraha 2 v) | 490 534 | 513 100 | 519 800 | 6 700 | 1 |
20. | Työttömyysturva | 2 093 428 | 2 405 844 | 2 218 834 | -187 010 | -8 |
31. | Valtion korvaus hyvinvointialueille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä (arviomääräraha) | 17 616 | 30 484 | 30 484 | — | 0 |
50. | Valtionosuus työttömyysetuuksien ansioturvasta ja vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) | 843 391 | 919 960 | 777 460 | -142 500 | -15 |
52. | Valtionosuus työttömyysetuuksien perusturvasta (arviomääräraha) | 1 229 764 | 1 451 900 | 1 407 590 | -44 310 | -3 |
55. | Valtionosuudet Työllisyysrahastolle (arviomääräraha) | 2 658 | 3 500 | 3 300 | -200 | -6 |
30. | Sairausvakuutus | 2 165 222 | 2 292 700 | 2 315 650 | 22 950 | 1 |
50. | Korvaukset rajat ylittävästä terveydenhuollosta (arviomääräraha) | — | — | 10 000 | 10 000 | 0 |
60. | Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 2 165 222 | 2 292 700 | 2 305 650 | 12 950 | 1 |
40. | Eläkkeet | 4 913 994 | 5 257 680 | 5 516 800 | 259 120 | 5 |
50. | Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) | 58 700 | 63 300 | 67 300 | 4 000 | 6 |
51. | Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 735 500 | 778 300 | 840 900 | 62 600 | 8 |
52. | Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 409 000 | 503 500 | 505 300 | 1 800 | 0 |
53. | Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) | 15 539 | 18 200 | 23 300 | 5 100 | 28 |
54. | Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) | 13 673 | 13 580 | 14 500 | 920 | 7 |
60. | Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 3 681 583 | 3 880 800 | 4 065 500 | 184 700 | 5 |
50. | Veteraanien tukeminen | 187 165 | 158 381 | 133 719 | -24 662 | -16 |
30. | Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) | 551 | 700 | 700 | — | 0 |
50. | Rintamalisät (arviomääräraha) | 6 929 | 5 700 | 3 900 | -1 800 | -32 |
(51.) | Sotilasvammakorvaukset (arviomääräraha) | 39 363 | 33 000 | — | -33 000 | -100 |
52. | Sotilasvammalain mukaiset korvaukset (arviomääräraha) | 20 000 | 17 000 | 42 630 | 25 630 | 151 |
53. | Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 1 690 | 1 360 | 1 080 | -280 | -21 |
54. | Rintama-avustus eräille ulkomaalaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille (siirtomääräraha 2 v) | 24 | 13 | 9 | -4 | -31 |
55. | Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 400 | 600 | 400 | -200 | -33 |
(56.) | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 23 000 | 20 000 | — | -20 000 | -100 |
(57.) | Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 8 | 8 | — | -8 | -100 |
58. | Rintamaveteraanien kuntoutus ja kotona asumista tukevat palvelut (arviomääräraha) | 95 200 | 80 000 | 85 000 | 5 000 | 6 |
60. | Sosiaali- ja terveydenhuollon tukeminen | 603 602 | 428 237 | 360 924 | -67 313 | -16 |
(01.) | Kansallinen lapsistrategia-toiminto (siirtomääräraha 2 v) | — | 840 | — | -840 | -100 |
30. | Valtion korvaus terveydenhuollon ja sosiaalihuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 30 350 | 350 | 350 | — | 0 |
31. | Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 800 | 2 800 | 2 800 | — | 0 |
32. | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen sekä sosiaalityön yliopistotasoiseen tutkimukseen (kiinteä määräraha) | 25 000 | 30 000 | 35 000 | 5 000 | 17 |
33. | Valtion korvaus sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköille sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön erikoistumiskoulutukseen (kiinteä määräraha) | 92 044 | 108 000 | 108 000 | — | 0 |
34. | Valtion korvaus erinäisistä terveydenhuollon kustannuksista (arviomääräraha) | 12 777 | 15 200 | 15 700 | 500 | 3 |
35. | Valtionosuus korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuoltoon (siirtomääräraha 2 v) | 65 800 | 67 500 | 68 712 | 1 212 | 2 |
36. | Valtionavustus sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) | 562 | 1 662 | 1 662 | — | 0 |
37. | Valtion korvaus hyvinvointialueille kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden henkilöiden kiireellisen sosiaalihuollon kustannuksiin (arviomääräraha) | 1 200 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
(38.) | Valtionavustus julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon covid-19-kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 110 000 | — | — | — | 0 |
39. | Palvelurakenteen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 62 920 | 9 500 | 300 | -9 200 | -97 |
40. | Valtion rahoitus lääkäri- ja lääkintähelikopteritoiminnan menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 33 000 | 36 635 | 47 500 | 10 865 | 30 |
52. | Valtion rahoitus turvakotitoiminnan menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 24 550 | 25 150 | 26 550 | 1 400 | 6 |
61. | Elpymis- ja palautumissuunnitelman rahoitus sosiaali- ja terveydenhuoltoon (siirtomääräraha 3 v) | 132 500 | 118 000 | 43 000 | -75 000 | -64 |
63. | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) | 3 000 | 3 500 | 2 250 | -1 250 | -36 |
64. | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 7 100 | 7 100 | 7 100 | — | 0 |
70. | Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen | 132 973 | 77 488 | 58 713 | -18 775 | -24 |
20. | Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 102 090 | 70 940 | 42 440 | -28 500 | -40 |
21. | Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) | 545 | 460 | 460 | — | 0 |
22. | Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) | 24 510 | 460 | 460 | — | 0 |
50. | Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 000 | 1 800 | 11 525 | 9 725 | 540 |
51. | Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 2 900 | 2 900 | 2 900 | — | 0 |
52. | Valtionavustus UKK-instituutin toimintaan (kiinteä määräraha) | 928 | 928 | 928 | — | 0 |
80. | Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminta | 132 482 | 126 690 | 129 290 | 2 600 | 2 |
40. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) | 111 022 | 107 200 | 112 000 | 4 800 | 4 |
41. | Valtion korvaus turkistuottajien lomituspalvelujen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 1 900 | 1 900 | 1 700 | -200 | -11 |
42. | Valtion korvaus poronhoitajien sijaisavun kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 420 | 450 | 450 | — | 0 |
50. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen hallintomenoihin (siirtomääräraha 2 v) | 19 140 | 17 140 | 15 140 | -2 000 | -12 |
90. | Avustukset terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen | 362 440 | 373 600 | 383 588 | 9 988 | 3 |
50. | Avustukset yhdistyksille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (arviomääräraha) | 362 440 | 373 600 | 383 588 | 9 988 | 3 |
Yhteensä | 15 452 952 | 16 111 480 | 16 245 283 | 133 803 | 1 |