Talousarvioesitys 2024
04. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 78 163 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuihin, biopankkien osuuskunnan osuuden merkintään ja vuosijäsenmaksuihin, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksiin, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpä- ja näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle ja Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä Hoitotyön tutkimussäätiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten ja muiden menojen maksamiseen
4) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
5) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
6) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin
7) sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjauksen ja arviointitoiminnon menoihin
8) sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ohjaustehtäviin, valtakunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon tietoarkkitehtuurin kehittämiseen ja ylläpitoon sekä muihin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (784/2021), sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) sekä sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista annetun lain (254/2015) mukaisiin tehtäviin.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2024. Tavoitteet määritellään ministeriön ja laitoksen välisessä tulossopimuksessa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tehtävänä on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ja sosiaalisten ongelmien ehkäiseminen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen. THL toteuttaa tehtäväänsä tutkimuksen, seurannan ja arvioinnin, kehittämistyön, asiantuntijavaikuttamisen ja viranomaistehtävien sekä kansainvälisen yhteistyön avulla. Lisäksi THL toimii alansa tilastoviranomaisena sekä huolehtii tehtäväalueensa tietoperustasta ja sen hyödyntämisestä. THL vastaa myös sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ohjaustehtävistä.
THL:n toiminnan perusta on laki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön strateginen visio eheästä yhteiskunnasta ja kestävästä hyvinvoinnista. Laitoksen strategisissa päälinjauksissa tavoitteina ovat uudistuminen, tietoaineiston tehokas käyttöönotto, ennakointi, priorisointi ja työyhteisöön panostaminen.
Laitoksen toiminnassa korostuu asiantuntijalaitoksen rooli tiedon käytön edistämisessä päätöksenteon kaikilla tasoilla. Tätä tukee laitoksen tavoite tietovarantojen kehittämisestä ja niiden käytön helpottamisesta.
Voimavarojen supistuessa THL on tarkistanut toimintaansa siten, että hallitusohjelman toimeenpanoon ja asiantuntija- ja viranomaistehtävien hoitoon liittyvät riskit on minimoitu. Sopeutusten yhtenä kohdentamisperusteena on THL:n strategia. Ydintoiminnot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranevat. THL:n tuottavuus kasvaa ja maksullisen toiminnan ylijäämä käytetään tuotekehitykseen ja investointeihin. THL:n tieto- ja tilastotuotanto sekä verkkopalvelut ja portaalit ovat yhdessä toimiva kokonaisuus ja palvelevat asiakkaiden tietotarpeita. THL:n hallinto- ja toimintatavat edistävät sukupuolten tasa-arvon valtavirtaistumista. THL:n rahoitusrakenne on tasapainoinen laitoksen tehtäviin nähden.
THL kehittää ja uudistaa osaamispääomaansa. THL:n henkilöstön toimintavalmiutta ja osaamista kehitetään laitoksen strategian mukaisesti. Johtamistehtävissä toimivien osaamista kehitetään, jotta johtaminen on ammattimaista ja kannustavaa. Henkilöstön hyvinvointia tuetaan ja työnantajakuvaa kehitetään. Henkilöstösuunnittelun ennakoivuutta ja pitkäjänteisyyttä parannetaan.
Tulot harvinaisten rokotteiden myynnistä ja välitystoiminnasta on merkitty momentille 12.33.03.
Määrärahasta arvioidaan käytettävän avustuksiin (euroa)
Alkoholitutkimussäätiölle | 343 000 |
Suomalainen Lääkäriseura Duodecimille | 1 000 000 |
Suomen Syöpäyhdistykselle | 1 031 000 |
Näkövammaisten keskusliitolle | 133 000 |
Hoitotyön tutkimussäätiölle | 800 000 |
Yhteensä | 3 307 000 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 123 244 | 126 278 | 127 163 |
Bruttotulot | 48 641 | 49 000 | 49 000 |
Nettomenot | 74 603 | 77 278 | 78 163 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 20 407 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 18 797 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, myyntituotot | 8 944 | 9 000 | 9 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 5 037 | 5 470 | 5 470 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 278 | 2 370 | 2 370 |
Kustannukset yhteensä | 7 315 | 7 840 | 7 840 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 629 | 1 160 | 1 160 |
Kustannusvastaavuus, % | 122 | 115 | 115 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 28 310 | 24 700 | 24 700 |
— EU:lta saatava rahoitus | 4 616 | 3 500 | 3 500 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 6 057 | 5 900 | 5 900 |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | - | 600 | 600 |
Tuotot yhteensä | 38 983 | 34 700 | 34 700 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 55 003 | 49 000 | 49 000 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -16 020 | -14 300 | -14 300 |
Omarahoitusosuus, % | 29 | 29 | 29 |
THL:n toiminnan kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet osastoittain
2022 toteutuma |
htv | 2023 arvio |
htv | 2024 tavoite |
htv | |
Hyvinvointivaikuttajat | 50 946 | 517 | 52 768 | 538 | 46 072 | 470 |
Terveysturvaajat | 25 730 | 241 | 22 396 | 235 | 33 592 | 351 |
Valtion palvelut | 26 632 | 279 | 28 528 | 291 | 23 890 | 244 |
Tiedonvälittäjät | 19 936 | 188 | 22 586 | 221 | 23 609 | 231 |
Yhteensä | 123 244 | 1 225 | 126 278 | 1 285 | 127 163 | 1 296 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 74 856 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 3 307 000 euroa.
Määrärahasta käytetään arviolta 16 milj. euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hoitotyön tutkimus (EK) | -200 |
ICD-11 -diagnoosiluokituksen kansallinen käyttöönotto | 620 |
Istanbulin sopimuksen toimeenpano (EK) | -300 |
Kyberhyökkäysten ja häiriötilanteiden havainnoinnin kehittäminen | -350 |
Käypä hoito -suositukset (ruotsinkieliset käännökset) | 100 |
Lakisääteisten tehtävien turvaaminen | -2 000 |
Lintuinfluenssaepidemian torjunta | 410 |
Marak (EK) | -200 |
Munuaisrekisteri | -99 |
Potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annettava laki (BudjL) | 250 |
Tietoturvatason korotus | 190 |
Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpominen toimintaohjelma (EK) | -150 |
Valtorin laskutuksen muutos | -47 |
Vanhuspalvelulain muutoksesta aiheutuvat pysyvät menot | -200 |
Väkivaltaisen radikalisaation ja ekstremismin ehkäiseminen | -250 |
Palkkausten tarkistukset | 3 111 |
Yhteensä | 885 |
2024 talousarvio | 78 163 000 |
2023 II lisätalousarvio | 1 887 000 |
2023 talousarvio | 77 278 000 |
2022 tilinpäätös | 72 993 000 |