Talousarvioesitys 2024
05. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 810 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja toimintaympäristön kehittämiseen
2) sijaishuoltopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen
4) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
5) koulukoteihin sijoitetuille lapsille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen
6) koulukotien toimitilojen kehittämiseen
7) enintään 1 700 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa 1.1.2023 lähtien hyvinvointialueiden ja kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Lastensuojelulain mukaan sijoitetuille lapsille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (417/2007) ja sosiaalihuoltolakiin (1301/2014).
Hyvinvointialueilta ja kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.
Valtion koulukodeille asetettavat tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Opetushallituksen ja koulukotien välisessä tulossopimuksessa vuodelle 2024.
Vaativimman sijaishuollon tarpeessa olevien valtion koulukoteihin sijoitettavien lasten tarpeita vastaavia palveluita kehitetään lastensuojelun, terveydenhuollon ja vaativan erityisen tuen perusopetuksen integroituna kokonaispalveluna, turvaamalla määrällisesti riittävät henkilöstöresurssit sekä jatkuvalla henkilöstön erityisosaamista vahvistavalla koulutuksella. Koulukotien tutkimus- ja kehittämistyö ohjaa ja todentaa toiminnan vaikuttavuuden arviointia. Tutkimus- ja kehittämishankkeista saaduilla tiedoilla vaikutetaan lastensuojelun kehittämiseen niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Toiminnan laatua ja laatutyötä ohjataan vakiintuneella laadunhallintajärjestelmällä sekä sisäisillä ja ulkoisilla auditoinneilla. Vankilan perheosastolla turvataan sijoitettujen lasten mahdollisuus turvallisiin varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin sekä hyvään hoitoon ja huolenpitoon. Perheosaston työn vaikuttavuutta seurataan mm. asiakaspalautetta keräämällä ja yhteistyötä tekemällä Rikosseuraamuslaitoksen sekä hyvinvointialueiden kanssa.
Koulukotien toimitiloille asetetaan palveluiden erityisyydestä johtuvat korkeat terveellisyyden, turvallisuuden terapeuttisuuden ja kestävyyden laatuvaatimukset. Koulukotien uusi toimitilakonsepti on kehitetty vastaamaan näihin tarpeisiin. Sekä suomen- että ruotsinkielisen palvelun turvaaminen edellyttää perusparannus- ja uudisrakennushankkeiden toteuttamista.
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranevat.
Valtion koulukotien rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2022 toteutuma |
htv | 2023 varsinainen talousarvio |
htv | 2024 esitys |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 1 270 | - | 2 810 | - | 2 810 | - |
Liiketaloudelliset suoritteet (sisältää opetushallituksen rahoitusosuuden) | 27 202 | 343 | 26 520 | 350 | 27 870 | 350 |
Yhteensä | 28 472 | 343 | 29 330 | 350 | 30 680 | 350 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 28 472 | 29 330 | 30 680 |
Bruttotulot | 27 202 | 26 520 | 27 870 |
Nettomenot | 1 270 | 2 810 | 2 810 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 140 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 098 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 28 204 | 27 106 | 28 456 |
— muut tuotot | 940 | 782 | 782 |
Tuotot yhteensä | 29 144 | 27 888 | 29 238 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 942 | 1 368 | 1 368 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 26 620 | 24 884 | 25 970 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 696 | 1 809 | 1 900 |
Kustannukset yhteensä | 28 316 | 26 693 | 37 870 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -828 | 1 195 | 1 368 |
Kustannusvastaavuus, % | 103 | 104 | 105 |
Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 100 % niiden kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina mm. seuraavat palvelut asiakkailleen.
Eräitä koulukotien maksullisen toiminnan asiakassuoritteita
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
Hoitovuorokausi | 26 261 | 26 280 | 24 455 |
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa | 12 588 | 13 140 | 13 140 |
Koulupäivä | 17 847 | 17 955 | 17 955 |
Jälkihuoltovuorokausi | 1 420 | 1 140 | 1 140 |
Vankilan perheosasto | 1 203 | 1 200 | 1 200 |
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista. Lisäksi käytössä on kattavat työterveyshuollonpalvelut sekä työnohjaus. Työterveyshuollon palveluita on laajennettu käsittämään korvaavan työn malli sekä lyhytpsykoterapia.
2024 talousarvio | 2 810 000 |
2023 talousarvio | 2 810 000 |
2022 tilinpäätös | 1 227 686 |